İLK
CÜMHURİYYƏTİMİZ: OLMUŞLAR VƏ
DÜŞÜNCƏLƏR
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal mücahidlərimiz
məcburi fasilə dövründə mühacirətdə nələr
yazmış, nə düşünmüş, bizlərə
nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq, düşünək,
onlarla və bu günümüzlə fəxr edək!
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
"ODLU
YURD" ÇIXARKƏN
A.Ergün
Çinar
XIX yüz ilin başlarında Azərbaycanı istilaya
başlayan ruslar, yüz ilin ilk çərəyində Azərbaycan
güneyi İran-Qacar dövlətində qalmaq üzrə
feilən ikiyə ayırmışlardı. Zəif Azərbaycan
xanlıqlarının müqavimətlərini qolayca alt edən
Çarlıq Rusiyası mövcud durumu Osmanlı dövləti
ilə yapdığı Ədirnə anlaşması (1829) və
İranla yapdığı Türkmənçay
anlaşması (1828) ilə rəsmləşdirdi və İrəvan
və Naxçıvan xanlıqları da daxil olmaq üzrə
Azərbaycan Araz nəhri ilə Talış dağları
sınır olmaq üzrə ikiyə ayrıldı.
Çarlıq idarəsi bu tarixdən etibarən
İrana rus kolonizasyonunu təmin üçün
çeşidli tədbirlərə baş vurdu. Özəlliklə
Qarabağa köçürülən İran erməniləri
ilə bu məntəqənin etnik tərkibi dəyişdirildi.
Yüz il boyunca yapılan dəmir
yolları, limanlar, Bakı neftinin Avropa sərmayəsinin
yardımı ilə işlətməyə başlaması ilə
Azərbaycanda modern anlamda bir tacir sinfi ortaya çıxdı.
Genişlənən təhsil müəssisələri
vasitəsilə də batılı fikirlər
yayılmağa, ədəbiyyat, sənət və mətbuat
sahəsində fikirlər gəlişməyə, ədəbiyyat,
sənət və basın sahəsində özünü
göstərməyə başladı.
Azərbaycanda çıxan ilk türk qəzetəsi Həsən
bəy Zərdabi tərəfindən 1875-1877 illər
arasında yayınlanan "Əkinçi" qəzetəsidir. "Əkinçi"
çarlıq idarəsincə qapadıldıqdan sonra Hacı
Səid Əfəndi Ünsizadə yaxşı qeyrət
etdikdən sonra "Ziya" ("Ziyayi-Qafqasiyə")
ünvanlı qəzet Tiflisdə nəşr edilməyə
başladı. 1879-1884 illəri arasında
çıxan qəzetə Azərbaycan aydınlarını tətmin
etməsə də yazarları arasında S.Ə.Şirvani,
N.Vəzirov, S.Vəlibəyov kimi önəmli aydınlara da təsadüf
olunmaqdadır. Yenə Tiflisdə 1883-1891 illəri
arasında 123 sayı çıxan "Kəşkül"
də ehtiyatlı dilinə, "siyasətdən" uzaq
durmasına baxmayaraq digər Azərbaycan mətbuat
orqanları kimi qapadılmaqdan qurtaramamışdı. 1905
inqilabı öncəsində çıxan son türk qəzetə
"Şərqi-Rus" qəzetəsi olub M.Şaxtaxtinskinin
redaktorluğu altında 1905 ilinə qədər davam
etmişdir. 1906 ilində nəşrə başlayan və 1931
ilinə qədər Cəlil Məmmədquluzadə tərəfindən
nəşr olunan mizah ağırlıqlı "Molla Nəsrəddin"
məcmuəsi sadəcə Azərbaycan üçün
degil, İr həyatını anlamaq üçün də
mühüm bir dərgidir. "Molla Nəsrəddin" sahib ola gəldigi din qarşıtı təvrini
sovet idarəsində çox qaba bir hala gətirəcək əski
təsirini qeyb etmişdir.
1905 rus inqilabına qədər Azərbaycan mətbuat həyatı
ağır senzor şərtləri qəzetələrin
sıxca qapadılması daima ehtiyatlı bir lisan qullanması
kibi səbəblərlə çox verimli
olmamışdır. Qəzetə çıxarmaq
üçün yapılan pək çox təşəbbüs
isə Çarlıq idarəsincə qəbul görməmişdir.
Çarlıq Rusyanın Yaponiya ilə
yapılan savaşdan məğlub olaraq çıxması ilə
1905 ilindən etibarən Rusya Azərbaycan türklərinə
nisbi bir mədəni sərbəstlik vermək zorunda qaldı.
Qəzetə çıxarmaq, xeyriyə cəmiyyətləri
qurmaq, okul açmaq kibi xüsuslarda bəlli
ölçülərdə qolaylıqlar sağlanmağa
başlandı. 1905 sonrası çıxan "Həyat",
"İrşad", "Tərəqqi" və
"Füyuzat" kibi qəzetə və məcmuələrdə
nisbi hürriyət havasında daha dolğun və daha qəlitəli
yazılar görülməyə başlandı. Bu mətbuat orqanlarında özəlliklə
İran inqilabı və jöntürk hərəkatı ilə
ilgili çox sayda yazı və yoruma yer verildiyi görülməkdədir.
İstanbul türkcəsinin və Osmanlı
imlasının hakim olduğu Azərbaycan mətbuatı
sıx-sıx Osmanlı elm və fikir həyatından və ədəbiyyatından
bəhs edərək iqtibaslarda bulunurdu. Tağıyev
kibi bir petrol zəngini xeyirsevərcə dəstəklənən
Azərbaycan mətbuatında Əhməd Kəmal Bəy kibi
önəmli bir isim də boy göstərmiş, müəllim
Cövdət Bəy kibi önəmli bir egitimçi də
Tağıyevin dəvətilə Bakıya gəlib Azərbaycan
maarifinə hizmət etmişdi.
1905 Rus
inqilabından Azərbaycan Xalq Cümhuriyətinin
yıxıldığı 1920 tarixinə qədər Azərbaycan
mədəniyyət və ədəbiyatında Osmanlı təsiri
belirgin bir şəkildə hiss edilmişdir. XIX
yüz ilin 2-ci yarısından etibarən artan rus nüfuzu və
tənəzzülə uğrayan şiə-fars mədəniyətinin
1905 rus inqilabı sonrasında təbii bir nüfuzedici
gücü olan Osmanlı-Türk mədəniyyətilə
yarışmayacaqları görülüyordu.
Ekim (oktyabr) 1917 Rus inqilabının Azərbaycan tarixində
önəmli bir dönüm nöqtəsi olmuşdur. İxtilal
sonrası təsis edilən Qurucu Məclisin 1918
ocağında (yanvarında) bolşeviklərcə
dağıdılması Rusiyada parlamentar bir demokratisinin qurula
biləcəginə olan ümidləri söndürmüş
və Qafqas xalqlarında bağımsızlıq fikrini
alovlandırmışdı. 28 Mayıs 1918-də elan
edilən və 27 nisan 1920-dəki rus
işğalına qədər yaxlaşıq 2 il sürən
bağımsızlıq dönəmində Azərbaycanda
siyasi, iqtisadi və mədəni sahələrdə önəmli
atılımlar yapılmış, Türkiyədən öyrətmənlər
və dərs kitabları gətirərək, İstanbul
türkcəsi
yayğınlaşdırılmışdır. Bolşevik işğalından sonra isə Müsavat
Partiyası mənsublarına yönəlik təqiblər
başlamış, çox sayda müsavatçı və
aydın tutuqlanmışdır. Pək
çox Azərbaycan ziyalıları mövcud durum
dolayısı ilə başda Türkiyə olmaq üzərə
İran, Almanya, Fransa və Finlandiya kibi ölkələrə
sıxınmışlardır. Azərbaycan
mühacirləri Azərbaycan içində II Dünya
Savaşına qədər sürən və zaman-zaman
silahlı üsyan və müqavimətə dönüşən
mücadiləyi Azərbaycan dışında mətbuat və
siyasət sahəsində icra etməyə
başlamışlardır.
Azərbaycan istilası vaxtı və daha sonra Azərbaycandan
qaçmağa müvəffəq olan müsavatçılar
başda İstanbul olmaq üzərə müxtəlif mərkəzlərdə
toplanmağa və mücadiləyə başladılar. İstanbulda
bulunan müsavatçılar Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
də aralarına qatılmasını mütəaqib Azərbaycan
davasının mühacirətdəki ilk dərgisi olan
"Yeni Qafqasya" çıxarmağa başladılar.
"Yeni Qafqasya" türk qamuoynunda
böyük ilgi gördü. Türk
Ocaqları bütün şöbələri naminə dərgiyə
əbunə oldu. Dərgi İran, Misir,
Hindistan, Afqanistan kibi Şərq ölkələrində də
ilgi ilə qarşılanarkən Azərbaycandakı Sovet mətbuat
orqanlarında isə ağır tənqidlərə və
qaralamalara məruz qalmışdır. "Yeni
Qafqasya" Sovet Rusiyasının basqısı ilə 1927
ilində baqanlar qurumu qərarı ilə müzur nəşriyatda
bulunduğu gərəkçəsilə
qapadılmışdır. "Yeni Qafqasya"nın qapadılmasından çox qısa bir
sürə sonra "Azəri Türk" dərgisi
yayınlanmağa başladı. 1 şubat (fevral) 1928-dən 1
mart 1931-ə qədər toplam 32 sayı yayımlanan dərgi
"Yeni Qafqasya"nın davamıdır.
"Odlu Yurd" dərgisi isə "Azəri
Türk"ün yayınını davam edərkən
başlamışdır. "Odlu Yurd"u Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə və Mirzə Bala 1929-1931 illəri
arasında 31 sayı çıxarılmışdır.
"Odlu Yurd" zəngin yazar kadrosu və geniş bir fəxri
müxbir dəstəsilə başda Türkiyə, Azərbaycan
və İran olmaq üzərə çox etkili olmuşdur. Dərgi
mövcud yasağa rəğmən qaçaq yollarla Azərbaycana
daxil olmuşdur. "Odlu Yurd" və digər
mühacir dərgiləri haqqında komunist Azərbaycan mətbuatında
ağır və atəşli tənqidlər
yapılmasının bir səbəbi də bu durumdur. "Odlu Yurd" İranda anti-türk pəhləvi
rejimini kəndincə haqlı sayıla biləcək səbəblərlə
açıqca tənqid etməkdən çəkinməsinə
rəğmən İrana girişi yasaqlanmışdır.
"Odlu
Yurd"da Azərbaycan istiqlal mücadiləsi tarixi, Müsavat
Partisi, Azərbaycanın içində bulunduğu mövcud
durum, Azərbaycan mühacirləri və fəaliyətləri,
Azərbaycanda icra olunan kollektifləşdirmə hərəkatı,
Azərbaycan petrolu, dünya siyasəti içində Azərbaycanın
vəziyəti, Azərbaycan tarixi, Azərbaycanda maarif həyatı,
Azərbaycan və Rusya basınından iqtibaslar, İran,
Türkmənistan, Əfğanıstan və Qafqasya xəbərləri,
kitab və qəzetə tanıtımları kibi mövzularda
ağırlıqla yer verilmiş pək çox ölkəyə
yayılmış bulunan Azırbaycan kolonisi ilə ilgili xəbərlər
yanında Dərgi Türk siyasi həyatı ilə ilgili yorum
və xəbər verməkdən genelliklə
qaçınmamışsa da, zaman-zaman Türk mətbuatından
iqtibaslar yaparaq Mustafa Kamal Paşa və devrimləri dəstəkləyən
hərarətli bir dil qullanmışdır.
"Odlu Yurd" böyük bir gücə qarşı
cidi bir himayə görməkdən çox
sıxıntılı və zor bir yayın hıyatı
sürmüşdür. Bu durumla bağlantılı olaraq da dərgidə
müstəcar isimlər və rümuzlara (rəmzlərə)
sıxca raslanılmaqdadır. Dərginin 2
ana yazarından biri olan M.Ə.Rəsulzadənin M.Əmin, Azəri,
Mirzə Balanın Daşdəmir, Kamal, M.B.Məhəmmədzadə
kibi müstəcarlar isimlər qullandığı
görülməkdədir.
Mühacir Azərbaycan mətbuatı Türkiyə kamu
oyununda da etkili olmuşdur. M.Ə.Rəsulzadə, Mirzə Bala,
Abdullah Battal (Taymas), Mir Yəqub, Əhməd Cəfər
oğlu Mustafa Çokayoğlu, Məhməd Ağaoğlu,
Şəfi Bəy Rüstəmli, Nağı Keykurun,
Hüseyin Baykura, Hilal Münşi kibi zəngin və qəlitəli
bir yazar kadrosu olan mühacir Azərbaycan mətbuatı məaləsəf
Sovet Rusyanın Türkiyəyə qarşı
yapdığı ağır təzyiqlər nəticəsində
çox uzun ömürlü olamamış və
sıx-sıx qapatılmışdır. Eyni
aqibətə "Odlu Yurd" da uğramış və 31
sayından sonra tətil edilmişdir. Bu
tarixdən sonra yurd dışına qoyulan Müsavat nəşriyatı
zaman-zaman Türkiyəyə giriş yasaqlarına məruz
qalmış və özəlliklə Türkiyədəki
oxuyucu kütləsinə uluşamamaqdan dolayı ciddi maddi
sıxıntılara uğramışdır.
1923-də
"Yeni Qafqasya" ilə İstanbulda başlayan və
Avropanın müxtəlif şəhərlərində davam
edən Azərbaycan mühacir mətbuatı, kəndisi ilə
eyni sırada yürüyən qardaş Türkistan,
İdil-Ural və Krım mətbuatı ilə birlikdə
Türk ürfanına Sovet Rusya məhkumu millətlərin
tarixinin araşdırılması və öyrənilməsi
üçün misilsiz bir xəzinə buraxmışdır.
Bu fədakar insanlar hər zaman təqdirlə və
şükranla anılacaqlardır. Nə acıdır ki
sadəcə dərgi və qəzetələrlə deyil
yayınlanan çox sayda kitab, broşur, bəyannamə və
s. ilə müəzzəm bir yekuna ulaşan bu zəngin
müqtəsabat təkrar mədəniyət həyatımıza
qazandırılmamışdır. Gündən-günə
uzaqlaşdığımız bu böyük mizas təkrar mədəni
həyatımıza qazandırılmalı və yeni
çalışmalara ilham qaynaqlığı etməlidir.
"Odlu Yurd" yayına hazırlanarkən
tibqibasını yapılması üçün bilgisayar
ortamına axtarılaraq mümkün olduğunca təmizlənmişdir. Bu konuda əməyini
əsirgəməyən sayın Musa Sarıqayaya təşəkkür
edirəm. Tibqibasının sonuna eklənən
indeksin istifadəyi kolaylaşdıracağı
aşikardır. Yolumuza bir digər
"M.Ə.Dərgisi" olan "Bildiriş" ilə davam
edəcəyiz. Oxucuların göstərəcəyi
ilgi və həssasiyatın bu yola davam etmək
üçün əlzəm olduğunu söyləməyə
bilməm lüzum varmı? Son olaraq böylə bir
yükü də yüksəlmədən qəbul etdiyi
üçün Məhməd Varış Bəyə Türk
ürfanı adına təşəkkür
etmənin bir vacibə olduğunu söyləməliyəm.
A.Ərgün
Çinar
"Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin doğumunun 130 ili xatirəsinə"
"Odlu
Yurd" (1929-1931), cild I, Kitab evi, İstanbul, 2014
"QAFQASYA
DAĞLILARI"
Qafqasya
Dağlılar firqəsinin fikirlərini nəşr etmək
üzərə Parisdə çıxmaqda olan "Qafqasya
Dağlıları" məcmuəsinin kanuni-sani (yanvar) -
şubat (fevral) nüsxəsi intişar eyləmişdir.
Bu nüsxə əksəriyətlə polemik məqalələrə
həsr edilmişdir. "Dağlılardakı ayrılma hərəkatı
və onun mənşələri" ünvanlı məqalədə
keçənlərdə Milyukovun qəzetəsində
"Qafqasyalılar İttihadı" namına bəyanatda
bulunaraq Qafqasya separatizminin əsassız olduğundan bəhs
edən zata cavabən yazılan müfəssəl məqalədə
Qafqasyadakı milli hərəkatların əsaslı və
ciddi olduğu əsaslı surətdə isbat və Qafqasya
Dağlılar firqəsinin ideolojisi şöyləcə təsbit
olunuyor:
"Rusya ilə nə lisan, nə adət, nə irq, nə
hars, nə də əqrəbalıq bağları ilə
bağlı olmayan biz qafqasyalılar toprağımızın
məhsulatına bizzat malik olmaq istəriz. Bizim bu adilanə
arzumuz "biz sizi qüvvətlə ram edəriz!"
seyhasına məruz qalıyor. Biz bunu bərayi
məlumat işidir, fəqət bununla bərabər
qafqasyalıların adilanə istəklərinə hizmətdən
geri qalmıyoruz".
Şamilin qeyb etdiyi davayı hanki qüvvətlə
şimdi siz qazanacaqsınız? sualına məcmuə
atidəki sətirlərlə cavab veriyor:
"Avropa şərqindəki millətlərin
böyük inqilabı hala davam etməkdədir. Moskva ilə
Qafqasya arasında dərin bir uçurum
açılmışdır. Rusya ilə
Qafqasyayı tutan yeganə bağ komunist firqəsidir. Bunun xaricindəki digər bütün bağlar
çoxdan qopmuşdur. Moskva Qafqasyadan
alıyor, fəqət müqabilində oraya bir şey vermiyor.
Gələcək fırtınalarda isə bu
bağ - Komunist firqəsi dəxi sabun köpüyü kibi bir
ləhzədə partlıyacaqdır".
Bundan başqa mühərrir milli vəhdəti formula edən
münəvvər zümrə ilə, Cenevrədəki Cəmiyyəti
Əqvam mövcudiyətini də mühüm birər qüvvət
kibi tələqqi ediyor.
Məcmuənin
tədqiqinə görə Milyukovun qəzetəsində
Qafqasya istiqlal hərəkatını şübhəli
görən "Qafqasya İttihadı"nın
2-3 osetinlə bir inquş və 2-də dəmiryolçu ermənidən
ibarət imiş.
"Rus imperyalizminin könüllüləri"
ünvanlı məqalə erməni Kuqasov tərəfindən
Parisdə rusca olaraq nəşr edilən "Vozrojdeniye" qəzetəsinə
bir cavab təşkil etməkdədir.
Bu məqalə
aşağıdakı cümlə ilə bitiyor:
"Bütün Qafqas Şimalını soyuk və
zülmətilə qəti əlaqə etmiş günəşlə
işıqlanan Ağ Dənizə doğru üz
çevirmiş, Avropa mədəniyət, hürriyət və
səadətinə doğru istiqamət almışdır. Bu andan etibarən
Qafqas sadə coğrafi deyil, eyni zamanda siyasi bir fikir məfhumudur.
Qafqasya istiqlalı günün məsələsidir.
Bu hadisənin böyüklüyü
qarşısında beynəlmiləl yağma, əsarət və
qırbac idarəsinin gönüllü ajanlarına
düşən vəzifə ancaq susmaqdır".
Rusya millətlərindəki
ayrılma hərəkatına qarşı düşmənanə
vəziyət alan rus siyasilərindən
birisi də sabiq müvəqqəti hökumət rəisi
bulunan Kerenskidir. Kerenskinin Parisdə nəşr etməkdə
olduğu "Dni"də yazdığı bir məqaləsinə
cavabən digər bir məqaləsində "Qafqasya
Dağlıları"nın, yəni
Kerenskinin "Rusyanın daha ziyadə parçalanmasını
İngiltərə kəndisi üçün müzurr və
qeyri-məqbul görüyor", deyə
yazdığını istihza etdikdən sonra:
"Xayır
əfəndilər, sizin bilməm nərədə isə
eşitdiyiniz böyük "imperyalist" dövlətlərin
"dur!" demələri milli həyat dərinliyindən gələn
bir istəyi durduramaz!
Bu istək isə - milli istiqlala doğru getməkdən
və istər qızıl, istərsə bəyaz olsun Moskvaya
qarşı ittihad etməkdən ibarətdir".
Bu məqalələrdən maəda (başqa) məcmuədə
"Rusyanın Ermənistan siyasəti",
"Türküstanda beynəlmiləl münasibət" və
sairə kibi məqalələr vardır.
"Odlu
Yurd", Nisan (aprel) 1929, ¹2
DİQQƏT
EDİLƏCƏK BİR İXTİFAL (MƏRASİM)
24 həziranda İstanbul milli istiqlal uğrunda mücadilə
edənlərin diqqətlərini bilxassə cəlb edəcək
bir ixtifalə şahid oldu. Lehistan əskəri
heyəti tərəfindən Hələbdən alınaraq,
Lehistana götürülən lehli (polyaq) Murad Paşanın
kəmiklərini təşyi üçün Sirkəci stansyonunda
səmimi bir ixtifal tərtib edildi.
Murad Paşanın Türk və Leh bayraqlarına
sarılı bulunan tabutu üzərinə Türk ordusu,
Lehistan, Macarıstan, Fransız, Misir səfarətləri ilə
digərləri naminə birər çələng
qoyulmuşdu.
Tabut Lehistan Rəisi Cümhuruna məxsus salon-vaqona
qoyulmadan əvvəl Lehistan səfiri Müsyo Olşevski,
Türk Ordusu naminə Emin paşa və sairləri tərəfindən
nitqlər irad edilmişdir.
Leh səfirinin
gözəl və mənidar nitqindən atidəki cümləyi
alıyoruz:
"... Vətənini
tərkə icbar edilən bu qəhrəman Türkiyə
toprağında müsafirpərvərliyə nail olmuş və
bu məmləkətdə təqdir edildiyindən kəndisinə
yüksək bir əskəri rütbə tövcih
edilmişdir. Bundan dolayı Türkiyə toprağına
hörmətlər...".
Emin
Paşanın nitqindən daha atidəki sətrləri qeyd
ediyoruz:
"Ana vətənindən cüda olaraq ölən bu
müqəddəs ölüyü milli bir istiqlal qəhrəmanı
olaraq təbcil edərkən Türk ordusunda bir Türk kibi
hizmət və böyük rütbələr qazanan əziz Fəriqimizin
ifa etmiş olduğu iyi hizmətlərini Türkiyə
Cümhuriyəti Ordusu naminə təqdirən bir daha təzkər
etməyi vəzifə biliriz".
Macarıstan səfiri ilə Lehistan əskəri heyəti
naminə dəxi birər nitq söyləndikdən sonra
böyük tabutu möhtəvi (aparan) tren Türk əskəri
qitəsinin təzim mərasiminin ifasından sonra hərəkət
eyləmişdir.
Lehistan mültəcisi möhdəti Murad Paşanın əsil
ismi general Bemdir. Lehistan tarixində pək mühüm bir
rol oynayan bu general bütün həyatını mücadilə
içərisində keçirmişdir.
Rusya, Avstriya və Almaniya tərəfindən təqsim
edilən Lehistan, bir aralıq Napalyon tərəfindən
qurtarılmışdı. O zaman Bem, yüzbaşı rütbəsində
bulunmuş və lehli legionunda böyük yararlıqlar
göstərmişdir.
1830 sənəsində Lehistanın Rusyaya qarşı
qiyam etdiyi zaman Bem bu qanlı mücadilədə böyük
qəhrəmanlıqlar göstərmiş və general
rütbəsini almışdır.
İstiqlal hərəkatı əqim (nəticəsiz)
qaldıqdan sonra hürriyətpərvər general vətənindən
uzaqlaşmağa məcbur olmuşsa da, Vətəni
üçün çalışmaqdan xali
qalmamışdır.
1848 sənəsində
istiqlal mücadiləsinə atılan Macar qüvvətlərinin
başına keçərək, Macarıstan
istixlasını təminə müvəffəq olmuş, fəqət
Rusyanın Avstriya yardımına göndərdiyi 200 min
kişilik ordu ilə pək qəhrəmananə hərb etdikdən
sonra Türkiyəyə iltica eyləmiş, Avstriya və
Rusyanın müdaxilələrinə baxmayaraq Türkiyə tərəfindən
himayə görmüşdür. General Bem
Türkiyədə islamiyəti qəbul ilə Murad Paşa
ismini almış və Türk əskəri hizmətinə
alınaraq orduda böyük rütbələr qazanmış
və nəhayət Hələb Valeliyində ikən vəfat
etmişdir.
Böyük istiqlal mücahidi şimdi mütəşəkkir
vətəndaşları tərəfindən hür və
müstəqil Lehistana götürülüyor. Nə Məsud ölü!... Nə Məsud Vətən!...
"Odlu
Yurd", temmuz (iyul) 1929, ¹5
ONUNCU
İLDƏ!..
(Azərbaycan
"Çeka"sının ildönümü münasibətilə)
1929
mayın 20-də Azərbaycan "Çeka"sının təşəkkülündən
9 il keçdiyi üçün "Çeka"nın
indiki rəisi Novruz Rzayev bu münasibətlə Bakıda
türkcə nəşr olunan "Komunist" qəzetəsində
(¹ 114) "Doqquz illik fəaliyyət" haqqında uzun bir məqalə
yazmışdır. Rzayev məqaləsində
"Çeka"nın tarixi təşəkkülündən
bu vaxta qədər Azərbaycan daxilində
"Müsavat" firqəsinin gizli surətdə
çalışan təşkilatı ilə vaqe olan
mücadiləsindən, "Müsavat" firqəsinin 1922 sənəsindən
1929 sənəsinə qədər "əskiyi (köhnəni)
iadə və komunist diktatorluğunu yıxmaq"
üçün göstərdiyi inaddan bəhslə bilxassə
1928 sənəsi üzərində duruyor, diyor ki:
"1928 sənəsində Azərbaycan Fövqəladə
Komisyonu - "Çeka" "Müsavat" firqəsinin
yeni mərkəzini (?) kəza və Bakı şöbələrini,
əskəri və terror qrup və təşkilatlarını
kəşf və təsviyə etdi (?)".
"Kəşf
və təsviyə olunan (yəni Sibiryaya sürülən, qətl
olunan və s.) "Müsavat" v.s.
kontrrevolisyon təşkilatları hüdud xaricində olan əksi-inqilab
idarə və təşkilatları ilə münasibətdə
bulunmuş, onlardan yardım və direktiv
almışlardı..."
Fəqət bolşeviklərin "Çeka" mütəxəssislərinə
məxsus raporlarında bir lisan vardır. Daima "Masavat" aradan
qaldırıldı, "gömüldü" deyən və
böylə deməyə alışqan olan,
"Müsavat"ın əbədi olaraq məhv edildiyini
iddia edən çekistlər bu dəfə yalnız "təsviyə"
təbirilə iktifa ediyor, eyni zamanda böyük bir qorxu
içərisində bulunduğuna bir əlamət olaraq diyor
ki: "Məhəmməd Əmin Rəsulzadələr, Sovetlər
İttifaqını içərisindən dağıtmaq
istiyorlar. Şübhə yoxdur ki, bu təşəbbüslər
nəticəsiz qalacaqdır. Çünki
proletar diktatorluğunun lazımı orqanları
("Çeka", Qızıl Ordu) Sovet hökumətini
sarsıtmaq istəyən hər təşkilatın
kökünü vaxtlı-vaqtında yandırmaqdadır".
"Azərbaycan çekistləri, Azərbaycan
"Çeka"sı 10 ilinə daxil olarkən kəndi
sıralarını bir qat daha möhkəmlədəcək və
fəaliyətini artıracaqdır".
İstilanın
10-cu ilində və "Çeka" fəaliyətinin 10 ildən
bəri 10 minlərlə milliyətçini imha (məhv) və
dəfələrlə "Müsavat"ı kəşf
"təsviyə" və "ilğa" eylədikdən
sonra, yenə "sıralarını möhkəmlətmək"
ehtiyacını hiss eyləməsi, "Müsavat" və
müsavatçı adı qarşısında Azərbaycan
komunistlərinin nə böyük bir qorxu duyduqlarını
göstərməkdədir. Bu əndişə müsavatizmin
və bu təbirin ifadə etdiyi Azərbaycan
İstiqlalçılığının nə dərin bir
kökə malik olduğuna dəlil ola
bilir.
9 ildən
bəri qətiyən sönmədiyini, getdikcə
alovlandığını və Sovet hökumətindən
ötrü, harsı, ədəbi, iqtisadi, ictimai-siyasi və əskəri
cəbhələrdə böyük bir təhlükə təşkil
eyləməyə başladığını, gəncliyin
bilxassə məktəbli və darülfünunların, hətta
komsomolların belə, bu dərin milli hərəkatda
iştirak etdiklərini, həbslərin, sürgünlərin,
qətllətin Milli Hərəkatda iştirak etdiklərini, həbsləri,
sürgünləri, qətlləri sövq və idarə edən
"Müsavat"ın kəndi fəaliyətini
durdurmadığını rəsmi "Çeka"
reporlarından öyrəniyoruz. Öyrəniyoruz ki, Rzayevin təbirilə
"ümumi Rusya "Çeka"sının direktiv və
rəhbərliyi ilə" Rusyanın istila və imperyalizmi
ilə mücadilə edən və Azərbaycanın istiqlal və
qurtuluşu üçün "Çeka"nın qanlı
bodrumlarında canlarını sevə-sevə verən Azərbaycanın
həqiqi övladını imhayə məmur bulunan Azərbaycan
"Çeka"sı, qanlı və vəhşi fəaliyətinin
10-cu ilində bu qüvvətli və şanlı Milli Hərəkata
qarşı daha hızlı bir surətdə mücadilə
yürütmək məcburiyətini hiss edir.
"Çeka"nın bu "daha qüvvətlənmək"
ehtiyacı, bizim daha ziyadə qüvvətli olduğumuzdan iləri
gəlir. Bu da Sovet rejimi və bolşevik hakimiyyətinin
zəifliyini, milli istiqlal hərəkatının
canlılığını və təbii bir xalq hərəkatı
olduğunu göstərməkdədir.
Bu, istiqlal hərəkatının və rus istilası
ilə olan mücadilənin davam eyləməkdə
olduğuna şəhadət edər. Göstərir ki
verdiymiz minlərcə qurbanlar üzərinə yeni qurbanlar əlavə
etmək qarşısındayız.
"Çeka"nın bu 9 sənəlik vəhşətini
xatırlarkən vermiş olduğumuz böyük istiqlal
qurbanlarının müqəddəs xatirələri
önündə diz çökəlim! Onlara, o Pirilərə,
Məhəmməd Bağırlara, Dadaşlara, Ağa Kərim
və Ağa Səlimlərə minlərcə rəhmətlər
göndərəlim. Verdiyimiz qurbanların və
verəcəyimiz yeni şəhidlərin izlərilə o
böyük istiqlal qayəsinə doğru yürütməkdə
davam edəlim. Sıralarımızdan Rəhimlərin,
Əli Yusiflərin, Nəsrullah və Əbülfəzlərin
Məhəmməd Həsən və Vahabların buzlu cəhənnəmlərə
göndərilməsi, Piri, Dadaş və Qasımların
qanlı bodrumlarda şəhadəti əzmimizi
sarsıtmasın, biz yeni qurbanlar verəcəyimizdən qətiyən
qorxmuyalım. Yalnız verəcəyimiz və
verdiyimiz qurbanlardır ki, bizi hürriyət və istiqlala
qovuşduracaqdır.
Böyük
ölülərimizin, "Çeka"larda uğrunda can
verdikləri müqəddəs Azərbaycan istiqlalına, yenə
böyük ölülərimizin mübarək
vücudlarına basaraq iləriləməliyiz.
Zalım
və vəhşi "Çeka"nın
varlığına olan nifrət və lənətlərimizi
yalnız bu surətdə izhar edəlim! İstiqlal mücadiləsindəki
inadlarımızla...!
M.B.Məmmədzadə
"Odlu
Yurd", temmuz (iyul) 1929, ¹5
"MÜSAVATÇI"
KOMSOMOLLAR
Martın 6-da (1929) Bakıda Azərbaycan Komunist Firqəsinin
ümumi qurultayı açılmış. Qurultayda Azərbaycan
Komunist Firqəsi katibi-ümumisi Əli Heydər Qarayev 2
gün davam edən bir rapor vermişdir. Bakıda
çıxan "Komunist" qəzetəsi ilə Tiflisdə
nəşr olunan "Zarya Vostoka" qəzetələri 7, 8,
9, 10 mart tarixli nüsxələrində Qarayevin raporunu təfsilatı
ilə dərc ediyorlar. Məzkur raporun "Zarya
Vostoka"nın 10 mart tarixli və 2024 nömrəli nüsxəsində
dərc olunan və Azərbaycan gənc komunistlər təşkilatına
aid qismində Qarayev demişdir ki:
"Azərbaycanda 178.000 gənc komunist və 70 min namizəd
vardır. Fəqət bu komunist gənclər ideoloji cəhətdən
nə haldadırlar? Bu yaxın günlərdə
gizli bir "Müsavat" təşkilatı kəşf olunmuşdu.
Məzkur "Müsavat" təşkilatının
əza (üzv) və aktiv təşkilatçılarının
gənc komunistlərdən ibarət olduğu meydana
çıxmışdır. Bu surətlə
görüyoruz ki komunist gənclik ufaq (kiçik) burjua
nüfuzuna düşmüşdür.
Azərbaycan gənc komunist təşkilatı içərisində
"Müsavat" kəşfi şimdi 2-ci vaqeədir. 1-cisi 1928 sənəsi
avqustunda vaqe olmuşdu.
"Odlu
Yurd", nisan 1929, ¹ 2
Milli
bayrağımıza!
Türküstan
yelləri öpüb alnını,
Söylüyor
dərdini sana bayrağım!
Üç
rəngin əksini Quzğun dənizdən,
Ərmağan
yolla, sən, yara bayrağım!
***
Gedərkən
Turana, çıxdın qarşıma,
Kölgən dövlət quşu, qondu başıma.
İzn
ver, gözümdə coşan yaşıma,
Dinlətsin
dərdini aha, bayrağım!
***
Qayı
Xan soyundan aldığın rəngi,
Qucamış Elxanla müsəlman bəgi.
Elxanın
övladı dinin dirəgi,
Gətirdin
könlümə səfa bayrağım!
***
Köksümdə
tufanlar gəldim iləri,
Öpüm kölgən düşən mübarək
yeri.
Allahın
yıldızı o gözəl pəri,
Sığınmış
qoynunda aya, bayrağım!
Cavad
Bir Turan
yolçusu diyor ki:
Çox
dolaşdım əski Şərqin ölü hissiz yurdunu,
Sübh
olmuşdu,
fəqət yenə bir oyanıq görmədim.
Anlamazdı
kimsə onun o şübhəli dərdini,
Ağlamazdı ona kimsə, qəlbi yanıq görmədim.
---------
Dedilər
ki, öksüz Şərqin xəzan görmüş
bağında,
Yeni başdan qızıl güllər, yasəmənlər
açacaq.
Bu qaranlıq
gecələrin ıssız, tutqun çağında,
Almas
yıldız doğacaq da üfüqə yıldız
saçacaq.
---------
Dedilər,
Azərbaycan türklərinin elində,
Əski atəş yeni başdan alovlanmış,
coşmuşdur.
Vəhşi
Qafqas dağlarının o bükülməz belində,
Bir Türk oğlu taleyinin arxasınca koşmuşdur.
---------
Əvət, əvət bu gün Şərqə kəbə olan bu ölkə,
Yenə bir gün atəşilə-alovuyla yanacaq.
Bütün Turan oğuz nəsli, hətta bütün Şərq bəlkə,
Yenə onu təqdis ilə ziyarətgah sanacaq.
---------
Ey Türk oğlu, səni tanrın Şərqə hadi göndərdi,
Yatmış yurdu qardaş kibi titrət, qaldır, oyandır.
Yeni, məsud bir həyata dəvət elə hər fərdi,
Ürəyində sönməyəcək bir təbii od yandır...
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 8 iyun.- S.20-21.