Fuad Axundov və Yeddi gözəllə
şam yeməyi
Tarixi öyrənməyin faydaları çoxdur. Bu şablondan
şablon cümləylə orijinal olmadığımın fərqindəyəm.
Amma neyləməli ki, yaşadıqca
keçmişin təsirini daha yaxşı anlayırsan və
bu banal fikri də dilə gətirməli olursan.
Çağdaş insan və ideologiya keçmişə
bağlılığı qüsur sayır. Müasir
praqmatik dünyada bu günü düşünmək və gələcəyə
doğru irəliləmək lazım imiş. Bəzən hətta psixiatorların “sən
keçmişlə yaşayırsan” kimi “diaqnozlar”
qoyduğunu da eşitmişəm. Məsələ
burasındadır ki, keçmiş müxtəlif hisslər,
fərqli ovqatlar oyadır insanda... Folklorumuzda
olan “ömür keçdi, gün keçdi”, yaxud “ötən
günə gün çatmaz” kimi ideyalar da pessimist nəticələrə
gətirib çıxarır; nə üçünsə
adama həmişə elə gəlir ki, əvvəl hər
şey yaxşı idi, keçmişdə həyat daha
gözəl idi. İnsan təbiət
etibariylə itiriləni, keçmişdə qalanı
düşünməyə və bunların qədrini bilib,
xiffətini çəkməyə meyllidir. Və bu mənada psixiatorlara haqq qazandırmaq da olar.
Ötüb-keçən üçün yas
saxlamağa nə hacət?! Həm də zamanı tutub
saxlamaq, itirilmişi geri qaytarmaq mümkün deyilsə... Ancaq bu pessimist məqamlardan başqa keçmiş -
tarix güc verir, hətta ağrılı, faciəvi məsələləri
də doğru-dürüst öyrənib bilmək insanı
ayrı bir mərtəbəyə yüksəldir. Həm də bütün hallarda intellekt,
ağıl, bilik gücdür, özünəarxayınlığın
təməlidir. Eyni zamanda, bu günü
anlamaq, indini dərk etmək üçün keçmişi
öyrənmək vacibdir. Axı bu gün
baş verənlərin heç biri boşdan, quru yerdə
yaranmayıb və əgər belədirsə, hər şeyin
başlanğıcına qayıtmaq mühümdür.
Şəhərin restoranlarından birinin səhifəsində
tarixçi-araşdırmaçı Fuad Axundovun “Yeddi gözəl”
adlı tədbirinin reklamını görəndə
anladım ki, bu, Qadınlar bayramı ərəfəsində
zərif cinsin nümayəndələrinə qarşı bir
jestdir. Axı Azərbaycan-türk
qadınlığının da tarixi var və bunu anlatmaqla,
izah etməklə nələri, nələri demək
mümkündür.
Geniş, müasir, işıqlı salona daxil olanda,
ordakı ilıq ab-havanı görəndə
düşündüm ki, hər zaman kreativliyi, qeyri-adiliyi ilə
seçilən Fuad Axundov bu məsələdə də
haqlıdır. Müasir dövrdə nəyi deməkdən savayı,
həm də necə deməyin, harada, hansı şəraitdə
deməyin əhəmiyyəti var. Soyuq bir yaz axşamında
isti və rahat məkanda 7 cəsarətli, möhtəşəm,
gözəl, ilklərə imza atmış qadın
haqqında söhbətləri dinləməkdən
yaxşı nə ola bilər?!
Həm də Fuad Axundovun zəngin biliyindən və təbiətindən
gələn energetikası, sözü, informasiyanı təqdim
etmə məharəti, müxtəlif ovqatlarda, bir az da aktyorluq qataraq danışması ayrı bir
üstünlükdür.
Bir
neçə il öncə Gəncədə
Nizaminin yubileyinə həsr olunmuş tədbirdə tarzən,
Xalq artisti Fikrət Verdiyevdən məni narahat edən məqamı
soruşmuşdum: yemək masası arxasında gerçək
sənət təqdimatı nə qədər uyğundur?! Məsələn, kabab yeyə-yeyə Üzeyir bəyin
musiqisinə qulaq asmaq olarmı?! O vaxt Fikrət müəllim
son dərəcə “səliqəli” bir cavab vermişdi,
müasir dövrdə müxtəlif mərasimlərin,
estetikaların qarışmağının təbii
olduğunu söyləmişdi. İndi də Fuad Axundovla
görüşün restoranda keçiriləcəyini biləndə
həmin o sualım yadıma düşürdü, amma
qonaqların masanı unudub deyilənlərə, ekranda
göstərilənlərə diqqət kəsilmələri
elə ilk dəqiqələrdən xoş bir ovqat
yaratdı...
Qadınlığın tarixindən danışanda əfsanələrə
də, lap qədim nağıllara da, Məhsətinin sadə
peşə adamlarına sevgisinə, yaxud Nizaminin Fitnəsinə
də istinad etmək olardı. Amma Fuad Axundov bu tarixi
XIX əsrdən danışmağa başladı. Söhbət müasir qadının
“başlanğıcından” getməli idi və bunu ilklərə
imza atan adamlardan söz açmaqla izah etmək olardı.
İlk rəssam, ilk aktrisa, ilk rejissor, ilk heykəltəraş,
ilk pianoçu və s.
Son bir
neçə ildə dünyanın tarixinə, yaxud
ayrı-ayrı dahilərin taleyinə təsir etmiş
müxtəlif qadınlar haqqında yazan adam
kimi bir məqamda çox ciddi əziyyət çəkdiyimi
etiraf etməliyəm. Əcnəbi qadınlar
haqda yazanda rahatsan, internet, müxtəlif kitablar seçdiyin qəhrəmanın
şəxsi arxivi, məktubları, müsahibələri,
etirafları, fotoşəkilləri ilə doludur. Məsələ bizim qadınlara gələndə
isə ictimai məsələlər, tarixi faktlar ürəyin
istəyən qədər, amma şəxsi həyatla
bağlı adi bir məlumatı da zülümlə
tapırsan və dəqiqliyini də yoxlamaq çətindən
çətin olur. Bunun bir neçə səbəbi
var. Ömrü boyu qapanmağa alışmış Şərq
qadını zamanla nə qədər açılsa da, bu
“gizlənmək” xüsusiyyətini itirməyib,
çadranı atsa da, şəxsi həyatını
qaranlıqda saxlamağa alışıb. Ona
görə Fuad Axundovun bu sərbəst, rahat söhbətinin,
söylədiyi faktların arxasındakı böyük əziyyəti
çox yaxşı dərk edirəm. Həm
də onun apardığı paralellər, bu talelərin
timsalında bütöv millətin tarixinə panoram etməsi
son dərəcə maraqlıdır. Dinlədikcə
düşünürəm, bu qadınların hər biri qəhrəmandır,
hər birinin taleyi bədii əsərdir, amma, amma, amma...
Müasir dövrdə istənilən qələm
adamını dindirsəniz, ən çox
qarşılaşdığı fikri deyə bilər: “məndən
yaz”, yaxud “otur, taleyimi danışım yaz”... Əslində,
burda böyük bir qəbahət yoxdur, hər adama onun həyatı,
taleyi qeyri-adi görünür, ona görə əli qələm
tutan birini görən kimi əbədiləşdirmək istəyir
yaşantılarını. Amma bu qadınlar, ilk
pianoçu - Xədicə Qayıbova, ilk opera ifaçısı
- Şövkət Məmmədova, ilk rejissor - Qəmər
Salamzadə, ilk kinoaktrisa - İzzət Orucova, ilk heykəltəraş
- Zivər Məmmədova, ilk balerina - Qəmər Almaszadə, ilk rəssam - Qeysər
Kaşıyeva haqqında çox az yazılıb, az
danışılıb. Və Fuad Axundov
danışdıqca hər şey kino kimi, roman kimi
görünür adama. Bunların
kiçik bir hissəsinin kinoda əksini
görmüşük. Məsələn, ilk opera
müğənnisi Şövkət Məmmədovanın
taleyi, ölümündən az əvvəl
çəkilmiş kadrları Anarın “Üzeyir
ömrü” filmində yer alıb. Şövkət
xanımın Avropada təhsil almaq üçün Hacı
Zeynalabdin Tağıyevə müraciət etməsi və dəstək
alması, amma təhsilini bitirməyə az
qalmış maddi yardımdan məhrum olunması, Üzeyir bəyin
gənc qıza kömək əlini uzatması - bütün
bunlar sevdiyimiz filmin unudulmaz kadrlarıdır. Amma elə o filmdən
də, Anar müəllimin “Şövkət xanımın qərənfilləri”
essesindən də təsirləndiyim bir məqam vardı... Şövkət Məmmədova Milanda oxuyanda mühəndis
Yakov Lyubarskiylə eşq yaşadığı
üçün Hacı onu cəzalandırır, Fuad bəyin
təbiri ilə desəm, “Səni ora bunun üçün göndərməmişdim”
- deyir və maddi yardımını kəsir. Amma Üzeyir bəyin təşkil etdiyi benefisdə,
gənc xanımın - Şövkətin konsertində
iştirak edir və ona qərənfillərlə dolu səbət
göndərir. Təkcə bu faktın özü o qədər
təsirlidir ki... Azərbaycan qadını, adi bir pinəçinin
qızı Şövkət oxumaq üçün, təhsil
almaq üçün çaba
göstərirmiş, Azərbaycan kişisi, imkanlı Hacı
Zeynalabdin ona yardım edirmiş, qəzəblənsə də,
konsertinə gəlirmiş, ona güllər göndərirmiş,
Azərbaycan ziyalısı, dahi Üzeyir bəy gənc bir
qızın taleyinə biganə qala bilmirmiş, ona hər
cür dəstək olurmuş. Özü də
bunlar hamısı XX əsrin əvvəllərində,
qoçuların səhnəyə güllə
atdığı, papağı üçün ayrıca bilet
aldığı zamanda baş verirmiş. Bu
faktdan qanadlanmayıb, neyləyəsən?! Hələ
Qliyerə “Şahsənəm” yazdırmaqdan, özündən
sonrakı nəsilləri yetişdirməkdən
danışmıram...
Bir sözlə, Fuad Axundovun danışdığı
ayrı-ayrı talelər, qadınlar həm millətin xasiyyəti,
həm də ümumiyyətlə, Qadın xarakteri haqqında
düşünməyə sövq edirdi. Burda qan donduran faktlar da,
ürək parçalayan nüanslar da az
deyil, əlbəttə. İlk pianoçu
xanım - Xədicə Qayıbova repressiya qurbanı olub.
Fuad bəy Xədicə xanımın
“çıxış yolu” haqqında danışanda göz
yaşlarını saxlamaq olmur. Xanım repressiya
olunacağını bilirmiş, amma rəfiqələri ilə
danışanda “hara göndərsələr, ən ucuz,
sınıq-salxaq bir piano tapıb uşaqlara ifa öyrədəcəm,
belə yaşayacam” - deyirmiş... Sənət ən
böyük vətəndir deməli, harda olsan d, sənətinin
içində rahatlıq tapa bilərsən, amma bu da Xədicə
xanıma qismət olmur, o, 1938-ci ildə güllələnir.
Fuad Axundov qadın üçün məhrumiyyətlərin var olduğu bir mühitdən, zəmanədən danışanda ilk heykəltaraş Zivər Məmmədovanın adını xüsusi qeyd edir. Üzeyir bəyin heykəli yadınızdadırmı? Konservatoriya önündə əyləşmiş dahiyə uşaqlığımdan baxıram... Hamımız baxırıq. Müəllifi də heykəltəraş Tokay Məmmədovdur, Zivər xanımın oğludur. Və Fuad Axundov Zivər xanımın fotoları vasitəsiylə açıqlayır ki, Üzeyir bəyi oturan yerdə “heykəlləşdirmək” ideyası ona məxsus imiş. Sadəcə çoxlarının qadına inamı olmadığı üçün bu ideyanı Tokay Məmmədov gerçəkləşdirə bilib. Və bunun özündə də xalqımıza xas əbədi bir xasiyyət, yanaşma var... Sənətində yarada bilməyən qadınlar, övladlarını YARADIBlar, onların yetişməsi, böyüməsi üçün çalışıblar.
Və bunların hamısını dinlədikcə, Şərqlə Qərbin kəsişməsində olmağımızın xeyrini başa düşürəm. Hər şeyin mənası varmış, coğrafi şəraitdən tutmuş tarixi şəraitə kimi, hər şeyin. Haqqında danışılan qadınların həyatı, taleyi isə bütün bu şəraitlər və şəraitsizlik barəsində düşündürür. Həm də qürur hissi verir, QADIN sözünün xoşbəxtliklə sinonim olduğuna inandırır. Elə buna görə də Qadınlar bayramı ərəfəsində hədiyyə sayılır bu görüş...
Təşəkkürlər, Fuad Axundov!
Bayramın mübarək, QADIN!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2019.-
8 mart.- S.15.