Heydər Əliyevin tarixi
obrazı və ədəbiyyat
Heydər Əliyev bizim müasirimizdir. Ulu Öndərin
sözü, işi, ideya və əməlləri gündəlik
həyatımızın tərcümanıdır; həyatımızı,
yaşam tərzimizi təyin edir, yol göstərir, təmin
edir. Biz bu adla sabahlarımızı
açır, milli dünənimizə önəm verir, gələcəyimizi
müəyyən edirik. Bu adla müasir
dünyanı fəth edir, qələbələr
qazanırıq.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti, Heydər Əliyev yolunun varisi,
Ulu Öndərin dönməz siyasi kursunu XXI əsrdə
inamla davam etdirən İlham Əliyev deyir: "Azər-baycanın
1969-cu ildən bəri yaşanan dövrü
xalqımızın tarixinə Heydər Əliyev dövrü
kimi əbədi həkk olunmuşdur. Tarixi bu
dövrdən etibarən başlanan Heydər Əliyev idarəetmə
fəlsəfəsinin başlıca ideya-siyasi is-tiqaməti
xalqın milli özünüifadəsinin bütün forma və
va-sitələrinin geniş vüsət alması, milli
qürur hissinin güclənməsi və milli şüurun
yüksəlişinə təkan verən sürətli
inkişaf strategiyasının ger-çəkləşdirilməsi
ilə səciyyələnmişdir".
Azərbaycan torpağı ulu və qədim olduğu
kimi, millətin yaşı da minillərə sığır. Bu torpaqda tarixlər boyu Atabəylər,
Şirvanşahlar, Elxanilər, Qaraqoyunlular, Ağqoyunlular, Səfəvilər,
Azərbaycan xanlıqları kimi dövlətlər
qurulmuş, ən nəhayət, yüz il öncə demokratik
dövlətçiliyin təməli - Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti yaranmışdır. Amma bu da
həqiqətdir ki, XX yüzildə müasir Azərbaycanın
yaşarı modelini məhz müstəqil Azərbaycan
dövlətçiliyinin memarı, qurucusu Heydər Əliyev
gerçəkləşdirə bilmişdir. Akademik Ramiz
Mehdiyevin "Müasir Azərbaycan milli ideyanın təcəssümü
kimi" məqaləsində qeyd etdiyi kimi, "XIX əsrdən
başlayaraq azərbaycanlıların bir neçə nəslinin
həyata keçirmək uğrunda mübarizə
apardığı milli ideya müstəqil Azərbaycan
dövlətinin yaranması ilə başa
çatmışdır. Bu gün Azərbaycan
cəmiyyəti üçün təkcə milli ideya yetərli
deyil. Ölkəyə milli maraqlara söykənən
yeni, müasir siyasi ideologiya lazımdır. Bu
missiyanı isə Ümummilli Lider Heydər Əliyevin irəli
sürdüyü "azərbaycançılıq"
ideoloji konstruksiyası öz üzərinə
götürüb" (Ramiz Mehdiyev, Dövlət müstəqilliyi:
Heydər Əliyev fenomeni və müasir dövr// Müstəqillik
yollarında 25. Bakı, "Şərq-Qərb", 2016, s.
31)
XX əsr Azərbaycan tarixinin ən parlaq, sürəkli,
möhtəşəm səhifələri Heydər
Əliyevin adı ilə bağlıdır. Heydər
Əliyev ömrü bəşər tarixinin ən mürəkkəb,
təlatümlü, inqilablar epoxası olan XX yüzilin misilsiz
tərəqqi və sıçrayışlarının da,
görünməmiş bəlalarının da bilavasitə
şahidi və tərcümanıdır. 10 may
1923-cü ildə qədim Naxçıvan torpağında
dünyaya gəlmiş, 2003-cü ilin 12 dekabr gününəcən
zəngin, təkrarsız ömür yaşamış
dünya miqyaslı tarixi şəxsiyyətin həyatı Azərbaycan
xalqının mücəssəm salnaməsidir. Heydər Əliyevin bioqrafiyası
bütünlükdə xalqının həyatına qovuşmuş,
ona yeni məna-məzmun gətirmiş, millətin taleyinə
çevrilərək onu təmsil etməyə
başlamış, ən nəhayət, Müasir Azərbaycanı
yaratmışdır.
Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin təsbit etdiyi kimi: "Dahi Heydər
Əliyev şəxsiyyətinin Azərbaycan dövlətçilik
tarixində müstəsna yeri vardır. Azərbaycançılıq
məfkurəsinin parlaq daşıyıcısı kimi Heydər
Əliyev öz müdrik siyasəti, dönməz əqidəsi
və tarixi uzaqgörənliyi sayəsində milli dövlətçilik
ideyasının gerçəkləşdirilməsinə,
müasir Azərbaycan dövlətinin qurulmasına və
xalqımızın müstəqillik arzusuna çatmasına
nail olmuşdur".
Akademik
İsa Həbibbəyli yazır: "Ümummilli lider Heydər
Əliyevin dövlətçilik fəaliyyəti həmişə
ölkənin və xalqın taleyi və müqəddəratı,
xilası və inkişafı ilə üzvi vəhdətdə
dəyərləndirilir. Haqlı olaraq Heydər
Əliyev Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin,
bütövlükdə yeni Azərbaycanın qüdrətli
yaradıcısı və böyük qurucusu hesab edilir.
Müstəqil Azərbaycan Heydər Əliyevin
möhtəşəm əsəridir. Görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyevin adı və xidmətləri
ilə bağlı olan hər bir hadisə Azərbaycanın
müstəqillik tarixinin qiymətli səhifələrini təşkil
edir. Sözün geniş mənasında
Heydər Əliyev azərbaycançılıq
idealının rəmzinə çevrilmişdir. Heydər Əliyevin çətin, keşməkeşli
və mənalı həyatı, böyük mübarizə
yolu müstəqil Azərbaycan dövlətinin
epopeyasıdır" (İsa Həbibbəyli, Heydər
Əliyev dövlətçilik təlimi və müasir
dövr. Naxçıvan, "Əcəmi" Nəşriyyat-Poliqrafiya
Birliyi, 2013, s. 6).
Yaşandıqca, mahiyyətinə vardıqca,
ictimai-siyasi həyatımızda, mədəni-mənəvi
yaddaşımızda, bilik və təsəvvürlərimizdə
süxurlaşan Heydər Əliyev fenomeni daha böyük dəyər
kəsb edir, aydın konturlar qazanır. Öyrənildikcə,
dərk olunduqca Heydər Əliyev hadisəsi bizə daha da
yaxın və doğma olur, milli varlığımızı
daha dərindən duymağa-anlamağa kömək edir.
O cümlədən, ədəbiyyat Heydər Əliyev
dühasının obrazını əxz etməyə, tarixi həqiqətinə
yetməyə can atır. Dahi və böyük
tarixi şəxsiyyətlərin obrazını yaratmaq
zaman-zaman ədəbiyyatı
düşündürmüş, zəruri və ümdə
problemlərdən olmuşdur. Çün
millət tarixinin möhtəşəm epoxaları, Məmməd
Arazın sözləri ilə deyilərsə, dahi
insanların "çiynində, şöhrətinə
yaşayır".
Hələ sovet dönəmində bu həqiqətin dərinliyinə
vaqif olan Ulu Öndər Heydər Əliyev yalnız dövlət
və ümumittifaq miqyasında dahilərin yubileylər paradına
ümummilli maraqları cəlb etməklə qalmır, eyni
zamanda, problemi konkret olaraq da ədəbiyyatın
qarşısında qaldırırdı. Azərbaycan
yazıçılarının 1981-ci il 12
iyun tarixli VII qurultayında Ulu Öndər demişdi:
"Açıq demək lazımdır: Azərbaycan tarixinin
bir çox parlaq səhifələri bədii ədəbiyyatda
layiqincə əks etdirilməmişdir... Nizaminin və
Füzulinin, Xaqaninin və Nəsiminin, Axundovun və Məmmədquluzadənin,
Üzeyir Hacıbəyovun və Məmməd Səid
Ordubadinin vətəni öz müasir
yazıçılarından və şairlərindən parlaq
tarixi əsərlər gözləyir..."
Bu gün
artıq gün kimi aydındır ki, milli tarix və ədəbiyyatımızın
Nizami Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd
Füzuli, Şah İsmayıl Xətai, Molla Pənah Vaqif,
Aşıq Ələsgər, Mirzə Fətəli Axundzadə,
Mirzə Şəfi Vazeh, Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə
Ələkbər Sabir, Nəriman Nərimanov, Üzeyir
Hacıbəyli, Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı, Səməd
Vurğun, Babək, Əcəmi Naxçıvani, Cəmşid
Naxçıvanski, Mehdi Hüseynzadə, Həzi Aslanov və
bir çox digər tarixi simalarının müasir Azərbaycan
cəmiyyətinə geniş və kütləvi surətdə
tanıdılmasında, təbliğində, sevilməsində
Heydər Əliyevin hələ respublikaya rəhbərlik
etdiyi birinci dövrdə (1969-1982) atdığı
addımların, qəbul etdiyi dövləti qərarların,
verdiyi rəsmi sərəncamların müstəsna və
misilsiz rolu olmuşdur. Bu gün həm o da məlumdur ki,
1970-1980-ci illər ədəbiyyatında milli keçmişə
və tarixi həqiqətə marağın artması, nəhəng
tarixi şəxsiyyətlərin parlaq obrazlarının
yaradılması da tarixi zərurətin, həmin dövrdə
məhz Ulu Öndərin düşünülmüş şəkildə
həyata keçirdiyi ədəbi-mədəni siyasətin, təmin
etdiyi yaradıcılıq atmosferinin nəticəsində
olmuşdur.
Anarın
"Dədə Qorqud" kino-dastanı və əsasında
çəkilmiş film, İsa Hüseynovun "Məhşər"
romanı və əsasında ərsəyə gəlmiş
"Nəsimi" filmi, Ənvər Məmmədxanlının
"Babək" romanı və əsasında eyniadlı
film, Eldar Quliyevin çəkdiyi "Nizami" filmi, Qabilin
"Nəsimi" poeması, Fərman Kərimzadənin
Ş.İ.Xətainin obrazını yaratdığı
"Xudafərin körpüsü", "Çaldıran
döyüşü" dilogiyası, Mirzə İbrahimovun Nəriman
Nərimanovun həyat yolundan söz açan "Pərvanə"
romanı, İlyas Əfəndiyevin "Natəvan",
"Şeyx Məhəmməd Xiyabani", Bəxtiyar Vahabzadənin
Göytürk imperiyasından söz açan
"Özümüzü kəsən qılınc", Nəriman
Həsənzadənin "Atabəylər" pyesləri, Rəfael
Hüseynovun "Cavidlər" və s. onlarca bədii əsərlər
məhz aktuallanmış zamanın mövzusu kimi, tarixi
yaddaşın oyanması nəticəsində yaranmış,
müasirlərimiz böyük tarixi şəxsiyyətlərin
obrazları ilə canlı dialoqa girmək şansı
qazanmışlar.
Bir zamanlar tarixi dəyərini verdiyi, layiqincə qiymətləndirdiyi
və geniş tanıtmağa nail olduğu nəhəng tarixi
simalar sırasında bugün Heydər Əliyevin
özünün də yeri, obrazı aydın
görünür. Bu, hər şeydən öncə, Ulu
Öndərin dahilərə ucaltdığı və
özünün də ucaldığı idrak pilləsi,
mücəssəmidir. Heç təsadüfi deyil ki, Ulu
Öndərin ədəbiyyata, mədəniyyətə,
ümumən Azərbaycan ictimai və bədii fikir tarixinə
dərindən bələdliyindən, ona verdiyi yüksək dəyərdən
söz açanlar bugün Heydər Əliyevi elə həmin
dühaların özləri ilə müqayisə edir, olduqca
miqyaslı tarixi obrazını canlandırmağa cəhd edirlər.
Nizami Gəncəvidən
söz düşərkən, Nizami ideallarının
çağdaş varisi kimi, dahi şairin 840 illik yubileyini,
böyük müqavimətlərə baxmayaraq, Sovetlər
ölkəsi səviyyəsində keçirməyə nail
olan Heydər Əliyev 1981-ci ildə "Literaturnaya
qazeta"da çap olunan və həmin dövrdə
böyük əks-səda doğuran müsahibəsinə
Nizaminin məşhur misraları ilə yekun vurmuşdu. "Qoy ədalət zəfər
çalsın!" adlanan bu geniş intervüdə cəmiyyəti
maraqlandıran və narahat edən bir sıra digər məsələlərlə
birlikdə ədəbiyyat və mənəviyyatla
bağlı problemlərə də xüsusi yer
ayrılmışdı. Heydər Əliyev Nizaminin səkkiz
əsr əvvəl öz əsərlərində irəli
sürüb əsaslandırdığı bir çox mənəvi-əxlaqi
qənaətlərin, humanizm və ədalətlilik prinsiplərinin
bu gün də yaşarı olduğunu, onun yalnız öz
doğma xalqına deyil, bütün bəşəriyyətə,
insanlığa xidmət etdiyini göstərmişdi"
(Teymur Kərimli, Vilayət Quliyev, Heydər Əliyev və
klassik ədəbiyyat // Heydər Əliyev və Azərbaycan ədəbiyyatı.
Bakı, "Şərq-Qərb", 2009, s. 113).
İmadəddin
Nəsimidən bəhs açılırkən, Heydər
Əliyev obrazında Nəsimi hünərvərliyi
qabardılır: 1972-ci ildə bir sıra dairələrin
şairi "türkmənləşdirməyə" cəhd
etmələrinə rəğmən, "Heydər
Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi,
eləcə də yaxından qayğısı ilə Azərbaycanda
keçirilən Nəsimi təntənələri
böyük humanist şairin həm soy-kök, həm də
yaradıcılıq baxımından daha qədim ədəbi-mədəni
ənənələri ilə seçilən Azərbaycan
xalqının yetirməsi olduğunu, bununla yanaşı,
türkcə danışan bütün xalqların da ədəbiyyatının
inkişafında mühüm rol oynadığını bir səslə
təsdiq etdi" (Teymur Kərimli, Vilayət Quliyev, Heydər
Əliyev və klassik ədəbiyyat // Heydər Əliyev və
Azərbaycan ədəbiyyatı. Bakı, "Şərq-Qərb",
2009, s. 117).
Məhəmməd
Füzulidən danışarkən, Heydər Əliyev
Füzuli aliliyinin qoruyucusu və aliməqam tərcümanı
olaraq vəsf olunur: "Azərbaycan tarixində Azərbaycan
dövlətçiliyinin üç zirvəsi əbədiləşib:
Atabəylər, Şirvanşahlar və Səfəvilər. Biz belə hesab edirik ki, Nizami Atabəylər, Xaqani və
Nəsimi Şirvanşahlar, dahi Füzuli Səfəvilər
fütuhatının yetirmələri idi. Maraqlı
burasıdır ki, Heydər Əliyev adıçəkilən
sənətkarlara məhz həmin dövlətçilik
kontekstində, tarixilik əsasında dəyər verirdi.
Məsələn, o, M.Füzulinin 500 illiyini keçirən
Dövlət Komissiyasının iclasında demişdi:
"Dahi Füzulinin 500 illik yubileyinin keçirilməsi
böyük mütəfəkkir şairin Azərbaycan
xalqı qarşısında və bütün türk
xalqları, dünya mədəniyyəti qarşısında
xidmətlərinə verilən qiymətdir. Eyni
zamanda, həm də mədəniyyətimizi, tariximizi təbliğ
etmək üçün çox əlverişli fürsətdir
və biz bundan hərtərəfli istifadə etməliyik".
Həqiqətən də, Füzulinin 1994-cü ildən
başlayıb XX əsrin sonuna qədər davam edən yubiley
tədbirləri təkcə Füzulinin cahanşümul
irsinin deyil, həm də orta çağlar Azərbaycan
tarixinin təbliğinə çevrildi" (Nizaməddin
Şəmsizadə, Heydər Əliyev və Azərbaycançılıq
// Heydər Əliyev və Azərbaycan ədəbiyyatı.
Bakı, "Şərq-Qərb", 2009, s. 239-240)
Heydər
Əliyevin müstəqillik illərində çapdan
çıxmış kitablarını dəyərləndirərkən
Yaşar Qarayev tarixin min il qabaqkı dərinlərinə
baş vurur: "Bir Prezident kimi bu cildlər Heydər
Əliyevin ilk kitablarıdır. Və bu ilk kitablar dövlətçilik
sahəsində bizim minilliyin əvvəlinin (1069) ilk
böyük kitabını mənim yadıma salır:
"Xoşbəxtlik haqqında elm" kitabını -
"Qutadqu biliyi". Türk dövlətçiliyi
haqda informasiya dünyaya ilk dəfə bu kitabdan
yayılıb. "Müstəqillik haqqında elm"
kitabı! - qarşımızdakı bu beş
cildin birlikdə adına da belə bir açıqlama və təfsir
vermək olar..." (Yaşar Qarayev, Müstəqillik
dövrünün milli öndəri // Heydər Əliyev və
Azərbaycan ədəbiyyatı, Bakı, "Elm", 1998, s.
132)
Akademik
Ramiz Mehdiyev Heydər Əliyevin misilsiz dövlətçilik
hünərini yalnız tarixin dərinliyində - Şah
İsmayıl Xətainin dövlət və dil quruculuğu
siyasətində görüb, müqayisə edir: "Məgər
Heydər Əliyevin və Şah İsmayıl Xətainin Azərbaycan
qarşısında bu və digər xidmətləri
onları oxşar tarixi şəxsiyyətlər, həqiqi vətənpərvərlər,
öz dövrünün siyasi dühaları hesab etmək
üçün bizə mənəvi haqq vermirmi? Onlar müstəqil
Azərbaycan dövlətinin yaradılması uğrunda
yorulmadan mübarizə aparır, iqtisadi tərəqqinin,
elmin, mədəniyyətin, Azərbaycan dilinin və s. qeydinə
qalırdılar..." (Ramiz Mehdiyev, Heydər Əliyevlə
Şah İsmayıl Xətai - oxşar tarixi şəxsiyyətlər
- "Azərbaycan" qəzeti, 25 aprel 2013)
Yaxın
tarixlə müqayisədə isə ən çox Nəriman
Nərimanov - Heydər Əliyev paralelinə diqqət yetirilir:
"XX əsrdə, Azərbaycan dövlətinin mövcud
olduğu səksən ilə yaxın bir müddət ərzində
xalqın mənəvi sərvətlərinə, onun dilinə,
ədəbiyyatına son dərəcə yüksək diqqətlə
yanaşmaq, hər vasitə ilə bu mənəvi dəyərlərin
inkişafına, tərəqqisinə, yayılmasına
çalışmaq baxımından yalnız iki dövlət
xadiminin, xalqımızın dövlətçilik və milli
inkişaf tarixində diqqətəlayiq rol oynamış iki
şəxsiyyətin - Nəriman Nərimanovun və Heydər
Əliyevin adlarını qoşa çəkmək
mümkündür..." (Teymur Kərimli, Vilayət Quliyev,
Heydər Əliyev və klassik ədəbiyyat // Heydər Əliyev
və Azərbaycan ədəbiyyatı. Bakı, "Şərq-Qərb",
2009, s. 196). Bircə fərqlə: Heydər Əliyev
dühası sələfinin buraxdığı tarixi səhvləri
dəf edərək, müstəqil Azərbaycan
idealını həyata keçirə bilir:
"Mübaliğəsiz demək olar ki, bütün Azərbaycan
xalqı, ilk növbədə isə Azərbaycan ədəbiyyat
və mədəniyyət xadimləri Nəriman Nərimanov
tipli yeni milli rəhbəri bir də aradan təxminən əlli
il keçəndən sonra, 1969-cu ilin iyulunda Azərbaycan
xalqının böyük oğlu Heydər Əliyevin şəxsində
tapdılar. Doğrudur, keçmiş Sovet İttifaqı
Kommunist Partiyasının XX qurultayından sonra,
Xruşşovun stalinizm buzlarını əritməyə
çalışdığı dövrdə Azərbaycana rəhbərlik
edən İmam Mustafayev, Mirzə İbrahimov kimi rəhbərlər
milli-mədəni inkişaf istiqamətində müəyyən
işlər görməyə təşəbbüs göstərmişdilər.
Lakin onların istəklərinin bütün nəcibliyinə
baxmayaraq, fəaliyyət taktikası və qarşıya
qoyulan planların realizə yolları əsaslı şəkildə
götür-qoy edilmədiyindən, eləcə də
ümumilikdə fəaliyyət strategiyasının mahiyyəti
kifayət qədər düzgün müəyyən edilmədiyindən,
mühüm nəticələr əldə etmək
mümkün olmamışdı..." (Teymur Kərimli, Vilayət
Quliyev, Heydər Əliyev və klassik ədəbiyyat // Heydər
Əliyev və Azərbaycan ədəbiyyatı. Bakı,
"Şərq-Qərb", 2009, s. 198).
Bu məqamda Ulu Öndərin tarixi obrazının
yalnız müasir Türkiyənin banisi böyük
Atatürklə yanaşı gətirilməsindən
danışmaq olur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev Azərbaycan - Türkiyə münasibətlərindən
söz açarkən demişdir: "Mustafa Kamal Atatürk
dünyanın ən görkəmli şəxsiyyətlərindən
biridir. Böyük dövlət xadimi, siyasi
xadimdir. Onun Türkiyə
qarşısında, bütün türk dünyası
qarşısında misilsiz xidmətləri olmuşdur. Ən böyük xidməti isə Türkiyə
Cümhuriyyətini yaratmasıdır. Müasir
Türkiyə Mustafa Kamal Atatürkün əsəridir.
Necə ki, müasir Azərbaycan Heydər Əliyevin əsəridir..."
Ulu
Öndərin Türkiyənin xilaskarı Atatürklə
müqayisəsinə ilk dəfə yazıçı Anar
1993-cü ilin 21 sentyabr günündə Heydər Əliyevin
ziyalılarla tarixi görüşündəki məruzəsində
yer vermişdir: "Azərbaycan bu gün tarixinin, doğrudan
da, ən ağır günlərini yaşayır və
çoxları kimi mənim də bu ağır günlərdən
qurtulmaq ümidlərimiz Heydər Əliyevin rəhbərliyə
gəlməsi ilə bağlıdır... Tarixi
şəxsiyyətləri müqayisə etmək
düzgün deyil, amma ölkələrin
düşdüyü tarixi situasiyaların müəyyən
oxşarlığı olur. Türkiyənin
ən ağır günlərində tarixin meydana
çıxardığı böyük bir şəxsiyyət
- Atatürk Türkiyəni həm xilas etdi, qurtardı, həm
də qurdu, gələcəyini sağlam demokratik əsaslarda
qurdu. Əlbəttə, tək əldən
səs çıxmaz. Amma müxtəlif əqidələrə
sahib olan siyasi xadimlərin birgə səyinə,
ziyalıların real yardımına əsaslanan yeni rəhbərliyin
Azərbaycanı həm qurtaracağına, həm də
quracağına inanmaq istəyirəm..." (Anar,
Unudulmaz görüşlər. Bakı, Təhsil, 2009, s.
89-90)
Akademik
Nizami Cəfərov "Türkiyə Atatürkün, Azərbaycan
Heydər Əliyevin əsəridir" kitabında hər iki
tarixi şəxsiyyətin öz milləti, türk
dünyası və bütövlükdə bəşəriyyət
qarşısında xidmətlərini geniş şərh etməklə,
əsrin təcrübəsini özündə ehtiva edən
tarixi obrazın vüsətinə diqqət çəkir:
"Heydər Əliyevin Türkiyə Cümhuriyyətinin
yaradıcısı Atatürkə münasibəti yalnız
bir böyük dövlət xadiminin başqa bir böyük
dövlət xadiminə yüksək qiymət verməsi deyil,
eyni zamanda, tarixin kifayət qədər sərt
sınaqlarından çıxmış mükəmməl
bir siyasi-ideoloji təcrübə sisteminin
(atatürkçülüyün!) müasir
dövrün həm lokal (Azərbaycan), həm də qlobal
(ümumdünya) tələblər baxımından dəyərləndirilməsi
kimi də diqqəti çəkir. Atatürk
türk xalqını, türk dövlətçiliyini, Heydər
Əliyev isə Azərbaycan xalqını, Azərbaycan
dövlətçiliyini xilas etmişlər. Və əlahəzrət
Tarix dəfələrlə sübut etmişdir ki, bir dahinin fəaliyyəti
ondan sonra gələn başqa bir dahinin fəaliyyətində
daha mükəmməl, daha canlı şərh olunur..."
(Nizami Cəfərov, Azərbaycan
Atatürkçülüyü, yaxud Heydər Əliyev
Atatürk haqqında. - Azərbaycanda Atatürk Mərkəzinin
Bülleteni, Bakı, AzAtaM, 2003, yaz. s. 20)
Ulu
Öndərin 1999-cu il noyabrın 1-də
Beynəlxalq Atatürk Sülh Mükafatı ilə
mükafatlandırılması da həmin tarixi paralelliyin
qanunauyğun sonucu olaraq qiymətləndirilir: "Ümumiyyətlə,
Atatürk Sülh Mükafatı dünyanın ən
böyük ictimai-siyasi xadimlərinə verilir. Yəni o
insanlara ki, öz geniş ictimai-siyasi, ideoloji imkanları ilə
bir şəxsiyyət kimi dünyadakı sülh proseslərinə
təsir etmək gücünə malikdirlər... Heydər
Əliyevin müxtəlif miqyaslarda aparıcı siyasəti
sülh yaratmaqdır, gələcək inkişafı sülh
şəraitində təsəvvür etməkdir... Ona görə də bu mükafat Heydər Əliyevə
əsas təyinatı üzrə verilib" (Nizami Cəfərov,
Türkiyə Atatürkün, Azərbaycan Heydər
Əliyevin əsəridir. Bakı, AzAtaM, 2002, s. 15-17)
Heydər Əliyev şəxsiyyətinin ən müxtəlif
aspektlərdən doğurduğu assosiasiyalar ədəbiyyatda
adının, obrazının, fəaliyyətinin həmçinin,
dünyanın məşhur simaları ilə yanaşı
qoyulmasını şərtləndirmişdir. Hüseynbala Mirələmov
və Viktor Andriyanov "Görkəmli adamların həyatı"
(JZL) seriyasından çap olunmuş "Heydər
Əliyev" kitabında Heydər Əliyevin ikinci dəfə
hakimiyyətə gəlib Azərbaycanı xilas etməsi
fenomenini General de Qollun hakimiyyətə qayıdıb
Fransanı tarixi böhrandan qurtarması ilə müqayisə
edilir: "1958-ci ilin may ayında Kolombe malikanəsində tənha
yaşayan general de Qoll Fransanın
çağırışıyla Parisə qayıtdı. 1990-cı ilin iyul ayında Azərbaycanın
çağırışıyla Heydər Əliyev
özünün Moskvadakı qəriblik həyatından
ayrılaraq vətənə döndü. Geri dönəndə
hər ikisinin 67 yaşı vardı... Onlar dar
gündə öz vətənlərini xilas etmək
üçün qayıtdılar. Biri - Fransanın
birliyini və müstəqilliyini, o biri isə - Azərbaycanın
bütövlüyünü və suverenliyini təmin etmək
naminə..." (Viktor Andriyanov, Hüseynbala Mirələmov,
Heydər Əliyev. Bakı, "Nurlan", 2008)
Xalq
yazıçısı Anar "Unudulmaz görüşlər"
əsərində Heydər Əliyevin böyük iradə, cəsarət,
ağıl və mübarizə əzmi sayəsində
"Kreml həbsi"ndən qurtulub, xalqının
azadlığı uğrunda zəfər
yürüşünə başlamasını Napaleonun
sürgündən qurtulub Fransada yüz günlük hakimiyyətə
gəlişi ilə qiyas edir: "Amma məsələ
ondadır ki, Heydər Əliyevin müzəffər
qayıdışı yüz gün çəkmədi,
ömrünün sonuna qədər davam etdi" (Anar, Unudulmaz
görüşlər. Bakı, Təhsil, 2009, s. 85)
Xalq yazıçısı Elçin də 1992-ci ildə
qələmə aldığı "Dünya axirət əkini"
essesində Heydər Əliyevi Napoleonla yanaşı gətirir,
amma fərqli tarixi kontekstdə. Sovet dönəmini nəzərdə
tutaraq Elçin yazır: "Artıq çox uzaqlarda
qalmış aspirantlıq illərində haradasa oxumuşdum
ki, (deyəsən, akademik Tarlenin fikridir) sarsıdıcı
inqilablardan, yakobinçilikdən və cəmiyyətin
lyumpenləşməsindən sonra XVIII əsrin sonlarında,
XIX əsrin əvvəllərində Fransada Napoleon hadisəsi
zərurət idi, amma bu adamın məhz Korsikalı Bonapart
olması təsadüfdür. Bu fikri şəxsiyyətlərin
müqayisəsi üçün yox, iqtibas etmək
üçün xatırladıram. Fikirləşirəm
ki, görünür, Azərbaycanda da 28 apreldən, "bəysizləşdirmə"dən,
kollektivləşdirmədən, 37-dən sonra, o dövr
üçün Əliyev hadisəsi zərurətin ifadəsi
idi. Bəlkə də fatalizmə qapılıram, amma
dediyim odur ki, Azərbaycanın öz tam müstəqilliyi
uğrundakı mübarizəsindən əvvəl imkan
daxilində özünütanıtma və özünütəsdiq
mənasında yəqin ki, "Əliyev dövrü"ndə
bir zərurət var idi..." (Elçin, Seçilmiş əsərləri.
10 cilddə, 6-cı cild, Bakı, Çinar-Çap, 2005, s.
234)
Tarixin
ekstremal situasiyalarında Heydər Əliyev hünərinin
miqyas və mənası ədəbiyyatda Şekspir
ehtirasları ilə müqayisə olunur,
ölçülür: "Ölkələrin və
xalqların tarixində və taleyində elə məqamlar
olur ki, həmin çətin dövrlərdə
yaranmış ağır siyasi-hərbi vəziyyət,
ictimai-iqtisadi və mənəvi böhran Şekspirvari
"ölüm, ya olum" sualını sərt şəkildə
meydana qoyur. XX əsrin doxsanıncı illərinin əvvəllərində
Azərbaycan belə bir gerçək sual qarşısında
idi... Azərbaycan xalqının Ümummilli
lideri, görkəmli dövlət xadimi Heydər Əliyev
tarixin bu cür məsuliyyətli məqamında ölkənin
və dövlətin milli qurtuluşu vəzifəsini yerinə
yetirmək, həyata keçirmək zərurəti ilə
üz-üzə qalmışdı. Böyük
dövlətçilik təcrübəsinə, yüksək
liderlik qabiliyyətinə malik olan bu qüdrətli dövlət
xadiminin yenidən siyasi cəbhəyə
qayıdışını təkcə xalq deyil, həm də
Zaman tələb edirdi. Çətin sınaqlarda
möhkəmlənmiş zəngin siyasi təcrübəyə
malik Heydər Əliyev Azərbaycan xalqı
qarşısında həmin məsuliyyətli tarixi vəzifəni
qəbul etmiş, böyük xilaskarlıq missiyasını
dönmədən, qətiyyətlə həyata
keçirmişdir..." (İsa Həbibbəyli,
Heydər Əliyev dövlətçilik təlimi və
müasir dövr. Naxçıvan, "Əcəmi"
Nəşriyyat-Poliqrafiya Birliyi, 2013, s. 11-12)
Heydər
Əliyevin tarixi obrazının təfsirindən söz gedərkən
o fikir də diqqəti çəkir ki: "zira, zaman
keçdikcə, Azərbaycan torpağında, Türk
dünyasında və ümumiyyətlə, dünyada insan nəsilləri
bir-birini əvəzlədikcə hər nəslin öz Heydər
Əliyevi olacaq, hər nəsil öz Heydər Əliyevinə
öz dünyagörüşü, öz problemləri
baxımından yanaşacaq və onu narahat edən suallara bu nəhəng
şəxsiyyətin çoxyönlü fəaliyyət
arenasında cavablar tapacaq. Necə ki, bu gün hər bir azərbaycanlı
onu düşündürən suallara cavab almaq
üçün öz Nizamisinə, öz Füzulisinə,
öz Cavidinə, öz Mirzə Cəlilinə, öz Sabirinə
üz tutur" (Teymur Kərimli, Vilayət Quliyev, Heydər
Əliyev və klassik ədəbiyyat // Heydər Əliyev və
Azərbaycan ədəbiyyatı. Bakı, "Şərq-Qərb",
2009, s. 92).
Belə
ki, ilk növbədə, ədəbiyyat mövzuya özünə
yaxın, görünən tərəfdən, bilavasitə:
"Heydər Əliyev və ədəbiyyat" müstəvisindən
yanaşır. Bu baxımdan AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun bir qrup aliminin (Bəkir Nəbiyev,
Yaşar Qarayev, Məhərrəm Qasımlı, Vilayət
Quliyev) hazırladığı (Heydər Əliyev və Azərbaycan
ədəbiyyatı. Bakı, "Elm", 1998) və 2009-cu ildə daha təkmil
variantda Dövlət Mükafatına layiq
görülmüş "Heydər Əliyev və Azərbaycan
ədəbiyyatı" kitabını (Bakı, "Şərq-Qərb",
2009) göstərmək olar. O cümlədən, kitaba daxil
olan "Heydər Əliyev haqqında etüdlər" (Bəkir
Nəbiyev), "Müstəqillik dövrünün milli
öndəri" (Yaşar Qarayev), "Heydər Əliyev və
Azərbaycan folkloru" (Məhərrəm Qasımlı),
"Heydər Əliyev və klassik ədəbiyyat" (Teymur
Kərimli, Vilayət Quliyev), "Heydər Əliyev və ədəbi
proses" (Nikpur Cabbarlı), "Heydər Əliyev və azərbaycançılıq"
(Nizaməddin Şəmsizadə) oçerkləri Heydər
Əliyevin vətənpərvər bir dövlət xadimi kimi
milli ədəbiyyatın təbliği və inkişafına
göstərdiyi əvəzsiz xidmətini üzə
çıxarmaqla yanaşı, eyni zamanda, onu ensiklopedik biliyə
malik ədəbiyyat bilicisi, ədəbiyyatın himayədarı
və mesenatı kimi də təqdim edir.
Eyni
zamanda, Heydər Əliyevin fəaliyyətinin miqyası o qədər
əhatəli, geniş və hüdudsuzdur ki, adekvat
obrazını yaratmaq müasirləri üçün çətin
və hətta müşkül olmuşdur: "Onu yaxından
tanıyanların müşahidələri də sübut edir
ki, Heydər Əliyev on illər boyu öz yüksək
erudisiyası, zəngin bilik ehtiyatı, heyrətamiz təhlil
qabiliyyəti, hər bir mövzuya yaradıcı münasibəti
ilə qarşısında çıxış etdiyi
auditoriyanı məhz həmin sahə üzrə
ixtisaslaşması həqiqətinə inandıra bilmişdi.
Buna görə də memarlar onu memar, kino
işçiləri kinoşünas, tarixçilər
tarixçi, ədəbiyyatçılar ədəbiyyatşünas
kimi qəbul edirdilər. Onun politologiya, dövlət idarəçiliyi,
iqtisadiyyat, bank-maliyyə işi və s. sahələrlə
bağlı nitq və çıxışlarını,
mülahizə və fikirlərini də buraya əlavə etsək,
gözlərimiz önündə həqiqətən də XX əsrdə
siyasətçilər və dövlət xadimləri
arasında lap az təsadüf edilən bir ensiklopedistin, özəlliklə
də yorulmaq nə olduğunu bilməyən bir humanitarın
yaddaqalan, koloritli obrazı canlanar" (Bəkir Nəbiyev, Heydər
Əliyev haqqında etüdlər // Bəkir Nəbiyev,
Seçilmiş əsərləri. Beş cilddə, 4-cü
cild, Bakı, "Çinar-Çap", 2009, s. 12).
Bəlkə də buna görədir ki, Ulu Öndərin
ədəbiyyatda bədii obrazı tədricən, bu və ya
digər yöndən ehtiva olunur, tarixən dərk olunduqca
daha çox və aydın görünməyə
başlayır. 2018-ci ildə AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun, akademik İsa Həbibbəylinin
ideya müəllifliyi və ümumi redaktəsi ilə
hazırladığı "Ədəbiyyatda Heydər
Əliyev obrazı: tarixi gerçəklikdən ideala"
adlı monoqrafiyada (İsa Həbibbəyli, Tehran
Əlişanoğlu, Əlizadə Əsgərli, Elnarə
Akimova, Aygün Bağırlı, Lalə Həsənova.
Ədəbiyyatda Heydər Əliyev obrazı: tarixi gerçəklikdən
ideala. Bakı, "Elm və təhsil", 2018)
ədəbiyyatşünaslığımızda ilk dəfə
olaraq bədii ədəbiyyatın Heydər Əliyev fenomeninə
münasibəti, reaksiyası, dahi şəxsiyyətin bədii
əsərlərdə obrazının təcəssümlənməsi
məsələləri sistemli tədqiq olunur.
Kitabdan
görünür ki: Heydər Əliyev şəxsiyyətinin
möhtəşəmliyi təbii bir heyrət və
heyranlıq hissi doğurmuş və heç təsadüfi
deyil ki, ən çox və ilk olaraq poeziyada əks
olunmuşdur. Heydər Əliyev fəaliyyətinin
çoxçeşidliyi, suqqestivliyi, mürəkkəbliyi ən
çox ədəbi publisistika və esseistikanın predmeti
olmuş, ən müxtəlif aspektlərdən təcəssümünü
tapmışdır. Heydər Əliyevin həyat
və bioqrafiyasının müxtəlif dövrlərindən
süjet və epizodlara üz tutan bədii proza tarixiliyə
diqqət yetirməyə, Ulu Öndərin obrazını daha
çox dolayısı, hadisələrdən, xalqın, cəmiyyətin,
bu və ya digər qəhrəmanların nəzərindən
canlandırmağa üstünlük vermişdir.
Bu
günlərdə "Ədəbiyyatda Heydər Əliyev
obrazı: tarixi gerçəklikdən ideala"
monoqrafiyasının 2-ci kitabı çapdan
çıxmışdır (Bakı, "Elm və təhsil",
2019). Müəlliflər (İsa Həbibbəyli, Tehran
Əlişanoğlu, Əlizadə Əsgərli, Elnarə
Akimova, Aygün Bağırlı, Lalə Həsənova) tədqiqatın
davamı olaraq Heydər Əliyevin tarixi obrazının ədəbi
mühitdə, dramaturgiya və teatrda, xarici publisistikada, ədəbiyyatşünaslıqda
təcəssümünü izləmiş, Heydər Əliyev
ideya və ideallarının günümüzdə - İlham
Əliyev erasında davam və inkişafına diqqət
etmişlər. Habelə akademik İsa Həbibbəyli
ayrıca olaraq "İlham Əliyev erası"
oçerkində İdealın gerçəkləşməsi
yolları və istiqamətlərinə nəzər
salmışdır.
Ulu Öndər Heydər Əliyevin tarix səhnəsində
oynadığı rolun misilsizliyi bugün artıq danılmaz
həqiqətdir. Bu isə mövzuya daha yaxından müdaxilə və
müraciət etməyi tələb edir. Heydər Əliyevin
zəngin ideya və mənəvi irsinin elmi öyrənilməsi,
mənimsənilməsi ilə yanaşı, tarixi
obrazının bədii dərki, canlandırılması zərurəti
də gündəmdədir.
Tehran
ƏLİŞANOĞLU
AMEA-nın
müxbir üzvü
525-ci qəzet.-
2019.- 17 iyul.- S.8-9.