Adaşım...
Yaşıdım...
Sokrat hələ eradan əvvəl V əsrdə "Onu
bilirəm ki, heç nə bilmirəm" - deyəndə bəsitlikdə,
qeyri-səmimilikdə günahlandırılırmış.
Necə yəni,
bu nə söz oyunudu axı... Ya bilirsən, ya bilmirsən! Daha "sözbaz"lıq nəyə lazım?!
Həm də bunu Sokrat deyirsə, necə inanasan... Yəni doğrudan heç nə bilmir və bunu
etiraf edir?! İndi bu fikrin dillərdən düşmədiyini
görəndə adam pessimist olur. Deməli, insanın bu yerə gəlib
çatması və bunu anlaması üçün əsrlərə,
hətta eralara ehtiyac varmış?! Ümumiyyətlə,
anlayıbmı çağdaş insan bunu?! Yoxsa elə gəlişi gözəl söz kimi,
Sokratdan nümunə gətirən "intellektual"
obrazından ötrü təkrarlayır, başlıqlara
çıxarır?! Doğrusu,
gün-gündən şəbəkələr (sosial əlbəttə)
səviyyəsində intellektləri, şəkillərə
sığan səadətləri, sms boyda ağılları,
paylaşıldıqca eybəcərləşən, mutant bir
duyğuya çevrilən sevgiləri görəndə Sokrata
yazığım gəlir. Eradan əvvəl
sözün insanlığa təsirinə
inanırmış, nə bilsin ki, əsrlər keçəcək,
minilliklər əvəz edəcək bir-birini və adamın
"MƏN-MƏN" deməkdən yara olacaq dili. Və
baxdıqca onu da başa düşürsən, bu BİZ
olmağı bacarmayan mənliksiz "MƏN"lərin
dövranı bəlkə də heç zaman bitməyəcək!
Neçə Sokrat gəlməlidi müasir insanı "əslində,
heç nə bilmirsən" düşüncəsinə
inandırsın?!
Ümumiyyətlə, bu bir cümləyə nələr
sığışır?! Heç nə bilmədiyini
anlamaq zəiflikdi, ya gücün, təmkinin, ağlın
üst mərtəbəsi, demək çətindi. Sadəcə
onu söyləməliyəm ki, bu günlərdə Azərbaycanın
qadın şair, yazıçılarının əsərlərindən
ibarət bir neçə toplunu vərəqləyəndə
(hələ dərindən oxumaqdan danışmıram)
sözün əsl mənasında xəcalət çəkdim...
Əlbəttə, sənət "nə" yox, "necə"
deməyi məqsədə çevirir və hər kəs
dünya qədər qədim mövzuları özünün
baxış bucağından göstərir... Məsələn,
bircə elə qədim əfsanələri, mifləri oxuyanda
başa düşürsən ki, hər şey elə eradan əvvəl
deyilib, yazılıb, bitib. Və bu məntiqlə
gərək sənət yerində saysın, yeni heç nə
yazılmasın, yaranmasın. Dünya isə
günəş ətrafında öz xoşu ilə
fırlanan deyil, sənət hərəkətə gətirməlidi
onu. Amma... Çalışdıqca,
oxuduqca, yazdıqca qəribə bir boşluq dolur içinə.
Deməli, səndən əvvəl bütün bu işləri
ən yüksək səviyyədə görən olub, indi
estafet əlindədi, qaçırsan, harasa can atırsan,
bacardığın qədər irəliləyirsən, amma
qabaqda da gözləyən var... Yəni sələflərindən
aldığını xələflərinə ötürməyin
ölüm qədər qaçılmazdı. Elə isə sən sadəcə ortada qalansansa, necə
"mən-mən" deyə bilərsən?! "Mən"inə
aşiqlərin bircə təsəllisi (nə qədər
saxta olsa da) var;
kimsə bunu mənim kimi etməyib, bacarmayıb... Əminsən?!
Qadın
poeziya antalogiyalarını oxuduqca heyrətlənirdim...
Qadının qara örpək altından
çıxmadığı, Sevil çadrasını atandan
sonra da hansısa qandallardan azad ola bilmədiyi dövrlərdə
necə yazıblar axı bunları?! Və biz, o fədakarlıqlardan
xəbərsizlər necə rahat-rahat böyük hərflə
yazırıq Qadın sözünü... Bağdaddan, kor xəlifədən, filandan
keçib artıq... Hansısa mənasız bir
adamın ömrünü beş-üç kəlməmizlə
doldura bildiyimiz üçün Qadınıq, adamıq, fərqliyik,
üstünük?!
Və mən bu antalogiyada adaşımın şeirlərinə
yoluxanda suallar içində itdim. Cənubi Azərbaycanlı
şairə Pərvin Ehtisaminin 34 yaşı tamam olub, 35-in
içində olanda dünyasını dəyişib. Əvvəllər sadəcə adını
eşidib bir-iki şeirini oxuduğum şairə hər
şeydən əvvəl yaşı və adı ilə diqqətimi
yenidən cəlb etdi. 16 mart 1907-ci ildə
dünyaya gələn Pərvinə uşaqlıqdan Rəxşəndə
də deyə müraciət edirlər. Bu,
cənublu ailələrdə şirin, parlaq, gözəl mənalarında
uşağa aid əzizlənmə imiş. Amma doqquz yaşında ilk şeirlərini yazanda,
çap edəndə birmənalı qərar verir, Pərvin
imzası ilə gəlir ədəbiyyata. Hələ
Sovet dövründən Azərbaycanda Pərvin Ehtisami Təbrizli
fars şairəsi kimi
araşdırılır, haqqında məqalələr
yazılır. Bu məqalələrin böyük bir qismini əldə
edib oxuyanda fars dilindən çevrilmiş
mətnlərdəki cəsarətə heyrət elədim. Belə bir zamanda İranda siyasi və mədəni
prosesslərin dinamik, həm də qəliz olduğu dövrdə
zərif qızcığac necə yazıb axı bunları?!
Deməli, "Sərxoş,
lakin agah" adlı romantik şeirlər məcmuəsi ilə
şöhrət tapan Pərvin az sonra ictimai-siyasi məzmunlu əsərlər
yazır və əzilmişlərin haqq səsinə
çevrilir, misraları qəddarlığa qarşı
mübarizə şüarı kimi istifadə olunur. Və sual - hardan idi bu cəsarət?! Kişidən!
Atasından!
Atası Yusif Ehtisami
İranın müasir təcüməçi və şairlərindən
idi və hətta o qədər nüfuzlu adamdı ki, Təbrizdən
müasir dillə desək, millət vəkili
seçilmişdi. Amma bütün işlərinin qəlizliyinə,
ümumiyyətlə, ölkədəki çətin duruma
baxmayaraq, qızının formalaşması,
istedadının üzə çıxması, poeziyanın dərinliklərinə
yiyələnməsində əhəmiyyətli rol
oynadı. Pərvin Tehranda yerləşən
Amerikan məktəbində təhsil almaqla, burda ingilis, ərəb
dillərini mükəmməl öyrənməklə bərabər,
həm də ən məşhur şairlərin, qələm
adamlarının yanına fərdi ədəbiyyat dərslərinə
gedir. Belə bir arxası, dayağı, təhsili
olan qadını, yaxud onun sözünü qaralara
bürümək sadədirmi?! Əslində, nə
özünü, nə də sözünü
mümkündü... Elə ona görə də istəmədiyi
adamla ailə qursa da, cəmisi iki aydan sonra ata evinə
qayıdır şairə və yazır:
Ey
gül, bağ ara təhlükədən
qeyri, nə gördün?
Neştər kimi sözdən, ləkədən qeyri, nə
gördün?
Bəsdir bu qədər parladın ulduz kimi, ey ləl.
Yoxdur olanın, səksəkədən qeyri, nə
gördün?
Düşdün
çəmənə, leyk nəsibin qəfəs oldu,
Ey quş, burada mərəkədən qeyri nə
gördün?
Oxuyuram və
düşünürəm məsələ iki aydan sonra ata
evinə qayıtmaq cəsarətində deyil, bütün
bunları dərk etməkdə və yazmaqdadı...
Əqlilə
evraqi dünyaya girərkən ey könül,
Eşqi də
bir giz kimi içdə nihaan saxlamaq...
Can
bağında anbaan əkmək gərək min türlü rəng,
Ol könül bağında yetkin baağbaanı
saxlamaq.
Eşq
üçün bəslər ikən sirlərlə dolğun
bir könül,
Ərməğan
ol yar üçün sevdalı caanı saxlamaq...
Axı
hisslərlə ağılın vəhdətini,
"özünü qoru, amma həm də doya-doya
yaşa" düşüncəsini nə qədər
yazıblar, deyiblər?! İndi də müasir
belletrist romanların, motivasiya xarakterli əsərlərin əsas
ideyası budur; yaşa, sev, amma ağlını itirmə.
XX əsrin əvvəlində, elə bir şəraitdə
bunların yazılması təəccüblü deyilmi?!
Hə, Pərvin bütün bunları dərk etdikcə
təklənir, tənha bir ömür sürür. İndi Tehranda şairənin
yaşadığı ev muzeyə
çevrilib. Az qala hər köşəsində
şəkilləri, kiçik heykəlləri olan şairənin
bu möhtəşəm təkliyi adamı çəkib
aparır... Muzeyin fotoşəkillərinə baxdıqca burda,
bu bağça və divarlar arasında yaşanan təkliyin
anlamını, yozumunu tapmağa çalışıram... Və
Pərvin cavab verir: Düşdün çəmənə,
leyk nəsibin qəfəs oldu...
Əsərlərində
gah quşların, gah heyvanların, gah səma cismlərinin, hərdən
də lap İskəndərsayağı sərxoşların
diliylə ağrılarını, etirazlarını ifadə
edən gənc qadın rahat ola bilərdimi?!
İnanmıram!
Yalnız
farsca yazdığı üçün sadəcə tərcümə
olunmuş şeirləri və haqqında yazılanlara əsasən
çıxarıram nəticələrimi... Ona
görə adaşım haqqında dərin bir
araşdırma aparmaq imkanım təəssüf ki, yoxdur.
Amma bununla belə indi adına festivallar,
qiraət müsabiqələri düzənlənən, heykəlləri
Tehranda, Təbrizdə ucaldılan xanımın şəkilləri,
gözlərindən yağan kədər çox şeyi
deyir... Baxıram və düşünürəm, görəsən,
Ənvər Məmmədxanlı Cənubi Azərbaycan
mövzusunda olan bir neçə əsərində qəhrəmanına
bu adı verəndə, yaxud Babəkin Pərvin adlı
sevgilisi haqqında - "Unudulmayan qadın budur" - deyəndə
onu nəzərdə tutub?! Hər halda o zaman İrana səfər
edən yazıçı belə bir adda şairədən,
şeirlərindən xəbərdar olub və adın da ondan
gəlməsi istisna deyil...
Pərvin Ehtisami 1941-ci ildə qarın yatalağı xəstəliyindən
vəfat edir.
Ölməzdən qabaq qəbri üstə həkk
olunacaq şeirini də seçir. Yəni o qədər
güclüymüş... 35 yaşın astanasında o qədər
rahat qəbul edir ölümünü... Və
mən elə adaşımdan təsirlənib başqa
qadın şairlərin, yazıçıların
misralarının, cümlələrinin birini
götürüb, birini qoyuram. Başa
düşürəm ki, Sokrat haqlı idi, bu kiçik esseni
yazıb Pərvin Ehtisamini yada salmağım da vəfa
borcumdu. Təşəkkür edirəm, əziz Pərvin!
Sokrata inandırdığın üçün minnətdaram!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2019.- 27 iyul. S. 12.