Məhəbbətlə
yaşanan təkrarsız sənətkar ömrü
Həyatda əlamətdar görüşlər olur. Elə
görüşlər ki, onların bəxş etdiyi
güclü enerji bütün həyatına nüfuz edir.
Mən onları Taleyin bəxşişi
adlandırardım. Nə yaxşı, həmin
bəxşişlərdən mənə də pay
düşüb. Nurlu, alicənab, qəlbi
büllur kimi saf, şərəfli sənətkar Ədilə
Hüseynzadə ilə görüş məhz belələrindən
idi. "İnsanda hər şey gözəl
olmalıdır: onun siması da, libası da, qəlbi də,
fikirləri də". Ədilə xanım
haqqında düşünərkən hər zaman Çexovun
bu məşhur deyimi yadıma düşür. Xoşbəxtəm
ki, onunla Bülbül adına orta ixtisas
musiqi məktəbində müəllimim kimi ünsiyyətdə
olmuşam, onun musiqi, bəstəkarlıq peşəsinə
dair müdrik tövsiyələrindən bəhrələnmişəm.
Məktəbi bitirdikdən sonra münasibətlərimiz davam
edib: onu özümə çox yaxın insan, həmdəm,
dost bilmişəm. Sonralar Ədilə
xanımın yaradıcılığını tədqiq etmək
də mənə nəsib olub. Ədilə
Hüseynzadə maraqlı, dolğun bir həyat yaşadı.
O, Azərbaycanda, ümumən müsəlman Şərqində
ilk qadın bəstəkarlardan biri idi. Birincilərdən olmaq
isə şərəfli, lakin şərəfli olduğu qədər
məsuliyyətli bir işdir: neçə-neçə maneə,
stereotip dəf olunmalıdır! Bu yolda Ədilə
xanıma ən böyük dəstəkçi Üzeyir
Hacıbəyli olub. Bəstəkarlıq məktəbimizin
banisi, pedaqoq, alim, dramaturq, publisist, siyasi xadim, 101 il öncə qurulmuş Azərbaycan Demokratik
Respublikasının fəallarından biri olan Üzeyir bəyin
yaradıcılığında qadın azadlığı
mövzusu önəmli yer tuturdu. Öz publisistik məqalələrində
də, 1920-ci il bolşevik
işğalına qədər yaratdığı üç
operettasında da o, qadının öz aqibətini müəyyənləşdirmək
haqqını təsbit edirdi. Bu mənada o, böyük maarifpərvələr
- Mirzə Fətəli Axundzadə, Həsən bəy Zərdabi,
Əhməd bəy Ağayev və digərlərinin
ideyalarının davamçısı kimi
çıxış edirdi. Hələ XIX əsrdə
Mirzə Fətəli Axundzadə qadınlara nəinki təhsil
vermək, habelə onlara "dövləti idarə etmək
elminin əsaslarını" öyrətməyin zəruriliyi
barədə söz açmışdı. Yeri gəlmişkən, bu fikri mən Azərbaycan
qadınları arasında ilk pedaqogika üzrə elmlər
namizədi - nənəm Zümrüd Axundovanın "Azərbaycanda
qadın təhsili tarixindən (1900-1914-cü illər)"
adlı dissertasiyasından əxz etmişəm.
Məhz
Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsü ilə
istedadlı azərbaycanlı qadınlar - Ağabacı
Rzayeva, Şəfiqə Axundova, Elmira Nəzirova ötən əsrin
birinci yarısında sənətə gəldilər, yeni Azərbaycan
mədəniyyətinin qurulması işində kişi həmkarları
ilə çiyin-çiyinə çalışıb, əhəmiyyətli
uğurlar qazandılar. Ədilə Hüseynzadə
bu sırada xüsusi yer tutur. Onun
bioqrafiyası XX əsr Azərbaycan tarixinin dramatik
olaylarını, mürəkkəb zamanın əlamətlərini
aynatək əks etdirir.
Ədilə xanım sənətsevər bir ailədə
dünyaya göz açmışdı. Onun anası
Zeynəb xanım heç zaman çadra örtməyib,
tanınmış maarifpərvər Şəfiqə Əfəndizadənin
təşkil etdiyi savadsızlığın ləğv
olunması kurslarında oxuyub. Ailənin
bütün övladları - üç bacı, bir qardaş
Avropa tipli musiqi təhsili almış, o zaman təzəcə
yaradılan, direktoru Üzeyir Hacıbəyli olan musiqi məktəbində
oxumuşlar.
Əvvəl-əvvəl
fizika və lirikanın mübarizəsində texniki elmlərə
meyl qalib gəlir: Ədilə xanım Sənaye İnstitutunu
(indiki Azərbaycan Neft Akademiyasını) kimyaçı,
mühəndis-texnoloq ixtisası üzrə bitirir. Onun həyatında kəskin dönüş 1942-ci
ildə baş verir. "Musiqi ilə
ayrılığa" dözə bilməyən, avazla
oxumağı sevən Ədilə xanım - o zaman artıq
üç uşaq anası konservatoriyanın rektoru Üzeyir
Hacıbəyli ilə görüşüb, ona ürəyində
gəzdirdiyi arzunu açır: "Musiqisiz yaşaya bilmirəm!"
Rektorun çağırdığı komissiya
Ədilənin məlahətli metso-sopranosunu dəyərləndirib,
onu konservatoriyanın vokal şöbəsinə qəbul edir.
Bir dəfə Üzeyir bəyin kabinetinin yanından
ötərkən Ədilə xanım ustadın cavan bir
qızla piano arxasında məşğul olduğunu
görür.
Bəlli olur ki, bu xanım Üzeyir bəyin bəstəkarlıq
sinfinin tələbəsidir. Bu xəbər gənc
Ədiləni çox təəccübləndirir:
"Qadın da bəstəkar olarmış?" O da musiqi
yazmaq həvəsinə düşür: ilk
mahnısını - "Yadigar"ı bəstələyib,
Üzeyir bəyə göstərməyə cürət edir
və - möcüzə! - böyük sənətkarın
sinfinə qəbul olunur. Tədricən Ədilə
xanımın öz duyğularını səslər vasitəsilə
ifadə etmək istəyi ön plana çəkilir.
Amma onun vokalçı kimi bioqrafiyasının ən azı
bir faktı diqqətəlayiqdir: 1945-ci ildə II Cahan
Müharibəsi bitəndən sonra ekranlara çıxan
dünyaca məşhur "Arşın mal alan"
filmində Asiyanın vokal partiyasını məhz Ədilə
Hüseynzadə səsləndirmişdi.
Onu da qeyd
edim ki, Ədilə xanım Üzeyir bəyi həmişə
böyük ehtiramla xatırlayır, onu "Peyğəmbər
kimi insan, maestro, böyük dost" adlandırırdı.
Ustadı haqqında danışanda həmişə
duyğulanardı, üzünü də indiyədək
unutmadığım o bənzərsiz təbəssüm
işıqlandırardı...
İlk nəzərdə
gənc yaradıcı xanımın həyatı
qayğısız görünür, amma yaraşıqlı
fasad arxasında o qədər dramatik hadisələr gizlənir!
Repressiyaların tüğyan etdiyi 1937-ci ilin qara
buludları Ədilə Hüseynzadənin ailəsindən də
yan keçmir.
Həmin ildə onun ən doğma insanları - atası,
anası, iki bacısı və qardaşı İran
pasportlarına malik olduqlarına görə Arazın o
tayına - İrana sürgün edildilər, Ədilə
xanım isə ailəli, artıq o zaman ana olduğundan həyat
yoldaşı ilə birlikdə Bakıda qərar tutdu. O illərə
dönərək Ədilə xanım "Vətənimdə
qərib qaldım", - söyləyərdi. Onu da deməliyəm
ki, Ədilə Hüseynzadənin bütövlükdə nur
dolu musiqisində daim kədər notları eşidilir: bu da, zənnimcə,
elə bəstəkarın şəxsi həyəcanları,
doğmalarından ayrı düşməsi ilə əlaqədardır.
Onun ilk
yaradıcılıq nümunəsilə bağlı kövrək
bir məqam var. Qərib ölkədə Azərbaycan radiosunu
həsrətlə dinləməkdə təskinlik tapan
Ədilə xanımın atası onun "Vəslin həvəsi"
romansını Bülbülün ifasında eşidib
duyğulanmış, öz qızının uğurlarına
görə fərəhlənmişdi. Bir neçə gün
sonra isə o, dünyasını dəyişmişdi...
40-cı illərin ortalarında artıq Ədilə
Hüseynzadə bir bəstəkar kimi tanınır. Zaqafqaziya
respublikaları musiqi incəsənəti dekadası kimi
miqyaslı festivalda (Tbilisi, 1944) onun əsərləri
böyük rəğbətlə qarşılanır.
Moskvanın "İzvestiya" qəzeti (7 fevral 1945-ci il) o zaman yazırdı: "Azərbaycanda bir
çox gənc bəstəkar qadınların - Ədilə
Hüseynzadə, Ağabacı Rzayeva, Şəfiqə Axundova
və başqalarının sənətə gəlişi
xoş hadisədir. Onların əsərləri
dekadada özünə layiq müvəffəqiyyət
qazanmışdır".
Ədilə
xanımın həyatı sanki öz məcrasını
tapır, arzuları gerçəkləşməyə
başlayır: o, Bəstəkarlar İttifaqına üzv
seçilir, əsərləri səslənir, hətta Azərbaycan
himninin yazılışı ilə bağlı müsabiqəyə
də cəlb olunur. Lakin 1948-ci il Ədilə
Hüseynzadə və onun tələbə həmkarları
üçün ağır sınaq ili olur. Belə ki,
ÜİK(b)P MK-nın (Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin)
"V.Muradelinin "Böyük dostluq" operası
haqqında" bədnam qərarından sonra Azərbaycanın
gənc bəstəkarlarının realizmdən uzaq olmaqda -
formalizmdə ittihamlandırılması kampaniyası
başlanır. 1948-ci il fevralın 20-də
"Kommunist" qəzeti yazırdı: "Ağabacı
Rzayeva, Ədilə Hüseynzadə, Hökümə Nəcəfova,
Adil Gəray kimi tələbələrin əsərlərində
mücərrədlik geniş yer tutur. Bunların
nəticəsində bir sıra tələbələrə
rus və qərb klassik musiqisinin ən yaxşı ənənələrinə
hörmət hissi aşılanmır, onlar xalq
yaradıcılığına məhəbbət ruhunda tərbiyə
edilmirlər". Əlbəttə, bu
ittihamların adı çəkilən bəstəkarlara
şamil olunmasının əsassızlığı
aydındır.
Daha bir zərbə 1948-ci ildə artıq 4-cü kurs tələbəsi
olan Ədilə Hüseynzadənin oxuduğu nəzəriyyə
və bəstəkarlıq fakültəsinin Azərbaycan
şöbəsinin (AZO) qəfildən bağlanması olur. Həmin
xüsusi bəstəkarlıq şöbəsində tələbələr
Azərbaycan milli musiqisinin - muğamların
qanunauyğunluqlarını Üzeyir Hacıbəylinin rəhbərliyi
altında dərindən mənimsəyib, monodik təfəkkür
tipini Avropa musiqi sistemi ilə üzvi
uzlaşdırılması yollarını arayıb
axtarırdılar. Məqsəd o zaman qərb
musiqisini özü üçün kəşf etməyə
başlayan gəncləri milli köklərdən
uzaqlaşması təhlükəsindən qorumaq idi. Həmin
dərslərin mahiyyətini Qara Qarayev gözəl ifadə
etmişdir: "Üzeyir bəy mənim milli qəlbim naminə
mübarizə aparırdı". Lakin 40-cı
illərdə bu təhsil konsepsiyası da sovet
ideologiyasının məqsədləri ilə ziddiyyətə
girir.
Ədilə
xanım ruhdan düşmür: 1948-ci ildə bütün fənlər
üzrə qısa müddətdə imtahan verib, yenidən
konservatoriyanın 1-ci kursuna qəbul olunur. 1953-cü
ildə konservatoriyanı bitirən Ədilə Hüseynzadə
bəstəkarlıq üzrə peşəkar təhsil
almış ilk azərbaycanlı xanım olur. Onun müəllimi Boris Zeydman - Rimski-Korsakovun tələbəsi
Maksimilian Şteynberqin sinfini bitirmişdi. Odur,
Zeydmanın tələbələri, o cümlədən,
Ədilə xanım, özlərini Rimski-Korsakovun nəticələri
adlandırırdılar.
Həmin
1953-cü ildən Ədilə Hüseynzadə Konservatoriya nəzdində
onillik musiqi məktəbində (sonralar Bülbül adına
orta ixtisas musiqi məktəbi adlandırılır)
"uşaq yaradıcılığı" fənnindən
dərs demiş, neçə-neçə gəncə bəstəkarlıq
peşəsinin əlifbasını öyrətmişdir. Otuz
ildən artıq davam edən pedaqoji fəaliyyəti ərzində
(1986-cı ilə kimi) Ədilə Hüseynzadənin sinfində
Müslüm Maqomayev, Sevda İbrahimova, Firəngiz Əlizadə,
Elnarə Dadaşova, Rəşid Əfəndiyev (Nəsiboğlu),
Azad Zahid və başqaları oxumuşdur.
Buradaca mən Ədilə xanım - müəllimim haqda
xatirələrə dönmək istərdim. Etiraf edim ki, əvvəlcə
biz, Bülbül adına musiqi məktəbinin "nəzəriyyə"
şöbəsinin şagirdləri, bu dərslərin
bütün əhəmiyyətini dərk etmir, hətta
onları musiqişünaslar üçün qeyri-məcburi
sayırdıq. Lakin müəllimimizin həssas
rəhbərliyi altında tədricən "kompozisiya" fənninə
münasibətimizi dəyişdik. Bizdə
musiqi bəstələməyə həvəs oyandı.
İndi mənə tamamilə aydındır ki,
musiqi barədə səriştəli fikir söyləmək
üçün tədqiqatçıya əsər
yazmağın daxili mexanizmini bilmək və duymaq nə qədər
vacibdir.
Ədilə xanım heç zaman təzyiq etmirdi, bəsit
bəstələrimi səbirlə dinlədikdən sonra nəzakətli
tərzdə müəyyən göstərişlər
verirdi. Özü də onun məsləhəti ilə əlavə
olunan "naxışlar", bir qayda olaraq, əsərin
simasını yaxşılığa doğru dəyişdirirdi.
Ədilə xanımın sinfində təhsilimi piano
sonatası ilə bitirdim və...gözləmədiyim təqdirdə
buraxılış imtahanında məktəbimizin direktoru
Nazim Əliverdibəyovdan belə bir təklif eşitdim:
"Heç də pis deyil... Bəlkə sənədlərinizi
konservatoriyanın bəstəkarlıq şöbəsinə
verəsiniz?"
Əlbəttə,
mən artıq məşğul olacağım ixtisas barədə
qəti qərar qəbul etmişdim, amma nə gizlədim,
sevindim: deməli, məşğələlərimiz hədər
getməyib. Bu uğurumu Ədilə xanımın səbir, zəhmət
və müəllim məharətinin nəticəsi kimi dəyərləndirirdim...
Ədilə Hüseynzadənin yaradıcılıq irsi
musiqinin bir çox janrlarını ehtiva edir. Burada iri xor əsərləri
də, instrumental musiqinin ən ali
formaları - simfonik poema, simli kvartet, sonata da var. Paris konsertində
bəstəkarın violonçel və piano üçün
Sonatinası A.Miltıx və S.Tağızadə tərəfindən
şövqlə ifa olundu. Bu əsər
tammetrajlı bir sonata da adlandırıla bilər.
Çünki burada biz İnsan konsepsiyasının
bütün təzahürlərini - lirik duyğularla
yaşayan, düşüncələrə dalan, həyatdan
zövq alan insanı görürük.
Sonatinanı dinləyəndə Marina Tsvetayevanın bir
misrası yada düşürdü: "Violonçel qəlbimin
qəlbidir".
Vokal sənətinin sirlərinə bələd olan
Ədilə xanım romansa, mahnıya daha böyük önəm
verirdi. Paris
konsertinin proqramında Ədilə Hüseynzadənin həm
erkən vokal əsərləri, "Yadigar" (söz:
İ.Soltanındır), "Gül" (söz:
A.Puşkinindir) miniatürləri, Nizaminin sözlərinə
bəstələdiyi "Vəslin həvəsi" romans-qəzəli,
həm də vokal lirikasının zirvəsi -
"Duyğular" silsiləsindən fraqmentlər təqdim
olundu
Ümumiyyətlə,
əsl poeziya xiridarı kimi bəstəkarın ən
mühüm keyfiyyətlərindən biri şeirə, sözə
son dərəcə həssas münasibətdir: romansların əksəriyyətində
məhz söz, ona adekvat ifadəli intonasiya tapmaq cəhdləri
əsasdır. Odur, onun vokal miniatürlərini
"səs və fortepiano üçün şeir"
adlandırmaq daha düzgün olardı. Alman musiqisində
tətbiq olunan kunstlied, fransız musiqisində intişar
tapmış melodie janr atribusiyasına da üz tutmaq olar.
Öz silsiləsində heç də təsadüfi
olmayaraq Ədilə Hüseynzadə, ədəbiyyatşünas
Məmməd Arifin təbirincə desək, "fikir
poeziyasının yaradıcısı" Rəsul Rzanın əsərlərinə
üz tutur.
Proqramın
"Duyğular" silsiləsinin (sözlər: Rəsul Rza və
Nigar Rəfibəylinindir) lirik kulminasiyası olan "Mənim
arzum" monoloqu ilə açılması rəmzi məna
daşıyırdı. Demək olar ki, burada bəstəkar
şairin ardınca öz əsas fikirlərini,
amallarını səsləndirir:
Mən nə istəyirəm? / Ciyər dolusu hava,/
Könül dolusu sevinc./ Bəzən də bir az kədər./
Elə ki, könlüm də, qəlbim də, beynim də
sevincin qədrini bilsinlər...
Sonda bir də
səslənən "Mən nə istəyirəm?"
sualı belə cavablandırılır: Yaradıcı əməklə
dolu ömür/ Şəfqətli həyat! Mübarizəli,
dinc!
Həqiqətən də yaradıcılıqla dolu həyat
bəstəkarın əsas amalı idi. Ədilə
xanım peyzaj və ya intim xarakterli lirika ilə məhdudlaşmayaraq
dramatik səslənməyə malik mövzulara da diqqət
yetirmişdi. Bu baxımdan konsertdə səslənən
"Gözlərin matəmi. Xirosima!.."
balladası maraqlıdır. Bəstəkarı
Rəsul Rzanın şeiri həm yaradıcı insan, həm də
qadın, ana kimi çox həyəcanlandırmışdı.
Axı şeirin mərkəzi obrazı
günahsız bir uşaqdır. Atom bombardmanından zərər
çəkmiş bir qızcığazın acı taleyi
timsalında Azərbaycan sənətçiləri çox
önəmli bir mövzuya toxunurlar: minlərlə insanın
faciəsinə bais müharibələrə qarşı qəti
etiraz ifadə edirlər. Bəli, bu gün də
müharibələrin əsas qurbanları uşaqlardır.
Azərbaycanda Xocalı soyqırımı zamanı neçə-neçə
uşaq məhv edilmişdir!
Nəhayət, mən "Məhəbbətlə
doğulmuşam anadan" vokal miniatürünü də qeyd
etməliyəm. Bu miniatür bəstəkarın uzun illər əməkdaşlıq
etdiyi lirik duyğular şairəsi Nigar Rəfibəylinin
sözlərinə bəstələnib:
Ölümdən qorxmuram, cəfadan,
zülmdən qorxmuram,
Bircə məhəbbət yarasıdır
ürəyimi qanadan,
Elə bil məhəbbətlə
doğulmuşam anadan.
Bircə
gün sevilməsəm,
bulud
kimi dolaram.
Bircə
gün sevilməsəm,
çiçək kimi solaram.
Bircə
gün sevilməsəm,
bir anda
məhv olaram.
Mən müəllimim Ədilə Hüseynzadə
haqqında kitabımı "Məhəbbətlə
doğulmuşam" adlandırdım və bu, heç də
təsadüfi deyil. Bu sözlər zəngin daxili aləmə malik gözəl,
zərif, bəstəkar, həssas müəllim, ilk əvvəl
bizim praqmatik zamanda, deyəsən, birdəfəlik itirilmiş
ali mənəvi keyfiyyətlər sahibi
olan uca insan, şəxsiyyət Ədilə Hüseynzadənin
bütün həyatının devizi ola bilərdi. O
insanın ki, Vətəninin, musiqinin, həyatın vurğunu
idi və öz sevgisini hamıya - dinləyicilərinə, həmkarlarına,
tələbələrinə səxavətlə, geniş
ürəklə bəxş etməyi bacarmışdı...
Uğurla keçən musiqi gecəsi rəngarəng
emosiyalar doğurdu. Dinləyiciləri həm bəstəkarın
duyğulu musiqisi, həm də dramatik həyat tarixçəsi
həyəcanlandırdı. Buradaca mənim
çıxışımın mətnini fransız dilinə
tərcümə etmiş Mehri xanıma minnətdarlığımı
bildirmək istərdim. Zənnimcə,
salona toplaşanlar, fransız dilinə bələd olmayanlar
belə, fransızca səsləndirilən poetik misraların
gözəlliyi və məxsusi musiqisindən zövq
aldılar.
Haşiyə
çıxıb qeyd etməliyəm ki, təxminən elə
konsertlə eyni zamanda Parisdə Fransa Milli Assambleyasında
Fransa-Azərbaycan parlamentlərarası dostluq qrupunun təşkilatçılığı
ilə "Qadın hüquqları: Şərq və Qərbin
qovuşuğunda Azərbaycan nümunəsi" mövzusunda
seminar keçirildi. Seminar da Azərbaycanda
qadına səsvermə hüququ verilməsinin 100 illiyinə
həsr olunmuşdu. Həmin mötəbər
toplantıda ölkəmizi Azərbaycanın Fransadakı səfiri
Rəhman Mustafayev, Ailə, Qadın, Uşaq Problemləri
üzrə Dövlət Komitəsinin sədri Hicran
Hüseynova, Milli Məclisin deputatı Sahibə Qafarova, BDU-nun
professoru Lətifə Əliyeva təmsil etdilər.
Tariximizin önəmli hadisəsinə
həsr olunmuş musiqi gecəsinin məntiqi davamı ölkəmizin
Fransadakı səfirliyinin yardımı ilə baş tutan
Sen-Klu qəbiristanlığında uyuyan Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin görkəmli nümayəndələri
- Əlimərdan bəy Topçubaşov və Ceyhun bəy
Hacıbəylinin məzarlarının ziyarəti oldu. Axı məhz həmin şərəfli
insanların sayəsində biz bu gün
qadınlarımızın cəmiyyətdə statusunu
yüksəldən qanunun bir əsrlik yubileyini qeyd edirik -
böyük fərəh, sevinc, həyəcan və sözlə
ifadə edilməsi çətin olan heyrətlə qeyd edirik.
Zümrüd
DADAŞZADƏ
Əməkdar
incəsənət xadimi, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 14 iyun.- S.8-9.