Kiçik həyatlardan böyük filmlərə
NURİ
BİLGƏ CEYLAN YARADICILIĞI HAQQINDA İKİNCİ YAZI
Müsahibələrindən
birində gənc rejissorlara “doğru bildiyin yolda tək get”
deyir Nuri Bilgə Ceylan... O, həmin an
rejissorlara şamil etmişdi bu fikri, amma elə
insanlığa, insanlara da verilən bir mesaj idi, əslində.
Ceylanın demək olar ki, bütün filmlərində verdiyi
mesajın bircə cümləyə
sığışdırılmış şəkli...
Təkdir insan oğlu. Kənddə də,
şəhərdə də, böyük meqapolislərdə də,
kiçik qəsəbələrdə də. İlin on iki ayı, günün iyirmi dörd
saatı tək. Bu yaxınlarda baxdığım bir
video çarxda təklikdən danışırdı adam. Təklik və
darıxmaqdan. Söhbətinin bir yerində diqqətimi
çəkən ifadə işlətdi: “Tək insan
darıxırsa, demək, ağılsızdır”. Haqlıdır, yoxsa yox, insana və situasiyaya görə
dəyişən bir yanaşmadır. Ancaq tək
insanın özü üçün çoxluq içərisində
sıxılan insandan daha verimli və daha faydalı ola biləcəyini də gözardı etməmək
lazımdır. Bəlkə də insanın özü
üçün edə biləcəyi ən gözəl fəaliyyətlər
elə tək ikən edilir: kitab oxumaq, musiqi dinləmək,
film izləmək, hansısa mövzu haqqında
araşdırma aparmaq, ya da sadəcə özünü dinləmək
kimi...
Nuri Bilgənin də qəhrəmanları təklərdir. Bunu artıq
ötən həftəki yazımızda
danışmışıq. Ancaq bu insanlar
təklikdən elə də şikayətçi deyillər.
Tənhalıq onların bir fərqi,
özünəməxsusluğudur. Onlar məhz
tənhalıqları ilə başqalarından seçilirlər.
Və onlar təkliklərindən nə cürsə
istifadə etməyə meyillidirlər. Kimisi meşəylə,
ağaclarla məşğuldur, kimisi kino çəkmək
sevdasındadır, kimi yazıçı olmaq istəyir,
kimisi sadəcə yazır, kimi özüylə
başbaşa qalıb kim olduğunu, ya da
kim olacağını düşünür... Amma
onların həyatında yenə də nəsə
çatmır. Hamımızda olduğu kimi...
“Qəsəbə”dən
çıxmaq, ya çıxmamaq?..
Gənclərə verdiyi tövsiyə elə-belə
deyildi. Bilavasitə öz üzərində tətbiq etdiyi
bir fikir idi. Çəkdiyi “Qoza”
qısametrajlı filmi ilə təkcə türk kinomatoqrafiyasına
deyil, eləcə də dünya kino səhnəsinə pərvazlanan
Ceylanın önündə gedəcəyi uzun və şərəfli
yaradıcılıq yolu var idi. O da bunun fərqində
idi. Yaradıcı insanın uğur sirri həm
də özündən başlamağı bacarmasıdır.
Çünki o, özünü, öz
yaşadığı dünyanı hər kəsdən və
hər şeydən daha yaxşı tanıyır. Buna görə də “Qoza”da başladığı
və ona uğur gətirən tendensiyanı sonrakı filmlərində
də davam etdirməklə bir silsilə yaratmağı
bacardı.
İlk
filmindən iki il sonra yenidən bəyaz pərdədə
rejissor Nuri Bilgə Ceylan adı yazıldı. Bu
dəfə o, “Qoza”dan çıxan
tamaşaçısını kiçik,
darıxdırıcı, amma bir o qədər də
maraqlı detallarla dolu “Qəsəbə”yə
atmışdı. 1997-ci ildə çəkilən
bu film Ceylanın ilk uzun filmi idi.
“Qəsəbə” filmində tipik bir Anadolu qəsəbəsində
yaşayan, üç nəsli özündə ehtiva edən
ailənin timsalında həmin dövr insanı,
yaşantısı, sıxıntıları daha çox
uşaqların baxış bucağı altında
anladılır. Qəsəbə kəndlə, şəhərin
arasında sıxılıb qalan, şəhərə can atsa
da, kəndin buxovlarından qurtula bilməyən, sakinlərinin
də bu məngənə içərisində
çabaladığı bir yerdir.
Rejissor cəmi 85 dəqiqəlik filmdə
görünüşcə kiçik, yaşantıda isə
böyük qəsəbə həyatının hər məqamını
ustalıqla tamaşaçısına çatdıra bilir. İlin dörd fəslinin hər
birindən səhnələr, epizodlar alan
rejissor sanki fəsillərlə birgə insanın da dəyişkən
ruh halını ekran önünə gətirir.
Yarı avtobioqrafik olan bu filmdə də rejissorun
atası, anası (Emin və Fatma Ceylan) və qohumları rol
alıblar. 1970-ci illərin Anadolusunun özünəxas ruhu
kiçik bir qəsəbəyə sıxışdırılıb.
Film qış fəslində uşaqların
çətinliklə məktəbə getməkləri və
məktəb həyatının təsvirilə
başlayır. Rejissor insanın cəmiyyətlə,
sosioloji həyatla, insanlarla ilk
tanışlığının məhz ibtidai sinifdən- məktəbdən
başladığı bu yolla vurğulayır. Hiss olunur
ki, müəllim (Lətif Altıntaş) də hardansa
başqa bir yerdən təyinatla bu qəsəbəyə gəlib.
Çünki o da buraya yaddır. Biz
tamaşaçılar kimi... Bizim filmi izlədikcə
keçirtdiyimiz təəccübü, marağı və həyəcanı
o, bizdən öncə yaşayır. Gəlib
düşdüyü bu qəsəbəyə hələ də
alışmadığı, amma dərindən öyrənmək
ehtiyacı tez-tez pəncərədən baxmağından və
şagirdlərinin davranışını ən incə
detallarına qədər müşahidə etməyindən
bilinir.
Sonrakı səhnələrdə rejissorun böyük
bacısının prototipi olduğunu
düşündüyümüz Asiyə və özündən
dörd yaş kiçik qardaşı (Ceylanın
uşaqlığının prototipi) Əlinin meşədə
gəzintisi, təbiətə olan münasibətləri tipik
Nuri Bilgə yanaşmasını əks etdirir. Məktəbdə insanlarla,
cəmiyyətlə tanış olan
uşaqlar hələ də təbiətlə iç-içədirlər.
Onların meşə səyahəti bir növ təbiəti,
heyvanlar dünyasını öyrənmək cəhdləridir.
Bu cəhdlərə daha çox balaca Əlidə
rast gəlirik. O, yaşından irəli gələn
saflıqla ətrafda gördüyü hər şeylə
maraqlanır, öyrənməyə çalışır. Onun bu səyahətdəki bələdçisi isə
bacısıdır. Meşə həm də
kiçik qəsəbədə, dar imkanlarda yaşayan
uşaqların oyun yeridir. Onların
oyuncaqları ağac budaqları, meyvələr, giləmeyvələr,
kiçik heyvanlardır. Balaca Əlinin
tısbağanı tərs çevirməsi isə insanın
hələ kiçik yaşlarından günaha meyilli
olmasını göstərir.
Uşaqların
evə gəlib çıxmasıyla onların ailəsi ilə
tanış oluruq. Olduqca sadə
həyata malik bu ailənin fərdləri özlüyündə
mürəkkəb xarakterə, ruh halına sahibdirlər.
Bunu da ailənin elə təbiətin qoynunda,
qarğıdalı tarlasında, ocaq başındakı
söhbətlərindən hiss edirik. Bayaqdan
öz uşaq dünyalarında və təbiətlə
münasibətdə məsumluq və saflıqdan başqa bir
şey görməyən balacalar, birdən-birə
böyüklərin mürəkkəb, qaranlıq, sərt
dünyasının şahidinə çevrilirlər. Bütün nəsilləri təmsil edən ailə
fərdlərinin söhbətlərindəki fərqlilik,
müxtəlif dünyagörüşləri bəzən
fikirlərinin toqquşmağına səbəb olur. Bu da özlüyündə gərginlik yaradır.
Ancaq əlbəttə, onlar bir-birinin
doğmasıdırlar. Ona görə də
müəyyən qədər bir-birinə güzəştə
getməyi də bacarırlar.
Bədəni Yenicə qəsəbəsində
sıxışıb qalan, düşüncələri isə
dünyalar aşan Saffət (Mehmet Əmin Torpaq) filmin ən
mürəkkəb və sirli xarakteridir. Nə o,
özündən əvvəlkilərin düşüncələrini
qəbul edir, nə də öz düşüncələrini
aydın şəkildə çatdıra bilir. Onun ailənin digər fərdlərinə
qarşı gizli aqressiyası da məhz bundan qaynaqlanır.
Kiçik qəsəbədə pərçimlənib
qalan insanların sıxıcı, monoton həyatını,
şəxsiyyət problemlərini özünəməxsus
ironik toxunuşlarla mavi ekrana daşıyan rejissorun bu filmi də
improvizələrlə zəngindir. Filmin ağır tempi
qəsəbə həyatının
ağırlığını, dəyişməzliyini ehtiva
edir. Filmin ağ-qara çəkilməsi
isə özündə daşıdığı neqativliyin
bir göstəricisidir.
Nuri Bilgə Ceylanın vazkeçilməzi olan Tarkovskidən
səhnələri, sitatlarıyla bəzədiyi “Qəsəbə”
filminin ilk dünya premyerası 1998-ci ilin fevral ayında Kann
film festivalında baş tutub. İstanbul, Berlin və
Köln film festivallarında qazandıqları uğurlar isə
Nuri Bilgə Ceylanın kino çəkmək əzmini daha da
artırır.
Kinonun
“May sıxıntısı”
“Qəsəbə”dən
iki il sonra (1999) çəkilən “May
sıxıntısı” ilə rejissor bizi dörd il öncədən-
“Qoza” filmindən başlayaraq yaxından
tanıdığımız qəsəbəyə aparır.
Bu səyahətimizdə biz müəyyən qədər
rejissorun ilk işinin necə yaranması ilə tanış
oluruq. “May sıxıntısı”nı da
avtobioqrafik filmlər silsiləsindən hesab etmək olar.
Filmin baş qəhrəmanı Müzəffər
(Müzəffər Özdəmir) uzun müddətdən sonra
uşaqlığını keçirtdiyi qəsəbəyə
dönür.
Bu dəfəki gəlişində məqsəd
film çəkməkdir. Ancaq nə
büdcə var, nə də aktyor. Onun bu
dönüşü may ayına təsadüf edir. Yazla
yayın arasında olan may əslində, havaların gözəl,
insanların şən zamanıdır. Amma rejissor yozumu mayı fərqli şəkildə təqdim
edir. Kiçik qəsəbə insanının, büdcəsiz
rejissorun, işsiz-gücsüz, yalnız şəhər xəyalları
ilə yaşayan gəncin həyatında may ayının digərlərindən
elə də fərqi yoxdur, sıxıcıdır ki,
sıxıcıdır.
Müzəffər filmini çəkmək dərdindədir. Amma bu qəsəbə
sakinlərinin, elə onun ailəsindəki fərdlərin
də hərəsinin öz dünyası, öz dərdi var.
Atası Emin (Emin Ceylan) tarlasının yanındakı ağaclıq
bölgəni öz tarlasına qatmaq istəyir. Doqquz yaşındakı dayısı oğlu Əli
(Məhəmməd Zımbaoğlu) atasına musiqili saat
aldırmaq üçün çalışır. Buna
görə də bibisinin imtahanından keçməlidir: bir
yumurtanı qırx gün qırmadan cibində
daşımaqla. Onun Müzəffərlə bu
mövzudakı söhbəti də maraqlıdır.
Müzəffər ona bu imtahandan rahat keçməyin
yollarını göstərir: “məktəbdə olan
yumurtanı bir yerdə gizlət, evə gələndə gətir”,
“yumurtanı qaynat qırılmasın” və s. Uşaq isə
bunların heç biriylə razılaşmır, “hiylə
işlədə bilmərəm, yalan danışa bilmərəm,
onda həqiqətən imtahandan keçmiş sayılmayacam”-
deyir. Bu, “Qəsəbə” filmində də
qarşılaşdığımız saf uşaq
dünyasının daha bir nümunəsidir. Böyüklər hər şeyin asanını,
rahatını tapmaq istədikləri, bu yolda hansısa hiylələrə
belə əl atmaqdan çəkinmədikləri halda,
uşaqlar hələ məsum, hələ körpə, hələ
dürüstdürlər. Bu cəmiyyətdə
nə qədər belə qalmağı bacaracaqları isə
sonrakı filmlərin mövzusudur.
“Qəsəbə”dən
tanıdığımız Saffət (Mehmet Əmin Torpaq)
universitetə daxil ola bilməyib və əlacsızlıqdan
fabrikdə işləyir. Amma o, hələ də
fərqli və maraqlı dünya vəd edən İstanbula
köçmək xəyalları ilə qəsəbədəki
sıxıcı günlərini yola verməkdədir. Ona xəyallarına gedən yolda ilk ümid
qapısını isə Müzəffərin film işi
açır. O, qohumundan bunun üçün kömək
istəyir, Müzəffərin onu da özüylə
İstanbula aparacağına inanır.
Göründüyü kimi, filmdə hər kəsin
fərqli, bambaşqa xəyalları var. Müzəffər
sanki Nuri Bilgə Ceylanın öz xəyallarının
carçısıdır. Ceylanın xəyalları isə
film çəkməkdir. Ancaq adi, hər kəsin bildiyi film
deyil, tamamilə fərqli film. Bəlkə də hər
kəsin xəyallarının filmini çəkmək idi
rejissorun da xəyalı. Fəqət
bütün xəyallar gerçək olmur. Ya da bütün xəyallar xoşbəxtlik gətirmir.
“May sıxıntısı” da bəzən xəyalların
belə insana sıxıntılar verə biləcəyini
tamaşaçıya xatırladır.
Bu filmdə də digər iki filmdə olduğu kimi təbiət-insan
münasibətləri ön plana çəkilib. Yaşlı
insanın ağaclara, meşəyə
bağlılığı “Qəsəbə”də təbiəti
öyrənən uşaqları xatırladır. Həyatının ilk illərində təbiəti
öyrənən insan ömrünün son
çağlarında yenidən təbiətə
qayıdır, bu dəfə onunla üzləşmək və
bütünləşmək üçün.
“May sıxıntısı” da rejissoruna kifayət qədər
uğurlar qazandıran bir film oldu. 36-cı Antalya Altın Portağal
Film Festivalı (1999), İstanbul Beynəlxalq Film Festivalı
(2000), Ankara Beynəlxalq Film Festivalı (2000), Buenos-Ayres Beynəlxalq
Film Festivalında (2001) müxtəlif mükafatlarla
adını Türkiyə kinomatoqrafiyasına
yazdırmağı bacardı.
Nuri Bilgə isə bilir, ən böyük
uğurlar hələ qazanmadıqlarımızdır. Onu da
qarşıda hələ çox filmlər və çox
mükafatlar gözləyirdi...
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.-
2019.- 2 mart.- S.14.