Şeir qoxusu
Anam oxumaq, yazmaq bilmirdi. Bir dağ
kəndində anadan olmuş, nənəsinin dizinin dibində laylalar, nağıllar və mahnılarla böyümüşdü. Ona görə də yaşlananda da ağzıdualı, könlü
şeirli, nəğməli
bir qadın idi. Mən məktəbə gedib hərfləri öyrənməyə başlayanda,
yazdığım hər
hərfi Quran ayəsi
kimi oxşayar, qələm tutduğum balaca barmaqlarımdan öpərdi.
Gün gəldi,
artıq sellər-sular
kimi yazmağa və oxumağa başladım. Mən yazdıqca o, mənim
nə yazdığıma
baxmadan mahnılar oxuyar, şeirlər deyərdi. Sanki mənim gələcəkdə
yazacağım kitablara
toxum səpərdi.
Həqiqətən də
ən çox oxunan “Ayrılığın
rəngi hüzün”
kitabımı öz adımla yayınlasam da, anamın yazdığı kitab kimi oxuyuram. Digər kitablarımı da diqqətlə oxuyanda sətir altında anamdan izlər görürəm.
Bir gün bu şeir ruhlu
qadının yanına
bir dostumla gəldim. On altı
yaşında idik.
Orta məktəbdə oxuyurduq,
utana-utana şeirlər
yazırdıq. Yazdığım şeirləri həmin dostuma göstərər, fikrini öyrənərdim.
Çünki dostum təkcə
şeir yazmırdı,
ədəbiyyatdan da anlayırdı. Məktəbimizdə ibtidai sinifdə əruz vəznini bilən yeganə şagird o idi. Anam dostumun qarşısında
oturdu, uzun-uzadı saçlarına, üzünə,
gözlərinə baxdı
və eynən belə dedi: “Oğlum, bu dostundan şeir qoxusu gəlir”.
Anama dostumun nə şeir yazdığını, nə
də ədəbi bilgisindən bəhs etmişdim. Anam uzaqlara dalan
kədərli baxışlarından,
daraqsız saçlarından
və titrəyən dodaqlarından şairi tanımışdı. O gündən
mən də insanların saçlarına,
gözlərindəki ifadəyə
və dodaqlarındakı
titrəyişə baxar
oldum. Hətta şeir yazıb
çap etdirməyən
şair ruhlu insanları da belə tanıya bildim.
Azərbaycanda ilk dəfə təxminən
2007-ci ildə Yazıçılar
Birliyinin qurultayında
dağınıq saçlı,
yanaqları qəmzəli,
qaşları kədərlə
sağa-sola boylanan, alnı qırışlı
bir adam
gördüm və heç tanımasam da, içimdə “Bu adam şairdir” dedim öz-özümə.
Yanımdakı mərhum Tofiq
Abdindən soruşdum,
gülərək “Tanımırsan?”
- deyə soruşdu. “Xeyr, ilk dəfə görürəm”
- dedim. “Gözəl şairdir, adı Qəşəm Nəcəfzadədir”
- dedi. Yazıçılar
Birliyinin qapısının
önündə tanış olduq. Qəşəm Nəcəfzadənin əl sıxışı,
gülüşü də
isti və şairanə idi.
Məni
gənc yaşlı, uzun saçlı oğlu ilə tanış etdi, onun yazdıqlarından
bəhs etdi. Almaniyaya qayıtdıqdan sonra yaddaşımda o qurultaydan
qalan bir neçə simadan biri də Qəşəm
Nəcəfzadənin şair
siması idi. Sonradan Tofiq Abdin mənə
onun bir neçə şeirini göndərdi, yanılmamışdım.
Şair qoxusu gələn adamın şeirləri də gözəl idi.
Aradan illər
keçdi. Onunla daha heç
bir yerdə qarşılaşmadıq. Bəzi insanlar əgər gözümdə və könlümdə yer ediblərsə, onları görməsəm də, axtarmasam da, hafizəmdə onlardan izlər daşıyır
və arabir onların nə etdiklərini izləyirəm.
Qəşəm Nəcəfzadə ilə də belə oldu. Bəzən şeirlərini oxuyur, xoşuma gələnləri
Türkiyə türkcəsinə
və alman dilinə çevirirdim.
Bir gün Kölndə burda doğulub böyüyən
və türkcədən
daha çox almanca danışan universitet tələbələrinə
ana dilinin önəmi haqqında
seminar keçirdim. Seminara qatılan
qızlardan biri ədəbiyyatla maraqlanırmış.
Mənə “Bir cümlə
ilə şeir nədir desəm, tərifini necə edərsiniz?” - deyə sordu. Ani sualı qarşısında
çaşdım, amma
həmən özümü
toparladım. Şeirlə
bağlı bütün
izahları kənara qoyub, anamın şeir haqqında dediyini təkrarladım: “Şeir bəzən bir gülüş, bəzən bir baxış, bəzən də ayrılıqdır”.
Sözlərimin ardından
o anda cibimdə olan və elə
yenicə Türkiyə
türkcəsinə çevirdiyim
“Yadındamı?” şeirini
çıxarıb oxudum:
Hatırında mı?
Senin küçücük bir
masan vardı...
Üstünde çiçek gibi
Asabi, titrek ellerin...
Ellerinin
yanında
Bir bardak soğumuş çay...
Çox
diqqətlə dinlədilər
və sualı verən qız gülərək mənim
izahıma şeirdən
ağlında qalan bir sözü də əlavə etdi: “Bəzən soyumuş bir fincan çay da şeir ola bilirmiş”.
Biz Azərbaycan türkləri
başdan-başa şeirin
içindəyik, xəbərimiz
yox. Bu, qədimdən belə olub. İstanbula Təbrizdən, Gəncədən,
Şirvandan şairlər
gələndə Osmanlı
şairləri onları
qısqanır, hətta
onların əleyhinə
şeirlər yazardılar.
Çünki bizim coğrafiyadan
ora gedən söz ustaları sarayda baş üstündə tutulurdular.
II Bəyazid dövründə
(1492) yaşayan Məsihi
məsləkli şair
bu qısqanclığı
belə dilə gətirmişdi:
Mesihi! Gökten insen sana yer
yok.
Yürü var, gel Acem'den,
ya Arap'tan.
İndi bəzi axmaqların bizə “Azəri” dedikləri kimi, o dövrdə də bizim coğrafiyadan İstanbula gedənlərə
“Acem” deyirdilər. Bu cür örnəklər çoxdur. Yəni Füzulimizin maaşını
gözü doymaz rüşvətxorlar yesələr
də, o maaşı kəsən Qanuni Sultan Süleyman idi.
Bu böyük şairlərin
mirasçısı olan
Qəşəm Nəcəfzadənin
də şeirlərində
özünə xas bir lirizm və
incəlik var. Həyatdan
qopmayan, hətta həyatın bəzən
görünməyən üzünü
gətirib gözlərimizin
önünə sərən
bir kamera var elə bil
onun şeirlərində:
Əllərin bulud kimi
kölgə salır
saçlarımın işığına,
Deyəsən, yağış yağacaq
axşama,
xəbərin varmı,
bilmirəm?
Onun hər bir şeirində, sanki çiskin yağan yağışların
mülayimliyinin hiss olunma
səbəbi şeirlərinə
mütləq eşqi qoxlatmağıdır. Sosial şeirlərində belə,
eşq qoxusundan sərxoş olmuş misraların zərifliyi gözə çarpır:
Yıxılmış evlər kimi
Yarpaqları qaldırın.
Yanan şamlar kimi
Tozları söndürməyin.
Əslində, hər şeyi söküb yıxmağı
özünə borc bilən bəzi daş ürəklilərə
yazılmış bu şeirdə yıxılan
evlərin düşən
yarpaqlara bənzədilməsi
və bir yarpağı yerdən qaldırmış kimi hər şeyin qaldırılmasındakı zərafət
eşq qoxusu deyilsə, nədir? -
Ağac
səslərini su kimi tökür,
Bir yarpaq səs qalıb əlimdə
Ağac
ölüb-dirilir...
Doğrusu, Qəşəm Nəcəfzadənin həyatının keşməkeşlərindən xəbərim yoxdur. Yəni niyə Bakıya köçüb, nə zamandan bəri bu şəhərdə yaşayır və harda işləyir, bilmirəm. Amma onun şeirlərini oxuyanda çıxdığı şeir səyahətini addım-addım izləyə bilirəm. Bəlkə də öz kəndindən gətirdiyi ağacların, çiçəklərin, suların qoxusu, rəngi və ahəngi demək olar ki, bütün şeirlərinə yansıyıb.
Onunla keçən il, isti bir yay axşamında Bulvarda bir çayçıda görüşdük. Yanında üzü də şeir kimi duru və təmiz olan başqa bir şair də vardı: Nuranə Nur. Bir saatdan çox ədəbiyyatdan, sənətdən, şairdən, şeirdən və ürəyimi yaralayan qürbətdən söhbət elədik. Qəşəm bəyin hərdənbir şeir qoxulu barmaqları ilə çay dəmliyini tutub stəkanıma çay süzməsi hələ gözümün önündədir. Onların yanında özümü rahat və xoşbəxt hiss edirdim. Eynən kənddəki evimizdə, anamın dizləri dibindəki kimi... Və ona görə o qədər çox danışmışdım ki, sonra buna görə özümə hirslənmişdim.
Nə zaman Köln küçələrində tək gəzirəmsə, anamı, şeiri və şair qoxulu insanları düşünsəm, mütləq ağlıma Qəşəm Nəcəfzadə gəlir. Və onun ürəyimi sərinlədən misraları:
Çağır,
Qırış fikirləri
Səslə ütülə.
Saçını qarışdır,
Adını soruş...
Bağla köynəyinin
Kimsəsizlik yeganəsi,
Açıq qalan düyməsini...
Köynəyin nəmini, tərini hürküt,
Orda donub qalan soyuğu kirit.
Aç gündəliyini,
Özünə oxşayan ikisinə bax,
Atası məktəbə gələn deyil,
Keçirt o uşağı, küçədən keçirt...
Bu gün bu saçları dağınıq, qaşları gülən, şeir qoxulu adam 60 yaşına qədəm qoyur. Onu uzaqdan olsa da bir yazı ilə salamlamaq, təbrik etmək və Əli Tüdə kimi demək gəldi içimdən:
Yetmiş də, səksən də, öndədir hələ
Ürək qocalmasın, yaşa
nə var ki!..
Orxan
ARAS
525-ci qəzet.- 2019.- 30 mart.- S.16.