"Ötən 10 ildə Azərbaycan
teatr mühitində böyük dəyişikliklər
oldu"
AZƏRBAYCAN DÖVLƏT MUSİQİLİ TEATRININ DİREKTORU, ƏMƏKDAR İNCƏSƏNƏT XADİMİ ƏLİQİSMƏT LALAYEV TEATR SƏNƏTİMİZLƏ, HƏMÇİNİN, RƏHBƏRLİK ETDİYİ KOLLEKTİVİN FƏALİYYƏTİLƏ BAĞLI SUALLARI CAVABLANDIRIB
- Prezident
İlham Əliyevin imzaladığı "Azərbaycan
teatrı 2009-2019-cu illərdə" Dövlət
Proqramının bu il sonuncu ilidir. Ötən müddətdə bu proqramın icra vəziyyəti
barədə nələri demək istərdiniz?
-
Əslində, bu proqramda irəli sürülən tələblərin
və qarşıya qoyulan vəzifələrin icrası 10 illə
yekunlaşmır, bu proqram bundan sonra da onillıklər boyu
öz aktuallığını itirməyəcək, orada irəli
sürülən tələblər daha da təkmilləşdiriləcək,
müasir tamaşaçıların bədii
zövqünün, mənəvi aləminin zənginləşməsi,
yeni insan tərbiyəsində və yeni dünya
quruculuğunun formalaşmasında mühüm rol oynayacaq.
Çünki proqramda da qeyd olunduğu kimi, bu gün Azərbaycan
peşəkar teatr sənəti xalqımızın milli-mənəvi
dəyərlərinin qorunması, təbliği, estetik
zövqün və dünyagörüşünün
formalaşması, realist ənənələrin davam və
inkişaf etdirilməsi kimi mühüm vəzifələrin
yerinə yetirilməsi yolunda mütərəqqi ideyalar
tribunasına çevrilmişdir.
Konkret olaraq Proqramın icra vəziyyətini təhlil etsək,
ötən 10 ildə ölkənin teatr mühitində
böyük dəyişikliklər oldu. Dövlət Proqramına
uyğun olaraq teatr kollektivləri öz fəaliyyətini milli
mədəni sərvətə çevrilmiş Azərbaycan
teatrının zəngin bədii irsinin və
yaradıcılıq ənənələrinin qorunmasına,
ümumbəşəri və milli dəyərlərin təbliğinə,
dünya mədəniyyətinə inteqrasiyasına, informasiya
və maliyyə resurslarından səmərəli istifadə
edilməsinə və repertuarın günün tələblərinə
uyğun formalaşmasına çalışdı. Bir çox sənət ocaqlarının maddi-texniki
bazası möhkəmləndirildi, teatr binalarının
böyük əksəriyyəti əsaslı şəkildə
təmir edildi, səhnələr müasir avadanlıqlarla təhciz
olundu, yeni istedadlı gənclərin teatrlara cəlb
olunmasına xüsusi diqqət yetirildi.
Proqram çərçivəsində iki ildən bir Azərbaycanda
keçirilən Beynəlxalq Teatr Konfranslarında hər dəfə
dünyanın 70-ə yaxın ölkəsindən 150-dən
artıq teatr bilicisi iştirak edirdi. Onlar dünya
teatrlarının təcrübəsindən söz
açır, fikir mübadiləsi aparırdılar. Təcrübələrini bölüşür, gənclərlə
görüşlərdə dəyərli tövsiyələrini
verirdilər. Beləliklə, biz də dünyanın
inkişaf etmiş dövlətlərindən biri kimi müxtəlif
ölkələri təmsil edən həmkarlarımızla həm
əyani tanışlıq imkanı qazanır, həm zəngin
və qədim teatr, sənət ənənələrimizi təbliğ
edir, təcrübələrimizi bölüşür, həm
də müasir dünya teatrlarının bu gün hansı
ideya və görüşlərə sahib olduğunu öyrəmiş
olurduq.
- Ulu
öndər Heydər Əliyev deyirdi ki, teatr müqəddəs
yerdir, tərbiyə ocağıdır. Proqramda
bu məsələlər xüsusi önəm
daşıyır. Teatrlarımız
ümummilli liderimizin bu ideyalarından necə bəhrələnir?
- Ulu
öndərimiz həmişə deyirdi ki: "Mədəniyyət
uşaq kimidir. Həmişə tumar və
qayğı istəyir. O, həssasdır: əlinin
istisi, ürəyinin qayğısı azca azalan kimi, o, hiss
edir, küsür, inciyir. Teatr müqəddəs
yerdir; tərbiyə ocağıdır. Orada
çalışanlar fədakardırlar, fədaidirlər... Teatr xadimləri tamaşaçıya bir söz demək
üçün, mədəni səviyyəni yüksəltmək
üçün, irəliləyişimizə mane olanlara
qarşı mübarizəyə qaldırmaq üçün
nə qədər çalışırlar. Heç kim bilmir ki, artist səhnəyə
çıxıb rolu tamaşaçı qarşısında
oynadığı vaxta kimi nə qədər həyəcan və
sevinc keçirir".
Biz hər gün bu həyəcanı, bu sevinci
yaşayırıq. Aylar boyu cilaladığımız, üzərində zərgər
dəqiqiliyi ilə işlədiyimiz tamaşalar alqışlarla
qarşılananda biz də xoşbəxt oluruq, əməyimizə
verilən qiyməti hiss edəndə sevinirik, daha böyük
inamla və yaradıcılıq şövqü ilə
işimizi davam etdiririk
-
2013-cü il aprel ayının 18-də Azərbaycan
Dövlət Musiqili Teatrının binası əsasllı bərpa
və yenidənqurma işlərindən sonra istifadəyə
verildi. Açılış mərasimində
Prezident İlham Əliyev şəxsən iştirak
etmişdi. Bu görüş kollektivinizin
sonrakı fəaliyyətinə necə təsir göstərdi?
- Azərbaycan Dövlət Musiqili Teatrı
yarandığı vaxtdan etibarən incəsənət tariximizə
bir sıra qiymətli səhnə əsərləri bəxş
etmişdir. Teatr ölkəmizin zəngin ənənələrə
malik qabaqcıl sənət ocaqlarından birinə çevrilərək
bu gün də tamaşaçıların dərin rəğbətini
qazanmaqdadır. Ulu öndərimiz Heydər
Əliyevin göstərişi ilə 1993-cü ildə bizim
binada təmir və bərpa işlərinə
başlanıldı. O vaxt bu işlərə məşhur
dövlət xadimi, Bakı şəhərinin
inkişafında misilsiz xidmətləri olan Əliş Ləmbəranski
başçılıq edirdi və Heydər Əliyev o
dövrün siyasi qarışıqlığında da vaxt
taparaq tikintiyə baş çəkdi,
inşaatçılara dəyərli tövsiyələrini verdi, Əliş müəllimlə bərabər,
layihə planına xeyli əlavə və düzəlişlər
etdi. Sənətə və sənət
adamlarına xüsusi diqqət və qayğı göstərən
Heydər Əliyev təmir və bərpa işləri
başa çatandan sonra da bu böyük mədəniyyət
məbədinin açılışında iştirak
etmiş, bu dəfə isə artıq yaradıcı heyətə
dəyərli tövsiyələr vermişdi.
İllər sonra teatrın yenidən bərpa və təmirə
ehtiyac duyulduğu illərdə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
göstərişi ilə bu unikal tarixi tikili bir sıra xarici
ölkə mütəxəssislərinin də iştirakı
ilə yenidən təmir olunaraq kollektivin ixtiyarına verildi. Teatr
binasının həm xarici görünüşü, həm
də daxili interyeri dünyanın istənilən ölkəsinin
teatr müəssisəsi ilə müqayisədə möhtəşəmliyi
ilə rəqabətdə onları geridə qoya bilər.
Bu gün bütün teatr kollektivləri kimi,
biz də Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin qayğı və diqqətini hər
addımda hiss edirik. Məhz onun sərəncamı
ilə 2011-2013-cü illərdə teatr əsaslı şəkildə
yenidən təmir olundu, yenidənqurma işləri zamanı əvvəlki
memarlıq üslubunun qorunub saxlanılmasına xüsusi diqqət
yetirildi. Teatrın tamaşa salonu, səhnəsi,
texniki xidmət otaqları müasir avadanlıqlarla-
oturacaqlarla, işıq və səs, akustika effektləri
yaradan texniki qurğularla təhciz edildi. Bütün
bunlardan, bu böyük diqqət və qayğıdan sonra
bizim zəif tamaşa hazırlamağa, dövrün estetik tələblərindən
geri qalmağa mənəvi haqqımız yoxdur. Çünki ölkə
başçısının teatra, sənətə belə
önəm verməsi, xalqın teatr mədəniyyətinə
qayğısı, səhnə xadimlərinə diqqəti hər
zaman xoş bir hissdir və təbii ki, bunun da cavabı
mütləq və mütləq uğurlu tamaşalar, yeni səhnə
əsərləri olmalıdır.
-
Teatrlarımızın gözəl tarixi ənənələri
olub. Bu ənənələri hazırda
yaşada bilirikmi?
- Bu
dünyada təməlsiz, bünövrəsiz heç nə
yoxdur. Əlbəttə, biz dünənimizin
sınaqdan keçmiş ənənələrinə söykənməliyik,
yaxşı nə varsa, ondan bəhrələnməliyik.
Biz də illərin ənənəsinə sadiq
qalaraq teatrımızın gələcəyi olan gəncliyimizə
daha çox meydan verməyə, qayğı göstərməyə
çalışırıq. Bu gün teatra gələn
gənclik peşəkarlardan dərs alan,
tarixi ənənələri olan ali təhsil
ocaqlarımızı bitirən savadlı cavanlardı.
Dünyanın ən məşhur səhnələrində
tamaşaya qoyulan istənilən bir şedevrlə tanış olmaq müasir gənc
üçün o qədər də çətin məsələ
deyil. 21-ci yüzilliyin sürət qatarından
baxanda bunlar çox adi, ötəri bir tanışlıq təsiri
bağışlayır. Yəni onu vurğulamaq istəyirəm
ki, bu günün
tamaşaçısını da,
ifaçısını da heç nə ilə təəccübləndirmək
mümkün deyil. Lakin yenə də bir çox ölkələrlə
müqayisədə bizim dünyanın
sayılıb-seçilən ölkələri arasında
adımızın çəkilməsi, musiqimizin səslənməsi,
sənət əsərlərimizin nümayişi
qürurverici hissdir və əminliklə deyə bilərəm
ki, bizim gənclərin bir çox beynəlxalq müsabiqələrdə,
festivallarda iştirakı bir zamanlar sələflərinin ancaq
xəyal edəcəyi bir arzunun gerçəkləşmə
anıdır ki, bu da məni, bir teatr adamı kimi şox
sevindirir. Bu gün xalq artistləti Şəfiqə Məmmədovanın,
Cənnət Səlimovanın, Afaq Bəşirqızının,
İlham Namiq Kamalın və təbii ki, mənim də tələbələrim
rahatca bizim teatrda öz istedadlarını, bilik və
bacarıqlarını nümayiş etdirmək imkanı
tapıblar. Son vaxtlar hazırlanan tamaşalarda gənclər
daha çox iştirak edir və onların gözəl
ifası həm də bir müəllim kimi məni də, həmkarlarımı
da çox sevindirir.
- Onillər
boyu rəhbərlik etdiyiniz teatr əvvəllər Musiqili
Komediya Teatrı adlanırdı, seçilən
tamaşaların adı və məzmunu da bu adın çərçivəsinə
uyğun gəlməli idi. İndi teatrın
adı dəyişib, Musiqili Teatr olub. Bu
addəyişmə teatrın profilinə necə təsir edib?
- Əlbəttə, əvvəllər
hazılanan əsərlər ancaq komediya janrında olurdu.
Bu günsə, adı dəyişən
teatrımız daha geniş sərbəstlik əldə edib.
Təkcə aktyor və rejissorlarımız
deyil, rəssam, baletmeyster və səhnə tərtibatçılarımız
da öz yaradıcılıq imkanlarını daha geniş
miqyasda sərgiləmək imkanı qazanıblar. Biz həm musiqili əsərlər, komediyalar,
operettalar hazırlaya bilirik, həm də ciddi,
düşündürücü tamaşalar. Bu günün tamaşaçısı teatra
yalnız gülməyə, əylənməyə gəlmir,
həm də düşünməyə, həyatın
müxtəlif sınaqlarından itkisiz
çıxmağın ən optimal yollarını
"görməyə" gəlir. Son illər
tamaşaçılarımız "Arşın mal
alan", "O olmasın, bu olsun", "Ər və
arvad" (Ü.Hacbəyli),
"Bir dəfə Bağdadda" (E.Sabitoğlu),
"Silva" (İ. Kalman), "Skapenin kələkləri"(J.B.Molyer)
və digər uzunömürlü musiqili əsərlərə
yanaşı,"Nuri-didə Ceyhun" (Ə.Əmirli),
"Mənim günahım", (İ.Əfəndiyev,
Q.Qarayevin musiqisi əsasında), "Baladadaşın toy
hamamı" (Elçin, F.Allahverdi), "Molla Nəsrəddinin
beş arvadı" (S.İbrahimov), "Qodonun
intizarında" (S.Bekket, F.Qarayev), "Hacı Qara"
(M.F.Axundzadə), "Kimdir müqəssir"
(Ə.Haqverdiyev), "999-cu gecə" ("1001 gecə"
nağılları və F.Əmirovun musiqisi əsasında)
kimi çox ciddi və düşündürücü əsərlərə
də böyük önəm verirlər. Bu məşhur
sənət nümunələrinin bizim teatrımızın səhnəsində
tamaşaya qoyulması ideyasını verəndə,
açığı, içimdə bir
narahatçılıq da var idi; 100 ildən bəri bizim
teatrın imicinə, dəst-xəttinə öyrəşmiş
insanlar yeni təşəbbüsümüzü necə
qarşılayacaqlar? Biz, kollektiv olaraq, hər
primyeradan sonra tamaşaçıların reaksiyasını və
rəyini çox böyük həyəcanla gözləyirdik.
Nəticələrsə sevindirici oldu, həm
peşəkarların müsbət fikri, həm daimi
tamaşaçılarımızın intellektual səviyyəsi
bizim düz yolda olduğumuzu təsdiqlədi və daha
böyük yaradıcılıq planlarına həvəsləndirdi.
Bu gün teatrın məşq salonlarında "Çarəsiz
sərnişinlər" (S.Stratiyev) əsəri ilə
yanaşı, "Beşmanatlıq gəlin" (S.M.Ordubadi,
S.Rüstəmov), "Buratino" (A.Tolstoy, A.Rıbnikov) kimi
müxtəlif janrlı üç tamaşa üzərində
iş gedir.
Teatrımızın bir özəlliyi də bundadır
ki, biz balaca teatrsevərləri də unutmuruq. Son illər uşaqlar
üçün "Qırmızı papaq",
"Yatmış gözəl və cırtdanlar", "Dəcəl
çəpişlər", "Bremen musiqiçiləri"
(Azərbaycan bölməsi), "Düyməcik", "Bir
dayan, canavar", "Yağış göbələyinin macərası",
"Qızıl cücə", "Qoğalın macərası"
(rus bölməsi) və bir çox digər əsərlər
hazırlanıb.
- Sizin rəhbərlik
etdiyiniz teatrda Azərbaycanın çox dəyərli
aktyorları çalışıb. Sizə elə
gəlmirmi ki, bu gün elə səviyyəli aktyorlar
yetişmir?
- Təəssüf
ki, biz yanımızda, gözlərimizin önündə olan
istedadlı insanların dəyərini
sağlığında verməyə çətinlik çəkirik
çox vaxt. Mən bir az əvvəl dedim
ki, bu günün tamaşaçısı nəinki 40-50 il əvvəlin,
heç 10-15 il əvvəlin tamaşaçısı ilə
müqayisə edilə bilməz. Çünki indi hər kəs
dünyaya açıqdır, hər kəsin müqayisə
eləmək, fərqləndirmək, seçmək imkanı
var. Musiqili Teatrın qızıl dövrü sayılan
60-70-ci illərin nə tamaşaçısı, nə də
ifaçısı bu günlə müqayisə oluna bilməz.
Təbii ki, böyük teatr təşkilatçısı
Şəmsi Bədəlbəylinin rəhbərlik etdiyi illərdə
Nəsibə Zeynalova da, Lütvəli Abdullayev də, Bəşir
Səfəroğlu da, Hacıbaba Bağırov da, Səyavuş
Aslan da, çox böyük, çox qüdrətli aktyorlar
idilər. Onları zaman, mühit, dövr
yetişdirmişdi, ötən əsrin tamaşaçı
zövqü, sənətsevər istəyi
formalaşdırmışdı. Bu gün də
tamaşaçı sevimli Afaq Bəşirqızının,
onun tərəf-müqabilləri İlham Namiq Kamalın, Fatma
Mahmudovanın, Nərgiz Kərimovanın, Çingiz Əhmədovun,
Şövqi Hüseynovun, Nahidə Orucovanın, Əzizağa
Əzizovun, Əkbər Əlizadənin, Ülviyyə
Əliyevanın, Mehriban Zalıyevanın oyunundan zövq
alır. Sabahın
tamaşaçısının da öz aktyoru, öz sevdiyi əsər,
tamaşa olacaq.
- Azərbaycan
mədəniyyətinin beynəlxalq aləmə
inteqrasiyasıda teatrlar əhəmiyyətli rol oynayır. Bu istiqamətdə hansı layihələr həyata
keçirilib?
- Bizim son
vaxtlar hazırladığımız bir çox tamaşalarda
xaricdən dəvət etdiyimiz rejissorlar, baletmeysterlər, rəssamlar
və digər yaradıcı insanlar iştirak edir, biz onlardan
öyrənirik, onlar da bizdən. Bir neçə il əvvəl gürcü rejissoru Qoça
Kapanadze bizim teatrda Avksenti Saqarelinin "Xanuma" əsərinə
uğurlu bir quruluş verdi. Rauf
Haciyevin "Qafqazlı qardaşqızı"
operettasının yeni tamaşasında quruluşçu-rəssam
Moskvadan dəvət olunmuş Rusiya Rəssamlıq
Akademiyasının həqiqi üzvü, professor
Dmitri Çerbadji idi. İran İslam Respublikasının
tanınmış musiqiçilərindən biri, ünlü
dirijor Bərdia Kiyarəs bizim teatrda Üzeyir Hacıbəyli
Beynəlxalq Musiqi Festivalı çərçivəsində
nümayiş etdirilən "O olmasın, bu olsun" və
"Arşın mal alan"
tamaşalarına dirijorluq etdi. Bir neçə
gündən sonra, yəni fevralın 28-də ilk
tamaşası oynanılacaq Antuan de Sent-Ekzüperinin
"Balaca şahzadə" əsərinin motivləri əsasında
hazırlanan iki hissəli şou-tamaşa ana dilimizdə səslənən
ilk müzikldır və onu beynəlxalq bir heyət
hazırlayıb. Quruluşçu rejissoru Xalq artisti, Cənnət
Səlimova, bəstəkarı ABŞ-da yaşayan həmyerlimiz,
beynəlxalq müsabiqələr laureatı Ruslan
Ağababayev, rəssamı Məryəm Ələkbərli,
xoreoqrafı Rusiya Federasiyasının Əməkdar incəsənət
xadimi, dünya şöhrətli baletmeyster Sergey Gritsaydır.
Biz də müxtəlif ölkələrdə
keçirilən beynəlxalq tədbirlərdə iştirak
edir, tamaşalar oynayır, ən yaxşı
tamaşalarımızı göstərməyə
çalışırıq. Teatrımızın
İranda keçirilən Beynəlxalq Fəcr festivalında
iştirakını da xatıratmaq istəyirəm. Bizim
yaradıcı heyət bu festivalda Təbrizdəki
soydaşlarımızın xahişi ilə Üzeyir Hacıbəylinin
"Ər və arvad" musiqili komediyasını iki dəfə
oynamalı oldu və biz iki gecə böyük bir anşlaq,
tamaşaçı coşqusu yaşadıq...
2017-ci ildə Tehranda keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti
günlərində də milli teatrımızı bizim
kollektiv təmsil etdi. Mədəniyyət Günlərinin
nümayəndə heyətinə daxil edilən Musiqili
Teatrın kollektivi Tehranın "Hünər"
Sarayında dahi Üzeyir Hacıbəylnin "Ər və
arvad" tamaşası ilə çıxış etdi.
Tamaşanın bu dəfəki nümayişi də
böyük marağa səbəb oldu. İranın
müxtəlif bölgələrindən - Ərdəbildən,
Təbrizdən, Miyanədən, Kirmanşahdan və başqa
şəhərlərdən məhz bizim tamaşanı izləməyə
gəlmişdilər...
Kollektivimizin istedadlı gəncləri,
volkalçılarımız, balet artistlərimiz,
musiqiçi və dirijorlarımız müxtəlif
müsabiqə və festivallarda uğurla
çıxış edir, dəyərli mükafatlar
qazanırlar.
Belə səfərlərin vaxtaşırı
keçirilməsini çox istərdik, çünki mədəniyyət,
sənət paylaşdıqca xalqın mənəvi
dünyası, zəngin milli dəyərləri daha çox təbliğ
olunur. Bütün bunlar təbii ki, həm
Azərbacanımızın adını dünyaya
tanıdır, həm də zəngin mədəni irsimizin
çox önəmli bir parçası kimi
teatrımızı, musiqimizi...
- Sizcə, Azərbaycan teatrının inkişafına hansı amillər daha güclü təsir göstər bilər. Gələcəkdə teatrınızdan hansı yeniliklər gözləyə bilərik?
- Əlbəttə, hər şeydən əvvəl Musiqili Teatr üçün məxsusi əsərlər yazılmalıdır. Çünki yeni əsər, yeni mövzu, hadisələrə yeni baxış deməkdir! Yeni əsər onu tamaşaçılara təqdim edən yaradıcı heyət üçün də yeni stimuldur, yaradıcılıq imkanı, ilham qaynağıdır. Maraqlı əsər, ictimaiyyət üçün əhəmiyyətli sayılan ədəbi nümunələr üzərində işləmək insana zövq verir, onu ruhlandırır. Bir də, bizim işimizdə tamaşaçı sevgisi, tamaşaçı tələbkarlığı, tamaşaçı marağı çox vacibdir. Mən çox istərdim ki, Bakıda yaşayan soydaşlarımız, heç olmasa, ayda bir dəfə olsa belə, ailə üzvləri ilə bərabər teatr tamaşalarına baxmağa gəlsinlər. Çünki sabahın tamaşaçısı bu günün yeniyetməsi və ya kiçik yaşlı məktəblisidir və o nə qədər zövqlü, savadlı, dünyagörüşlü, zəngin daxili aləmə malik olsa, bizim mədəniyyətimiz daha çox təbliğ ediləcək, uzunömürlü olacaq.
Telli PƏNAHQIZI
Əməkdar jurnalist
525-ci qəzet.-
2019.- 5 mart.- S.8.