Elnaz Eyvazlının poeziyası: təkrarsız
duyğular məkanı
Elnaz
Eyvazlı ədəbi prosesdə az
görünür, mətbuatda şeirlərilə tez-tez
çıxış etmir, ya da mənə elə gəlir,
şeirləri ədəbi mətbuatda və saytlarda
gözümdən qaçmış da ola bilər.
Cəmi
iki şeir kitabı nəşr edilib: "Yaxşı ki yaza
bilirəm" (2007) və "Kişi etirafı" (2011). Bu kitablar dörd illik bir fasilə ilə işıq
üzü görüb. Üçüncü
şeirlər kitabının nəşr edilməsi mənə
məlum deyil, mətbuatda da bu barədə informasiyaya rast gəlməmişəm,
özü ilə də şəxsi
tanışlığım yoxdur. Hər
halda ikinci şeirlər kitabından səkkiz illik bir zaman
keçir, bu zaman içərisində yeni şeirlər
yazmaması mümkünsüzdür. Çünki
bu şeirləri göstərir ki, poeziya ilə nəfəs
alır və yaşayır, şeir onun həyatı,
yaşam umududur. Umud isə heç zaman kəsilməz,
bulaq kimi axacaq, çağlayacaq. Bu səbəblə
ədəbi prosesdə görünməməsi
özünün şair həyatını yaşamasından,
yaradıcılığa ciddi yanaşmasından da irəli gələ
bilər. Ancaq məsələ heç də
ədəbi mühitdə görünməkdə də deyil,
hər zaman gündəmdə olanlar heç də həmişə
ədəbiyyatın faktına çevrilə bilmir. Şairi ədəbiyyat faktına yazdıqları, əsərlərindəki
yenilikçilik, malik olduğu ruh, bədii mətnin enerjisi,
oxuculara təsiri, özünəməxsus poetik
manifestasiyası və onu sonadək inkişaf etdirməsi
çevirir. Bu mənada Elnaz
Evazlının əlimizdə olan iki kitabı onun poeziyası
haqqında müəyyən ədəbi tənqidi fikir
söyləməyə imkan verir.
Açığı, bütün dövrlərdə
olduğu kimi, indi də şeir yazanlar çoxdur; lakin bu
yazanlar içərisində öz səsi, öz bədii
düşüncə aləmi, orijinal poetik dünyası
olanlar o qədər də çox deyil. Əsrimiz
intellekt əsridir, indi oxucunu subyektiv, cılız hisslərlə,
arzularla aldatmaq, yalançı pafosla məşğul etmək,
onun qəlbini oxşamaq, beynində yuva salmaq çox çətindir.
Qloballaşan, robotlaşan dünyanın, həyatın
və insanın poetik yükünü çəkmək
üçün bunlar çox azdır, gərək kədərin,
sevincin, həyatın bütün rənglərini göstərə
biləsən, özü də səmimiyyətlə,
istedadla. İstedadla yanaşı, həyatı
dərketmənin yeni ifadə forma və üsullarını
da yaxşı biləsən. Elnaz
Eyvazlının şeirlərində həyatı əksetdirmədə
son dərəcə orijinallıq və özünəməxsusluq
var; hər bir şeiri həyatın (həyatının!) bir
parçası, lövhəsidir. Lakin bu
parça bədii mətn boyu onun həyatından
çıxır, hamımızın həyatına
dönüşür, sanki yaşadıqlarımızı bizə
yenidən yaşadır. Biz bu həyatı
sanki bir kərə yaşamışıq. Şeirlərindəki
həyatı yaşayaraq təsvir edir, bizə sevdirə bilir,
bəlkə buna görə bu həyat bizə doğma, tanış gəlir.
Elnaz Eyvazlı poeziyasının əsas xüsusiyyətlərindən
biri şeirlərinin poetik ruhunun təbiiliyində və
orijinallığındadır. Poetik nəfəsi canlıdır,
enerjilidir; hadisə
və predmetlərə tamamilə başqa bir rakursdan
baxır, onu hiss edir və görür. Şeirlərinin
çoxunda ən adi həyat hadisələrindən söz
açır, ancaq bu həyat hadisələrini belə poetikləşdirməyi
və məna verməyi bacarır. Fərhad
Metenin ölümünə yazdığı "Son mənzilə
ilk məktub" şeirində gənc şairin həyatdan
vaxtsız getməsini poetik detallarla təsvir edir.
Şairin ölümünə ağı demir, vay-şivən
qoparmır, çox sakit tərzdə, sanki bu ölümü
gözləyirmiş kimi qarşılayır.
Ölümünü "mənzilini dəyişməsi"
kimi mənalandırır; şeiri sadə bir detal üzərində
quraraq şair həyatının gerçəkliklərinə
verdiyi poetik mənanı son dərəcə yığcam
şəkildə ifadə edir:
Salam, dostum, necəsən?
Eşitdim mənzilini dəyişmisən gecə sən.
Sən:
"bir azdan-deyirdin-ölüm dəyişəcək yerini,
keçəcək divarın o biri üzünə"
Amma tez dəyişdi,
Bu nə işdi?
Eşitdim,
darıxdım,
pəncərəni açdım laybalay.
Qulağıma
səs gəldi,
lay-lay
balam, a lay-lay.
Adını çəkib çığırmaq istədim,
çığıra bilmədim.
Sən deyən kimi pıçıldadım ismini.
Elnaz Eyvazlı poeziyasının yenilikçiliyi
orasındadır ki, fikirləri və təsvirləri
ölçülü, nizamlıdır, süjet və
kompozisiya vəhdətdə götürülür, bədiilik
və obrazlılığa üstünlük verilir. Konkret poetik məqsəd
daşımayan fikir səsləndirilmir, mücərrəd,
anlaşılamaz obrazlar yoxdur. Hər
şey sanki ölçülüb-biçilmişdir.
Amma bu "ölçü-biçi" hiss olunacaq dərəcədə
deyil. Bütün bunlar şairin poetik üslubi
vasitələrinin rəngarəngliyi ilə başa
çatır. Bu üslubi vasitələr
içərisində şeirin bədii təsvir və ifadə
vasitələri mühüm yer tutur. Onun
dili sadə, sadə olduğu qədər obrazlıdır.
Sözləri, ifadələri semantik
yüklüdür. Poetik
obrazlılığın ən bitkin formaları sintaktik vasitələrlə
ifadə olunur. Poetik təsvir
imkanlarının genişliyi, forma
yığcamlılığı ideyanın başa
çatmasını şərtləndirir. Özünəməxsus şeir dili estetik faktorda bədii
sistemliliyi tamamlayır. Allaha xitabları,
fikrin ifadəsində sözün elastikliyi və poetikliyi yeni
poetik düşüncə aləmini
formalaşdırmış olur. Bu cür səmimi
şeirlərin, misraların ona Allah tərəfindən
verildiyini iddia edən şair bunun üçün "Pis
olmadı göndərdiyin, Göydən yerə endirdiyin.
Bu gecə dilləndirdiyin, Qulunam mən, sağ ol,
Tanrım", - deyə ifadə edir edir.
Poeziyada üslubi vasitələr nə qədər çox olarsa, onun dəyərliliyi artmış olar; şeirdə söz, ifadə və söz sırası bu üslubi vasitələri artırmaqla emosionallığı təmin edir. Elnaz Eyvazlı bu vasitələrdən məharətlə istifadə edir. İfadə vasitələrindən tutmuş semantik üslubi vasitələrə qədər şeirin strukturuna təşkilində əsaslı rol oynayır. Bu poetikliyin ilkin meyarlarından biridir. Belədə hər bir misra və ifadələr poetik yüklülük, obrazlılıq qazanır, sətirlərin hər biri həm müstəqil fikir ifadə edir, həm də əvvəlki və sonrakı fikirlərlə bağlanır.
Sətirlərdəki hərəkətlilik və dramatizm ideyanın açılması üçün bir vasitə olur. Poetik strukturda əyanilik, görümlülük, inandırıcılıq lakonikliyi şərtləndirir. Bütün bunlar gözlənilməz poetik sonluqla bir qədər də möhkəmlənir, daşlaşır. Şair sevginin özünü deyil, onun gətirdiyi fədakarlıqları təsvir edir. Sevmək fədakarlıqdır, lap elə lirik qəhrəmanının dediyi kimi, "Hər şey cəhənnəm olsun deyib" "cəhənnəmə birlikdə getmək"dir:
Aç qollarını,
yum gözlərini.
Bas bağrına körpə kimi.
Çək ciyərlərimə qoxumu,
at içindəki təlaşı, qorxunu.
"Hər şey cəhənnəm olsun", - deyib,
tut əlimdən.
Məktəbli dəftəri kimi
sıxıb sinəmizə günahı,
köksümüzdə çəkdiyimiz acıların ahı.
Tüpürüb əzaba, acıya, qəmə,
birlikdə gedək cəhənnəmə!
Elnaz Eyvazlı poeziyasının əsas xüsusiyyətlərindən biri də hadisəni canlandırmaq, adi təsvirlərlə qeyri-adi poetik qənaətlər əldə etməsidir. Bu, onun üslub fərdiliyidir. Fikrimcə, bu üslub fərdiliyi şairin poeziyamızdakı yerini möhkəmləndirə və onu daha görümlü yerə qaldıra bilər.
O, şeirdə ənənəvi meyarlardan-obrazyaratmadan, süjetdən istifadə etmir; ancaq sətirlərin hər biri süjetlilik qazanır. Feillərdən maksimum istifadə sətirlərə və fikrin ifadəsinə bir hərəkətlilik gətirir. Obraz burada nişan verilmir, barmaqla göstərilmir, adı ilə çağırılmır; yalnız şeirin sonunda onun kimliyi aydın olur, sözlərlə obrazın portreti çəkilir. Buraya nəyi isə əlavə edib, nəyi isə çıxarmaq olmaz. Hər şey zərgər dəqiqliyi ilə verilir: "Səhər gözlərini açan kimi, barmaqlarının ucunda tərk edər yataq otağını. Evdən işə qaçar ilandan qaçan kimi. Başını işlə, ciyərlərini zəhər, gözlərini siqaret tüstüsüylə aldadar. Bürüyər dumana ətrafını, yalançı xəyallar qurar. Düşünüb-düşünüb arada yumruğunu stola vurar. Çəkər nəzərləri özünə, gülər yalandan iz azdırmaq üçün hamının üzünə..." Yaxud: "Heç nə dəyişməyəcək, heç nə, yenə çıxdığı yerdən çıxacaq Günəş, səhər gecənin ikinci yarısından bir az sonra açılacaq. Yenə günün düz ortasında, ağacların kölgəsi özü boyda olacaq". Şair bu təsvirlərdə heç bir çətinlik çəkmir, söz sırası poetik obrazlılıqla fikir axınını sistemləşdirir və tamamlayır.
Şair üçün hər şey potensial obrazlardır, obrazların potensiallığı poetik obrazların əsasını təşkil edir. Onun obrazları həyati detallılıqla xəyaliyin, bədii təxəyyülün sintezindən yaranır. Potensial obrazların şeirdə poetik obraza çevrilməsi güclü poetik tərtibatlılıq sayəsində mümkün olur. Şeirdə tərtibatlılıq ən çox fikir verdiyi cəhətlərdəndir. Qəlbi sevgiylə dolu bəxtsiz bir adamın obrazı son dərəcə sənətkarlıqla yaradılır. Yaxud sevgidən başqa heç nə verə bilməyən adam obrazı da bütün traktovkası ilə yeni, orijinal olduğu kimi, həyati gerçəkliklər üzərində qurulmuşdur. Bir başqa qəhrəmanı isə "beş-altı pal-paltar", bir də bir neçə "maraqlı kitab", "bir dəftərçə, bir qələm" götürüb harasa getmək istəyir, elə yerə ki, heç kim onu tanımasın. Lirik qəhrəmanın mümkün qədər uzağa getməsinin səbəbinin "kədər" olduğu şeirin sonunda məlum olur. Poetik qənaət lirik qəhrəmanın kredosunu müəyyən edir, onun kimliyinə açar salır:
Geridə buraxmaq yadları, doğmaları,
Mümkün qədər xatırlamamalı onları,
bilirəm, ölməzlər mənsiz.
Eyyyy! "Qolların vətənimdir", - dediyim adam,
Qərib olacam! Qərib olacam vətənsiz!!!
Bəzən onun qəhrəmanları cəmiyyətdən, hamıdan qaçmaq, özü ilə tək qalmaq, düşünmək, "göz yaşında təmizlənmək", "ruhunu durultmaq" istəyir. Bəzən də onlar incidilmiş, itirmiş və itirilmiş adamlar olur. Onun obrazları heç kiminkinə bənzəmir. Heç yaratdığı obrazlar da bir-birinə bənzəmir. Hər bir şeirində yeni obrazlar və obrazlılıqla qarşılaşırıq. Obrazlılıq onun şeir dilinə ekspressivlilik və emosionallıq gətirir. Lirik qəhrəmanın əhvali-ruhiyyəsinə uyğun poetik dilin işlənilməsi semantik vəhdət yaradır. Mürdəşir, qarson, süpürgəçi qadın və b. obrazları şairin bədii düşüncəsində yeni həyatını yaşayır. Süpürgəçi qadının "dumanlı, sönük baxış"larını, "qara, donuq gözlər"ini ölmüş ümidlərin "baş daşı" adlandıran şair onun daşıdığı yükü düşünür və "qırışmış qabarlı əllərin", "didilmiş boyaqsız dırnaqların" mahiyyətinə enərək bənzərsiz obrazını yaratmağa nail olur:
Süpürüb yığdığın xəzəl yarpaqlar,
dağınıq, səliqəsiz düşüncələrindir.
Sən toplayırsan, külək dağıdır.
Hərə sənin üçün bir cür maraqsız,
sən hamı üçün birsən.
Hamı
üçün bir adın var, bir adın:
"süpürgəçi qadın".
E.Eyvazlının şeirlərinin çoxu
adsızdır, bu şeirlərdə ad şərti xarakter
daşıyır. Ancaq adlı şeirləri də
vardır ki, burada poetik güc ada fokuslanmış olur və
şeirin adı ilə məzmunu bir-birini tamamlayır. "Yetim yollarımız". "Aparsın səni",
"Son xatirə", "Yağış", "Sənin
günahların", "Bağışla, bulud" və
başqa şeirlərində də poetik məkanda yeni obrazlar
görünür. Bu şeirlərində
obrazların tablosu çəkilir. Bu cəhətdən
Elnaz Eyvazlı şeirlərinin "poeziyanın
danışan tablosu" adlandıra bilərik. O, bu
şeirlərində sevincin, kədərin, yarın, sevgilinin,
sevgisinin qarşılığını görməyən
insanların obrazını yaradır. "Bağışla,
bulud" şeirində gecə səhərə qədər
kədəri ilə baş-başa qalıb sevgisinə
ağlayan yarın kədərini buludla müqayisə edir.
Bu bədii müqayisə şairə yeni poetik
qənaətlərə gəlməyə imkan verir.
Buluda üz tutan Yar buludun ondan küsdüyünün səbəbi
dünən gecə həsrətin çoxluğundan onun yerinə
"yağması"dır və buna görə də ona
"mən yağan gecələrdə, sən üzünə
pərdə tut", - deyə yalvarır.
E.Eyvazlı yalnız sərbəstdə deyil, hecada da
kifayət qədər özünü ifadə edə bilir. Ümumiyyətlə,
vəzn, forma onun üçün fikrin ifadəsindən
başqa bir şey deyil. Fikir hansı
formanı tələb edirsə, o formada da yazır. Sərbəstdə
olduğu kimi, hecada da şair özünü "suda
balıq" kimi hiss edir, istədiyi fikrə poetik məna verməyi
və obraz yaratmağı bacarır:
Qismətimdən qaçım, yoxsa qaçmayım?!
açılası deyil bu sirr, açmayım.
Nə
ağıllı, nə dəliyəm, yox tayım,
bəxt
deyil bu, bir qurulmuş tələdi.
Biz burada şairin poeziyasının bəzi faktlarına
və faktorlarına toxuna bildik. Zəngin məcazlar
sistemi və poetik fiqurları, üslub zənginliyi,
üslubi-poetik vasitələri etibarilə də onun
poeziyası təkrarsızdır. Elnaz
Eyvazlı imzası poeziyamızda yeni deyil, ancaq poeziyası hər
zaman yenilik duyğusunu özündə daşıyır.
Heç kimə bənzəməyən
poeziyası artıq ədəbiyyat məkanında
özünün yeni həyatını yaşayır. Onun poeziyasını yaşadan sözlərin
enerjisi, orijinal poetik ruhu və fikrin bənzərsiz ifadəsidir.
İnanırıq ki, oxucuları Elnaz
Eyvazlının şeirlərini ədəbi prosesdə daha
tez-tez görəcək və bədii yaradıcılıq
yolunun inkişafını izləmək imkanı əldə
edəcəklər. Biz də bu yolda ona uğurlar diləyirik...
Bədirxan
ƏHMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 15 iyun.- S.19.