Səhnədə hər zaman parlaq ulduz
kimi...
XALQ
ARTİSTİ BƏSTİ CƏFƏROVA YUBİLEY
GECƏSİNDƏ BİR DAHA QƏTİBƏ İNANC
KİMİ SƏHNƏYƏ ÇIXARAQ
MÖHTƏŞƏM İFA SƏRGİLƏDİ
Akademik Milli Dram Teatrında Xalq artisti Bəsti Cəfərovanın
60 illik yubiley tədbirinə getməzdən öncə
baş redaktorumuz Rəşad Məcidlə yubilyar haqqında
kiçik söhbətimiz oldu.
Bəsti xanımı gəncliyindən
tanıdığını deyən Rəşad müəllim
yığcam bir məzəli əhvalatı da
xatırladı. Bütünlüklə yalnış
anlamadan ibarət olan hadisə bir gənc şairlə gənc
aktrisanın uzunmüddətli sənət dostluğunun təməlini
təşkil edir. Eyni zamanda, Bəsti
xanımın hələ gəncliyindən işinə, sənətinə
olan məsuliyyətindən xəbər verir.
Məzəli əhvalatın ardından dərhal teatra
üz tuturam.
Yol boyunca Bəsti xanımın
tanıdığımız, sevdiyimiz obrazlarını
xatırlayır, onun xarakterindən asılı olmayaraq, hər
obrazı özündə dolğun şəkildə əks
etdirən simasını gözlərimin qarşısında
görürəm. Xəyalən Bəsti Cəfərovayla
Xalq artistinin yubiley tədbirinə gedirik. O, gah
"Solğun çiçəklər"dəki (Cəfər
Cabbarlı) Pəri kimi aşiq, gah Xurşidbanu Natəvan ("Xurşidbanu Natəvan",
İ.Əfəndiyev) qədər cəsarətli bir qadın
olurdu.
Nəhayət, sürəkli alqışlarla yubiley tədbiri
başladı.
Səhnəyə Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının sədri, Akademik Milli Dram Teatrının
bədii rəhbər-direktoru, Xalq artisti Azər Paşa Nemətov,
Xalq artistləri Hacı İsmayılov və Ramiz Novruz
çıxdılar.
Azər
Paşa müəllim sözü çox uzatmadan Bəsti Cəfərovanın
sənətkar yolundan danışdı, onun Akademik Milli Dram
Teatrında və Azərbaycan televiziyasında
oynadığı tamaşalardan, filmlərdən söz
açdı. Bəsti xanımın hər zaman
Azərbaycan səhnəsi üçün lazımlı
aktrisalardan olduğunu deyən direktor, onun peşəkarlığı
və işinə ciddiyyətilə tamaşaçılar tərəfindən
sevildiyini xüsusi vurğuladı. Xanım
sənətkarı əlamətdar yubileyi münasibəti ilə
təbrik edən A.Nemətov ona daha böyük
yaradıcılıq uğurları arzu etdi.
Sonra Azər Paşa Nemətov Mədəniyyət naziri
Əbülfəs Qarayevin Bəsti Cəfərovaya
ünvanlanan təbrik məktubunu oxudu. Məktubunda
60 yaşlı sənətkarın uzun illərdir Azərbaycan
incəsənətinə yorulmadan xidmət etdiyini
vurğulayan nazir ona gələcək
yaradıcılığında uğurlar diləyib.
Bəsti Cəfərovanı Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqı adından Hacı İsmayılov, Akademik Milli
Dram Teatrının kollektivi adından isə Ramiz Novruz təbrik
etdilər. Onlar da sevdikləri həmkarlarının
keçdiyi sənət yolundan danışdılar.
Təbriklərdən sonra söz yubilyarın idi. Xalq artisti Bəsti
Cəfərova ona olan diqqətə görə Mədəniyyət
Nazirliyi, Teatr Xadimləri İttifaqı və Akademik Milli Dram
Teatrına təşəkkürünü bildirdi.
Keçdiyi sənət yoluna nəzər salan yubilyar
tamaşaçıların sevgisini qazandığına
görə özünü xoşbəxt hiss etdiyini dedi:
"Bu günlərdə mənə olan zənglərin
ardı-arası kəsilmir. Dostlarım,
kolleqalarım, tamaşaçılar zəng edib təbrik
edirlər. Yubiley münasibəti ilə
teatrda hamı mənim üçün nə isə eləməyə
çalışır. Bu, məni
çox sevindirir. Hərdən deyirlər
ki, aktyorlar bir-biri ilə yola getmirlər. Amma
belə deyil. Teatr kollektiv işidir. Mən bu teatra, bu kollektivə xidmət edirəm və
bununla qürur hissi keçirirəm. Teatrımızın
rəhbəri Azər Paşa Nemətova təşəkkür
edirəm ki, bu təntənəni mənim üçün təşkil
edib".
***
Yubiley tədbirinin rəsmi hissəsi Azər Paşa
müəllimin "indi isə Bəsti xanımı yola salaq
səhnənin arxasına, bir azdan o, Qətibə İnanc kimi
qarşımıza çıxacaq" sözləriylə
yekunlaşdı. Xalq artisti Bəsti Cəfərovanın
baş rolunu oynadığı "Qətibə İnanc"
tamaşasına bir neçə ay öncə
baxmışdım. İki hissəli səhnə
əsəri görkəmli Azərbaycan
yazıçısı Məmməd Səid Ordubadinin
"Qılınc və qələm" romanının motivləri
əsasında Çingiz Ələsgərli tərəfindən
yeni səhnə versiyasında işlənib.
Tamaşanın quruluşçu rejissoru Xalq artisti Mərahim
Fərzəlibəyov, quruluşçu rəssamı Əməkdar
mədəniyyət işçisi İlham Elxanoğlu, musiqi
tərtibatçısı Kamil İsmayılov, rejissor
assistenti Vüqar Məmmədovdur. Qeyd edək ki, ilk dəfə
1977-ci ildə görkəmli rejissor Tofiq Kazımov
"Qılınc və qələm" əsərini
tamaşaya qoyub.
Səhnə
əsərində Xalq artistləri Bəsti Cəfərova (Qətibə
İnanc) və Sabir Məmmədov (Nizami), Əməkdar
artistlər Kazım Abdullayev (Toğrul), Mirzə Ağabəyli,
Elxan Quliyev (Vəzir), Məzahir Cəlilov (Qazı),
Rövşən Kərimduxt (Hüsaməddin) və Əlvida
Cəfərov (Saray əyanı), aktyorlar Rüstəm Rüstəmov
(Qızıl Arslan), İlyas Əhmədov (Fəxrəddin),
Elnur Qədirov (Qutluğ), Cümşüd Zeynalov (Zindan
keşikçisi), Şəhla İsmayılova (Səba), Fidan
Cəfərova (Gənc Qətibə) iştirak edirlər.
Tamaşa Gəncə hakimi Əmir İnancın
qızı Qətibə İnancın Şeyx Nizamiyə olan
cavabsız məhəbbətinə həsr olunub. Şeyx tərəfindən
məhəbbəti rədd ediləndən sonra Qətibə
İnancda hamıya qarşı nifrət yaranır. Bu nifrətinə görə Qətibə sevmədən
Məhəmməd Cahan Pəhləvana ərə gedir, ondan
Qutluğ adlı oğlu olur.
Səhnə əsəri Qətibə İnancın
yaşlılıq, sürgün dövrlərindən bəhs
edir. Tamaşada rejissor güzgü effekti yaradaraq Qətibənin
gəncliyini səhnəyə gətirməklə
tamaşaçını zaman içində səyahətə,
romanın əvvəllərinə dəvət edir.
Qətibə
İnancın cavanlığını oynayan aktrisa Fidan Cəfərovanın
səhnəyə çıxışı mənə
düz altı il öncəni
xatırlatdı. Hələ tələbə ikən Məmməd
Səid Ordubadinin doğum günüylə bağlı səhnələşdirilən
"Qılınc və Qələm" əsərində Azərbaycan
ədəbiyyatında ən sevdiyim qadın obrazlardan biri olan
Qətibənin cavanlığını canlandırmaq mənə
də qismət olmuşdu. Gəncliyindən
prinsipiallığı, cəsarəti, qorxmazlığı,
vüqarı və qadın hiyləgərliyi ilə
seçilən Qətibənin sonrakı taleyi də məhz
bu xüsusiyyətlərinin fonunda qarışıq, ən
sonda isə faciəvi oldu. Cavan Qətibənin
ən həlledici məqamlarda ortaya çıxıb gələcəyi
ilə dialoqa girməyi keçmişlə gələcəyin
qarşılaşması, daha doğrusu, hesablaşması təsiri
yaradır. Əslində, cavan Qətibə gələcəyinə
qarşı bir az da əsəbidir. Çünki onun əməllərindən,
oyunlarından məmnun deyil. Bu da Qətibə
İnancın tamamilə mənfi obraz olmadığını
göstərir. O, heç də göründüyü
qədər qəddar, duyğusuz qadın deyil. İçində
fırtınalar qopan bu qadın etdiklərinin nə qədər
pis və dəhşətli olduğunun fərqindədir.
Ancaq illər boyunca yaşadıqları, ürəyində
qalaqlanan kin onun içindəki bütün gözəl
duyğuları məhv edib, gənclik məsumluğunu illərin
o tayında dəfn edib.
Qətibə sevməyi bacaran qadın idi. Ancaq sevgisini
göstərmək, ona sahib çıxmaq şəkli fərqli
idi. Rey hakiminin qızı, Cahan
şahlarının həyat yoldaşı, şahzadənin
anası olan Qətibəni rədd etməyə hansı
kişinin qüdrəti yetərdi? Dövrünün
ən məşhur və dahi şairi Nizami Gəncəvi o
qüdrət sahibi idi. İçindəki
eqoizm, tapdanan qürurunun sancısı Qətibəni bir
qadın kimi xoşbəxt olmağa qoymur. O,
ömrünü müxtəlif mübarizələrə həsr
edir. Gah məhəbbəti uğrunda
savaşır, gah da taxt-tac uğrunda. "Qadın
yıxan evi fələk də dağıda bilməz"
deyirlər. Qətibə İnanc da öz
nifrəti və bu nifrətdən doğan hiylələri,
oyunları ilə uzun illər taxtın sahibi olan böyük
bir sülalənin hakimiyyətinə son qoyur.
Qətibə İnanc Bəsti Cəfərovanın
misilsiz sənətkarlığı ilə səhnədə
qüruru, sevgisi, nifrəti, kini, əsaləti ilə təkrar-təkrar
canlanırdı. Hər dialoqunda sanki obraz içərisində
obraz yaranırdı. Hiyləgər qadın
hər kəslə bir cür danışır,
özünün əsl üzünü ustalıqla gizlədə
bilirdi. Qətibənin ətrafındakılara
qarşı ustalıqla gizlətdiyi üzünü Bəsti
Cəfərova biz tamaşaçılara elə həmin
ustalıqla açıb göstərirdi.
Xalq artisti yaratdığı obraz haqqında bu fikirdədir: "Qətibə mənfi obraz olsa da, sonda onun ölümü insanlarda təəssüf doğurur. Çünki heç bir insan bu dünyaya pis olaraq gəlmir. Zaman, hadisələr onu tədricən dəyişir. Tamaşada Qətibənin gəncliyi ilə üzləşməsi, oradakı səmimi etiraflar da bunun sübutudur ki, o, əslində, pis insan olmayıb. Tamaşaçı da mənim obrazımı tam mənfi obraz kimi qəbul etmir. Hətta onlar Qətibənin taleyindən təsirlənib ağlayırlar.
Tamaşanın xeyli yükü də mənim ifa etdiyim Qətibə obrazının çiyinləri üzərindədir. İndi o böyüklükdə mətni əzbərləməyi, səhnədə o cür çevik hərəkətlər etməyi mən yaşda olan aktrisalar bacarmırlar. Mən onları da qınamıram. Yaş öz sözünü deyir. Amma mən öz aktyor qüvvəmə inanmasaydım, Qətibə İnanc obrazını da boynuma götürməzdim".
Burada Bəsti xanım çox haqlıdır. Həqiqətən də Qətibə kimi canlı, diri, çevik, ən xırda hisslərini belə bütün bədəniylə, varlığıyla yaşayan qadını canlandırmaq hər akrisanın öhdəsindən gələ biləcəyi iş deyildi. Amma o, yaşını hiss etdirmədən hər dəfə tamaşaçını təəccübləndirməyi bacarır.
Səhnə əsəri digər obrazların da peşəkar oyunu ilə yadda qaldı. Sabir Məmmədovun xarizması, təmkini, müdrik duruşu əsil Nizami Gəncəvi dühasına yaraşan şəkildə idi. Qətibənin başına gətirdiyi oyunlardan, ona qarşı qurduğu tələlərdən, sui-qəsdlərdən sonra belə səbrlə davranan, təmkinini, qarşısındakı qadına qarşı hörmətini itirməyən şair bütün əzəmətiylə bir daha gözümüzdə ucaldı.
Qətibə İnancın cavanlığını isə qızı aktrisa Fidan Cəfərova canlandırır. Fidan xanım yaratdığı obrazın və anasıyla eyni səhnəni bölüşməyin yaratdığı hisslərdən bu cür bəhs edir: "Mən fiziki yorğunluqdan daha çox emossional yorğunluq hiss edirdim. Amma bu da yaxşı yorğunluqdur. Adam öz işindən razı qalandan sonra yorğunluq da xoş hissə çevrilir. Nəzərə alsaq ki, mən səhnəni çox sevirəm, o eyforiya hissini hər tamaşadan sonra keçirirəm. Bütün hallarda Bəsti xanımla tərəf-müqabili olmaq, onunla səhnədə kəsişmək məndə yorğunluq yox, xoşbəxt hisslər yaradır".
Etiraf edək ki, əsər boyunca Qətibə bizi nə qədər sarsıntıda, gərginlikdə saxlasa, ona gah qəzəblənib, gah acısaq da, sonda ölümünə kədərlənməyə bilmirik. Çünki Qətibə bir qadın kimi əzəmətli duruşun nümunəsi olmağı bacarmışdı. Onun illər boyunca içində bəslədiyi duyğu burulğanının son qurbanı da özü olur. Və ən maraqlısı da odur ki, Qətibə özünün hazırladığı oyunda özü məğlub olur. Qürurla, mərdliklə. Onun zəhərli badəni hər kəsin gözü önündə bir an belə tərəddüd etmədən başına çəkməyi bir qadının dünyaya, taxt-taca, hakimiyyətə, ən nəhayət, kişi zəifliyinə oxuduğu meydan idi.
Əsər demək olar ki, bütün dialoqlarında cəmiyyətə ünvanlanan mesajlarla dolu olsa da, ən tutarlı mesaj məhz Qətibənin ölümün gözlərinə dik baxdığı son səhnə idi. Bəli, o, ölmək istəmirdi, amma yaşamaq üçün də bir məna görmürdü. Hələ gəncliyində sevgisini itirən qadın bütün həyatı boyunca o sevgini aradı, tapmadı, sonda isə yenə də toxunduğu hər yeri alova qərq edən, dağıdıb keçən məhəbbətini ürəyinə həbs edib sevdiyi Nizami, sevmədiyi dünya ilə əbədi vidalaşdı.
***
Qətibə İnanc Bəsti Cəfərova
adını bir daha, təkrar-təkrar, dönə-dönə
həm Akademik Milli Dram Teatrı, həm də ümumilikdə
Azərbaycan səhnəsinə yazan obrazdır. Səhnəmizin Qətibəsini, Natəvanını,
Pərisini, Afətini, Ədiləsini, Bənövşəsini,
Əsmərini, Solmazını, Alinasını... və nəhayət,
əziz Xalq artistimiz Bəsti Cəfərovanı yubiley
yaxşı münasibətilə biz də təbrik edir, ona
yeni-yeni yaradıcılıq uğurları diləyirik!
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 19 iyun.- S.14.