Novruz Nəcəfoğlu:
Ədəbiyyat adamı...
May ayının ikisində yazıçı-publisist
Novruz Nəcəfoğlunun 65 yaşı tamam olur. Bu elə bir rəqəmdir
ki, ciddiyə almaq da olar, almamaq da...
Ciddiyə almamaq ona görə ki, həyat və
yaradıcılıq şövqü ilə yaşayan adama rəqəmlər
nə edəsidir axı?! Amma bir yandan da geriyə dönüb
baxanda, yaşanan həyatı, görülən işləri
və ən əsası, yazılanları düşünəndə
bu rəqəm nəhəng görünür adama... Əlbəttə, bu haqda hamıdan yaxşı
Novruz Nəcəfoğlu özü danışa bilər.
Mənə görə, istənilən yuvarlaq rəqəm
hesabat həvəsi yaradır insanda; nədən
başladım, nələrdən keçdim və hansı məqama
gəlib yetişdim. Yəqin hüznü də,
bayram ovqatını da yaradan elə bu hesabatdır. Və elə bu günlərdə Novruz müəllimin
kitablarını yenidən vərəqlədikcə,
yaddaşımda qalan hekayələrini təzədən
oxuduqca anladım ki, müəllif üçün hər
şeydən vacib olan sadəcə yazmaq,
düşündüklərini qələmə almaq yox, həm
də ədəbiyyatla yaşamaqdır. Bu
xasiyyəti yazdıqlarından və özünə tələbkar
münasibətindən görünür. Eyni zamanda, ardıcıl
oxucu olması, müasir ədəbi mühiti yaxından izləməsi
və ədəbi prosesə, qələm adamlarına xeyirxah
münasibəti də bu ədəbiyyat adamı xarakterini bir
daha təsdiqləyir.
Novruz Nəcəfoğlu yaradıcılığında
bir neçə istiqamət müəyyənləşdirmək
olar. Portret əsərləri
- "Nağıl adam", "Kəlbi əmi,
yaxud Keçən cavan çağım ola" kimi povestləri,
nəsr əsərləri, səfər qeydləri və
şeirlər. Dostları, sevdiyi
yazıçılar, şairlər, ictimai xadimlər
haqqında qələmə aldığı məqalələri
də bu silsilənin tərkibidir. Məncə,
ayrı-ayrı janrlarda yazdığı bu ədəbi
nümunələrə bütöv nəsər salsaq, hər
şeydən öncə Novruz müəllimin portret ustası
olması vurğulanmalıdır. Müxtəlif
əsərlərini nümunə gətirərək söyləmək
olar ki, yazıçı yaratdığı portretlərə
öz müşahidələrindən gələn ştrixlər
də əlavə edir ki, bu da qəhrəmanların daha da
canlı, koloritli təqdimatına imkan verir. Böyük
maraqla oxuduğum "Nağıl adam", "Kəlbi əmi",
"Çarəsiz yolçu", "Bir qış
gününün xatirəsi" və digər əsərləri
bunu demək üçün əsasdır. Maraqlı olan
budur ki, məsələn, "Nağıl adam"da
hamımızın tanıdığımız, ədəbi
mühitdə çox sevilən, yazıçı Aydın
Tağıyevin portretini yaradır, "Kəlbi əmi"də
çoxlarının tanımadığı, yəqin
yalnız yaşadığı bölgədə söz,
hörmət sahibi olan Kəlbi əminin, "Çarəsiz
yolçu"da bəlkə əslində, real adam olmayan,
ümumiləşdirilmiş qəhrəman Qıztamamın, Məmişin.
Amma həmin qəhrəmanları real həyatda
tanıyıb-tanımamasından, göstərilən cizgilərə nə dərəcədə
bələdliyindən asılı olmayaraq, bu adamlar oxucuya
doğma gəlir. Sanki bunlar hər gün
gördüyümüz, müşahidə etdiyimiz, ünsiyyətdə
olduğumuz insanlardır.
Əsərləri ardıcıl oxuduqca
düşünürəm ki, kənd ab-havasını bilən,
ona yaxından bələd olan adamlar üçün doğma
ştrixlər, ürəkdən xəbər verən detallar
daha çoxdur. Məsələn, kənd
qadınlarının boş bir şey üstündə
"çoxpilləli" mübahisələrini oxuduqca
Abşeron qəsəbələrində gördüyüm
gülməli davalar yadıma düşür. Amma məsələ burasındadır ki,
yazıçı fəhmi, istedad kənd mühitindən xəbərsiz
oxucunu da təsirləndirməyə yetir.
Təxminən
bir il öncə Novruz Nəcəfoğlunun "Yollar uzanan
gün" və "Ağ qayadan atılan güllə" əsərlərinin
əsasında, Qarabağ mövzusunda çəkilmiş
filminin təqdimatı idi. Həmin
filmə baxandan
sonra bunu xüsusi qeyd etmişdim ki, Novruz müəllimin yaradıcılığı ilə
yaxından tanış olanda bir böyük ideyasını
görə, duya bildim; Böyük insanlığı,
Kişiliyi tərənnüm etməsini. Bir vaxt Seyran Səxavət
"Çarəsiz yolçu" povestini təhlil edərkən
yazıçıya müraciətlə "Sən
nə böyük kəndçisən" - demişdi. Məncə, əslində, bütün həyat,
dünya kənddən başlanır. Həyat
fəlsəfəsi ordan başlanğıc götürür.
Ona görə Seyran Səxavətin
sözünü "Sən nə böyük
İnsansan" şəklində də yozmaq, qəbul etmək
olar.
Yazıçının xüsusi resept verməsi, qayda
diktə etməsi mümkünsüzdür. Ona görə Novruz müəllim
də pafossuz danışır əsərlərində, sadəcə
göstərir ki, adam belə olar... Kəlbi
əmi kimi mərd, dönməz, Aydın Tağıyev kimi
saf, Qıztamam kimi fədakar və s. Hətta adi həyat
qanunlarına, normalara zidd, amma bu insanların xasiyyətində
olan cəhətləri də bir az ironiya ilə, bir az
gülümsəyərək elə yazır ki, adam bunu təbii,
rahat qəbul edir. Məsələn, Kəlbi əminin yükünü
xanımına daşıtdırması, yaxud Aydın müəllimin
təyinatdan yayınması kimi... Və qəribədir ki,
"Çarəsiz yolçu" povestinin qəhrəmanı,
ilk baxışdan mənfi, ya qüsurlu görünə biləcək
Məmişi də oxucu pis adam kimi
qavramır. Bu da yazıçının uğurudur;
insanı, qəhrəmanını hər cəhətiylə,
bütün tərəfləriylə yazması...
İstər poeziyasında, istərsə də nəsr əsərlərində
yazıçının ironiyası, yumoru nəzərə
çarpır. Bəzən çox ciddi, ağır
mövzular ironiya ilə, zarafat üslubunda elə yumşaq təqdim
olunur ki, oxucu yorulmur. Bu cəhəti
doğulub boya-başa çatdığı Cənub bölgəsinin
adətlərindən, orda olan qeyri-adi hadisələrdən bəhs
edən "Adi günlərin əhvalatları" silsiləsində
daha çox yerinə düşür. Bu əsərləri
oxuyub doyunca gülə bilərsən, amma o
gülüşün də arxasındakı hüzn diqqətdən
yayınmır. Və elə bu silsilə haqqında
danışanda bir müşahidəmi də vurğulamaq istərdim...
Novruz Nəcəfoğluya görə insan təbiətin
bir parçasıdır. İlk baxışdan bonal səslənən
bu fikrim təəccübləndirməsin
heç kəsi.
Sual oluna bilər, necə yəni məgər başqaları belə düşünmür? Əlbəttə, bu, çox mühüm və dərin fəlsəfədir. Bütün elm sahələrinin, üstəlik, ədəbiyyatın aşıladığı məqamdır. Canlılar birhüceyrəlilərdən başlanğıc götürüb və ən mükəmməl canlı olan insana kimi təkamül prosesi keçib. Texnika, elm inkişaf etsə də, dünya nə qədər qabağa getsə də, insan o ilkin başlanğıca meyllidir, təbiətə can atır. Ona görə bəzən heç fərqində olmadan təbiət qoynuna özünü daha yaxşı hiss edir, gümrahlaşır. Yəni bunlar aydın həqiqətlərdir. Amma nədənsə zaman getdikcə elm də, sənət də bu məlum həqiqətdən uzaqlaşmaqdadır. Xoş olan budur ki, Novruz müəllimin yaradıcılığında bu, lap qabarıq şəkildə özünü göstərir. Yəni yazıçıya görə uzun ömür sürmüş ağac da insan qədər dəyərlidir və onun da dost kimi qədrini bilmək, qayğısına qalmaq lazımdır. Bu mənada "525-ci qəzet"də silsilə olaraq işıq üzü görən "Yuxuya gedib gecə" povesti xeyli düşündürücüdür. Adama elə gəlir ki, "Yuxuya gedib gecə" təbiətdən, torpaqdan, keçmişindən uzaq düşmüş insanın nostaljisindən yaranıb, ötən günlərin xiffəti kimi yazılıb. Amma bu əsərin qəhrəmanı Həbib keçmişinə ona görə can atmır ki, indi pisdir, çətin, ya daha qəliz həyat yaşayır, yox...
Yazıçı Həbibin simasında onu söyləyir ki, insan təbiəti budur; həmişə gözü arxadadır və qarşıdakı günlərindən nagümandır, nəyinsə daha yaxşı olacağına inanmır. Həbib ütülü, şablon adamları gördükcə keçmişdəki, kənddəki o qəribə adamlar üçün darıxır. Və nədənsə mənə elə gəlir ki, məhz bu əsər yazıçının həyata baxışlarını, ağrısını, gözləntilərini ən çox ifadə edənidir. Burda tənhalığın qəribə bir forması özünü göstərir. Gecə tənhaların qənimidir. Əsərin qəhrəmanı da heç bir "səbəbsiz" filansız tənhadır. Gecə yaddaşından gələn səslərin, "hay"ların, "huy"ların sədasına oyanır və olanları-keçənləri yadına salır. Bu olanlar, keçənlər bəlkə də ayrıca əsərlərin mövzusudur, amma Həbibin xatirələri, düşüncələri kimi üzvi bir şəkildə eyni ideya altında birləşə bilib. Əsərin məndən ötrü ən təsirli bölümü "Qoytuləli körpüsü"dür. Qoytuləlinin başına gələn hadisənin özü sənətin əbədi və əzəli problemidir. Fəlsəfə isə bundan ibarətdir ki, xoşbəxtlik, yaxud insanın axtardığı elə öz yanında, yaxınındadır, sadəcə bunu görmək, ona çatmaq üçün əziyyət çəkməli, uzaqdan fırlanıb, dolanıb gəlməlisən. Qoytuəli hansısa cəhətləriylə Mirzə Cəlilin qəhrəmanlarını, daha çox Məhəmmədhəsən əmini xatırladır. Hətta uzunqulağın əlindən alınması məqamı ilə yazıçın bunu bilərəkdən etdiyini də düşünürəm... Yəni zaman gedir, qələm estafet kimi ötürülür və eyni mövzulara, problemlərə fərqli yanaşmalar meydana gəlir.
Novruz Nəcəfoğlunun yubileyi ərəfəsində əsərlərinə nəzər saldıqca, həm də şəxsən müşahidə etdiyim, dostlarının yazılarından öyrəndiyim cəhətlərini özlüyümdə götür-qoy etdikcə sənət sevgisinin gücünü anladım bir daha. Gəncliyindən bu yana müxtəlif vəzifələrdə çalışmış, hazırda Siyəzən rayon İcra hakimiyyətinin başçısı olan yazıçı sənətdən, ədəbiyyatdan bircə addım da uzaqlaşmayıb. Əksinə, uzun illər Şabran rayonunda icra başçısı işlədiyi müddətdə Şabranı ədəbiyyat mərkəzinə, sənət məbədinə çevirib. Əminəm ki, ən yaxın günlərdə sözlə, ədəbiyyatla bağlı tədbirlərin sədasını Siyəzəndən də eşidəcəyik. Məsələ burasındadır ki, sənət insanın içindədir, onun harda, hansı mövqedə olmasının bir əhəmiyyəti yoxdur. Və 65 yaşlı Novruz Nəcəfoğlu bu illər ərzində o sənət sevdasını hərdən bir cür ifadə edib - bəzən şeir yazıb, bəzən hekayə, hərdən sözlə dostlarının portretini cızıb, heç nə də olmasa, qələm əhlini başına yığıb söz məclisi, poeziya günləri, kitab təqdimatları keçirib... Və mənə görə, 65 ilin ən böyük qazancı elə budur.
Doğum gününüz mübarək olsun, əziz
Novruz müəllim!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2019.- 1 may.- S.11.