Sabahlarımızda yaşayan
Qara Qarayev
"Qara Qarayevin
əsərləri Azərbaycan
xalqının qədim
musiqi mədəniyyətinin
bütün zənginliyini
özündə təcəssüm
etdirir. Qara Qarayev Azərbaycan xalqının zəngin tarixinə neçə-neçə ilhamlı səhifələr həsr
etmişdir".
Heydər
ƏLİYEV
O, XX əsrdə Azərbaycan xalqının yetişdirdiyi
dahilərdən biridir
və bəlkə də dünyada birinci bəstəkardır
ki, tabutu son mənzilə başqa bir dahinin - siyasət
dünyasının təkrarsız
maestrosu Heydər Əliyevin çiyinləri
üzərində getdi.
Dahilər bir-birlərinin qiymətini
yaxşı bilirlər
axı.
... Qara Qarayev ulduzu tez parlayan sənətkatlardan
idi. Hələ gənc yaşlarında Sovetlər birliyinin əksər yüksək mükafatlarına, 41 yaşında
SSRİ xalq artisti fəxri adına
layiq görülmüşdü.
Lakin bu yüksəliş, bu uğurlar bəzi nadanların fikirləşdiyi
kimi, imperiyanın plakat mədəniyyətinə
xidmətin əvəzi
deyildi, Qara Qarayervin öz halalca qazancı, çəkdiyi zəhmətin
bəlkə də yarısının qiyməti
idi və bu adları, mükafatları Qara Qarayevə vermək ötən əsrin
40-50-ci illərində imperiya
məmurları üçün
bəlkə də daha çox özlərini hörmətə
mindirmək, Qara Qarayevin istedadını dəyərləndirməklə bu istedadın yaşadığı məmləkəti
- Sovetlər birliyini şərəfləndirmək qədərində
gərəkli idi.
Bəlkə də elə buna görə onu dünyaya "sovet bəstəkarı"
kimi təqdim edirdilər - baxmayaraq ki, o, Sovetlər birliyinin yox, Azərbaycan xalqının
oğlu idi, bu dünyaya da öz xalqını
şərəfləndirmək, ona başucalığı
gətirmək üçün
təşrif buyurmuşdu.
Amma
"Yeddi gözəl",
"İldırımlı yollarla" kimi misilsiz baletlərin,
"Don Kixot" simfonik
qravürləri, "Leyli
və Məcnun",
"Üçüncü simfoniya" kimi əvəzsiz sənət
incilərinin müəllifi
olan bəstəkar ömrünün qürubunda
birdən-birə xalq arasında populyarlaşmaq,
bir az çılpaq
desək, tanınmaq, başa düşülmək
sarıdan qayğılanır,
hamının əlüstü
qəbul etdiyi sadə formalarda əsərlər yaratmaq həvəsində bulunurdu:
"Bu gün, bu saat mən dinləyicilərə
daha yaxın olmağa, daha aydın olmağa çalışıram... Yeni musiqi
əsərlərimin forması
da, özü də mənim üçün təzədir.
Mən bunu musiqi plakatı adlandırıram;... mövzunun özəyində bir aydınlıq, sadəlik,
musiqi mövzusunun həllimdə bir plakatçılıq..."
Nə idi bu hiss ki,
adı 20-ci əsrin canlı klassikləri siyahısında çəkilən,
öz məktəbini
yaradan sənətkarı
belə narahat edir, nədənsə nigaran qoyurdu..? Axı Q.Qarayev hara, plakatçılıq hara?
- məşhur filmdə deyidiyi kimi, Allah göstərməsin!
... Dəqiq yadımdadır,
1989-cu il idi, Bakıdakı nəşriyyatların birində ilk kitabı çapa hazırlanan bəndənizin
gözləri qarşında
belə bir "tragikomik" hadisə baş verdi: əlindən neçə-neçə
musiqi ədəbiyyatı keçən
"təcrübəli" şöbə müdiri istedadlı bir publisistin çapa hazırlanan kitabından Q.Qarayevə həsr edilmiş oçerki çıxarmaq "şərəfinə"
nail olub bir qalib adası ilə bunu az
qala bayram edəndə mənim - arzuolunmaz şahidin "axı niyə" sualına bu dəfə çoxbilmiş
ədasıyla nə cavab versə yaxşıdır: "Axı
kimdir ey bu Qarayev? Kakoy-nibud kosmopolit.
Bir mahnıdan-zaddan da yazmadı ki,
camaat qulaq asıb tanıya".
Könül bulandıran bir vaqeədir. Özü də təkcə ona görə yox ki, bu
tragikomik məqamda Qarayev taleyinin həmin o nigarançılıq,
talaş dumanına qərq olmuş bütöv bir parçası var, yaxud bu sözləri sənətə,
musiqiyə dəxli olmayan təsadüfi adam yox, sənət
haqqında yazılanları
xəlbirdən
keçirən bir
"çoxbilmiş" deyirdi.
Həm də ona görə
ki, təəssübkeşlik,
xəlqilik qiyafəsinə
girmiş bu nadanlıq o dövrün müəyyən bir ziyalı dəstəsinin zövqünün səviyyəsini,
Qarayev sənətinə
olan münasibətini
ifadə edirdi.
Yəqin
ki, Q.Qarayevin özü də nə vaxtsa belə bir cahil
münasibətə tuş
gələ biləcəyini
duymuşdu və ona görə də yazırdı: "Gərək hər kəsin çaldığı
havaya oynamayasan. Özgə havasına, qarıyıb-qartımış
məhdud təsəvvürlərə
züy tutmaq özünə hörmətsizlikdir,
sənətə hörmətsizlikdir".
Amma bütün ömrü boyu məhdud təsəvvürlərin fövqündə
dayanmaq da hər kişinin işi deyildi - bunun üçün bəstəkar olmazdan öncə gərək həm də böyük cəsarət
və risk yiyəsi, əzabkeş
olaydın.
Qara Qarayev əsərlərinin sərlövhəsini
sadəcə "Vətən",
"Azərbaycan" kimi
sözlərlə bəzəyib,
xalq musiqisini sitat kimi öz
bəstələrinə köçürüb
bu yolla məşhurlaşmaq istəyənlərin
qənimi idi. Azərbaycan
xalq musiqisinin özünəməxsus lad sistemi,
melodiya strukturu Qarayev
yaradıcılığında çoxlarının elə
indinin özündə
belə tam şəkildə,
axıra qədər duya bilmədiyi son dərəcə incə bir tərzdə təzahür edir. Vaxtilə onun tələbəsi olmuş
adlı-sanlı bəstəkarlar
da sonralar təsdiq edirdilər ki, müəllimləri musiqi folklarına münasibətdə sadəcə
orkestrləşdirmə prinsipinin,
sitatçılıq ənənəsinin
əleyhinə çıxaraq
xalq musiqisinə yeni məna verməyin, onu yeni musiqi düşüncəsinin
özəyinə qoymağın
tərəfdarı idi.
Bu mənada Qarayevin
yaradıcılığı ilə onun ilk müəllimi olan Ü.Hacıbəyovun yaradıcılığı
arasında müəyyən
müqayisələr aparmaq
yerinə düşər.
Ü.Hacıbəyov professional Azərbaycan musiqisinin əsasını
qoyan dahi şəxsiyyət idi.
"Leyli və
Məcnun"dan "Koroğlu"ya
qədərki əzablı
yaradıcılıq yolu
Azərbaycan (Şərq)
musiqisini yaşı yüz illərlə ölçülən Avropa
musiqisi ilə rəqabətə qadir bir səviyyəyə qaldırmaq üçün
çəkilən zəhmətin
ölçüsü barədə
aydın təsəvvür
yaradır. Amma bu vəzifəni yerinə yetirmək tək bir nəfərin
işi deyildi və "Şərq musiqiçisinin də Avropa musiqiçisi kimi ən qabaqcıl
yerlərdən birini tutmasını" arzulayan
Ü.Hacıbəyov bu
işdə öz tələbələrinə böyük
ümidlər bəstələyirdi.
Azərbaycan musiqisini yeni
üfüqlərə çıxarmaq
vəzifəsinin əsas
ağırlığı isə
onun tələbələrindən
ən çox Q.Qarayevin çiyninə düşmüşdü - desək,
məncə, səhvə
yol vermərik.
Musiqimizin
yeni üfüqlərinə
aparan yolda Q.Qarayevi gözləyən
çətinliklər, problemlər
əsrin əvvəllərində
Ü.Hacıbəyovun qarşılaşdığı
problemlərdən heç
də az
deyildi. Peşəkar musiqi sənətimizin inkişafına düzgün
istiqamət vermək,
onun Avropa musiqisinə qovuşmasını
təmin etmək üçün ilk növbədə
klassikaya, müasir musiqi formalarına münasibətdə nisbətən
passiv mövqedə dayana dinləyici auditoriyasının zövqü,
rəyi ilə bağlı bir sıra psixoloji sədləri dəf etmək lazım gəlirdi.
Bəlkə də çoxları bilmir ki, bir vaxtlar Q.Qarayevi kosmopolitizmdə, qəliz formalara alüdəçilikdə, milli dəyərlərə arxa çevirməkdə qınayırdılar, onu süni şəkildə Üzeyir Hacıbəyovla qarşı qarşıya qoyurdular. Amma həmin vaxtlarda yaxın-uzaq ellərin ən nüfuzlu musiqi biliciləri Qara Qarayev musiqisinin milli özünəməxsusluğundan, milli hadisə olmasından heyranlıqla (və gizli bir qibtə ilə) danışırdılar.
Qara Qarayevə çox vaxt "kənar" mövzulara tez-tez müraciət etdiyini irad tutur (bir vaxtlar H.Cavidə olan hücumları yada yada salaq), bəzən əsərlərində, xüsusilə də simfoniyalarında sosializm realizmindən uzaq düşdüyünü, mücərrəd musiqi təhkiyəsinə uyduğunu, formalizmə yuvarlandığını "kəşf edib" sovet musiqisinin sabahı üçün guya həyəcan təbili çalırdılar - Q.Qarayev isə təmkinlə öz işini görürdü. Çünki yaratdığı əsərlərin daha çox sabaha, gələcəyə ünvanlandığını hamıdan çox o özü bilirdi.
Onun 1959-cu ildə yaratdığı məşhur Skripka ilə orkest üçün konsertinin o dövrün ən yüksək mükafatına gedən yolunda qırmızı işıq yandıraraq bu mükafatın türk oğlunun əsərinə yox, onun-bunun yaradıcılığından oğurlaya-oğurlaya mənsəb yiyəsi olmuş bir "hay"ın ortabab "Spartak" baletinə verilməsinə nail olanların "qəhrəmanlığından" yazmağa isə sadəcə xəcalət çəkirəm.
Q.Qarayev hələ Moskva Konservatoriyasında təhsil ala-ala özünün Birinci və İkinci simfoniyalarını yazdı və hər iki əsərə görə yaxşıca "döyüldü". Birinci simfoniya "formalizmə yuvarlanmış" bəstəkarın uğursuzluğu, İkinci simfoniya isə "mücərrəd axtarışların bəhrəsiz nəticəsi" kimi qiymətləndirildi (Bəstəkarın 1964-cü ildə bəstələdiyi Üçüncü simfoniya da "bəh-bəh"lə qarşılanmadı). 1946-cı ildə Bakıya qayıdan Q.Qarayev 1948-ci ildə "Leyli və Məcnun" simfonik poemasını yaratdı və bu əsərlə Azərbaycan simfonizmində yeni bir mərhələnin əsasını qoydu. Musiqi dilinin böyük təzadlar toqquşmasından yaranan fəlsəfi vüsəti, dərinliyi ilə seçilən bu əsər müəllifin hətta milli mövzuları belə bəşəri kontekstdə həll etmək istedadını təsdiqlədi. Qarayev yaradıcılığının ən məhsuldar və ən kamil dövrü məhz bu əsərlə başladı. 1952-ci ildə o, "Yeddi gözəl", 1957-ci ildə isə "İldırımlı yollar" kimi sənət incilərini yaradaraq musiqi mədəniyyətimiz tarixində öz mövqeyini, yerini birdəfəlik təsdiq etdi. Və 1978-ci ildə Sovetlər birliyinin ən yüksək fəxri adına - Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adına layiq görüldü.
Məncə, o, sovetlər birliyində bu yaşda o ada layiq gürülən ilk bəstəkar oldu və bu, təkcə Qara Qarayevin yox, artıq Heydər Əliyev kimi bir dahinin liderlik etdiyi Azərbycanın xalqının qələbəsi idi.
Musiqi bəlkə də yeganə sənət sahəsidir ki, onun məzmununu, ideyasını sözlə izah etmək olmur (ümumiyyətlə bu, mümkün də deyil). Ona görə də "mən Qarayev musiqisini çətin başa düşürəm" deyənlərdən bircə təvəqqem var: Q.Qarayev musiqisi ilə baş-başa qalmaq üçün mütləq sakit bir guşəyə çəkilin, səbrinizi basıb o musiqini sona qədər dinləyin - əgər musiqi sizə yalnız əylənmək, şənlənmək üçün lazım deyilsə, əgər siz musiqini gerçəklik, insan və zaman haqqında ciddi bir söhbət kimi qəbul edirsinizsə, əmin olun ki, Qarayev musiqisini duyacaq və sevəcəksiniz, bu musiqiyə indiyə kimi biganə qalmağınıza təəccüblənəcəksiniz: "Leyli və Məcnun" simfonik poeması sizə nakam məhəbbətdən emosional müdrik bir təmkinlə söhbət açacaq, "Don Kixot" qravürləri hamıya yaxşılıq etmək istəyən "qəmgin cəngavər"in faciəli taleyinin bəşəri məzmununu zəngin səs çalarları ilə rəsm edəcək, "Üçüncü simfoniya"nın orijinal səs düzümü, bəzən əsəbi, gərgin, bəzən də dağ mehi kimi həzin səslər qamması sizi bu boz dünyanın qoynundan çıxarıb təzadlarla, qəfil dönümlərlə dolu yuxu, nağıl, arzu aləminə aparacaq və siz öz yuxularınızın, heç vaxt dilinizə gətirmədiyiniz arzularınızın, ürəyinizin ən dərin qatlarında mürgü döyən hisslərinizin dənizinə baş vurub yenidən doğulacaqsınız..
... Q.Qarayevin əsl qiymətini yalnız biz vermirik, bu qiyməti həm də övladlarımız, nəvələrimiz, nəticələrimiz verəcək.
Q.Qarayev bu
günümüzdən çox,
sabahımızda yaşayır.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 5 iyun.- S.19.