Odlar yurdunun küləklər
şəhəri
Xalq yazıçısı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri
Anadan olduğum və ömrüm boyu
yaşadığım Bakı mənimçün
üç şəhərdən ibarətdir.
Köhnə Bakı - İçəri
şəhər, Qız qalası, Dağlı
məhəlləsinin indi sökülmüş evləri, dar
küçələri.
Yeni Bakı - XX əsrin
əvvəllərində, neft bumuyla bağlı yenidən
tikilməyə başlamış və müstəqillik
dövründə XXI əsrin iki onilliyində tamamilə
dəyişmiş, ən çağdaş memarlıq
örnəkləriylə yeniləşmiş,
süslənmiş və daha da gözəlləşmiş
Bakımız.
Amma bu iki tarixi Bakılarla
yanaşı, mənimçün üçüncü bir
Bakı da var - xəyallarımın, arzularımın,
urbanistik fantaziyalarımın Bakısı. Gələcəkdə və ömrüm
çatarsa, öz gözlərimlə görmək
istədiyim Bakı.
Bakı heykəllər
şəhəridir, bəlkə də dünyanın nadir
şəhərlərində ədəbiyyat və
sənət xadimlərinin bu sayda abidələri
ucaldılıb. Dədə Qorqud
heykəli də var. Çox gözəl, olsun.
Amma nə gizlədim, mən milli
varlığımızın bu əzəmətli
rəmzinə həsr olunmuş heykəli başqa cür
təsəvvür edirdim və bu təsəvvürümü
vaxtilə yazdığım "Dədə Qorqud
ormanı" adlı yazımda da ifadə etmişdim.
"Kitabi-Dədəm Qorqud"u başqa
dastanlarımızdan fərqləndirən özəllik ondan
ibarətdir ki, bu əsərdə Qorqudun özündən
başqa, müxtəlif personajlar da önəmlidirlər və hər birinin öz
təkrarsız plastik obrazı var.
Qırx incəbelli qızla Boyu uzun Burla
xatun...
Savaş günü öndə
vuruşan Salur Qazan...
Ağaca bağlanıb ağacı
kökündən qopararaq, döyüşə qatılan
Qaraca Çoban...
Şirlə güləşib qalib
çıxan Qanturalı...
Bir biriylə əvvəlcə at
çapmaqda, süpürüşməkdə yarışan,
sonra sevişən Beyrəklə Banuçiçək...
Bütöv bir qəhrəmanlar
qalereyası və süjetlər zənginliyi, məncə,
çoxfiqurlu kompozisiya
şəklində canlandırılmalıydı. Həm də, məncə, konkret bir məkanda -
Şıx çimərliyi tərəfdən Bakıya
doğru gələrkən bu azman heykəllərin
siluetlərini çox uzaqlardan Şubanı dağlarının
zirvəsində görə bilərdik. Çox
da baha başa gəlməyən Abşeron daşından
yonulmuş bu heykəllər kompozisiyası uzaqdan ifadəli
siluetlər kimi, yaxından isə əzəmətli plastik
obrazlar kimi diqqəti çəkərdi. Cənub
tərəfdən şəhərə yaxınlaşdıqca
sanki möhtəşəm və əfsanəvi bir
aləmə daxil olardıq.
Bir çox şəhərlərin
müəyyən heykəl rəmzləri var. Nyu-Yorkda
Azadlıq abidəsi. Sankt-Peterburqda Birinci Pyetrun heykəli,
Rio de Janeyroda Həzrət İsa və s. Bakıda mənim
Şəhidlər dağı adlandırdığım -
Dağüstü parkda Kirovun heykəlinin yerində
Çənlibel qalası pyedestalının üstündə
Koroğlunun Qır at belində abidəsi ucalsaydı, bu da
Bakının heykəl rəmzi
kimi qavranılardı.
Şəhərin içini daha lokal,
xudmani heykəllər bəzəyə bilərdi. Külüngüylə dağı çapan
Fərhadın açdığı yarıqdan
şəlalə axır, məftillərlə silueti
cızılmış Fitnə çiynində
öküzü Qırx pilləkanla qaldırır, "Yeddi
gözəl" rəngli-səsli fontanlar silsiləsində
hər saatdan bir boyalar dəyişməklə, Qara Qarayevin
balet musiqisinin sədaları altında yeddi müxtəlif
millətin qızları rəqsdə fırlanır.
Haçansa Ermənikənd bulvarı
adlanan sahə Aşıqlar bulvarı adlanar və burada
qurulmuş bulaqların hərəsinə bir məşhur
aşığımızın adı verilməklə onun
şah misraları həkk olunar.
Ayrıca Aşıq Ələsgər
bulaq-abidəsində onun "Çərşənbə
günündə çeşmə başında,
gözüm bir alagöz xanıma düşdü"
qoşmasının süjeti əks olunur.
Hər şəhərin
turistlərdə maraq oyadan güşələri olur. Bakıda Sabunçu vağzalının
qülləsindəki açıq
pəncərələrdən hər gün gündüz saat
12-də Üzeyir Hacıbəyli musiqisinin sədaları altında
"Arşın mal alan" personajları
rəqs edə-edə keçib gedirlər.
Azərneft meydanında hər qış
yolka bəzəməkdənsə, Bakının neft rəmzi
- buruq qurular və onun daima hərəkətdə olan
mancanağı qara qızılımızın tükənməzliyini
simvolizə edər.
İstifadə müddəti bitmiş
böyük neft özüllərinin biri də Bakıda, Sahil
bulvarının qarşısında yerləşdirilsəydi,
onun gecələr par-par parıldayan
çıl-çırağı şəhərə
yaraşıq verərdi.
Bakının rəmzi üç alov
qüllələridirsə, Abşeron
mənzərəsiyçün Yel dəyirmanları
səciyyəvidir. Köhnə dəyirmanın
qarşısındakı meydançada bir neçə
rəngbərəng yel dəyirmanları qoyulsaydı, bu da
şəhərin maraqlı guşələrindən
olardı.
Meksikanın paytaxtı üç
böyük rəssam Orasko, Rivyera və Sikeyrosun iri
şəhər divarlarında çəkilmiş
möhtəşəm freskalarıyla məşhurdur. Bakıda bir neçə belə
pəncərəsiz iri sal divarları olan binalar var -
Cəfər Cabbarlı meydanında Neft institutunun divarı.
Dövlət arxiv idarəsinin fasadı, Cavid prospektində,
Üzeyir Hacıbəyli küçələrində iki evin
belə böyük divarlarına Sultan Məhəmmədin miniatürü,
Səttar Bəhlulzadənin, Toğrul Nərimanbəyovun,
Tahir Salahovun dəfə-dəfə
böyüdülmüş tabloları əks olunsaydı, bu
şəhərimizi necə də bəzəyərdi.
"Dağüstu park" və
"dənizkənarı bulvar" kimi rus dilindən kalka
edilmiş ifadələrin əvəzinə,
Şəhidlər dağı və Sahil bulvarı
deyilsəydi, dilimizə daha uyğun olardı. Şəhidlər
dağı ikimənalı ifadədir. Həm
şəhidlərin dəfn olunduğu Dağ kimi, həm
də Qara yanvarın xalqımızın ürəyinə
çəkdiyi dağ kimi.
Yeri gəlmişkən,
dəfələrlə qaldırdığım bir
məsələni də bir daha səsləndirmək
istəyirəm. Şəhidlər dağında keçmiş "Drujba"
restoranının yerində "Şəhidlər
muzeyi"nin yaradılmasını nəzərdə tuturam. Bu muzeydə xalqımızın başına ən
azı XX əsrdə gələn müsibətlər - 1905,
1918 (mart), 1920 (aprel), 1937, 1990 (Qara yanvar) günlərində
baş verən faciələr əks etdirilərdi.
Muzeyin qarşısındakı pilləkanlarda terroristlər
tərəfindən partladılmış avtobusun və metro
vaqonunun, tank tırtılları altında əzilmiş
alimləri aparan maşının, gülləbaran edilmiş
təcili yardım arabasının, qəzaya uğramış
dikuçarın (helikopterin) modelləri yerləşdirilə
bilərdi. Muzeyə gələnlər müxtəlif eksponatlar,
fotoşəkillər, videolar vasitəsiylə Qara yanvarın
dəhşətləriylə tanış olardılar. Muzeydə Heydər Əliyevin 21 yanvarda Moskvada daimi
nümayəndəliyimizdəki tarixi
çıxışı da səsləndirilməli və
ekranda göstərilməlidir.
Şəhərdə Xocalı
qətliamını əks etdirən güşə
olmalıdır. Xocalı
soyqırımı o qədər müdhiş və
görünməmiş qəddarlıqla törədilmiş
cinayətdir ki, onu adicə ənənəvi heykəllər
vasitəsiylə əks etdirmək böyük təsir
gücünə malik olmaz. Mən bu memorialı belə
təsəvvür edirəm: İri bir sahədə
uçurulmuş, yandırılmış,
dağıdılmış evlərin xərabələri,
şüşəsiz pəncərələr, qoparılmış
qapılar, yarıuçuq divarlar... Haçansa bu tarmar
olmuş şəhərdə yaşamış adamların
mənzil və məişət əşyaları -
param-parça olmuş ev avadanlığı, şkaflar,
masalar, kətillər, buz dolabları, televizorlar,
çilik-çilik olmuş güzgülər, sınıq
qab-qacaq, qan ləkəli uşaq oyuncaqları, yarıyanıq
körpə beşiyi, əzilmiş samavar, qazanlar
bütün sahəyə səpələnmişdir. Müəyyən yerlərlə küllükdən
hələ də tüstü süzülür və bu qorxunc
mənzərə ara-sıra avtomat atəşləriylə,
gülləbaranla, ağlaşma və iniltiylə,
fəryadlarla, azan və qəmli muğam səsləriylə
müşayiət olunur. Bu
mənzərə və səs kompozisiyası yüksək
zövqlə və ölçü hissini itirmədən
yaradılsa, nadir tarixi şəhadət kimi böyük
təsir gücünə malik olar.
Amma əlbəttə,
şəhərimizi yalnız matəmgaha çevirmək
də olmaz. Tarixi
yaddaşımızı unutmadan və unutdurmadan şanlı
hadisələri də əbədiləşdirməliyik.
Məsələn, Qurd qapısı səmtində 1918-ci ilin
sentyabrında Bakının azad olunmasına aid dairəvi panorama qurula
bilər.
Böyük bir sahədə
Azərbaycanın müxtəlif bölgələrini,
təbiət mənzərələrini,
şəhərlərini, tarixi və memarlıq
abidələrini əks etdirən maketlər
şəhərciyi yarana bilər. Uşaqları əyləndirməkçün
möcüzələrlə dolu Təpəgöz
mağarası və onun nağıllarımızdan
çıxan personajları maraq oyadar.
Nağıllarımızdakı "Gül qəh-qəh
xanım" adlı əyri güzgülər salonu və s.
əyləncə yerləri də hər yaşda insanları
cəlb edər.
Bu cəhətdən
İçərişəhər xüsusilə,
turistlərçün cəlbedici ola
bilər. Məsələn, burda
dükanıların qabağında Məşədi
İbadın və Hacı Qaranın paralondan yaranmış
mulyajları qoyula bilər. Məşədi İbad
dükanınıda hər şey simvolik olaraq,
dəyərindən daha ucuz, Hacı Qara dükanında
dəyərindən bir az baha satıla
bilər. Müəyyən bir
yerdə köhnə Bakının məşhurları -
Qoçu Nəcəfquludan (keçisiylə bir yerdə)
hambal Dadaşa qədər, əfsanəvi pəhləvan Saleh
Süleymandan meyxanaçı Lotu Cabbara qədər,
milyonçular və dərvişlər, hamamçılar
və tacirlər, falçılar və oyunçular
konkaların və faytonların, zorxanaların və
kəndirbazların fonunda canlandırıla bilər.
Bir köhnə təklifimi də
yenidən irəli sürmək istəyirəm. Qız qalasının yanında
hələ də istifadəsiz qalmış hamam
ənənəvi milli xalq tamaşalarımız
üçün ideal məkandır. İçini
gördüyüm bu hamamda iki iri salon var. Birində tamaşa
ortada - xəznədə göstərilə bilər,
tamaşaçılar isə dövrəsində
əyləşər. İkinci salonda
tamaşaçılar ortada yerləşər, tamaşanı
isə qıraqlarda qurmaq olar. Bu, çox
maraqlı rejissor fantaziyalarına qida verər.
Burada ənənəvi xalq
tamaşalarımızın - Orta oyunu, Qaravəlli,
Kilimarası, Şəbeh tamaşalarının estetik
prinsipləri əsasında milli xalq teatr sənətimizi
bərpa edə bilərik (məsələn, Qərb teatrlarından
fərqlənən Turkiyədə Qaragöz teatrı,
Yaponiyada Kabuki və No teatrları kimi). Məhz bu teatr estetikasında Şekspirdən Mirzə
Fətəliyəcən, Qoqoldan Mirzə Cəliləcən,
Caviddən Brextəcən
ən müxtəlif Azərbaycan və dünya
dramaturqlarının əsərlərini milli xalq
tamaşaları üslubunda qurmaq olar.
Əgər Üzeyir Hacıbəylinin
yaratdığı Muğam operası dünyada analoqu olmayan
yeni bir janr idisə, belə bir xalq tamaşaları da orijinal
səhnə estetikasının örnəyi kimi teatr
aləminə yenilik gətirər.
Teatr salonu rus
və ingilis dillərinə tərcümə sistemiylə
təchiz olunsa, əminəm ki, bu orijinal teatr əcnəbi
qonaqları da cəlb edər.
Məni düşündürən
məsələlərdən biri də Bakının
toponimikası, şəhərin müxtəlif
bölgələrinin adları və şəhərimizdəki
mehmanxana, dükan, restoran adlarıdır. Onu demirəm ki, yeri gəldi-gəlmədi bütün
dükanları nədənsə market adlandırmaq dəb
düşüb və hər şeyin demə, dünyası
varmış: "Sabun dünyası", "Kağız dünyası", nə bilim
nə dünyası.
Təzə bazar
yaxınlığında Qarışıq mallar
dükanının adı "Gələrsən
görərsən"dir. Bu tariximizin şanlı bir
səhifəsini yazmış məşhur
"Gələssən görəssən" qalasına
təhqirdən başqa bir şey deyil. Bir vaxt
bir restoranı hətta Möminə Xatun
adlandırmışdılar, bu da ən əcaib bir
təşəbbüs idi. Deyəsən,
sonra kimsə başlarına ağıl qoydu,
dəyişdilər. Bütün bu
"Kleopatralar", "Monte Kristolar".
"Madonnalar" görəsən, hansı xalqın
şəhərinə məxsusdur? Nədən
Əlincə, Niyal, Ərk, Çıraq, Gülüstan
və başqa qalalarımızın adlarını
restoranlara, şadlıq evlərinə yox, məsələn,
metro dayanacaqlarına, parklara, meydanlara qoymayaq? Qış bulvarı kimi məntiqsiz ad daşıyan
bulvar niyə Füzuli bulvarı adlanmasın ki, burda şairin
heykəli də ucalır. Parklarımızdan
biri "Durnalar" parkı adlansa və burada Vaqiflə
Vidadinin qoşa heykəlləri ucaldılsa, bunun nəyi
pisdir? Qoşa heykəl demişkən,
Qaçaq Nəbiylə Həcərin, Əlibəy
Hüseynzadəylə Əhməd bəy Ağaoğlunun
qoşa heykəlləri də qoyula bilər.
Eləcə də beş Cümhuriyyət liderinin -
Əlimərdan bəy Topçubaşovun, Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin, Fətəli xan Xoyskinin, Nəsib
bəy Usubbəylinin, Həsən bəy Ağayevin
birlikdə heykəlləri. Oturub söhbət
etdikləri şəkildə.
Geniş prospektlərimiz Atabəylər,
Səfəvilər, Şirvanşahlar adlarını
daşıya bilər. Heç bir şey ifadə
etməyən şəhər rayonlarına nə bilim
neçənci mikrorayon deməkdənsə, Təbriz, Savalan,
Borçalı, Qarayazı, Zəngəzur, Göyçə,
Dərbənd, Kərkük, İqdir adları qoysaq, tarixi
yaddaşımız üçün daha nəcib bir xatırlatma olmazmı?
Və nəhayət, ən böyük
arzum: Qarabağ bulvarıyla Cıdır düzü
meydanının kəsişdiyi yerdə
torpaqlarımızın azad olunması şərəfinə
ucaldılmış Zəfər tağını
görmədən dünyadan getmək istəməzdim.
ANAR
525-ci qəzet.- 2019.- 13 iyul. S. 13.