Kür meydanı ram eləmək
XALQ
YAZIÇISI İSMAYIL ŞIXLININ 100 İLLİYİNƏ
Meydan Bizimlə gəlmədi.
Çünki Biz Meydanın İncəsənətini - o
Böyük Anların ideal və hisslərinin möhtəşəmliyini,
gözəlliyini qoruya bilmədik.
***
Qədim hind təlimi Vastu məkanın energetik təyinatını
əsas götürür. Müasir elm də ərazinin
enerjisinin düzgün qiymətləndirilməsinin
mühümlüyünü təsdiq edir.
***
Biz Azadlığın Meydanını qəlplə
safın, isterik oyunbazlıqla danəndə dərinliyinin,
saxta millətsevərliklə həqiqi vətənsevərliyin
qarışıq qovğasına meydan elədik. Dərk eləmədik
ki, bir Topxana ağrısı deyildi bu nəhri çalxayan;
millətin illərdi içində sıxılan hiddəti,
etirazı qorxu və susqunluqdan sıyrılırdı.
***
Energetik məkanın daha bir məziyyətini şərtləndirən
məkanın sakinləridir, zənnimizcə. Ən
ağır energetik qəzalar otu atın qabağına
qoymayanda baş verir, əslində.
Milli-azadlıq hisslərinin dağıdıcı anarxiyaya
aparacağına yol verməmək, bu son dərəcə zərif
və təhlükəli, qorxunc və xilasedici hisslərin və
arzuların düzgün axara yönəldilməsi xalq-hakimiyyət
bağının qırılmamasını tələb
edirdi.
Bağlarsa qırılmaqdaydı və qırılmaqda olan
münasibətlərdə birləşdirici həlqə olmaq
məsuliyyətinin altına girən məhz ziyalılar
oldu...
***
Emosiyaların mikrofona pülənən qəzəbli
tonunun idarəsində olan şəraitin diktə etdiyi
şüarlarınmı, soyuq ağlın, uzaqlardan gələn
sərvaxtlığın təlqin etdiyi siyasətinmi
arxasınca getməli? Cəmiyyət nağıl qəhrəmanının
dilemması ilə üz-üzə qalmışdı: ağ qoç, ya qara qoç?
***
Tarixin təcrübəsini
fəlsəfə ümumiləşdirir: ancaq şəxsiyyət
işığı ətrafında toplaşan kütlə
öz təyinatını konkret müəyyən edir və
reallaşdırır. Yəni kütlənin
yolu şəxsiyyətin işığında
görünür.
***
İndi, üstündən illər keçdikcə bir
daha əmin olursan ki, o Meydana nemətlərin sözü, hiddətli
qəzəb dolu pafos gətirmirdi yüzminləri. Milləti
Azadlığın Meydanına onun inandığı, güvəndiyi,
onunla birgə olan Ziya Bünyadov, İsmayıl
Şıxlı, Bəxtiyar Vahabzadə, Yusif Səmədoğlu,
Xudu Məmmədov,... onlarla digər adların cazibəsi
çəkirdi.
Çünki Azərbaycan onları tanıyırdı.
Çünki
Azərbaycanı onlarla tanıyırdılar..
***
Bəlkə elə buna görədir, o meydanın
xülyası ilə yaşayanlar bu gün Meydan tapa bilmirlər?!
O meydandan
qalanlar, 20 Yanvardan sivişib keçənlər - telinin
sığalı, dilinin cığalı ilə -
öldürülən inamı yada salanlar, milyonların məqsədini
nəfsgir iddialarına vasitə edənlər indi Meydan
yoxluğunu yüz yerə yozsalar da, yüz gümana yazsalar
da, heç nə dəyişmir:
Meydan
Bizimlə gəlmədi... Meydan məhək
daşıymış...
***
İsmayıl Şıxlı, Azərbaycan adlı
Meydanın hansı tərəfindən
baxılır-baxılsın, eyni ucalıqda, eyni əzəmətdə
görünən şəxsiyyət-ziyalılardandır. Azlığın cərgəsində
belə, onu fərqləndirən də elə budur: sabit
ölçülər və sabit mövqe.
Onun tərcümeyi-halını Zaman yazıb,
ömür yolunu Zaman yönəldib. Ömrü Zamanın
vulkanik silkələnmələrinin xaosunda keçib. Uşaqlığı və ilk gəncliyi kəndin ənənə
və dəyərlərinə siyasətin əl
qatdığı 30-cu illərin əvvəllərinə
düşüb. 18 yaşında Bakıya
gəlib, tələbəliyin romantik üslubuna yaradıcılıq
sevdasının tamını dadızdırmaqdan saxlaya bilməyib
özünü; şeir də yazıb, kiçik nəsr
nümunələri də. Fərəh dolu
nigaranlığını bölən tələbə
yoldaşları “Səadət nədir?” sualının
cavabını, “Ayrılıq” dərdinin çarəsini, “Bənövşə”,
“İydə çiçəyi” ətrini gənc
İsmayılın hekayələrində axtarıblar.
Sanki İsmayılın qələminə yeni
mövzular verməkçün müharibə
“özünü yetirib”. O da “Kerç suları”nda üzə-üzə
müharibə ilə görüşə gedib və “Cəbhə
gündəlikləri” ilə qayıdıb. Beş
illik cəbhə həyatından roman yazmamaq
yazıçılıq sevdasında olan qələm adamı
üçün nə deməkdir? Axı
indi bircə həftəlik ezamiyyət təəssüratları
ilə yekə-yekə roman bağlayanların çevik
işgüzarlığı fonunda “belə fürsəti
qaçırmaq” təəccüblü
görünmürmü?
Bəli,
məhz belə fonda təəccüblü
görünər, amma... sətirlərindən
ölümün qoxusu vuran, yaraların qanı süzülən
bu gündəlikləri oxuyanda dərk edirsən ki, cəbhədə
keçən illər yazçıya elə mətləbləri
pıçıldayıb ki, bu mətləbləri biləndən
sonra insan yazmağa, danışmağa, “görünməyə
tələsib” qabağa düşməz. Bu, insanın hər
hansı məsələnin mahiyyətinə varıb, dərinliklərdə
gəzib-dolaşdıqca daha az yazmağa,
daha çox susmağa üstünlük verməsinə bənzəyir.
Hərdən adama elə gəlir ki,
İsmayıl Şıxlının bir azərbaycanlı kimi
“genetik yaddaşında daşıdığı zərbənin”
ağrısı elə dərin və güclü olub ki,
müharibə onun yanında “toya getməli olub”.
Çox-çox sonralar yazıçı tarixin dərslərini
belə yekunlaşdıracaqdı:
“Dünyaya çox buynuzlu-buynuzsuz cahangirlər gəldi. Biri
özündən əvvəlkini bəyənmədi, o biri
sonrakını. Biri dünyanı qana
çalxaladı, o biri əmin-amanlığa
çağırdı. Biri bəşər
övladının min illər boyu yaratdığı
qayda-qanunları zor ilə tapdaladı və ortalığa
yeni həyat tərzi atdı... Hamısı da ədalətdən,
vicdandan dəm vurdu...”
İlk mətbu imzası 1947-ci ildə “Həkimin
nağılı” ilə görünüb, epik “mən” isə
bütün yaradıcılığı boyu obrazlarında
özünü göstərib.
“Yazılarımın hamısının əsasında
gerçək hadisələr, mövcud insanlar dayanır.
“Kerç suları” adı altında toplanmış hekayələrdən
tutmuş, son yazılarıma qədər, təsvir olunan hadisələr,
özümün iştirak etdiyim hadisələrdir. İnsanlar isə
yoldaş-larım, həyatda təsadüf etdiyim adamlardır.
“Ayrılan yollar”dakı poetik surətlərə
qədər hamısının prototipləri var. “Dəli
Kür”də də həmçinin. “Mənim rəqibim”,
“Qızıl ilan”, “Görüş”, “Namus
qaçağı”, “Təyyarə gecikir” adlı hekayələr
həyatımla bağlıdır”.
Hələliksə, 60-cı illərin əvvəlləridir
və Azərbaycan ədəbiyyatının tarixində
qalacaq bir romanın gəlişi ilə, “... ədəbi
mühitin sakit, aydın səmasında sanki şimşək
çaxdı; 1962-ci ildə “Azərbaycan” jurnalında (¹ 6-8)
İsmayıl Şıxlının “Dəli Kür”
romanının I hissəsi çap olundu” (İntiqam
Qasımzadə). “Dəli Kür” təkcə ədəbi mühitdə
deyil, oxucunun genetik yaddaşında - bir az
rejimin xofundan, bir qədər unutdurulmaq siyasətinin
hesabına bir küncə qısılıb mürgüləyən
yaddaşında şimşək kimi parladı. Sovetin
qılıncının dalı da,
qabağı da kəsən dövrdə sinfi düşmən
olan Cahandar Ağaya sözə gəlməyəcək, izah
olunmayacaq ehtiram, rəğbət hardandı belə? Niyə, məsələn, Rus Əhməd yox
(axı, o, yeni düşüncəni təmsil edirdi?!), niyə
Xəlil yox (“Qarlı aşırım” - Fərman Kərimzadə),
Kərbəlayi İsmayıl, Cahandar Ağa? Düşündürücüdür, deyilmi? Bu uğura səbəb təkcə
yazıçıların gizli rəğbətiydimi
yaratdıqları obrazlara? Cahandar Ağa, Kərbəlayı
İsmayıl azərbaycanlının, Azərbaycan kəndinin
ən böyük, ən güclü arxası - milli ənənələrin,
ailə nizamının, el birliyinin qoruyucusudular. Adətən,
böyük əkin sahələrinin kənarında qoruyucu
zolaqlar salınır, bax, Cahandar Ağa, Kərbəlayı
İsmayıl da, Abasqulu bəy də, Ömər Koxa da kəndin,
elin-obanın, adət-ənənələrin mühafizəsinə,
əmin-amanlığına xələl gətirə biləcək
yad əsintiyə, bəd niyyətə qarşı salınan
qoruyucu zolaqlardı və nə heyif ki, bütün bunları
dərk edib qiymətləndirmək çox böyük itkilərdən
sonra “mümkün oldu”.
“Dəli Kür” Azərbaycan ədəbiyyatında yeni
bir hadisə kimi dəyərləndirilir və bu hadisənin qəhrəmanı,
əlbəttə, Cahandar Ağadır. Ən qəribəsi budur
ki, İsmayıl Şıxlı bu obrazla yazıçı adına yeni bir çalar gətirdi: nəsrimizin
Cahandar Ağası yazıçı - şəxsiyyət
bütövlüyünün eskizlərini təqdim etdi. Oxucu
marağını yönləndirən ədəbi tənqidin
ilkin rəyini tənqidin nüfuzuna keşikçi olan Mehdi
Hüseyn ifadə etdi: “...mən səndən yaxşı əsər
gözləyirdim, amma bu cür qüvvətli və təsirli
bir əsər yazmağını gözləmirdim...”
***
İsmayıl Şıxlının irihəcmli ilk əsəri
“Ayrılan yollar” sanki müharibədən sonrakı kənd həyatının
problemləri, maraqlı xarakterləri ilə
yazıçının potensialını ifadə edirdisə
də, onun dünyasında tamam bir ayrı kənd olduğunu
gizlədə bilmirdi. İsmayıl Şıxlı bu mənada
öz yazısını - öz dünyasını və
öz kəndini yazmağa gəlirdi. Onun kəndi
“buynuzlu-buynuzsuz cahangirlərin”, “yer kürəsini qan
çanağına çevirənlərin” əlindən nələr
yaşandığının bariz nümunəsiydi. Bu iddialar, rejimlər XX əsrdə insana nələr
etdi, nələr yaşatdı, nəyin üzərində
möhkəmləndi və bütün bunların
üstündən - haracan gedə bilərdi? İsmayıl Şıxlı fəlsəfə
açmadan, arifanə bir ağrı ilə ömrün
sonunda kəndin nağılını - “Ölən dünyam”
romanını yazdı. Bu nağıl sinfi ziddiyyət
deyilənin bəhanə olduğundan, sinfi mübarizə
adı altında axıdılan qanlardan, dağıdılan
tifaqlar, viranə talelərdən danışır və son dərəcə
dəqiq, aydın, sadə məntiqi sonluqla
yekunlaşırdı: Uzunsaçlının ahı yerdə
qalmır!!!
“Güllü xanım içəri keçdi. Bir-bir otaqlara
baxdı. Divara vurulmuş xalılara,
döşəməyə sərilmiş gəbələrə
baxdı, yük yerinə yaxınlaşdı. Oğlanlarından sonra ayrıca saxladığı
və hər axşam, hamı yatandan sonra, gizlicə
qoxuladığı ipək yorğan-döşəyi
qucaqladı. O, hər gün bu yorğan-döşəkdən
balalarının qoxusunu alırdı. İndi də
elə elədi. Yorğan-döşəyi
qucaqlayıb, dönə-dönə öpdü, qucaqladı.
Ürəyinə dammışdı ki, bir daha əli
bunlara toxunmayacaq. Balalarının ətrini
bir daha duya bilməyəcək. Birdən
onu dəli bir ağlamaq tutdu. Yorğan-döşəyi
qucaqlayıb çiyni qalxa-qalxa hıçqırdı.
Sinəsinə dolmuş dərdi-qəmi göz
yaşı ilə axıtdıqdan sonra, yük yerindən
aralandı. Bədənnüma
güzgünün qabağından keçəndə
özünü tanımadı. Bircə
anın içində yumax kimi
büzüşmüşdü. Özünə
toxdaqlıq verdi, üst-başını
düzəltdi. Göz yaşını qurutdu.
İstəmədi ki, düşmən onu belə
sınğın görsün. Qapıdan
çıxanda köksünü ötürdü və qurulu
qoyub getdiyi evinə son dəfə baxdı” (“Ölən
dünyam”).
Sovet hakimiyyəti kəndi “müzür ünsürlərdən”
təmizləyirdi; ailələr sürgün olunurdu -
başıpapaqlısı öldürülmüş,
qaçaq salınmış qız-gəlin, arvad-uşaq
taleyin məchul, qaranlıq yoluna atılırdılar və bu
siyasətdən “Güllü xanımın yadında
qalın, ucsuz-bucaqsız meşəlik, bir də gəlininin
züllə papaq əsgərlərin sürüyüb vaqondan
saldıqları meyiti qaldı”. Amma bu kəndin
kişiləri güllələnməmişdən əvvəl
bolşeviklərin siyasətini fətullayevlərin
üzünə oxumaqdan çəkinməmişdilər;
demişdilər ki, siz qaçaq-quldurun kökünü kəsməyə
gəlməmisiz, siz kişilərin kişiliyini əlindən
almağa gəlmisiz, onları qorxutmaq, gözünün odunu
almaq, arvad-uşaq yanında kişiləri hörmətdən
salmaq, onların qürurunu sındırmaq istəyirsiz.
Demişdilər ki, siz qürur nədir bilməzsiz: siz
qürurlu adamları, elə xalqı da tapdalamağa
çalışırsız. Bu kəndin kişilərinin təzə
hökumətdən ağlı bir şey kəsməsə də,
onu bilirdilər ki: “cəmiyyət də insan kimidir.
Axtalanmış adamdan kişi
çıxmadığı kimi, axtalanmış cəmiyyətdən
də kamil cəmiyyət ola bilməz”.
Bəli, şura hökuməti kəndin ruhunu
yaraladı, ahənginə pəl vurdu. Onun
addımları keçən yerlər bakirələyini
itirmiş duyğular kimi kədər doğururdu. “Camaat səhər yuxudan ayılıb, pəncərədən
boylananda kəndi boş gördü. Rus əsgərləri
gecə ikən çıxıb getmişdilər. O
gündən sonra qız-gəlin səhər-səhər suya
gedəndə təzə ipək paltar geyinmədi. Ziynət taxıb sığallanmadılar. Heç kəsə, heç kimə
qımqımı qoşmadılar, zümzümə etmədilər”
(“Ölən dünyam”).
***
Amma faciə
təkcə bu deyil ki... Faciə “öz
rotasına güllə atan əsgər” misallı kənd
adamınındı - düşmən dəyirmanına su
tökənlərindi və qəribədir ki, belələrinin
dönüklüyünü torpaq da bağışlamır.
İsmayıl Şıxlının 90-cı illərin əvvəllərində yazdığı “Ölüləri qəbiristanda basdırın” hekayəsinin qəhrəmanı Cavanşir də, məhz o cavanlardandı ki, bolşeviklər belələrini asanlıqla kəməndə salır, kənddəki maneələri məhz belələrinin əliylə aradan qaldırmağa üstünlük verirlər. Yeni quruluşun verdiyi imkanlar bu gənci çox uzaqlara aparır, hətta o qədər uzaqlara ki, bu uzaqlıqlarda sevgini də, duz-çörəyi də sinfi mənafeyə qurban vermək “mükafatlandırılır”... Vəzifə pillələri onu təkcə kənddən, ailədən, adət-ənənələrdən ayırmadı, sürgünə göndərdiyi nişanlısının qolçomaq atasını öldürən firqəçi gənci çox ağır cəzalandırdı. “Cavanşir özünü yetirəndə artıq evləri yanıb külə dönmüşdü. O, dəli kimi oldu. Özünü oda atdı, tüstü-duman içində anasını axtardı. Anası yox idi... Onu evə yaxın qoymadılar. Anasının yanıb kösövə dönmüş cəsədini göstərmədilər”. Xeyli sonra isə... eldən uzaqlaşan, elin-obanın adət-ənənələrinə, yazılmamış qanunlarına naxələf çıxan Cavanşir keçmiş nişanlısı, kənddən didərgin saldığı Həcərin qisasının qurbanı olur. Onu el qəbiristanlığında yox, ayrıca bağda dəfn edirlər və sonra... restoran döşəməsinin altında qalan məzar yaddaşlardan silinir. Və bu taleyə görə təkcə rejimi günahlandırmağa dəyməz...
***
... Axı, bu kəndin nəsibi belə olmamalıydı. Bu kəndin bircə yazı qarşılamağı bir aləmdi. Bunu duymaq, görməkçün mütləq kəndin ruhundan gəlməlisən dünyaya. Ruhun bətnindən gələndə fəsil dəyişməsinə quruca “yaz gəlirdi” deyəmməzsən, onu elə öz ruhunla, təbiətin ruhuyla duyub dilləndirərsən. Onda görərsən ki, “yaz gəlirdi” əvəzinə daha şairanə, daha diri, puçurlanmış duyğularla danışmaq necə gözəlmiş:
“Çöllər cücərmək istəyirdi. Torpaq şirələşmişdi, quzeylərdə ala-tala qar ağarırdı. Kənd evlərinin bacalarından burula-burula qalxan tüstülər azalmışdı”.
Bəli, İsmayıl Şıxlının kəndi hər halında şairanədir, hətta Kür çayının qəzəbi, yaylaq həyatının qəfil dəyişmələrlə dolu ritmi ilə də... Bircə siyasət dəyişmələri olmaya...
Əslində, bütün əsərlərində, yazdıqlarında belədir: tanış ahəng, həyata, yaddaşa, kökə çağırışı andıran səssiz-sözsüz təlqin gücü. Onun sözü parlaq deyildi, amma dərin bir sadəlik, məxməri yumşaqlığın xoş təsiri vardı bu sözdə. Ona görə də yazdıqlarında şərhə, əlavə təsir cəhdinə yer qalmır, bu yazılanların, hadisələrin, vəziyyətin, ovqatın hər anının içində hiss edirsən özünü. İsmayıl Şıxlının bütün yaradıcılığının mahiyyəti və gözəlliyi elə budur. Cahandar Ağanın çeşidli sərtliyində kobudluq yoxdur, Şahnigarın yalqızlığın usandırıcı yorğunluğundan keçirdiyi tərəddüdlərin acı sonluğuna nə qədər heyfislənsən də, bacı qatili Cahandar Ağanı qınamağa tələsmirsən. Şura hökumətində mənsəb sahibi olan Kəsəmənlinin sonda hökumətə “ağ olub qaçaq düşməsinə” “başqa nə cür olmalıydı ki?” - deyən tərəddüdünü tək qoyursan... Çünki İsmayıl Şıxlıya inanırsan, Onun qələminə inanırsan. İsmayıl Şıxlı o söz adamlarındandı ki, əsərlərinin bədii-sənətkarlıq səviyyəsi oxucu üçün az əhəmiyyətlidir, əsas odur ki, bu, İsmayıl Şıxlıdır. Onu hər oxuyanda adama elə gəlir ki, “elə bil dünyada heç nə olmamışdı”. Baxmayaraq ki, bu yazıçının əsərlərindəki Zaman məhz Dünəndi, Olmuşlardı, bu olmuşlar haqqında düşüncələrin qüssəli ahəngində buludların arasından süzülən qəmli günəş şüalarının ilıq hərarəti “nə yaxşı ki...” təsəllisinə oxşayır, sonacan baş aça bilmədiyin varislik duyğularına sığal çəkir.
İsmayıl Şıxlı bu dünyaya münsif olmaq üçün göndərilənlərdəndi. Buna başqalarını inandırmaq üçün Yaradanı onun yolunu Yazıçılıqdan keçirmişdi, Müəllimlikdən salmışdı; Sözünün qəlp olmadığına inansınlar deyə.
***
Tanıyanlar ipək kimi yumşaq, dəmir kimi möhkəm olduğunu deyirlər. Deyirlər, İsmayıl müəllim ilanla da yola gedə bilən insandı. Amma... deyəsən, İsmayıl müəllim ilanı da onunla yol getməyə vadar edən olub həm də... Səbrli, prinsipial, humanist, qətiyyətli və ədalətli.
***
Ali məktəbdə Antik dövr ədəbiyyatını tədris etmiş İsmayıl Şıxlı çağdaş ədəbi prosesdə aparıcı simalardan olub. “Azərbaycan” jurnalının Baş redaktoru işləyəndə də dövrlər arasında balansı gözləyib və cərrahın işi ilə müqayisə oluna biləcək prinsiplərə söykənib. Ətalətdən qurtulmağın, sağlam orqanizmə nail olmağın yolu: “artıqlardan xilas olmaq”. İsmayıl Şıxlının jurnala rəhbərlik dövrü “Azərbaycan”ın fəaliyyətində dönüş nöqtəsi kimi qiymətləndirilir.
***
İsmayıl Şıxlı deputat kürsüsündə Yerində olan az insanlardandı. Xalq ən qarışıq, qorxulu dövrlərdə onun nüfuzuna, təmkin və müdrikliyinə güvənib, İsmayıl Şıxlının kürsüdə görünməsindən toxdaqlıq tapıb.
***
Ədalətli münsiflərə həmişə, bütün dövrlərdə, cəmiyyətlərdə ehtiyac olub.
Elə bütün dövrlərin, cəmiyyətlərin də dolub-daşan, kürlüyü nigaranlıq və qürur doğuran meydanları olub. Bu meydanların qarşısına çıxmağa mənəvi haqqı olan söz və əməl sahibləri də eləcə...
Və nə yaxşı ki, İsmayıl Şıxlı adlı yazıçımız olub. Keçmişimizlə gələcəyimiz arasında körpü olan, bağ olan Yazıçımız.
İsmayıl Şıxlı dürüst Yazıçı olub - Oxuyun.
İsmayıl Şıxlı dürüst insan olub -
Dinləyin.
İsmayıl Şıxlı qana çalxayan yox, qan
yatıran tərəfdə olub.
Mikrofonları Ona yönəldin.
Kür Meydanlar kür ağıllara yox,
dürr sözlərə və hürr ağıllara ram olur.
Südabə
AĞABALAYEVA
525-ci qəzet.- 2019.- 20 mart.- S.16;19.