Böyük şəxsiyyətlər
haqqında böyük tədqiqat
Vilayət
Quliyevin "Atatürk və Əhməd Ağaoğlu"
kitabı Mustafa Kamal Atatürkün öndərliyi ilə
Qurtuluş Savaşının 100 illiyinə və Əhməd
Ağaoğlunun 150 illiyinə ithaf olunub.
"Bir neçə söz"lə başlayan kitab on
altı yarımbaşlıqla davam edərək "Epiloq əvəzi"
ilə bitir. Redaktor və ön sözün müəllifi Nizami
Cəfərovun da qeyd etdiyi kimi, kitabda xronoloji
ardıcıllıqla dramatik məqamlar, informativ zənginliklə
təfsilat-təfərrüat miqyası bir-birini tamamlayır,
münasibətlərin harmoniyasından bitkin simfoniya
yaranır. Ön söz müəllifi tədqiqatçının
bu peşəkarlığını belə dəyərləndirir:
"Vilayət Quliyev tarixi şəxsiyyətlərin həyatına,
eləcə də tarixi hadisə - münasibətlərə
bir mənbəşünas - bioqraf kimi daxil olsa da,
apardığı təhlillərdən
çıxardığı nəticələr, verdiyi
ümumiləşdirmələr "arxiv" üslubunun
statistik neytrallığından tamamilə uzaq olub ümumən
dövr, zaman, həmin dövrün, zamanın insan xarakterləri,
hadisə - münasibətlərin mahiyyəti barədə
olduqca canlı etik - fəlsəfi mühakimələrə qədər
o dərəcədə şaxələnir ki, tarix müasirləşir,
bu gün baş vermiş kimi isti təəssüratları ilə
görünür".
Kitabda hər bir vacib nüansa, mühüm fakta Vilayət
Quliyevin son dərəcə obyektiv münasibəti diqqətdən
yayınmır. "Addım-addım Atatürkə
doğru" bölümündə reallıqlar bir ziyalı,
dünyagörmüş politoloq təfəkkürünün
süzgəcindən keçərək müasir insana təqdim
olunur. Yeganə hürr türk məmləkətinə
1908-ci ildə gələn Ağaoğlunun on il
sonra Atatürklə tanış olmasından başlayaraq
ölümün öz sözünü deməsinə qədər
ən əsas tarixi məqamlar müasir
türkçülük təfəkkürü ilə təhlil
olunaraq yazıya alınır. Qurtuluş Savaşını
Britaniyanın girovu kimi Malta adasında əsir olarkən diqqətdə
saxlayan Ağaoğlunun Atatürkə inamının qələbə
ilə nəticələnməsi və bunu orada
yazdığı "Mütarikə və sürgün xatirələri"
eləcə də, "Üç mədəniyyət"
kitablarında etiraf etməsi Vilayət Quliyevin təqdimində
yenidən elmi dəyər qazanır.
Ağaoğlunun sürgün yolçuluğu 28 May
Cümhuriyyətin birinci ildönümü günü
başlayıb. Bu sürgündən qurtuluşu da iki ildən
sonra, eyni gündə, artıq beşikdəcə
boğulmuş Cümhuriyyətin üç yaşında
gerçəkləşib. Malta
sürgününün onun yollarını
ittihadçılarla ayırmasına da münasibət
bildirilib.
Kitabda Əhməd bəyin İstanbuldan Ankaraya vur-tut 50
lirə ilə yola çıxması, bu yolculuqda Bəyazidlə
Teymurləngin qarşılaşdıqları Ankara
düzündən keçərkən ziddiyyətli
düşüncələrə dalması orta əsrlər
türk cahangirliyi ilə XX əsrin əvvəllərindəki
türk mücadiləsinin fonunda şərh edilir. Əziyyətli
yolcuğunun sonunda Ağaoğlunun Həmdüllah Sübhi ilə
birgə Atatürkün yanına getməsi,
ideallaşdırdığı Paşanı ikinci dəfə
TBMM-də görməsi bir tale diktəsi olaraq izah olunur.
Müəllif bu gəlişin mahiyyətini belə
açıqlayır: "Məqsəd Türkiyənin namuslu
və vətənpərvər adamları ilə bir yerdə
olmaq, təkcə hərbi-fiziki deyil, mənəvi-intellektual
gücə də böyük ehtiyac duyulan Milli Mücadilədə
iştirak etmək idi". Həmin dövrdə
sözün həqiqi mənasında müharibədən
çıxmış şəhərin vəziyyətini
göz önündə canlandıran Vilayət Quliyev Əhməd
bəyin Ankaranı olduğu kimi qəbul edib, sevməsini,
burada yurd-yuva salmaq qərarına gəlməsini də
yazır.
Söz və qələm vasitəsi ilə insanları
inandırmaq, öz arxasınca aparmaq bacarığı olan
Ağaoğlunun Ankaradan sonrakı taleyinin Qarsla bağlı məqamları
da kitabda özünə yer tapmışdır. O, uğurlu Qars
missiyasının töhfəsi olaraq iki dəfə Qarsdan millət
vəkili seçilsə də, Qarabəkir Paşanın
Ənvər Paşa əleyhinə yazı yazdırmaq istəyinin
lazımınca yerinə yetirilməməsi səbəbindən
Qarsdan geri çağırılır. Bu hadisələrin
təfərrüatını və şərhini verən
Vilayət Quliyev Atatürkün onu TBMM höküməti
yanında Mətbuat və İstihbarat Müdiriyyəti-Ümumiyyəsinin
rəhbəri təyin etməsinə də münasibət
bildirir. Həmin vəzifədəki
çətinliklər, ona qarşı edilmiş hücumlar, əməyinin
millət vəkilləri və başqa vəzifəli şəxslər
tərəfindən düzgün qiymətləndirilməməsi
kitabda detallarına qədər şərh edilir. Göstərilir ki, əvvəlcə Mətbuat və
İstihbarat Müdiriyyəti-Ümumiyyəsinin büdcəsi
azaldılmış, sonra Ağaoğlunu işdən
çıxarmağa nail olmuşdular. "Əhməd
bəyin işsizliyi heç bir gün də sürməmişdi"
- deyən müəllif onun 1923-cü ilin 11 avqustunda TBMM-ə
ikinci dönəm millət vəkili seçildiyini qeyd edir.
Bu məsələ
ilə bağlı Vilayət Quliyevin özünəməxsus
yozumlarına nəzər salaq: "Sirr deyil ki, hakim partiyadan
millət vəkillərinin namizədliyini Atatürk şəxsən
özü müəyyənləşdirirdi. Ona
görə də Ağaoğlunun Mətbuat Ümum müdiri
vəzifəsindən uzaqlaşdırılması və dərhal
da məclisə gətirilməsi Atatürkün qurduğu
ssenarinin bir hissəsi sayıla bilər. Deməli,
dövlət başçısı bu dəfə də
Əhməd Ağaoğlunu daha çox lazım olduğu,
daha çox fayda gətirə biləcəyi yerdə - TBMM
üzvü statusunda görmüşdü". Bu dəfə isə Atatürk Qarabəkir
Paşanın əleyhinə Ağaoğludan yazı istəsə
də, o, razı olmamışdı. Hadisələrin
təsvirinin bu mərhələsindən sonra Atatürk və
Ağaoğlu qarşılaşmalarının tez-tez
şahidi oluruq. Əksər
qarşıdurmaların yekununda Ağaoğlunun Mustafa Kamala
olan sayğısı qalib gəlsə də, "yeni
Türkiyənin qurucusuna bəslədiyi sonsuz hörmət və
ehtirama baxmayaraq heç zaman onun önündə əyilməmiş,
kor-koranə səcdə və pərəstiş yolunu
tutmamışdı".
Vilayət
Quliyev baş verən hadisələrə münasibət
bildirərkən, həmin hadisələrə insan faktorunun təsiri
və birinci şəxsin müdaxilə mexanizmini idarə etməsi
kimi problemlərə də toxunmuşdur: "Zaman keçdikcə
hakimiyyətlərinə xüsusi qətiyyətlə xitam
verdiyi Osmanlı sultanları kimi o da bir sıra məsələlərdə
özünü hakimi-mütləq və son söz sahibi
saymağa başlamışdı". Belə
olan anlarda əbədilik "yeganə" titulunu qoruyub
saxlamağı bacaran şəxs olaraq ancaq Əhməd bəy
nümunə gətirilir. "Atatürk yenə bu və
ya digər məsələ ilə bağlı fərqli fikir
eşitmək üçün Ağaoğlunun mövqeyi ilə
maraqlanır, o da öz növbəsində xoşa
gəlməyə, rəğbət qazanmağa deyil, həqiqəti
söyləməyə çalışırdı".
Tarixi şəxsiyyətin dolğun obrazını
yaratmağa nail olmuş və oxucusunun inamına hakim kəsilmiş
Vilayət Quliyev elə tutarlı faktlara istinad edir ki, insan
özünü hadisənin şahidi kimi hiss edir. İnandığı
həqiqətlərin müdafiəsindən çəkindirmək
asan olmayan Ağaoğlunun Atatürkə sui-qəsddə
günahsızlığına inandığı insanları
müdafiə etmə cəsarətini
alqışladığının şahidi oluruq.
"Lakin maraqlı haldır ki, Atatürkü tənqid etmək
fikrinə düşərkən Əhməd bəy ilk
növbədə ... onun özünə güvənmişdi".
Ən
müxtəlif situasiyalarda fikir toqquşmaları
yaşamalarına baxmayaraq, "Əhməd bəy
Atatürkün böyüklüyünü, ölkə və
millət qarşısında cahanşümul xidmətlərini
minnətdarlıq hissi ilə etiraf etməklə bir sırada
cumhur başqanını dilsiz-ağızsız, qul xislətli
bir kütlənin deyil, haqlarından yararlanmağı bacaran,
demokratik dəyərlərə söykənən, öz
gücünə inanan qürurlu millətin lideri kimi görmək
istədiyini heç zaman gizlətməmişdi". Bu münasibət İrşad Heyəti ilə Qarsa
yolculuqda da, "Mətbuat naziri" postunda da, "Atatürkə
xüsusi məktub-məruzə"də də
özünü göstərmişdi. Bu məktub
hətta ona baha başa gəlmiş, əleyhdarlarını
xeyli fəallaşdırmışdı.
Müəllif onun digər məsləkdaşları ilə müqayisəsində də tərəfsiz olmağa çalışır, sözünü həqiqətlə müdafiə etməyə üstünlük verir: "Üstəlik, çar Rusiyası və Osmanlı imperiyasında ciddi mübarizə məktəbi keçdiyindən dostu Yusif Akçura kimi siyasi sadəlövhlük və təslimçi barışdırıcılıq hissindən çox uzaq idi". Belə bir xarakterin sahibi Türkiyə Şəkər Sindikatı İdarə Heyətinin üzvü təyin ediləndə etiraz etmiş, Atatürk isə idarəçiliklə bağlı təklif və mülahizələrini yazılı şəkildə təqdim etməsini istəmiş, o da yazıb vermişdi.
Verdiyi məsləhətlər, irəli sürdüyü təkliflər nə qədər birmənalı qarşılanmasa da, qalmaqallar yaratsa da, Ağaoğlu həmin üslubu əsərlərində də qoruyub saxlamışdır. Belə bir mövqeyə münasibət bildirən V.Quliyev yazır ki, "bu baxımdan demokratiyanın dünya miqyasında böhran keçirdiyi dövrdə qələmə alınan, təkcə Şərqdə deyil, Qərbdə də sosial utopiyanın son nümunələrindən sayıla biləcək "Sərbəst insanlar ölkəsində" əsəri Əhməd Ağaoğlunun Türkiyənin, türk cəmiyyətinin gələcəyi ilə bağlı arzularının, xəyallarının ifadəsi idi. O, bəlkə də, ürəyinin dərinliklərində Atatürkün qurduğu Cümhuriyyətin bu xəyalları nə zamansa gerçəkləşdirəcəyinə müəyyən inam bəsləyir, prosesə öz töhfəsini verməyə çalışırdı".
Özünün çalışmaları ilə mövcud gerçəkliklər arasındakı uçurumları görən Əhməd bəy belə problemləri daim mətbuatda işıqlandırır. Bütün bunlar və başqa nüanslar da nəzərə alınaraq "Əhməd bəyə müxalifətçilik təklif olunur". Həmin bölümündən sonra hadisələrin gedişində kəskin dönüş yaranır. Demək olar ki, 30-cu illərdə birinci şəxslə olan münasibəti dramatik axarla davam edir. Əli Fəthi Okyar, Mehmet Nuri Conker və Ağaoğlu üçlüyündən ibarət bir müxalifət partiyası təşkil olunur. Sərbəst Firqə adı ilə tarixə düşmüş bu partiyanın 100 gün də yaşaya bilməməsi ən maraqlı detallarına qədər izah olunur. Kitabda da göstərildiyi kimi, Ağaoğlu formal səciyyə daşıyan bu işə qol qoymaq istəməyib. "Atatürkün "Sən gedərsən!" - hökmü qarşısında da susub geri çəkilməmişdi. Qazinin ideyalarına bütün varlığı ilə bağlı olduğunu, amma indiki şəraitdə əmr alsa belə, bu ideyalardan üz çevirib saxta müxalifətçilik yolu tutmayacağını bildirmişdi".
Kitabın ən maraqlı bölümlərindən biri "Qalmaqallı İzmir gəzisi"dir. "İzmir hadisələri mahiyyət etibarı ilə Sərbəst Firqənin həm başlanğıcının sonu, həm də sonunun başlanğıcı oldu". Bu proseslər zamanı Atatürkün keçirdiyi mənəvi böhranlar da tarix və həqiqət işığında təhlil edilir.
Süni müxalifətçilik oyununda iştirak etməyə vadar edilməsinə baxmayaraq, o, bu işin öhdəsindən vicdanla gəlir və bələdiyyə seçkilərində özünün əsl mövqeyini ortaya qoyur. "O, sadəcə türk millətini ürəkdən sevən, Cümhuriyyət ideallarına varlığı ilə bağlı olan həqiqi vətənpərvər kimi mövcud nöqsanlara laqeyd seyrçi qala bilmirdi". Bütün bunlara baxmayaraq, partiya qapanır və müxalifətçilik yolunu təkbaşına sürdürəcəklərini bəyan edənlər isə az qala ertəsi gün fikirlərini dəyişirlər.
Sonra hadisələrin inkişafı "Axına qarşı "Axın" bölümündə davam etdirilir. Müəllif bu iki böyük şəxsiyyətin bütövlüyünə xələl gətirmədən həqiqətləri sadalayır. Həmin məsələ "Ailə dostu Atatürk" bölümündə daha qabarıq şəkildə verilir. Kitabın əvvəlindən başlayaraq bu bölümə qədər davam edən fikir çəkişmələri, bəzən küskün qalmaları təsvir edilsə də, bu bölümdən ilk tanışlıq anlarından hər iki dahinin ölümünə qədər aralarındakı kişi kimi bağlılıq daha təsirli formada diqqətə çatdırılır. Bir məsələ də qabardılır ki, "Ağaoğlu ailəsinin üzvləri heç vaxt birinci şəxsə yaxınlıqlarından yararlanıb hansısa güzəşt və üstünlüklər əldə etməyə can atmamışdılar".
Ümumiyyətlə, kitabda iki tarixi şəxsiyyət
arasındakı münasibətlərə işıq
salınarkən digər şəxslər də oyundan kənarlaşdırılmayıb.
Hər bir ictimai-siyasi xadim öz siması ilə əks olunub.
Onların proseslərə hansı mövqedən necə təsir
etmələri öyrənilib. Gərginlik yaratmağa meylli
insanların əksinə olaraq "Əhməd Ağaoğlu
türk ziyalılarını cümhuriyyətin aparıcı
qüvvəsinə çevirmək istəyirdi. Onun fikrincə,
Atatürk dünya tarixindəki ən cəsarətli
inqilablardan birini gerçəkləşdirmiş - Türkiyəni
orta əsrlərdən çağdaş dünyaya gətirmişdi".
Gülnar
SƏMA
525-ci qəzet.-
2019.- 28 iyun.- S.7.