Ədəbiyyat və elm salnaməmizdə Gülhüseyn
Hüseynoğlu səhifəsi
Ədəbiyyat tarixində özünəməxsus həyat və yaradıcılıq kredosu ilə qalan Gülhüseyn Hüseynoğlu 1923-cü ildə Masallı rayonunun Mollaoba kəndində doğulub, 2013-cü ildə Bakıda vəfat edib.
Keşməkeşli ömür yolunda barəsində güllələnmə qərarı verilsə də, sürgün
və məhbəs həyatı yaşamağa məhkum edilsə də, tanrının onun üçün ayırdığı yaşam möhləti 90 il oldu. Bu doxsan
ilin yalnız ilk üç-dörd ilini doğulduğu bölgədə
yaşayan ədib ailəsi ilə Bakıya köçərək
orta təhsilini paytaxtda alıb. Bir əsrə yaxın həyatını nasir, ədəbiyyatşünas, pedaqoq,
dissident kimi yaşayıb.
Gülhüseyn Hüseynoğlu həyatının
ən mühüm məqamlarından biri kimi Azərbaycanın ilk dissidentlərindən olmağını
vurğulaya bilərik. 1942-ci
ildən fəaliyyət
göstərən "İldırım"
təşkilatı ilə
əməkdaşlığı onun ömür gündəliyini digər həmkarlarından fərqləndirmişdir.
Uğrunda mübarizə apardığı
yüksək amallarına
görə Ali Məhkəmənin
qərarı ilə ona və üç
məsləkdaşına güllələnmə
cəzası verilir.
Son anda bu hökm 25 illik həbslə əvəz olunur, məsləkdaşları
İsmixan Rəhimov və Hacı Zeynalova 10 il
həbs cəzası kəsilir. Öz dövrünün "ən dəbli" cəza ünvanlarından
olan Sibirdə sürgün ömrü sürməyə məhkum
edilir. Lakin dünyanın insan
əlində olmayan öz qanunauyğunluqlarından
biri Stalin üçün
də gerçəkləşir.
Onun ölümündən sonra
işə yenidən baxılır. Təşkilatın üzvləri 1955-ci ildə
bəraət alırlar.
Ədibin mənalı ömrünün
həbsdən əvvəlki
fəaliyyət tarixçəsinə
nəzər salsaq, görərik ki, o, 1942-ci ildə "Kommunist" qəzeti redaksiyasında ədəbi işçi olaraq işə götürülür. Müharibədən sonra 1945-1947-ci illərdə
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə,
1947-1948-ci illərdə isə
Gənc Tamaşaçılar
Teatrının pedaqoji
şöbəsində çalışır.
Onun həbsdən sonrakı əsas fəaliyyət dairəsi pedaqoq kimi tanınması ilə səciyyələnir. O, 1957-ci ildə Bakı Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsinin
Müasir Azərbaycan
Sovet ədəbiyyatı
kafedrasında müəllim
kimi işə başlayır. Zəhmətkeşliyi sayəsində baş
müəllim, dosent və professor vəzifələrinə
qədər yüksəlir.
Ziyalı ömrü yaşamağı
ilə seçilən
ədib yaradıcılıqda
ilklərə imza atmağa meylli insan olması ilə yaddaşlara hopub. Nasir kimi öz möhürü olan sənətkarın 1944-cü ildə
"Ana" adlı ilk hekayəsi
işıq üzü
görür. Ədəbiyyatımızda
mənsur şerin ilk nümunələrini yaradan
söz ustasının
"Bənövşə əfsanəsi"
adlı ilk mənsur şeiri 1946-cı ildə
çap olunub. 48 səhifəlik ilk kitabı olan "Xəzərin qoynunda" isə 1957-ci ildə oxuculara təqdim olunan oçerklər toplusudur. Yazarın 1958-ci ildə iki
kitabı çıxır
ki, bunlar da "Bir ömrün
çıraqları" və
"Poylunun gənc çobanı" adlanır.
İlk dəfə hekayələri ilə birgə mənsur şeirləri də yer alan
"Etiraf" adlı
kitabı 1961-ci ildə
nəşr olunub. Sonralar nəsr əsərləri ilə birgə mənsur şeirlərinin də toplandığı kitablarına
"Nigarançılığın sonu" (1963), "Ay nur çiləyəndə" (1964), "Yaşatmaq üçün"
(1966), "Ömrümüz boyu" (1978), "Qatar gedir"
(1983), "Yana-yana" (1986), "Çətin yol"
(1987) kitablarını nümunə
gətirə bilərik.
Yazarın "Nigarançılığın
sonu" kitabında toplanan "Ad", "Ata olandan
sonra", "Qurucu"
hekayələri "Ata düşüncələri"
silsiləsinə məxsusdur.
Hər üç hekayədə
ailə-məişət qayğıları,
valideyn-övlad münasibətinin
tənzimlənməsi problemlərinə
toxunulub. "Ad" hekayəsində yeni doğulmuş körpəyə
ad qoymaq üçün
uşağın ata və ana tərəfi
fikir mübadiləsi aparır. Əslində isə yazıçının
amalı tamam başqadır. Onun düşüncəsinə
görə, doğularkən
insana verilən rəsmi ad şərti səciyyə daşıyır,
insan əsl adını öz əməli işləri ilə özü qazanır. Bu hekayədə yenicə ata olmuş Əjdər öz atasının eyhamlı sözlərindən nəticə
çıxardaraq "təyinat
alıb indiyəcən
getmədiyi, yolunu gözləyən xəstələrin
yanına" yollanır.
Digər
ibrətamiz cəhət
isə onunla ölçülür ki,
Əjdər öz həyatında dəyişiklik
etmə qərarı verdiyi bu addımları
üçün yeni doğulmuş oğluna minnətdar olur. Yəni onun ad seçimi zamanı uşağın
babasının söylədiyi
eyhamlı sözlər
gənc atanı daha qətiyyətli addımlar atmağa vadar edir.
Kitabın adaşı olan "Nigarançılığın sonu" povestində isə əsas hadisələr "Zərgərlik
malları" mağazasında
cərəyan edir. Açar sözləri
"qaşqabaqlı oğlan",
"utancaq oğlan"
və "nişan üzüyü" olan bu əsərdə qızıl və zərgərlik malları satan Nazənin
adlı qız da iştirak edir. Əsl adı Əlimusa olan gümüş mallar satan
"qaşqabaqlı oğlan"
əsl adı Mustafa olan "utancaq oğlan"ı nə qədər diqqətdə
saxlayıb, nəzarət
edirsə, onun əsl məqsədindən
yalnız son anda xəbərdar olur. Mustafa isə təmiz məhəbbətlə Nazənini
sevir, lakin müxtəlif bəhanələrlə
onun ölçüsündə
paltarlar və nişan üzüyü
alır. Hadisələrin gedişində Nazənin
də Mustafaya vurulur. Əsərin sonunda Mustafanın söylədiyi son sözlərlə
açar sözlər
üçlüyünün mahiyyəti açılır:
"Ay Əlimusa, mağazaya
gəlib-getdiyim gündən
bir işim sənsiz keçmişdi ki, toyum da
keçsin..."
Lakin əsər sadəcə bir süjet xətti üzərində
qurulmayıb, yalnız
maraqlı bir məhəbbət macərasından
bəhs edilmir. Həm də Mustafanın doğulduğu kəndin problemləri, əsasən
də yararsız yollarının vəziyyəti
barədə təsvirlər
verilməklə süjet
şaxələnir. Eyni zamanda,
onun çalışdığı
"Neft daşları"
haqqında da sevgi ilə söz açılır,
Azərbaycanın möcüzəvi
bir guşəsi kimi təbliğ olunur.
"Nigarançılığın
sonu" kitabında
1960-cı ildə qələmə
alınmış "Sözün
düzü" və
"Adını siz deyin" hekayələri ilə yanaşı,
1962-ci ildə yazılmış
"Ömrün uzun olsun həkim!" adlı oçerk də yer alıb.
Həmçinin, bu kitabda 14 may 1962-ci ildə yazılmış "Yox,
sən gözsüz qalmadın" mənsur şeiri də çap olunub. Əsər
"El üçün ağlayan
gözsüz qalar!"
məsəli ilə başlayır və dörd yerdə bu məsəl təkrar olunur. Müəllif öz mülahizələrini
irəli sürdükdən
sonra "Gözsüz
qalmaqdan qorxmamağınla,
həyata ayıq baxan, əsri saf-çürük edən
sabiranə gözlərinlə,
ey böyük insan, qocaman tarixin əbədiyyət lövhəsində iki göz açdın"
- şərhi ilə söhbətin Mirzə Ələkbər Sabirdən
getdiyini müəyyən
etmiş olur.
Əsərin sonunda
verilən iki fikirlə həm də Azərbaycan dilinin incəlikləri də nümayiş etdirilir:
" - Xalqına
ürəkdən bağlanan
sənətkarı xalqı
da yaşadır.
Xalqı ilə bir deyib,
bir gülüb bir ağlayan sənətkar xalqı yaşadır".
İlk cümlədə mənsubiyyətdə
işlədilmiş "xalqı"
sözü ikinci cümlədə təsirlik
halda işlədilərək
məzmunca eyni, mənaca müxtəlif fikri ifadə edir.
Ümumiyyətlə,
yazarın "Mənsur
şeirlər"i ilk dəfə
ayrıca kitab halında 1964-cü ildə
44 səhifə həcmində
çap olunub. Daha sonra 1968-ci ildə
"İnsan", 1970-ci ildə
"Gözəl", 1972-ci ildə "Mücrü"
adlı nəşr olunan kitablarında
yalnız mənsur şeirləri toplanıb.
"Ay
nur çiləyəndə"
kitabının adı isə eyni adlı
mənsur şeirindən qaynaqlanıb. Kitab
"İlk qədəm" adlı mənsur
şeirlə açılsa da, "Gənc
ananın etirafı" adlı mənsur şeirdən başqa, "Xeyirxah"
və "Geoloq qız" hekayələri
ilə birgə "Adam istəsə..."
povesti də maraqlı cəhətləri
ilə seçilir. Kitabın "Balaca dostlarım üçün"
bölümündə yer alan
"Ana qoynu",
"İtmiş oyuncaq",
"Elçinin ağacı" və
"Hamıdan bilikli" kimi
hekayələri ibrətamiz məzmunu ilə yadda
qalır.
Yazıçının
yalnız hekayələrdən ibarət kitablarına isə
"İtmiş keçi"
(1967), "Beşincilər" (1969) və "Simic" (1986) adlı kitablarını misal göstərə bilərik. 1970-ci ildə
"Sübh çağı", 1982-ci
ildə isə "İnsanlar və dalğalar" kitabları çap
olunur. Gülhüseyn
Hüseynoğlunun ilk
"Seçilmiş əsərləri"
1974-cü ildə 332 səhifə ilə yayımlanıb. Müstəqillik dövründə isə 1993-cü
ildə iki cildlik
"Seçilmiş əsərləri"
işıq üzü görüb.
Ümumiyyətlə, müstəqillik illərində çap olunan ilk kitabı "Kişi kimi" (1992) adlanır. 1996-cı ildə isə
"Məhəbbətdirmi bu"
kitabı ilə oxucularının görüşünə gəlib.
Çoxsaylı
kitablar və əsərlər müəllifi
olan Gülhüseyn Hüseynoğlu 1958-ci ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü idi. 2005-ci ildə
Azərbaycanın Xalq
Yazıçısı fəxri adına layiq
görülmüşdü. Həmçinin,
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının V
qurultayından etibarən onun idarə heyətinin üzvü seçilib. AYB-nin X
qurultayında isə Birliyin nəsr
bölməsinin rəhbəri olub.
Qeyd etdiyimiz kimi, Gülhüseyn Hüseynoğlu ədəbiyyatşünas olaraq da fəaliyyət
göstərib. O, 1947-ci ildə ADU-nun filologiya fakültəsini bitirib
aspiranturaya daxil olsa da, həbsi ilə əlaqədar
olaraq elmi fəaliyyətini
1956-cı ildən davam etdirməyə məcbur
olub. Filologiya elmləri
doktoru və 1988-ci ildən professor titulunu qazanıb.
Ümumiyyətlə, Gülhüseyn Hüseynoğlu dedikdə, onun
elmi fəaliyyəti haqqında söhbət
getdikdə yada Mikayıl Müşfiq
düşür. O, bu
nakam şairin həyat
və yaradıcılığını tükənməz bir sevgi ilə tədqiq etmiş, adları sinonimləşəcək
qədər onun təbliğatçısı
olmuşdur. Mikayıl Müşfiq
haqqında çoxsaylı tədqiqat məqalələri ilə
yanaşı, ilk dissertasiyanı da Gülhüseyn Hüseynoğlu yazıb. Hətta
onun haqqında 1968-ci ildə
yazılmış "Müşfiq"
(həyat və yaradıcılığı) adlı ilk monoqrafiyanın da
müəllifidir. 1987-ci ildə nəşr edilən
"Mikayıl Müşfiqin
yaradıcılıq yolu" adlı ali məktəblər üçün
ilk dərs vəsaiti sovet
dövründə çap olunan son kitabı olur. Qəribədir ki, onun
sağlığında işıq üzü
görən son kitabı da
Müşfiqə həsr olunmuşdu.
1999-cu ildə nəşr edilmiş həmin
albom-kitab da
"Mikayıl Müşfiq"
adlanır. Ədib özünün Müşfiq sevgisinin başqa bir təzahürünü
ortaya qoymaq üçün
Mikayıl Müşfiq adına
18 nömrəli məktəbdə dərs demişdi.
Bütün məhrumiyyətlərinə və
müşfiqsayağı həbslərdə ömür
sürməyə məcbur olunmağına baxmayaraq,
sanki Tanrı, Müşfiq
həyatının üç qatı qədər
Gülhüseyn Hüseynoğluna
möhlət vermişdi ki,
həm onun, həm də özünün
yüksək amallarını yaşada
bilsin.
Gülnar SƏMA
525-ci qəzet.- 2019.- 12 iyul. S. 12.