İyirminci əsrin
Heraklı - Jan-Pol Sartr
I YAZI
1980-ci
ilin 15 aprelində Paris küçələri ilə otuz
minə yaxın insan XX əsrin yükünü
çiyinlərində daşımış filosof və
yazıçını son mənzilə yola salmaq
üçün Monparnas qəbiristanlığına sarı
irəliləyirdi. Jan-Pol Sartr bəlli
anlamda varlıqdan heçliyə doğru gedirdi.
Sartrı
sevən kütlənin, demək olar ki, yarıdan çoxu
onun əsərlərini, fəlsəfəsini başa
düşmürdü. Amma onu insanlara
sevdirən, daim onların yanında olması, xüsusən
də 1960-cı illərdə Fransada Avropanın
üstünü "qara bulud" kimi örtən, insanlara
ümid olmuş kommunizmi
dəstəkləyən hərəkatlara
rəğbəti, Fransanın işğalı
altındakı Əlcəzairin azadlıq uğrunda verdiyi
savaşda əzilənlərin tərəfindən
çıxış etməsi, Amerika-Vyetnam
müharibəsinə qarşı çıxması,
azadlığın dəyərini və zəruriliyini onlara daddırması
idi. Onu bu yerlərə gətirən,
ekzistensializmə yönəldən, varlıq, insan olmaq
haqqında düşündürən isə Sorn Kyerkeqor
haqqındakı yazıda da qeyd etdiyim kimi, yaşantılar,
təcrübələr və travmalar idi. Sartr
bu haqda bioqrafik romanı olan "Sözlər"də bəhs
edir. Mən isə qısaca onu deyə bilərəm ki,
atasının vaxtsız ölümü, on iki yaşı
olarkən anasının ikinci dəfə evlənməsi,
gözündə yaranan problem (ömrünün sonuna
qədər sağ gözü sağ tərəfə
doğru əyilmiş formada qaldı, amma bu qorxuducu
görünüşə baxmayaraq, qadınların sevimlisi ola bildi) onun yaşadıqlarının
sadəcə hər kəs tərəfindən bilinən
hissəsidir.
Sartrın
da yaşantıları onu fəlsəfənin içinə
çəkib gətirdi. Onun ekzistensializmə
yönəlməsində və bu cərəyanın parlaq
nümayəndəsi olmasında Raymond Aronun təkanverici rolu
var. 1933-cü ildə, o, Simona de Bovuar və Arond
Montparnasdakı kafelərdən birində ərik kokteyli
içərkən, Raymond, "yeni bir düşüncə
tərzi meydana çıxıb və olduqca qəribə
cərəyandır, ekzistensializm adlandırılır"
deyərək əlindəki kokteyl stəkanını
göstərib, "bu içki haqqında elə indi bir
fəlsəfi kitab yaza bilərəm" deməsi ilə
Sartrı ekzistensializmə yönəldir. Sartr Avropada yeni
təşəkkül tapan bu cərəyan haqqında
məlumat əldə etmək üçün Almaniyaya gedir
və burada bir il qalaraq alman dilini öyrənir, fenomenoloji
barədə bilgiləri birbaşa olaraq Martin
Haydeggerin əsərlərindən əldə edir. Fransaya qayıtdıqdan sonra isə azadlıq
başda olmaqla onun kontekstində sevgi, ehtiras, varolmaq, əxlaq
və bir çox başqa düşüncə haqqında
öz sistemini yaradır.
Sartrın
həyatı haqqında hər kəsin bildiyi və ya ən
azından asanlıqla öyrənə biləcəyi detallara
toxunmadan onun fəlsəfəsinin əsas xətləri
deyə biləcəyim və bir-biri ilə müəyyən
qədər kəsişən dörd düşüncə
xəttini qısa şəkildə şərh edəcəm.
Nəsnələr
gördüyümüzdən, bildiyimizdən daha
qəribədir
Sartrın
varolmaq fəlsəfəsində nəsnələr də
xüsusi yerə sahib idi. Məsələn,
1938-ci ildə çap olunmuş "Ürəkbulanma"
romanında bunu tez-tez təsvir etməyə
çalışır; Rokenten obrazı tramvaya minir və
hər zaman etdiyi kimi oturacağa toxunur və dərhal
əlini çəkir. Çünki bu
dəfə toxunduğu sadəcə oturacaq deyil. Bu nəsnə "oturacaq" qəlbindən
çıxıb azad varlıq olur. Sanki
heç vaxt tramvayda belə bir şey olmayıb. Bu nəsnənin sərnişinlərin
üstünə oturduqları bir əşya olduğunu
xatırlamağa çalışır. Dəhşətli
mənzərədir. Sartr bu təsvirlə
"dünyanın absurdluğu" adlandırdığı
fikrin izahını verməyə çalışıb.
Sartrın əsərlərini (istər roman,
istərsə də fəlsəfi) oxuyarkən tez-tez
qarşılaşdığımız bu kimi təsvirlər
onun nəsnələrin beynimizdə qəlibləşmiş,
standart, bir ad altında var olan formalarından başqa da
formalara malik olduğu fikrinə əsaslanır. Yəni stəkan sadəcə su və ya içki
içmək üçün istifadə olunmur. Gördüyünüz formadan başqa bir də
çılpaq olanı, toxunduqda və ya
düşündükdə ilk hiss etdiyiniz forması,
mənası var. Hər hansısa bir vəziyyət, situasiya
da belə dəyərləndirilə bilər.
Məsələn, əks cinslə yeyəcəyiniz şam
yeməyi sizin üçün aydındır: gözəl
yeməklərlə, içkilərlə bəzədilmiş
masa və iki sevən insan. Sartr isə məsələyə
bir az fərqli baxırdı. O,
üzdə olan pərdəni qaldırıb o masanın qəribə
tərəfinə nəzər salırdı:
planetin sən olan hissəsi milyon kilometrlərlə uzaqda
baş verən helium və hidrogen partlayışından
(günəşdən) uzaqlaşarkən, sən kəsilmiş
ağacın (masa) üstünə yığılan
ölü heyvan parçalarını, bitkiləri
çeynəyirsən və qarşı tərəf də
eyni şeyi təkrarlayır. Bilirəm, bu
şam yeməyinin dəhşətli və olduqca
qəribə təsviri sizi ondan soyuda bilər, amma nə
etməli, ekzistensializm bunu deyir.
İnsan
azaddır
Bu,
Sartrın üzərində ən çox beyin yorduğu
məsələlərdən biridir və demək olar ki,
bütün həyatını və fəlsəfəsini buna
həsr etmişdir. Odur ki, Sartrın
insanın azad (fiziki mənadan daha dərin) olması
haqqında düşüncələrini növbəti
yazıda geniş şəkildə şərh edəcəm.
İndi isə üzərindən səthi də olsa
keçməklə bu məsələyə bir az toxunmaq istəyirəm.
Yuxarıda
verdiyim nümunələr azadlıq məsələsində
də aktualdır. Belə ki, həyatı
da o oturacaq və şam yeməyi kimi düşünə
bilərik. Həyat da
göründüyündən qəribə, amma insanın
qarşısında açdığı imkan qapıları
baxımından çox variantlıdır. Azadlığımızı tamamilə
reallaşdırmaq prosesində, Sartrın
"varolmağın izdirabı" adlandırdığı
fikirlə üz-üzə gəlirik. Belə
ki, həyatda hər şey mümkündür, özü
də ən təəccüblü, ən qəribə
şəkildə. Heç nə
tanrının əli ilə baş vermir və
əvvəlcədən planlanmayıb. Bu, insan beyninin
məhsuludur (istədiyimiz an bundan yaxa
qurtara bilərik), çünki biz ekzistensializmin
üzərində çox dayandığı
məsələlərdən olan məsuliyyətdən
qaçmağa meyilliyik. Heç kim bu
dünyada məsuliyyət daşımaq istəmir, hətta
öz həyatı barədə belə. Azad
olmaq isə artıq öz məsuliyyətini dərk
etməkdir.
Jan-Pol
Sartrın dediyi azadlıq əlimizdə, ayağımızda,
boğazımızda zəncirlərin olmaması ilə
məhdudlaşmır. Bunun həm də
seçimdə azad olmaq tərəfi var. Sartrın azadlıq
prinsipində heç kim sizin
həyatınıza müdaxilə edə bilməz. Yox, əgər biz kiminsə həyatımıza
müdaxilə etməyinə icazə veririksə, bu artıq
bizim seçim azadlığımız deməkdir. Yəni insanların sizi görmək
istədikləri kimi olmağınız üçün
həyatınıza etdiyi müdaxiləyə - sizin
sərhədlərinizi tapdalayıb keçsə belə -
razılıq verməyiniz, bu qərar qarşısında
məmnuniyyət hiss etməyiniz sizin bu halı seçmə
azadlığınıza işarədir.
Sartr
1940-cı ildə Hitler ordusunun Fransanı işğal
etməsi ilə həbs edilərək doqquz ay
saxlandığı əsir düşərgəsində
və ordan xilas olduqdan sonra Fransa Müqavimət
Hərəkatında keçirdiyi zaman ərzində
siyasətlə daha çox maraqlanmış, demokratiya
barədə yazmağa başlamışdı. Onun çalışdığı şey insanda
doğuşdan mövcud olan azadlıq ilə siyasi azadlıq
anlayışını birləşdirmək idi. Elə buna görədir ki, ən radikal azadlıq
fikri ona məxsusdur.
"Pis
niyyət"lə yaşamamalıyıq
Əvvəlcə
onu qeyd etməliyəm ki, Sartr "pis niyyət"
deyərkən bu gün bizim başa
düşdüyümüz "kiməsə pislik
arzulamaq" və ya "kiməsə pislik etmək"
düşüncəsindən çıxış etmirdi. Onun nəzərdə tutduğu şey insanın
seçim azadlığına bağlı olan
özünü daim olduğu yerdə görmək, öz
seçim haqqından istifadə etməməkdir. Yəni biz özümüzü
inandırırıq ki, hər şey müəyyən
olunmuş formada qalmalıdır. Eyni bir
işdə illərlə işləməklə,
ölənədək eyni şəxslə
münasibətdə olmaqla, daim bir evdə yaşamaqla,
özümüzü başqa seçimlərə
qarşı bloklamaqla özümüzə qarşı
"pis niyyət"də oluruq. Bu fikri daha aydın
şəkildə anlamaq üçün Sartrın
"Varlıq və heçlik" kitabında verdiyi
nümunəyə baxmaq lazımdır:
Hər
zamankı kimi Paris kafelərinin birində oturarkən bir
ofisiant onun diqqətini cəlb edir. Onu
başqa ofisiantlardan fərqləndirən özünü bu
rolda bir nizam içində, indiki dillə desək, robort kimi
aparması idi. Sifarişləri daha
sürətli alır, tez çatdırır. Müştərilərə
qarşı bir ofisiantın ola
biləcəyindən daha səmimi və alicənabdır. Bu şəxs sanki özünü qəti
şəkildə inandırıb ki, ofisiantlıq onun əsl
peşəsidir və hətta bu peşə ona
nəslindən yadigar qalıb. O, bəlkə də
heç vaxt
yaxşı caz ifaçısı və ya
balıqçı ola biləcəyini xəyal belə
etməyib.
Düşünə
bilərsiniz ki, bu şəxs özünü ofisiant kimi
xoşbəxt hiss edir və bu peşədə rahatlıq
onunladır. Bu, inandırıcı
görünmür. Onun etdiyi sadəcə
başqa seçimlərə və onları seçmə
azadlığına qarşı özünü
bloklamaqdır. Qarşısındakı
çox saylı seçimdən birinə
yönəlməyə çalışmaq əvəzinə,
əl altında hazır olanla kifayətlənir.
Biz kapitalizmi
məhv etməkdə də azadıq
Bu
düşüncə J.P.Sartrın marksist tərəfini
əks etdirir. Onun da pula
münasibəti birmənalı deyildi. Meydana
çıxdığı gündən bəri pul,
insanların azad yaşamasına, bu hissi doyunca dadmasına
maneədir. Qarşımıza çıxan bir çox
seçimi - səyahət etmək, yeni iş qurmaq,
yaşadığımız yeri dəyişmək və s. -
gözardı etməyimizin (bəlkə elə ofisianta da bu
mane olurdu) səbəbi bir çox halda puldur. Pul
qarşısındakı təslimiyyətimizi Sartr belə
ifadə edirdi: "Kapitalizm elə bir sistemdir ki, reallıqda
bizə heç zaman lazım olmayacaq ehtiyaclar yaradır. Bizə bir məhsulu almaq üçün
neçə saat işləməli olduğumuzu diktə edir.
Bununla da doğuşdan bizimlə olan
azadlığımızı yaşamağımıza
əngəl yaradır və bizi gözləyən başqa
yaşam formalarını görməzdən
gəlməyimizə səbəb olur".
Sartrı
marksist edən də elə bu idi. Marksizm
insanlara həyatlarındakı materyalist qayğılardan xilas
olaraq azadlıqlarını kəşf etməyə
şərait yaradırdı. Marksizmin insan
azadlığına olan müsbət yanaşması Sartrı
onun qatı nümayəndəsinə çevirdi. 1960-cı illərdə Fransada baş vermiş
marksist hərəkatlarının
yürüşlərinə qatılır, azadlıq
barədə şüarlar səsləndirirdi. Hətta 1968-ci ildə belə mitinqlərin
birində həbs edildi və o zaman Fransanın prezidenti olan
Şarl de Qoll tərəfindən "Volter həbs edilə
bilməz" deyilərək azadlığa buraxıldı.
Sartrın marksist yönümlü hərəkətləri
(Fidel Kastro və Çe Gevara ilə görüşü),
yazıları o qədər çoxalmışdı ki,
hətta Amerikanın Federal Təhqiqat Bürosu onu
nəzarətə götürmüş və
barəsində topladığı məlumatlar qalın
qovluqlara çevrilmişdi. Təbii ki, onun
qəliz fəlsəfi cümlələrini ayırd etmək
və ümumilikdə fəlsəfəsini başa
düşmək, nə demək istəyini anlamaq elə
də asan deyildi.
Qarşımızdakı
seçimləri təcrübədən keçirməyə
mane olan kapitalizmi məhv etmək isə bizim
əlimizdədir. Bunu etmək
üçün isə pula ehtiyacımız yoxdur. Öz içimizə yönəlməyimiz,
azadlığımızı dərk etməyimiz, azad olmadan
yaşamağın mümkünsüzlüyünü
başa düşməyimiz kifayətdir.
Yuxarıda
qeyd etdiklərim Sartr fəlsəfəsinin əsasını
əmələ gətirən dörd xəttin qısa
şərhi idi. Bu xətlər isə
bir nöqtədən - azadlıqdan - keçir.
Taleh EMİNOĞLU
525-ci
qəzet.- 2019.- 13 iyul. S. 17.