"Mürtəce"
Azərbaycan romantikləri
Sosrealizm ədəbiyyatşünaslığı uzun
müddət Azərbaycan romantizmini iki yerə - mütərəqqi
və mürtəcelərə bölərək ikinciləri
burjuaziya ilə bağlamış, adlarını çəkmiş,
lakin yaradıcılıqları haqqında geniş məlumat
verməmişdir. Bu romantiklərin içərisində
Əbdülxalıq Cənnəti, Ağadadaş Müniri,
Əliabbas Müznib, İbrahim Tahir Musayev, Əhməd Kamal,
İsmayıl Səfa, Seyid Zərgər kimi şairlərin
yaradıcılığının ideya və forma cəhətdən
ədəbiyyata yenilik gətirmədikləri iddia olunurdu. Lakin zaman keçdikcə bu şairlərin hər
biri öz fərdi üslubları, mövzu və
problematikaları baxımından ədəbiyyatımızın
faktlarından olduğu aydın oldu.
Əliabbas Müznib
XX əsr Azərbaycan poeziyasının görkəmli
nümayəndələrindən biri də Əliabbas
Müznibdir. Onun ədəbiyyat tariximizdəki yeri yalnız romantik
sənətkar olması ilə deyil, həm də müxtəlif
mətbuat orqanlarına rəhbərlik etməsi, satirik
şeirlər yazması və milli mücadilə yolundakı
fəaliyyətidir. Hətta kommunistlər
hakimiyyətə gəldikdən sonra belə
yaradıcılığını və fəaliyyətini
davam etdirmişdir. Milli mübarizə əzmi
göstərən şair 30-cu illər repressiyasının
qurbanı olmuşdur. Azərbaycan ədəbi-ictimai
fikir tarixində romantik və satirik şair, publisist,
"Babayi-Əmir", "Dirilik", "Övraqi-nəfisə"
və digər jurnalların redaktoru, ədəbiyyatşünas,
din tarixçisi və tərcüməçi kimi
qalmışdır.
Ə.Müznib 1908-ci ildə jurnalistlik fəaliyyətinə
başlayıb. Əvvəlcə "İttifaq" qəzetində,
sonra satirik "Zənbur" jurnalında mühərrir olur.
Daha sonra isə 1910-cu ildə "Hilal"
adlı qəzet çap etməyə başlayır. Yazılarında millilik və islamçılıq əsas
yer tuturdu. İlk dəfə olaraq, bu qəzetin
üzərində türkçülük və
islamçılıq rəmzi Ay və ulduz təsvir olunurdu.
Lakin özünün kəskin siyasi mövqeyinə
görə həftəlik nəşr olunması nəzərdə
tutulan qəzeti çar senzurası qapadır. İ.Ağayevin yazdığına görə, buna
səbəb, Ə.Müznibin "Hökumət, ah bir insan yeyən
qurd, Rəiyyətdə nə pul qoyar, nə bir yurd"
misraları ilə başlayan şeiri səbəb olub
(Ağayev İ. Əlabbas Müznib. B., 2000, s. 5).
Lakin bunun ardınca "Şihabi-saqib" adlı bir
jurnalı nəşrə başlayır; yazılarında
çar zülmünü, vətənin və millətin
ağır vəziyyətini ifadə edirdi. 1911-ci ilin
martında jandarmlar Əlabbas Müznibin evində
axtarışlar aparır, jurnalın nəşrini
dayandırır, özünü isə həbs edirlər.
Ə.Müznib jurnalistlik fəaliyyətinə
görə həbs edilən və Sibirə göndərilən
ilk jurnalist olur.
Ə.Müznib 1913-cü ildə çar hökumətinin
elan etdiyi əfvi-ümumiyyədən sonra vətənə
qayıdır.
Sibirdən qayıtdıqdan sonra Ə.Müznib
yenidən ədəbi və ictimai fəaliyyətə
başlayır. Bu illərdə
yaranmış "Müsavat"ın sıralarına
qoşulur. Bu təşkilatın irəlidə
gedən adamları ilə yaxın münasibətlərdə
olur. O, bütün varlığı ilə irticaya
qarşı dayanmağa çalışırdı. Həbsxanada
Çar Rusiyasının iç üzünü daha aydın
görmüş, mübarizəsinin hədəf və istiqamətlərini
müəyyənləşdirmişdi. Bir
müddət "İqbal" qəzetində
çalışsa da, burada həbs olunduğundan dolayı
siyasi mövzulara toxuna bilmirdi. Lakin bütün
varlığı ilə milli şüuru
formalaşdırmağa çalışır "Vətən
möhtac ikən yarəbb, bu gün qeyrətli imdadə, Gəzir
övladi sərgərdan, zəlili-xar səhradə", - deyə
fəryad qoparırdı. Onun fikrincə, bu, elə
bir zaman idi ki, xalqın, millətin ziyalılara böyük
ehtiyacı vardı. "Yazıçılarımız
və yazılarımızın əhəmiyyəti"
adlı məqaləsində bu ziyalılardan yazır və
xalqın milli-ictimai şüurunun
formalaşdırılmasında onlara böyük ehtiyacın
olduğunu bildirirdi. Ə.Müznib bu ziyalılar içərisində
Türkiyəyə mühacirət etmiş iki böyük
şəxsiyyəti - Ə.Ağaoğlu və
Ə.Hüseynzadəni xüsusi qeyd edirdi: "Onların getməsi
Qafqaz əhalisini başsız, böyüksüz
buraxmış kimidir. Çünki o cənablar
dilsizlərin dili, karların qulağı, korların
gözü idilər. Müxtəsər, bir bölük
maarif yetimi olan Qafqaz müsəlmanlarının ataları
idi..." ("İqbal" qəzeti, 1913, 31
oktyabr).
Ə.Müznibin bütün fəaliyyəti və
yaradıcılığı milli mübarizəyə həsr
olunur. O, həm
fəaliyyətində, həm də yazılarında
xalqın, millətin taleyini düşünən və bunu əsərlərində
ifadə edən ilk yazarlardandır. Bir-birinin
ardınca çıxardığı mətbuat
orqanlarını da bu milli mübarizəyə həsr
etmişdi. Yazdıqlarını kiçik
kitablar şəklində dərc edir və yayırdı.
Az bir zaman içərisində şairin "Tikan kolu",
"İstər ağla, istər gül", "Sibirya məktubatı",
"Dərvişi-kəhkəşan" kitabları dərc
olunmuşdu. Bu əsərlərində müəllif
kəskin ictimai-siyasi mövzulara toxuna bilməsə də, vətən,
xalq mövzusunda mümkün qədər milli
düşüncəsini poetik şəkildə ifadə edə
bilirdi. O, bəzən tarixə müraciət edir,
xalqın keçmiş hökmdarları Səfəvilər
dövlətini çar istibdadı ilə müqayisə
edirdi. Onun bu fəaliyyəti siyasi məhbus
damğası üzərindən hələ
götürülmədiyindən həyatı
üçün təhlükə daşıyırdı.
Lakin buna baxmayaraq, Ə.Müznib
"Müsavat"ın rəhbərləri M.Ə.Rəsulzadə,
A.Kazımzadə, V.Mikayılovla əlaqələrini kəsmirdi.
O, mümkün olduğu qədər ictimai həyatla
yaxından maraqlanır, ədəbi, maarifçi yöndən
cəmiyyəti bilgiləndirməyə
çalışırdı. Cəmiyyətdə
gedən proseslərə dərhal cavab verirdi.
Böyük türkçü, "Tərcüman" qəzetinin
redaktoru İsmayıl Qaspıralının vəfatı ona
çox təsir etmiş "Sevgili atamız İsmayıl bəy"
adlı şeirini yazıb redaktoru olduğu "Dirilik"
jurnalında nəşr etdirmişdi. Şair İ.Qaspıralının
türk dünyasındakı yeri və mövqeyini
düzgün müəyyənləşdirir, onun
ölümü ilə "türklük cahanında"
"bir hövli-həşrasa" qopduğunu, sanki
zülüm əli ilə "Həzrəti-İsanın"
dara çəkildiyini" böyük üzüntü ilə
xəbər verirdi:
Əsiri-qəhr
olub dilsiz qalan biçarələr yeksər,
Dil açdı, tərcüman oldu, o, canlı "Tərcüman"ından.
Əmni-millət
idin sən, əminlik qədrinə bürhan,
Amansız qəlblər kəsbi-aman etdi amanından.
kamandaran
aləm hər məzarıstan yapar daim,
Həyatisdan düzəltdin sən bu gün
tiri-kamanından.
Mətanət,
mərhəmət, hümmət təcəssüm etsə ey
dahi,
Çıxar zatın kimi bir qəhrəman dünyaya
vallahi.
("Dirilik" jurnalı, ¹ 4, 1914, 1 noyabr)
1914-cü ilin sentyabrında "Dirilik"
jurnalını nəşr etməyə başlayır. Ə.Müznib özü
siyasi cəhətdən etibarsız olduğuna görə
jurnalın nəşrinə icazəni savadsız
qardaşı Əbülfəsin adına
almışdı. Maraqlıdır ki, şair
"Babayi-Əmir" satirik jurnalını nəşr edərkən
də eyni yoldan istifadə etmişdir. "Dirilik"
jurnalı daha çox ictimai-siyasi mətbuat kimi nəzərdə
tutulmuşdu. Bununla o, Azərbaycan
xalqının siyasi-ictimai şüurunu
formalaşdırmağı nəzərdə tuturdu. "Dirilik" adı da məhz bu məqsədlə
verilmişdi. Bu zaman romantizmin də əsas
mövzularından olan türklük və islamlıq
anlayışları dərginin ən çox toxunduğu
mövzulardan idi. O, məqalələrində bu iki
anlayışlar üzərində geniş dayanır, dini mənsubiyyətlə
etnik mənsubiyyətin fərqini anlatmağa
çalışırdı. Bu
araşdırmalar müəllifi "Türk tarixi"
kitabını yazmağa gətirib
çıxarmışdır. Nəzərə alsaq ki,
bu zaman jurnal çox az sayda ictimai-siyasi mətbuat
orqanlarından biri idi, o zaman onun redaktorunun üzərinə
düşən məsuliyyəti də hiss etmək olar. Təsadüfi deyil ki, M.Ə.Rəsulzadə
Türkiyədən qayıtdıqdan sonra bu jurnalın səhifələrində
məqalələr dərc etdirmişdir. Onun
"Milli dirilik" silsilə məqalələri məhz
burada dərc olundu. Ə.Müznibin
"Dirilik" jurnalı bu dövrdə milli yönlü
yazarların bir tribunasına çevrilmişdi. "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" kitabında bu barədə
yazılırdı: "Əhməd Kamal və Səbribəyzadələrin
çap etdirdikləri "asari ətiqələr" bu
şairləri də mətbuata çıxmağa
ruhlandırırdı. Əliabbas Müznibin nəşr
etdiyi "Dirilik" jurnalı bu şairlərə daha
müvafiq imkan yaratmış oldu" (Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. 3 cilddə, 2 c., B., 1960, s. 773).
Maraqlı cəhətlərdən biri budur ki, jurnalda
romantiklər də yaxından iştirak edirdi. Jurnalın səhifələrində
Əbdülxalıq Cənnəti, Seyid Hüseyn,
Umgülsüm, Nemət Bəsir, Seyid Zərgər, Mikayıl
Seydi, Cabbar Əsgərzadə kimi şairlər yaxından
iştirak edir, yazdıqları poetik, yaxud publisistik əsərlərilə
xalqı milli-mənlik şüuru ətrafında gələcəyə
hazırlayırdı. Özünün
kiçik qardaşı, sonralar mühacirətdə
"Gültəkin" imzası ilə sovet işğalı
əleyhinə odlu-alovlu şeirlər yazan Əmin Abidin də
bu illərdə "Dirilik"də şeirləri və məqalələri
çap olunurdu.
"Dirilik" jurnalı 1916-cı ilin sentyabrında nəşrini
dayandırsa da, Əlabbas Müznib fəaliyyətini davam
etdirdi. Onun redaktorluğu ilə çıxan
"Babayi-Əmir" adlı satira jurnalı "Molla Nəsrəddin"
yolunu davam etdirirdi. M.S.Ordubadi, C.Cabbarlı,
Ə.Nəzmi, Ə.Vahid kimi satiriklər jurnalda
çıxış etmişlər.
Ə.Müznib 1913-1917-ci illər arasında milli
yayım sahəsində çalışır, şərq və
qərb ədəbiyyatından tərcümələr edir. A.Kazımzadə
və M.Ə.Rəsulzadə ilə dostluğu onu ictimai proseslərin
mərkəzinə atır. Ə.Müznib
"Müsavat" partiyasının sıralarına daxil
olur. O, Cümhuriyyətə yaxınlığı ilə
seçilmişdir. Cümhuriyyət
dövründə milli mövzulu şeirlər
yazmışdır. 1919-cu ildə
Cümhuriyyətin bir illik yubileyi münasibətilə elan
etdiyi şeir müsabiqəsində "Azərbaycan"
şeiri ilə iştirak etmişdir. Azərbaycanı
Bakıxanovlar, Məhəmməd xan, Əhməd xan və
Cavad xanlar məskəni adlandıran şair onun
keçmişini tərənnüm etməklə
yanaşı, vətənə dişini göstərən
düşmənə qəzəblə, nifrətlə öz
gücünü göstərir:
Moskovlular
gözlərini yumdular,
Turanlıya
"bar-bar", - deyə cumdular,
Pozuldular,
axır geri döndülər,
Xırsızların qəhharıdır bu ölkə.
Çəkil,
çəkil, ey alçaq əl, sən çəkil!
Tökül,
tökül, ey xain göz, çıx, tökül,
Bükül,
bükül, ey çak, artıq en, bükül!
Müəzzənlər dərbarıdır bu ölkə.
(Ağayev
İ. Əliabbas Müznib: həyatı,
yaradıcılığı,
əsərlərindən seçmələr. B., 2003, s. 112)
Həm əvvəlki, həm bu dövr ədəbi fəaliyyəti
onun "milli şair" ifadəsilə ilə
tanınmasına imkan vermişdir. Atatürkə sevgi ilə
şeir həsr etmişdir. Milli azadlıq
hərəkatının elə bir hadisəsi
olmamışdır ki, şair ona münasibət bildirməsin. Qafqazda və Balkanlarda yaşayan
türk xalqlarının dirçəlməsi və birləşməsi
üçün mübarizə aparan, Osmanlı hərbi və
siyasi xadimi Nuru Paşaya, Bakını xilas edən İslam
ordusunun sıralarında olan Ənvər Paşaya və Mehmet
Tofiq bəyə, "Dildə, fikirdə, işdə
birlik" şüarı ilə Türk dünyasını
milli ittifaqa dəvət edən İsmayıl bəy
Qaspıralıya və başqalarına həsr etdiyi şeirlər
vətənpərvərlik duyğuları ilə
dolub-daşır.
Müznib əsas silahı olan qələmi
ilə müxtəlif məzmunlu şeirlərində, qəzəl
və mənzumələrində, heca vəznli şeir
nümunələrində siyasi-ictimai məsələlərə
kəskin münasibət bildirir, vətənin, millətin
taleyinə biganə qalmır, gənc nəslə vətən
məhəbbəti hisslərini təlqin edir, doğruluğa,
sədaqətli, ədalətli olmağa, milli dəyərlərə
sahib çıxmağa dəvət edirdi.
Cümhuriyyətin
süqutundan sonra 1920-ci ilin mayında R.Axundovun təşəbbüsü
ilə Qarabağa göndərilərək "Qarabağ firqə
və inqilab komitəsinin əxbarı", "Qarabağ
füqərası" və "Qarabağ diriliyi" qəzetlərində
çalışır. 1922-ci ildə Qubaya
göndərilir. Burada qəzet mətbəəsində
təsadüfü qəza ucbatından bir gözünü
itirir. Müalicə olunmaq
üçün Bakıya gəlir üç ilə qədər
"Kommunist" qəzetində işləyir.
1926-cı ildə gözü tutulan Müznib işdən
uzaqlaşır, 1937-ci ilə qədər XIX-XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı klassiklərinin əsərlərindən
ibarət kitablar nəşr edir. Bu kitablar arasında "Türk
tarixi", "Müxtəsər ənbiya və Islam
tarixi", "Yusif və Züleyxa" , "Tiran rolu",
"Nəsrəddin məzhəkələri",
"Aşıq Pəri və müasirləri" və s.
nümunə göstərmək olar.
Nəhayət,
1937-ci il repressiyası gəlir və təqaüddə
olan, gözü tutulan Ə.Müznib də "düşmən"
siyahısına daxil edilir. Həmin ilin 27 avqustunda millətçi
kimi mühakimə olunub həbs edilir, 8 il
müddətinə ikinci dəfə Sibirə göndərilir.
Lakin 1938-ci ilin 28 avqustunda Vladivostok şəhəri
yaxınlığındakı xüsusi məntəqədə
vəfat edir.
Ə.Müznibin ədəbi, bədii
yaradıcılığında iki istiqamət başlıca
yer tutur; romantik və satirik əsərləri. Bu iki xətt
onun yaradıcılığının əsasını təşkil
edirdi. Lakin o, yaradıcılığa
romantik şeirlərlə başlamış, daha sonra satirik
yaradıcılığa keçmişdir. Onun ədəbi həyata atıldığı
günlərdə "Həyat" qəzeti, ardınca
"Füyuzat" jurnalının ədəbi-estetik
ideallarının təsiri altında olmuş və ilk
yazılarını da məhz bu təsir altında yazmışdır.
Bu mətbuat orqanlarının təsiri onun
yalnız üslubunda deyil, həm də mövzularında
özünü göstərir. Şeirlərini
klassik formada yazsa da, mövzularında çağdaş
düşüncəni ifadə edir və milli mənafeni tərənnüm
edirdi. Şeirlərində islam,
zülm, vətən, millət ideyalarını daha çox
işlədir və xalqın, cəmiyyətin
bugününü təsvir edirdi. Bu şeirlər
bədii cəhətdən hələ zəif olmasına rəğmən,
ideya və mövzu baxımından yeni olmaqla yanaşı,
ittifaqdan, birlikdən danışır və milli
düşüncəni əks etdirirdi. Sovet ədəbiyyatşünaslığı
Ə.Müznibi yaradıcılığının bu istiqamətinə
görə mürtəce romantiklər siyahısına daxil
etmiş və səbəbini belə izah etmişdir:
"Əliabbas Müznib bu şairlər içərisində
siyasi həyatla əlaqədar olması ilə fərqlənirdi.
Müznib çarizmin müstəmləkə
zülmünü pislədiyi üçün dəfələrlə
təqib olunmuş, Sibirə sürgün edilmişdi. Sürgündən qayıtdıqdan sonra da, o, bu
siyasi fikirlərindən əl çəkməmişdi.
Lakin Müznibçar müstəmləkəsi
olan Azərbaycanı xanlıqlar dövrü Azərbaycanı
ilə əvəz etmək arzusu ilə
yaşayırdı" (Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi, B. 1960, s. 774). Burada şairin həyatı
ilə bağlı deyilənlər doğrudur, yanlış
olan yalnız Azərbaycanı xanlıqlar dövrünə
qaytarması ilə bağlı olan fikirdir. Əslində isə şairin Azərbaycanı
müstəqil görmək arzusu xanlıqlar dövrü kimi
qələmə verilmişdir. Onun mürtəce
romantiklər sırasına daxil edilməsinin səbəblərindən
biri də məhz bu idi.
İlk
şeirlərində şair hələ ictimai münasibətləri
o qədər də yaxşı dərk etmədiyindən
müsəlmanların düşdüyü bu vəziyyətin
səbəblərini tapa bilmir və müxtəlif suallar
ünvanlayırdı:
Niyə
yetməz bu kari-ğəmə əncam,
Niyə etməz bu dövr bədfərcam?
Qan ilə dolmada labiləb cam.
Söndü
mükülat, naz istiğna,
Ah, bir
ğəmzədə tapılmazmı?
Əsilsiz
bir təsvirə insan,
Niyə dildadədir aya vicdan?
Yoxsa ümidvar olub hər an.
Yaşayır
min xəyal ilə, amma,
Dərk edən bir ziya tapılmazmı?
("Zənbur"
jurnalı, 1909, ¹ 34, s.3)
Ə.Müznibin ilk romantik şeirlərində
üsyankarlıq, şikayət, etiraz başlıca yer tutur. Xüsusilə XX əsrin əvvəllərində
çarizm siyasətinin erməniləri dəstəkləməsi
və xalqa qarşı zülmə yol verməsi onun şeirlərində
milli düşüncə elementlərini artırır və
özünün etriraz səsini yüksəldir:
Artırıb
ol rütbə zalım zülmü-istibdadını,
Kimsə dərk etməz fəqirin ahi-sitəmkarını.
("İttifaq" qəzeti, 1908, 28 dekabr)
Ə.Müznib
klassik üslubda yazdığı şeirlərində
çar zülmünə məruz qalmış xalqın
qarşısında duran vəzifələri poetik şəkildə
ifadə etməyə çalışır, onları
"ittifaqa", "birliyə" çağırır,
onu istibdad zülmündən xilas etmək yollarını
düşünür, "Arxadaşlar, himmət edin,
Çarələr axtaraq bu cəhalətə", - deyə
ifadə edirdi.
Ə.Müznibin bəzi şeirlərində
dövrün digər romantikləri ilə səsləşmələr
aydın görünür. Bu da onu göstərir
ki, şair romantizmin ən görkəmli nümayəndələrinin
işlətdiyi mövzu və problematikanı diqqətdə
saxlamışdır.
M.Hadinin "...şəklində" şeirinə nəzirə
olaraq yazdığı romantik şeirində xalqın
düçar olduğu ictimai-siyasi bəlaların
kökünü, rişəsini axtarmağa çalışır.:
Doğulduq
aləmə bizirtihal şəklində,
gülünc-gülünc dururuq infial şəklində.
Əsiri-pəncəyi-qəhrik
möhnəti-qəmə,
Alındı varımız əldən nəval şəklində.
Qərəzlə
satdıq o qədər təşəxxüs əhbabə,
Qalıbdır işlərimiz həm məhal şəklində.
Gözlədik
əbdi-hörməti, cibişdani,
Dənaət etdi təcəssüm cəlal şəklində.
Qəm
libasına qurd kibi girib xain,
Zavallı millətə qarşı kəmal şəklində.
("Tazə həyat"
qəzeti, 1907, 30 oktyabr)
Məlumdur ki, romantiklərin ən çox toxunduğu
mövzulardan biri də millət, vətən və hürriyyətdir. Digər
romantiklər kimi, Ə.Müznibin lirik qəhrəmanları
da vətənsevərdir, millətin bugünü və gələcəyini
düşünür, daim onunla yaşayır, onunla nəfəs
alır. Onun lirik qəhrəmanı vətəninin
bu günündə xalqın hansı vəziyyətdə
olmasını təsvir edir. İrkutskda həbsxanada
olarkən bir an da olsun vətəni yaddan
çıxarmır, onun gələcəyini
düşünür. Ə.Müznib şeirlərində bədii
təsvirlə yanaşı, ideoloji mövqeyini də bildirir,
bəzən gizli, bəzən isə açıq şəkildə
irticaçını barmağı ilə nişan
verirdi. Bu şeirlərində şair bir
üsyankar kimi çıxış edirdi. İrkutsk həbsxanasından
yazdığı şeiri romantiklərin yazdığı
şeirlərlə səsləşdiyi kimi,
üsyankarlığına, irticanı göstərdiyinə
görə tamamilə yeni bir istiqamət idi:
Getdi əldən
vətən, həzar əfsus!
Yandı
bu cismi-tən, həzar əfsus!
Həsrət
ilə yanar dilim, ciyərim,
Dadıma
yox yetən, həzar əfsus!
Nə
yaman gündəyəm, mənə gülür,
Hər
yetən, hər ötən, həzar əfsus!
Moskva
hırsızı vətəndə olub,
Qrilə
hökm edən, həzar əfsus!
(Ağayev
İ. Əliabbas Müznib: həyatı,
yaradıcılığı,
əsərlərindən seçmələr. B., 2003, s. 93)
Ə.Müznib həbsxanadan zövcəsinə
yazdığı məktub-şeirində də vətəninin
bugününü və gələcəyini
düşünür, vətəndən ayrı olduğu
üçün "qəlbinin, ruhunun, dilinin, təninin"
yandığına işarə edir, tutduğu haqq yolundan
dönməyəcəyini əminliklə ifadə edir. Bu poetik məktub
kəskinliyinə, zülmü açıq şəkildə
ifadə etməsinə görə romantik poeziyanın nadir
nümunələrindəndir. "Həbsxana
görməyən qanmaz hüquqi-ixtiyar", - deyən
şairə sürgün həyatının çox şey
öyrətdiyi aydın olur. Şair sürgün həyatında
çar zülmünü daha yaxşı anlayır və
xalqın mübarizəsinin hədəflərini, vətəni
azad etmənin yollarını arayır:
Mən vətən
övladiyəm, həm də vətən nurbaniyəm,
Büsbütün hübbülvətən ərbabının
dərbaniyəm.
Pənceyi-qəhri-qəzəbdə
can verir nazlı vətən,
Qəhr
edir cümlə vətən övladına hər bir yetən...
Tapdayır
zalim bu gün cövrün hüquqi-milləti,
Payimal olmaqdadır şanlı Məhəmməd ümməti.
(yenə oradan, s. 94)
O, vətən
adı altında həm konkret vətənini, həm də
bütün müsəlman dünyasını nəzərdə
tuturdu. Vətəni, xalqı təsvir edərkən
onun keçmişinə də üz tutur. Lirik qəhrəmanın poetik ünsiyyəti vətən
olarkən, yanğı ilə dərdli vətənin
düşdüyü vəziyyəti acı-acı təsvir
edir. Onun vətənə münasibəti aşiqin
sevgilisinə münasibəti kontekstində göstərilir, Məcnun
kimi fəryad edir:
Vətən
möhtac ikən yarəbb, bu gün qeyrətli imdadə,
Gəzir övladı sərgərdan, zəlilü-xar səhradə.
Kimi sərməst
olub meyxanələr küncündə qalmış,
Kimi Məcnun kimi fəryad edir hicrani-Leyladə.
Kimi dindar
olubsa dinin ancaq nə olduğun bilməz,
Kimi zinar asıb Sənan kimi eşqi-Ximarədə.
...Sərasər
Əndəlis getdi, Cəzair, həm Tunis getdi,
Olub Sinayi-izzətimiz məkani-fironi-Şəddadə.
Müsəlman
həm uyub bir müfsidin ağuşinə, Müznib,
Olub "qeydi-qəvaid"dən təcahül üzrə
azadə.
("İqbal" qəzeti, 1914, 17 yanvar)
Romantiklərin yaradıcılığında
başlıca yer tutan türkçülük,
islamçılıq, turançılıq kimi ideyalar
Ə.Müznibin də yaradıcılığından yan
keçmir.
O, qədim türk tarixi, qədim türk ədəbiyyatının
ilkin örnəkləri ilə maraqlanırdı. Qədim türk ədəbiyyatının erkən
dövrlərinin nümunələri hesab edilən Orxon-Yenisey
abidələri haqqında məlumat verir, Kül Tigin abidəsini
araşdırırdı. Halbuki bu dövrdə
heç kimin yaradıcılığında Orxon-Yenisey abidələrinə
belə maraq göstərilməmişdi. O, qədim
türk tayfaları, qədim türk yurdları, qədim
yazılı abidələrimizin tədqiqi ilə
maraqlanmış, bu barədə müxtəlif səpkili,
yüksək elmi əhəmiyyəti olan məqalələr
yazmışdır. Tədqiqatçılar onun
arixivində Kül Tigin abidəsinin cənub hissəsinin qədim
türk əlifbası ilə olan nüsxəsi olduğunu
bildirirlər. "Oğuz türkləri", "Doqquz
oğuzlar", "Küp qəbirlər", "Türkcə
qəzəllər", "Türk ulusu, oymaq birliyi",
"Türk imperatorluğu - Elxanlığı" adlı məqalələri
xalqda milli özünüdərkin
araşdırılmasına yönəlmişdi.
Ə.Müznib bir romantik kimi şeirlərində də
türkçülük, turançılıq
ideyalarını təbliğ etmiş, qədim türk
tayfalarını poetik tərənnümə cəlb
etmişdir.
Şair Azərbaycanı Turan irqinin bir parçası
görmüş və onun keçmişinin şanlı,
şöhrətli olduğunu bildirmişdir:
Turan irqi
bu ölkədə boy atmış,
İgidliyin
sancağını ucaltmış,
Dünyaları
qeyrət ilə donatmış,
Qəhrəmanlar peykanıdır bu ölkə.
Mədənləri
fironları qudurtdu,
İskəndəri
uzaq yerdən gətirtdi,
Nüşabəni,
Sədanları böyütdü,
Sərkərdələr qəmxarıdır bu ölkə.
(Ağayev İ. Əliabbas Müznib: həyatı, yaradıcılığı,
əsərlərindən seçmələr. B., 2003, s. 111-112)
Türklük, turançılıq onun yaradıcılığında xalqı gələcəyə aparam bir ideya kimi göstərilir, türklüyü səmalara yüksələn bir əməl olaraq təsvir edir. Bir zamanlar "alyun yurdunun" düşmən əlində qaldığını, "yavrularının boynunu büküb baxdığını" dilə gətirən şair "çirkin diləkli", "alçaq məqsədli" düşmənin istədiyini əldə edə bilmədiyini, türklüyün qalib gəldiyini, "zülm atəşinin" söndürüldüyünü bildirir. Türklük yüksəldikcə onun başı səmalara dəyir, "ərş-əkbərə" qalxır, ülvi diləklər həmişəlik olaraq gerçəkləşir. Türkçülüyün ən çətin anında belə şair ona olan inamını itirmir, əksinə özünün inandığı bu yüksəlişə oxucunu da inandırmağa çalışır:
Oldu cahanə türk elinin qüvvəti sübut,
Kinli, inadlı düşmənimiz eylər etiraf,
Dünya üzündə türk eli bir eldi layəmut,
Etməz zəif onları min hərb, min məsaf,
Dünya olunca hökm edəcək türk uluqları,
Dünya durunca həp duracaq türk uruqları.
(yenə oradan, s. 116)
Azərbaycan Cümhuriyyəti dönəmində Ə.Müznib milli düşüncəli əsərlər yazır, xalqın milli istiqlal duyğularını poetik tərənnüm edirdi. Bu illərdə onun "Mövlud", "Öyüd", "Qazi Ənvər Paşa", "Əməlpərvəranə bir xatirə", "Yuğ qığılcımı" və s. onlarla romantik şeirlərində istiqlal ideyalarını tərənnüm edir, bu yolda çalışan insanların duyğularını ifadə edirdi. "Öyüd" şeirində "Millətin ey ümidi-iqbali, Birliyin ey birinci şəhbali", - deyə gəncliyə üz tutur, onların oxumalarını, elm, təhsil görmələrini təqdir edirdi. "Qazi Ənvər Paşa" şeirinin altında "Hüriyyət qəhrəmanı, Ədirnə fatehi, Dardanel müdafiei", deyə yazır və onun bütün türk dünyasının xilaskarı obrazını yaradırdı. Hərbdə romantik ideyalar müəllifi olan və bu ideyalarının bir hissəsini həyata keçirən Qazi Ənvər Paşa türk dünyasının bağrına sancılan xəncəri yerindən çıxararaq türk aləminin yoxluğuna yönəlmiş planları pozduğunu, xalq, millət, din adına gördüyü qəhrəmanlığı təsvir edir:
Ənvər paşa, ey çalisi-övrangi-rəşadət,
Ənvər paşa, ey qahiri-ədayi-sitəmkar.
Ey Şərqi münəvvər edən ənvari-zəfərlə,
Ey türki edən qüdrətü qüvvətlə müzəffər...
(yenə oradan, s. 114)
Ə.Müznib poeziyasının əsas
mövzusu xalq, vətən, millət və onun şanlı
oğulları, türkçülük,
islamçılıq idi. Ona görə də sovet ədəbiyyatşünaslığı
onun əsərlərini nəşr etmir, adını
yalnız mürtəce romantiklərin içərisində
çəkirdi. Onun "mürtəceliyi" isə
türkçülüyündə, millətçiliyində,
islamçılığında və istiqlalı müdafiə
etməsində idi.
Timuçin
ƏFƏNDİYEV
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi,
professor
525-ci qəzet.- 2019.- 29 iyun.- S.14-15.