Poetik kontrastların çevrəsi
Fərid Hüseyn 30 yaşının
astanasında olmasına baxmayaraq, onun yaradıcı təfəkkürünün
gücü hələ 20 yaşını
tamamlamadığı dövrdən ədəbiyyat aləminə
məlumdur.
F.Hüseynin indiyə qədər nəşr etdirdiyi
"Əlifba sırası", "Qandalı görməsin",
"Dözmək üçün məşq", "Bir də
heç vaxt", "Hər kəsin öz eşqi", iki
il bundan öncə rusdilli oxuculara təqdim olunmuş
"Bolşe nikoqda" şeirlər kitabı və bu il
Daşkənddə özbək,
Azərbaycan və rus dillərində çapdan
çıxmış "Samarkand devoni" şeirlər
toplusu ədəbiyyatımıza yeni nəfəsin, yeni poetik
biçimin gəlməsini müjdələməkdədir. Bundan başqa F.Hüseyn Türkiyədə,
Avropanın bir sıra ölkələrində, Rusiyada və
digər yerlərdə keçirilmiş ədəbiyyat
festivallarının iştirakçısı olub və
müxtəlif dillərdən dilimizə çevrilən əsərlərin
müəllifi kimi tanınır.
Biz F.Hüseyn
yaradıcılığını yaxından izləyənlərdən,
onun bədii-estetik gedişlərini, qeyri-adi ifadə tərzini,
deyim çalarlarının fərdi xüsusiyyətlərini
yetərincə dəyərləndirənlərdənik. Onun
mövzu axtarışları, obrazları, bədii ifadə
vasitələri orijinaldır və onlar müəllifin təfəkkür
dünyasını göz önünə gətirir.
Onun kitablarında müəllifin iç dünyasının
öz ilmələri, naxışları görünməkdədir.
Həmin kitablardan biri də 2018-ci ildə
işıq üzü görmüş "Əlvida
ağacları"dır. Kitabın adı da, oraya daxil
edilmiş şeirlər də, mövzular da, onlara
yanaşması da, obrazlar da, poetik intonasiya da, bədii yozum da,
kitabın mündəricatında yer almış
başlıqlar da ("Liriklər və antiliriklər",
"Qəlbin tərbiyə dərsləri", "Şəhərlər,
şeirlər", "Müharibə",
"Barmaqlıqlar", "Minimalist şeirlər")
müəllifin orijinal söz adamı olduğu qənaətini
ortaya qoyur. Onun şeirlərində poetik fikir
qeyri-adi çalarlarıyla meydana çıxır. O,
bizim adət etdiyimiz düşüncə sistemini, duyum tərzini
rahatca dəyişib, fikirlərin fərqli qiyafədə təqdim
edir. "Əlvida ağacları"
kitabında bu tipli poetik gedişlərin müəllifin fikir
dünyasının naxışları ilə
hörüldüyünü görürük. "Təşbehlər" şeirində qeyd
etdiyimiz elementlər daha çox diqqətçəkəndir.
Şeir cəmi dörd bənddən ibarət olsa da, Fərid
onun mahiyyətinə həyatın çoxlu tərəflərini
yığa bilmişdir:
Ölkə kimi narazısan məndən -
Yaşaya bilmirsən, ancaq vətəninəm.
... Tribuna kimi bezmisən məndən,
Həqiqəti içinə qısıb,
səsini yayıram.
Bu bəndlərdə şair iç
dünyasının poetik kontrastlarını uğurla
yaradır. Belə yanaşmanı biz "Qaragözlü
üçün sonuncu nəğmə"də də
müşahidə edirik:
Hələ də dabanından soyursan hikkəni,
Hələ də əsir-yesirsən,
Hələ də bütə dəyişirsən Məkkəni,
Hələ də içindəki ilanın
başını əzirsən,
Mənsə sinəmi verirəm
ulduzların qabağına...
Qeyd edək ki, kontrast poetik mətnin təşkilinin
mühüm prinsiplərindən biri kimi istedadlı söz
sahiblərinin yaradıcılığında daim ön
mövqedə dayanmışdır. Eyni
zamanda, kontrast söz sənətində poetik mətnin
universal kateqoriyası kimi diqqəti cəlb edir. Fərid Hüseynin düşüncəsində
kontrast poetik mətnin semantik-üslubi təşkili
formasından biri kimi müxtəlif oppozisiya sistemində
öz ifadəsini tapır. Onun şeirlərində
antitezalar məna sistemini gücləndirməklə öz yeni
poetik realizasiyasını əldə edir. Şairin
antitezaları məna kateqoriyalı kontrastların obyektiv
münasibətlərini nəzərdə tutmaqla əsasən
bədii-ekspressiv funksiya yerinə yetirir, lirik tonun
yaradılmasına kömək edir və müəllifin
özü üçün semantik oppozisiyanın dominantı
rolunda çıxış edir. Antitezanın
ifadəliliyini gücləndirən əsas vasitələr
rolunda sintaktik paralelizm, oppozitlərdən birinin təkrarlanması,
onların kontrastlı düzümü və intonasiyanın
özü iştirak edir. Poetik
antitezanın spesifikası onun struktur xüsusiyyətləri
ilə bağlanır. F.Hüseynin şeirlərində
kontrast hər şeydən öncə mühüm
informasiyanı ön plana çıxarmaq məqsədini
güdür və kontrast dünyanı dərkin bədii ifadəsinə
çevrilir:
Harda qaldı gəlməyənlər,
Hara getdi gedənlər?
Sənsiz qaldı məndən sonra,
Səni bütün sevənlər.
Gördüyümüz kimi, Fəridin şeirlərində
kontrast neytral kontekstdə müxtəlif səviyyəli oppozisiyalarda gözlənilməyən
elementin nəticəsi kimi ortaya çıxır və mətnin
semantik-üslubi təşkilinin bir forması olaraq ortada
dayanır. Kontrast şairin şeir mətnlərinin
kompozisiya strukturuna daxil olaraq həm ayrı-ayrı ziddiyyətlər,
həm də dil vasitələrinin kombinasiyaları şəklində
və mətninin kompozisiya strukturunda özünü göstərir.
Bunu "Təklik" şeirinin məzmununda da illüstrasiya
etmək olar:
Mən Onu sevəndə
ailəmizin sayını
bir nəfər çox deyərdim -
səhv tutardılar məndə.
İndi barmaqlarımı qatlayıram -
diriləri ayrı,
ölüləri ayrı sayıram -
hamı əskik gəlir
ömrümdə...
Kontrast burada həm təsvirin bədii
vasitəsi, həm də təsvirdə obyektə verilmiş
ziddiyyət, yaxud da hər hansı obyektin bu və ya digər
tərəfinin daha ifadəli şəkildə verilmə vasitəsinə
yaxınlaşır. Bunun nəticəsində
kontrast forma və məna ierarxiyası yaradır və mətnin
söz təşkilinin prinsipinə çevrilir. Eyni zamanda, kontrast nitq obrazlarını çevrələyir,
frazanın semantik-üslubi sistemini, onun sintaktik quruluşunu,
poetik süjetin məna fraqmentlərinin komponent münasibətlərini
müəyyənləşdirir.
Ümumiyyətlə, Fərid Hüseynin
poetik kontrastları öz xüsusiyyətlərinə görə
seçilir. "Tək qalmış əlin səsi"
bu baxımdan maraqlı oppozisiyalar yaradır:
Məni öldürsən, qanlı köynəyimi
verəcəyin adam yoxdu.
Mən ölməkdən yox,
köynəyimin yiyəsiz
qalmasından qorxuram.
Onun şeirlərində kontrast söz,
anlayış, söz birləşməsi, fraza, ümumiyyətlə,
götürdükdə isə həm mətndə, həm də
mətndən kənarda realizə olunur, daha doğrusu, kontrast
yetərincə geniş anlamlı təsir
bağışlayır. Başqa sözlə
desək, kontrast Fərid Hüseynin şeirinin mənayaradıcı
imkanlarını sərgiləyir. Müəllifin
poetik metodunun parlaq bədii obrazlarını və lirik
süjetin xüsusiyyətlərini nümayiş etdirir. Onun şeirlərində indiyə qədər vərdiş
etmədiyimiz ritmik nitq qeyri-adi qafiyə sistemi ilə diqqətimizi
cəlb edir. Odur ki, onun poetik mətni
uzaqları hədəfləyir, perspektivə hesablanır.
Məlum
olduğu kimi, hər bir orijinal təfəkkür sahibi
özündən sonra qeyri-adi ədəbi iqlimə, mühitə
impuls vermək haqqında düşünür ki, onun
yanaşması ilkin oxunuşda asan qəbul edilməsə də,
sonrakı oxunuşlarda bərq vurmaq imkanı qazanır.
Belə poetik magistralın F.Hüseyn tərəfindən necə
qurulmasına aşağıdakı nümunədə diqqət
yetirək:
Müqəddəs İsa,
bəzən kürək söykənməyə
bircə yer qalır insana -
o da çarmıxda.
Çəkil, çəkil o yana -
"yer ver mənə yanında".
... Demişdi, bir səs demişdi bizə!
"... xəzinəniz harda olacaqsa,
ürəyiniz
orda olacaq"
hər şeyi itirdim -
amma ürəyim ağrımır
ölüm ayağında.
F.Hüseynin şeirlərindəki poetik
sistemdə kontrastlar bir-biri ilə rahat ünsiyyət
bağlaya bilir. Onun yaradıcı
düşüncəsində müqəddəsliklə adilik
qoşa addımlayır, şeirləri də məhz bu
baxımdan fərdi xarakter daşıyır və şeirlərinin
hər birindən müəllifin öz silueti
görünür. Bütün bunlar, sanki,
müəllifin təxəyyül axının koordinat
sisteminin göstəricisi təsirini bağışlayır.
Burada zaman və məkan xronotopları da, sanki,
bir-biri ilə qarışıb. Çünki
onun bu tipli şeirlərində əzəmətli olduqca adi
göründüyü kimi, müqəddəs, sevgi ilə
bağlı hisslərsə qalaktikaya qədər uzanıb
çata bilir. Bu kontekstdə "Terrora ithaf"
şeirinə nəzər salmaq yaxşı olar:
Tələsik yaşamaq lazımdı -
Ölüm vaxtını irəli çəkiblər,
Əcəl saatını dəyişdiriblər...
... Hardan biləsiz, ay atəş səsləri:
Ölüm eşitdiyi səsə çevriləcək
qədər
bir andırsa,
Həyat çevrilmək istəyi boyda
zamandır.
Şairin bu şeirində xronotopların
necə iştirak etdiyinə fikir verirsinizmi?! Bizə
elə gəlir ki, şair dünyanın yetərincə
özünəməxsus Fərid
görüntüsünü, yaratmaqla özünün fəlsəfi-estetik
təfəkkürü bucağından onun üzünü
astarına, astarını üzünə çevirməklə
məşğul olur. Bununla da vərdiş
etdiyimiz sistem onun şeirlərində həm qeyri-adi
xüsusiyyətləri ilə görünür.
O, şeirlərində sözün səs və ritmik
imkanlarından geniş istifadə etməklə özünəxas
ifadələr və metaforalarla danışır. Onun poetik misraları bu xüsusiyyətlərinə
görə oxucuların ürəyinə daha çox
yaxınlaşır, onları qeyri-adi bədii düzümlərlə
fəth edir. Məhz bu keyfiyyətlərinə görə, Fərid
Hüseynin poetik kontrastlarıyla daha yaxından tanış
olmağa ehtiyac var.
Nizami TAĞISOY
525-ci qəzet.- 2019.- 12 iyul. S. 13.