Fizika
ilə lirikanın yeni görüşü
... Zira ki, elmsiz şeir
əsası yox divar olur
Və əsassız divar qayətdə bietibar olur.
Dahi Füzuli hələ əsrlərin o
tayında şeirlə elmi qoşa görür, onların
bir-birinə olan bağlılığından
danışırdı. Şair idi Füzuli, amma elmin
önəminin də yaxşı fərqində idi. Necə
deyərlər, fizikaya yad lirikanı qəbul etmirdi. Ondan
təxminən dörd əsr sonra yaşamış, Nobel
mükafatçısı, fizik Lev Landau isə bir alim kimi bu
mövzuda mövqeyini belə sərgiləyirdi: "Həqiqi
şeir fantaziyası olmadan fizika yaratmaq mümkün
deyil".
Yenə də
gündəmdə tanış mövzu var
Əsrlərdən bəri
səngimək bilməyən "elm, yoxsa poeziya"
qarşıdurması çoxlarımıza
tanışdır. Əsası XX əsrin ortalarında (tezis
şəklində, konkret məqalələrlə)
SSRİ-də qoyulan bu problemə Azərbaycan alimləri - Milli
Elmlər Akademiyamız da biganə qalmır. 2014-cü
ildən etibarən ənənəvi şəkildə hər il keçirtdiyi Fizika-Lirika
konfranslarında bu mövzunu gündəmdə saxlayır.
Hər dəfə bir
məkanda, hər dəfə daha geniş və daha
məzmunlu planda hazırlanan konfransın növbəti
dayanacağı AMEA-nın Yüksək Texnologiyalar Parkı
oldu. Ötən illərdəki konfranslar haqqında
məlumatlı olduğumdan, özümün də iştirak
etdiyimdən artıq konfransın necə hazırlanacağı və bizə nələri verə
biləcəyi haqqında fikir sahibi idim. Amma
əlbəttə, tələsmək olmazdı. Çünki
mövzu genişliyi təşkilatçılara daha fərqli
yanaşma imkanları yaradır. Elm və
poeziyanın vəhdətinə, fizikayla lirikanın qoşa
qanad olaraq dünya tarixindəki roluna hər dəfə
başqa rakursdan baxmaq da mümkündür və
adətən, təşkilatçıların da işə
məhz bu cür yanaşdıqlarını
görmüşük.
Beləliklə, iyulun 13-də Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının (AMEA) Azad Həmkarlar
İttifaqı və Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun birgə təşkilatçılığı
ilə AMEA-nın Yüksək Texnologiyalar Parkında (YTP)
"Qoşa qanad: VI Fizika və lirika konfransı"
keçirildi.
İlkin
təəssüratlar
Hələ konfransın başlamasına
on beş dəqiqəyə yaxın vaxt qalarkən artıq
böyük bir ərazidə əzəmətli duruşuyla
diqqət çəkən Yüksək Texnologiyalar
Parkının həyətində idim. Görünür,
Ədəbiyyat İnstitutunun kollektivi məndən də
cəld tərpənmişdi. Mən ora çatanda artıq
bir çoxunu yaxşı tanıdığım
ədəbiyyatşünaslarımız məkanla
tanış olur, həyətdə təşkil edilmiş
sərgiyə göz yetirirdilər. Onlara qoşuldum.
Həyətin bir küncündə
səliqəylə iki sərgi təşkil olunmuşdu. Biri
rəsmlərdən, digəri kitablardan. Yəqin ki,
öncəki konfranslardan məlumatlı olanlar söhbətin
nədən getdiyini anladılar. Bilməyənlər
üçün deyək ki, AMEA Ədəbiyyat İnstitutunun
hər il təşkil etdikləri və "Qoşa qanad"
adlandırdıqları konfranslar təkcə
ədəbiyyatla, poeziyayla fizikanı nəzərdə tutmur.
Məsələyə daha geniş aspektdən
yanaşılır. Belə ki, əslində, burada
üz-üzə gələn elmlə
yaradıcılıqdır. Yəni beyin
məhsullarıyla ürək məhsulları. Tarix boyu
alimlərin bir çoxu beyinə, elə bir o qədəri də
ürəyə üstünlük vermiş, onların
fəaliyyətini və təsirini yüksək
qiymətləndirmişdilərsə, bir qisim də həm
beyinin, həm də ürəyin birgə vəhdətini
üstün tutmuşdur. Ürəyin müəyyən
məqamlarda beyindən "məsləhətlər
alması", beyinin də ürəklə qidalanması
məsələləri bu "Qoşa qanad"
konfranslarının əsas məğzini təşkil edir.
Buna görə də hörmətli
təşkilatçılar bu konfranslara AMEA-nın yalnız
ədəbiyyat və texniki yönümlü
institutlarını cəlb etməklə yetinmirlər.
Eləcə də rəssam, heykəltəraş,
xalçaçı alimlərin də öz əl
işlərini, yaradıcılıq nümunələrini
sərgiləmələri üçün imkanlar
yaradırlar.
Akademik rənglər
Bu dəfə də iyirmiyə yaxın
rəssam alimlərin müxtəlif əl işləri
sərgilənirdi. Bu sərgilərin ən maraqlı
tərəfi elə əsərlərin müəlliflərinin
özləridir. Çünki bir fizikin,
kimyaçının, riyaziyyatçının, bioloqun
təbiətə, insanlara, dünyaya yaradıcı
baxışı digərlərindən fərqli olur.
Sərgilənən
əsərlərdə xalqımızın milli
mədəniyyəti, tarixi keçmişi, memarlıq
abidələri, şəxsiyyətlərin portretləri
əks olunmuşdu.
Bir-bir əsərlərlə tanış
olarkən qəribədir ki, onların estetikasında bir elm,
idrak hiss olunurdu. Fikrimizcə, alimlər öz
qələmlərini fırçalarının
rəngləri ilə də gizlədə
bilməmişdilər. İstər mövzu seçimi,
istərsə də o mövzuya yanaşma tərzi bizə bunu
deməyə əsas verir. Hələ konfrans
başlamamışdan və sayğıdəyər
alimlərimizin mövzu ətrafındakı
düşüncələrini öyrənməmişdən
öncə bu əsərlər mövzuya bir növ giriş
xarakteri təsiri bağışlayır və bizdə
müəyyən fikirlər formalaşdırır.
Həqiqətən də elmsiz təxəyyül, ya da
təxəyyülsüz, adicə düsturlara arxalanan elm
öləzimiş, sönməkdə olan şam kimidir, öz
dibindən başqa heç yeri işıqlandıra
bilməz.
Masaların birində bir
neçə nəfərin bioqrafiyası vardı. Həmin
bioqrafiyalarla tanış olarkən onların
xalçaçı rəssamlar, daha doğrusu, xalçaçı
alimlər olduqlarını fərq etdik. İlk başda
adı yazılmış, geniş bioqrafiyaya malik
xalçaçı rəssam, qocaman sənətkar
Fəxrəddin Əli idi. Onun
tərcümeyi-halını oxuya-oxuya əslində, bu
sətirlərə yad olmadığımı, əksinə,
çox yaxından tanıdığımı
görürəm. Əlbəttə, elədir.
Fəxrəddin Əli adı və işləri heç
də yad deyil. Akademik İsa Həbibbəylinin
ifadəsilə desək, Azərbaycanda müasir miniatür
sənətinin yaradıcısı olan bu sənətkarla
tanışlığımız bir il öncəyə
dayanır. Təsadüf nəticəsində
tanıdığım, hətta Nizami Gəncəvinin
"Sirlər xəzinəsi" poemasına çəkdiyi
miniatürləri və yaradıcılığı
haqqında geniş məqalə yazdığım alimlə
belə bir konfransda yenidən qarşılaşmaq sevindirir.
Ədəbiyyat İnstitutunun əməkdaşı
Təhminə Vəliyevaya Fəxrəddin müəllim
haqqında danışırdım ki, rəssamın da bizim
kimi sərgiyə baxdığını gördüm. O da
çox böyük maraq və diqqətlə
rəsmlərə baxırdı. Amma yəqin ki, bizdən
fərqli olaraq, peşəkar gözüylə.
Biz sərgilərlə ilkin
tanışlıqda ikən lap yaxınımızda
AMEA-nın vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik İsa
Həbibbəylinin səsini eşidirik. Bu
konfransın əvvəlkilərdən bir fərqi və
özəlliyi də odur ki, burada ilk dəfə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri, Xalq
yazıçısı Anar da iştirak edirdi. İsa
Həbibbəyli sərgi haqqında Anar müəllimə
təfsilatlı məlumat verirdi.
"Qoşa qanad"
layihəsinin elm və ədəbiyyat əlaqələri
üstünlük təşkil etsə də, yalnız
bədii yaradıcılıq sahəsi ilə
məhdudlaşmayıb, elmlə incəsənətin
müxtəlif sahələrinin: təsviri sənətin,
musiqi sənətinin, xalçaçılıq, oyma və döymə, xəttatlıq
sənətlərinin də qarşılıqlı
əlaqələrini və zənginləşdirilməsi
məsələlərini də özündə cəmləşdirdiyini
deyən akademik İ.Həbibbəyli elm və təsviri
sənət münasibətlərinin geniş imkanlara malik
olduğunu nümayiş etdirən elm adamlarının
rəsm əsərlərinin sərgisinin AMEA Memarlıq və
İncəsənət İnstitutunun bazasında 2014-cü
ildən təşkil olunduğunu diqqətə
çatdırdı.
Deputatın
təəccübləndirən əl işləri
Bu sərginin bizi sözün yaxşı
mənasında təəccübləndirən bir
cəhəti də alim rəssamlar arasında eşitdiyimiz bir
ad oldu: Ağacan Abıyev. Milli Məclisin deputatı, texnika
elmləri namizədi, professor Ağacan Abıyevin həm
də rəssam olduğunu ilk dəfə orada öyrəndim.
Reaksiyalara baxsaq, mən heç də tək deyildim. Ağacan müəllimin müxtəlif mövzulara
həsr edilmiş rəsmləri yüksək
peşəkarlıqla çəkilmişdi. Özü də
iştirakçıların arasında olan millət vəkili
ara-sıra rəsmləri haqqında məlumat verir,
qonaqları çəkdiyi işlər barədə
bilgiləndirirdi. Onun əsərlərində
vətənpərvərlik, millilik motivləri daha qabarıq
idi. Hiss olunurdu ki, rəssamı ən çox bu mövzu
düşündürür, bu mövzu narahat edir.
Zövqlü və peşəkar rəng seçimləri,
rəng çalarlarının gözoxşayan vəhdəti
isə onun təsviri sənətin də
dərinliklərinə bələd olduğundan xəbər
verirdi.
Tanış olun:
Yüksək Texnologiyalar Parkı
Sərgidən sonra zaman gəlib
çatdı olduğumuz yerlə tanışlığa. Bu işdə bizə bələdçiliyi YT
Parkın direktoru, iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru
Nazim Şükürov edirdi. Öncə qonaqları səmimi
duyğularla salamlayan və YTP haqqında məlumat verən
direktor dedi ki, AMEA Yüksək Texnologiyalar Parkı innovasiya
məhsulunun və yüksək texnologiyaların
hazırlanması, işlənilməsi
və ya təkmilləşdirilməsi məqsədi ilə
elmi tədqiqatların və təcrübə-konstruktor
işlərinin aparılması, onların nəticələrinin
sənaye, xidmət və digər sahələrdə
tətbiqi (kommersiyalaşdırılması) üçün
zəruri infrastrukturu, maddi-texniki bazası və
idarəetmə qurumları olan ərazidir. YTP-nin ərazisində xarici və daxili infrastrukturun
yaradılması və sahibkarlıq fəaliyyətinin
səmərəli həyata keçirilməsi
üçün digər xidmətlərin
göstərilməsini təmin etmək məqsədilə
zəruri tədbirlərin görülməsi texnoparkın
əsas fəaliyyət istiqamətidir.
Park Prezident İlham Əliyevin 8 noyabr
2016-cı il tarixli sərəncamı ilə yaradılıb. Yaradılmasında məqsəd iqtisadiyyatın
davamlı inkişafı və rəqabət qabiliyyətinin
artırılmasına, müasir elmi və texnoloji
nailiyyətlərə əsaslanan innovasiya və yüksək
texnologiya sahələrinin genişləndirilməsinə, elmi
tədqiqatların aparılmasına və yeni
texnologiyaların işlənilməsi üzrə müasir
komplekslərin yaradılmasına dövlət dəstəyini
daha da artırmaqdır.
Öncə YT Parkın beynəlxalq
standartlara cavab verən, akkreditasiyadan keçmiş Strateji
Elmi Analitik Sınaq Mərkəzi ilə tanış olduq.
Burada bizi mərkəzin direktoru, kimya üzrə
fəlsəfə doktoru Arzu Əlizadə qarşıladı.
O, laboratoriya avadanlığı, imkanları və
göstərilən xidmətlər barədə
ətraflı məlumat verdi.
YT Parkın ərazisindəki
növbəti ünvanımız Təcrübə-Sənaye
Zavodu (TSZ) oldu. Hazır məhsul anbarında
toplanılmış mallara baxış keçirərkən
mərkəzin əməkdaşları Vaqif müəllim,
Əməkdar mühəndis Adil müəllim zavod və
anbarda saxlanan yağlar haqqında geniş məlumat
verdilər.
Bildirdilər ki, YT Parkın ilk rezidenti olan
TSZ Azərbaycanda yüksək keyfiyyətli sürtkü
yağlarının istehsalı ilə məşğuldur.
Burada yüksək müalicəvi effektə malik ağ Naftalan
yağı istehsal edilir. TSZ-də satışa
çıxarılan sürtkü yağları əsas
etibarilə yerli məhsullardan, mineral yağlardan istifadə
əsasında hazırlanır.
Eləcə də
"Millers Oils Azerbaijan" MMC-nin əsas fəaliyyət
istiqamətləri, burada istehsal olunan yağlar, istehsal
prosesinin mərhələləri, müasir kompüter
texnikası vasitəsilə bir mərkəzdən idarə
olunan sistem, malların qablaşdırılması xətti
barədə məlumat verən mütəxəssislər qeyd elədilər ki, şirkətdə dəniz dizel
yağları, yanacaq qatqıları, yüksək
keyfiyyətli avtomobil sürtkü yağları istehsal olunur.
Düşmənə ciddi
təhlükə - dronlar
Anbardan çıxarkən bizi qapıya
yaxın ərazidə üç kiçik qurğunun
gözlədiyini gördük. Onların nə olduğu haqda
ilkin məlumatı N.Şükürov verdi. O bildirdi ki, YT Park
həm də elektronika, avtomatika, proqram təminatı, dronlar
və digər elektron cihazların istehsalı ilə
məşğul olur. ETP dünya standartlarına cavab verən
yeni nəsil pilotsuz uçuş aparatlarının
istehsalı işini təkmilləşdirib.
Gələcəkdə bu kimi qurğuların
təkmilləşdirilməsi və çoxfunksiyalı
dronların istehsalı nəzərdə tutulub.
O, ETP MMC-nin istehsal etdiyi dronların
AMEA-nın elmi müəssisə və
təşkilatlarında elmi-tədqiqat işlərinin
aparılması məqsədilə istifadə edildiyini
diqqətə çatdırdı.
Daha sonra YT Parkın əməkdaşı
pilotsuz uçuş aparatları - dronlar haqqında
təqdimatla çıxış etdi. Bildirdi ki,
müəssisənin əsas məqsədi innovativ məhsullar,
eləcə də yüksək texnologiyaların
hazırlanması və təkmilləşdirilməsidir. Onun sözlərinə görə, dronlar -
təbiətin mühafizə altında olan
sahələrində (qoruqlarda), mobil əlaqə
vasitələrinin siqnallarının qeydə
alınmasında, ərazinin xəritəsinin
çəkilməsində, yerlərdə inşaat
işlərinin layihələndirilməsində,
müxtəlif ərazilərdə radiasiyanın və
elektromaqnit şüalanmanın səviyyəsinin
təyin edilməsində, axtarış-xilasetmə
işlərində çətinkeçilən
ərazilərə təcili tibbi ləvazimatların
çatdırılması hallarında geniş istifadə
imkanına malikdir.
Pilotsuz uçuş aparatları, həm
də kənd təsərrüfatı sahəsində
müvafiq ölçmə, analiz cihazlarının
vasitəsi ilə tədqiqatlar aparmaq üçün
böyük üstünlüyə malikdir.
Altıncı "Qoşa
qanad"
Nəhayət, uzun tanışlıq
turundan sonra məqam konfransın idi. Tədbiri açan
akademik İsa Həbibbəyli 2014-cü ildən etibarən keçirilən
fizika-lirika konfranslarının ictimaiyyətdə
əks-səda doğurduğunu qeyd etdi. Akademik deyib:
"Artıq xarici ölkələrin də bu konfransa
marağı yaranıb, onlarla əməkdaşlıq edirik.
Ötən il Dubnada konfrans keçirmişik. Bugünkü
tədbirdə Dubnadan qonağımız var".
Mövzunun
aktuallığını vurğulayan İsa Həbibbəyli
tədbirin fizika və lirikanın qarşılıqlı
əlaqəsinə həsr olunduğunu qeyd etdi,
ədəbiyyatın bir sıra elmlərlə
vəhdətindən danışdı. O, konfransın
işində ədəbiyyatşünaslarla yanaşı,
texnika və təbiət elmləri nümayəndələrinin birgə iştirakının
səmərəli və əhəmiyyətli olduğunu
bildirdi. Müxtəlif elm sahələri arasında
qarşılıqlı tədqiqatlar aparılmasının
önəmli olduğunu vurğulayan AMEA-nın vitse-prezidenti
konfransın həm də fənlərarası
əlaqələrin inkişaf etdirilməsində körpü
rolunu oynadığını dedi. Bildirdi ki,
artıq altıncı dəfə keçirilən bu konfrans
həm akademiyada elmin inkişafına, həm də bədii
ədəbiyyatın, təsviri sənətin, musiqi
sənətinin inkişafına əhəmiyyətli təsir
göstərəcək: "Ənənəvi
ədəbiyyatda ilham, akademiyada yaranan əbiyyatda ilhamla yanaşı idrak da rol oynayır. Ənənəvi
ədəbiyyatda tərənnüm, təsvir, akademiyada yaranan
ədəbiyyatda daha çox dərketmə, birincidə
hadisə, ikincidə vəziyyət, birində məlumat, o
birində informasiya, onda bədii təxəyyüldən
doğan tarixi şəxsiyyət, bunda elmi yanaşmalar
əsasında formalaşan tarixi şəxsiyyət,
ənənəvidə real dünya, akademikdə irreal
dünya öz əksini tapır. Bunlar bir-birinə
qarşı deyil, bir-birinin içərisindədir. Bunlar
indiki çoxcəhətli ədəbiyyatımızı
zənginləşdirir, onun ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Konfransların işindən sonra hər il yeniliklər
müşahidə edirəm. Görürəm ki, akademik
ədəbiyyatı dərindən mənimsəmiş
müəlliflərin yaradıcılıqlarında bayatı
və rübailər üstünlük təşkil edir. Bu da
müdriklikdən qaynaqlanır. Akademik ədəbiyyatda
fantastik janrlara meyl yaranır. Məsələn, fikrimcə,
Xalq yazıçısı Anarın "Macal"
əsərindəki fantastikanın keyfiyyətinin əsas səbəbi
elə Anar müəllimin özünün elmyönlü
yazıçı olmasıdır. Onun "Dədə
Qorqud" haqqındakı elmi əsəri Türk dünyası
ədəbiyyatşünaslığında yeni hadisədir.
Şəxsi qənaətimə
görə, akademik ədəbiyyatın intonasiyası da
fərqlidir. Biz digər konfranslarımızda akademik
ədəbiyyatdakı vergül, tire, sual işarələri
haqqında danışmışıq".
Yazıçılar
Birliyinin dost əli
Çıxışının yekununda
akademik AYB-yə üzv AMEA əməkdaşlarının da
kifayət qədər çox olduğunu vurğuladı.
Demək ki, alimlərimiz arasında kifayət qədər
sözə, ədəbiyyata bağlı insanlar var. Bu,
əlbəttə, sevindirici haldır. Deməli,
"qoşaqanadlılar" hər iki sahədə öz
missiyalarını uğurla davam etdirir, bir çoxu kimi alim
adından çəkinib, "sandıq
ədəbiyyatı" yaratmır, bədii
nümunələrini açıqürəkliliklə ictimaiyyətlə
bölüşürlər.
Mövzu haqqında daha geniş
şərh Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
sədri, Xalq yazıçısı Anardan gəldi.
AMEA-nın belə bir təşəbbüsü
gerçəkləşdirməsini təqdirəlayiq hal kimi
yüksək qiymətləndirən və konfransın
işinə uğurlar arzulayan Xalq yazıçısı
mövzuya başqa akpektdən yanaşdı: "Doğrudan
da elmlə sənət bir-birinə çox sıx
bağlıdırlar. Böyük alim Eynşteyn deyirdi ki,
Dostoyevki mənə Qaussdan daha çox təsir edib. Amma onu da
vurğulayım ki, Eynşteyn belə desə də,
özü heç vaxt şeir yazmayıb. Yəni
şeirdən ilham almaq, sənətdən qidalanmaq, onu
sevmək başqa şeydir, özün də şeir yazmaq
başqa. Bunu ona görə deyirəm ki, elə
bilməsinlər, ədəbiyyat fizikadan, kimyadan asan elmdir.
Mən şeir yazan alimlərimizi salamlayıram, onlara
uğurlar arzulayıram. Şair təbi olan insanlar onsuz da
mütləq tarixdə, ədəbiyyatda qalacaqlar. Alim olsalar
da... Böyük yaradıcılıq eşqi və məsuliyyətlə
ədəbiyyata gələn alimlərimizi də biz
Yazıçılar Birliyi olaraq, məmnuniyyətlə
bağrımıza basırıq".
Fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor,
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Fizika İnstitutunun
elmi işlər üzrə direktor müavini Cavad Abdinov
çıxışında mövzuyla bağlı
fikirlərini bölüşdü: "Lirika elə bir
şeydir ki, bizi beşikdən məzaracan müşayiət
edir. Elm də onunla eyni istiqamətdədir. Azərbaycan
ədəbiyyatında da böyük
yazıçıların elm adamları olduqlarını da
görürük. Ən böyük bariz misal Nizami Gəncəvidir".
Xalq şairi Rəsul Rzanın "Rənglər
silsiləsi"nin fonunda rənglərin poetikasını
şərh edən alim bildirdi ki, fiziklərin belə
tədbirlərə qatılması elmlərin bir-birinə
inteqrasiyanın müasir təzahürünə
nümunədir. O, çıxışının sonunda
Rəsul Rzanın "Anamın laylası" şeirini
səsləndirdi.
Elmdən ədəbiyyata -
məruzələr
Tədbirdə Xəzər Universitetinin
rəhbəri, fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor, şair
Hamlet İsaxanlı "Riyaziyyat və lirika" mövzusunda
məruzəylə çıxış etdi. O,
məruzəsində qədim şumerlərdən, yunanlardan
başlayan bu mövzunun dövrümüzdə də
aktuallığını nəzərə
çatdırdı. Professor dedi ki, müxtəlif
dövrlərdə gah elm, gah yaradıcılıq,
sənət ön plana çıxmışdısa,
adətən, qoşa qanad kimi tarixə öz töhfələrini vermişdi. Əlbəttə,
alimlər arasında ədəbiyyatı birmənalı
qəbul etməyənlər olduğu kimi, sənətkarlardan
da elmə, alimlərin fəaliyyətinə müsbət
yanaşmayanlar vardı. Dünya tarixində bu, adətən,
akademiklərin yaradılması zamanına təsadüf edir.
Yazıçılar elmin inkişafını qəbul etmir,
onun ədəbiyyatı sıxışıdırıb
çıxaracağından ehtiyat edirdilər. Buna
görə də əsərlərində alimlərə,
elmə parodiyalar yazırdılar. H.İsaxanlı buna bariz
nümunə kimi C.Sviftin "Qulliverin səyahəti"
romanının üçüncü hissəsini
göstərdi.
Konfransın xaricdən qatılmış
qonağı - Beynəlxalq Nüvə Tədqiqatları
İnstitutunun Mədəniyyət Evinin direktor müavini Lyubov
Oreloviç "Fizika və lirika canlı muzeyi: Dubna"
adlı məruzəylə çıxış etdi. Onun
slaydlarla hazırlanmış məruzəsi Dubna Universiteti,
orada aparılan mühüm işlər, elmi
kəşfləri bədii tonlarla şərh edirdi.
Daha sonra Ədəbiyyat İnstitutunun
əməkdaşlarından professor Məmməd Əliyevin
"Dədə Qorqud" dastanında intellektual şeir"
və filologiya üzrə elmlər doktoru Yaşar
Qasımbəylinin "Xalq şairi Rəsul Rzanın
intellektual poeziyası" mövzusunda məruzələrini
dinlədik. Hər bir məruzə mövzu kimi seçdiyi
məsələyə işıq tutur, ümumi konfransın
işinə öz töhfəsini verirdi.
Professor Tahirə
Məmməd özünün "Ədəbiyyatda
texnologiyanın bədii-estetik ifadəsi" adlı
məruzəsində "texnologiya" sözünün
məna və mənşəyindən, ədəbiyyatda
texnologiyanın izlərindən danışdı. Dedi ki,
latın sözü olan "tecnoslogos"
"düzəldə bilmək" mənasındadır: "Hər hansı bir ailətin və ya nəyinsə
üzəldilməsi üçün biliyə,
bacarığa ehtiyac var. Bu mənada,
yaradıcılıq prosesində bilik və qabiliyyətə,
istedada ehtiyac olduğu üçün sənətin,
əsərin də öz texnologiyası var - nəsr
texnologiyası, şeir texnologiyası, təhkiyyə
texnologiyası kimi ifadələrdən müasir
ədəbyyatşünaslıqda, eləcə də
sənətşünaslıqda geniş istifadə olunur.
Texnologiyanın mətndə
yaradıcılığa iki güclü təsir hadisəsi
özünü göstərir: 1. Sənaye
texnologiyasının inkişafı nəticəsində
futurizm (Marinetti, Xlebnikov, Mayakovski, N.Hikmət, C.Cabbarlı); 2.
İnformasiya texnologiyalarının inkişafı
nəticəsində elektron roman, hipermətnlər,
ədəbiyyat oyunları, macəra-tunel seriyası və
s.-in yaranması".
Söz sənətindir...
Məruzələrdən sonra söz
musiqiyə verildi. Həmişə
şeirlərlə bol olan konfransda bu dəfə
dəyişiklik edilmişdi. Ən gözəl sürpriz
isə tədbirdə ifa edilən mahnının Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşı, filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent Mərziyyə
Səlahəddinin sözlərinə yazılmış
olması idi. Qeyd edim ki, Mərziyə xanım
AMEA-nın AYB-yə üzv olan 40-dan artıq
əməkdaşından biridir.
AzTV-nin solisti Bəsti
Qasımovanın ifa etdiyi mahnını gitarada Nihat Rzayev
müşayiət edirdi. İfaçıların
məharəti bununla da yekunlaşmırdı. Onlar Rəsul
Rzanin sözlərinə Tofiq Quliyevin bəstələdiyi,
dahi Rəşid Behbudovun ifasında
əbədiləşmiş "Qızıl üzük"
mahnısını da ifa
etdilər. Sən demə, "Qızıl
üzük" akademik İsa Həbibbəylinin ən sevdiyi
mahnı imiş. Bu, ifaçıların həm ona, həm
Anar müəllimə, həm də ümumilikdə biz
tədbir iştirakçılarına çox gözəl
jesti idi. İsa müəllimin ifadan sonrakı arzusuna
hamımız qoşulduq: o gün olsun ki, sözlər
də, musiqi də, ifa da, çalğı da AMEA-nın
ayrı-ayrı institutlarının əməkdaşlarına
aid olsun.
İsa Həbibbəyli sonda bir
təkliflə də çıxış edərək dedi
ki, YT Parka ikinci "qanadı" da əlavə etmək
üçün burada kitabxana yaratmaq lazımdır.
Yaradılacaq kitabxananın ilkin fonduna kitabları da elə
özü hədiyyə etdi: AMEA-nın
nəşrləri olan "Azərbaycan muğamları",
Nizami Gəncəvinin kitabı, Naxçıvan
xalçaçılığına aid nəşr, birinci
"Fizika-lirika" kitabı və Fizika-lirika
konfranslarının üçüncü almanaxı.
Akademikin bu təklifi AYB sədri Anar tərəfindən
də məmnunluqla qarşılandı, Anar müəllim
və AYB-nin katibi Rəşad Məcid yaradılacaq
kitabxananın fonduna dəstək verəcəklərini
dedilər.
"Həbibbəylilər
kvarteti"
Hər Fizika-lirika
konfranslarının dəyişməz qonaqlarından biri
də İsa Həbibbəylinin nəvələridir. İsa
müəllimin belə bir mötəbər konfransa öz
balaca nəvələriylə qatılması onun həm
öz işinə verdiyi dəyərin, həm də öz
nəvələrinə sevgisinin bir nümunəsidir. Hiss olunur ki, alim baba balacaları
yüksək tərbiyə, elm və
yaradıcılığının qarşılıqlı
vəhdəti mühitində böyütmək, onlara
bunların dəyərini hələ kiçik
yaşlarından anlatmaq istəyir. Nəvələr də
heç bir konfransa əliboş gəlmirlər.
Özləriylə ilkin gətirdikləri, əlbəttə,
maraqlarıdır. O yaşda uşaqların belə
konfranslarda 3-4 saat yorulmadan oturmaları,
çıxışçıları dinləmələri,
gördükləri haqqında yaranan fərqli və
düşüncəli sualları sevindirici haldır. Bu,
onların az yaşlarına rəğmən geniş
dünyagörüşlərindən, yeni məlumatlara adekvat
reaksiyalarından xəbər verir.
İkinci isə onlar özləri də
çıxışları ilə konfransa yeni rəng qatmaq
fikrində imişlər. Sonda Banu, Aydan, İsa və Sani
adlı, bu balaca dostlarımız - akademik İsa
Həbibbəylinin diliylə desək, "Həbibbəylilər
kvarteti" bizim üçün Xalq artisti Zülfiyyə
Xanbabayevanın "Azərbaycan" mahnısını hazırlamışdılar.
Musiqi müşayiəti olmadan onların belə
həvəsli və səliqəli ifası
hamımızın gələcəyə olan inamını
artırdı. Bəli, hələ ki, onlar mövzunun lirika
tərəfindədirlər. Ancaq indidən
elmin, mədəniyyətin qoynunda yüksək
tərbiyəylə böyüdülən bu kövrək fidanların
gələcəkdə elm və incəsənətin
"qoşa qanadları" ilə pərvazlanaraq
cəmiyyətimiz, dövlətimiz üçün faydalı
şəxsiyyətlərə
çevriləcəklərinə ürəkdən
inanırıq.
Şahanə Müşfiq.
525-ci qəzet.- 2019.- 17 iyul. S. 14-15.