"Ölənlərə rəhmət!
Qalanlara ibrət!"
"AZƏRBAYCAN"
QƏZETİNİN 1919-CU İL 31 MART TARİXLİ
XÜSUSİ SAYI
Solmaz Rüstəmova-TOHİDİ
Tarix elmləri doktoru
1918-ci il XX əsr Azərbaycan xalqı və Azərbaycan
dövlətçiliyi tarixində ən əlamətdar və
əhəmiyyətli bir zaman kəsiyidir.
Belə
ki, Azərbaycan ziyalılarının böyük bir nəslinin
Azərbaycan dövlətçiliyinin yaranması yolunda XIX əsrin sonları - XX əsrin əvvəllərində
başladıqları nəhəng və çətin bir proses
28 may 1918-ci il tarixində müstəqil Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin elan edilməsi
ilə özünün məntiqi, qanunauyğun həllini
tapmışdır.
1918-ci ildə Azərbaycan
milli mətbuatı xadimlərinin uzun onilliklərdən bəri
can atdıqları daha bir arzusu
da - ölkənin və xalqın adını daşıyacaq
qəzet çıxarmaq - nəhayət ki,
reallaşmış, 1918-ci il sentyabrın 15-də, Gəncədə "Azərbaycan"
adlı qəzet nəşrə başlamışdır. Elə
həmin gün -
1918-ci ilin 15 sentyabrında Bakı şəhəri
yad qüvvələrdən azad edildikdən sonra artıq 4 sayı
çıxmış "Azərbaycan" qəzeti öz fəaliyyətini
Bakıya keçirmişdir. Bütün nəşri
dövründə Azərbaycan və rus dillərində
gündəlik çap olunmaqla qəzet sözün tam mənasında
Azərbaycan dövlətçiliyi mövqeyində durmuş,
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin milli maraq və siyasətini
əks etdirmiş, Azərbaycan xalqını bu dövlət ətrafında
sıx birləşdirməyə
çalışmışdır. Azərbaycan
istiqlalının müdafiəsi ideyası qəzetin ümumi
siyasi xəttini ifadə etmişdir.
Lakin
1918-ci ilin bu
əlamətdar hadisələrindən əvvəl bütün Azərbaycan
xalqı üçün
ümumi faciəyə çevrilmiş, hətta onun
mövcudluğunu belə şübhə altında
qoymuş hadisələr baş
vermişdir. Bakıda və Şamaxıda 1918-ci ilin mart
qırğınları bu qanlı zəncirin
başlanğıcı olmuşdur. Bir neçə gün ərzində
bu şəhərlərin və onun
ətraf kəndlərinin dinc azərbaycanlı əhalisi
amansızlıqla özbaşınalıq edən
bolşevik-daşnak hərbi qüvvələri tərəfindən
talan və qırğınlar, əzilmək, əsir
alınmaq, qarət edilmək kimi görünməmiş dəhşətli
cəza aksiyalarına, şəhər və kəndlər isə
yanğın və dağıntılara məruz qalmışdır. Daha sonra bu kütləvi qırğınlar Azərbaycanın
demək olar ki, bütün qəzalarını əhatə
etmişdir.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti hökuməti
hələ Gəncədə ikən, son dərəcə mürəkkəb və
ağır şəraitdə fəaliyyət göstərməsinə
baxmayaraq, böyük uzaqgörənlik
və operativlik nümayiş
etdirərək ölkə ərazisində dinc azərbaycanlı
əhaliyə qarşı törədilən kütləvi
zorakılıq hallarına ən yüksək və ciddi
şəkildə münasibət
bildirməyi və konkret tədbirlər
görməyi vacib
saymış, 1918-ci ilin iyul
ayının 15-də bu hadisələrin
tədqiqi məqsədilə Fövqəladə Təhqiqat
Komissiyası (FTK) adlı bir
qurum yaratmışdır. Cəmi bir
ildən artıq müddətdə FTK
dinc müsəlman əhaliyə
və onların əmlakına qarşı erməni-daşnak
qüvvələrinin, bolşevik şüarları altında
milli və dini zəmində həyata keçirdikləri
kütləvi qırğın və qətliamlara dair 36 cilddən
artıq istintaq materialı toplamış və tərtib
etmiş, 196 cinayətkarın
konkret adlarını müəyyənləşdirmiş və onların bir hissəsini cinayət
məsuliyyətinə cəlb etmişdir.
Təbii
ki, dövrün mətbuatı, xüsusilə "Azərbaycan" qəzeti də
bu hadisələrə biganə qalmamış, öz səhifələrində
1918-ci il Bakı quberniyası qəzalarında baş vermiş soyqırımı
hadisələrini, Qarabağın erməni əhalisinin
və Ermənistan Respublikasının hərbi qüvvələrinin
isə İrəvan, Naxçıvan
Qarabağ-Zəngəzur
bölgələrində
azərbaycanlı əhaliyə qarşı hələ
də davam edən silahlı hücumları və
zorakılıq aktlarını geniş
işıqlandırmışdır.
Bu
yazıların arasında "Azərbaycan" qəzetinin
1919-cu il 31 mart tarixli nömrəsi
ayrıca qeyd edilməlidir. Belə ki, həmin tarix Azərbaycan
hökuməti tərəfindən bütün ölkə ərazisində
ümum, matəm günü kimi qeyd edilmiş, şəhidlərin
xatirəsi geniş anılmış, şəhərin müxtəlif
binalarında əza
məclisləri
qurulmuşdur. "Azərbaycan" qəzeti isə
bütünlüklə öz səhifələrini Bakı,
Şamaxı və digər qəzalarda baş vermiş
kütləvi qırğın hadisələrinə həsr etmişdir. "Azərbaycan"
qəzetinin 1919-cu il 31 mart tarixli sayı 1918-ci il azərbaycanlıların
soyqırımı mövzusuna həsr edilmiş ilk Xüsusi
buraxılışdır. Lakin bu buraxılışın əhəmiyyəti
onun yalnız "ilk" olması ilə məhdudlaşmır.
Belə ki, qəzetin həmin sayında dərc olunmuş
yazılar sonralar istər soyqırımı
mövzusunun işıqlanmasında, istərsə də
onların müəlliflərinin əsərləri
arasında xüsusi yer tutmuşdur. Bu yazıların
arasında qəzetin birinci səhifəsində yer
almış Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
"Unudulmaz faciə" adlı baş məqaləsi və
qəzetin redaktoru Üzeyir bəy Hacıbəylinin "31
mart" redaksiya
yazısı bu gün Azərbaycan
mətbuatı tarixində həmin hadisələrə həsr
olunmuş klassik nümunələr sayılır. Rəsulzadənin özünəməxsus canlı,
yüksək emosional ruh və
güclü bədii dildə yazılmış məqaləsində
31 mart Bakı qırğınlarının törədilmə
səbəbləri konkret surətdə
açıqlanır, minlərlə
günahsız dinc insanın, o cümlədən, qadın,
uşaq və qocaların qətlinə,
on minlərlə Bakı sakinlərinin fəlakətinə səbəb
olmuş bolşevik-erməni qüvvələri ifşa edilir,
bu qırğınların birbaşa azərbaycanlıların azadlıq hərəkatı və istiqlal arzusu ilə bağlı olduğu
göstərilirdi:
"Martın
31-i bizə Azərbaycan tarix siyasətində unudulmaz
üç günü xatırlatıyor... İctimai bir inqilab
adı ilə və pərdəsi ilə ortaya
çıxıb milli bir ədavət icra edilmişdı.
Daşnaqlar intiqam alırdı. Həqiqətdir
ki, martın 18-dən 21-nə qədər Bakı türk
demokratiyasının başında partladılan toplar, müsəlmanların
haqqında rəva görülən
zülmlər Azərbaycan fikrini daşıyan,
müxalifət və istiqlal əqidəsi ilə pərvərdə
olan vücudları məhv etmək üçün idi.
Fikir öldürülmək
istənilirdi. Millət kəsilirdi.
Fəqət
özləri "inqilabçı" ikən inqilabın
böyük düsturunu unudurdular: Azadlıq fikrinin məşəli
qanla sönməz. Martda tökülən qanlar türklərdəki
milliyyət və hürriyyət fikrini, Azərbaycan müqəddəs atəşini
söndürə bilmədi!
... Qanlar
içində boğdurulmaq istənilən Azərbaycan fikri
bu dəfə müstəqil bir hökumət şəklində parladı. Bakı
bir qan və bir fitnə ocağı deyil, paytaxtımız
oldu!"
Üzeyir
Hacıbəyli də öz yazısında 31 mart
qırğınlarının ictimai-siyasi mahiyyətini
vurğulamaqla, milləti ayıq olmağa, bu hadisələrin
bir daha təkrar olunmasına yol verməməyə
çağırırdı: "Mart hadisələri Azərbaycan tarixində
mühüm bir səhifə olub Azəri türklərinin
istiqlal yolunda can verib qan tökdüklərini gələcək
nəslə oxutduracaqdır. Bugünki vəzifəmiz isə
o qara günləri yaddan çıxartmamaq və buna görə
də həmişə və hər an
hazır olmaqdır. Böylə hazırlıq
ki, bu hadisələr bir də təkrar edilərsə,
müdafiəsinə qadir olalım. Bunun
üçün həm hökumətimizin və həm də
millətimizin yaşaması lazımdır".
"Azərbaycan"
qəzetinin bu Xüsusi sayında dövrün
tanınmış mühərrirlərindən olan Xəlil İbrahimin "18-31
mart" adlı yazısında elan edilmiş matəm günü münasibətilə
şəhərdə dolaşan abu-hava və görülən tədbirlər ətraflı təsvir edilirdi: "Bu gün
bütün hökumət və camaat idarələri, məktəblər,
qəzətələr, bazar, dükan, emalatxana və sair
müəssisələr tətil ediyorlar; şəhərdə
həyat dayandırılıyor. Zira, bu gün
gözəl ideya, böyük şüar altında qara fikir
yürüdən bir taqım alçaq qaragüruhun əlində
məqtul düşənlərin (öldürülən)
illiyidir. Bu matəmdə azərbaycanlılar
məscidlərə yığılaraq günahsız ölənləri
irzü-namusuna toxunulmuş məzlumələri, canilər əlində
tələf olmuş məsum cocuqları yad edəcək,
Quran oxuyacaq, məzlumlara rəhmət, zalımlara lənətxan
olacaqlardılar. Təzəpir məscidində - həman
keçən il bu günlərdə
düşmən mərmiləri dəydikcə yaralanan, pəhlivan
kibi nərə çəkərək güya zəban halilə
"Ey türk milləti! Namusun qəbul etməsin! Allah, götürmə bu zülmü!" deyə fəryad
edən bu böyük məscidin həyətində cəmi-kəsirin
iştirakı ilə ictima tərtib verəcəklərdir".
Xəlil
İbrahim bu yazısında Bakıda, Şamaxıda, Qubada və
digər yerlərdə baş vermiş faciələrin
miqyasını və dərinliyini göstərməklə bərabər, azərbaycanlıların özlərinin də vəziyyətin
bu qədər acınacaqlı hal
almasında "təqsiri"
olduğunu bildirirdi. Bu sırada
camaatımın
bir qisminin "maska geymiş canilərə inanaraq
onlarla sosyalist kibi rəftarda bulunmaqla özlərini
aldatmış oldugu", digər tərəfdən "firqəbazlıq
xatirinə özünü üzə çıxarmaq və tərəf
müqabili nəzərdən salmaq niyyətilə xalqı
yoldan çıxardığı, heç bir fitnə və
fəsaddan çəkinmədiyi" kimi səbəblər
göstərilirdi. Yazı çox səciyyəvi bir kəlamla
bitirdi: "Ölənlərə rəhmət! Qalanlara ibrət!"
"Azərbaycan"
qəzetinin bu tarixi sayında dərc olunan yazıları xüsusilə maraqlı və əhəmiyyətli
edən bir cəhət də məqalə müəlliflərinin
baş vermiş cinayətlərdə erməni-bolşevik
qüvvələrinin rolunu açıqlamaqla yanaşı, Azərbaycan
cəmiyyətinin bu hadisələrə nə
üçün hazır olmadığının səbəblərini,
qanlı mart günlərində millətin həqiqi rəhbərlərinin
Bakıda olmadığından istifadə edən
ayrı-ayrı zümrələrin, xüsusilə molla və
qoçuların xalqa "böyüklük" etmək
iddialarının hansı nəticələrə gətirib
çıxardığını araşdırmaq cəhdləridir. Bu baxımdan Ə.Bədi imzası ilə
"Acı həqiqətlərim" adlı bir məqalə xüsusi
maraq kəsb edir. Belə ki, mart hadisələri ərəfəsində
şəhərdə hökm sürən abu-havanı
saatbasaat təsvir və təhlil
edən müəllif "Dikiy diviziyanın" (azərbaycanlılardan
ibarət "Vəhşi diviziya)
hərbçilərinin erməni-bolşevik dəstələri
tərəfindən tərksilah edilməsi və bu münasibətlə şəhərin müsəlman əhalisinin
nümayəndələrinin "İsmailiyyə"
binasında və Təzəpir məscidində keçirilən
toplantıları barədə geniş məlumatlar verir, Erməni
Milli Komitəsinin üzvlərinin və daşnakların hadisələr ərəfəsində
müsəlmanların həqiqətən
silahlandığı və hər hücuma hazır
olduqlarını düşünərək ilk günlər,
hətta hadisələrin başladığı ilk saatlarda da
həqiqətən gözləmə mövqeləri tutduqlarını
və yalnız müsəlmanların silahsız olduqları
aydınlaşandan sonra geniş hücuma keçdikləri, bu
zaman azərbaycanlıların tam nizamsız halda müqavimət
göstərmək cəhdlərinin uğursuzluğu kimi məlumatları
öz şəxsi şəhadəti əsasında konkret faktlar gətirməklə şərh
edirdi. Maraqlıdır ki, bu müəllif də həmin
dövr Azərbaycan milli qüvvələri arasında siyasi
firqələr yaratmaq
meylini, o cümlədən, "İttihad və tərəqqi" adı ilə yenicə yaradılan partiyanı cəmiyyətin
birləşməsi yolunda bir əngəl sayır.
Hər sətrindən
böyük təlaş və həyəcan duyulan
bu yazıda müəllif təhlükənin
qarşısını almaq, yaxud ona hazır olmaq
üçün əməli tədbirlər tələb
olunurkən qarşılaşdığı reallıqdan nə
üçün ümidsiz hala düşdüyünü canlı və emosional bir dildə
şərh edirdi: "Durmaq zamanı deyil, sonda olsun birləşmək
lazım, bu axşam hər partiyaya baş vurdum, əksərisində
bir adam yox, kəndi-kəndimə yalnız bu sözü təkrar
ediyordum: hey, zavallı millət!... Məhəllələrə
dağıldıq, hər kəslə bərabər bən də
bağırıyordum: "Müsəlman olan, silah
başına!" Silahı olan
çığırır, silahı olmayanlar da İsmailiyyəyə
qoşuyordu. Zavallılar bilməyirdilər
ki, millətin bir tüfəngi belə yox. Var isə belə,
verən yox... Millət birləşmişdi... Ayın on səkkizindən
(martın 30-dan)
millət qeyri-müntəzəm, bir silah başda
saxta qoçularımız olduqları halda İsmailiyyə
binasında mitinq yapıyordu. Böyüklərin
artıq bu məclisdə heç bir qiyməti
qalmamışdı. Hər kəs, bilxassə,
qoçularımız ağzına gələn sözü
söyləyir, küfr ediyor, kimsəyə danışmaq
haqqı vermiyordu. Danışanlara da qulaq asan yox... Birlik
var, böyük yox! ... Millətin başında
bu gün böyüklər deyil, saxta, cahil
qoçularımız duruyordu".
Bu
yazıda da mart
hadisələri zamanı
"Bakı qoçuları"nın fəaliyyəti
mövzusunun gündəmə gətirilməsi diqqətçəkən məsələdir.
Belə ki, o dövr Bakı cəmiyyətinin xüsusi bir
zümrəsini təşkil edən
və qeyrət, qəhrəmanlıq,
cəsurluq rəmzindən tutmuş qorxaq, qəddar, cani kimi sifətlərə qədər
hallandırılan qoçularun
"millətin böyüksüz qaldığı" həmin günlərdə həqiqətən qabağa
çıxdığı və hətta öz aralarındakı
barışmaz münasibətlərə müvəqqəti
son qoyub barışaraq düşmənə müqavimət
göstərdiyinə dair müxtəlif və ziddiyyətli fikirlər
mövcuddur. "Acı həqiqətlərim" adlı bu
yazıda da həmin o ziddiyyət öz əksini tapır:
"Mollalarımız
əmmamələrini, qoçularımız papaqları əllərində
sallayır, bəziləri papaqlarını yerlərə vuruyordu : "Bizə bu papaqlar artıq
haramdır, namusumuz ləkələndi" deyirlərdi... Nə yapdıqlarını bilməyən
qoçularımız da tamaşakaranə atəş səslərinə
atəşlə cavab veriyordu. Biz çoxlarımız
sokaklarda (küçələrdə): "atma, qardaş,
atma" deyə bağırıyordu... Saxta
qoçularımızın isimlərini şəxsiyyətini
sevmədiyim üçün yazmayıram. Millətim kəndisi bilir və bir gün
cavablarını verər - kimisi qəsdən kəndini namərd
və alçaqcasına düşmənə təslim etdi.
Əksəriyyəti evindən dişarı
çıxmadı. Çünki bu
alçaqlar yalnız məsum müsəlman qanı tökməklə
şöhrət qazanmışdılar".
Bununla
yanaşı, müəllif bəzi tanınmış
qoçuların həqiqətən azərbaycanlı əhalinin,
xüsusilə qadınların silahlı müdafiəsinə
qalxdıqlarını və əsl qəhrəmanlıq
nümunələri də göstərdiyini qeyd edir ki, bu da
bir daha həmin məsələyə ümumiləşdirilmiş
şəkildə deyil, fərdi
yanaşmanı daha məqbul edir:
"Ölən
Adilə rəhmət, (Kürdəxanlı qoçu Adil nəzərdə
tutulur), Nəcəfqulu
Rzayev və yoldaşlarına burada qadınlarımız
namına təşəkkür etmədən keçəməyəcəyəm.
Bu dilavərlər bir çox fədakarlıqlarla
heç olmazsa ricət yolumuzu təmin etmişlərdi. Millət həddən ziyadə qeyrət etdi. Əfsus ki, nanəcib düşmənə məğlub
olduq".
Ə.Bədinin
"Acı həqiqətlərim" məqaləsini mart hadisələrinin tarixi və
bugünkü tədqiqatları üçün maraqlı edən
daha bir cəhət Bakının orta ruhani nümayəndələrinin həmin
ərəfədə gözlənilən təhlükənin
aradan qaldırılması, yaxud düşmənə
müqavimət göstərilməsi üçün millətin önünə
çıxması və
xüsusi fəallıq nümayiş etdirməsidir.
1918-ci il
azərbaycanlıların soyqırımı
tarixşünaslığında hələ də ayrıca və
dərindən araşdırılmamış bu məsələyə
ilk dəfə Əlimərdan bəy Topçubaşov diqqət
yetirmiş, 1918-ci ilin aprelindən mayın sonlarına kimi erməni
həbsində olarkən qələmə
aldığı "17-26 mart
1918-ci il tarixlərdəki hadisələrinin mənə məlum
olan təfərrüatları və epizodları"
adlı qeydlərində Bakının ruhani xadimlərinin
rolundan danışmışdır.
Burada qeyd edilməlidir ki, Müsəlman ruhaniliyi həmin hadisələrə bilavasitə
mart günlərində deyil,
ondan daha əvvəl, Bakıda
ermənilərin böyük canfəşanlıqla guya
"müsəlmanların şəhərin xristian əhalisini
qırmağa hazırlaşdıqları" kimi geniş təbliğat
kampaniyası apardıqları,
xristian və yəhudi əhalisini silahlanmağa
çağırdıqları, özlərinin isə
artıq çoxdan silahlandıqları bir zamanda
başlamışdı.
FTK-nın materiallarından da aydın olduğu kimi,
şəhərdə gəzən və bütün əhali arasında dərin təlaş doğuran bu
şayiələri aradan qaldırmaq üçün
rus-pravoslav, erməni - qriqoryan və müsəlman ruhani xadimləri,
yəhudilərin də iştirakı ilə rus və erməni
kilsələrində, eləcə də Təzə-pir məscidində
dua mərasimləri keçirmiş, şəhər əhalisini
sülhə və əmin-amanlığa dəvət
etmişdilər. Bu baxımdan mart hadisələri ərəfəsində
H.Z.Tağıyevin oğlunun dəfninə gəlmiş 48 nəfər
azərbaycanlı zabit və əsgərlərin tərksilah
edilməsi ilə müsəlman əhalisi arasında
başlanan narazılıq və
etirazların məhz Təzəpir məscidində mitinqə
çevrilməsi, daha sonra "İsmailiyyə"
binasında, şəhərdə olan ayrı-ayrı ictimai
xadimlərin (Azərbaycanın
siyasi partiyalarının rəhbərlərinin və üzvlərinin böyük əksəriyyəti
bu vaxt Tiflisdə və Gəncədə idi) və yenə də din nümayəndələrinin
fəal iştirakı ilə
davam etməsi təbii idi. Topçubaşov öz qeydlərində bu yığıncaqlarda, eləcə
də bolşeviklər və ermənilərlə
danışıqlarda iştirak edən Hacı Mir
Mövsüm, Hacı Molla Cavad, Molla Məmməd Hənifə və digərlərinin
adlarını çəkir (Hacı Mir Mövsüm hadisələr
başlanandan sonra erməni və rus sülh nümayəndə
heyəti üzvləri ilə birlikdə erməni əsgərləri
tərəfindən öldürülmüşdür).
Bununla belə,
"Azərbaycan" qəzetindəki "Acı həqiqətlərim"
adlı məqalədə müəllif bu qəbildən
faktlara, ruhanilərin müsəlman əhalisinin
çıxışlarının başında durmasına,
artıq yuxarıdakı nümunələrdən də
göründüyü kimi, birmənalı
mənfi münasibət bildirir: Qoçular..."ancaq kəndilərini
cihada dəvət edən mollaları
alqışlayırdı. Mollalarımız əmmamələrini,
qoçularımız papaqları əllərində
sallayır, bəziləri papaqlarını yerlərə
vuruyordu... İsmailiyyədəki mitinqdən bir
nəticə çıxmadı. Camaat
dağıldı... Təəssüflər
olsun ki, Təzəpirdə tərtib edilən ikinci bir mitinqdə
millət edamını kəndi əlilə imza ediyordu.
Qərar verildi: ya həyat, ya ölüm!....
Cihad elan edən mollalarımızdan heç bir əsər
görünməyirdi..."
Mart hadisələrinin bu günümüzdən tədqiqi
göstərir ki, Bakının, eləcə də
Şamaxının və digər bölgələrin dinc, əsasən
silahsız müsəlman əhalisinə qarşı qabaqcadan
hazırlanmış və planauyğun surətdə nizami
qoşunlar tərəfindən həyata keçirilən
kütləvi qırğınların qarşısını
almaq qeyri-mümkün idi. Bununla belə, mart faciələrinin
bir illiyinə həsr edilən
Xüsusi sayında qəzetin Azərbaycan
cəmiyyətinin özünün
bu hadisələrə tam
hazırlıqsızlığının səbəblərini
araşdırmaq, müəyyən zümrələrin əliyalın
xalqı döyüşə çağırmaqla
qırğınların başlanmasına rəvac verməsi
kimi (bu məqam sonradan bolşevik-erməni qüvvələrin "vətəndaş müharibəsi"
haqqında bəyanatlarına bəhanə
olacaq), və digər məqamları tənqid etmək cəhdləri
redaksiya heyətinin yalnız matəm ruhuna uymayaraq bu məsələlərin
işıqlandırılmasında da maraqlı olduqları və
obyektiv mövqe tutduğuna bariz
nümunə idi. Təsadüfi deyil ki, "Acı həqiqətlər"dən
müvafiq nəticə çıxaran müəllif öz yazısını ciddi bir
çağırışla bitirir: "Ey millət
başçıları! Bugün
başsızlıq üzündən qəhr olduğumuz matəm
gününü yad edirkən, həqiqi surətdə birləşəlim.
Əvət birləşəlim! Daxili və xarici düşmənlərimiz
görsünlər ki: qarşılarında çəlikdən
daha mətin bir qala vardır. Birləşiriksə
yıxılmarız, yıxılsaq da mərdcəsinə
yıxılar, tarixdə altun hərflərlə qeyd ediləriz".
"Azərbaycan"
qəzetinin 31 mart 1919-cu il xüsusi sayında dərc
olunmuş daha bir
redaksiya yazısı -
"Mart hadiseyi-əliməsinin müxtəsər
tarixçəsi" - Bakı
qırğınlarının əsl
səbəbləri və onun törədilməsində
maraqlı olan qüvvələrin məqsədlərinin açıqlanması
baxımından böyük əhəmiyyət kəsb edir və
bu gün üçün də qiymətli bir mənbə
sayıla bilər. Belə ki, 1914-cü il birinci dünya
müharibəsinin ilk günlərindən ermənilərin
Türkiyə ərazisində
geniş fəaliyyətindən
başlamış Bakıda mart qırğınları ərəfəsinə
qədər apardıqları geniş hazırlıq işlərinin
müfəssəl şərhi
"Azərbaycan" qəzeti mühərrirlərinin artıq öz zamanında bu hadisələrə
dair kifayət qədər
geniş məlumatının, dərin və obyektiv
baxışlarının olduğunu göstərir.
"Keçmiş
Mart günləri" adlı başqa bir məqalədə
isə mart qırğınlarının "bolşevik"
libasına bürünmüş rus və erməni əsgərlərinin
əsas hədəfinin məhz
türk-müsəlman əhalisi, o cümlədən,
günahsız qadınlar və uşaqlar olduğuna diqqət
çəkilir.
Qəzetin
digər yazıları da istər mövzu, istərsə də
janr və üslub
baxımından rəngarəngliyi ilə fərqlənir.
Burada emosional təsir gücünə görə
yəqin ki, A.Rüfət imzası ilə "El yazı"
adlı xatirə-esse xüsusilə vurğulanmalıdır.
Məlumdur ki,
kütləvi mart qırğınları ermənilər
tərəfindən aldadıldıqlarını başa
düşən rus əsgər
və matroslarının ultimatumu və gürcü
bolşeviki Caparidzenin səyləri nəticəsində
aprelin 2-də dayandırılmış, yalnız bundan sonra
şəhərdən meyitlərin yığılmasına
başlanılmışdı. Küçələrdən,
meydanlardan, karvansaralardan, müxtəlif məktəb, teatr,
mağaza, hamamlar, idarələr və digər binalardan, tam yiyəsiz qalmış məhəllələrdən meyitlər arabalarla şəhərin
böyük əraziləri olan yerlərinə, Təzəpir
məscidi, Gömrük, Yük daşınma və bu kimi idarələrin
həyətlərinə yığılırdı, sağ qalmış sakinlər
günlərlə öz yaxınlarının eybəcər
hala salınmış cəsədlərini bu həyətlərdə axtarır və bəzən də
heç tapmırdılar.
"El yazı" məqaləsində bu baxımdan
"bəxti gətirmiş" bir qadının hekayəti qələmə
alınmışdır. Dəniz kənarındakı Gömrükxananın həyətində:
"İslam qardaş! İslam qardaş! Bana
müavinət ediniz!" - deyə çağıran "üzü, sinəsi məxrub"
(yaralı, dağılmış) gənc bir müsəlman
qadınının
"ilticaedici, ürəkyandırıcı, qəlb
patladıcı" sədası eşidilir. Bu sədalar beş
nəfər qohumunu və ömür-gün
yoldaşını - "nərədəsiniz?" deyə
axtaran boynu qaralı, qəlbi yaralı bir bədbəxtə"
- yazı müəllifinə xitabən ucalıb.
Gömrükxana
həyətindəki pambıq tayalarının arasında
yan-yana düzülmüş müsəlman kişi və
qadın meyitləri ətrafında
azərbaycanlı qadınların "oğul vay",
"ata vay", "qardaş vay" - deyə dolaşaraq "mühiti-məmat (ölüm,
yoxluq mühiti) musiqisinə məxsus "Vay" zənguləsilə
zingildədikləri halda"
kömək diləyən
qadının müraciəti müəllifi ona
yaxınlaşmağa məcbur edir. Yeddi nəfər
yaxınını itirmiş, evi talan edilmiş və tamamilə
yandırılmış qadın "Benim meyitlərimi arabaya qoyunuz
da qəbiristana aparayım!" - deyə
araba axtarmağı xahiş
edir. Müəllif ətrafı dolaşaraq böyük
çətinliklə iki şəhər zibil arabası
tapıb gətirir və qadının 7 nəfər
əzizinin cənazələrini
bir tərəfə çəkib
ayırdığını,
özünü də onların arasında "lalə qöncəsi kimi
oturub, çənəsini ovcuna almış" vəziyyətdə görür. Cənazələr -
ağ saqqalı və ağ birçəkləri qırmızı qana
bulaşmış iki ixtiyar
qoca, biləklərində incə mərcan qolbaq,
dodaqlarında məsum bir təbəssüm zərif bir qızcığaz, "geniş
alınlı, yüksək kökslü, şümşad
qollu gənclər və onların arasında üzü,
gözü xain əllər tərəfindən vəhşiyanə
bir surətdə süngülənmiş başqa bir gənc!”
Qadının
vəziyyətini
təsvir etməkdən qələm acizdir! Onun - "Qardaş,
buldunuzmu?" sualına
"Buldum" - cavab verən
Müəllif göz
yaşları içində
boğularaq daha sözünə davam edə bilmir. Bu zaman qadın -
"Qardaşım, mənə yazığın gəlir,
deyilmi? Əvət!
Bən yazığam. Zira bütün əqvamım
məqtuldur (öldürülmüşdür). İstinadgahım yox, məlcəm
(sığınacaq, dəstək) yox, ümid qapılarım
bağlanmış, deyilmi?" - soruşur və daha sonra əlavə
edir: "Xayır, belə deyil, hamısı məqtul, mən
də, sən də, o da, o birisi də məqtul, El
yaşayır, yaşayacaq. El hər sənə (il) mart ayında
başlayaraq..."
Bu zaman həyətdə
ucalan oxşama, ağlaşma sədaları qadının
sözünü yarımçıq qoyur və o, dinməz Müəllifin
köməyi ilə meyitləri arabaya yığaraq qəbiristanlığa
yollanır. Bu hadisədən sonra o
qadını bir daha görməyən müəllifin
qulaqlarında həmin yarımçıq cümlə uzun
müddət həkk olaraq ona
rahatlıq vermir və yalnız bir neçə aydan sonra,
Bakının türk qoşunları tərəfindən azad
edilməsi ərəfəsində onun təxəyyülündə qadının xəyalı surəti canlanır və yarımçıq "El hər
sənə mart ayında başlayaraq..."
cümləsi "sentyabr
ayınadək matəm saxlar"
kimi tamamlanır.
Mart
qırğınlarının nəticələrinin bir
qadının sözlə ifadə edilməz acı taleyi
nümunəsində təsvir edildiyi bu yazı insanın ən
ümidsiz vəziyyətdə belə öz şəxsi faciəsini Elin
ümumi faciəsindən ayırmadığı və
bütün xalqı öldürməyin
qeyri-mümkünlüyü
kimi müdrikliyin yüksək nümayişi ilə artıq fəlsəfi bir məna kəsb
edir və güclü emosional təsir oyadır.
Burada cəmi
bir epizod üzərində qurulmuş real əhvalatın çox həzin və bədii dildə ifadə üslubu, eləcə də essenin Elin
işğaldan azad olunması ilə bütün bu müsibətlərə
nəhayət ki, son qoyulacağına olan
nikbin sonluqla bitməsi də mühüm rol oynayır.
Bu baxımdan həmin yazı öz məna və təsir gücünə
görə heç də qəzetin ciddi publisistik məqalələrindən
az əhəmiyyət daşımır.
Qeyd edilməlidir
ki, "Azərbaycan" qəzetinin nəzərdən keçirilən
bu xüsusi sayında obrazlı - bədii üslubda
yazılmış digər yazılar da vardır. "Piri" imzası
altında (qəzetin əməkdaşı
Piri Mürsəlzadə), Sədinin iki beyti ilə başlanan
"Xəyalat" adlı
kiçik bir yazıda Aşiq bütün varlığına
hakim olan Məhbubunu ən yüksək poetik sözlərlə
vəsf edir, eyni zamanda, onun yolunda çəkdiyi iztirab,
əzab, hicran və s. kimi hisslərindən
danışır, son nəticədə "Xəyalımın,
mövcudiyyətimin əbədi bir ruhu, qəvi bir əzəməti" ilə vüsalə yetişdiyi
bildirərək "Onu bir daha buraxamam" - deyə
Sevgilisinin adını açıqlayır: İstiqlal!
Əli
Əsgər Ələkbərzadənin "İthaf" adlı məqaləsi Mart qırğınları günlərində
həlak olmuş şəhidlərə, o cümlədən, "istiqlali-milliyyənizi elan edərək,
sənələrdən bəri bu talesiz diyarda dalğalanmayan
bayrağınızı təməvvüc (burada - tərpəniş,
hərəkət, yelləndirmək) etdirmək
üçün" millətə qurban gedən Azərbaycan gənclərinə həsr edilir.
"Qəddar və zalım" düşməni dərin
nifrətlə lənətləyən müəllif Tarixin Azərbaycanın
xilası yolunda şəhid olmuş
bu şanlı övladlarının ruhunun daimi
yaşayacağını, onların adının tarixə
yazılacağı və daim
hörmətlə salamlanacağına inamını bildirir.
Qeyd
olunmalıdır ki, Şəhidlər
mövzusu qəzetin
bütün yazılarında qırmızı xətlə
gedir və dövrün
tanınmış romantik şairi Məhəmməd Hadinin
"Şühədayi hürriyyətimizin ərvahına
ithaf" adlı 16 sətirlik şeiri ilə özünün
çox gözəl poetik həllini tapir:
"Sizin məzarınız iştə qülubi-millətdir!
Bu sözlərim yürəgimdən qopan həqiqətdir.
Sizi
unutmayacaq şanlı millətim əsla,
Əmin olun buna, ey ziynəti-cəhani-fəna.
Sizinlə
buldu bu millət şərəfli istiqlal,
Sizinlə buldu bu millət həyati-pür-iqbal.
Bu gün
də etmədə əhli-vətən sizidir yad,
Salamlayır sizi iştə bu milləti-azad".
Nəzərdən
keçirilən bu yazılardan başqa, qəzetdə həmin gün Təzə-Pir
məscidindən başlayaraq
Bakının müxtəlif idarə, məktəb və
cəmiyyətlərində, eləcə də
ayrı-ayrı təkyə və evlərdə Şəhidlərin ruhuna
keçiriləcək matəm - əza məclisləri
haqqında məlumatlar verilir və
millət bütün bu məclislərə dəvət edilir. Əlavə
olaraq "İttifaqi-Mütəəllimin
İdarəsi"nin (Bakı
türk müəllimləri İttifaqı) bu münasibətlə
"Camaatə xitabən"
çap etdiyi "İntibahnamə"nin mətni bütünlüklə dərc edilərək bu cəmiyyətin Birinci Realnı məktəbin
binasında keçirəcəyi
əza məclisi
haqqında xəbər verilir.
Qəzetin
redaktoru Üzeyir Hacıbəyov öz imzası ilə şəhər
əhalisini Azərbaycan Hökumətinin 29 mart 1919-cu il tarixli əmri ilə
tanış edir, martın 31-də Bakıda
mart hadisələrinin münasibəti ilə dövlət
müəssisələrində iş olmayacağı barədə
hökumətin qərarını oxucuların nəzərinə
çatdırır.
Beləliklə, "Azərbaycan" qəzetinin təkcə bir - 1918-ci il qırğınlarının 1-ci ildönümünə həsr edilmiş Xüsusi buraxılışında soyqırımı mövzusunun ən müxtəlif çalar və janrlarda, siyasi-tarixi publisistikadan tutmuş bədii-poetik yazılara kimi nə qədər geniş və dərindən araşdırıldığını görürük. Məhz bu amil "Azərbaycan" qəzetinin 1919-cu il 31 mart tarixli, 147-ci sayı -1918-ci il azərbaycanlıların soyqırımının dövlət səviyyəsində ümümxalq matəm günü kimi ilk dəfə qeyd edilməsinin tarixi nümunəsi kimi ayrıca və müfəssəl şəkildə nəzərdən keçirilməsini şərtləndirdi.
Qeyd olunmalıdır ki, nəşr olunduğu bütün dövr ərzində soyqırımı mövzusunu "Azərbaycan" qəzeti (hər iki dildə - Azərbaycan və rus dillərində çıxan) daim gündəmdə saxlamış, Bakıda və bölgələrdə həmin hadisələrə dair müxtəlif yazılar, şəkillər dərc etmiş, Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının fəaliyyətini geniş işıqlandırmış, onun əhaliyə müraciətlərini və elanlarını dərc etmişdir. 1920-ci il 30-31 mart tarixli saylarında da qəzetin 1918-ci il hadisələrinə dair müxtəlif səpgili məqalələr, xatirələr, bədii nümunələr dərc etmişdir. "Azərbaycan" qəzetinin bütün bu yazıları bu gün də həmin hadisələrin öyrənilməsi və tədqiqində qiymətli bir mənbə kimi əhəmiyyətini saxlayır.
1920-ci il aprel işğalı ilə əlaqədar
sonuncu - 27 aprel 1920-ci il tarixli sayı ilə "Azərbaycan"
qəzetinin nəşri dayandırılmışdır.
525-ci qəzet 2019.- 29 mart.- S.4.