O, bir mələk idi - uçub getdi, səssiz-səmirsiz
Ötən
il noyabr ayının 7-si idi. 20 ilə
yaxın AZƏRTAC-ın Ukrayna, Belarus və Moldova üzrə
xüsusi müxbiri işləmiş, hazırda Ukrayna
paytaxtında yaşayan jurnalist dostum Zeynal Ağazadə ilə
Kiyevdə görüşümüz zamanı nə vaxt
Bakıya gəlməyi planlaşdırdığını
soruşdum. Cavabında, "İnşallah, gələn
il avqustun axırlarında. Sentyabrın 3-də anamın
90 yaşı tamam olacaq" - dedi.
Bu anda ürəyimdən keçən "Yəqin ki,
yubiley yüksək səviyyədə qeyd olunacaq" fikrini
dilimə gətirməkdə, məncə, heç bir qəbahətə
yol verməmişdim. Axı, bu qənaətə elə-belə
gəlməmişdim. Onu tanıyan və sənətinin
pərəstişkarı olan çoxları kimi, mən də
düşünürdüm ki, tanınmış aktrisanın
özünün də
müsahibələrinin birində etiraf etdiyi kimi, 8
yaşında səhnəyə gələn, 40-dan çox
tamaşada yaddaqalan rollar oynayan, neçə-neçə
filmlərə çəkilən, digər obrazlar bir yana
qalsın, təkcə məşhur "Ulduz" filmində oynadığı Nazilə
xanım (Nazik) roluna görə bütün nəsil
tamaşaçıların yaddaşında əbədiləşən
Məleykə Ağazadənin heç olmasa 90 illik yubileyinin
dövlət səviyyəsində qeyd edilməsi onun halal
haqqıdır.
SƏN
SAYDIĞINI SAY...
Açığını
deyim ki, özüm-özlüyümdə belə
düşündüyüm anda Zeynal müəllimin
cavabından xeyli təəccübləndim:
- Yox,
Allahın köməkliyi ilə yubileyi ailə, qohum-əqrəba
səviyyəsində qeyd etmək niyyətindəyik. Çünki anam təmtəraq sevmir. Düzünə qalsa, biz də istəyirik ki,
yubileyi heç olmasa bir zamanlar anamla eyni səhnəni
bölüşən və hazırda həyatda olan həmkarları,
eyni zamanda, gənc aktyorların iştirakı ilə
keçirək. Təəssüf ki,
anamı razı sala bilmirik ki, bilmirik. Amma bir qərarımı
qəti söyləyə bilərəm ki, hansı səviyyədə
qeyd edəcəyimizdən asılı olmayaraq, inşallah mənim yaxın dostum kimi sən
də bəri başdan yubiley tədbirinə dəvətlisən.
Təbii
ki, bu dəvət mənim üçün gözlənilməz
olduğu üçün bir müddət çaşıb
qaldım və nəhayət, yaranmış sükutu bu
sözlərlə pozdum:
- Görkəmli
aktrisanın əlamədar yubileyinə dəvətə
görə təşəkkür edirəm və söz verirəm
ki, inşallah, 90 illiyi ərəfəsində onunla görüşüb
adına, sənətinə layiq bir müsahibə
hazırlayacağam və bu, mənim Məleykə xanıma
yubiley hədiyyəm olacaq...
Amma atalar
demişkən, sən saydığını say, gör fələk
nə sayır... Məhz saymaq səlahiyyəti
Əlahəzrət çərxi-fələyin əlində
olduğuna görə Zeynal müəllim Bakıya
planlaşdırdığından xeyli tez, aprelin 24-də gəlməli
oldu. Özü də yubiley tədbirlərində
iştirak etmək üçün yox, canından da artıq
sevdiyi anası, Azərbaycan teatr və kino sənətinin
ünlü simalarından biri, özünün sənət
karyerasına "səhnəmizin Naziki" adı ilə əbədi
möhür vurmuş Məleykə xanım Ağazadəni
son mənzilə yola salmaq üçün. Mən
isə saydığımın əksinə olaraq
tanınmış aktrisa haqqında bu sətirləri yubileyi ərəfəsində
özü ilə canlı söhbət əsasında deyil,
bir vaxtlar onun haqqında mətbuatda dərc olunmuş
azsaylı yazılardan "bəhrələnməklə"
qələmə almalı oldum.
PİONERLƏR
EVİNDƏN BÖYÜK SƏHNƏYƏ
Məleykə Şahmərdanovanın (Ağazadə) nəslində
heç kimin incəsənətlə
bağlılığı olmayıb. 1929-cu il
sentyabrın 3-də Bakı şəhərində dünyaya
gələn, ailənin tək övladı olan Məleykə
xanımın anası evdar qadın olub, atası isə fəhlə
işləyib. Kiçik yaşlarından incəsənətə
hədsiz marağı onu əvvəlcə pionerlər evinə,
daha sonra isə xoreoqrafiya məktəbinə gətirib. 8 yaşından etibarən Azərbaycanın
ayrı-ayrı rayonlarında, keçmiş SSRİ-nin digər
respublikalarında solist kimi çıxış etməyə
başlayıb. Məleykə Ağazadə bəlkə
də yeganə sənətçidir ki, hələ yeniyetmə
ikən, daha dəqiq desək, Böyük Vətən
müharibəsi illərində 13 yaşında olan zaman vətənpərvərlik
mahnılarının ifasına görə "Qafqazın
müdafiəsinə görə" medalı ilə təltif
edilib.
Orta məktəbi
başa vurduqdan sonra Asəf Zeynallı adına
Musiqi Məktəbinin opera sinfində təhsil alan M.Ağazadə
daha sonra görkəmli bəstəkarımız Rauf
Hacıyevin rəhbərlik etdiyi Azərbaycan Dövlət
Orkestrinin solisti olub. 1956-cı ildə Bakıda
Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrı (indiki Azərbaycan
Dövlət Akademik Musiqili Teatrı) fəaliyyətə
başlayanda artıq incəsənət sahəsində ilk
uğurlu addımlarını atan Məleykə xanımı
tərəddüd etmədən bu sənət məbədinə
işə qəbul edirlər. Gənc aktrisa burada
çalışdığı 7 il ərzində
rol aldığı 40-a yaxın tamaşada biri-birindən
maraqlı, bənzərsiz obrazlar yaradır.
SƏHNƏ,
YOXSA AİLƏ?..
Sonralar özünün də etiraf etdiyi kimi, teatrda
çalışdığı 1956-1963-cü illərdə,
necə deyərlər, ikili həyat yaşamağa məhkum
olubdu. Bu arada dünyaya iki övlad gətirən aktrisanın
ailəsində söz-söhbət səngimək bilmirdi.
Həyat yoldaşı, tanınmış rəssam
Fərrux Ağazadə təkidlə ondan teatrdan
uzaqlaşmağı, əsas diqqətini uşaqlarının
təlim-tərbiyəsinə yönəltməyi tələb
edirdi.
Varlığı
qədər sevib bağlandığı səhnədən ayrılmaq nə
qədər çətin olsa da, dilemma qarşısında
qalan aktrisa tərəddüd etmədən ailəsini,
uşaqlarını seçir və 1963-cü ildə teatrdan
birdəfəlik uzaqlaşmağı qərara alır. Sonralar
Məleykə xanımın özünün də dönə-dönə
böyük minnətdarlıq hissi ilə etiraf etdiyi kimi, amma
rəhmətlik Fərrux müəllim o qədər də
insafsız adam deyildi və o, həmişə
ömür-gün yoldaşının sənətinə
hörmətlə yanaşırdı. Məhz elə bu səbəbdən
də Fərrux Ağazadə həyat yoldaşının fəaliyyətini
kino sahəsində davam etdirməyə razılıq verdi. Çünki teatrdan fərqli olaraq kinoda
gündəlik gərgin iş rejimi mövcud deyildi. Həm də
artıq buna qədər fitri istedadı sayəsində incəsənətin
bir çox sahələrində özünü sınayan aktrisa
teatrla paralel surətdə çalışdığı
kino sənətində də müəyyən təcrübə
toplamış, ardıcıl çəkildiyi iki ekran əsərində
- "Onu bağışlamaq olarmı?" (1959)
və "Qəribə əhvalat" (1960) filmlərində
yaddaqalan obrazlar yaratmışdı. "Ulduz"dan
sonra çəkildiyi "Qızmar günəş
altında" və "Yaşamaq gözəldir,
qardaşım!" filmlərində yaratdığı
obrazlar da aktrisanın istedadının üzə
çıxmasında əhəmiyyətli rol
oynamışdı.
İNCƏSƏNƏT QURBAN TƏLƏB EDİR?
Nə yaxşı ki, Məleykə xanım həyat yoldaşının təklifi ilə kino sənətini seçdi. Əgər bu seçim olmasaydı, kim bilir, bəlkə də nə ömrünün sonuna qədər xalq arasında valideynlərinin qoyduqları addan daha çox "Nazik" kimi tanınan Məleykə Ağazadə sənətin zirvəsinə yüksələr, nə də ki, milli kino sənətimiz "Ulduz" filminin timsalında bu dərəcədə populyar ekran əsəri qazanardı. Amma əksəriyyətimiz günü bu gün də bilmirik ki, çəkildiyi ekran əsərlərinin demək olar ki, hamısında yaratdığı unikal obrazlarla böyük tamaşaçı kütləsinin dərin rəğbətini qazanan Məleykə xanım hər bir rolu necə böyük zəhmət, 2 körpə övladın anası kimi hansı daxili iztirablar hesabına ərsəyə gətirib.
Məleykə Ağazadənin xatirələrindən: "Ulduz" filminin çəkilişi zamanı böyük oğlum Zeynalın 5, kiçik övladım Çingizin isə 4 yaşı vardı. Uşaqları da özümlə birlikdə rayona (film əsasən Astara rayonu ərazisində ekranlaşdırılmışdı - Ə.Q.), çəkiliş meydançasına aparmışdım. "Tvist" oynadığım səhnənin çəkilişi gedəndə Zeynal mənimlə birgə oynamaq istəyirdi. Hər dəfə uşaq yaxına gələndə rejissor "stop" deyirdi. Buna görə də məcburən uşaqları çəkiliş meydançasından uzaqlaşdırdılar. Bir az keçmişdi, bir də gördüm ki, Çingizi dodağı göyərmiş halda çəkiliş meydançasına gətirdilər. Sən demə, gözdən yayınan uşaq zəncirə bağlanmış vedrəni yaxınlıqdakı artezian quyusuna atanda dolama çarx fırlanıb ona dəyib. Bunu görən Məleykə dözə bilərdimi?.. Elə ağladım ki... İndi də həmin səhnə gözlərim önünə gələndə qeyri-ixtiyari gözlərim dolur...
"Ulduz"dan əvvəl ekranlaşdırılan "Onu bağışlamaq olarmı?" filmi çəkilən zaman isə kiçik oğlum Çingiz 9 aylıq uşaq idi. Çəkilişləri gecə edirdik. Çünki gündüzlər teatr var idi. Xəstəxanada Sevdanın gözünün əməliyyat olunması səhnəsi çəkilirdi. Birdən zəng vuruldu ki, Məleykə təcili evə gəlsin. Getdim evə, gördüm ki, evin qarşısında "təcili tibbi yardım" maşını dayanıb. Çingizin temperaturu qalxıb, özündə deyil. Həyəcandan nişan üzüyü olan barmağımla alnıma o qədər döydüm ki... Xeyli ağladım... Sonra gecə ikən birtəhər geri- çəkilişə qayıtdım. Filmin həmin səhnəsində də ağlamalı idim. Çəkiliş başlayan kimi gözümdən bir yaş gəldi ki... Rəhmətlik Hökumə Qurbanova məni başdan-ayağa diqqətlə süzüb dedi: "Afərin, çox gözəl, təbii ağlayırsan". Cavabımda bildirdim ki, filmə görə ağlamıram, uşağım xəstədir, ona ağlayıram. Bax, biz hər kinoya belə bir şəraitdə, zülmlə çəkilirdik".
FƏXRİ ADSIZ, TİTULSUZ...
Təəssüf ki, bu gün artıq
aramızda olmayan, səhnə fəaliyyətinə 1972-ci ildə
çəkildiyi "Var olun, qızlar..." filmi ilə son
verən Məleykə Ağazadənin adının
qarşısında heç bir fəxri ad, titul yaza bilmirik.
Ona görə yox ki, aktrisanın teatr və kinoda
yaratdığı biri-birindən çeşidli obrazlar bu
adları qazanmaq üçün yetərli olmayıb. Ona
görə ki, bu fəxri adları özlərindən
yuxarı instansiyalara təqdim edənlər hansısa səbəblərdən
həmişə tanınmış aktrisaya münasibətdə
laqeyd, biganə olublar. Məleykə Ağazadə 2014-cü
ildə 85 illik yubileyi ərəfəsində mətbuata
müsahibəsində bu barədə belə demişdi:
"4 il bundan qabaq qonşumuzun oğlunun toyunda
oynayırdım. Həmin toyda iştirak edən mədəniyyət
nazirinin müavinlərindən biri mənə
yaxınlaşıb soruşdu ki, Məleykə xanım, siz
xalq artistisiniz? Dedim, yox,
mən evdar qadınam. Heç bir ad verilməyib.
Dedi, hə, sizə ad verəcəyik. 4 il
keçib hələ də məni tapa bilmirlər ki, o
adı versinlər".
Daha sonra 2016-cı ildə başqa bir media qurumuna müsahibəsində jurnalistin "Niyə indiyə qədər sizə heç bir fəxri ad verilməyib" sualını isə belə cavablandırmışdı: "Mənim hansısa ad almağım lazım deyil. Tamaşaçı "adım Nazikdir" deyəndə məni xatırlayırsa, bu, mənim istedadımın göstəricisidir... "Ulduz" filmi hər dəfə efirə veriləndə hələ də əməyimin qarşılığını almadığımı bir daha xatırlayıram. Bunu heç unutmamışam əslində. Bu yaşımda məni narahat edən də budur: laqeydlik! Adi bir epizodda çəkilənlər çoxdan əməkdar artistdir, özlərini az qala dünya ulduzu sayırlar. Axı, mən adi aktrisa olmamışam. Bir faktı deyim. Bu filmin çəkilişindən əvvəl "Ulduz" tamaşası səhnədə oynanılanda çox böyük marağa səbəb olmuşdu. Tamaşaçı o qədər alqışlayırdı ki, hətta rəqs səhnəsini üç dəfə dalbadal oynamağa məcbur olurduq. Çünki bunu tamaşaçı istəyirdi.
"Ulduz" filminin çəkilməsinə qərar veriləndə rejissor Ağarza Quliyev zalda əyləşibmiş. Mənim oyunumu o qədər bəyənmişdi ki, hətta sınaq çəkilişləri olmadan, birbaşa məni filmin heyətinə təsdiq etdi. "Ulduz"a qədər mən bir neçə filmdə çəkilmişdim, amma Nazilə mənim uğurum oldu. İndi də oturub filmi izləyəndə kövrəlirəm. Düşünürəm ki, nə yaxşı ki, bu filmə çəkilib, əbədi olaraq tamaşaçıların yaddaşına həkk olunmuşam".
Bəli, düz sözə nə deyəsən! Əsas odur ki, öz sənətinlə tamaşaçının yaddaşına əbədi həkk olunasan. Heç bir fəxri ad, heç bir titul, heç bir orden, medal tamaşaçıların yaddaşına əbədi həkk olunmağı əvəz edə bilməz. Bir də ki, Məleykə xanımın 90 illik mənalı həyatında qazandığı daha böyük, daha ali mükafatları var...
"NƏVƏLƏRİM MƏNİM NOBEL MÜKAFATIMDIR"
Biri-birindən maraqlı, yaddaqalan rolları ilə Azərbaycan teatr və kino sənətinə özünün əbədi yaradıcılıq möhürünü vuran Məleykə Ağazadə həm də mehriban, qayğıkeş ana, vəfalı, sədaqətli həyat yoldaşı kimi öz missiyasını şərəflə yerinə yetirib. Ömür-gün yoldaşı, özünün dəfələrlə dediyi kimi, həyatda çox sevdiyi mərhum Fərrux Ağazadə ilə birlikdə cəmiyyət üçün layiqli iki övlad yetişdirib. Görkəmli aktrisa 85 illik yubileyi ərəfəsində müsahibələrinin birində onlar haqqında belə deyib: "Böyük oğlum Zeynal Ağazadə AZƏRTAC-ın Ukraynadakı xüsusi müxbiridir. Artıq 17 ildir ki, orada işləyir. Hər gün zəng edir. Deyir: "Mama, hər şey yaxşıdır, narahat olma". O biri oğlum isə Azərbaycandadır. Daxili işlər orqanlarında çalışır. Nəvələrim mənim həyatımdır. Onlara qurban olaram. Onlar mənim Nobel mükafatımdır. Biri zəng edir, danışıb qurtaran kimi o biri zəng edir. Gəlirlər, gedirlər..."
...İndi isə nə gələn var, nə də gedən. O səbəbdən ki, ömrünün son gününə kimi həyatsevərliyi, şuxluğu ilə hər kəsi heyrətləndirən, bir an belə duzlu, məzəli zarafatlarından qalmayan "səhnəmizin Naziki" artıq aramızda yoxdur. O, bir Mələk idi, uçub getdi, səssiz-səmirsiz...
P.S. İyunun 5-də Məleykə Ağazadənin haqq dünyasına qovuşmasından 40 gün ötür. Allah rəhmət eləsin, qəbri nurla dolsun! Amin!
Əhməd
QURBANOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.- 5 iyun.- S.18;22.