"Molla Nəsrəddin"in
əks-sədası: mübahisələr və həqiqətlər
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Dini ədəbiyyatda hicab məsələsinə
münasibət Mirzə Cəlil demişkən, "şərab
və zinanın haram olmağı kimi deyildir,
ixtilaflıdır". Bir halda ki, belədir, yenə Mirzə Cəlil
demişkən, "haramlığına dair də dəlillər
çox olacaq, caizliyinə də".
Məsələyə bu baxımdan yanaşanda nə C.Məmmədquluzadənın,
nə də M.Mirheydərzadənın hicab məsələsinə
münasibətində heç bir qəbahət yoxdur. Bu, onların
özünəməxsus mövqeyidir.
Zövci-axər
məsələsinə münasibətə gəldikdə isə
C.Məmmədquluzadə jurnalının həmin nömrəsində
dərc etdirdiyi "Bir neçə günlüyə
(zövci-axər məsələsi)" cavabında yenə də
öz mövqeyində qaldığını bildirir:
"Eşitsinlər bizə böhtan deyənlər,
eşitsinlər... Biz Molla Nəsrəddinik.
Bizim peşəmiz vəhşi adətlərə
gülməkdir".
Qayıdaq M.Mirheydərzadənin H.Minasazova verdiyi
cavabın üzərinə. Bu cavab "Tazə həyat" qəzetinin
5 iyun 1907-ci il tarixli 46-cı nömrəsində
dərc edilmişdi. Çox sərt şəkildə
yazılmış həmin cavabda M.Mirheydərzadə
H.Minasazovun 23 mayda Tiflis məscidində baş verənlər haqqında "Zaqafqaziya"
qəzetinə təhrif olunmuş məlumatlar göndərməsinə
öz etirazını ifadə edir: "Minasazovun bu
yazısından çox təəccüb edirəm, ondan
ötrü bir adam ki, özünü kulturnu və intiligent
adlandıra, onun vicdanı necə yol verər ki, sətrinə
üç qəpik pul almaqdan ötrü bu cürə iftira
və yalanlar ilə qəzetə sütunlarını
doldursun. Hərçənd ki, Minasazovun məsləki və əqidəsini
yaxşı bilən heç təəccüb etməməlidir
və halonki işin həqiqəti boylə olubdur ki, "Molla
Nəsrəddin" məcmuəsində "Zövci-axər"
və "Erməni və müsəlman övrətləri"
ünvanlı məqalə Tiflisdə camaat içində
böyük bir inqilab və cürbəcür
danışıqlara səbəb olmuşdur. Hətta
bazarlarda avam camaatlardan oylə adamlar da vardı ki, istəyirdilər
"Molla Nəsrəddin"in müdir və mühərririni
döyüb biabır etsinlər. Lakin bir neçə tədbirli
və islahxah adamlar və mən də məscidə gedib
camaatı sakit etməkdən ötrü mən də
çıxıb camaata xitabən dedim: Camaat, siz bura cəm
olmusunuz bundan ötrü ki, "Molla Nəsrəddin" idarəsi
övrətlər barəsində belə tələb
yazmışdır və özü də tələb
etmişdir ki, hər kəsin cavabı vardır ki, cavab versin
görək bu işin həqiqəti nə imiş. İndi mən də sizə onu deyirəm ki,
"Molla Nəsrəddin"in yazısı mütabiqi-Quran və
şəriət deyildir. Budur onun
cavabları həm zövci-axər və həm hicab barəsində.
Quranı-şərifin sureyi-Bəqərədən
və sureyi-Nurdan və sureyi-Əhzabdan bir neçə ayətlər
zikr edib müəyyən elədim hansılar ki, iki gün əvvəl
"Tazə həyat" ruznaməsində
yazdığıma görə dəxi burada təkrar etmək
istəmirəm".
Məsciddə
Ö.Faiqin cavab nitqinə maneçilik törətmək məsələsinə
gəldikdə isə M.Mirheydərzadə bu məlumatın da
təhrif edildiyini bildirir: "Ömər Faiq Nemanzadə
ayağa durub camaata xitabən dedi: "Camaat, mən də
sizin biriniz. İzn verirsiniz mənə, mən də
çıxım bir neçə kəlmə söz
danışım? Heç kəsdən
cavab olmadı. Mən ona dedim ki, minbər
ruhani sinfinə münhəsir olmağına görə minbərə
çıxa bilməzsən. Ancaq münbərin
yanında durduğun yerdə bu mətləbə dair hər nə
sözün olsa, deyə bilərsən. Faiq durub bu mətləbdən
kənar riba
və qeyr məsələlər üstündə
danışmaq və bütün üləmaları hiyleyi-şərri
qayırmaq ilə zəmm edib tohin etdi. Bu halda məsciddə
olan bir çox tüccar və əsnaf onun sözlərinə
qulaq asmaq istəməyib durub getdilər və məsciddə
olan bəzi şəxslər Faiqə cavab verdilər ki, bu
cür iftiraları üləma haqqında söyləməyib
bu məsələdə cavabın var isə bəyan etgilən.
Bu halda üzü açıqlıq tərəfdarları
olan üç-dörd nəfər tazə cavanlar o tərəfdən
qışqırıb dedilər ki, yenə qoymursuz Faiq
danışsın. Mən onları da və
bu biri camaatı da sakit edib Faiqin sözlərinə qulaq
asmaqlarını təvəqqe etdim. Faiq isə bu barədə
heç bir dəlil gətirə bilməyib yalnız
"İlla mazəhərə minhə" ayeyi-şərifəsini
dəlil gətirib onu öz rəyi ilə üzə və əllərə
təfsir etdi və bir də heç bu məsələyə
dəxli və rəbti olmayan Şeyx Tusi mərhumun bu
sözünü ki, naməhrəm kişi əcnəbiyə
övrətə şübhə veribən nəzəri ilə
baxmasa, haram etməyibdir. Faiq sözünü
qurtardıqdan sonra mən də cavabında demişəm ki,
camaat, o ki, "İlla mazəhərə minhə" ayəsidir eylə deyil ki, Faiq onu məna
etdi. Üləma və təfsirin yazmağına görə
və hicab barəsində olan o biri ayələrin "qərine-səncin
illa mazəhərə minhə"dən murad övrət
tayfasının zahir zinətləridir ki, ibarət olsun onun, yəni
övrətin libaslarının görkəmindən,
çadırbəndə və ayaqqabılarına olan kəlbətin
və zəncirə və qeyrdən, hansılar ki, onları
gizlətmək mahaldır".
Sonra
M.Mirheydərzadə məsciddə Ö.Faiqə qarşı
heç bir təzyiq göstərilməməsindən,
"Molla Nəsrəddin"i boykot etmək fikrinin böhtan
olmasından bəhs edərək məqaləni belə
bitirir: "Pəs sərkar Minasazov, heç utanmırsan bu
cür qırmızı yalan və iftiralar ilə qəzetə
sütunlarını doldurub özgələrin şəxsiyyətinə
toxunursan! Görünür ki, sənin həqq və
doğru ilə rucuin yoxdur. Səninki məhz
ona-buna sataşmaqdır. Nə eyləyəsən,
səninki də belə düşübdür. Dəxi bundan artıq bir söz yazmıram. Səni rucu edirəm el və yoldaşlar məhkəməsinə".
Bu məsələdən
bəhs edən tədqiqatçılardan Qulam Məmmədli,
Tofiq Hacıyev, Əsgər Qədimov, Ataxan Paşayev,
Şamil Qurbanov, Arif Əliyev və bəlkə də bizə
məlum olmayan başqaları heç bir səbr və tərəddüd etmədən
H.Minasazova haqq qazandırmış, M.Mirheydərzadəni isə "riyakar", "fitnəkar",
"mühafizəkar" adlandırmışlar.
M.Mirheydərzadənin
bu cür qiymətləndirməsi
sovet dövründə kommunist ideologiyasının həmin tədqiqatçılara
yönləndirici mənfi təsiri ilə bağlıdır.
Yəni o vaxt din
xadimlərinin fikirlərini, təklif və təşəbbüslərini
ağına-bozuna baxmadan qaralamaq, inkar etmək və zərərli
fəaliyyət kimi damğalamaq qarşıya qoyulmuş
icrası zəruri olan tələblərdən biri idi.
Tədqiqatçıların
həmin mövqeyinin yanlışlığını əsaslandıran
bir məqam da
vardır. Bu, 23 may 1907-ci ildə Tiflis məscidində
keçirilən Ömər Faiqlə M.Mirheydərzadənin
qarşı-qarşıya gəldiyi müzakirədən sonra
baş verən hadisələrdir. Diqqət edək: Bu
müzakirələrdən 9 gün sonra, yəni jurnalın 2
iyun 1907-ci il tarixli 22-ci nömrəsində dərc edilmiş
C.Məmmədquluzadənin qadın azadlığı məsələsinə
həsr olunan "Şeyxülislama iki dənə
açıq məktub" felyetonu mollaları daha da
qıcıqlandırmış və hər vasitə ilə
jurnalı bağlatdırmaq istəmişlər. Tiflis müvəqqəti
general-qubernatoru N.P.Timofeyevin 8 iyun 1907-ci il
tarixli əmri ilə jurnalın nəşri
dayandırılmışdır. Bu qadağaya
"Molla Nəsrəddin"ə hücuma keçənlər
səbəb olmuşdur.
Tədqiqatçılar hadisələrin bu cür
gedişinə istinad edərək uzun müddət C.Məmmədquluzadənin
Qafqazın Şeyxülislamına yazdığı
açıq məktubunu jurnalın nəşrinin
dayandırılmasının əsas səbəbi hesab
etmişlər. Həmidə Məmmədquluzadə də bu fikirdə
olmuşdur: "Bu məktub ruhani başçısını
çox hiddətləndirmiş və şeyx hökumətə
şikayət etmişdi. Hökumət bu
şikayətə cavab olaraq "Molla Nəsrəddin"i
bağladı". Lakin tarix elmləri
doktoru A.Paşayevin araşdırmaları qəti şəkildə
sübut etmişdir ki, 1907-ci ilin iyununda "Molla Nəsrəddin"in
nəşrinin dayandırılmasının "əsl səbəbi
qadın azadlığı məsələsi deyil
(Şeyxülislama yazılan açıq məktubda bu məsələdən
söhbət gedirdi - F.X.), Türkiyə haqqında verilmiş
karikaturalar olmuşdur". Bu faktı o vaxt Qafqaz
canişini dəftərxanasının sorğusuna Mətbuat
İşləri üzrə Tiflis Komitəsinin sədri V.Kolobovun cavabı
tam təsdiq edir. Cavabda yazılır: "Molla Nəsrəddin"
jurnalının bağlanması barədə müvəqqəti
general-qubernator tərəfindən verilmiş sərəncamla
əlaqədar olaraq general Timofeyevlə (Tiflis genral-qubernatoru -
F.X.) danışmağımdan aydın oldu ki, həmin jurnal
haqqında görülmüş tədbirə səbəb (yəni
jurnalın bağlanmasına səbəb - F.X.) qonşu
müsəlman dövlətlərinin hökmdarlarına
qarşı yönəldilmiş və diplomatik nöqteyi-nəzərdən
manasib olmayan kəskin məqalələrin dərc edilməsi
olmuşdur".
Deməli,
jurnalın bağlanmasının əsl səbəbi o vaxt çar
inzibati orqanları tərəfindən çox gizli saxlanıldığından
heç C.Məmmədquluzadənin özü də bundan xəbəri
tutmamışdı. Bu fikrin doğruluğunu C.Məmmədquluzadənin
"Molla Nəsrəddin" jurnalının 2 dekabr 1907-ci il
tarixli nömrəsində dərc olunan Bakı qız məktəbinin
müdiri Məryəm xanıma həsr etdiyi felyetonunda
yazdığı sözlər tam təsdiq edir: "20-ci
nömrədə yazanda ki, bizim kişilərimiz öz kəbinli
övrətlərini evdə qoyub, gedirlər
mütrübbazlığa və uşaqbazlığa
qurşanırlar, dünyanın hər bir tərəfindən
müsəlmanlar töküldülər üstümüzə
və başladılar bizi təkfir eləməyə və mərhum
şeyx məcmuəmizi bağlatdı".
"Molla
Nəsrəddin" jurnalının bağlanmasının səbəbi
haqqındakı fikirlərin azdırılması
"parçala, hökm sür" siyasətini həyata
keçirən çar hökumətinin marağında idi. Çünki ruhani təbəqə ilə digər
ziyalılar arasında intiriqa salıb onu
qızışdırmaq, Qafqaz xalqlarını bir-birinə
qırdırmaq onun bu ərazidə şovinist niyyətlərini
həyata keçirməsi üçün sərfəli idi.
Beləliklə, aydın olur ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının 1907-ci ildə qadağan olunmasında tədqiqatçıların
güman etdiyi kimi nə Şeyxülislamın, nə də
M.Mirheydərzadə və onu müdafiə edənlərin
barmağı olmuşdu. Əslində, jurnalın nəşrinin
Şeyxülislama görə qadağan olunmasını
M.Mirheydərzadənin heç özü də istəməzdi.
Çünki bu, həmin Şeyxülislam idi
ki, xoşu gəlmədiyi üçün vaxtilə onu ruhani
idarəsindəki işindən çıxarmış,
1907-ci ildə isə ruhanilik hüququndan məhrum etmişdi.
Tədqiqatçıların M.Mirheydərzadəni
xoşagəlməz epitetlərlə təqdim etməsinin əsas
səbəblərindən biri də məhz bu məsələlərdən
xəbərdar olmamalarıdır.
M.Mirheydərzadə
rus çarizminin mənfur siyasətini anladığı üçün XX
əsrin lap ilk illərində inqilabi fəaliyyətə
başlamışdı. Bu məqamda o, çar
mütləqiyyətinin əleyhinə
açıq-açığına çıxış edən
C.Məmmədquluzadə ilə eyni mövqedə idi.
(İnqilabi fəaliyyətinə görə 1905, 1907-ci illərdə
həbs olunub Metex qalasına salınan M.Mirheydərzadənin
"Tərcümeyi-halında belə bir cümlə var:
"Çar müttəqiyyətinə qarşı fəhlələr
arasında təbliğat və təşviqat işləri
aparırdım". Lakin İranda mükəmməl dini təhsil
alan M.Mirheydərzadənin zövci-axər
və hicab məsələsində özünəməxsus
baxışları imkan vermirdi ki, C.Məmmədqiluzadə ilə
eyni mövqedən çıxış etsin. Buna
görə ona "riyakar" və "mühafizəkar"
demək olarmı? Yox!
M.Mirheydərzadənin
sonrakı inqilabi və elmi fəaliyyəti (O, 1925-1928-ci illərdə
Naxçıvanı Tədqiq və Tətəbbö Cəmiyyətinin
elmi katibi, 1930-1945-ci illərdə isə Naxçıvan
Dövlət Tarix Muzeyinin direktoru olmuşdur) sübut etdi ki,
onun da C.Məmmədquluzadə kimi məfkurəsinin
formalaşmasında 1905-ci il rus inqilabının, sosial-demokrat
təşkilatlarının ciddi rolu olmuşdur. M.Mirheydərzadənin "Hümmət" qrupunun
üzvü kimi sonralar hətta Ö.F.Nemanzadə ilə əməkdaşlığı
haqqında da məlumatlar vardır.
Belə bir mənalı həyat yolu keçən azad və demokratik cəmiyyət uğrunda mübarizə aparan bir şəxsi inandığı həqiqətləri (qadın məsələsində) dilə gətirdiyi və öz mövqeyini müdafiə etdiyi üçün "fitnəkar" adlandırmaq olarmı? Yox!
İstər C.Məmmədquluzadə, istərsə
də M.Mirheydərzadə Azərbaycan xalqının
oğullarıdır. Onların hər ikisinin fikrinə və
mövqeyinə hörmətlə yanaşmaq bugünkü
demokratik düşüncəli hər bir şəxsin
borcudur.
Fərman XƏLİLOV
AMEA Naxçıvan Bölməsi
Əlyazmalar Fondunun direktoru, filologiya üzrə elmlər
doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 12 iyun.- S.22.