Ağdama
qədər
Bu
"ön söz"ü yazmağı özü təklif
etdi. Və bəri başdan da deyim ki, məni çətin
işə saldı. Çox geriyə qayıtmalıyam...
Yaddaşımın ağrılı yerinə... İndi
yalnız xarabalıqlarının şəklinə baxıb
ömrümüzün orada keçən illərini və
yaşantılarını əzab və... xəcalət hissi
ilə xatırlamalı olduğumuz Ağdama... Vaxtilə
"dünyanın ən varlı" (Aqil Abbas), indi isə yalnız "ruhlar
şəhəri"i (Vahid Qazi) olan Ağdama...
O
şəhərdə Rəşadla mən eyni illərdə,
hətta eyni küçədə yaşamışıq:
"Lenin bağı"nın yanından başlayaraq ta
mənim doğma Seyidli kəndimə qədər uzanan Musavi
küçəsində. O, həmin küçənin bir
nömrəli ünvanında -
"dördmərtəbə"də, mən lap sonunda,
artıq şəhərə deyil, kəndə aid
hissədə...
Ağdam
xarabalıqlarının indi internetdəki
fotoşəkillərindən birində bizim
küçəmiz apaydın görünür. Məscidin
minarəsindən çəkilmiş, uzaqda
Şahbulağın daş karxanalarının
ağardığı, böyük bir ərazini əhatə
edən şəkildə... Bizim vaxtımızda
irigövdəli çinarları ilə şəhərin
mərkəzində yaşıl bir vadi olan "Lenin
bağı"ndan əsər-əlamət yoxdu artıq,
Rəşadgilin "dördmərtəbəsi"nin təkcə bünövrəsi
qalıb. Üzüyuxarı - Sarıtəpəyə sarı
bütün evlər sökülüb-yağmalanıb. Ordan o
tərəfə də eyni mənzərə...
Mən
o küçə ilə Rəşadgilin binasının
beşaddımlığında yerləşən musiqi
məktəbinə gedib-gələrdim.
Açığını deyim, ürəyimdə kənd
uşağının şəhər xofu olardı,
xüsusən, "Lenin bağı"na
yığışıb avaralanan davakar
tay-tuşlarımın mənə də
ilişəcəklərindən ehtiyatlanardım. Sonralar
bağrından Allahverdi Bağırov kimi bir igidin də
çıxdığı bu küçənin ən rahat,
qorxusuz yeri elə Rəşadgilin
dördmərtəbəsinin yan-yörəsi idi. O
həyətin əksəriyyəti ziyalı
ailələrdən çıxan uşaqları sataşqan
deyildi... Hər halda mən beşillik musiqi məktəbini
şəhər uşaqları ilə münaqişəyə
girmədən bitirə bildim. Amma həmin illərdə tale
mənə Rəşadı tanımaq fürsəti vermədi...
Hərçənd aramızda üç yaş fərq
vardı və yəqin ki, tanrının istəyi olsaydı,
"Lenin bağı"nın başındakı
"İsinin kitabxanası"nda qarşılaşa,
satışa yenicə qoyulmuş bir kitabın eyni vaxtda
müştərisi olub bir-birimizi tanıya bilərdik.
Təbii ki, o kitabı İsi kişinin mənə - kənd
mağazası müdirinin oğluna deyil, atası
şəhər ticarət idarəsinin rəhbəri olan
yeniyetməyə verəcəyi daha gerçək idi.
Bunu
zarafatla deyirəm...
Müseyib
müəllimin adını ilk dəfə kimdən və
hansı məqamda eşitdiyimi xatırlamıram. Bəlkə
də o adam elə ömrü boyu ticarət işində
çalışmış atam Əli kişi olub. Hər
halda, ağdamlıların böyük
hörmət-izzətlə Seyid adlandırdıqları
Müseyib Məcidovun heç də hər ticarət
idarəsi rəhbərinə xas olmayan
ziyalılığı və xeyirxahlığı
barədə Rəşadı tanınmamışdan xeyli əvvəl
məlumatlıydım...
Rəşadla
isə 1982-ci ilin iyununda Azərbaycan Dövlət Universitetinin
Jurnalistika fakültəsinin indiki İstiqlaliyyət
küçəsində yerləşən keçmiş
binasının dəhlizində tanış olduq.
Fakültəyə yeni qəbul edilmiş
tələbələrdən "aranızda ağdamlı
varmı" deyə soruşanda özünü həmyerlim
kimi təqdim edən sakit və təmkinli gəncin
soyadından onun Müseyib müəllimin oğlu olduğunu fəhmlə
bildim və təxminimi də elə özü
təsdiqlədi. Həmin günlərdə əzizimiz Aqil
Abbas da tez-tez fakültədə görünərdi və
bütün həmyerlilərim kimi mən də onu
görəndə elə bilərdim Ağdamın özü
gəlib fakültəyə. Yəni paytaxtdakı
müvəqqəti qəribliyimizi unudub, özümüzü
doğma şəhərimizdə hiss edərdik. Kimin nə
kəsiri var, Aqil Abbasa deyib ondan kömək umardı:
istər təhsil, istər həyat imtahanından... Heç
kim də naümid qalmazdı. Mənim Rəşadı
tanımağımdan bir neçə dəqiqə sonra Aqil
müəllimlə rastlaşdıq. Dəhlizi başına götürmüş
səs-küyün içərisində salam-kəlamdan qabaq "ə, təzələrin
arasında bizimkilərdən kim var" sualını
verməsəydi, təəccüblənərdim.
"Məcidovun oğlu", - dedim. Həmişə
olduğu kimi, harasa tələsən görünsə də,
dərhal ayaq saxladı və əmr elədi: "Tap,
gətir bura!" Tapdım, gətirdim... Sonrası məlum.
Yox, o iddiada deyiləm ki, zamanın bütün
sınaqlarından keçmiş Aqil Abbas - Rəşad
Məcid dostluq tandemi mənim sayəmdə yaranıb.
Bəlkə heç indi özləri də otuz yeddi il
əvvəlki bu hadisəni xatırlamırlar. Amma
zəmanəmizin bu iki böyük ədəbi və ictimai
xadiminin ilk rəsmi tanışılığının
"təşkilatçısı" kimi hərdən
özümü xeyli xoşbəxt hiss eləmək
haqqımdan da vaz keçmək fikrim yoxdu. Bu kitaba "ön
söz" yazmaq və indiyədək yalnız öz
yaddaşımda saxladığım həmin hadisəni ictimailəşdirmək
fürsəti verdiyinə görə isə Rəşada
təşəkkür edirəm...
Yeri
gəlmişkən, bu fürsətdən istifadə edib, onun
tələbəlik dövrü ilə bağlı bir
hadisəni də xatırlamaq istəyirəm. Cahangir
müəllim birinci kursun yay-imtahan sessiyasında
Rəşadı kəsdi və ona... universitetdən xaric
edilmək təhlükəsi yaratdı. Biz - həmyerlilər
bu məsələdə nəsə bir qərəz
olduğunu güman edirdik. Hər halda, Rəşadın başı
üzərindən təhlükə tez sovuşdu. Sonralar
hörmətli professorun, jurnalistikamızın dəyərli
tədiqatçısının Rəşad və onun
mükəmməl əsəri - "525-ci qəzet"
haqqında səmimiyyətlə söylədiyi fikirlər
həmin hadisənin adi müəllim
tələbkarlığından başqa bir şey
olmadığını təsdiqlədi...
Yenə
yaddaşımın ağrılı yerinə - Ağdamlı
günlərimizə qayıtmalı olacağam..
Bakıdakı
tanışlıqdan sonra Rəşad bizi - ağdamlı
tələbə yoldaşlarını Müseyib
müəllimin həmişə dost üzünə
açıq olan evində bir süfrə arxasına topladı.
Çörək kəsdik, bir-birimizi yaxından
tanıdıq, ağsaqqal öyüdü dinlədik,
ziyalı tövsiyəsi eşitdik. Allah qəni-qəni
rəhmət eləsin, Müseyib müəllim hələ
cavan vaxtlarından Qarabağın nüfuzlu
şəxsiyyətləri arasında özünə layiqli
və sanballı yer tutmuşdu. Oğlunun rayonun adi və sadə
ailələrindən çıxmış tələbə
yoldaşlarını öz evinə yığıb onlarla
səmimi bir ortamda həyat və ədəbiyyat söhbəti
etməsi bu geniş ürəkli insanın mənəvi
dünyasının zənginliyindən xəbər verirdi.
Məncə, belə yüksək əyarlı ziyalı
davranışı heç də hər vəzifəli
şəxs üçün səciyyəvi deyil. Nə o
vaxtkı, nə də indiki...
Onu da deyim ki, Rəşadda da "vəzifəli
adamın oğlu" anlayışının heç bir
mənfi çalarını görmədik. Nə o vaxt,
nə də sonralar. Öz evlərindəki qonaqlıqdan bir
müddət sonra bir neçə nəfər birlikdə
Qərvəndə getdiyimizi, bu kənddən olan
tələbə yoldaşımız Həşim
Heydərovgilin bağında yeyib-içib
şənləndiyimizi xatırlayıram. "Yenə o
bağ olaydı..." demək istəyirəm.
Təəssüf... Qərvənd də işğaldadı,
xatirələrimiz kimi...
O
vaxtları xatırlamışkən, jurnalist olmaq istəyənlərin
eləsi varmı ki, arada şeir-filan da qaralamasın?.. Belə bir həvəs məndə
də olub... Hətta rayon qəzetində şeirim də
çıxıb... Amma Rəşadın ikicə
misrasını eşidib, şairliyin daşını
atmışam: "...Köçürüb heç hara
aparmaq olmur, Dağlar gözəlliyi əsir
eyləyib". Bundan
ötəsini yaza biməyəcəyimi dərk etməklə
Yazıçılar Birliyinin üzvlərinin sayını bir
nəfər azaltmağı öz hünərim sayıram.
Ancaq bu
yaşımda filoloji elmlə məşğul olmaq
həvəsim hələ soyumayıb. Jurnalistikaya və
xüsusən də, redaktor işinə aludəliyim bu
sahədə hər hansı nailiyyətə doğru addım
atmağa vaxt imkanı verməsə də...
Bu
kitabda Rəşadın ədəbi-bədii
yaradıcılığı haqqında tanınmış
filoloq alimlərin çox maraqlı və dəyərli
fikirləri var. Bəlkə düz eləmirəm, amma mən
də bu barədə öz qənaətimi yazıram.
Məncə, Rəşadın poeziyasında təzə deyim,
təzə bənzətmə, təzə obraz klassik şeir
formalarına çox böyük məharətlə
inteqrasiya edilərək sanki dövrü, zamanı
aydınladır... O, dilimizin poetik mündəricəsini
mükəmməl bilən, onun müxtəlif
çalarlarından özünəməxsus tərzdə
məharətlə ifadə etməyi bacaran ədibdir.
Rəşadın yaradıcılığına toxunarkən
sovet ideologiyasının təsirindən çıxmaqda
hələ də çətinlik çəkən
bizlərdən tamamilə fərqli ədəbi
düşüncə, analitik təfəkkür sahibi olan
türkiyəli ədəbiyyatşünas-diplomat İrfan
Çiftçinin söylədiklərinə istinad etmək
istəyirəm: "O, yaşadığı dünyanı
özündən əvvəlki dövrə aid dil və
üslubla deyil, öz zamanına xas aydın və çevik
şüurdan qaynaqlanaraq, bugünkü dillə ifadə
edir". Çox doğru! Öz akademiklərimizin,
alimlərimizin "hər yönü ilə
yaradıcı" olan Rəşada verdikləri qiyməti
də üstə gəlsək, bu nidaların sayını
artırmağımız gərəkdir.
Ədəbiyyat
biliciləri bəzən onun adını klassiklərimizlə
yanaşı çəkirlər. Məsələn,
Rəşadda Cəlil Məmmədquluzadəni, Sabiri
xatırladan yumor elementlərini sezməyin,
ənənələrdən gələn havanı xoş bir
meh kimi hiss etməyin mümkünlüyü
(İ.Çiftçi), müstəqilliyimizin əsas atributu
olan bayrağa sevgisi ilə böyük Cəfər
Cabbarlıya yaxınlığı (K.Əliyev),
"Çıdır düzü" şeirinin Rəsul
Rzanın "Şuşam mənim" şeiri ilə
heyrətamiz bağlılığı (Y.Qasımbəyli)
haqqında deyilənlər ədəbi gerçəklikdir.
Onun
poetik yaradıcılığı haqqında filologiya
üzrə fəlsəfə doktorundan elmlər doktoruna,
professora, akademikə qədər tanınan və tanınmayan
elm adamları fikir bildirir, onun şeirlərini təhlil edirlər.
Hərəsi də öz elmi təfəkkürü
səviyyəsində... Onların yazdıqlarının
hamısı, təbii ki, subyektivdir, yəni eyni misranı,
bəndi hər kəs bacardığı kimi yoza,
mənalandıra bilər. Obyektiv olan Rəşadın
özünün poetik düşüncələridir ki, adi oxucuya
zövq verir, onu təsirləndirir, bəzən
əlini-əlinə vurub "nə gözəl"
deməyə məcbur edir.
Rəşad
haqqında dedi-qoduları, əsasız tənqidləri
eşidəndə, Ramiz Rövşənin "Sənə bir
daş atar yerindən duran, Səni sevdiklərin daşqalaq
eylər" misralarını xatırlayıram. Bu
kitabdakı yazılarda Rəşadın insan sevgisi
qırmızı xətt kimi keçir. O, haqqında
hədyan yazana da sevgi ilə yanaşır, umu-küsü saxlamır,
istedadını inkar eləmir. Akademik Nizami Cəfərov
demiş, "sübut edir ki, istedad heç zaman istedada mane
olmur, yaradıcılıqda heç kim heç kimin yerini dar
eləmir".
Yazıçılar
Birliyinnin "uzaq səfərlər" GƏM-isinin
"kapitanı" kimi isə Rəşad Məcid müasir
gəncliyi ədəbi fırtınalardan salamat keçirməyə
çalışır. Nə xoş o GƏM-inin
sərnişinlərinin halına... Rəşadın "adam
yetişdirən adam" keyfiyyətindən
(İ.Çiftçi) bəhrələnmək, hətta ondan
əmilik-dayılıq görmək şansları var.
... On
altı-on yeddi yaşında yazdığı iki misranın
yaxasından yapışıb, gör, hara gəlib
çıxdım, poeziyası haqqında nəsə
deməyə çalışdım. Əslində isə
demək istədiklərimi ipə-sapa düzməyə
əməlli-başlı çətinlik çəkirəm.
Yenə
zaman çarxını geriyə çevirirəm. Bir qatar
əhvalatı yadıma düşür. Rəşadın
xəfif nisgilni çox təsirli şəkildə
poetikləşdirən hörmətli Elçin
Mirzəbəylinin indi "kabus"a bənzətdiyi
"Bakı-Ağdam" qatarında bir gecənin
sərnişini olmuşduq. Səksəninci illərdi, hər
şeyin və hər kəsin öz yerində olduğu
çağlardı. Rəşad artıq Bakıda
yaşayırdı. Qatar vağzaldan yeni tərpənmişdi.
Kupenin qarşısındakı darısqal dəhlizdə
dayanıb söhbətləşirdik. Birdən rayonumuzun
şuluq, daha doğrusu, o vaxt "demaqoq" adlandırdığımız
adamlarından biri vaqonun o başından bizi gördü.
Cavantəhər adamdı. Sovxoz direktoru ilə
münaqişəyə girmiş, ondan yuxarılara
"donos" yazmış, sonra da tələyə
düşüb tutulmuşdu. Həbsdən çıxıb
evə, rayona qayıdırmış... Sözün
düzü, onun Rəşadı tanıyacağını
ehtimal eləmirdim. Amma məndən qabaq ona əl uzatdı:
"Məcidovun oğlu, necəsən?" Rəşad
özünəməxsus təmkinlə onunla salamlaşdı.
Mən də görüşdüm. Həmin şəxs
öz vəziyyətindən söz açdı.
"Pulsuz-pənəsizəm, ordan çıxandan da
dilimə bir şey dəyməyib, acam", - dedi.
Rəşad mənə imkan vermədən, dərhal əlini
cibinə atdı... Qatar qarşıdakı ilk stansiyada dayanan
kimi adam düşüb ürəyi istəyən
qədər azuqə yığıb gətirdi. Kupedə
əyləşib onun mənim bildiyim, Rəşad
üçünsə təzə olan həyat
hekayətinə qulaq asdıq Ağdama qədər... Həmin
şəxs müstəqillik dövründə rayonumuzda siyasi
partiyalardan birinin özəyini yaradanlardan oldu. Bizim o vaxtlar
"demaqogiya" adlandırdığımız, sən
demə, elə siyasətin özüymüş...
Mən
bu söhbəti Rəşadın portretinə bir comərdlik
cizgisi kimi əlavə edirəm.
Belə
cizgilərə bu kitabdakı müəlliflərin də
yazılarında rast gələcəksiniz. Onun
yaradıcılığını və
şəxsiyyətini səciyyələndirən misallar,
əhvalatlar, deyimlər çoxdu burda... "Azərbaycan
ziyalılığının fəal
vətəndaşlıq mövqeyi, milli
düşüncəsi, açıq yaradıcı
təfəkkürü Rəşad Məcidin simasında
ümumiləşir". Pərvin xanımın
yazdığına görə, akademik İsa Həbibbəyli
bu sözləri Milanda, italyanlar qarşısında deyib.
Düz deyib, italyanlar necə başa
düşür-düşsün, bir azərbaycanlı kimi bu
sözlərin mənim üçün dəyəri, siqləti
çox aydın və önəmlidir.
Rəşadın
nasirliyi və naşirliyi, publisistikası və redaktorluğu
barədə nəsə yeni bir söz deməyə də
hünərim çatmır. Onu ədəbiyyat adamı kimi
azad və demokratik düşüncə
işığında səciyyələndirməyə
İrfan Çiftçi, müasir Azərbaycan ədəbi
mühitindəki yerini
müəyyənləşdirməyə akademiklər İsa
Həbibbəyli və Nizami Cəfərov, bir insan və
şəxsiyyət kimi ifadə etməyə Aysel
Əlizadə və Türkan Turan qədər söz
tapmağa çətinlik çəkirəm.
Kitabdakı
yazıların müəllifləri Rəşadın
yaradıcılığına və
şəxsiyyətinə ən müxtəlif rakuslardan
baxırlar. Amma hamı eynisini görür... Sadəcə,
hərə gördüyünü öz bildiyi kimi
əyaniləşdirir, sözə çevirir.
Məncə,
"525-ci qəzet" hər kəsin deyə biləcəyi
SÖZün özü və möhtəşəmidir. Bu
qəzet Azərbaycanın ictimai-siyasi,
ədəbi-mədəni mühitində ən müxtəlif
zamanlarda özünü büruzə verən
boşluqları doldurmağı bacarıb və bu gün
də həmin işi görür.
Nəhayət,
yazımın və adımın kitabda çoxsaylı
möhtəşəm imzalardan qabağa
düşməsindən xeyli rahatsızam, Allah haqqı!
Sadəcə, bu sətirlərin "525" üçün
illərin, qərinələrin o başından, hələ
də yaddaşımızda və qəlbimizdə
sağ-salamat qalan Ağdamdan yazılmış kimi qəbul
olunacağını xəyal edirəm. Yəqin Rəşad
da "ön söz"ü mənə tapşıranda bunu
nəzərə alıbmış...
Elşən Əliyev
525-ci qəzet.- 2019.- 20 iyul. S.
10.