Ərtoğrol Cavid
taleyi və bir ailənin dramı
Bildiyimiz kimi, Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin
Sədri Vasif Talıbov aprelin 18-də Ərtoğrol Cavidin 100
illik yubileyinin keçirilməsi haqqında Sərəncam
imzalayıb.
Bu Sərəncamla
Ərtoğrol Cavidin 100 illik yubileyinin Naxçıvan Muxtar
Respublikasında geniş qeyd edilməsi və
"Ərtoğrol Cavidin 100 illik yubileyinin keçirilməsi
ilə əlaqədar Tədbirlər Planı"nın təsdiq edilməsi qərara
alınıb. Bəs Ərtoğrol Cavid kimdir və
onun Azərbaycan xalqı üçün xidmətləri nədən
ibarətdir?
"Babam (Hüseyn Cavid) bir günəş idi. Yüksəldi,
parladı, yarasaların gözünü kor etdi. Lakin dumanlar onun qarşısını aldılar.
Buludlar onun atəşli işıqlarını udmaq istədilər..."
- Azərbaycan romantizminin aparıcı simalarından olan Cavid
Əfəndi haqqında oğlunun 1939-cu ildə
yazdığı bu fikirləri atasından daha az
ömür yaşamış, incəsənətin bir
neçə sahəsində misilsiz istedadı ilə
yaddaşlarda qalan Ərtoğrol Cavidin özünə də
tərəddüdsüz aid etmək olar. Rəsmi şəkildə
olmasa da, ötən əsrin 30-cu illərinin amansız
repressiyasına məruz qalan, cəmi 24 il
çoxşaxəli fəaliyyət göstərən bu
istedadlı gənc "xalq düşməni"nin
övladı olması səbəbindən cəbhəyə
alınmaq əvəzinə Gürcüstana fəhlə
batalyonuna göndərilmişdi.
Burada həm
ağır iş şəraiti, həm güclü
soyuqlaması, həm də yaxşı qidalanmaması onun
sağalmaz xəstəliyə düçar olmasına və
qısa zaman içində bu xəstəliyin şiddətlənməsinə
səbəb olub. Bu zamanlar Ərtoğrol Cavidin
həqiqətən də, misilsiz istedadıyla Günəş
kimi parladığı vaxtlar idi. Belə ki, həm
atasının məsləhət və tövsiyələrini
nəzərə alaraq bədii yaradıcılıqla, həm
dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun və
Bülbülün rəhbərliyilə bəstəkarlıqla
məşğul olmuş, həm qrafika üsulu ilə, portret
janrında bənzərsiz rəsm əsərləri
yaratmış, folklor toplayıcısı, bir sıra mətnlər
üzərindəki rəylərinə əsaslanaraq demək
olar ki, həm də musiqişünas kimi uğurlu addımlar
atmışdı.
Ərtoğrol Cavid 22 oktyabr 1919-cu ildə Azərbaycan
Demokratik Respublikasının çiçəkləndiyi bir
dövrdə Bakıda böyük romantik şair və
istedadlı dramaturq Hüseyn Cavid Rasizadənin ailəsində
dünyaya göz açıb. Anası Mişkinaz
xanım çox güclü hafizəyə malik, son dərəcə
müasir dünyagörüşlü, zəngin mütaliəyə
malik bir qadın olub. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli simaları olan Əhməd Cavad, Mikayıl
Müşfiq, Seyid Hüseyn, Abdulla Şaiq, Ömər Faiq
Nemanzadənin tez-tez gəldiyi, ədəbiyyat, şeir
söhbətlərinin, mübahisələrinin, dünya ədəbiyyatının
şedevrlərinin müzakirəsinin yer aldığı bu ədəbi
məclislər ailənin ilk övladının incəsənətə,
bədii ədəbiyyata, xalq ədəbiyyatına tükənməz
sevgisinin yaranmasına təkan verib. Ərəb əlifbasını
ailə üzvlərinin hamısına sıra ilə mənimsədən
böyük ədib övladlarını hərtərəfli
inkişaf etmiş şəxsiyyət kimi
formalaşdırmağa xüsusi diqqət yetirib. Ailə üzvlərini müntəzəm şəkildə
teatr tamaşalarına aparmaqla kifayətlənməyən ədib
tamaşaların onlarda yaratdığı təsirlə, gənclərin
əsəri necə anlamaqları ilə bağlı suallar verərmiş.
Bu barədə
Turan Cavid "Atam haqqında xatirələrim"də
yazır: "Ərtoğrol məndən bir neçə
yaş böyük olduğuna görə və yaxşı
hazırlığına görə onun cavabları daha
doğru və əsaslı olurdu. Bizi dinlədikdən
sonra özü gördüyümüz tamaşanı təhlil
və izah etməyə başlar, çox maraqlı fikirlər
və mülahizələr söylərdi".
Pedaqoji
İnstitutun dil və ədəbiyyat fakültəsində təhsil
aldığı illərdə müəllimi olmuş akademik
Məmməd Cəfər Cəfərov Ərtoğrolun tənəffüslərdə
də həmişə sinif otağında olduğunu,
qarşısında nadir kitablar (hətta bəzilərini
müəllimlərinin belə mütaliə etmədiyi -
A.O.), dəftər, əlində qələm nəsə
oxuduğunu, düşündüyünü, müəllimlər
arasında çox böyük hörməti olduğunu
yazmışdır: "O, heyranedici idi, onun
çalışqanlığı, mütaliəsi və hərtərəfli
inkişaf etmiş adam olması çox yaxşı təəssürat
yaradırdı". 1940-cı ildə Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunu bitirdikdən sonra o, Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının bəstəkarlıq
fakültəsinə daxil olub. Onun müəllimi
- dahi bəstəkar, konservatoriyanın rektoru Üzeyir
Hacıbəyov "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"ndan
gənc Ərtoğrola dərin bilik vermiş, onun bu sahədə
fitri istedadı olduğunu dönə-dönə qeyd
etmişdi. Bəstəkarlıq sahəsində
də Ərtoğrolun ilk uğurları sevimli müəlliminin
rəhbərliyi altında həyata keçmişdi. Son dərəcə mədəni, təvazökar,
sakit təbiətli bir insan olan Ərtoğrol çox gözəl
piano, fortepiano çalar, skripkanı bir alət kimi dərindən
duyar, onun bütün imkanlarından istifadə edərmiş.
Ailəsinin
maddi ehtiyaclarını ödəməkçün gənc
Ərtoğrol tələbəlik illərindən Azərbaycan opera müğənnisi,
Azərbaycan peşəkar vokal sənətinin banisi, SSRİ
Xalq artisti Bülbül tərəfindən konservatoriyada xalq
musiqisinin tədqiqatı ilə məşğul olan Musiqini
Elmi Tədqiqat Kabinəsinin üzvü kimi - elmi işçi
vəzifəsində böyük həvəslə
çalışmışdı. O, ölməz müğənnimiz
Bülbül ilə birlikdə Azərbaycanın bir sıra
rayonlarına olan folklor ekspedisiyalarında iştirak
etmişdi. Ərtoğrol Cavid bütün
toplama materiallarına çox ciddi və məsuliyyətlə
yanaşmış, onların məziyyətləri ilə
yanaşı, nöqsanlarını da nəzərə
çatdıraraq arzu və təkliflərini bildirmişdi.
Bu tənqidi qeydlər onun Azərbaycan
etnoqrafiyasını, folklorunu və musiqi sənətini dərindən
bildiyini və şifahi xalq ədəbiyyatının estetik-tərbiyəvi
əhəmiyyətinə yüksək dəyər verdiyini
sübut etməkdədir. Hüseyn Cavidin Bakı şəhərindəki
Ev Muzeyində saxlanan həmin materiallar əsasında 2011-ci
ildən başlayaraq 13 cildlik
"Azərbaycanın qeyri-maddi mədəniyyət abidələri
və Ərtoğrol Cavid" adlandırılan toplu nəşr
olunub, burada Ərtoğrol Cavidin materiallar üzərindəki
tədqiqatını ilkin dəyərləndirən müqəddimələr
də öz əksini tapıb. Nəşrin tərtibçisi
filologiya elmləri doktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi, AMEA Hüseyn Cavidin Ev
Muzeyinin direktoru Gülbəniz Babaxanlı, fars dilində olan mətnlərin
tərcüməçisi və redaktoru isə akademik Teymur Kərimlidir.
Ərtoğrol Cavid həmçinin, 1941-1942-ci illərdə
konservatoriyanın nəzdindəki musiqi məktəbində dərs
deyib. Gənc Ərtoğrol qələmini nəsr,
dramaturgiya və poeziya sahəsində də
sınamış, "Eqoistin taleyi" adlı bir pyes
yazmışdır. Xalq
mahnılarını, el havalarını nota
köçürmüş, aşıqlarımızın
ifasında söylənən dastan və nağılların
mətnlərini yazıya almış, öz
yaradıcılığında onlardan qidalanmışdı.
İlk böyük əsəri fortepiano
üçün yazılmış və Üzeyir Hacıbəyova
ithaf olunmuş "Doqquz Variasiya"dır. Skripka ilə fortepiano üçün poema, Nizaminin
"Sevgili yar gəlmiş idi" qəzəlinə, Nigar Rəfibəylinin
"Eşq olsun", türkmən şairi Kəminənin
"Leylanın vəsfi", Tahir Rasizadənin "Səninlə
olaydım" və başqa şeirlərinə romans və
mahnılar bəstələmişdi. Böyük Vətən
müharibəsi başlarkən "Sərhəddən məktub"
simfonik balladası və marşlar yazmış, lakin
"Şeyx Sənan", "Məhsəti" operaları,
bir sıra kamera və instrumental əsərləri
yarımçıq qalıb. Ərtoğrol
Cavid "Şeyx Sənan" operasının birinci pərdəsinin
librettosunu da yazmışdı. Sonralar bu əsərin
tamaşasına onun tələbəlik dostu Fikrət
Əmirov musiqi bəstələyib.
Ərtoğrol
Cavid bir sıra məşhur Azərbaycan xalq
mahnılarını - "Dağlarda çiçək",
"Uca dağlar", "Sona bülbüllər",
"Ceyran bala" və digərlərini nota salıb, Avropa və
rus bəstəkarlarının romans və
mahnılarını Azərbaycan dilinə tərcümə
edib. Bacısı Turan xanım yazmışdır: "Fikrət
Əmirov Ərtoğrol Cavidin Musiqini Elmi Tədqiqat Kabinəsində
işlədiyi illərdə yazdığı professional rəylərə
əsaslanaraq demişdi ki, Ərtoğrul yaşasaydı,
gözəl bəstəkarmı, yaxud musiqişünasmı
olacağını demək çətindir. Bəstəkarlar
içərisində ədəbiyyatı, folkloru, dili, mətni
onun səviyyəsində bilən yox idi".
Ərtoğrol Cavid 1942-ci ildə tələbə olmasına baxmayaraq, ordu sıralarına çağırılmış, "Xalq düşməni"nin oğlu olduğu üçün cəbhəyə deyil, Gürcüstanda yerləşən fəhlə batalyonuna işləməyə göndərilmişdir. Çox güclü soyuqdəymə nəticəsində Gürcüstanda bir müddət xəstəxanada yatıb, professor Əziz Şərifin köməkliyi ilə nəhayət Naxçıvana gətirilsə də, yaxşı qidalanmaması və digər maddi səbəblərdən 24 yaşının tamam olmasına bir həftə qalmış - 14 oktyabr 1943-cü ildə Naxçıvanda "ağrılı-acılı, dərdli, nisgilli bir halda, atası oğlundan, oğul atasından bixəbər dünyadan" köçüb. Məzarı ölümündən 53 il sonra - 1996-cı ildə Ümummilli lider Heydər Əliyevin göstərişi ilə Hüseyn Cavidin Naxçıvandakı məqbərəsinə köçürülüb. Ərtoğrol Cavidin şəxsi arxivi Bakıda AMEA Hüseyn Cavidin Ev Muzeyində saxlanılır və nümayiş olunur.
Azərbaycanda Ərtoğrolşünaslığın tarixi XX əsrin 80-ci illərindən başlayır: "Böyük Cavidin həqiqi bəraəti xalqımızın Ümummilli lideri Heydər Əliyevin 1981-ci ildə onun 100 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında verdiyi tarixi qərardan sonra baş tutduğu kimi, Ərtoğrol Cavidin də həqiqi bəraəti və onun haqqında layiq olduğu sözlərin deyilməsi və yazılması məhz keçən yüzilliyin 80-ci illərindən sonra gerçəkləşdi". Beləliklə, Ərtoğrolşünaslığın tarixi o qədər də qədim olmayıb, 50 ilə yaxın bir dövrü əhatə edir.
Belə ki, Ərtoğrol Cavidin musiqi yaradıcılığı barədə ilk dəfə Azərbaycanın Xalq yazıçısı Anar bəhs edib. "Böyük sənətkarın sənətkar oğlu" adlanan həmin məqalədə Anar yazır: "Üzeyir Hacıbəyov haqqında ssenari üzərində iş zamanı arxiv materialları ilə tanış olarkən Ərtoğrol Cavidin Cəlal Bağdadbəyovun "Azərbaycan musiqisinin keçmişi haqqında xatirələr" əlyazmasının və Cabbar Qaryağdıoğlunun Azərbaycan klassik musiqisi ilə əlaqədar materiallarının sonunda bu əsər haqqında qısa, yığcam, professional səriştəylə yazılmış rəylərə və "Ərtoğrol Cavid" imzasına rast gəldim. 1938-1939-cu illərdə hazırlanan "Azərbaycan musiqisi tarixi oçerkləri" proyekti haqqında da dəqiq mülahizələrə əsaslanan bir rəy yazmışdır".
Əslində, Anarın həyat yoldaşı, görkəmli musiqi tədqiqatçısı Zemfira xanım Səfərova tədqiqat işi apararkən 40-cı illərə aid materiallarda "Ərtoğrol" imzasına ilk dəfə rast gəlib, bu imza ilə bağlı Anardan soruşub. 40 ildən sonra ilk dəfə Zemfira xanım və Xalq yazıçısı Anar onun arxivini Turan xanımdan əldə edə biliblər. Bir qədər keçdikdən sonra 1980-ci ilin noyabr ayında "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində Anarın son dərəcə böyük bir ürək ağrısı, həssaslıq, məhəbbət və səmimiyyətlə yazılmış həmin bu yazısı çap olunub. Turan xanım qeyd edib ki, əgər Zemfira xanım Ərtoğrolun yazılarına rast gəlməsəydi və sonralar onun gördüyü işlərin qiymətinin nə dərəcədə yüksək olduğu bəlli olmasaydı, kim bilir, bəlkə mən də bunu uzun illər aşkar etməyə çəkinər və göstərməzdim. Məqalə müəllifi: "Sənətkar ölümü ağır itkidir, amma ömrünün, istedadının çiçəkləndiyi dövrdə dünyayla vidalaşmış şairin, nasirin, rəssamın, bəstəkarın vəfatı - ikiqat yandırır"- qənaətinə böyük sənətkarın istedadlı davamçısı Ərtoğrolun məktublarının birində ifadə olunmuş "daha ağır dərd ayrı düşüb qəriblikdə həsrətlə ölməkdir" fikri də əlavə olununca bu vətənpərvər, qeyrətli, istedadlı gəncin həyatdan nakam getməsinə nə qədər təəssüflənir insan. İstedadlı gənc atasının dost-tanışlarından, qohumlardan - bir sözlə, hər kəsdən ümidini kəsərək "ölümündən bir az əvvəl Naxçıvandan evlərinə yolladığı məktubu "Kimsəyə salam söyləməyin" - deyərək tamamlayır.
(Ardı var)
Aygün ORUCOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
(AMEA Naxçıvan Bölməsi)
525-ci qəzet.- 2019.- 26 iyun.- S.19.