Füzulidən görünən Məmməd
Cəfər
Akademik Məmməd Cəfər Cəfərov Füzuli haqqında biri-birini tamamlayan silsilə əsərlər yazmışdır: "Füzuli sevir", "Füzuli düşünür", "Füzuli yaşayır". Bunlar Füzulinin, eyni zamanda, Məmməd
Cəfər Cəfərovun bütövlüyünü
nümayiş etdirən əsərlərdir.
Bunlardan birincisi - "Füzuli sevir", şairlə bərabər
tədqiqatçının da ruhi-mənəvi portretini təqdim
edən əsər kimi dəyərləndirilə bilər. Onunla tanışlıq belə
bir poetik simmetriya formalaşdırır - "Məhəmməd
Füzulidən görünən Məmməd Cəfər",
başqa bir deyişlə: "Məhəmməd Füzulini
bizə göstərən Məmməd Cəfər - Məmməd
Cəfəri bizə göstərən Məhəmməd
Füzuli". Həmin simmetriyanı
strukturlaşdıran məzmununa diqqətinizi yönəltmək
istəyirəm.
Akademik "Füzuli sevir" məqaləsini uzun
müddət onun üzərində apardığı tədqiqatlardan
gəldiyi müddəa ilə başlayır. "Füzuli
sevir, Füzuli düşünür deməkdir. Aşiq Füzuli ilə mütəfəkkir
Füzuli, ancaq vəhdət halında alındığı
zaman onu duymaq olur. Füzuli başqa cür
dərk edilə bilməz".
Şərq
poeziyasında böyük fəlsəfi fikir və düşüncələrin,
həqiqətin məhəbbətin dili ilə şərh və
bəyan edilməsini xüsusi səciyyəvi hal kimi qeyd edərkən
Məmməd Cəfər müəllim problemin açar
fikrini təyin edir.
"Məhəbbətin dili ilə böyük həqiqətlərin
dərk edilməsi nadir və təəccüblü hadisə
deyildir, buna bütün xalqlarda rast gəlirik. Fəqət,
nədənsə yüksək fikirlərin aşiq dili ilə
şərhi, ümumiyyətlə, Şərq və xüsusən
Azərbaycan üçün daha çox səciyyəvi bir
hal olmuşdur. Buna görədir ki, bir
mütəfəkkirin aşiq dili ilə
danışmasının nə demək olduğunu bilməyən
şəxs Azərbaycan klassik poeziyasının məzmunundan
çox çətinliklə baş çıxara bilər".
Fikrin aşiqanə yolla ifadəsinin ədəbiyyatımızın
yaddaş qatında yerləşib, hazırda da
yaşadığnı qeyd etməklə müəllif belə
bir nəzəri müddəanı müdafiə edir ki, milli ədəbiyyatın
tədqiqi zamanı onda qorunub saxlanan yadaş qatlarına bələdlik
lazımdır. "... aşiq dili və
ifadəsinin indi də şeirimizdə davam etməsi təsadüfi
bir hal olmayıb, bədii təfəkkürümüzün
inkişaf qanunları ilə əlaqədar ədəbi hadisədir".
Akademik məqaləni Füzulinin sənət
texnologiyasına uyğun bir dildə yazıb. Füzulinin
beytləri, misraları kimi, məqalənin də hər bir
cümləsi dayanıb düşünməyə və
ondakı informasiya yükünü qavramağa tələbat
yaradır. Hansısa cümlənin
üstündən keçmək ədəbiyyatımıza aid
qaldırılan problemi adlamağa və irəli sürülən
nəzəri fikirdən uzaq düşməyə yol
açır.
Məmməd
Cəfər müəllim Füzulidən yazarkən, indi də
fikrin eşq ilə ifadəsinin davamından bəhs edib
aşağıdakı misalı çəkəndə,
istər-istəməz insan düşünür; o, həm də
öz aşiqliyini, özünü anladır:
"Məcnun
oda yandı, şöleyi-ah ilə pak,
Vamiq suya
batdı, əşkdən oldu həlak,
Fərhad
həvəs ilə yelə verdi
ömrün,
Xak oldular onlar, mənəm indi o xak".
Verilən izahın ardınca çəkilən misal
şairlə alim mövqeyinin üst-üstə düşməsidir,
daha doğrusu alim mövqeyinin şairin misralarında
güzgülənməsidir; məqalə başdan sona bu
prinsip üzərində qurulub. Füzulinin
qarşılaşdığı çətinliklərdən,
dövrünün insanlarının dönüklüyündən
bəhs edərkən də müəllif paralelizm
nümayiş etdirir, yenə də şairlə bərabər
öz yaşantılarını anladır:
"Füzuli,
eyb qılma,
üz
çevirsəm, əhli-aləmdən,
Nədən
kim, hər kimə üz tutdum,
ondan
yüz bəla gördüm".
Qəzəli
misal çəkib, verdiyi təhlillə də şair
Füzulidən çox özünü və sosial mühitdə
qarşılaşdığı çətinlikləri
anladır: "Gözəl sənət incisi olan bu qəzəldə
nələr yoxdur! Siz bu, kiçicik şeir gövhərini
istəsəniz zülm və haqsızlıq üzərində
qurulmuş keçmiş cəmiyyətlərdə yaşayan
insanların tarixi xülasəsi adlandırın, istəsəniz
ona şairin, içərisində yaşadığı
ictimai mühitə qarşı yazılmış qüvvətli
bir ittihamnamə deyin, istəsəniz bunu həyatda vəfa, sədaqət
və doğruluq eşqi ilə alışıb yanan və
öz alovları ilə də bəşəriyyətin səadət
yollarını işıqlandıran böyük şair qəlbinin
sirlərinin ifadəsi deyə tərif edin. Bəşər
taleyindən bizə dastanlar danışan bu balaca bədii
tabloya nə qədər dərin ictimai məna versəniz
yaraşar! Füzuli böyük lirikdir. Bu istinaddan "keçmiş" sözünü
çıxarsaq və şair yerinə mütəfəkkir
sözünü qoysaq, poetik simmetriyada həm Füzulinin, həm
də Məmməd Cəfərin portreti canlanar. Bəli,
Füzuli böyük lirikdir! Həm də ona
görə ki, onun qəzəlindəki məna tutumunda akademik
Məmməd Cəfərin də ruhu və qəlbi assosasiya
olunur; o, öz dövrünün yox, bəşər tarixinin
şairidir. Füzuli ilə keçmiş aşiqləri
qarşılaşdırarkən etdiyi istinadla da alim aşiqlər
cərgəsində öz yerini göstərir:
"Sürdü
Məcnun növbətin,
indi mənəm
rüsvayi-eşq,
Doğru
derlər: hər zaman
bir
aşiqin dövranıdır".
Füzulidən
əvvəl və Füzulidən sonra davam edən eşq səcərəsinə
tədqiqatçının yönəltdiyi oxucu
baxışında mətn belə də oxuna bilər:
Sürdü
Füzuli növbətin, indi mənəm (yəni Məmməd
Cəfər ) rüsvayi-eşq,
Doğru
derlər: hər zaman bir aşiqin dövranıdır.
Məqalədə Füzuliyə öz dövründən
baxışı ifadə edən bəzi fikirlərə sovet
ideologiyasının hopduğunu söyləyib, onların mətndən
çıxarılması rəyi yarana bilər. Lakin o zaman Məmməd
Cəfər müəllimin öz dövrünü
keçmişə ekskurs, retrospektiv anlatma üsulu itə bilər.
"Keyfiyyəti hər kəmalə məzhərdir
eşq" misrası ilə Füzulini, ondan da çox
özünü anlatmağa çalışan tədqiqatçı
üçün həm eşq, həm də Füzuli məzhərdir.
"Füzuli sevir" şair, ümumiyyətlə,
ziyalı haqqında yazılan çoxqatlı və dərin,
fəlsəfi tutumlu bir essedir.
Müəllif
oxucusuna öz mətləbini bir az da dərindən
anlatmaq üçün xəyalda yaşananları da mətnin
strukturuna daxil edir, Füzulini hər kəsin bir cür
qavrayacağını, onun eşqini ictimailəşdirərək
də yaşadacaqlarını vurğulayır. Nümunə
kimi vətəni işğal olmuş, yurdunun sərvətləri
alt-üst, oğlu da sürgün edilmiş bir qocanın
gizli-gizli ağlayıb özünü ovudarkən
Füzulinin bu misralarını zikr edə biləcəyini xəyal
edir:
Dust bipərva,
fələk birəhm,
dövran
bisükun,
Dərd
çox, həmdərd yox,
düşmən qəvi, tale zəbun.
Bu dərd
içində çabalayan qocaya alim, Füzulinin misraları
ilə xəyali müraciət edir, ona dözüm, dəyanət,
ənqa quşu tək sonuncu külündən dirilməyi məsləhət
görür:
Yetər,
tavuz üçbilə qıl arayişi-surət,
Vücudindən
keçib, aləmdə bir ad eylə,
ünqa
tək!
Gövhər
tək qılma təğyiri-təbiət,
dəlsələr bağrın,
Qərar et, hər havada,
olma şürəngiz dərya tək.
Müəllif xəyalı çatdırmaq istədiyi mətləb üçün izah vasitəsinə, kodlaşdırdığı fikrə yaxınlaşdıran cığır kimi təqdim edir. Bu, Füzulinin xəzinəsindən götürülmüş söz incisindən istifadə etməklə, misralarını dövrün məzhərinə çevirməklə oxucuya Füzuli yanğısı ilə bir müraciət idi. İdeoloji təqiblərin hədəfindən yana çəkilməyin də yolunu tapır, saf bir aldatma üsulundan istifadə edir və yazır: "Bütün bu təsirli səhnələr uzaq keçmişə aid olsa da, sevməyi və sevərək kədərlənməyi bacaranlar yenə də hər zaman Füzulinin dostları olaraq qalırlar. ...Füzuli kədərini, ancaq öz xalqını düşünən, elin dərdinə qalan həqiqi, kamil insanlar və namuslu, qeyrətli vətəndaşlar anlamağa qabildirlər". Füzulinin dostları sırasında yeni bir obraz canlanır - Məmməd Cəfər! Dost Füzuli eşqini anlatmağın yolunu onu şərh etməkdə yox, özünün ona uyması, onun axarına düşməsi ilə bəyan edir. Füzulinin yerlisi, böyük türk şairi Ahmet Haşim deyirdi ki, şeirin izahı bülbülü öldürüb onun içindəki səsi axtarmağa bənzəyir. Məmməd Cəfər müəllim Füzulini izah etmir, ona qoşulub yanır, öz ruhi aləminin məzhəri kimi təqdim edir Füzuli misralarını. Müəllif Füzuli şeirlərinin başında dayanan qəm karvanına zaman-zaman qoşulan yolçuların içində özünün də halını Füzulinin dili ilə bəyan edir:
"Saqiya,
cam tut ol aşiqə ki, qayğuludur,
Qayğu
çəkmək nə üçün,
cam ilə
aləm doludur.
Bunca kim kuhsifət
başıma daşlar vurulur ...
Dideyi-bəxtim
oyanmaz,
nə əcəb
uyğuludur".
Müəllifin,
yəni Məmməd Cəfərin karvandakı yolçuya, yəni
öz düşüncəsinə məzhər etdiyi bu
misraları oxuduqca xəyalımda yanıqlı bir
pıçıltı oyanır: ustadımız Füzulidən
də artıq yanırmış...
"Füzuli ...təkcə özü üçün
yaşayanlara nifrət edirdi. Belə adamları onun görməyə
gözü yox idi; çünki hər zaman və hər əsrdə
olduğu kimi, Füzulinin zamanında da xalqı geridə
qoyan, millətin başını yastıqlayan, vətəni
yadlara satan, elin namus və
vüqarını, elin əziyyət və ləyaqətini
ayaqlar altına atan həmin bu özü üçün
yaşayanlar idi. "Cümlədə keçmiş zamana aid
idi-ni indiki zamanın -dır şəkilçisinə dəyişməklə
Məmməd Cəfər müəllimin fikirlərinin hədəfi
tüldən xilas olur, aydınlığa çıxır.
Bir neçə sətir sonra alim özü oxucusuna
yürütdüyü fikirlərin təkcə
keçmişə aid olmadığını bəyan edir:
"...böyük Füzulini böyük dərdə salanlar
burda da vardır. Onlar hələ də
dalda-bucaqda olsalar da, yaşayırlar. Onlar indi cildlərini
dəyişib başqa dona girmişlər.
Onları cəzalandırın! Bunlar mənim
böyük şairimi təhqir edirlər!"
Məmməd Cəfər Cəfərov Füzulini həyat
və idrak aşiqi olmasına görə sevirdi. Çünki
özü də həyat və idrak aşiqi idi. Oxucularına da həyat və idrak aşiqi,
Füzuli aşiqi olmağı tövsiyə edirdi.
Eşqi və idrakı bərabər yaşadan
Məhəmməd Füzuli, Eşqi və idrakı bərabər
yaşadan Məmməd Cəfər yaşayır...
Tahirə
MƏMMƏD
Filologiya
elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2019.- 21 iyun.- S.11.