Milli dəyər
(Şeyxülislam hacı
Allahşükür Paşazadənin ömür yolu, yaşam
prinsipləri və həyat fəlsəfəsi barədə
düşüncələr)
Şeyxülislam! İsti, səmimi, munis
bir ad... Yönəldilən və yoldan çıxanları
yönəldən, yoldan çıxaranları hidayətə
səsləyən humanist, qayğıkeş ilahi
bələdçi... Aydın niyyət
daşıyıcısı, mənəvi təmizliyin, ruhi
saflığın və insanlığın əbədi
səfiri...
Şeyx həzrətləri! İnsanlara
bütün qəlbi və ruhuyla, yolu və
yolçuluğuyla bağlı, həyatı sevən,
sevdirən zəngin mənəviyyat qaynağı... Hər
kəsin inam, etiqad, hüzur aradığı və
tapdığı bir ünvan...
Bütün Qafqazın şeyxi!
Ağır sanbal, böyüklük və əzəmət...
Böyük camenin, geniş, mürəkkəb,
rəngarəng və narahat bir regionun - Qafqazın daim can
atdığı, işığına
yığışdığı inam, etiqad ünvanı...
Şeyxülislam hacı
Allahşükür Paşazadə! Bütün bu
dediklərimizə səmimiyyət qovuşduran munis bir ad...
Sadə insan, müdrik, dərin zəkalı alim,
qəlbində əmanət kimi Allah xofu, ilahi sevgi və
Tanrı işığı yaşadan nurani
həmdaşımız... O, hamıyla birgədir, bizimlə
çiyin-çiyinədir, xalqın
xeyrində-şərində, xoş günündə,
ağır dəqiqələrində ağsaqqal statusunda
camaatın önündədir.
Ömür bir borc olaraq da
yaşanılır
Şeyx həzrətlərinin
uşaqlıq və yeniyetməlik yaşantıları,
təbii ki, bizim gözümüz önündə olmayıb.
Amma ona verilmiş ilahi tapşırıqla həyatının
mənasını dində, islam aləmində tapması
barədə kifayət qədər
əfsanələşmiş söhbətləri, hətta
rəvayət xarakterli xatirələri eşitmişik. Onun
ilahi aləmə və islam elminə sonsuz marağı və
təşnəsi Lənkəranın Çil kəndindən
qışın sazağında, yayın qızmarında
neçə kəndi adlayıb Masallının Babaser
kəndinə gəlməsi, dövrünün müqtədir
üləması, görkəmli ilahiyyatçı alim
Şeyx Qüdrət axunddan dərs alması, din elmini ehtiras
və inamla öyrənməsi doğrudan da rəvayət dolu
söhbətlərdə bu gün də yaşamaqdadır.
Sonralar ehtiras və inamı, sevgi və məhəbbəti onu
Buxaraya, ali dini universitetə gətirəndə bu
rəvayətlərə bir az da əfsanəvi çalarlar
qatıldı. Amma bütün bunlar reallıq və xoş
bir həqiqət idi.
***
Sovet dövründə təbii ki,
hər deyən yerdə, respublikada, şəhərdə
ilahiyyat təyinatlı ali təhsil ocaqları yox idi. Ən
hörmətlisi isə Buxara Universiteti idi. Burada təhsil
almaq, təbii ki, müəyyən seçkin insanların
qarşısıalınmaz arzusuyla qovuşurdu.
Belə bir kəlam var: Ömür bir
borc olaraq da yaşanılır. Allah insanları əbədi
təyinatları ilə yaradır. Qədər
ömrümüz boyu bizi izləyir və həyatımızı
tənzimləyir. Dinin urvatdan salındığı bir zamanda
A.Paşazadə də təhsilini başa vurub
vətənə döndü və çox
keçmədən qurumun tarixində ilk ən gənc
Şeyxülislam kimi Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinə rəhbərlik eləməyə
başladı. Borc verilmiş ömür, eləcə bu borcun
əvəzi kimi Allah xidmətinə yönəldi.
Ağır miras... və sınaq
anları
Zamanın qeyri-müəyyənlik və
ziddiyyətlər içərisində
çabaladığı, dünyanın birrəngli və
birspektirli qavrayışının dövlət siyasəti
səviyyəsində, ideoloji doktrina qismində qəbul
edildiyi, şəxsiyyətin və şəxsi
təşəbbüslərin, subyektiv fəallığın
arxa plana keçdiyi, neqativlərin pozitivləri öz
örtüyünə bürüdüyü,
bəşəri inkişafın və mənəvi
islahatçılığın kölgədə
qaldığı bir vaxtda gənc Allahşükür
Paşazadə Qafqazın şeyxi kimi fəaliyyətə
bütün bu naqisliklərə qarşı mübarizə
ilə başladı.
Hacı Allahşükür
Paşazadə idarəni bir rəhbər olaraq qəbul
edəndə və dini lider kimi fəaliyyətə
başlayanda Sovet ideologiyası basqılarının ən tüğyan
vaxtıydı. Dini fanatizmə qarşı
mübarizəylə bağlı Sov.İKP MK-nın
qərarları bir-birinin dalınca çıxırdı.
Üstəlik, idarənin özü də
inzibati-təşkilati cəhətdən və kadr
potensialı baxımından son dərəcə məhdud bir
vəziyyətdə idi. Maliyyə mənbələrindən,
yardımlardan danışmağa dəyməzdi. Bir
sözlə, islam ögeyləşmiş, sanki Allahın
özü də unudulmuşdu. Belə bir şəraitdə
gənc dini lider nə etməliydi? O, çox
düşünmədi, çünki bu vəziyyətin
içindəydi və mübarizəyə tam hazır idi. O,
sağlam və sınaqdan çıxmış
ənənəvi metodları saxlamaqla idarədə ciddi
reformalara girişdi. Və sübut elədi ki, islam
öz-özlüyündə, mahiyyətcə, demokratik
təbiəti etibarı ilə dünyəvi əxlaqla
zəngin bir hərəkatdır, tərbiyə
məktəbidir. O, islamın demokratizmini, tolerant ruhunu,
sülhə və əmin-amanlığa xidmət
mahiyyətini, mənəvi dünyamızın
ədalətli, anlaşıqlı düzəni uğrunda
mübarizələrlə zəngin tarixi barədə
bilgilərin yayılmasına geniş rəvac verdi. Bunun
üçün idarənin fəaliyyət dairəsini
genişləndirmək, nəzərdə tutulan reformaları,
yenilikləri həyata keçirmək üçün kadr
potensialını gücləndirdi, həyatın
müxtəlif künc-bucağında itib-batmış
gənc istedadlı ilahiyyatçıları, intellektual
ziyalıları, görkəmli
şərqşünasları, alimləri işə cəlb
etdi.
***
Ötən əsrin 70-ci illərindən
sonra respublikamızda ictimai-siyasi və mənəvi aləm
çox ciddi təkamül və yüksəlişlə
izlənilir. Bu dövr dramatik zənginliyinə görə
böyük zaman kəsimlərindən də üstün
oldu, xalq üçün taleyüklü ana çevrildi.
Əsrlərdən bəri, sanki tıxaclı şüşədə
saxlanan dini ehkamlar, teoloji təsəvvürlər və
sxolastik təlimlər də yeniləşir,
cəmiyyətə adekvat inkişaf edirdi. Bəli, bu, o dövr
idi - Ulu öndərimiz Heydər Əliyevin respublikaya birinci
rəhbərliyi dövrü... Şeyx həzrətləri,
məhz bu əlverişli məqamda Azərbaycanda dini
islahatların, ilahi işarətlə dünyəvi
fəaliyyətin birləşdirici bayraqdarına çevrildi.
Şeyxin xoşbəxtliyi ondaydı ki, kürəyində
böyük bir dövlət xadiminin, güclü
şəxsiyyətin əlinin hərarətin hiss edir və
bundan yeni quruculuq, kardinal dəyişikliklər
üçün qeyri-adi siyasi dəstək və stimul
alırdı. Din xadimi, eyni zamanda, həm də dövlət
adamı statusundaydı. O, beynəlxalq konfranslarda, diplomatik
görüşlərdə təkcə din xadimi kimi
iştirak etmir, həm də Azərbaycan dövləti və
Azərbaycan xalqı adından söz sahibi kimi çıxış
edir, israrlı və qətiyyətli iradə
göstərirdi.
Qara Yanvarın işıqlı adamı
Kütləvi coşğunun irrasional təhdidləri
qarşısında bəzən bəşəri duyğu
və düşüncələr, ağlın,
dərrakənin fədakarlığı, şüur
aktları arxa planda qalır. Uzaq məqsədlərə
yönələn humanist əqidələr görürsən
ki, ciddi dağıntılarla izlənir, ictimai toqquşmalar
dəlisov dalğalarıyla hər şeyi ağzına
alıb aparır. Müqəddəs çabalar,
qəhrəmancasına mücadilələr,
gələcəyə köklənən xoş
niyyətlər qeyri-ənənəvi faciələr də
törədir. Bu çaxnaşmalar fonunda bəzən humanizm
nifrətə, insanlıq qaba düşmənçiliyə,
kobud siyasətə çevrilir, xeyir şərə xidmət
edir. Kütləvi ağılsızlıq, total
azğınlıq anlarında milli birlik,
xalqçılıq, vətənçilik yolunda
ayrı-ayrı işıqlı, müdrik insanların,
kütləyə təsir gücü ola bilən
şəxslərin, şüuru və ağlı
zəmanədən daha yüksəkdə dayana bilən
qüdrətli seçkinlərin səfərbəredici
sözünə, yenilməz iradəsinə daha çox
ehtiyac duyulur.
***
Ötən əsrin 90-cı
illərində respublikamız, məhz belə bir
qeyri-müəyyən vəziyyətdə idi, kütləvi
ağılsızlıq və ictimai dəlilik həddinə
gəlib çıxmışdı. Qarabağ yenidən
erməni fitnəsinin girdabına düşmüşdü,
nüfuzunu itirmiş kommunist partiyası millətin
nəzərində şərə qulluq edən şeytan
və iblis simasında idi. Milli ideologiya hələ kamil
biçimdə deyildi; nifrət və birtərəfli
doktorinalar içində çabalayırdı. Bütlər
və ehkamlar qırılmışdı - şübhə
və çaşqınlıq ictimai aləmin əsas
atributuna çevrilmişdi. Erməni qəsbkarları
tərəfindən yeri-yurdu yağmalanmış,
incidilmiş, təhqirə-tənəyə tuş
gəlmiş bu nəcib xalq dərd-səri azmış kimi
1990-cı ildə yanvar faciəsilə də üz-üzə
gəlməli oldu, sarsıdıcı bir ağrını da
yaşadı. O ağır günlərdə
Şeyxülislam hacı Allahşükür Paşazadə
öz ağsaqqal missiyasını ləyaqətlə
yerinə yetirdi. Kütləvi qırğına məruz
qalmış vətən oğullarının, tankların
qarşısına əliyalın çıxmış
və faciəli surətdə həlak olmuş milli
qəhrəmanlarımızın dəfni, xeyratı ilə
işini bitmiş hesab etmədi, dövrün müdrik siyasi
xadimi, diplomatı kimi informasiya blokadasını, mətbu
sədləri və qadağaları qıraraq bəyanatlar
verdi, bu başıbəlalı xalqın dərd-sərini
bütün dünyaya car çəkdi. İnam və
etiqadların qırıldığı bir vaxtda din xadiminin,
Ali ruhaninin bütün dövləti məsuliyyəti öz
üzərinə götürüb ən çətin
vaxtlarda xalqı arxasınca aparmaq missiyası tarixdə az-az
rast gəlinən hadisələrdəndir. Şeyx
həzrətləri o zaman təkcə çaşqın
xalqın ümid və arzularını özünə
qaytarmadı, həm də islam dininin nüfuzunu, ruhani silkinin
dəyərini ucaltdı.
***
Tarix həmişə məğlublara
qarşı ədalətsiz olur. Məğlub xalq nə
qədər nəcib, mərd, əxlaqlı olsa da belə,
taleyin və tarixin ironiyasından yan keçə bilmir. 20
yanvar qırğınından sonra ideoloji
mübarizələrdə tökülmüş qanlar
azmış kimi, xalqımıza
hələ nə qədər də şərlər,
böhtanlar atılmadı? Vəhşi xalq dedilər,
ekstremist damğası vurdular, nadanlıqda,
mədəniyyətsizlikdə ittiham etdilər. Hələ
bəzi liderlər haqqında nələr uydurmadılar...
Şeyx haqqında da hakəza. Bu iyrənc ittihamlar onun
hakimiyyət həvəsinə düşməsi kimi
sərsəm fikrə qədər gedib çıxdı.
***
Sonrakı dövrlərdə də,
çaxnaşan, təlatümlü ictimai-siyasi
burulğanların fonunda Şeyx həzrətlərinin
barışdırıcı, tolerant və demokratik fəaliyyətinin
şahidi olur, hakimiyyətin gəlişməsində,
müstəqil dövlətimizin bünövrəsinin
qoyulmasında və yeni formalaşmağa başlayan
dövlətçiliyimizin qorunmasında müqtədir
əməllərini izləyirik. 1990-1993-cü illərdəki
dramatik hadisələr hamımızın xatirindədir.
Yaxın keçmişimizin ibrət dərsləri kimi bu
olaylar dövlət quruculuğu tariximizdə ən
kövrək, mütəhərrik və narahat
yaşantıları ilə yaddaşımızda qalıb. Bu
vaxtlarda, çaşqınlıq və narahatlıq
dövründə dayanmadan çalışan,
gecə-gündüz bilmədən fəaliyyət
göstərən güc, enerji sahibi, intellektual
yaradıcı bir zəka vardı. Bu, Şeyx Allahşükür
Paşazadə idi. O, böyük ilahi
tapşırığı əzmlə yerinə yetirdi,
üz-üzə dayanmış qüvvələri tam
barışdıra bilməsə də, sakitləşdirdi,
cəmiyyəti hədələyən vətəndaş
müharibəsini dayandırdı, milli konsensusa nail oldu. Sonsuz
səbri, iti, çevik zəkası, həssas duyğularıyla
o, bunu bacardı. Burada onun inamı, ədalətli və
fasiləsiz mücadilələri az rol oynamadı.
Həzrət Əli (ə.s.) buyurmuşdur ki, iman dörd
dirək üstündə dayanır: səbr, yəqin,
ədalət və cihad. Bütün mübarizələri
dövründə Şeyxin fəaliyyətinin bu qızıl
postulatlar üzərində qurulduğunu görürük.
Tolerant ruh, döyüşkən xarakter, ədalət hissi,
demokratik düşüncə, fasiləsiz mücadilə,
səbr və təmkin elə özü Allahın
böyük lütfü deyilmi?
***
Həqiqət, insani qaynaqlara
qayıtmağın, bəşəri duyğuların ilahi
paklığını dərk etməyin yeganə yoludur.
Ötən əsrin doxsanıncı illərində
Azərbaycanda məhz həqiqətin bu
paklığını axtarmaq, ilahi təyinatı arayıb
üzə çıxarmaq, ictimai-siyasi pərakəndəliyi
qaydaya salmaq yada düşmürdü. Kabinet dəllalları
və süngü "qəhrəmanları"na belə
hisslər yad idi. Vətən, Qarabağ torpaqları beş-on
fədakar vətənpərvərin ümidinə
qalmışdı və günü-gündən cuna kimi
süzülürdü. Toxum səpən kəndlinin
bərəkət dolu əli havada qalmışdı,
fəhlə dəzgah başında fikrə
dalmışdı, ziyalı öz qınına
çəkilib hadisələrin sonunu gözləyirdi.
Respublikanın Ali Məclisində bəlağətli
nitqlər söylənilir, fərdiləşmiş siyasi
qruplar və partiyalar daha çox boğaz yırtmaqla daha çox
pay əldə etmək amacında bulunur, Prezident
Aparatının mirzələri də öz siyasi mantiyası
altında gizlənərək, sanki möcüzə
gözləyirdilər. Zaman isə öz
çaparındaydı. Belə bir gərgin
vəziyyətdə, sınaq anında Allahın ona verdiyi
ilahi missiyanı yerinə yetirmək üçün yenə
də Şeyx Allahşükür Paşazadə öz
sinəsini irəli verdi. O vaxt Şeyx həm də millət
vəkili idi.
Şeyx Həzrətləri baş
verən və baş verə biləcək olayları rasional
istiqamətə yönəldə bilirdi. Ağız deyəni
qulaq eşitməyən bir vaxtda görürdün ki, onun
sakit, təmkinli, lakin qətiyyətli səsi eşidildi.
Belədə hamı susur, hadisələr müəyyən
mənada öz məcrasına düşürdü. Ən
cığal, mühafizəkar iqtidar
nümayəndələri də, ən
çılğın, dotələb
müxalifətçilər də onu məmnuniyyətlə
dinləyir, sözünü eşidir, dərin məzmunlu
kəlamlarından nümunə götürür, onun ilahi
təyinatına hörmət edirdilər.
Az keçmədən
küçələrə axışmış kütlələrin
və müxalif qüvvələrin təzyiqi ilə prezident
Ayaz Mütəllibov hakimiyyəti təhvil verməli oldu.
Müvəqqəti sakitlik yarandı; amma daxili bir narahatlıq
qalmaqdaydı. Xalq içdən nehrə kimi
çalxalanırdı. İndi də Ayaz Mütəllibovun
"qardaşları" hay-harayla halay çəkib parlament
meydanını tutaraq onun "pozulmuş
hüquqlarının" bərpasına
çağırış edirdilər. Belə bir
ağılsız inadkarlığı, kor
zorakılığı özünü və həyatı
dərk eləməyən, bütün dünyanı öz
qapalı iradəsi altına almaq istəyən bir qrup fanatik
avantüristlər irəli sürürdülər.
İnsanların bir qrupu öz fərdi mozaxist
istəklərini, sanki digərlərinə təsir mexanizmi
kimi işə salır, bəşəri amallar, milli dəyərlər
bir tərəfdə qaldığı halda həmin qrup öz
nifrət və qəzəbini digərinin üzərində
sınamağa çalışırdı. Yenə Şeyx
Həzrətləri... Yenə Allahşükür
Paşazadə... Yenə sarsılmaz iradəli Qafqazın Ali
dini lideri... O, bu dönəmdə də
gecəli-gündüzlü çalışırdı,
tərəflər arasında yenə də
barışığa can atırdı. Amma hadisələr
get-gedə daha da mürəkkəbləşir,
hədələyici ton alırdı; Ayaz Mütəllibovun
eyforiya və hay-harayla hakimiyyətə yenidən
qaytarılması məsələni daha da
qəlizləşdirdi. Silahlılar, artıq parlament
binasının dəhlizlərində, iclas salonunda var-gəl
edirdilər. Hadisələr daha da dramatikləşməyə
başlamışdı. Qan töküləcəyini hiss
edən Şeyx Həzrətləri uzun danışıqlardan
sonra Ayaz Mütəllibovu istefa ərizəsi verməyə
axır ki, razı sala bildi. Vətəndaş
müharibəsi həddinə gəlmiş vəziyyət
nisbətən sakit məcraya yönəldi. Xalq Cəbhəsi
hakimiyyətə gəldi. Yeni narahatlıqlar, yeni qayğılar,
dövlət və dövlətçilik üçün
yeni problemlər cücərməyə başladı.
***
Stefan Sveyq yazır: "Ayrılıqda
götürülmüş bir şəxs zəmanəsinin
həlledici problemlərinə doğru qətiyyətlə
addımlayırsa, həmişə baş verənlər
baş verir: onun ətrafına yığışıb
özlərinin gözləntiləri ilə həmin
insanın yaradıcı gücünü artırırlar...
Bütün güclərini, ümidlərini,
səbirsizliklərini mənəviliyə və insanlığın
ucaldılmasına yönəldərək öz
ideallarını, nəhayət, bu insanda tapırlar:
zamanın yaratdığı azman gərginliyi ya o yox edə
bilər, ya da heç kəs". O vaxt Azərbaycanda belə
bir adam Heydər Əliyev idi.
Şeyx Həzrətləri
əvvəllər olduğu kimi, yenə də ümid yeri kimi
Heydər Əliyevi görürdü. Bütün
ömrünü xalqın birliyi və rifahı yolunda daim
şam kimi əritmiş Heydər Əliyev yenə də onun
içindəydi. Qədim və zəngin tarixə malik, lakin
son dövrlərdə unudulmuş bir diyarı, ulu
Naxçıvanı az müddətdə ayağa
qaldırmış Heydər Əliyev gec-tez kompasını
itirmiş Azərbaycan gəmisinin sükanı arxasına
keçməliydi. Bu düşüncələr onu
duyğulandırır və rahatlıq vermirdi. Mövcud
hakimiyyətin şəkkaklığına və xoflu
davranışlarına baxmayaraq, o, bu fikir və
düşüncələrini yaymaqdan çəkinmir,
xütbələrində, dini toplantılardakı
çıxışlarında, xeyir-şər
məclislərində dəfələrlə xalqa bəyan
edirdi, Ulu öndərin özü ilə də bu düşüncələrini
tez-tez bölüşürdü. Dövlətçiliyə
dəxli olmayan eksperimental "cəbhə
iqtidarı"nın günü-gündən "çiçəklənən"
kobud və acı idarəçiliyi yeni lider zərurətini
özü diktə edirdi. O, göylərdən
aldığı mənəvi gücü yerdə, ictimai sferada
həmişə enerji mənbəyi kimi gördüyü
Heydər Əliyevin siyasi iradəsi, himayəsi və
əbədi, sarsılmaz ruhi əzəmətilə
yükləyirdi. Xalqı xaosdan, çaşqınlıqdan
xilas etməyin, yolsuzluqdan qurtarıb haqqa
qovuşdurmağın əsas məqamı artıq
yetişmişdi. Hadisələrin üfüqündə o
gün görünürdü, yeni liderin doğum
günü...
1993-cü il 15 iyun tarixində
(Qurtuluş Günü) Heydər Əliyevin xalqın
tələbi ilə respublika rəhbərliyinə
dəvət edilməsində, ölkəni təhdid edən münaqişələrə
və hakimiyyətsizliyə son qoyulmasında Şeyx
Həzrətlərinin rolu danılmazdır. Surət
Hüseynov qiyamının yatırılması,
ölkədə milli qarşıdurmanın aradan
qaldırılması, siyasi hakimiyyətin
möhkəmləndirilməsində Şeyx
Allahşükür Paşazadə Heydər Əliyevlə
yanaşıydı, çiyin-çiyinəydi.
Tərəqqiyə ağlın, siyasi iradənin və
mənəviyyatın sinonimi kimi baxan Heydər Əliyev bu
mənada səmimi dini əqidəni, sağlam teoloji
baxışları da dövlət idarəçiliyində
sınaqdan çıxarır və təqdir edirdi. Dövlət-din
münasibətlərinin uğurlu
tənzimlənməsində Heydər Əliyev Şeyxin
fəaliyyətini kifayət qədər bəyənir və qiymətləndirirdi.
Bütün yollar məbədə
aparır...
Zamanın və qoca Avropanın
özü qədər qocaman bir mənəviyyat
şüarı... Dünyaya xilas
çağırışı, qardaşlıq,
həmrəylik və birlik düsturu...
İnsanlığı mağara və qəbilə
psixologiyasından çıxarıb bəşəri
dəyərlər müstəvisində kökləmək
arzusu... Bu gün ən mükəmməl ictimai-siyasi struktur
kimi təqdir olunan Avropa Birliyi ideyası XIII-XIV əsrlər
intibah humanistlərinin konsepsiyası idi. Dünya birliyi
ölkələrinin və xalqlarının eyni məkanda
və mənəvi, əqli, intellektual iqlimdə
qovuşması çabası bu humanist ideyaların daha qlobal
təqdimi arzusu kimi tarixdə yaşamaqdadır. Qloballaşan
dünyanın ideya-estetik bünövrəsində isə
multkultural estetika dayanmalıydı. Bu xoşniyyətli arzu
bütün dünya üzrə artıq bəşəri bir
reallığa çevrilməkdədir. Azərbaycan xalqı
güclü bir siyasi iradə və mənəvi-əxlaqi
dəyərlərlə bu bəşəri
çağırışın önündədir.
Ümummilli Lider Heydər Əliyev
siyasətinin bütün sahələrdə uğurlu
davamçısı Prezident İlham Əliyev bu siyasi
məntiqi və əliyevçilik fəlsəfəsinin
tərkib hissəsi olan bu tolerant düşüncəni yeni
ideyalarla, hərəkat və nəzəriyyələrlə
zənginləşdirmiş, buna yeni məzmun vermiş,
çevik formalar əlavə etmişdir. Onun
idarəçilik dövrünün lap ilk illərindən
multikultural fəaliyyətə yaşıl işıq
yandırılması, tolerant mühitin və cəmiyyətin
formalaşdırılması, dini konfensiyaların
inkişafı üçün bərabər şəraitin
yaradılması, dini və milli zəmində ekstermizmin,
ksenofobiyanın, antisemitizmin aradan qaldırılmasında
permanent fəaliyyət göstərilməsi xoşniyyətli
Avropa Birliyi ideyasının daha da genişlənib Dünya
Birliyi ideyasına çevrilməsində ölkəmizi
cəlbedici nümunə kimi ortaya qoyur. Şeyx
Həzrətləri isə bu ideyaların nəzəri və
əməli, mənəvi və praktiki şərhində,
tətbiqində, reallaşmasında İlham Əliyevlə
bir sırada, bir cəbhədədir. Şeyxin humanist
təbiəti, xeyirxah və saleh əməlləri bu
sahənin də ilahi tapşırığa qovuşmasına
ciddi zəmanət vermiş olur. Bütövlükdə
götürdükdə isə Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin məqsədyönlü fəaliyyəti
multkultural dəyərlərin Azərbaycan modelinin həm elmi,
fəlsəfi və estetik mahiyyətinin, ictimai-siyasi
xəttinin, həm də dini-teoloji istiqamətinin bütün
dünyaya kompleks təqdimatındakı rolu son
dərəcə təqdirəlayiqdir. Dini mərkəz kimi
QMİ-nin özü, onun nəzdindəki Bakı Beynəlxalq
Dinlərarası və Sivilizasiyalararası
Əməkdaşlıq Mərkəzi, Şeyx
Həzrətlərinin rəhbərliyi altında
fəaliyyət göstərən, qloballaşan
dünyanın ahəng və nizamına xidmət edən
irili-xırdalı digər hüman təşkilatlar
Azərbaycanın multkultural hərəkatının ideya
mənbəyi kimi çıxış edir. Şeyxin
bilavasitə təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə bu mövzuda keçirilən beynəlxalq və regional
forumlar, konfranslar təkcə problemin elmi-nəzəri,
fəlsəfi-estetik çözümü ilə yadda
qalmır, eyni zamanda, Azərbaycan xalqının və
dövlətinin üstün cəhətlərinin
təbliğində, dünyaya tanıtdırılmasında
bir nümunəyə çevrilir.
***
Öncül ziyalılarımız,
müqtədir aydınlarımız Azərbaycan
intibahının ən gəlişən dövrü olan XIX
əsrin sonları və XX əsrin əvvəllərində
yeni, özünü tanıyan, özünü dərk
edən azərbaycanlı insan tipi uğrunda mücadilə
etmişlər. Onlardan biri, azad sözün, demokratik ruhun
sönməz işığı, maarifçi,
islahatçı Azərbaycan fədaisi Əli bəy
Hüseynzadə türk (azərbaycanlı) insan tipinin modelini
təxminən belə vermişdir: türk hissiyyatlı, islam
əqidəli, Avropa qiyafətli (Bu, həm də
bayrağımızın rəmzi rənglərində,
Əli bəy Hüseynzadə triadasında ifadə
olunmuşdur). Ə.Hüseynzadə milli dəyərlər,
dini əqidə və bəşəri keyfiyyətlərin
vəhdətindən ibarət olan azərbaycanlı insanın
mükəmməl obrazını yaratmaqla əslində, milli
nicatın konsepsiyasını vermişdir. Uzun müddət
sovet dönəmində bu düstur, təbii ki,
vəhdətdə inkişaf edə bilməmişdir.
Xüsusən, müstəqillik ideyaları kimi dini
baxışlar bu mənada özəl təzyiqlərlə
izlənmiş, küncə
sıxışdırılmışdır. Dövlət
müstəqilliyimizi əldə edəndən sonra dini
əqidə, teoloji baxışlar da dəyişdi, ilkin
məzmununa qayıtdı və yeniləşib dünyaya
açıldı. Bu işlərə müəlliflik
edən Şeyx Allahşükür Paşazadə felən
Əli bəy Hüseynzadənin arzularını həyata
keçirib islam dinini, Azərbaycan islam
təfəkkürünü lokal dairədən xilas edib
dünya müstəvisinə çıxardı və ona
tolerant, demokratik din kimi dünyəvi status qazandıranlardan
biri oldu.
***
İnsanlar arasında aydınlıq
və vicdanlılığı, haqq və ədaləti
israrla yayan bu adam pedant paxıllar,
gözügötürməzlər tərəfindən daim
şərə, böhtana, çirkin ittihamlara tuş
gəlib. O, bütün bunlara cavab vermək
əvəzinə, həmişə yüksək
əzəmət, səbr, təmkin və aydın
etinasızlıq nümayiş etdirib. Yeri gəlmişkən,
bir hadisəni qeyd edim. Üç-dörd nəfərlik,
Şeyx Həzrətləri ilə dayanıb söhbət
edirdik. Kənardan bir adam qəfil yaxınlaşıb Şeyxi
bağrına basdı və "sən bizim
böyüyümüzsən, ağsaqqalımızsan", -
dedi. Halbuki Şeyxin qarasınca daim şər-böhtanlar
yağdırırdı, hətta mətbuat səhifələrində
belə (Dünyasını dəyişdiyindən həmin
adamın adını çəkmək istəmirəm).
Şeyx Həzrətləri heç nəyi büruzə
vermədi, hətta xoş üz göstərdi. Adam
tələsik uzaqlaşdı. İçərimizdən biri
dözməyib dedi ki, Şeyx Həzrətləri, axı bu
adam Sizin haqqınızda olmazın hədyanlar söyləyir,
Siz isə onu xoş üzlə qarşılayıb yola
salırsınız. Şeyx Həzrətləri yenə
təmkinini pozmayıb sakitcə cavab verdi:
"Peyğəmbərimiz (s) bilirsən, bu barədə
nə deyib? Deyib ki, sənə pislik edənə sən də
pislik edib ikinci bir şər əməl törətmə!
İndi o, nə deyir, qoy desin. Mən onun tayı ola
bilmərəm. Mən Şeyxəm axı! Onda onunla mənim
aramda nə fərq olardı?" - dedi. Bax, əsl səbrin,
təmkinin, azad ruhun əzəməti budur.
Şeyx Allahşükür
Paşazadə ömrü boyu soldan, sağdan, üfüqi
və şaquli istiqamətlərdən zərbələr
alıb. Ona hər tərəfdən daş atıblar.
Yaxınlar da, uzaqlar da... Dostlar da, düşmənlər
də... Doğmalar da, yadlar da... Yaxşılıq
etdikləri də, təsadüfən diqqətdən
yayındırdıqları, etina göstərmədikləri
də... Bəlkə bu da Tanrının bir sınağıdır?
Onun səbrini, dözümünü, səbatını,
müsəlmançılığını, iman və
əqidəsini yoxlamaq vasitəsidir? Axı, Tanrı
sevdiklərini həmişə çətin və
məşəqqətli sınaqlardan keçirir!.. Amma
hərcayilər də, daş atanlar da bilməlidirlər ki,
Şeyx Allahşükür Paşazadə dövrün və
zamanın həqiqətidir. Həqiqətə isə nə
qədər istəsən daş atmaq olar, amma onu daşlamaq
olmaz...
Loğman
RƏŞİDZADƏ
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2019.-
20 iyul. S. 14-15.