Yaradıcılığın mahiyyəti
orijinal təhlil aynasında
Mən dilçiyəm və
alimlərimizin bu elm sahəsində əsərlərini
imkanım daxilində oxuyuram, nəzərdən
keçirirəm.
Fərəhlənirəm ki,
klassiklərin: M.Hüseynzadənin, H.Mirzəzadənin,
Ə.Dəmirçizadənin, Zeynal Tağızadənin,
Tofiq Hacıyevin, E.Əlibəyzadənin, Q.Qeybullayevin və
başqalarının yaradıcılıq
ənənələrini davam etdirən dilçilərimizin
fəaliyyəti yalnız fərəh doğurur. Bu
simaların bir üstünlüyü onda idi onlar
ədəbiyyatdan ayrılmamışdılar və
çağdaş həmkarlarım da həmçinin. Bu iki
sahə eyni alimdə birləşəndə yazılan
əsər, aparılan tədqiqat yüksək
səviyyəsi ilə fərqlənir. Sözümün canı
var: Mən filoloq olmaqla həmişə ədəbiyyatla,
yazıçı və şairlərlə bilavasitə
bağlı olmuşam. Pedaqoji Universitetdə
İ.Şıxlı, Ə.Hüseynov, K.Qəhrəmanov,
F.Fərhadov, X.Məmmədov simasında mütqədir
ədəbiyyat müəllimlərindən dərs
almışam. Onlar Azərbaycan ədəbiyyatı ilə yanaşı,
dünya yazıçılarının, şairlərin,
dramaturqların əsərlərini sevdirmişlər. Bu
hisslərdir bu günün ədəbiyyatına tənqidi
yanaşmaları izləyirəm, onların tematikasını
təqdir edirəm. İstedadlı yazarlarımızın
yaradıcılığını araşdırırlar,
monoqrafiyaları nəşr olunur. Əlbəttə, poeziyaya
diqqət daha çoxdur - gizlətməyək - ona
görə ki, bizim S.Vurğun, Rəsul Rza, S.Rüstəm,
Əhməd Cəmil, B.Vahabzadə, Qabil, Söhrab Tahir
şeirilə yanaşı, M.Araz, H.Həsənzadə, Musa
Yaqub, Ramiz Rövşən, Vahid Əziz kimi istedadlı
şairlərimizi oxumağa dəyər. Və böyük
ümidlə deyərdim ki, nəsil davam edir, Zahid Xəlil,
Rafiq Yusifoğlu, Vaqif Cəbrayılzadə, Adil Cəmil, Vaqif
Bəhmənli, Rəşad Məcid, Füruzə
Məmmədova, Nəzakət Məmmədli, Fərqanə
Mehdiyeva kimi şairlərimiz poeziyaya xəyanət etmirlər.
Oxuyuram, müqayisələr aparıram, hər birinin öz
poetik dili - üslubu, deyim tərzi. Mövzuya yanaşma
bucağı - manerası...
Ekskursiya etməkdə geniş
təhlillər aparmaq niyyətim yoxdur və özümü
professional ədəbiyyatşünas hesab etməkdən
uzağam. Lakin ürəyimə yatan poeziya nümunələrini,
bu haqda yazanları alqışlayıram ki, ortaya qoyulan
kitablara laqeyd qalmırlar, şairləri (eləcə də
yazıçıları), onların
yaradıcılığını qiymətləndirirlər,
bunun bariz nümunəsini böyük şairimiz Məmməd
Arazın poeziyası haqqında ilk sanballı monoqrafiya
qələmə almış həmkarım - pedaqoq və
ədəbiyyatşünas, dosent Allahverdi Eminovun məhz
həmin kitabına resenziya yazdım və bir neçə
qəzetlər həmin yazını çap etdi.
Bu, Məmməd Araz poeziyasına
dərin hörmətdən irəli gəlir. Budur, "Yada
düşdü" jurnalının baş redaktoru,
zabitlər anası, gözəl şeir kitablarının
müəllifi Nəzakət xanım Məmmədlinin
keçdiyi sənət-peşə yolu haqqında Allahverdi
Eminovun "Nəzakət Məmmədlinin
yaradıcılıq yolu" (Bakı, "Araz"
nəşriyyatı, 314 səh) monoqrafiyasını oxudum,
nə gizlədim - həvəslə mütaliə etdim. Amma
xeyli düşündüm o baxımdan ki, fikrimi
cəmləşdirib nəsə bir söz deyim.
"Düşünməyimə" səbəb Allahverdi
müəllimin elmi yaradıcılığına ikinci
"ekskursiyam" olacaqdır. Qoy olsun: məhsuldar,
özünə xas tematikası və ədəbi üsluba
malik, iddiasız və təmənnasız şəxsiyyət
kimi tanıdığımız bir müəllifdən yazmaq
Allaha da xoşdur, oxuculara da. Bu şəxs S.Vurğun, Mir
Cəlal (iki cild), İ.Şıxlı, Musa Yaqub, M.Araz və
digər sənətkarlar haqqında bir çox monoqrafiyalar
çap etdirmişdir (baxmayaraq heç bir fəxri titulu
yoxdur)... Mən kitabda, yəni Nəzakət xanımın -
şairənin yaradıcılığına
tənqidçinin münasibətində nəyi görmək
istəmişdim, bu, lazım idimi? Yuxarıda dediyim kimi:
peşəkar ədəbiyyatşünas deyiləm! Qoy olsun.
Hər halda filoloqam, öncə oxucuyam. Poeziyanı sevirəm.
Ətrafımda həmişə şairlər olmuşlar.
N.Məmmədlinin poeziyası kontekstində müəllifin
"poeziya" anlayışı haqqında elmi-nəzəri
təhlilləridir; nə gizlədim, şair(lər)
yaradıcılığı təhlil edilir. Lakin “şeir
nədir” sualı cavabsız qalır, əgər
tənqidçi üçün bu anlaşılmazdırsa,
empirik yanaşmadan kənara necə çıxa bilər,
məcburiyyət qarşısında qalıb empirik
təhlilə üstünlük verəcəkdir. A.Eminov
poeziyaya, konkret şeirə belə bir kövrək, lakin
düzgün qiymət verib yazır: "Şeir aləmi
qəribə fenomendir: həyatın predmetlərini duymaq
və qavramaq, müşahidə etdiyin sadə və
mürəkkəb fəlsəfəni anlamaq və
mənimsəmək; daxili hisslərin mübhəm
pıçıltısını eşitmək və səs
vermək". Məncə, poeziyaya konkret, lakonik qiymət
verməklə bir qədər də dərinə gedir:
"Belə "üçlük"lərin
içərisində daha bir "üçlük" də
mövcuddur: Şeiri kim yazır və kim üçün
yazır?" Belə bir nəzəri tezisə əməl
edən A.Eminov bir şairin timsalında həm fərdi
müəllif yaradıcılığını, həm
də poeziyanın praktik ünvanını mizanlayır. Oxucu
da, şəxsən - həyatımda bir beyt yazmayan Nizami
Xudiyev də şeiri ilahi və sirli kədər hesab edir.
Əks halda şeir yazılmazdı - israrımda
tərəddüdən uzağam! Nəzakət xanımın
məzarıstanla üzbəüz qalıb qəmli
fikirlərə dalması məni
düşündürməyə bilmədi:
Pəncərəm açılar
qəbristanlığa,
Gördüyüm
mənzərə gözümə batır.
Məəttəl qalıram uca
tanrıya:
Alimi cahillə yanaşı
yatır.
Bəli, bu misralar mənə
S.Vurğunun, M.Arazın, Musa Yaqubun belə qəmli motivli
məzarıstanı xatırlatdı. Bəli, şairin
assosiativliyi budur!
Onu hiss etdim ki,
ədəbiyyatşünas-müəllif poeziyada assosiativliyin
yerinə və şairə impuls verdiyinə obyektiv qiymət
verir; bu isə "poeziyanın zərif qanadıdır".
Şair əgər darıxmırsa, qəriblik duymursa,
niskinlik çəkmirsə, şeiri hədəfdən
yayınacaqdır. Qəriblikdir həsrəti dünyaya
gətirən: "Şair təkcə
təfəkkürü ilə yox, hisslərilə
qəribliyin uzaqlığını sezir və
həsrətinə qovuşmaq istəyir, poeziyada bədii
sərvətə çevrilir" - müəllif qeyd edir...
Orta məktəbdə də, ali
məktəbdə də ədəbiyyat
müəllimlərimiz Vaqifi, Vidadini, Zakiri
öyrədəndə qəribliyin, xiffətin
şairlərdə "oyanma" məqamlarını
xatırlatmışlar. Qəriblik həmişə
durnaların qanadlarında yol gəlir. Nəzakət xanım
Məmmədli məhz bu məqamı tutmuş, unikal
"Payız" şeirini yazmışdır.
Gizlətmirəm, şeiri təkrar oxudum. Bəlkə də
bu, yaşımla bağlı idi? Yox, şeir şeir idi!
Bəzi misraları pıçıldadım:
Durnalar köç edir payız
gələndə,
Boş qalır "evləri",
yurd-yuvaları.
Dönürlər yenə də
bahar gələndə,
Yenə doğmalaşır
"yad" yuvaları...
Mən də
dönəcəyəm günün birində
Ürəyim deyir ki, çox
belə getməz.
Lazımsa ölümə verib
ömrümü
Dünyaya deyirəm: - Çox
belə getməz.
Allahverdi Eminov monoqrafiyada Zamanın
ekspressivliyini və dövrün
paradoksları-tənqidçilərin toxunmadıqları,
lakin poeziyanın sosiallığını
şərtləndirən məsələyə də
şairin yaradıcılığı kontekstində
işıq salmışdır - belə
simvollaşdırmazdım, şairin
tərcümeyi-halında. Müəllif onu da tutmuş ki,
ədəbi şəxsiyyətlərin yolu hamar olmur,
istedadı sıxılır, hətta depressiyalarla
qarşılaşır. Bütün bu xaotik aləmdə o,
obrazlarını axtarır, görür və
təxəyyülünə ötürür, sözün
məna çalarlarını ürəyində
daşıyır. "Tənha", "Bənövşə",
"Payız ömrü", "Qoxla, sev" və b.
şeirlərində zamanın paradoksallığı
poetikləşdirilmişdir. Allahverdi Eminov yeri
gələndə şairin poeziyasında digərlərilə
müqayisələr aparmaq cəsarətinə inanır,
çünki Nəzakət Məmmədlinin şeir
dünyasının lirik-fəlsəfi nüanslarına
bələddir. Məsələn: "Göydən bir ulduz
axdı" şeirində şair özü ilə ulduzun
taleyində oxşarlıq axtarmışdır. Oxucu
şeirdə Özünü görür:
Göydən bir ulduz da axdı bu
gecə,
Qarışdı gecənin
qaranlığına.
Ömrü başa vurdu o da
beləcə,
Çatmadı səhərin
aydınlığına...
"Nəzakət Məmmədlinin
yaradıcılıq yolu" monoqrafiyasında diqqətimi bir
nəzəri məsələ özünə çəkdi
və bunu, düzü, heç bir tənqidçidə tapmadım:
poeziyada inteqral təkamüldə sosial ziddiyyətlər
və vicdan meyarı. Yəqin peşəkar
ədəbiyyatçılar üçün bir şairin
yaradıcılığında bu problemi tapmağın nə
olduğunu kəsdirərlər: Çağdaş
düşüncənin insanşünaslığa yaxınlaşması ədəbiyyatın,
ümumiyyətlə, sənətin qarşısına
mühüm mətləbləri çıxarır; poeziyada
isə əxlaqi tamlıq, ədəbi sonsuzluq anlamı və
bütövlük çağırışı
mövcuddur; bu o deməkdir ki, tarixliyi özündə
birləşdirir. Nəsillərin varisliyi də istisnalıq
yaratmır. Ziddiyyətlər təbii ki, dərd gətirir,
hərçənd, dərd bölünəndir, lakin bu
dərdi daşımaq qeyri-mümkündür,
yüngülləşdirə bilirik. A.Eminov belə bir
prizmadan şairin poeziyasında inteqral təkamülü
görmüşdür.
Tənqidçi daha geniş
müstəvidən şairin, eləcə də ümumən
poeziyanın coğrafiyasını görür,
münasibətini bildirir, monoqrafiyada oxuyuruq: "Şairlər
həm də filosofdurlar - cüzi mübadilə olsa da, onlar
yaşadığı zaman üçün lirik-məntiqi
düşüncələrini - poetik mizanları təsvir
edirlər! Fərdlər utilitar məqsədlər
güdməməlidir. Demək, ziddiyyətlərin həlli
üçün davranışlarını tənzim
etməlidirlər. Nəzakət xanım bu görümü
şair hissiyyatı ilə duyur, amma dünyanı "bir
ucunda kədəri də yaşayır və kədəri
sevincə möhtac dünyanın" - deyir.
N.Məmmədlinin
şeirlərində nikbinliyinə sevinən Allahverdi
müəllim "Əxlaqi həzz",
"Sədaqətlik" (evdomonizm) kimi məfhumların
insanın qavramasını məqbul sanır, oxucunu
varlığında mənəvi təkamülə
çağırır. Və təmkinlə,
hövsələ ilə, zövqlə "Oldu",
"Qəmin yanında", "Gecikdin",
"Amandı" və sair şeirləri təhlilə
cəlb etmişdir, çünki oxuyanlar daxilən
yüngülləşirsən:
Bir ötən sevgini unutmaq
üçün
Mənim ürəyimə qonaq
gəlmisən.
Buz tutmuş qəlbinə
sıxıb üzünü
Gözündən oxunur, soraq
gəlmisən...
Poeziya o zaman yaşayır - ruhu
fəth edir, heyrətin sevincini yaşadır və
impressivliyə təminat verir. Dünya şeirində də bu
formula qəbul olunmuşdur, həyata, gerçəkliyə
şair baxışı yeri gələndə kəskin
nüfuz edir, o şərtlə ki, ifadəlik, ruhi rahatlıq
və dərinlik sferasında yanaşaq bədii mətnə,
bunun da mərkəzində hiss(lər) dayanır. İngilis
filosofu və pedaqoqu Con Lokk yazmışdır ki, qəlb
tamamilə hissi təcrübəyə əsasən bu və
ya digər təəssüratların yazıldığı
təmiz taxtadır.
Haqqında
danışdığım monoqrafiya yalnız şair və
publisist Nəzakət Məmmədlinin poeziyasının
təhlilindən bəhs etmir; bunu kitabın adından da
görürük. Bu fədakar qadın: şair, jurnalist
və çox dəyərli "Yada düşdü"
xatirə-jurnalın təsisçisi (mərhum
yazıçı və dramaturq Nahid Hacızadədən
sonra) olmaqla böyük işlər görür. O, eyni
zamanda, şəhidlərimizin, itkin
düşənlərimizin yarımçıq
ömürlərini davam etdirən "Xatirə"
ensiklopedik nəşrin baş redaktorudur. Böyük
intəhasız işdir, fəaliyyətdir. Bu şairə -
xanım iki oğul - zabit anasıdır, azərbaycanlı qadın
üçün bundan şərəfli nə ola bilər?
Alim-pedaqoq,
ədəbiyyatşünas-tənqidçi Allahverdi Eminovun
"Nəzakət Məmmədlinin yaradıcılıq
yolu" monoqrafiyası haqqından güman edirəm ki,
yazacaqlar, faydalı və ürək sözlərini
mətbuatda deyəcəklər. Ona görə ki, bizim diqqətli,
elmi qısqanclıqdan kənarda dayanan filoloqlarımız az
deyil və xeyirxah yazarların əməyini
qiymətləndirirlər.
Son söz onu deyərdim ki, bu
sanballı əsər yalnız bir şairənin
yaradıcılığından bəhs etmir, Nəzakət
xanım Məmmədlinin peoziyası kontekstində
çağdaş şeirimiz haqqında nəzəri
təsəvvür də yaradır.
Nizami
XUDİYEV
Filologiya
üzrə elmlər doktoru, professor, Əməkdar elm xadimi
525-ci
qəzet.- 2019.- 24 iyul. S. 12.