Əhməd Bədi Triniç ədəbi-bədii
mənbələrdə
Əhməd Bədi Rəcəb oğlu Triniçin ölümü kimi, həyatı,
siyasi
mənsubiyyəti hələ də öz sirrini saxlayır. Əvvəl İttihadi-İslam, az sonra Müsavat, daha
sonra Bolşevik partiyasının üzvü olan Triniç əslində
kim idi?
O illərin
xronikasını izlədikcə Triniç kimi
çoxlarının bir neçə partiyaya üzv
olduğunu görürük. Bu bəzən
partiya tapşırığı, bəzənsə
özünü qorumaq, zahirən kimliyini gizlətmək məqsədi
daşıyırdı. Hər kəsə
göründüyü kimi olduğuna inandırmaq məcburiyyətində
qalan insan istər-istəməz müəmmaya, mübhəmə
bürünür (Triniç kimi...).
Siyasi şəxsiyyətlər haqqında araşdırmaların
tədqiqatcısı, politoloq Adıgözəl Məmmədov
Triniçin Moskvada yaşayan övladları ilə
görüşməsi, bir xeyli fakt-materiallar əldə etməsi
ilə bu qapıya açar salır. A.Məmmədov yazır: “Faktlar və
sənədlər (Triniç haqqında) mənim
2013-çü ildə Rusiyada nəşr edilmiş
"Bağırovun qanadı altında türk agenti
Beriya" kitabımda da öz əksini tapmışdı.
Kitab Rusiyada yayıldıqdan sonra Əhməd Triniçin
Moskva şəhərində yaşayan oğlu Fridrix
Triniç bu kitabla tanış olduqdan
sonra axtarıb məni tapdı. Görüşümüz
Moskva şəhərində "Reçnoy vokzal" metro
dayanacağının yaxınlığındakı xudmani
bir restoranda baş tutdu. Sözün
düzü, Fridrix Triniç ilə ilk görüşüm
çox sərt tonlar üzrə keçdi. O, çox
hiddətlə kitabımda verilən Əfəndiyevin
Xruşşova ünvanladığı məktubundakı
atası haqqındakı fikirlərini rədd edirdi (halbuki o məktub
Triniçin əsl kimliyini ortaya olur - L.Əsgərzadə) və
üstəlik məni də qınayırdı. Mən isə ona anlatdım ki, bu mənim fikirlərim
deyil və sənəddə yazılan fikirləri isə
redaktə edə bilmərəm. Əlbəttə,
o bunu başa düşürdü və mənə təkilf
etdi ki, mən sizə atamla bağlı materialları versəm,
bununla bağlı növbəti kitablarınızda qeyd edərsinizmi?
Mən bu təklifə çox məmuniyyətlə, "əlbəttə",- deyərək cavab verdim və beləcə
onunla bu ilk görüşümüzdən sonra aramızda səmimi
münasibət formalaşdı. Amma çox təəssüf
edirəm ki, tanışlığımızdan və əməkdaşlığımızdan
çox az bir müddət sonra Fridrix
Triniç qəfləti bir ölümlə
dünyasını dəyişdi. Sanki ağsaqqal
yaxınlaşan ölümünü hiss edirmiş,
çünki çox tələsirdi və həm də
çox sevinirdi ki, atası ilə bağlı çox dəyərli
sənədləri məhz mənə verdi”.
Fridrixə verdiyi sözü yerinə yetirən tədqiqatçı
ona təqdim edilən bütün sənədləri həm
kitabında, həm də “Əhməd Triniçin oğlu
Fridrixin xatirələri”ni internet üzərindən
oxucularla bölüşüb.
Xatirələrin
bir qismi KQB arxivlərində saxlanan sənədlərdəki
tərcümeyi-halı ilə eynidir: “Türk ordusunun zabiti
olan atam 1916-cı ildə rus qoşunlarına əsir
düşüb və Rusiyanın şimalında yerləşən
həbs düşərgəsinə göndərilib. İnqilabdan sonra, o, düşərgədən xilas
olub vətənə qayıdarkən 1918-ci ildə Bakıda vətəndaş
müharibəsinin qızğın vaxtı idi. Əvvəlcə
o, İttihad partiyasının üzvü oldu, 1919-cu ildə
isə məşhur bolşevik Levon Qoqoberidzenin təsiri ilə
bolşeviklər partiyasına qəbul olundu və
bütün sahələr üzrə hədsiz
savadlı olduğuna görə, tezliklə fəal partiya
funksioneri, bir sıra qəzetlərin redaktoru, "Azərnəşr"
partiya nəşriyyatının direktoru, Bakı şəhər
partiya komitəsinin təftiş komissiyasının
üzvü oldu. Atam Azərbaycan Kommunist
Partiyasının rəhbərliyi, o cümlədən Ruhulla
Axundovla dostluq münasibətləri saxlayırdı. Məhz elə onların məsləhəti ilə mənə
azərbaycanlılar üçün qeyri-adi olan bir ad –
Engelsin şərəfinə Fridrix adı verildi. Həmin illərdə atam Azərbaycanda kifayət qədər
tanınmış bir şəxs idi”. Həmin
illərdə Azərbaycan cəmiyyətində çox
böyük nüfuza malik olmuş Ə.B. Triniç 1921-ci
ildən etibarən mətbuatla iç-içə olmuş,
bir xeyli məqalələr yazmış, şer müsabiqələrində
münsiflər sirasında yer almış, Azərbaycan
Yazıçılar cəmiyyətinin qurultay və
plenumlarına qatılmış, söz, fikir sahibi olmuşdu.
“Maraqlıdır ki, atam elə az saylı
adamlardan idi ki, beynəlxalq münasibətlərlə məşğul
olur, qəzetlərdə İran və Türkiyədəki vəziyyətdən
yazırdı, sanki, mənim peşəmi qabaqcadan duymuşdu.
Atam 1918-1920-ci illərdə türk əks-kəşfiyyatına
işləməkdə təqsirli bilinərək 1936-cı
ilin aprelində, daha doğrusu, əvvəllər raykomun təlimatçısı
kimi bizim evdə tez-tez qonaq olmuş Bağırovun hakimiyyətə
gəlişindən az sonra həbs edildi (1920-30-cu illərdə
o, özünün "İttihad" partiyasının
üzvü olmasını gizlətməyərək bir
neçə dəfə partiya "təmizlənməsindən"
keçmişdi).
Əslində, Triniçi partiya “təmizlənməsindən”
- Pankratovun caynağından Mir Cəfər Bağırov xilas
etmişdi. “On birinci Ordunun Xüsusi Şöbəsinin rəisi
Pankratov 1920-1921-ci illərdə “İttihad” partiyasının
işi ilə şəxsən məşğul olmuşdur.
Ordunun ermənilərdən və ruslardan ibarət hərbi
müstəntiqləri Azərbaycanda Sovet hakimiyyətini
silahlı üsyan yolu ilə devirmək cəhdində ittiham
olunan “İttihad” partiyasının yüzlərlə
üzvünü və tərəfdarlarını cəzalandırmaq
üçün “üçlüyə” təqdim etmişlər.
Pankratovdan, Aşukindən və Qubindən ibarət
“üçlük” Azərbaycanın ziyalı və millətsevər
oğullarını Rusiyanın Xolmoqor, Ryazan, Nijni-Novqorod və
digər həbs düşərgələrinə göndərmişdir.
Yalnız bir nəfər - Əhməd Triniç, Mir Cəfər
Bağırovun köməyi ilə xilas ola
bilmişdi”. Belə hallar istisna olsa da,
mövcuddu. Məsələn, M.Ə.Rəsulzadəni
Stalin Bayıl türməsindən çıxarıb
özü ilə Moskvaya aparmışdı. Nəriman Nərimanov Leninə məktub yazıb
Müsavat ordusunun iki generalını (Səmədağa
Mehmandarov və Əliağa Şıxlinskini) xilas etmişdi.
Türk ordusu zabiti Əhməd Triniçi isə
Mir Cəfər Bağırov Pankratovun əlindən
almışdı”. Şahidlərin ifadələrindən
də göründüyü kimi, Triniçlə
Bağırov çox yaxın münasibətdə
olmuşdu. Bu dostluğu təsdiqləyən
faktlar çoxdur. Triniçin
bacısı - Nemət Kamal Məlikovanın
qardaşının həbs edilməsi ilə əlaqədar ərizə
yazaraq (27 oktyabrın 1936) Bağırova müraciəti və
Triniçin azad olunmasını israrla tələb etməsi
bunun isbatıdır. “Heç kimə də
olmasa, Triniçin Qubada və qəzada türk zabiti olarkən
keçirdiyi həyat şəraiti və fəaliyyəti Sizə
yaxsı məlum olmalıdır”.
“Uzun illər
atası barədə əsil həqiqətlərdın xəbərsiz
olan oğlu Fridrixin atası haqqında öyrəndikləri
diqqətçəkicidir: “Pasportumda yazılıb ki, mən
azərbaycanlıyam. Lakin 1960-cı ildə mənim xaricə
uzunmüddətli ezamiyyətə göndərilməyim nəzərdə
tutulan zaman DTK-dan bildirdilər ki, atam repressiya olunub və ona
görə də beş il ərzində mənə
xaricə getmək olmaz. Yalnız 1965-ci ildə
işdə qazandığım uğurlara görə məni
Hindistana ezamiyyətə göndərdilər. 1961-ci ildə atamın işinə yenidən
baxılmaq xahişi ilə ərizə yazdım, lakin
şikayətimə baxılmadı. 1989-cu ilin
sentyabrında, daha doğrusu, anam oradan qaçıb gələndən
51 il sonra Bakıya getdim, burada hələ 30-cu illərin əvvəllərində
Türkiyədən varlı və imkanlı hesab etdiyi
dayısının yanına gəlmiş bibim
qızını və bibim nəvələrini tapdım. Atamın həbsindən sonra bacısı da
repressiyaya məruz qalıbmış. Qohumlarımdan
bir sıra məlumatlar aldıqdan, arxivlərdə olduqdan
sonra növbəti dəfə atamın işinə yenidən
baxılması üçün müraciət etdim. 17
may 1990-cı il tarixli qərarı ilə Azərbaycan
DTK-sının keçirdiyi təkrar istintaq nəticəsində
Ə.B.Triniçin işində cinayət tərkibi
olmadığına görə iş xətm olundu, daha
doğrusu, atama bəraət verildi".
Ömrünün 20 ilini Azərbaycan vətandaşı
olaraq yaşayan, cəmiyyətdə böyük nüfuz
sahibi olan Əhməd Bədinin adı xatirələrdə və
elmi bədi mətnlərdə daha cox mənfi müstəvidə
yer alıb. Məsələn, Azərbaycan ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni
fikir tarixinin tanınmış nümayəndələrindən
olan Mirzə Bala Məmmədzadənin yaratdığı
obrazda Triniç müsbət müstəvidə
görünmür. Bəhs edəcəyimiz mənbə
Mirzə Bala Məmmədzadənin “Yeni Kafkasya”da çap
olunan Azərbaycan torpağında şəhid olmuş bir
türkün (Yusif Camal bəy) ruhuna ithaf etdiyi Lənkəran
qəzasında bolşevik istilasına qarşı əhalinin
silahlı mübarizəsindən danışılan
“İldırım” hekayəsidir.
Hekayədən məlum olur ki, “1921-ci ildir. Gəncə, Qarabağ,
Zaqatala üsyanları amansızlıqla yatırılsa da Lənkəranı
susdurmaq hələ mümkün olmamışdır. Çünki bu dağlarda ildırımlar
susmadığı kimi, rus ordusunu hər gün
özünün qəfil hücumları ilə
darmadağın edən İldırım sağdır. Onun əsl adı İldırım deyil. Hər gün şimşəklər çaxıb,
ildırımlar şaqqıldaşanda o igid dağlardan enir,
özünün dəstəsi ilə düşmənin
bağrını yarır. Artıq əhali
dağlara duman gələndə, ildırım çaxanda
ruslara qarşı hücum olacağını bilir və ona
görə də qəhrəmanına İldırım
adını verib.
Mirzəbala əsərdə xüsusi məhəbbətlə
təsvir etdiyi İldırımı əfsanələşdirilmişdir. O, qorxmaz, cəsur, lazım
olan anda lazım olan yerdə peyda olur, düşmənin
canına vəlvələ salır. Düşmənə
ultimatumlarını da xalq arasında məşhurlaşmış
İldırım adı ilə göndərir (bunları
yazarkən mənə elə gəlir ki, sanki
İldırımla Triniç eyni adamdır. Doğrudur, hekayədə hadisələr Lənkəranda
baş verir, lakin Triniçin Qubadakı savaşını
xatırladır. Hekayənin sonunda
İldırımın yox olması da
düşündürücüdür. O, ölmür, həbs
olunmur, sadəcə yox olur. Qəribədir, Qubada
bolşevik-daşnak hərbi birləşmələrindən
təmizlənməsində böyük qəhrəmanlıq
göstərən, müsəlmanlara qənim kəsilənlərə
İldırım kimi çaxıb, qənim kəsilən
“Əhməd Bedin”, “Əhməd əfəndi” kimi tanınan
Əhməd Triniç də ölmür, yox olur. Düşmənləri “17 il ərzində
Triniçin “Əhməd Bedin”, “Əhməd Əfəndi”
olmasını sübut etmək üçün
çalışır. Qubadakı fəaliyyətindən
sonra sirli şəkildə yox olan “Əhməd Bedin” Bakıda
Əhməd Triniçə çevrilir. Cümhuriyyət
dönəmində bir sıra xidmətlər göstərir.
Təəssüf
ki, cümhuriyyətin ömrü az olur. Triniç bolşevik partiyasına üzv olur.
Beləliklə, Pankratovun caynağından dostu sayəsində
qurtulan “Əhməd Bedin” - Triniç ikinci həyatında
Bakıda müxtəlif vəzifələrdə
çalışan, nüfuzlu bir “bolşevik”ə
çevrilir. Qayıdaq M.B.Məmmədzadənin “bədii təxəyyülünə
də güc verərək” “İldırım” hekayəsində
yaratdığı qorxmaz mücahid surətinə... “İldırım obrazı yalnız
yazıçının təxəyyülünün məhsulu
deyildir; o, milli azadlıq mübarizəsinə
atılmış bir şəxsiyyətdir. Əsərdə təsvir olunan digər personajlar da
həyatdan götürülmədir. Azərbaycan
torpağında Azərbaycanın azadlığı yolunda
canından keçən, 1919-cu ildə Lənkəranın
bolşevik-daşnak hərbi birləşmələrindən
təmizlənməsində böyük şücaətlər
göstərən, xalqın məhəbbətlə “paşa”
adlandırdığı Yusif Camal M.B.Məhəmmədzadənin
şəxsən tanıdığı qorxmaz bir türk
çavuşudur. Yusif Camal 1920-ci ildə
tutularaq bir neçə ay Bakıda Bayıl həbsxanasında
saxlanmış, həbsdən qurtulduqdan sonra Lənkərana
gedərək Piran elində üsyançıların
başına keçmişdir. Onun
başçılığı altında xalq ordusu
Astaranı azad edib, Lənkərana istiqamət
götürmüş, ruslarla qeyri-bərabər vuruşmada
Yusif Camal şəhid olmuşdur”.
Buraya qədər yazılanlar sankı “Əhməd
Bedin”in həyatını yaşamış başqa bir
mücahidin - Yusif Camalın həyatıdır. Paralellər
apardıqda bu iki şəxsin Azərbaycan torpaqlarının;
Quba və Lənkəranın bolşevik-daşnak hərbi
birləşmələrindən təmizlənməsində
keçən həyatlarının bir-birinə nə qədər
bənzədiyini görürük. Hekayədə
göstərilir ki, “düşmən onun üçün məchul
qalan İldırımın kimliyini öyrənməyə
çalışır” (az öncə də
düşmənin inadla Triniçin kimliyini öyrənməyə
çalışmasından bəhs etmişdik) və bu zaman
Qızıl ordunun Hərbi İnqilab Şurası
İldırımın kimliyi barədə ətraflı məlumat
toplamaq işini Triniçə tapşırır. Tam bu yerdə
“əsərdə tamamilə mənfi planda verilmiş” Triniç
obrazı ilə tanış oluruq. Guya, “Əhməd Triniç Hərbi İnqilab
Şurasının əmrini yerinə yetirmək
üçün dərhal hərəkətə
keçmiş, əfsanəvi İldırımın şəxsiyyəti
haqqında səhih məlumat toplayaraq ağalarına göndərmişdir
(qeyd edək ki, Triniç nə
Hərbi İnqilab Şurasında çalışıb, nə
də Qızıl ordu əsgəri olmayıb, əksinə
Qubada düşmənlərə qarşı döyüşən
“Əhməd Bedin”, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə Milli ordunun alay zabiti olub. Sovetlərin
hakimiyyəti dönəmində isə, Konservatoriyada, teatrda və
nəşriyyatda çalışıb).
Hekayədən məlum olur ki, İldırımın
ailəsi tutularaq malakanların məskunlaşdığı
“K...” kəndinə gətirilib, əgər İldırım
təslim olmasa, ailəsinin məhv ediləcəyi ilə təhdid
olunur. İldırım günahsız insanları, körpə
uşaqları xilas etmək naminə bolşeviklərin tələbini
yerinə yetirərək, onların yanına gəlir. Bu dəfə də bolşeviklər yeni şərt
irəli sürərək sözlərindən
qaçırlar. Yıldırım bolşeviklərə
verdikləri sözü xatırladanda bolşeviklər deyir:
“Biz ancaq dostlarımıza verdiyimiz vədləri yerinə
yetiririk. Siz bizim dostumuz deyilsiniz ki, düşmənimizsiniz!..” Triniç də bizi özlərinə dost
bilməyənləri və onların havadarlarını hər
zaman düşmən bilmişdir. Bu ona qarşı verilən
dindirilmə ifadələrində dəfələrlə
öz təsdiqini tapır; 10 sentyabr 1936-cı ildə
Ə.Triniçlə bir yerdə kamerada qalmış Əmrəli
Məmməd oğlu Dəmirovun istintaq ifadəsində
söylədikləri: “Müstəntiq:
– Əhməd Triniç sizə öz işi haqqında nə
danışırdı? Cavab: – Əhməd Triniç
danışırdı ki, onu Azərbaycanda sovetləşmə
dövründə õeyli
erməni və bir kommunisti qətlə yetirməkdə
günahlandırırlar. Müttəhim həmçinin
sözünə davam edərək qeyd edirdi ki,
Ə.Triniç 1918-ci ildə onu da həbs etdirmək istəyib.
Lakin biləndə ki, mən bolşevikəm, ona görə də
həbs etməyib”, “müstəntiqsə bu hadisəni
Ə.Triniçə õatırladanda o, belə cavab vermişdi: - “Bu 1918-ci il yoõ,
1919-cu ildə olub. Əgər o mənə desəydi
ki, bolşevikdir, mən onun dilini boğazından çıõardardım”.
M.Məmmədzadənin hekayədə əfsanəvi
döna bürüdüyü Yusuf - İldırım ailəsini
xilas etmək üçün hazıladığı
planı uğurla başa çatdırır. Düşmənə
qarşı mübarizədə İldırım həm də
əqidə dostlarına inanır. Onun
dostları yalnız türklər deyil. Bolşeviklərin
siyasətini və vəhşi əməllərini qəbul
etməyən malakanların nümayəndələri də
İldırımın yanındadır. Hekayə qəribə
və eyni zamanda düşündürücü bir sonluqla
bitir: “Rus komissar və komandan qapısı bağlı otaqda
saxladıqları İldırımı qətl etmək
üçün içəri girəndə gözlərinə
inana bilmirlər: mücahid otaqda yox idi. Onlar
silahlarını gicgahlarına dirəyib, intihar edirlər.
Bir azdan oxucu qərargaha daxil olan mücahidlərin
başında İldırımı görür. İldırımın bağlı qapı arxasından
necə çıxdığı hamı üçün məchul
olaraq qalır”. Mirzəbala Məmmədzadənin
hekayəni belə bir sonluqla bitirməsi cox diqqətçəkicidir;
1. “Rus komissar və komandanın
qapısı bağlı otaqda saxladıqları
İldırımı qətl etmək üçün
içəri girəndə mücahidin otaqda olmaması” – bu
kimi hadisə yüzlərlə mühacir mücahidimizin
başına gəlmişdir; 2. “Bir azdan qərargaha
daxil olan mücahidlərin başında
İldırımın görünməsi”, mücahidlər
yox olsalar da, ölmürlər; yox olmaq və ya mühacirət
etmək ölmək deyil; 3. Bağlı qapı
arxasından mücahidin necə çıxması məsələsi...
Mirzəbala Məmmədzadə bununla mücahidlərin sovetlərin
bağlı qapılarının arxasından mühacirət
etmələrini nəzərdə tuta bilərdi və s. (qeyd
edək ki, Əhməd Triniçin də həyatı M.Məmmədzadənin
hekayədə əfsanələşdirdiyi Yusuf Camaldan,
“azadlığa uçan türk”dən - Məmməd
Altunbaydan o qədər də fərqli olmayıb. Hər biri ayrılıqda öz faciəsini
yaşayıb ki, fərdlərin faciəsi,
bütövlükdə zamanın təlatümündən xəbər
verir). Diqqətçəkən məsələlərdən
biri də müəllifin oxucunu qanlı döyüşdən
sonra dağdakı “İldirim qalası”na
aparmasıdır. “Aydəmir kiçik
qızı ilə oğlunu müalicə etdirirdi. Təmiz və saf dağ havası onların
sağalmalarına çox yardım edirdi. “İldırım qalası”nın
qarşısında Aydəmir sevgili zövcəsi ilə ciyərparası
qızı üçün məzar qazdırmışdı
və bura bir ziyarətgaha dönmüşdü”.
“Üsyançılar dağlara çəkilmiş,
hücum üçün əlverişli şərait gözləyirlər,
araya bir sükut çökmüşdür. Hər dəfə
dağları duman bürüyəndə, göy guruldayanda
hamı İldırımın hücum edəcəyini
gözləyirdi. Doğrudan da, belə
vaxtlarda başlanan döyüşlərdə ruslar ciddi itkilər
verirdi. Bəlkə də bütün
bunları İldırım ləqəbli Aydəmir etmirdi,
lakin xalq dərhal onun ayağına yazırdı. “Xalq deyirdi ki, dağlarımızda daim duman,
ildırım və yağışlar var. Aydındır ki,
orada daima üsyankar İldırım yaşamaqdadır.
O hələ sağdır. Fəqət o,
ölsə belə, onu oğlu əvəz edəcək.
Bu sürətlə təbii ildırım dağlarda olduqca
üsyankar İldırım da yaşayacaq...”
Dağlarımızın dumana bürünməsi Almas İldırım, Əhməd Cavad
poeziyasında da ürək ağrısı ilə öz əksin
tapır. Lakin M.Məmmədzadənin hekayəni bu sonluqla
bitirməsi mücahidlərin ölmədiyinin, nə qədər
ki dağlarımızdan duman çəkilməyib
İldırımların mübarizə aparacağını
və bu mübarizənin üsyankar İldırımların
yaşadığı “İldırım qalası”ndan güc
alacağı və sonda zəfəri mücahidlərin
qazanacağının işarəsi, “müəllifin
idealıdır. Bu dağlar nə qədər yerindədirsə,
rus istilasına qarşı mübarizə bir an
da olsa səngiməyəcək,
işğalçıların başında şimşəklər
oynaşıb, İldırımlar çaxacaq!”
Azərbaycan torpağında Azərbaycanın
azadlığı yolunda canından keçən Yusif Camal
M.B.Məhəmmədzadənin şəxsən
tanıdığı qorxmaz bir türk çavuşudur. Bəs hekayədəki “ Triniç kimdir?
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Şahbaz
Şamıoğlu yazır: “Hekayədən öyrənirik ki, Triniç Lənkəran
qəzasında Çeka şöbəsinin başında
dayanır, milliyyətcə arnavutdur (alban), əsl adı
Əhməddir. Hekayədə onun şəxsiyyəti barədə
müəllifin söylədiklərinə keçməzdən
əvvəl qeyd edək ki, Əhməd Triniç də yalnız M.B.Məhəmmədzadənin
təxəyyülünün məhsulu deyil, əksinə, əsərdə
mənfi planda təqdim olunan bu tiplə müəllifin şəxsi
tanışlığı olmuşdur. Bu barədə
irəlidə faktiki materiala əsasən bəhs edəcəyik.
Hekayədə deyilir ki, Əhməd Triniç I Dünya
müharibəsində Osmanlı ordusunda xidmət etmiş,
Qafqaz cəbhəsində əsir düşərək,
Bakı yaxınlığındakı Nargin adasına gətirilmişdir.
Bakı Türkləri Komitəsi onu əsirlikdən
qaçırmış, gizli şəkildə yaşaması
üçün normal şərait yaratmışdır.
O, Rusiya inqilabı zamanı Azərbaycanda milli ordunun
yaradılmasında yaxından iştirak etmiş, 1918-ci ildə
bolşeviklərə qarşı vuruşmuş, 1918-1920-ci
illərdə, Azərbaycanın müstəqilliyi dönəmində
“İttihadi-İslam” partiyasının katibi, “İttihad” qəzetinin
baş redaktoru olmuşdur. Bu zamana qədər
millət onu Əhməd və Əhməd Bədi kimi
tanıyırdı. 1920-ci ilin aprelindən sonra Rusiya bolşeviklərinin
tərəfinə keçmiş və Azərbaycan milliyyətçilərini
tanıdığı üçün onları ruslara
göstərmiş və Nargin adasında məhkum və edam edilmələrinə dəlalət
etmişdi. Lənkəran üsyanı əsnasında Əhməd
Bədi imha komitəsi rəisi sifətilə Lənkərana
gəlmiş, günahsız millətpərvər azərbaycanlıları
həbs, edam, sürgün və talan etməkdə
davam edirdi. Bu zaman Əhmədin adına
bir də Triniç şöhrəti də əlavə
edilmişdi. Kommunistlər onu “Tovariş
Triniç” - deyə çağırırdılar. Triniç uzun boylu,
sarışın slavyan tipində göygöz bir arnavud idi.
Bakıda yaşayan bir dul erməni qadınla evlənmişdi.”
M.Məmmədzadə
sol müsavatçılardan idi və bu onun Triniçə
yanaşmasından da hiss olunur.1920-ci ilin aprelindən sonra
bolşeviklər partiyasına keçən yalnız
Triniç olmamışdır. Cümhuriyyət
dövründə Beriya partiyanın
tapşırığını yerinə yetirmək
üçün Milli əksinqilabi təşkilata üzv
olmuşdu. Hekayədə Triniçin adından
başqa, həyatdakı Triniçlə heç bir əlaqəsi
yoxdur; ittihamlardan Triniçin bolşeviklərə deyil,
müsavata, türklərə xidmət etdiyi məlumdur; nə
tədqiqatlarda, nə KQB arxivlərindəki sənədlərdə,
nə də Sovet çekistinin məktubunda Triniçin Lənkəranda
olması, “Lənkəran üsyanı əsnasında Əhməd
Bədinin imha komitəsi rəisi sifətilə Lənkərana
gəlməsi və “Azərbaycan milliyyətçilərini
tanıdığı üçün onları ruslara
göstərməsi və Nargin adasında məhkum və edam
edilmələrinə dəlalət etməsinə” dair
heç bir sənəd yoxdur; kommunistlərin onu “Tovariş
Triniç” - deyə çağırmalarına gəlincə,
70 illik əsarətimizdə çoxlarının bir-birinə
“tovariş”, - deyə müraciət etdiyini hələ də
xatırlayırıq; Triniçin Bakıda yaşayan bir dul
erməni qadınla evlənməsi” də o dövr
üçün qəbul ediləndi. Hətta
daha dəbdə olan bir işdi (repressiyaya məruz qalan
ziyalılarımızın həyatını inçələyəndə
ki, əksəriyətinin arvadının rus, erməni, yəhudi,
gürcü və s. olduğunu görürük). “Hekayədə mənfi planda verilən Triniç
obrazı real həyatdakı Triniçi əks etdirmir. Triniç savaşlarda bərkimiş Balkanlardan
Bakıyadək uzun bir yol qət etmiş, milli azadlıq
mübarizəsinə atılmış bir arnauddur.
Azərbaycan
torpağında Azərbaycanın azadlığı yolunda
vuruşan, Milli təhlükəsizlik birləşmələrinə
başçılıq edən, hərbi təlimlər verən,
Qubada bolşevik-erməni daşnak birləşmələrinin
vəhşiliklərinə qarşı müqavimət
göstərərək vuruşmuş, şəxsən
M.Ə.Rəsulzadənin tanıdığı və himayə
etdiyi (sözsüz ki, Mirzə Bala Məmmədzadənin də
tanıdığı), qorxmaz bir türk zabiti -
albayıdır. Mirzəbalanın hekayədə Triniçi
bu şəkildə verməsi iki səbəbdən ola bilər; Vətəndən uzaqda, mühacir
həyatı yaşayan Mirzəbala Triniçin zahirən
bolşevik libasına bürünməsinə inanmış və
ya əksinə; yaxından tanıdığı Triniçin
zahirən bolşevik libasına büründüyündən
xəbərdar olmuş, onun açığa
çıxmamasını, bolşeviklərin gözündə
daha da etibarlı görünməsini istəmişdi. Hər halda M.Məmmədzadə Triniçin əksinqilabı
fəaliyyətindən xəbərdar olsa idi (fikrimizcə xəbərdar
idi) onun açığa çıxmasını deyil,
mübarizəyə davam etməsini istəyərdi. Çünki bolşeviklərin
“müsavatçı” olmaqla, “Türkiyəyə casusluqla”
suçladığı Triniçin kimliyini ən gözəl
onu himayəsinə götürən M.Ə.Rəsulzadə və
M.Məmmədzadə bilirdi. “Tale onları Azərbaycan
Xalq Cümhuruyyətinin devrilməsindən lap az sonra, mürtəce
hökumətin fəaliyyətinin ilk günlərində
"Əxbar" qəzetinin redaksiyasında
qarşılaşdırmışdır. M.B.Məmmədzadə
Türkiyəyə mühacirətə gedənə qədər
əski müsavatçılardan bəziləri ilə bir yerdə,
az müddətdə həmin qəzetdə
çalışmış və daim Əhməd Triniçin namərdlikləri
ilə üzləşmişdir”. Bu barədə
yazıçı Məmməd Səid Ordubadinin repressiya illərindən
sonra qələmə aldığı “Bakıda ikinci kərə”
adlı memuarında geniş bəhs edilir.
Ş.Şamıoğlunun mənbə kimi göstərdiyi
Ordubadinin “Xatirələr”i ideologiyanın hökmranlıq
etdiyi çətin və mürəkkəb bir zamanda, daha
çox Ordubadinin şəxsi düşüncələri əsasında
yazılmışdır. Sovet dövründə
yazılan xatirələrin hansı duyğularla
yazıldığı aksiomadır. Ədibin xatirələrində
Triniç “qaba”, “oxuma yazma bilməyən”, “bir məqaləni
belə yaza blməyən”, “mübahisəni sevən”,
“Ə.Qarayev, H.Cəbiyev, R.Axundov və bolşeviklərə
yalaqlıq edib qəzetin əməkdaşlarını
kiçik düşürən, Səməd Mənsur kimi
isdedadlı insanları sıxışdıran” biri kimi təqdim
edilsə də, Triniçlə Mirzə Balanın nə bir
mübahisəsinə, nə də bir-birinə qarşı əks
hərəkətinə rast gəlinmir. Əksinə, M.B.Məmmədzadəni
“oğru” adlandıran Ordubadinin Sovet dönəmində
yazılan xatirələrində onunla bir qəzetdə
çalışan keçmiş müsavatçılardan –
C.Cabbarlı, X.İbrahim və M.B.Məhəmmədzadə ilə
olan əlaqələri haqqında məlumat verilir,
“Triniçin bolşevik ağalarının fetvası ilə
milli düşünən insanları mənəvi cəhətdən
alçaltdığı, aralarına nifaq saldığı”
qeyd edilir: “Əhməd
Triniç yazıçıların və qəzetdə
işləyənlərin birliyinə və dost olmasına əngəl
olmaq istəyirdi. Buna görə də Cəfər
(Cabbarlı) redaksiyadan çəkildi, özünə Azərbaycan
Dram Teatrında iş buldu. Lakin Əhməd Triniç teatronu da öz
nüfuzu altına aldı...” Xatirələrdə
bu qədər qaralanan Əhməd Bədi Triniçin bu əməlləri
dosent Ş.Şamıoğluya görə, “M.B.Məmmədzadənin
gözləri qarşısında baş vermişdi. Bitib-tükənməyən mübahisələr
ucbatından M.B.Məmmədzadə də “Əxbar” qəzetindən
uzaqlaşmışdı”. Əslində isə,
“Əliheydər Qarayevin redaksiyaya gətirdiyi” “müsavatın
aktiv üzvlərini” Xəlil İbrahimi və Mirzəbala Məmmədzadəni
“öz aralarında sağ-sol müsavatçılıq
mübarizəsi apardığı”, ”əlbir olaraq qəzetənin
yubanmasına çalışdıqları”, “qəzetənin
normal çıxmasına əngəl törətdikləri”
üçün Ordubadi özü redaksiyadan
uzaqlaşdırmışdı. Buna səbəb
isə, Xəlil İbrahimin özünü qorumaq naminə
“Kommunist Partiyasına girmək üçün Əliheydər
Qarayevə verdiyi ərizənin Mirzəbalanın əlinə
keçməsi səbəb olubmuş.
Memuarist yazır: “Əliheydər isə ərizəni mənim stolumun üzərinə buraxıb getdiyi üçün Mirzəbala həmin ərizəni oğurlamışdı. Mirzəbala bu ərizəni Xəlilin Müsavat Partiyasına xain çıxdığını göstərəcək bir vəsiqə kimi oğurladığından iki nəfər müsavatçı bir-birinin boğazını üzürdü. Buna görə də, mən əvvəlcə Mirzəbalanı redaksiyadan kənar etdim, sonra Xəlil İbrahimi katiblikdən kənar edib yerinə Qədir Heydərlini təyin etdim”. Ordubadinin mücahid Mirzəbala Məmmədzadəni Əliheydər Qarayevə yazılan “ərizəni oğurlamaqda” ittiham etməsi də redaksiyada gedən məfkurə mübarizəsinin, müsavatçıların arasına nifaq salmağın bir parçası idi. Müsavatçı M.Məmmədzadənin bolşevik M.S.Ordubadinin xatirəsində “oğru” kimi qalması da bolşevik-müsavat çatışmasının nəticəsi idi. “Şərtlərə görə dəyişən, cilddən cildə girən bu siyasətçi buqələmunu (“siyasi büqələmun” ən çox işlənən sözdür və kim-kimi ittiham etmək istəyibsə bu sözdən istifadə edib. Məmmədzadənin hekayəsində yaratdığı “qırmızılar”ın buyruq qulu imgəsinə” az əvvəl münasibət bildirdiyimizdən bunun üstündən keçməyi lazım bilirik. Xatirələrində “bitib-tükənməyən mübahisələrdən” bəhs edən memuarist “redaksiyaya gəldiyi ilk gündən Triniçlə tanışlığının və mübahisənin necə başladığını geniş şəkildə anlatmış, eyni zamanda, Triniçin kimsə ilə danışmayıb bir kənara çəkilib yazısını yazdığından bəhs edib”. Ə.H.Qarayevin M.S. Ordubadiyə xatırlatdığı kimi, “daha iki-üç gün öncəyə qədər burada müsavatçılar çalışırmış”. Əgər Triniç qırmızılara, yəni bolşeviklərə yaltaqlansaydı, nədən tanınmış, nüfuzlu inqilabçı bolşeviklərdən biri olan (və yazıçının da qeyd etdiyi kimi, redaksiyaya gəldiyi ilk gündən qəzetin ona həvalə olunduğunu gördüyü halda) Ordubadiyə yaltaqlanmırdı? Əgər Triniç bu iddiada olsaydı, ilk öncə Əliheydər Qarayevə və M.S.Ordubadiyə yaltaqlanmalı deyildimi? Hər ikisi nüfuzlu bolşevik və cəmiyyətdə böyük nüfuz sahibləri idi. Digər tərəfdən, “Qırmızılara yarınan” Triniçin Türkiyənin Azərbaycandakı səfiri Məmduh Şövkət Esendal, İsmayıl Hikmət Ertaylan, Cabbar Əfəndizadə və Hüseyn Cavidlə gizli görüşmələri mümkün ola bilərdimi?
Xatirələrə inansaq, redaksiyada hər kəs bir-biri ilə çox yaxşı münasibətdə olub, yalnız Triniçdən başqa. Bu mümkün deyildi, əksinə məfkurəcə bir-birinə zidd olan insanların bir redaksiyada mehriban şəraitində çalışması anormal olardı. Hər hansı bir memuar ədəbiyyatı “müəllifin keçmiş, olanlar və keçənlər, insanlar, mühit, dövr haqqında yazılı əsəri” olsa və “müəyyən bir tarixi dövrün ab-havasını ədəbiyyata gətirsə” də unutmaq olmaz ki, “memuar əsərləri subyektiv mənbədir.” Nədənsə, “Xatirələr”də açıq-aşkar Xəlil İbrahim və M.Məmmədzadəni redaksiyadan Ordubadi özünün uzaqlaşdırdığını yazsa da, bəzi mənbələrdə bu Triniçin adına yazılır. Onun “İldırım” hekayəsində baş verən hadisələr əslində, Lənkəranda deyil, Qubada baş vermiş olsa idi, sanki İldırımı Triniçin obrazı kimi düşünmək də olardı. Həbs olunma səbəbi “türk cəsusu”, “müsavatçı” olması göstərilən Triniç, əgər həqiqətən də, bolşeviklərə xidmətə etsə idi, bu mütləq “sovet çekisti”nin də diqqətini çəkərdi. Təbii ki “müsavatçı” Triniç kimliyinin açığa çıxmaması üçün hər əzaba dözməklə özünü gizlətməyə, düşmənə dost kimi görünməyə, əsl bolşevik olduğunu, onlarla birlikdə hərəkət etdiyini sübut etməyə çalışacaqdı. Kimliyini bəlli etməmək, cəsusluqda (əgər cəsus idisə) əsas şərtlərdən biri və birincisidir. Bu baxımdan sonralar mühacir həyatı yaşamaq məcburiyyətində qalan M.B.Məmmədzadəni zahirən uzaqdan gördükləri yanılda bilərdi. “Aristotelə görə yaddaş keçmiş təəssüratların dərk edilməsi, xatirə isə, öz növbəsində düşüncədir, bizim nə isə hiss etməyimizin, qavramağımızın və ya öyrənməyimizin düşüncəsidir, yəni açıq-aydın axtarış və bununla əlaqədar idrak aktının şərtləşdirilmiş qərarıdır. Yaddaş abstrakt təfəkkürlə yalnız qismən şəkil vasitəsilə bağlıdır. Xatirə isə, şəklin mühitə müəyyən dərəcədə aid edilməsinin dərk olunmasıdır.” Gümanımızdır ki, sovet dövründə yazılmış xatirələr də şəklin mühitə müəyyən dərəcədə aid edilməsidir.
Məqalədə, Əhməd Bədi
Triniçin kimliyi, Azərbaycandakı fəaliyyəti, məfkurə
və məqsədini araşdırmağa
çalışsaq da, Əhməd Triniç haqqında hələ
də mübhəmlər, məchullar coxdur. Bunları
araşdırmaq uzun-uzadı vaxt və zəhmət tələb
edir.
Lütviyyə
ƏSGƏRZADƏ
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent. AMEA Ədəbiyyat
İnstitutu
525-ci qəzet.-
2019.- 21 iyun.- S.12-13.