Məscid,
çinar, kəhriz...
Hər məhəllə
meydanı özündə bu üçlüyü birləşdirib:
məscid, çinar, kəhriz.
Mövzudan xəbərdar olanlar, şübhəsiz, elə
yazının sərlövhəsindən söhbətin
hansı şəhərdən getdiyini bildilər. Bura Ordubaddır. 1977-ci ildə Azərbaycan hökumətinin qərarı
ilə Ordubad qoruq şəhərə çevrilib. Bol suyu, öz dadlı-tamlı meyvələri ilə
tarixən bağlar diyarı adlanan Ordubad həm də min illərdir
öz sinəsində tarixi hifz edib. Xüsusilə
orta əsrlərdə və Naxçıvan
xanlığı dövründə sənətkarlığın
geniş yayıldığı Ordubad tarixi bir əsər kimi
oxunmağa, qorunmağa və sevilməyə layiq bir şəhərdir.
Tarixi mənbələrdə
Ordubadın abad bir şəhər olduğu qeyd edilir:
"Ordubad şəhəri çeşidli görkəmə
malikdir. İrəvan və Naxçıvandan
daha ürəkaçandır. Burada xarabalıqlar demək
olar ki, yoxdur, bütün Asiya şəhərlərində
olduğu kimi, küçələr əyri-üyrü
olsalar da, içərilərində yaşıl bağlar
görünən gil hasarlar və tikililər
hesabına fasiləsiz uzanırlar".
... "1752-ci ildən sonra Naxçıvan
xanlığında iki şəhər - Naxçıvan və
Ordubad şəhərləri siyasi və iqtisadi baxımdan
böyük əhəmiyyət kəsb edirdi. Xanlığın ikinci şəhəri Ordubad idi.
Bu şəhər iki dağ arasında yerləşirdi.
Ordubad şəhəri inzibati cəhətdən 5 məhəlləyə
bölünmüşdü: Sərşəhər, Kürdətal,
Anbaras, Mingiz, Üçtürləngə".
Məhəllələr Ordubadın tarixi qədər qədimdir. Müxtəlif
dövrlərdə, xüsusilə də Sovet dövründə
məhəllələrin adı dəyişdirilsə də, əhali
məhəllələrin tarixi adlarını yaşadıb.
Hər addımında tarix qoxan, vaxtilə
geniş şəkildə yayılmış sənətkarlıqdan
xəbər verən Ordubadın altı da, üstü də
bir sərvətdir. Bu sərvətə nələr
daxil deyil? Qədim küçələr,
özünəməxsus arxitekturası ilə diqqət
çəkən yaşayış evləri, şəbəkə
sənətinin geniş tətbiq olunduğu məscidlər,
yayın cırhacırında ürəyə sərinlik gətirən
kəhrizlər və nəhayətdə qocaman çinarlar.
XX əsrin əvvəllərində bu gözəl yurdu ziyarət
etmiş Nefodov adlı bir səyyah yazıb: "Ordubad öz
daş-qaşı ilə parıldayan qənirsiz gözələ
bənzəyir. Ordubad çinarları təbiət
tamaşası, el yaraşığıdır. Bu yurdun çinarları da torpağı kimi qədimdir".
Sərşəhər və Anbaras məhəllələrinin
qoşa çinarları bu gün də görənləri
valeh edir.
Qədim məhəllələr Ordubadı
Naxçıvanın digər şəhərlərindən əsaslı
surətdə fərqləndirən cəhətlərdəndir. Düzdür,
Naxçıvan şəhərində də Əlixan,
Şahab, Qurdlar, Sarvanlar kimi qədim məhəllələr
mövcuddur. Lakin Ordubaddakı məhəllələrin
təkrarı və ya bənzəri dünyanın heç
bir yerində mövcud deyil. Küçələr
boyu relyefdən asılı olaraq müxtəlif yüksəkliklərdə
iki-üç, bəzən isə daha artıq meydan yerləşir.
Hər meydanın özündə bir sıra
elementləri birləşdirməsi maraq doğurur. Bura məhəllə məscidi, kəhrizlər və
meydana xüsusi əzəmət bəxş edən
çinarlar aiddir. Məscid, kəhriz və
çinar ağaclarına digər yaşayış məntəqələrimizdə
də rast gəlmək mümkündür. Lakin Ordubad şəhərindəki vəhdət təşkil
edən bu 3 element fərqliliyi və unikallığı ilə
öndədir. Təsadüfi deyil ki,
indinin özündə də, əsrlər öncə də
buraya gələn səyyahlar öz heyranlıqlarını
bildiriblər. Etnoqraf və tarixçi Şopenin Ordubadla
bağlı fikirləri bu gün üçün də səciyyəvidir:
"Ordubadı, mübaliğəsiz, bütün Qafqazın ən
şairanə, ən dilbər guşələrindən biri
adlandırmaq olar".
Ordubadın hər döngəsi bir şeiriyyətdir. Klassik ədəbiyyatın
nəfəsi duyulur. Göz yaşı kimi dumduru kəhrizlərindən,
əsrlərin izlərini özündə yaşadan tarixi
binalarından ulu Nizaminin, ustad Nəsiminin, baba Füzulinin qəzəllərini
uca və qoca çinarlar səmum
küləyinin köməyi ilə sanki ətrafa
pıçıldayır. Bura Ordubadın qədim məhəllələridir:
Sərşəhər, Kürdətal, Anbaras, Minkəs,
Üçtürləngə. Bundan başqa, həmin məhəllələrə
nisbətən kiçik məhəllələr də var:
Qarahovuz", "Qaraçanaq", "Dilbər", "Əngəş",
"Əsgərxan", "Varsan", "Musa təngi" məhəllələri
və sair.
Şərq arxitekturasının elementlərini
özündə birləşdirən məscidlərə gəlincə
isə hərəsi bir tarixi abidə, əsl sənətkarlıq
nümunəsidir. Şəhərin bütün məscidlərində,
memarlıq üsulları dərin oxvarı fasad-eyvanlar,
düzbucaq şəklində özüllər, bir də
müxtəlif ağac və şəbəkə işləmələrlə
izlənilir. Fikir versəniz görəcəksiniz
ki, burada heç bir məscidin minarəsi yoxdur. Bu əsasən şəhərin relyefi ilə əlaqələndirilsə
də, digər səbəb kimi bu məscidlərin
yaşının daha qədimə söykənməsi ilə
izah olunur. Burada məscid damları minarələri
əvəz edir. Məscid damlarında minarələrin
yerlərinə meydançalar düzəldilib ki, ora balaca pilləkənlərlə
qalxılır.
Mingiz,
Dilbər, Təkeşiyi kimi məscidlər sırasında
şəhərin mərkəzində yerləşən orta əsrlərə
aid memarlıq abidəsi olan Cümə məscidi öz
möhtəşəmliyi ilə diqqəti çəkir. Məscidin qapısı üzərindəki daş
lövhədə I Şah Abbasın nəsx xəttilə 5 sətirlik
Ordubad qəsəbəsinin bütün əhalisinin vergidən
azad olunması barədə fərmanı həkk edilib.
Məhəllələri
gəzdikcə insan bir anlıq özünü
keçmişdə hiss edir, hər tikili bir tarix
kitabıdır. Bu kitabın səhifələrində
yüksək memarlıq və sənətkarlıq mədəniyyətindən,
insanlarının milli irsə bağlılığından xəbər
tutursan. Yaşayış evləri orta əsrlərə
xas olan qapalı malikanə formasındadır, səkkizüzlü
bölüşdürücü dəhlizə malikdir. Bu dəhliz yarımdairəvi, yaxud səkkizüzlü
taxtatavanla örtülmüşdür. Dəhlizin
vasitəsi ilə həyətə, bağa, birinci və ya
ikinci mərtəbənin otaqlarına, eləcə də zirzəmiyə
getmək mümkündür. Bu gün də əksər
evlərdə bu plan qorunub saxlanılmaqdadır. Qarahovuz məhəlləsində yaşayan Telman
Babayevin 200 ilə yaxın yaşı olan evinin giriş hissəsi
bu baxımdan Ordubada gələn hər kəsin diqqətini cəlb
edir.
Telman Babayev qədim məişət əşyalarını
da bu hissəyə yerləşdirməklə kiçik bir
muzey yaradıb.
Ordubadda əhali arasında ticarətçilərin
çoxluğu şəhərin varlı insanlarının
arasında ikimərtəbəli evlərin geniş
yayılmasına səbəb olmuşdur. Bütün
evlər çiy kərpic və tirlərdən ibarətdir.
Evlər bir qayda olaraq küçəyə birləşir,
çöl görüntüsünü tamamlayır. Divarların eni 70-80 sm-dir və çiy kərpicdən
tikildiyi üçün hava isindikcə evlər sərinləyir.
Bu cür evlərdə kondisionerə ehtiyac
duyulmur.
Ordubad evlərinin qapıları isə ayrı bir
mövzudur. Əsasən cəviz ağaclarından hazırlanan
bu qapılar dözümlülüyü ilə indiki dəmir
qapılarla rəqabətə girə bilər. Maraqlı cəhəti isə fərqli qapı zənglərinin
olmasıdır. Qadınlar
üçün zəncilbab, kişilər üçün
taqqılbab. Zəncilbab və taqqılbabın səsinə
əsasən gələn qonağın qadın və ya kişi olduğu müəyyənləşib.
Su həyat mənbəyidir. İllərdir ki,
ordubadlılara həyat verən kəhrizlər göz bəbəyi
kimi qorunur, istifadə olunur. Su kimi saf, çinar kimi
uzunömürlü, din-iman sahibi mehriban ordubadlıların
sayəsində nəinki məhəllələrin
meydanlarında, eləcə də yaşayış evlərinin
həyətində "unikal" hidrotexniki qurğulara malik kəhrizlərin
mövcudluğundan xəbər tuturuq. Evlərin
çoxunun həyətində girişi aşağıya
doğru yönəlmiş kəhrizlər pilləkənlərlə
müşayiət olunur ki, bunlar da "Qırxayaq" və
ya qırxpillə adlanır. Yəni
"40" rəqəmi burada şərtidir. Pillələrin
sayı bəzən az da ola bilər. Kəhrizlərin qazılmış
lağımları daşla və ya bişmiş kərpiclə
tağvarı hörülüb. Bu su
sistemləri min illər boyu məişət və təsərrüfatda
istifadə edilib. Bu cür kəhrizlər ərzaq
saxlanması baxımından sərfəli hesab olunub və belə
deyək ki, həm də buzxana rolunu oynayıb. Bu gün həmin yerlərdə ərzaq
saxlanılır.
Tarixçilərin dediyinə görə, vaxtilə
Ordubadda 100-dən çox çeşmə, kəhriz olub. Bu gün
Ordubadda 37 belə su mənbəyindən istifadə edilir.
Mingiz məhəlləsi IX əsrdən qalma məscidi
ilə məşhurdur. Görkəmli yazıçı Məmməd Səid
Ordubadinin doğulduğu ev də bu məhəllədədir.
Hazırda muzey kimi fəaliyyət göstərir.
Mingis - min kəs mənasına gəlir. Ordubadlılar
keçmişdə 1000 nəfərin yaşadığı məhəllə
olduğu üçün belə
çağırıldığını nəql edirlər.
Tanınmış şəbəkə
ustası Cabirin evi və emalatxanası da bu məhəllədədir. Uzun illərdir ki, Cabir usta şəbəkə
sənətini yaşadır və onun əl işlərinə
Ordubadın bir çox ünvanlarında, o cümlədən,
məscidlərində rast gəlmək olar.
Cabir usta
deyir ki, bu sənət memar Əcəmidən bizə
yadigardır. Memar Əcəminin əsərlərində
şəbəkə növlərindən istifadə edilib.
Ordubadda tut ağacı çox olduğundan, tut
ağacı da suya davamlı olduğundan qapı-pəncərələr
tut və həmçinin, cəviz ağaclarından düzəldilib.
Pəncərələrdə əvvəl
düzbucaqlı sadə, XIII-XIV əsrlərdə isə daha
mürəkkəb formalı şəbəkələrdən
istifadə olunub.
Görkəmli yazıçı Məmməd Səid
Ordubadinin, kimyaçı alim Yusif Məmmədəliyevin,
maarifçi pedaqoq Məhəmmədtağı Sidqinin
doğulduğu bu şəhər həm də tarixi abidələrilə
məşhurdur. Buzxana, hamam kimi abidələri,
saysız-hesabsız maddi-mədəniyyət nümunələri,
zəngin tarixi barədə XVII əsrə dair Qeysəriyyə
binasında yerləşən tarix-diyarşünaslıq
muzeyindən daha ətraflı məlumat almaq
mümkündür. Qədim dövrlərdən
başlamış müasir dövrədək minlərlə
eksponatı hifz və nümayiş etdirən muzey Ordubadın
zəngin tarixindən, qədim sənətkarlıq ənənələrindən,
ədəbiyyatından, mədəniyyətindən,
bütün bu zəngin irsin formalaşmasında xidmətləri
olan şəxsiyyətlərindən sənə xəbər
verəcəkdir. Buyurun, asudə vaxtınızda
bu zəngin tarixi vərəqləmək məsləhətdir.
Sərşəhər - şəhərin
yuxarısında yerləşdiyindən yəni şəhərin
yuxarısı, başında olan məhəllə deməkdir. Əhalinin
sıx yaşadığı məhəllədir. Bu qədim məhəllənin meydanı illərdir
ki, şadyana günlərimizin şahidinə çevrilib.
Xüsusilə də, milli adət-ənənələrimizi,
milli kimliyimizi daha çox özündə ehtiva edən Novruz
bayramı bu meydanda keçirilir. Qədim
məhəllə, qədim adətlər və müasir
insanlar. Meydana nəinki ordubadlılar, Naxçıvan
şəhərindən, muxtar respublikanın, ölkənin
digər bölgələrindən də gələnlər az olmur. Xarici turistlərin də
marağı ilbəil artır. Bəli,
zaman dəyişib, nəsil dəyişib, insanlar müasirləşib.
Məhəllə isə o məhəllədir,
adət-ənənələr olduğu kimi
yaşadılır. Xan əhalini
başına toplayır. Gələcək
xoş günlərin müjdəsini verir, musiqi sədaları
ətrafı bürüyür. Qoy həmişə
günlərimiz belə xoş və mənalı keçsin.
Vacib məqam odur ki, tariximiz qorunsun, adət-ənənələrimiz
yaşadılsın. Həyatınız
çinar ömrü qədər uzun, arzularınız su qədər
pak olsun, qəlbiniz dindən-imandan əskik olmasın.
Əzizim
Ordubada,
Yol gəlir Ordubada.
Tarix
görmək istəyən
Verməsin vaxtı bada.
Ruhiyyə RƏSULOVA
Naxçıvan
televiziyasının baş redaktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 27 iyul. S. 16.