"Arif Məlikov"
kapriççiosu
"Arif
Məlikov daha Yer adamı deyil, bizləri tərk edib əbədiyyətə
uçdu, uçdu ki, orada Üzeyir bəyin, Qara Qarayevin,
Niyazinin, Fikrət Əmirovun, Xəyyam Mirzəzadənin...
ruhları ilə görüşsün, o ruhların
sırasına daha bir dahinin ruhu qatılsın...
Yeni məkanın,
ölməzliyin mübarək, ustad!
Siz Azərbaycanı,
öz xalqınızı çox sevirdiniz və həmişə,
hər yerdə başucalığı gətirdiyin bu xalq da
sizi heç vaxt unutmayacaq! Siz bu xalqın ruhunu
yaşatdiğınız kimi bu xalq da sizi yaşadacaq,
böyük insan!"
Mən bu sətirləri mayın 9-da əllərim əsə-əsə,
klaviaturanı görməyimə mane olan göz
yaşlarımı cib dəsmalıma hopdura-hopdura
yazmışdım - ustadın ruhuna onun sənətinin pərəstişkarının
dediyi ağı - rekviyem kimi.
Amma
Arıf Məlikov kimi əbədiyaşar sənətkarları,
fenomenal şəxsiyyətləri yalnız rekviyemlə yad etmək
günahdır; onların həyatı,
yaradıcılığı, şəxsiyyətinin
miqyası bizlərə zəngin səs qammalarının dili
ilə nikbin ovqat aşılayan kapriççio
janrının ölçülərinə, ab-havasına daha
uyğun gəlir, çünki dahilər yalnız bir dəfə
qeybə çəkilsələr də, dəfələrlə
yenidən doğulan xoşbəxt insanlardır. Və mən 1998-ci ildə ustaddan
aldığım müsahibəni bəzi ixtisarlar və müəyyən
səbəblər üzündən həmin müsahibənin
çap variantında getməyən
əlavələrlə oxuculara təqdim edib Arif müəllimi
yenidən qədirbilən oxucularla həmsöhbət etmək
istəyirəm.
Ruhun
şad olsun, ustad!
***
İş elə gətirdi ki, həmin gün mən Arif
Məlikovla bir də görüşdüm. Opera və
Balet Teatrında Azərbaycan Dövlət Simfonik Orkestrinin
konserti olacaqdı və Ariv müəllimin dəvəti ilə
mən də o konsertə getmişdim. Konsertin
başlanmasına az qalmış biz salona
daxil olduq, keçib qabaq cərgələrdən birində əyləşmək
istədik və bu vaxt hündürboylu, dolu bir oğlan
qollarını yana açıb bizim yolumuzu kəsdi -
"Mümkünsə siz arxa sıralarda əyləşin,
burada xüsusi adamlar əyləşəcəklər" -
dedi.
Bu sözlər birbaşa mənə, yaxud hansısa
ayrı bir dinləyiciyə deyilsə idi, qətiyyən inciməzdim. Amma məsələ
burasındadır ki, qollarını şlaqbaum kimi yolumuzun üstünə endirən
o oğlan bu sözləri həm də Arif müəllimə
deyirdi - o adama ki, adı bu
gün Azərbaycanın qeyri-rəsmi simvoluna çevrilən
5-6 şəxsiyyətdən biridir; o bəstəkara ki, bircə
əsərinin ifası şərəfinə möhtəşəm
bir konsert salonu ucaldılıb; o sənətkara ki, dünyanın ən məşhur
konsert salonlarında minlərlə insan ayağa qalxıb onu dəqiqələrlə
alqışlayıb, onu çoxlarına rəva görmədikləri
ən hündür kürsülərdə, ən ön
sıralarda əyləşdiriblər, biliyindən, təcrübəsindən
qətrə-qətrə "oğurlamağı" qənimət
biliblər, məsləhətlərinə,
söhbətlərinə heyran-heyran qulaq kəsiliblər...
Arif
müəllimin doğma Vətənində - Azərbaycanda da
çox sevirlər - buna söz yox və həmin axşam
ustad təbii ki, layiq olduğu yerdə də əyləşdi,
mən də, Arif müəllim
də tezliklə o incikliyi unutduq, çünki az sonra
bahar nəsimi kimi salona, oradan da
içimizə axan musiqi bizi öz ağuşuna aldı.. və o anlar məni
musiqinin apardığı o gözəl, əsrarəngiz
dünyadan ayırıb opera və balet teatrına qaytaran,
olsa-olsa, iki şey idi: yerlərində bizim əyləşməyimiz rəva
bilinməyən "xüsusi" personalardan hansınınsa
cib telefonundan çıxan əcaib səslər, bir də lap
qabağımızda əyləşmiş cavan bir qızla
oğlanın tez-tez nə barədəsə
pıçıldaşmaları.
Lənət
şeytana! Bunu niyə xatırladım axı?
- Arif
müəllim, məni sizin musiqiyə vurğun kəsən -
onun dərin nüfuzedici qüvvəsidir. Bu
musiqi insan qəlbinin ən dərin qatlarına qədər
gedib çıxa bilir, onun duyğularının ən gizlin, ən
mübhəm çalarlarını aça bilir. Buna necə
nail olursunuz?
- İnsanların duyğularına, şüuruna təsir
göstərən musiqi yazmaq yəqin ki, hər bir bəstəkarın
arzusudur. Lakin mən buna həm də mənəvi bir borc kimi
baxıram. Bu borcu yerinə yetirmək üçün
isə klassik irsi, müasir musiqi sənətinin aparıcı
istiqamətlərini öyrənmək, Azərbaycan xalq musiqisinin hələ
də tam istifadə olunmamış imkanlarına nüfuz etmək,
bir də ki, iş, zəhmət, düşünmək
lazımdır. Elə əsərlərim var ki,
onların mövzusu üzərində mən on illərlə
düşünmüşəm.
- Bir fikrə
münasibətinizi bilmək istəyirəm. Mənə
görə, musiqinin gözəlliyi bir də ondadır ki, o, təsvirinə
yalnız səslərin gücü çatan, səslərlə
daha yaxşı ifadə oluna bilən həqiqətlərdən
söz açır. Necə bilirsiniz, mən
düzmü fikirləşirəm?
- Mən
məsələni mütləq şəkildə belə
qoymazdım. Həyat həqiqətlərini əks etdirməyin
müxtəlif yolları və formaları var: bədii ədəbiyyat,
rəssamlıq, kino və s. Bu sənət sahələrinin hamısının
predmeti eynidir - həyat və insan. Fərq
yalnız ifadə formalarının, təsvir dilinin
özünəməxsus keyfiyyətlərindədir. Məsələn, musiqi həyatı tutaq ki, bədii
ədəbiyyatdan fərqli tərzdə əks etdirir, amma
heç vaxt demək olmaz ki, bu prosesdə üstünlük
musiqinin tərəfindədir, yəni musiqi sözdən
üstündür, sözdən qüvvətlidir,
sözün gücü çatmayan işi görür.
Həyatı əksetdirmə formalarını
qarşı-qarşıya qoymaq - düzgün yol deyil.
- Ustad, mən
heç vaxt bu fikirdə olmamışam. Demək
istəyirəm ki, yaxşı musiqini dinləyəndə
keçirdiyi hissləri sözlə təsvir etməyə
insan həmişə çətinlik çəkir. Məsələn, sizin "Sehirli xalat" filminə
yazdığınız musiqini eşidəndə nəyə
görəsə kövrəlirəm, uşaqlaşıram,
amma mayasına nikbinlik qarışmış həmin o
ovqatı sözlə ifadə etmək son dərəcə
müşkül bir işdir. 6-cı
simfoniyanızın doğurduğu təəssürat da eləcə.
- Musiqinin
dediyini sözə çevirmək olar, amma alınan mətn
ayrı dilə, ifadə imkanlarına malik mətn olacaq. Q.Qarayev "Don Kixot" romanı əsasında məşhur
"Don Kixot" simfonik qravürlərini, ənənəvi məhəbbət
mövzusunda "Leyli və Məcnun" simfonik
poemasını yazıb. Bu o demək deyil
ki, Qara müəllim Servantesin, yaxud Şərq şairlərinin
gücü çatmayan işi görüb. O, tanış ədəbi qəhrəmanın ənənəvi
mövzusunun musiqi dili ilə ifadə olunan obrazını
yaradıb.
6-cı
simfoniya həyatın təzadları, ziddiyyətli proseslərinin
mənim düşüncəmdə yaratdığı əks-sədadır - mən
onu musiqinin dili ilə vermişəm. İstedadlı
bir yazıçının, yaxud filosofun həmin problemləri
sözlə ifadə edib yaxşı bir roman, fəlsəfi əsər
yazması tamamilə təbii və qanunauyğun bir haldır.
- Məncə,
siz 2-ci, 4-cü simfoniyalarınızda da dediyiniz mövzudan yan
keçməzsiniz.
-
Düzgün müşahidədir, lakin onların arasında
yalnız mövzunun yaxınlığı baxımından
müqayisə aparmaq olar. Mövzunun texniki həlli
planında isə bunlar bir-birindən fərqli əsərlərdir.
Ümumiyyətlə, cüt saylı
simfoniyalarım mənim yaradıcılığımda
xüsusi yer tutur. Mən bu simfoniyalarla
yaradıcılıq axtarışlarımın konkret mərhələlərinə
bir növ yekun vurmuşam.
- Sizin hələ
gənclik illərində yazdığınız "Məhəbbət
əfsanəsi" baleti xeroqrafiya sənətində yeni bir mərhələnin
başlanğıcı, yeni bir hadisə idi. Amma
mənim bildiyimə görə, siz simfoniyalarınıza daha
çox üstünlük verirsiniz.
- Hər janrın öz dili, öz ifadə imkanları var. Simfoniya janrı musiqi yaradıcılığında, bəstə sənətində polifonizmin ən yüksək formasıdır. Bu janr istər texniki planda, istərsə də qarşıya qoyulmuş yaradıcılıq vəzifələrinin ölçüsü baxımından son dərəcə geniş imkanlar verir. Bəstəkar həyatın mənası, sonsuz zaman və məkan hüdudlarında insanları həmişə məşqul etmiş bəşəri problemlərlə bağlı fikirlərini məhz bu janrda əhatəli və ümumiləşdirilmiş şəkildə verə bilər. Yeri gəlmişkən, bir faktı diqqətinizə çatdırım. 4-cü simfoniyanın Ümumittifaq radiosu ilə səsləndirilməsi planlaşdırılmışdı. Hələ məşq prosesində aləm bir-birinə dəydi. Çünki simfoniyanın partiturası sənətə də məmur təfəkkürü, plakatçılıq ölçüləri ilə yanaşanların istəyinə əks olaraq faciəvi motivlərlə aşılanmışdı. Və o vaxt mən bununla bağlı həmin o məmur təfəkkürü ilə yaşayanlara sənətkarın hər hansı bir mövzuya sonsuz zaman və məkan hüdudlarında baxmaq, öz duyğularını, düşüncələrini təkcə bu günün yox, həm də keçmişin və gələcəyin ovqatına kökləmək hüququna malik olduğunu şərh etməli oldum. Lakin bu da kifayət etmədi; studiyaya musiqişünas çağırdılar və o da konsertdən əvvəl bu əsərin dünyada baş verən mürəkkəb, ziddiyyətli proseslərlə bağlılığı barədə çıxış etdi.
Mən simfoniyalarımı bəstələyəndə qarşıma qoyduğum vəzifələrdən biri də xalq musiqisinin, muğamlarımızın ən dərin qatlarındakı polifonik ifadə imkanlarını müasir dünya tərəfindən qəbul olunmuş simfoniya ənənələri, musiqi dili ilə əlaqələndirmək idi. Buna nə dərəcə nail olmuşam, onu dinləyicilər deyə bilər.
- Sizin cüt saylı simfoniyalarınızla dramatik, faciəvi ovqat hakimdir. Bu əsərləri dinləyəndə adamın əsəbləri sim kimi gərilir. Musiqinin insanların onsuz da gərilmiş əsəblərini sığallamaq zərurəti, həyatın, insan duyğularının işıqlı cəhətlərinin əks etdirmək lüzumu barədə fikirlərinizi bilmək maraqlı olardı?
- Musiqidə mütləq nikbin pafos axtarmaq həyatın mənasını təhrif etmək kimi bir şeydir. Əgər həyatda sevinc varsa, deməli, ona bərabər kədər də var. Amma insan dünyası yalnız sevincdən və kədərdən ibarət deyil - bu iki duyğu arasında görün hisslərin nə qədər rəngarəng, əlvan qamması var. Musiqi də öz mənbəyini təzadlarla, ziddiyyətlərlə dolu insan duyğularından - onun sevincindən, kədərindən, sarsıntılarından, şübhələrindən götürür. Musiqi insanın görünməyən ruhunun duyulan obrazıdır. O, insanı kəşf edir, onu özünə daha dərindən tanıdır.
Şekspir insanları həyatın mürəkkəb labirintlərində təsvir edən faciələri ilə dünya mədəniyyətinə böyük təsir göstərib və heç kimin ağlına da gəlməyib ki, onu gözəl faciələr yazdığına görə qınasın. Çünki Şekspirin faciələrinə baxanda adam bədbinləşmir, əksinə, içində işıqlı duyğular daha da çoxalır. Faciəni duyan, dərk edən, ondan nəticə çıxarmağı bacaran adam, heç şübhəsiz ki, düşünən adamdır...
Kiçik bir sözardı
SSRİ Ali Sovetinin deputatı olduğu illərdə öz xalqının, Vətəninin haqqının qorunması və xüsusilə də 20 Yanvar faciəsinin əsl səbəbkarlarının ifşa edilməsi yönündə Arif müəllimin çox vaxt öz sağlamlığını riskə qoyaraq necə böyük bir enerji ilə fəaliyyət göstərməsi, Azərbaycanı özünün siyasi eksperimentlərinin meydanına çevirən Qorbaçov və onun böyür-başındakılarla necə dəyişməsi çoxlarının yadındadır. Yəqin o da çoxlarının yadındadır ki, həmin o əsəbi, gərgin görüşlərin birində Qorbaçov Arif müəllimə baş verən hadisələrə öz sənətinin dili ilə münasibət göstərməyi, konkret olaraq simfoniya yazmağı "tövsiyə etmişdi" (yəni get öz işinlə məşğul ol). Və marşal Yazovun düz gözlərinin içinə baxa-baxa "Siz mənim xalqımın qatilisiniz" deyən Arif müəllim Qorbaçovun da cavabını layiqincə verdi, simfoniya yox, imperiya rəhbərlərini, şəxsən Qorbaçovun özünü ifşa edən "Mən ittiham edirəm" adlı son dərəcə qiymətli bir kitab yazdı. Bu, Vətənini, xalqını həddən çox sevən Arif müəllimin vətəndaşlıq borcu idi, o bu borcu vicdanla yerinə yetirdi. Amma... sonrasına inanmaq çətindir. 15 min tirajla çap olunan bu kitabı başqa dillərə də tərcümə edib dünyaya yaymaq əvəzinə, tezliklə kitab mağazalarından yığışdırıb gözdən-könüldən uzaq bir ambarda üst-üstə qalaqladılar...
Və Arif müəllim o kitabları öz pulu ilə alıb evinə gətirmiş, ürək qızdırdığı adamlara, öz xalqını Arif Məlikov kimi sevən adamlara bağışlayırmış...
Belə-belə işlər...
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 26 iyun.- S.20.