Varislər
Hamının yuvaya ehtiyacı var. Allah bütün canlıları
üçün sığınacaq
da yaradıb. Gizlənməyə bir künc, daldalanmağa bucaq verib. Soyuqdan qoruyan odu bəxş edib, yanına çörək
və su qoyub. Əslində, yaşamaqçün bundan artığına ehtiyac da yoxdu.
İsti bir yuvan, yeməyə
çörəyin, içməyə
suyun varsa, bəsindi.
İnsan təbiət etibariylə daha çox qazanmağa, daha artığına yiyələnməyə
meyllidir. Amma mahiyyətdə bütün
böyük sahibkarlıqlar
yuvanı genişləndirməkdən,
yeməyini, suyunu artırmaqdan savayı bir şey deyil.
Bu qanunlar başlanğıcını
lap ilk insandan götürür...
Zamanla çox şey şəklini, formasını
dəyişib, amma təməl eynidir. Hamının özünəməxsus
"ərazisi", özünü
rahat hiss etdiyi məkanı olmalıdı.
Və mənə görə, bu, "şəxsi ərazi", "xüsusi
məkan" dediyim sadəcə şərti məna daşıyır və əsasən ailəni ifadə edir. İnsan üçün ən gözəl yuva ailədi. Qəribədir ki, zaman, dünya irəli getdikcə, insan tənhalaşdı və
ailə də öz müqəddəsliyini
itirdi. Ona görə merkantil
düşüncəylə, praqmatik yanaşmalarla yaşayan Qərb xeyli müddətdir ki, ailə və
onun borclarından azad olmağa çalışır. Amma bununla
belə, münasibətlərin,
qohumluq əlaqələrinin
yeni formaları tapılır ki, bunun özü də elə ilkin başlanğıca, hamının bir-biriylə
sevgi və emosional hisslərlə bağlandığı dövrə
qaytarır adamları.
Və bu mənada yeni formalar, "borclu borclunun sağlığını istəyər"
düşüncəsini dağıdan
qaydalar daha düzgündür, məncə.
Dünyaya gətirib damının altında yer verdiyin adam borclun deyil, sadəcə ailənin üzvüdü,
evinin sakinidi. Axı o, səndən bunu xahiş etməmişdi və indi də
qoyduğun qanunlar içərisində yaşamağa
məcbur deyil. Sadəcə düzgün
olanı göstərə
bilərsən, təhlükələrdən
qoruya, yaxud məsləhət verərsən...
O da çox ehtiyatla! Əlbəttə,
əgər həbsxana
nəzarətçisi, divanxana
xidmətçisi rolunda
görünmək istəyirsənsə,
buyur... İdarəçiliyi
bol elə! Amma azadlıq olmayan yerdə heç bir böyük dəyərlərdən söhbət
gedə bilməz.
Ailə isə sadəcə
DƏYƏR olmalıdı, qollardakı qandala, buxova çevrilməməlidi.
Rejissor Bəhram
Osmanovun "Varislər"
tamaşasına baxdıqca
bu cür məhbəsə çevrilən
"dəyərlər" haqqında düşünürdüm. Artıq xeyli
müddətdir ki, tamaşanın məşqləri
gedir və teatrın əməkdaşı
kimi yaxından izləmək, baxmaq imkanım olur. Və bu mənada bütöv tamaşanın
oyadacağı düşüncələri
öncədən təxmin
edə bilərdim bəlkə. Amma... Tamaşanın finalı çatır
və alqışlamaq
arzusunu şok effekti üstələyir.
Tatar dramaturqu İlgiz Zəyniyevin "Burqanın evi" pyesi əsasında hazırlanan tamaşa hamını bir dönüb özünə,
ailəsinə, beşəlli
yapışdığı dəyərlərinə baxmağa,
yenidən, özü
də yaxşı-yaxşı
baxmağa çağırır.
Burqan böyük bir ailənin ağsaqqalı imiş, savadı, qeyri-adi biliyi, bacarığı olmasa da, kənddə nüfuzu varmış, söz sahibi imiş və övladlarını da öz kölgəsində,
öz qanadı altında böyütməyə,
yetişdirməyə çalışırmış.
Gənc
rəssam Reyhan Aslanovanın ənənəvi
yas mərasimləri estetikasında qurduğu səhnə zahirən heç nə demir. Amma bütün hadisələr,
yasda danışılır,
yasın içində
baş verir və bunun özü
də elə simvoldur. Sevimli Anton Pavloviç yada düşdümü?
Çexovu deyirəm...
Mənimsə bütün tamaşa
boyu bircə anlıq da yadımdan
çıxmadı Çexov.
Tamaşanın ictimai
baxışından sonrakı
müzakirəmizdə dəyərli
teatrşünas Aydın
Talıbzadə ideyaların
Çexovla İbsen arasında "var-gəl"
etdiyini dedi və hamımız bununla razılaşdıq,
amma mən bu "gediş-gəliş"lərin
Çexova aid hissəsini
daha məhrəm və yaxın bildim. Çünki məhz Çexov istər "Üç bacı", istərsə
də "Albalı bağı"nda bu darmadağın olan və yalnız zahiri "qabığı"
qalan dəyərlərdən
söz açır.
Elə "Varislər"
də bu ideyaları tərənnüm
edir, sadəcə başqa cür, ayrı baxış bucağından. Yenə Aydın Talıbzadəyə
istinad edib deməliyəm ki, əslində, zahirən sadədən sadə hadisə bütöv bir komandanın sayəsində incəliyinə
kimi çatdırılıb.
Rejissor Bəhram Osmanovun şərtiliklə,
həm də son dərəcə "sakit",
"soyuq" atmosferdə
verdiyi quruluş sonacan gözlənilib və bütün yaradıcı heyət eyni ideyaya xidmət
edib.
Tamaşanın plastik həlli Ceyhun Dadaşova, musiqilərin seçimi Şamxal Novruzluya aiddir. Əsas rolları Xalq artistləri Nübar Novruzova, Qurban İsmayılov, Əməkdar artistlər Şəfəq Əliyeva, Elşən Çarhanlı, Elnur Kərimov, Nəsibə Eldarova, İlham Əsədov, aktyorlar Manaf Dadaşov, İlqarə Tosova, Xalidə Şərifova, Gülbəniz Lətifova, Simuzər Ağakişiyeva, Yasəmən Məmmədova canlandırırlar.
Hələ tamaşanın məşqlərinə, pyesin stolarxası oxunuşuna başlananda Bəhram müəllim müsahibəsində əsərə müraciətinin səbəbini açıqlamışdı: "Ötən ilin yay aylarında bu dramaturqun yaradıcılığı ilə ətraflı tanış oldum, ardıcıl bir neçə pyesini oxudum. Və "Burqanın evi" əsəri mənə son dərəcə ciddi təsir etdi. Yəni burdakı müasirlik, həm də müəllifin türk olması, məhz türk mentallığı içərisindən bəşəri problemlərə yanaşaması məni xeyli düşündürdü. İ.Zeyniyevin özünəməxsus yazı manerası, sadə dialoqlar vasitəsiylə dərin ağrılı problemləri önə çəkməsi məni rejissor kimi cəlb etdi. Əslində, bu problemlər - varislər, atalar-oğullar məsələsi zaman-zaman sənətin müraciət etdiyi, gündəmə gətirdiyi mövzulardır. Və mənə elə gəlir ki, dünya nə qədər qabağa getsə də, sənət bu məsələləri düşünəcək, öz bildiyi kimi təqdim edəcək".
Rejissorun bu dəqiq izahına onu əlavə edə bilərəm ki, əslində, "Varislər" Bəhram Osmanov yaradıcılığının məntiqi davamıdır. Daha öncəki səhnə əsərlərində də rejissorun əbədi dəyərləri və bu dəyərlər dağılarsa, baş verə biləcək faciələri önə çəkdiyinin şahidi olmuşuq. "Müharibə"də müharibənin acı fəsadları, "Miras"da hərisliyin gətirdiyi bəlalar, "Hasarın o üzü"ndə bir-birini eşitməyən insanların faciəsi və s. Bütün bunlar ailənin timsalında, ailənin nümunəsində göstərilir. Və bu mənada elə "Varislər"də də Bəhram müəllim özünə, öz ideyalarına sədaqətini qoruyub saxlayıb.
Çox sevdiyim yapon hokkularından birində deyilir: "Ölüm! Qapıda nə çox ayaqqabı?!" İkicə misrada nələr yoxdu, İlahi! Hə, bəd hadisələr, bədbəxtliklər insanları daha çox birləşdirir. Ona görə də zaman-zaman pərən-pərən düşən ailə məhz Burqanın ölümü səbəbindən bir yerə toplaşıb. Amma bu itki də onları birləşdirə bilməyib. Yaradıcı heyət Tomas Mannın məşhur deyimini, "Ailədə hamı bir-birinə dayaq olmasa, fəlakət qapını döyər..." aforizmini tamaşanın epiqrafı, sloqanı kimi qəbul ediblər. Və hadisələr bir-birini əvəz etdikcə başa düşürük ki, hamı bir-birinə elə Burqana görə dayaq ola bilməyib. Kənddə nüfuzu olan kişi ailə qurmadan uşaq doğan qızını, Banatı (Nəsibə Eldarova) qovub, birinci arvadı öləndən sonra oğlu Bəynəzərin (İlham Əsədov) sevdiyi sinif yoldaşı Əminəni (Xalidə Şərifova) özünə arvad edib, ağıllı və zirək övladı Bəybulatı (Manaf Dadaşov) faciədən çəkindirmək üçün heç nə etməyib, savadlı bir həkim kimi yetişən kiçik oğlu Bəyaziti (Rasim Cəfərov) isə az qala zombi kimi böyüdüb... Beləliklə, zahirən özünü ağıllı sayan və söz sahibi olan ağsaqqal Burqanın etdiyi səhvlər övladlarının taleyinə təsir edib, acı nəticələrini verib. Və mən bu məqamda aktyor oyunlarındakı dəqiqlikləri xüsusi qeyd etmək istərdim. Məhz ağıllı atanın, yaxud "ağıllı" kimi qəbul olunan kişinin bədbəxt etdiyi adamları göstərmək sadə deyil əslində. İlk baxışda atalarına minnətdar görünən, yasını saxlayan adamlar əslində, onun qurbanlarıdır. Və əsl həqiqəti çarəni əyyaşlıqda görən Bəybulat - Manaf Dadaşov deyir: "Atamız ağıllı adam idi, amma müdrik deyildi..." Və belə adamdan qalan mülk də, yurd da xoşbəxtlik gətirə bilməzdi... Gətirmədi də...
"Varislər" dinləməyi bacaran, düşünmək istəyən, ciddi əsərlərə və dərin mövzulara dalmaqdan qorxmayan elitar, intellektual tamaşaçı üçündür.
Teatr səhnəsini şou
meydanı ilə səhv salan,
çalıb-oynamaq istəyən adam bu tamaşada sadəcə
darıxar. Amma bütün
hallarda sənət, səhnə
özümüzə belə etiraf etmək
istəmədiklərimiz haqqında düşündürməlidir...
Və bu mənada "Varislər"
ciddi bir hadisədir...
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2019.- 8 iyun.- S.10.