"Molla Nəsrəddin"in
əks-sədası: mübahisələr və həqiqətlər
Dövrünün tanınmış jurnalisti Hüseyn Minasazov XX əsrin əvvəllərində Tiflisdə rus dilində nəşr olunan "Zaqafqaziya" qəzetində dərc etdirdiyi "Müzakirə" adlı yazısında mübahisə və etiraz doğuran bir əhvalatı oxuculara çatdırıb.
Yazıda
bildirilirdi ki, 23 may
1907-ci ildə Tiflis məscidinin
vaizi Mirbağır Mirheydərzadə "Müsəlman qadınının
şəriətə görə
örtüksüz gəzməyə
hüququ varmı"
mövzusunda geniş məruzə edib, "Molla Nəsrəddin" jurnalının əməkdaşı
Ömər Faiq Nemanzadənin cavab nitqinə maneçilik törətsə
də, buna müvəffəq olmayıb.
Söz almağa fürsət qazanan Ö.Nemanzadə isə öz məntiqli və əsaslandırılmış çıxışı ilə
orada iştirak edən müsəlmanlara böyük təsir bağışlamışdır. M.Mirheydərzadə məscidə toplaşanları
"Molla Nəsrəddin"
jurnalını boykot etməyə çağırıb.
M.Mirheydərzadənin H.Minasazova verdiyi cavaba keçməzdən əvvəl
onu diqqətə çatdırmaq istəyirik
ki, bu xoşagəlməz
mübahisənin ortaya
çıxmasının səbəbi
C.Məmmədquluzadənin "Molla Nəsrəddin" jurnalının 1907-ci il
20-ci nömrəsində "Erməni və müsəlman övrətləri"
adlı felyetonunun və "İdarədən"
ünvanlı "Zövci-axər"
sərlövhəli yazının
dərc edilməsi idi. Bu yazıların çapından üç gün
sonra H.Minasazovun yazdığı kimi dindarların Tiflis məscidində
böyük bir yığıncağı keçirilmiş,
gərgin müzakirələr
aparılmışdır. Müzakirələrdə daha çox fəallıq edən M.Mirheydərzadə və
Ö.F.Nemanzadə olmuşdu.
Bundan başqa, M.Mirheydərzadə
"Tazə həyat"
qəzetinin 1907-ci il
27, 29, 30 may tarixli 40, 41 və
42-ci nömrələrində çap etdirdiyi "Cavab" adlı irihəcmli məqaləsində
"Molla Nəsrəddin"də
dərc olunan "Zövci-axər" yazısı
və "Erməni və müsəlman övrətləri" adlı
felyetonunda söylənilənləri
bəyənməmiş, bu
barədə Quran və
müxtəlif dini ədəbiyyatdan sitatlar gətirməklə öz
fikirlərini əsaslandırmağa
çalışmışdı.
M.Mirheydərzadə C.Məmmədquluzadənin
zövci-axər məsələsinə
münasibətinə toxunaraq
yazır: "Zövci-axər
barəsində yazdığın
mətləb ki, guya bir firəng
səndən bu barədə sual edib səni. Ondan inkar edib
bir belə məsələnin islam dinində və Quranda olmamaqlığını ona
söyləmisən və
cümlə müsəlmanlara
da tövsiyə edirsən ki, bu məsələnin üstünü açmayıb
gizlətsinlər. Sizin bu sözünüzdən anlamaq
olmur ki, siz görən hər böylə məsələnin şəriətdə,
Quranda olmağında
şəkkiniz var və yainki məsələnin olmağını
bilib onun biməna və müxalif hikmət və mədəniyyətliyinə
görə istehzayanə
inkar edirsiniz. Hərgah əsl hikmətin olmağından şəkk
edirsənsə, heç
şübhə edib və özgələri də şübhəyə
salmayınız. Əsl bu
məsələnin hökmü
Qurani-şərifdə sureyi-Bəqərədə
böylə nəs və vazeh buyurulmuşdur
ki, onda heç bir kəs şübhə və ya inkar
edə bilməz".
Sonra müəllif "Bəqərə"
surəsinin 229-cu ayəsinə
və "Təfsiri-Məcməül-bəyan"
kitabına istinad edərək vurğulayır
ki, təlaqa aid ayə nazil olmamışdan qabaq "vəhşi və insaniyyətsiz kişilər
övrətindən heç
bir zad üstə
rəncidə olub fourən ona təlaq verib beş gündən
sonra genə rücu edirdilər ta nə qədər
ki, keyfləri istəyirdi. Çoxusu məhz övrətə əziyyət və azar etmək üçün rücu edib qoymurdular ki, biçarə övrət bundan yaxasını qurtarmışkən
başqa kişiyə
ərə getsin... Ona binaən haman moriddə
bu ayeyi-şərifə
nazil olub bu təlaq verib
rücu etmək üçün bir hədd və bir qərar müəyyən etdi və övrətləri bir dərəcəyə qədər kişilərin
bu cür zülm və əsarətindən xilas etdi".
M.Mirheydərzadənin C.Məmmədquluzadənin "Erməni və müsəlman övrətləri"
felyetonuna münasibəti
də özünəməxsusluğu
ilə seçilir. C.Məmmədquluzadə
həmin felyetonda Qurani-şərifin "Nur" surəsinin
31-ci, "Əhzab" surəsinin
isə 59-cu ayələrinə
əsaslanaraq belə qənaətə gəlir
ki: "Bu ayələrin
heç birində bir xırda da əmr olunmur
ki, arvadlar üzlərini qapasınlar.
Birinci ayənin ("Nur" 31-ci ayə - F.X.) ən sərih mənası budur: naməhrəm məhəllərə,
naməhrəm hallara baxmayınız, övrətlərinizi
(ərəbcəsinə diqqət
ediniz) örtünüz,
təbii zinətlərinizi,
yəni bədəninizin
zinət təşkil
olan içəri məhəllərini aşkar
etməyiniz, amma əl, üz kimi zahir zinətlərinizi
aşkar ediniz.
Budur birinci ayənin əsl ruhu, əsl mənası! İkinci, üçüncü ayələrdə
də ("Nur"
31-ci ayə, "Əhzab"
59-cu ayə - F.X.) üz
qapatmağa dair bir tük qədəri
də işarə yoxdur".
C.Məmmədquluzadə bu fikrinin kimlərdəsə
etiraz doğuracağını
nəzərə alaraq
din alimlərinə müraciət
edir: "Hansı alim üz açmağı
Quran ayəsi ilə haram bilirsə, buyursun, ən mükəmməl dəlillərlə
cavab verməyə hazırıq, Amma indidən burasını deyirik ki, "qayırma hədislərlə"
bizim işimiz yoxdur".
M.Mirheydərzadə bunun cavabında yazır: "Alimin borcudur ki... öz bildiyini
izhar etsin. Ona görə ki, mən də "Molla Nəsrəddin"in
yazdıqlarını müxalifi-şərri-Məhəmmədi
bilib ədillə və ayat mocibincə
ona cavab verməyi və həqqi-şəriəti izhar
etməyi özümə
vacib bilib bu sözləri yazmağa mübadirət etdim". O, Quranın
"Əzhab" surəsinin
59-cu, "Nur" surəsinin
60-cı ayələrinə və "Məcməül-bəhreyn",
"Qamus", "Əxtər",
"Təfsiri-Məcməül-bəyan"
kitablarına istinad edərək bu mənbələrdə qadınların
üz və əllərinin açıq
saxlamasına aid heç
bir hökmün olmadığını bildirir.
"Nur" surəsinin
31-ci ayəsinin məzmunu
budur ki, qadınlar təbii zinətlərini örtməlidirlər,
zahirdə olan zinətlərindən savayı.
"Vəla yübdinə zinətəhünnə illa
mazəhərə minha"
(zahirdə olan zinətlərindən savayı)
hökmünün üzərində
dayanan M.Mirheydərzadə
yazır ki, ""Molla Nəsrəddin" onu "Vəla yübdinə zinətəhünnə
illa mazəhərə minha"nı - F.X.) təfsir
edir üzüaçıq
olmağın cəvazinə"
(qadağan olmamasına
- F.X.).
M.Mirheydərzadə bu təfsiri düzgün hesab etmir. Onun fikrincə,
zinəti-zahiri deyərkən
qadınların üst
libasları başa düşülməlidir: "Çadirşəbin
özü də bir zinətdir. Gərək çadirşəb də
bir ayrı şey ilə gizlənəydi, o ayrı
şey də yenə zinət olub ehtiyacı olacaq idi bir
ayrı şey ilə gizlədilməyə.
Burdan lazım gələcək
idi osr və
hürrə. Onda gərək
övrətlər dustaq
kimi olduqları evlərindən heç bir qədəm də dışarı çıxmayaydılar. Allah təala bu osr
və hərəci götürməkdən ötrü
zinəti-zahirini ki, ibarət olsun övrətlərin üst
libaslarından və əllərindən ki, bəzən əcnəbi yanında alış-veriş
üçün çıxartmaq
lazım olar, əcnəbilərə göstərməkdən
mane etmədi, çünki
dediyimiz kimi hərgah zinəti-zahiriyyəni
də ki, ibarət olsun üst libaslardan göstərməyi haram etsə idi, övrətlər üçün
dolanmaq qeyri-mümkün
idi".
M.Mirheydərzadə məqaləsinin sonunda C.Məmmədquluzadəni məzəmmət edir: "Siz füqəhadan və üləmayi-təfsirdən olmaya-olmaya... bu cür müstəhziyanə əhkami-şərri barəsində danışmağınız çox eyib və qəbihdir... Sizə heç yaraşmaz ki, dörd yüz milyon bir millətin Quran və şəriətinə və o şəriətin hafiz və mübəyyini olan müctəhid və üləmalara iztehza və tohin edəsiniz. Qərəz, səhviniz çox böyükdür".
Məqalənin bir yerində M.Mirheydərzadə C.Məmmədquluzadəyə müraciət edərək "tövsiyə edirəm ki, bu işinizdən üzr istəyib gələcəkdə dəxi bu cür işlərin ətrafına dolanmayasınız", - yazır.
"Molla Nəsrəddin" jurnalının nəşri qadağan olunduğu üçün C.Məmmədquluzadənin cavabı 25 gün ləngiyir. Jurnal yenidən nəşrə başlayan kimi 23-cü nömrədə (1907) onun "Hicab məsələsi və cavabımız" adlı geniş bir məqaləsi dərc edilir. Məqalənin bir yerində qeyd olunur: "Üz və əllərin açılmağında üləma ixtilaf edib... Bizə "Tazə həyat" sütunlarında uzun-uzadı etiraz yazanlar zəhmət çəkib üz açmağın haramlığına şəhadət verən dəlilləri yazıblar. Məsələ, madam ki, ixtilaflıdır, əlbət haramlığına dair də dəlillər çox olacaq, caizliyinə də".
Bu cavab təkcə M.Mirheydərzadəyə yox, "Tazə həyat"da "Erməni və müsəlman övrətləri" felyetonuna etiraz edən digər müəlliflərə də aid idi. C.Məmmədquluzadə cavabında nə M.Mirheydərzadə, nə də başqa müəlliflərin adlarını çəkir.
C.Məmmədquluzadə onu ittiham edənlərə müraciətən qətiyyətlə yazır. "Mən heç vaxt damdandüşmə deməmişəm ki, haşa, hicab yoxdur. Bu söz mən Molla Nəsrəddin barəsində sırf böhtandır. Mən demişəm və genə də deyirəm ki, arvadların üz və əllərindən savayı cəmi bədəni "övrət"dir... Biz üz və əllərin göstərməyin caiz olmağını özümüzdən demirik, bəlkə məşhur üləmanın aşağıdakı ibarələrindən qanırıq".
Sonra C.Məmmədquluzadə tanınmış üləmadan olan Şeyx Tusi, Şeyx Yusif Böhrani, Şeyx Küleyni, Seyid Sahibi-Riyaz, Əllamey-fəxr Razi, Qazi Beyzavi, Fazili-hindi və digərlərinin "Nəhayə", "Tibyan", "Şərhi-kəbir", "Hədayiq", "Təfsiri-kəbir", "Təfsiri-ibn-Səud", "Təfsiri-Qazi", "Təfsiri-Cəlalin", "Təfsiri-Safi" ,"Kitabi-İxtiyar", "Müntəqi-Fitva", "Kəşfül-lisam", "Məbsud", "Mötəbər", "İslah", "Came", "Müntəha" kimi kitab və təfsirlərində "Vəla yübdinə zinətəhünnə illa mazəhərə minha"da üz və əllərin nəzərdə tutulmasına aid fikirlərini ifadə edən sözlərindən səhifələrini göstərməklə 20-dək nümunəni diqqətə çatdırır və beləliklə də "Müsəlman və erməni övrətləri" felyetonunda hicab məsələsinə aid yazdıqlarına haqq qazandırır.
Həm C.Məmmədquluzadə, həm də M.Mirheydərzadə mövzu ilə bağlı öz fikirlərini ifadə edərkən etik normadan kənara çıxmamağa çalışsalar da, bəzi məqamlarda buna riayət edə bilməmişlər. Məsələn, M.Mirheydərzadə yazır: "Sizin vəzifəniz ancaq politikaya, siyasətə, iqtisada, ədəbiyyati-ürfiyyəyə dair bəhs etməkdir, ondan ki, hər elmin, hər fənnin bir sahibi vardır. Təbib mühəndislik, dərzi dəmirçilik edə bilməz. Sizi bu barədə bəndə artıq günahkar bilib izhari-nifrət edirəm... Siz bu yazınız ilə bütün qəzetçiləri və azaditələbləri camaat nəzərində çirkləndirib etibardan salırsınız".
C.Məmmədquluzadənin cavabındakı ifadələr isə daha sərtdir: "Ey nadan mollaların sözünə qulaq asıb məndən bir neçə günlüyə üz çevirən camaat!... Mən Molla Nəsrəddinə inanmayıb, sizi bu günlərə, bu həqarətlərə salan bir para ruhani dərisindəki qurdların sözünə aldanırsınız".
(Ardı var)
Fərman XƏLİLOV
AMEA Naxçıvan Bölməsi Əlyazmalar Fondunun direktoru, filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 8 iyun.- S.18.