İyirminci
əsrin Heraklı - Jan-Pol Sartr
I YAZI
1980-ci ilin 15 aprelində Paris
küçələri ilə otuz minə yaxın insan XX
əsrin yükünü çiyinlərində
daşımış filosof və yazıçını son mənzilə
yola salmaq üçün Monparnas
qəbiristanlığına sarı irəliləyirdi. Jan-Pol Sartr bəlli anlamda varlıqdan
heçliyə doğru gedirdi.
Sartrı sevən kütlənin,
demək olar ki, yarıdan çoxu onun əsərlərini,
fəlsəfəsini başa düşmürdü. Amma onu insanlara sevdirən, daim onların yanında
olması, xüsusən də 1960-cı illərdə Fransada
Avropanın üstünü "qara bulud" kimi
örtən, insanlara ümid olmuş kommunizmi dəstəkləyən
hərəkatlara rəğbəti, Fransanın
işğalı altındakı Əlcəzairin azadlıq
uğrunda verdiyi savaşda əzilənlərin
tərəfindən çıxış etməsi,
Amerika-Vyetnam müharibəsinə qarşı
çıxması, azadlığın dəyərini və
zəruriliyini onlara daddırması idi. Onu bu
yerlərə gətirən, ekzistensializmə
yönəldən, varlıq, insan olmaq haqqında
düşündürən isə Sorn Kyerkeqor
haqqındakı yazıda da qeyd etdiyim kimi, yaşantılar,
təcrübələr və travmalar idi. Sartr
bu haqda bioqrafik romanı olan "Sözlər"də
bəhs edir. Mən isə qısaca onu deyə
bilərəm ki, atasının vaxtsız ölümü, on
iki yaşı olarkən anasının ikinci dəfə
evlənməsi, gözündə yaranan problem (ömrünün
sonuna qədər sağ gözü sağ tərəfə
doğru əyilmiş formada qaldı, amma bu qorxuducu
görünüşə baxmayaraq, qadınların sevimlisi ola bildi) onun yaşadıqlarının
sadəcə hər kəs tərəfindən bilinən
hissəsidir.
Sartrın da yaşantıları onu
fəlsəfənin içinə çəkib gətirdi. Onun ekzistensializmə yönəlməsində və bu
cərəyanın parlaq nümayəndəsi olmasında Raymond Aronun təkanverici rolu
var. 1933-cü ildə, o, Simona de Bovuar və Arond
Montparnasdakı kafelərdən birində ərik kokteyli
içərkən, Raymond, "yeni bir düşüncə
tərzi meydana çıxıb və olduqca qəribə
cərəyandır, ekzistensializm adlandırılır"
deyərək əlindəki kokteyl stəkanını
göstərib, "bu içki haqqında elə indi bir
fəlsəfi kitab yaza bilərəm" deməsi ilə
Sartrı ekzistensializmə yönəldir. Sartr Avropada yeni
təşəkkül tapan bu cərəyan haqqında
məlumat əldə etmək üçün Almaniyaya gedir
və burada bir il qalaraq alman dilini öyrənir, fenomenoloji
barədə bilgiləri birbaşa olaraq Martin
Haydeggerin əsərlərindən əldə edir. Fransaya qayıtdıqdan sonra isə azadlıq
başda olmaqla onun kontekstində sevgi, ehtiras, varolmaq, əxlaq
və bir çox başqa düşüncə haqqında
öz sistemini yaradır.
Sartrın həyatı haqqında
hər kəsin bildiyi və ya ən azından asanlıqla
öyrənə biləcəyi detallara toxunmadan onun
fəlsəfəsinin əsas xətləri deyə
biləcəyim və bir-biri ilə müəyyən
qədər kəsişən dörd düşüncə
xəttini qısa şəkildə şərh edəcəm.
Nəsnələr
gördüyümüzdən, bildiyimizdən daha
qəribədir
Sartrın varolmaq
fəlsəfəsində nəsnələr də xüsusi
yerə sahib idi. Məsələn,
1938-ci ildə çap olunmuş "Ürəkbulanma"
romanında bunu tez-tez təsvir etməyə
çalışır; Rokenten obrazı tramvaya minir və
hər zaman etdiyi kimi oturacağa toxunur və dərhal
əlini çəkir. Çünki bu
dəfə toxunduğu sadəcə oturacaq deyil. Bu nəsnə "oturacaq" qəlbindən
çıxıb azad varlıq olur. Sanki
heç vaxt tramvayda belə bir şey olmayıb. Bu nəsnənin sərnişinlərin
üstünə oturduqları bir əşya olduğunu
xatırlamağa çalışır. Dəhşətli
mənzərədir. Sartr bu təsvirlə
"dünyanın absurdluğu" adlandırdığı
fikrin izahını verməyə çalışıb.
Sartrın əsərlərini (istər roman,
istərsə də fəlsəfi) oxuyarkən tez-tez
qarşılaşdığımız bu kimi təsvirlər
onun nəsnələrin beynimizdə qəlibləşmiş,
standart, bir ad altında var olan formalarından başqa da
formalara malik olduğu fikrinə əsaslanır. Yəni stəkan sadəcə su və ya içki
içmək üçün istifadə olunmur. Gördüyünüz formadan başqa bir də
çılpaq olanı, toxunduqda və ya
düşündükdə ilk hiss etdiyiniz forması, mənası
var. Hər hansısa bir vəziyyət, situasiya da belə
dəyərləndirilə bilər. Məsələn,
əks cinslə yeyəcəyiniz şam yeməyi sizin
üçün aydındır: gözəl
yeməklərlə, içkilərlə bəzədilmiş
masa və iki sevən insan. Sartr isə məsələyə
bir az fərqli baxırdı. O,
üzdə olan pərdəni qaldırıb o masanın qəribə
tərəfinə nəzər salırdı:
planetin sən olan hissəsi milyon kilometrlərlə uzaqda
baş verən helium və hidrogen partlayışından
(günəşdən) uzaqlaşarkən, sən kəsilmiş
ağacın (masa) üstünə yığılan
ölü heyvan parçalarını, bitkiləri
çeynəyirsən və qarşı tərəf də
eyni şeyi təkrarlayır. Bilirəm, bu
şam yeməyinin dəhşətli və olduqca
qəribə təsviri sizi ondan soyuda bilər, amma nə
etməli, ekzistensializm bunu deyir.
İnsan azaddır
Bu, Sartrın üzərində ən
çox beyin yorduğu məsələlərdən biridir
və demək olar ki, bütün həyatını və
fəlsəfəsini buna həsr etmişdir. Odur ki, Sartrın insanın azad (fiziki
mənadan daha dərin) olması haqqında
düşüncələrini növbəti yazıda geniş
şəkildə şərh edəcəm. İndi
isə üzərindən səthi də olsa
keçməklə bu məsələyə bir az toxunmaq istəyirəm.
Yuxarıda verdiyim nümunələr
azadlıq məsələsində də aktualdır. Belə ki, həyatı da o oturacaq və
şam yeməyi kimi düşünə bilərik. Həyat da göründüyündən
qəribə, amma insanın qarşısında
açdığı imkan qapıları baxımından
çox variantlıdır. Azadlığımızı
tamamilə reallaşdırmaq prosesində, Sartrın
"varolmağın izdirabı" adlandırdığı
fikirlə üz-üzə gəlirik. Belə
ki, həyatda hər şey mümkündür, özü
də ən təəccüblü, ən qəribə
şəkildə. Heç nə
tanrının əli ilə baş vermir və
əvvəlcədən planlanmayıb. Bu, insan beyninin
məhsuludur (istədiyimiz an bundan yaxa
qurtara bilərik), çünki biz ekzistensializmin
üzərində çox dayandığı
məsələlərdən olan məsuliyyətdən
qaçmağa meyilliyik. Heç kim bu
dünyada məsuliyyət daşımaq istəmir, hətta
öz həyatı barədə belə. Azad
olmaq isə artıq öz məsuliyyətini dərk
etməkdir.
Jan-Pol Sartrın dediyi azadlıq
əlimizdə, ayağımızda, boğazımızda
zəncirlərin olmaması ilə məhdudlaşmır. Bunun həm də seçimdə azad olmaq tərəfi
var. Sartrın azadlıq prinsipində heç kim
sizin həyatınıza müdaxilə edə bilməz. Yox, əgər biz kiminsə həyatımıza
müdaxilə etməyinə icazə veririksə, bu artıq
bizim seçim azadlığımız deməkdir. Yəni insanların sizi görmək
istədikləri kimi olmağınız üçün
həyatınıza etdiyi müdaxiləyə - sizin
sərhədlərinizi tapdalayıb keçsə belə -
razılıq verməyiniz, bu qərar qarşısında
məmnuniyyət hiss etməyiniz sizin bu halı seçmə
azadlığınıza işarədir.
Sartr 1940-cı ildə Hitler ordusunun
Fransanı işğal etməsi ilə həbs edilərək
doqquz ay saxlandığı əsir
düşərgəsində və ordan xilas olduqdan sonra Fransa
Müqavimət Hərəkatında keçirdiyi zaman
ərzində siyasətlə daha çox maraqlanmış,
demokratiya barədə yazmağa başlamışdı. Onun çalışdığı
şey insanda doğuşdan mövcud olan azadlıq ilə
siyasi azadlıq anlayışını birləşdirmək
idi. Elə buna görədir ki, ən
radikal azadlıq fikri ona məxsusdur.
"Pis niyyət"lə
yaşamamalıyıq
Əvvəlcə onu qeyd
etməliyəm ki, Sartr "pis niyyət" deyərkən bu
gün bizim başa düşdüyümüz
"kiməsə pislik arzulamaq" və ya "kiməsə
pislik etmək" düşüncəsindən
çıxış etmirdi. Onun nəzərdə tutduğu şey insanın
seçim azadlığına bağlı olan
özünü daim olduğu yerdə görmək, öz
seçim haqqından istifadə etməməkdir. Yəni biz özümüzü
inandırırıq ki, hər şey müəyyən
olunmuş formada qalmalıdır. Eyni bir
işdə illərlə işləməklə,
ölənədək eyni şəxslə
münasibətdə olmaqla, daim bir evdə yaşamaqla,
özümüzü başqa seçimlərə
qarşı bloklamaqla özümüzə qarşı
"pis niyyət"də oluruq. Bu fikri daha aydın
şəkildə anlamaq üçün Sartrın
"Varlıq və heçlik" kitabında verdiyi
nümunəyə baxmaq lazımdır:
Hər zamankı kimi Paris kafelərinin
birində oturarkən bir ofisiant onun diqqətini cəlb edir. Onu başqa ofisiantlardan
fərqləndirən özünü bu rolda bir nizam
içində, indiki dillə desək, robort kimi aparması
idi. Sifarişləri daha sürətli
alır, tez çatdırır.
Müştərilərə qarşı bir ofisiantın ola biləcəyindən daha səmimi və
alicənabdır. Bu şəxs sanki
özünü qəti şəkildə inandırıb ki,
ofisiantlıq onun əsl peşəsidir və hətta bu
peşə ona nəslindən yadigar qalıb. O,
bəlkə də heç vaxt yaxşı caz
ifaçısı və ya balıqçı ola
biləcəyini xəyal belə etməyib.
Düşünə bilərsiniz ki, bu
şəxs özünü ofisiant kimi xoşbəxt hiss edir
və bu peşədə rahatlıq onunladır. Bu, inandırıcı görünmür.
Onun etdiyi sadəcə başqa
seçimlərə və onları seçmə
azadlığına qarşı özünü
bloklamaqdır. Qarşısındakı
çox saylı seçimdən birinə
yönəlməyə çalışmaq əvəzinə,
əl altında hazır olanla kifayətlənir.
Biz kapitalizmi məhv etməkdə də
azadıq
Bu düşüncə J.P.Sartrın
marksist tərəfini əks etdirir. Onun da pula münasibəti birmənalı deyildi.
Meydana çıxdığı gündən
bəri pul, insanların azad yaşamasına, bu hissi doyunca
dadmasına maneədir. Qarşımıza çıxan
bir çox seçimi - səyahət etmək, yeni iş
qurmaq, yaşadığımız yeri dəyişmək
və s. - gözardı etməyimizin (bəlkə elə
ofisianta da bu mane olurdu) səbəbi bir çox halda puldur. Pul
qarşısındakı təslimiyyətimizi Sartr belə
ifadə edirdi: "Kapitalizm elə bir sistemdir ki, reallıqda
bizə heç zaman lazım olmayacaq ehtiyaclar yaradır. Bizə bir məhsulu almaq üçün
neçə saat işləməli olduğumuzu diktə edir.
Bununla da doğuşdan bizimlə olan
azadlığımızı yaşamağımıza
əngəl yaradır və bizi gözləyən başqa
yaşam formalarını görməzdən
gəlməyimizə səbəb olur".
Sartrı marksist edən də elə
bu idi. Marksizm insanlara
həyatlarındakı materyalist qayğılardan xilas olaraq
azadlıqlarını kəşf etməyə şərait
yaradırdı. Marksizmin insan
azadlığına olan müsbət yanaşması Sartrı
onun qatı nümayəndəsinə çevirdi. 1960-cı illərdə Fransada baş vermiş
marksist hərəkatlarının
yürüşlərinə qatılır, azadlıq
barədə şüarlar səsləndirirdi. Hətta 1968-ci ildə belə mitinqlərin
birində həbs edildi və o zaman Fransanın prezidenti olan
Şarl de Qoll tərəfindən "Volter həbs edilə
bilməz" deyilərək azadlığa buraxıldı.
Sartrın marksist yönümlü hərəkətləri
(Fidel Kastro və Çe Gevara ilə görüşü),
yazıları o qədər çoxalmışdı ki,
hətta Amerikanın Federal Təhqiqat Bürosu onu
nəzarətə götürmüş və
barəsində topladığı məlumatlar qalın
qovluqlara çevrilmişdi. Təbii ki, onun
qəliz fəlsəfi cümlələrini ayırd etmək
və ümumilikdə fəlsəfəsini başa
düşmək, nə demək istəyini anlamaq elə
də asan deyildi.
Qarşımızdakı
seçimləri təcrübədən keçirməyə
mane olan kapitalizmi məhv etmək isə bizim
əlimizdədir. Bunu etmək
üçün isə pula ehtiyacımız yoxdur. Öz içimizə yönəlməyimiz,
azadlığımızı dərk etməyimiz, azad olmadan
yaşamağın mümkünsüzlüyünü
başa düşməyimiz kifayətdir.
Yuxarıda qeyd etdiklərim Sartr
fəlsəfəsinin əsasını əmələ
gətirən dörd xəttin qısa şərhi idi. Bu xətlər isə bir
nöqtədən - azadlıqdan - keçir.
Taleh EMİNOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.- 13 iyul. S. 17.