Qadınlardan siyasətə, dinə və
tarixə qədər: Ərdoğanla Atatürk söhbəti...
Səhərin erkən saatlarında buludların
arasından doğub dənizin üstündən boylanan
günəş şüalarının suda bərq
vurduğunu seyr edirsən.
Sənə elə gəlir ki, dünyadakı
bütün bəyaz rəngli daş-qaşı
yığıb suyun üzünə töküblər. Par-par
parıldayan görüntüdən gözlərin
qamaşır, göz qapaqların yavaş-yavaş
qıyılır. İzlədiyin mənzərə
səni sehrinə salır. Günəşin
bu qədər uzaqkən istisi ilə üzünə,
gözünə, çölün, çəmənin,
dağın, dərənin, bir sözlə, qosqoca kainatın
dərinliyinə qədər necə işlədiyini öz aləmində
dərk etməyə çalışırsan. Sonra yadına düşür ki, axı, burada təəccüblü
nə var, dünya yaranandan günəşin işinin adı
bu olub. Bəs, çox uzaqda - kainatın ta o
başında, torpağın altında - nəfəs alan və almayan insanlar səni hansı güclə
isidə və ya üşüdə bilirlər? Fikirləşirsən ki, ürəyinin ritmini, nəbzini,
təzyiqini yerindən oynadıb, həm sevincə, həm təbəssümə
bürüyən insanların yanında günəşin
etdiyi nədir ki? Sonra israrla
yaddaşını qurdalamağa başlayırsan.
Artıq özünə də maraqlı gəlir, günəş
kimi dərinliklərinə işləyən adamların
kimliyi... Xatırlayırsan! Susub, bayaqdan bəri
gözünü qamaşdıran dənizin sonsuz maviliyinə
qərq olursan. Yavaş-yavaş suya doğru gedib
ayağını yumşaq, sarı, daşsız, tikansız,
od kimi yanan qum dənələrinin
üstünə basır, üzünü topa-topa pambıq
kimi ağ buludların dolaşdığı mavi səmaya
çevirərək onu xəyal edirsən. Birdə
baxırsan ki, 1881-ci ildən 1938-ci ilə qədər davam edən
əsrarəngiz dönəmdəsən. Mustafa Kamal
Atatürk dönəmində! Osmanlı-türk
paşası, islahatçı, siyasətçi, dövlət
xadimi, ölkəsində monarxiyanı ləğv edib
respublikanı quran, Türkiyəni Türkiyə edən bu
böyük şəxsiyyət məhz həmin günəş
kimi insanlardandır. Vəfatından uzun
illər keçməsinə, buz kimi torpağın
qucağında uyumağına rəğmən, hələ də
hərarəti ilə isidir, qoyub getdikləri ilə
arındırır, duruldur, yaratdıqları ilə güc
verir. Hərə bir zərrə işığından
tutaraq yaşayıb gedir...
Yazıçı,
rejissor, ssenarist, musiqiçi, siyasətçi Zülfü
Livaneli ilə növbəti söhbətimizdə mövzumuz
qadınlar olsa da, söhbət o qədər dərinləşdi
ki, qadından siyasətə, siyasətdən dinə, dindən
tarixə və böyük Müstafa Kamal Atatürkə qədər
gedib çıxdıq...
“Qadın
kişi ilə ya bərabərdir, ya da daha
üstündür”
-
Dünyanı ayaqda tutan ən böyük güc
qadınlardır. Çünki qadın nəsil
artırır, doğmağın sancılarını,
ağrısını bilir, uşaq böyütməyin
çətinliklərinə bələddir. Buna görə də, onun üçün hər
canın qiyməti var. Kişilər tarix boyu daha çox
müharibə oyunlarının içərisindədirlər.
Siyasətdən, bir-birini öldürməkdən,
qırmaqdan, yox etməkdən doymurlar... Bəs,
bütün qanlı-qadalı savaşların sonu hara dirənir?
Hə, qadınların mərhəmətinə.
Axıdılan qanları dayandıran,
yaraları sarıyan, sağaldan yenə qadınlar olur. İnsanlığın yeni nəsillərə
ötürülməsi, aşılanması qadınlar sayəsində
mümkündür. Amma çox təəssüf
ki, dünyada tək güc olmasına rəğmən,
xüsusilə təktanrılı dinlərdə qadınlar
üzərində bir basqı var. Daha əvvələ
baxıram, köhnə dinlərdə belə deyil.
Qadın ya kişi ilə bərabərdir,
ya da daha üstündür.
“Bu, mənim
xanımdır, mən isə hamınızın...”
-
Çingiz xanın hekayəsini ən gözəl örnəklərdən
biri kimi çəkə bilərəm. Bəllidir
ki, monqol qadını kişilərin toplantısında
iştirak edə bilməzdi. Lakin
Çingiz xan bu qaydanı pozur. Atasının
sağlığında 11 yaşlı Timuçin Onqirat qəbiləsinin
başçısı Bilgədayın qızı 9
yaşlı Börtə ilə nişanlanır, 19
yaşında evlənir. 20 yaşında
Merkit qəbiləsi üzərində qələbədən
sonra Qurultay çağırır. İtaət
edən bütün qəbilələrin
başçıları toplantıda iştirak edir. Hər kəs oturub Çingiz xanın gəlməsini
gözləyir. Bir azdan Timuçin və
qadını Börtə gəlir. Əyləşirlər
və xaqan qadını sağ tərəfində oturdur.
Ənənəyə uyğun olaraq soldan
başlayaraq, qəbilə başçıları özlərini
təqdim edirlər. Son qonaq
özünü tanıdandan sonra növbə Börtəyə
çatır. Burada sözü Çingiz
xan alır və “Mən hamınızın xanı, bu da mənim
xanım Börtə” - deyir. Hətta
“xanım” sözünün oradan gəldiyi deyilir. O
dönəmlərdə dövləti xan və arvadı bərabər
idarə edirdilər. Bəzi cəmiyyətlərdə,
matrialxal toplumlarda qadın daha da üstün idi. Anadolunun ən böyük simvolu “Kibele”
ana-tanrısıdır.
“Qadın
üzərində basqı səngimir”
- Tarixə
nəzər yetirsək, hələ lap qədimlərdə
qadın uğrunda savaş açan dövlətləri
görə bilərik. Misal olaraq Troyanı
göstərmək olar. Yunan mifologiyasına
əsasən hələ Homer eposuna qədər mövcud
olmuş hadisədir. Troya şahzadəsi
Paris öz gözəlliyi ilə məşhur olan Sparta
çariçası Yelenanı qaçırdır. Qisas almaq üçün Axeylilər qoşun
toplayaraq, böyük bir donanma ilə Troyaya hücuma
keçirlər. Onillik müharibədə
çox itkilər verilir. Nəticə
etibarilə Troya bir hiylənin qurbanına çevrilərək
süqut edir.
Görürsənmi, bir qızın sevgisi şahzadənin
onu qaçırtmasına, dövlətlərin
qarşı-qarşıya gəlməsinə,
sayı-hesabı bilinməyən insan ölümünə,
illərlə davam edən savaşa səbəb olur. Amma bu qədər
dəyərli olmasına rəğmən, qadınlar üzərində
basqı səngimir.
“Dünya
kişilərin hegemonluğu altındadır”
- Əsas da təktanrılı - yəhudi, xristian,
müsəlman dinlərində qadın arxa plana atılaraq, evə
qapadılaraq inkişafı əngəllənir. Kişilər
üçün yaradılan fürsətlərdən
qadınlar məhrum qalır. Elmdə,
idmanda, digər zəka oyunlarında, qəzetçilikdə,
hansı sahədə olur-olsun, əsrlər boyu belə davam
edib. Bütün bunlara rəğmən,
Madam Kuri və dünyanın müxtəlif yerlərindən
onun kimi böyük qadınlar çıxıb. Amma bu gün dünya yenə də kişilərin
hegemonluğu altındadır.
“Çirkin
olan qapansın, gizləyəcək qüsuru olmayan
açılsın”
- Demək
olar, hər yerdə, elə Amerikanın özündə də, bu yöndə
bərabərsizlik var. İstər maddi, istərsə də mənəvi
bərabərsizlik! Türkiyədə isə vəziyyət
getdikcə daha da pisləşir. Bizim
qadınlarımız Cümhuriyyət dönəmində,
Mustafa Kamal Atatürkün devrimləri ilə bərabər
azadlıq əldə etdilər. Doğrudur,
bu azadlığa qovuşmaq onlar üçün çətin,
keşməkeşli olmadı. Həmin dövrdə kişi geyimləri ilə bağlı qanun
çıxdı. Orada göstərilirdi ki,
kişilər şapqa və qərb qiyafələri geyinməlidir.
Amma qadınlarla bağlı heç bir qanun
çıxmadı. Hətta bir fransız jurnalist
Atatürkdən müsahibə alarkən bununla bağlı
maraqlı dialoqları olmuşdu:
- Əfəndim, ölkənizdə bütün qadınlar
başlarını açdılar. Artıq müsəlman
qadınlar açıq saçlarla gəzirlər. Bunu necə bacardınız?
- Bir
gün dedim ki, çirkin qadınlar özlərini
qapatsınlar, gözəl, gizləyəcək qüsuru
olmayanlar açsınlar. Buna görə də,
indi hamısının başı açıqdır.
Təbii ki, Atatürk bunu zarafatla demişdi.
“Qadının
geyiminə toxunma, öldürərlər”
- Amma
başqa daha dəhşətli bir həqiqət var. Əfqan
kralı Emanullah xan Türkiyəyə Atatürkü ziyarətə
gəlir. Atatürk reformlarına heyran qalır.
Deyir ki, mən də geri dönəndə eyni
işləri görəcəm. Bizdə də
qadınların başı belə açıq
olmalıdır. Bununla bağlı qanun
çıxaracam. Atatürk ona deyir ki, bunu
qanunla etmə. Zorla tətbiq edərək
qadının geyiminə toxunma. Hələ
dini geyimlərə qətiyyən müdaxilə etmə.
Bu, çox təhlükəlidir. Səni
öldürərlər! Həqiqətən belə
də oldu. Emanullah xanı bu qanunu tətbiq
etdikdən sonra öldürdülər. Sən heç
bir müsəlman qadının baş örtüyünə əl
uzada bilməzsən! Hətta tutduğun yüksək
vəzifənə arxayın olub qanun çıxarmaqla da bunu
reallaşdırmaq olmaz. Bu, ancaq
könüllü şəkildə mümkündür. Bizdə belə oldu.
1930-cu illərdəki fotolara baxanda bunu aydın görmək
olur. İstanbulda da deyil, Anadolunun şəhərlərində,
Samsun, Çorum, Hatay kimi rayonlarda qadınlar inanılmaz dərəcədə
modern, qısa, açıq-saçıq geyimlərdə idilər.
Mənim nənəm 1900-cü ildə
doğulub. Rəsmlərə baxıram, nə
nənəmin, nə də anamın başı
örtülüdür.
Türkiyəyə qapanma prosesi 2000-ci illərdə,
Ədalət və İnkişaf Partiyası ilə birlikdə
gəldi. Ortaya özəl bir baş bağlamaq növü
çıxdı. Bundan siyasi simvol olaraq
istifadə elədilər. İqtidara gəlmək
üçün bu üsulu seçdilər. Millət vəkili olduğum dönəmlərdə
Cümhuriyyət Xalq Partiyası və digər partiyaların
“qadınlar belə gəzməsin, başlarını örtməsinlər”
müdaxiləsinə həmişə qarşı
çıxdım. Həmin vaxtlar bununla
bağlı çox çıxışlar elədim. İcazə verilməlidir ki, insanlar istədiyi kimi
geyinsin, hicaba bürünmək istəyirlərsə,
bürünsünlər, bundan qurtulmaq istəyirlərsə
qurtulsunlar. Kimə nə?!
İslamda
qadının örtünməsinin təməli
-
Ümumiyyətlə, İslamda qadının örtünməsi
çox əcaib bir təmələ dirənir. Yəhudilikdə
din anadan keçir. Ana yəhudidirsə, uşaq
da yəhudidir. Müsəlmanlıqda isə
atadan keçir. Qədim zamanlarda yəhudilikdə
Allah qarşısında uşağın dini önəmli
idi. Uşağın dini kimliyini
yanlış bəyan etməmək, Allaha yalan söyləməmək
üçün körpənin yəhudi qadının bətnindən
çıxması yetərli sayılırdı. Bilinirdi ki, bu uşaq yəhudidir, burada problem yoxdur.
Amma müsəlmanlıqda atadan keçdiyi
üçün atasının müsəlman olduğundan əmin
olmaq, Allahı aldatmamaq lazımdır. Bundan
əmin olmağın üçün isə qadının
üzünü örtüb qəfəs arxasına
qapadacaqsan, yəni kilidləyəcəksən.
Nə üçün müsəlmanlıqda qadınlar
belədir, niyə qapadılır, bu qədər qəfəs
arxasına salınır? Bax, səbəb budur! Çünki
müsəlmanlıqda din atadan keçir. Bəs,
əgər həmin uşaqlar yəhudi süd satanın,
xristian satıcının uşağıdırsa?
“Osmanlı
150 il qərbləşməyə çalışdı”
- Mustafa
Kamal Atatürk Türkiyədə çox böyük
inqilablar etmiş insandır. O, bunu elə-belə, öz
yanından eləmədi. Osmanlı 150 il qərbləşməyə
çalışdı. Bu yolda o qədər
çox mübarizələr aparıldı ki, islahata meylli bəzi
padşahlar öldürüldü. Üçüncü
Səlimi Topqapı sarayında, öz otağında
öldürdülər. İkinci Mahmud
ölümdən canını zorla qurtardı. Türkiyə tarix boyu islahatlara qarşı
çıxıb, çağdaşlıq, qərbə
meyllilik əngəllənib. Fəqət, Atatürk, onun
tərəfdaşları və həmin dönəmdəki
bütün aydınlar gördülər ki, bunun sonu yoxdur, bu
şəkildə çox getmək mümkün deyil. Məsələn, o dönəmin çox məşhur
bir şairi vardı - Ziya Paşa. Onun bu misraları
bütün aydınların dilində əzbər idi:
Diyari
küfrü gezdim,
beldeler
kaşaneler gördüm
Dolaştım
mülki İslami,
bütün
viraneler gördüm.
Deyir ki, gəzdiyim qərb ölkələrində
baxımlı, abad paytaxtlar, gözəl tikililər
gördüm.
Amma gəzdiyim bütün müsəlman
ölkələrində başdan-başa xarabalıqların,
yoxsulluğun, geridəqalmışlığın şahidi
oldum.
Artıq Osmanlı elə bir mərhələyə
çatmışdı ki, Şərq dünyasında ərəblərlə
və islamla inkişaf yolunun qeyri-mümkünlüyü
yaxşı başa düşülürdü. Artıq buna
padşahların da şübhəsi qalmamışdı.
Avropa, Qərb mədəniyyəti ilə
bağlantılar xeyli irəli getmişdi. Dolayısı
ilə Qərb mədəniyyətinə doğru getmək,
üzünü Qərbə tərəf çevirmək istəyi
150 illik bir mübarizədən keçmişdi. Osmanlı İmperatorluğu süqut etdi, Atatürk
dostları ilə bu missiyanı həyata keçirməyi
bacardı. Doğrudur, dostları da bu yolda
onu tam anlamadılar. Amma Atatürk məqsədinə
çatdı.
Saloniki fikirlərin, düşüncələrin qaynadığı,
16 dildə qəzet çıxan maraqlı bir yer idi. Atatürk
orada yetişdiyi üçün Qərbə yaxşı bələd
idi. Makedoniyada manastırda əsgər məktəbində
oxuyur. Sonra İstanbulda hərbi məktəbi
bitirir. O dönəmdə Qərbin model olmağı
Mustafa Kamalla birlikdə bütün aydınların beynində
idi. Bu mövzuda Rəcəb Tayyib
Ərdoğanla bir söhbətimiz olmuşdu. Bunu ilk dəfə
jurnalist kimi sənə danışacam...
Ərdoğanla
Livanelinin söhbətindəki ziddiyyət...
- Tədbirlərdən
birində Rəcəb Tayyib Ərdoğanla söhbət etdik.
Öz düşüncələrimi, hər ölkənin
qoruyucu dəyərləri olduğunu dedim. Amerikada Corc
Vaşinqtonla, Tomas Cefersonla, Fransada Şarl De Qoll ilə
heç kimin çəkişmədiyini söylədim. Çünki onlar hər kəsin qəbul edilən
ortaq dəyəridir. Türkiyədə də Atatürk
qurucu dəyərdir, siyasi oyunlardan kənar qalmalıdır,
dedim. Ərdoğan dedi ki, hə, mən də elə
düşünürəm, haqlısan. Bizim
istiqlal hərbimizin komandanıdır. Fəqət, belə
bir problem var: bizim Cümhuriyyətimizin qurucuları Salonikidən
- imperatorluğun ən ucundan - Qərbdəndirlər. Bu adamlar avropalıdırlar, ordan gəldilər.
Gələrkən öz həyat tərzlərini,
mədəniyyətlərini, içkilərini, içkiyə
olan münasibətlərini, “balo”larını, ziyafətlərini
gətirdilər. Trakyanı, İstanbulu,
Egeni, İzmiri öz təsirləri altına sala bildilər,
amma Anadolunun dərinliklərinə girə bilmədilər.
Biz Şərqə - ərəb mədəniyyətinə
daxilik.
Güldüm. Amma sonra düşündüm, dediklərində
haqq var idi. Əgər Atatürk
islahatları davam etdirə bilsəydi, Türkiyə bu gün
çox fərqli nöqtədə olardı.
“Son dönəmlərdə qadın haqlarında geriləmə var”
Bizim tariximiz həmişə belə olub, yerində durmayıb, elə hey oynayıb: gah sağa - dincliyə can atıb, gah da sola - qarışıqlığa. İstanbulun fəthində, Fatih dönəmində də vəziyyət belə idi. Bizdə həmişə iki qanad olub. Axı, Şərq və Qərbik, körpü kimiyik! O körpüyə gah Şərq, gah da Qərb mədəniyyəti hakim olur. Bununla bağlı bir bənzətməm var. Türk aydını bir akrobatçıya bənzəyir: Şərq iplərindən tutub, Qərbə doğru yellənirik, ordan tutmaq istəyərkən digər ipləri buraxırıq, alınmır, boşluqda qalırıq. Belə davam edə-edə qadınlar da qazanılmış haqlarının çoxunu itirdilər. 1930-cu illərdə Avropanın bir çox yerindən qabaq türk qadını səsvermə hüququ qazandı. Səs verdilər, məclisə girdilər, mühüm vəzifələrə keçdilər, idarəçi oldular. Qapalı İslam toplumundan bura keçə bilmək möhtəşəm idi. Fəqət, son dönəmlərdə, xüsusilə 2002-ci ildən sonra qadın haqlarında çox böyük geriləmə oldu.
“Qadınların gözardı edildiyi cəmiyyətdə mədəniyyət ola bilməz”
- Atatürk Sofiyada Türkiyənin hərbi təmsilçisi olduğu vaxtlarda oradan çox təsirlənib. Sofiyadan əvvəl Fransada, Berlində, Avropanın fərqli ölkələrində olmuşdu. Amma Sofiyanın Osmanlıdan qopduqdan sonra bu qədər inkişaf etməyinə, opera binasına, mədəniyyətlərindəki zənginliklərə, qadınların azadlığına baxıb heyrətlənmişdi. Bu, yazdığı məktublarda da öz əksini tapıb. Deyirdi ki, bir mədəniyyət ancaq qadın və kişi ilə bərabər qurula bilər. Qadınların gözardı edildiyi, onların ikinci plana atıldığı cəmiyyətdə mədəniyyət ola bilməz. Bu mövzuda fikirləri o qədər qətidir ki... Türk qadınının da qərbdəkilər kimi modern, təhsilli, cəmiyyətin quruluşunda, siyasətdə, elmdə, universitetlərdə yer alması üçün çalışırdı. Bu, onun üçün ən vacib məsələlərdən biri idi. Etdi, həqiqətən bunu bacardı! Ona görə də indi Türkiyədəki Atatürkçü qadınlar ona qarşı böyük bir şükranlıq hissi içindədirlər. Bunu itirmək istəmirlər. Bilirsən də, Atatürk 1881-ci ildə doğulub. Bu gün Türkiyədə yüz minlərlə gənc qız onun imzasını, doğulduğu ili, adını qollarına, çiyinlərinə döymə etdirir və qürurla gəzirlər. Bunu hansı güc yaradır? Dövlətin əmri, qanunu, basqısı ilə belə bir sevgi selini yaratmaq mümkündürmü? Yox, əsla! Buna səbəb həm də minnətdarlıq duyğusudur! Bu gün bizi xilas edən məhz qadınlarımızın məsələyə bu cür yanaşmasıdır. Amma o biri deyir ki, biz Şərqə - ərəb mədəniyyətinə daxilik. Qadınlar qapanacaq evə, işləməyəcək, başlarını da örtüb uşaq böyüdəcəklər. Görürsən də, Şərqlə Qərbin ən çarpıcı şəkildə ziddiyyətdə olduğu yer Türkiyədir!..
Zülfü Livaneli ilə söhbəti bitirdik. Diktafonu
söndürdüm. Sonra Atatürkdən
danışdıq. Növbəti müsahibələrdən
birinin bütünlüklə onunla bağlı
olacağına söz verdi...
Mən isə beynimdə dolaşan milyon fikri
götürüb, yenidən Ağdəniz sahilinə üz
tutdum. Artıq günəş bərq vurmurdu, mən
qayıdana qədər uzaqlaşmışdı. Amma dənizlə göy üzünün maviliyi hələ
də yerində idi. Bir-birinə
qarışıb, sanki uzaqda əsrarəngiz harmoniya
yaratmışdılar. Mən isə dayanmadan Livanelinin
misralarını təkrarlayırdım:
Ah deniz,
ah mavi sonsuzluk
Büyük,
dürüst ve temiz
Ahh! Denize benzeyen insanlar
Nerdesiniz? Nerdesiniz?..
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2019.- 30 mart.- S.12-13.