Anar nəsrinin şəhər fəzası
XX əsrin 60-cı illərindən Azərbaycan ədəbiyyatına
xüsusi impuls verməyi qarşısına məqsəd qoyan
Anarın yaradıcılığı mövzu və
problematika baxımından sonrakı dövlərdə də
zənginləmiş və dərinləşmişdir. Bu dövrlərdən
yazıçıların bədii təsvir obyektivində
dayanan çeşidli "kənd nəsri", öz spesifik
mənəvi mühiti və ciddiliyi ilə seçilən
"şəhər nəsri", bir qədər sonra
"ziyalı mövzusu", "gənclər
mövzusu" və problematikası gündəmi daha
çox "zəbt" edirdi.
50-ci illərin
ikinci yarısı - 60-cı illərdən gələn dəyişikliklər
fonunda "istiləşmə", "yumşalma" prosesi
baş versə də, cəmiyyət həyatında
durğunluğun baş alıb getməsi ədəbiyyatın
sosial-ictimai varlığına neqativ təsir göstərsə
də, bu nə ədəbi prosesin daxili məntiqini zədələyə,
nə də Anar, Maqsud və Rüstəm İbrahimbəyov,
S.Əhmədli, İ.Hüseynov, Y.Səmədoğlu, İ.Məlikzadə,
M.Süleymanlı kimi yazıçıların bədii
axtarışlarına, onların təfəkkür dərinliyinə
kölgə sala bilmədi.
Anar yaradıcılığında əvvəllər
olduğu kimi, sonrakı illərdə də insan sosial qüvvə
və tendensiyaların əlavə mexaniki nöqtəsi kimi dərk
edilmir, tarixin, məkanın və zamanın bütün
gedişi ilə determinist mənəvi seçim olaraq yox,
tarixi mərhələdə tutduğu öz yeri ilə
göz özünə gətirilirdi. Anarın
yaradıcılığında şəhər
ziyalısı obrazı rus A.Astafyev, A.Bitov, Y.Trifonov, V.Makanin,
R.Kireyev, gürcü B.Okucava, O.Çiladze, abxaz mənşəli
rus nasiri F.İskəndər və digərlərinin əsərlərində
həyatın daha aktual problemlərini təsvir etməklə,
həm də eyni zamanda, dünyada ən ali mənəvi dəyərlərin
əldə edilməsinin nə qədər əzablı
olduğunu ifadə etməyə səmt alırdı.
Anar nəsrində mənəvi - fəlsəfi
axtarışlar həm aşkarlıq dövründə, həm
ondan əvvəl, həm də sonrakı mərhələlərdə
mövcud olan ehkamların dağıdılmasına yönəldirdi. Anarın əsərlərində
cəmiyyətin dağılıb yenidən qurulması radikal
şəkildə ortada dayanmasa da, yazıçı cəmiyyət
içində dəyişikliklərin aparılmasına, həyatımızın
və varlığımızın ən ağrılı
nöqtələrinə diqqət çəkmiş, sosial-mənəvi
sferada yer almış tendensiyaları daha çox qabartmağa
səy göstərmişdi. Tam əminliklə
demək olar ki, çağdaş dövrümüzdə,
ictimai-sosial həyatımızda göz önünə gətirilən
mənəvi problemlər Anarın qələmə
aldığı rakursdan oxuculara obyektivdə daha da
böyüdülərək çatdırılırdı.
Anarın
"şəhər nəsri"nin qəhrəmanları
qeyri-adi olub, başqalarından fərqlənsələr də,
hər hansı qəhrəmanlıq etməyə meylli deyillər.
Onlar sanki öz qapalı məkanlarında
yaşamağa məhkum olduqlarını bilsələr də,
həmin dairədən çıxmağa da səy göstərmirlər.
Bu baxımdan Anar nəsri rus
yazıçıları A.Bitovun və Y.Trifonovun qəhrəmanları
ilə ortaq davranışları bölüşməkdədir.
Bu yazıçılardan hər birinin bədii
baxışlarında qəhrəmanların zəifliyi,
onların reflektiv davranışları, cəmiyyətdə
mövcud olan və yüksələn xətlə gedən
hadisələrin mənəvi tərəfini göstərməyə
can atmalarıdır. Bu müstəvidə Anarın 70-80-ci
illərdə qələmə aldığı əsərləri
sanki az sonra cəmiyyətdə gedə biləcək
güclü dönüş nöqtələrinin ortaya
çıxacağının müjdəçisi idi.
Anar yaradıcılığında mənəvi
axtarış problemi yazıçının öz fərdi
üslubu, obrazlar aləmi və varlıqda olanları
düşüncəsinin köməyi ilə ciddi şəkildə
üzlaşdırmasıyla bağlı olmuşdur. Anar nəsri
özünə güclü analitik baxış tələb
etməkdədir. O, sanki qəhrəmanlarının
davranışını, onların mənəvi
dünyasını həm daxildən, həm də kənardan
görməyə çalışır. Onun əksər
qəhrəmanları Bakı sakinlərinin iki səciyyəvi
cəhətini özündə birləşdirir. Burada bir tərəfdən dərin etnik-milli
xüsusiyyətlər, digər tərəfdən bu şəhərə
kənardan gətirilmişlərin simbiozu görünür.
Bununla belə, bu simbioz qəhrəmanlardakı
özünəməxsusluqları bir-birindən kənara atmır,
inkar etmir. Çünki bir nasir kimi Anar
xarakterlərin təqdimatında xronotoplardan elə şəkildə
istifadə edir ki, zəngin dünyanın kiçik
adamları, öz tale məkanlarında bir-biri ilə
üz-üzə dayanır. Sənətkarın
əsərlərində qurduğu rebuslar,
girintili-çıxıntılı bədii-estetik dalanlar
personajların və qəhrəmanların çümləri
mental biçimləri ilə maraqlı təsvir olunur. Bu baxımdan "Beş mərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi"ndəki obrazlardan bir
neçəsinin obrazına ekslüziv nəzər salmaq qeyd
etdiklərimizi daha yaxşı illüstrasiya edə bilər.
Daxili, mənəvi cəhətdən daim narahatlıqlar
içində var-gəl edən Təhminə, hər yerdə,
hər şeydə praqmatikliyi ilə seçilən Fuad,
özünü realizə elə bilməyən bir qədər
infantil Zaur, mənəvi baxımdan içi boş və tənha
Dadaş, mənsəbpərəst və satqın Nemət və
başqaları... Belə xarakter
ayrılığına baxmayaraq, onların hamısını
birləşdirən bir mühüm məqam var. Bu obrazlardan hər
birini ayrı-ayrı gövdələr yetirsə də,
onların hamısı eyni havanı udmaqla, eyni mühitin
yetişdirmələrdir. Məhz buna
görə də onlar arasındakı bu ümümiliyi diqqət
mərkəzinə çəkdiyimiz prizmadan kənarda qoymaq
da düzgün olmazdı. Çünki
burada hər şey şəxsiyyətin mənəviyyat
kodeksi ilə nizamlanmaqdadır.
Yaşamla bağlı mübarizənin
ölçüsünün həcmindən asılı
olmayaraq, Anar nəsrinin qəhrəmanları daxildə gedən
deqradasiyaları, dağılmaları, keyfiyyətsizliklər
ilə maskalandıqlarından onların aradan
götürülməsi də mümkün deyildir. Bununla belə,
onların hamısı sanki qapalı dairədə, məkanda
yaşamaqla həmin qapalı dünyanın qaydalarını
pozmağa da cəhd etmirlər. Lakin eyni
zamanda, ədibin əsərlərində biz onların belə
vəziyyətdən çıxa bilməsi ilə
bağlı bəzi cəhdlərlə rastlaşsaq da, bu cəhdlərin
uğursuzluqla nəticələndiyi də görünməkdədir.
Bu onu göstərir ki, Anar öz əsərlərində
düşdüyü vəziyyətlə barışan
insanların taleyini daha çox əks etdirməyə meylli
idi.
Anar nəsrinin personajlarının və qəhrəmanlarının
özlərinin özlərinə xəyanət etmələri
ən çeşidli situasiyalarda görünməkdədir. Bəzən
bizə elə gəlirsə ki, zahiri baxımdan bu insanlar
heç də pis yaşamırlar, bunun özü də bizə
sanki onu deyir ki, belə mahiyyət onların daxili tənhalığı,
düşdükləri dairədən çıxış
yolu tapa bilməmələri ilə bağlıdır. Anarın qəhrəmanlarının
yaşadığı ümumi qeyri-əxlaq mühiti,
personajların təbiətinə zidd olan situasiyalar ilk
növbədə onların özü tərəfindən
qaçılmaz bədlik olmaqla, həm də həyat qanunu
kimi göstərilir. Çünki bu tipli
personajların və qəhrəmanların düşüncəsində
qarşılıqlı ictimai münasibətlər sisteminin
köklü şəkildə dəyişilməsi onların
təfəkküründə yer ala bilmirdi. Bax elə
buna görə də onları bu "dairə"nin sakinləri kimi yaşayıb kənara
çıxmağa istiqamətli deyildilər.
Mənəvi vəziyyətin belə xüsusiyyəti
Anarın xeyli sayda aparıcı qəhrəmanları
üçün tipik və səciyyəvidir. Bununla belə,
Anarın belə tipləri sırasında
yazıçının ən parlaq qəhrəmanlarından
və qadın obrazlarından olan Təhminənin yeri
xüsusilə fərqlidir. Təhminə
yazıçının portretlər qalereyasında zaman
keçdikçə özünəqayıtma instinktinə məcbur
edilir. "Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi"ndə Təhminə əsas
qəhrəman, romanın mənəvi skripkası kimi
çıxış etməklə əsərin nəinki
bir-birinə yaxın, həm də Təhminə ilə
heç bir bağlılığı olmayanlarla orta dayanan
personaj rolunu oynamaqdadır.
Anar yaradıcılığında Təhminə milli
xarakter və tip səviyyəsinə çatmaqla
özünün böyüyüb boy atdığı
bütün güclü və zəif cəhətləri ilə
tərbiyə olunduğu mühitin yetirməsi kimi
görünməkdədir. Bununla belə, onun
yetişməsi zamanın "iştiləşmə",
"yumşalma" dairəsinə düşməsi ilə
bağlıdır. Çağdaş zaman
müstəvisindən həmin dövrə nəzər
saldıqda gözümüz önündə o illərin
neqativ portreti yaranmaqla, həm də dünənlərimizdə
dəyişilməsi mümkün olmayan qeyri-adi mənzərə
ortaya gəlir. Təhminə ənənəvi
mühitdə tərbiyə olunsa da, həmin dövrlərdə
yaranmış azadlıq işartılarını öz fərdi,
şəxsi, daxili, azad mənəvi seçim imkanı kimi qəbul
edirdi. Eyni zamanda, bunu belə də dərk
etmək düzgün olmazdı ki, Təhminə belə məsləki
ardıcıl və şüurlu olaraq seçmişdir.
Bəlkə də onun intuisiyası qəhrəmanın
şəxsi ardıcıllığına dəstək
verirdi. Eyni zamanda, o, vəziyyətdən
çıxış yolu axtardıqca daha çətin
sınaqlara məruz qalır. Lakin bu
sınaqlar onu heç də qəlbinin səsinin əksinə
getməkdən usandırmır. Bəs belə
olduqda Təhminənin faciəsi nə ilə
bağlıdır? Bu, əlbəttə,
onun yaşadığı sosial-mənəvi mühitdə, cəmiyyətdə
mövcud olan ehkamlara qalib gələ bilməməsini
özü üçün təhqir hesab etməsi ilə
bağlıdır. Lakin dövr eləydi
ki, Təhminənin belə volyuntarizmi, sərbəstliyi,
müstəqil düşüncəsi də ona
bağışlana, ona güzəştə gedilə bilməzdi.
Təminə özünün
sındırılmasını qəbul etmirdi. Buna görə də ətrafındakılar onu dərk
etməsələr də, o, öz davranışında
axıra qədər ardıcıl olub, öz daxili acı
rahatlığında qalmağı daha üstün tuturdu.
Burada biz Anarın Təhminə kimi igid
qızın öz yerini tapmaq uğrunda nübarizəsinin
özünəməxsus konturlarını uğurla ortaya
qoyduğunu görürük.
Təhminəni Anarın digər qəhrəmanlarından
fərqləndirən ilk növbədə odur ki, o, onlardan fərqli
olaraq həmin dairənin çərçivəsindən
çıxmağa ciddi şəy göstərməsə də,
mübarizəsini həmin "dairə" də
özünün sonuna qədər davam etdirir.
Anarın yazıçılıq məharəti isə
ondadır ki, o, "dairə"dən
çıxışın dalana tuş gəlmə motivini,
daxili tənhalığı orijinallıqla və
inandırıcı şəkildə təsvir edir. Anarın
"Dairə"sinin fəlsəfi-estetik mahiyyəti onun
"Seytnot" romanındakı Fuadın taleyində də
maraqlı ştrixləri ilə yaddaşlara
çökür. Yazıçının
bu tipli əsərlərində şəxsiyyətin mənəvi
dəyərləri və onun tapdalanması sanki tamamilə fərqli
zamanın və fərqli ənənələrin
qammalarını yaradır.
Anarın
qəhrəmanları xarakter - kompromis kimi təqdim olunsalar da,
onları həyatın monotonluğu, "dairə"nin sonsuzluğu didib-dağıdır. Məsələn, "Dairə" povestinin qəhrəmanı
Nemət öz həyatını evinin pəncərəsi
qarşısındakı mənzərə ilə müqayisə
edir, nəqliyyatın konkret marşrut üzrə hərəkəti
də onun şəxsi həyatına bənzəyir. Lakin o, bütün bunu dəyişməyə
özündə güc tapmır. Neməti
nəzərdə tutulmayan ən xırda şeylər, hərəkətlər
belə narahat edir. Dadaş müəllim,
Fuad Mehdiyev də təxminən belələrindəndir.
Onları, hər şeydən öncə, şəxsi
mənfəət, varlanma maraqlandırmaqda,
davranışlarını istiqamətləndirməkdədir.
Anarın əsərlərində digər məsələlərlə
yanaşı, uğursuz ziyalı obrazı da məharətlə
yapılır. Bu baxımdan Anarın əsərlərinin
şəhər silsiləsini tamamlayan, əsərindən
birində Məmməd Nəsirin ailəsi olmadığı,
onun tənha insan olduğu göstərilir.
Yazıçı, Məmməd Nəsir obrazını konkret
etnomədəni mühitə salmaqla onu daha çox həqqiqətə
uyğun, realist cizgilərlə yaradır. Eyni zamanda, burada Məmməd
Nəsirin ailəsizliyi də öz motivirovkası ilə
ortaya gəlir. Anar türk etnik-milli düşüncəsində
ailənin necə bir məkan, birlik olduğunu, onun
qorunulmasının müqəddəsliyini vurğulayır.
Anarda müasir ziyalı obrazı müasir şəhər
ziyalısı fonunda görünür. Onun
personajlarının bir sırası eqoizm prinsiplərinə
üstünlük verməklə daha çox merkantil
maraqları ilə ön plana çıxır.
"Seytnot" romanındakı öz obrazı ətrafında
əfsanə yaratmış Şövqünü də buraya
aid etmək olar. Anarda ev "mifologemi" öz qaydaları ilə
pozulmaz şəkildə yaşayan cəmiyyəti simvolizə
edir. Buna görə də onun qəhrəmanları
üçün ev motivi şəhər kəsimində
"başqa həyat" motivi ilə sıx
bağlıdır. Çünki "başqa həyat"
axtarışı həm də burada müasir insanın
psixoloji problemləri kimi çıxış edir. Təsadüfi
deyildir ki, "başqa həyat" problem gerçəkliyin
real çərçivələrindən çıxıb
fantastik səviyyəyə qədər yüksələ bilir.
Buna görə də Anar nəsrində təqdim olunmuş
personaj və qəhrəmanlar çeşidli rakurslardan səciyyələndirilməli,
onlar öz obyektiv bədii-estetik dəyərini
almalıdır.
Nizami TAĞISOY
Professor
nizami.mamedov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2019.-
14 mart.- S.7.