Bir də tanış olduq, ustad!
HACI
MƏMMƏDOVUN "QIZIL TARAZLIQ" QANUNU
Görkəmli tarzənimiz Vamiq
Məmmədəliyev son dərəcə
xeyirxah bir iş görüb: internetdə, daha dəqiq desəm, You Tube şəbəkəsində kanal
yaradıb və orada muğam ifaçılığı sahəsində
ad qoymuş, iz salmış korifey sənətkarların öz kolleksiyasında
uzun illərdən bəri saxladığı
nadir, qiymətli video və
video formatına saldığı
auidoçarxlarını yerləşdirib.
Heç
bir əvəz gözləmədən, təmənna
güdmədən bu şərəfli salnaməçilik,
maarifçilik missiyasını
üzərinə götürdüyü
üçün Vamiq
müəllimə, əlbəttə,
böyük bir "Sağ ol" düşür və mən də bu yazını sənətini sevdiyim, ziyalılığına böyük
hörmət bəslədiyim
Vamiq müəllimin ünvanına öz minnətdarlığımı bildirməklə başlayıram
- qüdrətli tarzən,
instrumental muğam ifaçılığı
sahəsində yeni məktəb, üslub yaratmış Hacı Məmmədovu mənə
(və mənim kimi neçə-neçə
muğamsevərə) daha
yaxından tanıtdığına
görə. Hacı Məmmədovun lentlərin
yaddaşına köçürülmüş
bütün irsi - televiziyanın və radionun qızıl fondunda saxlanılan, valların yaddaşında
yaşayan ifaları
o kanalda böyük səliqə, xüsusi bir zövqlə yerləşdirilib. Bu kiçik
virtual arxivdə məni
sözün yaxşı
mənasında təəccübləndirən
isə 40-50 il
bundan əvvəl yazılmış nadir valların
cana gələrək
dil açıb danışması oldu. O vallara Hacı Məmmədovun rəhbərlik
etdiyi üçlüyün
ifasında nə az, nə
çox - 30 qədim xalq rəqsimizin melodiyası yazılıb.
Bu gün neçə-neçə
yaddaşı yavaş-yavaş
tərk edən, hətta adları belə unudulmaqda olan, hər biri insan ovqatının
bir çalarını
əks etdirən həmin melodiyalar bu vallarda Hacı
müəllimin sehrli barmaqlarının hökmünə
tabe olaraq necə şirin və şux səslənir! Dinləyirsən
- sanki bütün əzalarına qəribə
bir enerji axır, elə bil ruhun təzələnir,
sümüyün atlanır
və sən 100 illərin o üzündən
qopub gələn bu səslərə yenilib hətta rəqs etməyi bacarmadağın halda qol götürüb oynamaq, oynaya-oynaya xoşbəxt olmaq istəyirsən...
Hələ bir o havaların
adlarına baxın:
"Səməni", "Azərbaycan qızı",
"Bəxtəvəri", "Dərbəndi","Qəşəngi","Qızılgül","Nabat
xanım", "Qafqazı"...
Davamını kanala daxil olub, o melodiyaları
dinləyib siz deyin, sayğılı oxucular.
Musiqi incəsənətin
bəlkə də yeganə sahəsidir ki, onun məzmununu
sözlə ifadə etmək mümkünsüzdür. Heç "Musiqini anlamaq, başa düşmək"
ifadəsi də səlis deyil, məncə. Səslərin
ahəngindən, qeyri-adi
uzlaşmasından yaranan
musiqi gözə görünən, ünlü
ziyalımız Niyazi Mehdi demişkən, eni, uzunluğu, hündürlüyü olan
nəsnə deyil ki, onu anlayıb
başa düşəsən.
Musiqin duymaq (yaxud duymamaq)
olar və bunu yoxlamağın ən optimal yolu yenə də Niyazi müəllimin sözləri ilə desəm, onu interpretasiya etməyə çalışmaqdır. Ona görə də mən qədim xalq rəqs havalarımızın
gözəlliyi haqqında çeynənmiş
ifadələr işlədib
oxucuları yormaqdansa,
bu gözəlliyi duymaq üçün onları dinləməyi və yozmağı onların öhdəsinə
buraxıb, keçirəm
Hacı Məmmədov
fenomeninə.
Hacı müəllimin ömür
yolu, sənət taleyi gözlənilməz,
qəfil məqamlarla naxışlanmışdı. Vikipediyada
yazılanlara inansaq,
tar çalmağı müstəqil
öyrənmiş, musiqi
üzrə ali
təhsil almamışdı.
Əvəzində cibində cərrah
diplomu gəzdirirdi.
Hətta
bir müddət Bakıdakı 5 nömrəli
kliniki xəstəxananın
baş həkimi vəzifəsində çalışmışdı.
Əlbəttə, bu iki peşə arasında analogiya aparıb müəyyən
ortaq məqamlar, kəsişən nöqtələr
tapmaq olar: incəsənət insanın
mənəvi-ruhi, təbabət
isə fiziki-bioloji durumunun yaxşılaşdırılmasına
xidmət edir; yaxud xəstəliyin müalicəsində musiqi
terapiyası deyilən
üsuldan istifadə çox vaxt dərman müalicəsindən
daha təsirli olur və s. Amma razılaşın ki, peşəkar təhsil almaya-almaya, günün bir yarısında əlində
skalpel, o biri yarısında tar tuta-tuta
ifaçılıq sənətində
yeni səhifə açmaq, mərhələ
yaratmaq hər kişinin işi deyil, bunu yalnız
ilahinin seçdiyi xoşbəxt bəndələr
- fitri istedad sahibləri və bu istedadı korşalmağa qoymamaq üçün tər tökə-təkə əziyyətə
qatlaşanlar bacara bilər. Hacı Məmmədov da
belə nadir insanlardan
- seçilmişlərdən idi. O, tar ifaçılığı
sahəsində özünə
qədərki irsi dərindən öyrənib
mənimsəyərək onu
yeni məcraya yönəltməyi, yeni ifa fəlsəfəsi, yozum texnikası yaradıb özündən
sonra gələn neçə-neçə tarzənin
ustadı olmağı
bacardı. Mənim bu qənaətə gəlməyim
bəlkə də çoxlarına hissə qapılmaqdan, aludə olmaqdan irəli gələn avantura kimi görünə bilər və tarın sirlərinə az-çox bələd olan, bu alətdə
çalmağı bacaran
bəndənizin bu yazını yazmaqda məqsədi də bacarsa, bu "avanturanın" əslində,
həqiqət olduğunu
göstərməkdir .
Azərbaycan tar ifaçılığı sənətində Sadıqcan,
Qurban Pirimov, Məşədi Mənsur,
Əhməd Bakıxanov...
kimi ustad tarzənlər olub və onlar klassik
muğamlarımızın, rəng və təsniflərimizin cilalanmasında,
təkmilləşməsində əvəzsiz xidmətlər
göstəriblər. Məncə, bu korifeylərin adları ilə bağlı olan ifaçılıq məktəbinin
sonuncu mogikanı Bəhram Mansurov idi. Bəhram məllimin bircə
ifasını dinləmək
kifayətdir ki, həmin məktəb üçün xarakterik olan yozum tərzi,
texnikası barədə
dolğun təsəvvürün
olsun. Muğamı
(ümumiyyətlə musiqini)
səslə ifadə olunan nitq, monoloq,
(yaxud) dialoq kimi
qəbul edib analogiya aparsaq, bu nitqi ən
kiçik vahidlərə
- səslərə ("sözlərə")
qədər xırdalamaq,
ifa texnikasını bütünlüklə ifa
olunan əsərin məzmunu açmağa yönəltmək klassik
tar ifaçılığı məktəbinin əsas estetik məramı idi. Bəhram müəllimin ifaları
sanki bizim keçmişimizi simvolizə
edən bir müdrikin bağrından
qopan monoloq-haraylar, keçmişin səsinin
bir növ mumiyalanmış abidəsi
kimi həmişə əzəmətlidir. Amma varisliyin
davam etdirilməsi, keçmişin gələcəyə
rahat ötürülməsi
üçün o qiymətli
örnəkləri müasir
meyarlarla danışdırmaq
lüzumunu da unutmaq olmaz və
bizim instrumental ifaçılıq
sənətində bu
zərurəti reallığa
evirən ilk tarzənlərdən
biri, bəlkə də birincisi Hacı Məmmədov oldu.
Muğamlarımızı müasir musiqi dilinə məhz o, adaptasiya etdi, ifa texnikasina yeni dil elementləri gətirdi, ən başlıcası isə muğam ifaçılığınin virtuozluq və məzmun nisbətində "qızıl tarazlıq" qanunu kəşf etdi. Bu qanunun sözlə ifadəsi budur ki, texnika baxımından nə qədər mükəmməl ifaçı olsan da, bu virtuozluq çalınan əsərin ruhunu bütövləşdirməyə xidmət etmirsə - bir qara qəpiyə də dəyməz və əksinə - muğamın tələb etdiyi virtuozluğa tam yiyələnməyən tarçalan heç bir vəchlə özünü tarzən hesab edə bilməz. Hacı müəllim bizim bütün muğamları məhz bu qanunun tələbi ilə meditasiya edərək onların hər birini bütöv, hikmətli bir traktata çevirdi, onları yalnız qiymətli folklor örnəkləri kimi yox, həm də müasir musiqi qavrayışının obyekti kimi təqdim edərək bəşəri məzmunu önə çıxardı, üstəlik, əsas muğamlardan törəmiş "Orta mahur", "Çoban bayati", "Rahab" kimi muğamlara barmaqlarının sehri, ürəyinin hərarəti ilə ən azından əsas muğamlarla yanaşı dayanmaq şansı qazandırdı. Xüsusi şövqlə ifa etdiyi "Orta mahur" isə onun əbədi möhür vurduğu şedevrdir. Yəqin musiqişünaslar da təsdiq edərlər ki, mükəmməl texnika tələb edən bu muğamı Hacı müəllim səviyyəsində ifa edən tarzən olmayıb (və mən bütün məsuliyyətini öz üzərimə götürüb deyirəm ki, indi də yoxdur). Bəzilərinin əlində öz texniki imkanlarını bir az kobud desəm, gözə soxmaq vasitəsi, bəzilərinə isə bəsit ifa tərzini faş edən qorxu mənbəyi olan bu muğam Hacı müəllimin ifasında sözün həqiqi nənasında dil açıb danışır, xalqımızın musiqi duyumunun, yaradıcı təfəkkürünün imkanlarını sanki xalça naxışlarının hikməti ilə sərgiləyir. Və mən fikirləşəndə ki, ustad bu muğamı dəfələrlə dünyanın müxtəlif ölkələrində ifa edərək xalqımızın mənəvi gücünü, yaradıcı dühasını nümayiş edirib - ürəyim dağa dönür, onun ruhu qarşısında baş əyirəm - bizi bir daha özümüzə və dünyaya tanıtdığına görə.
Bu gün "Orta mahur"un instrumental ifasında yeganə bir etalon - məhək daşı var - "Hacının "Orta mahuru" və neçə-neçə gənc tarzən öz ifaçılıq səviyyəsini məhz bu etalonla ölçüb-biçir.
Görkəmli alim, xalq musiqimizin mahir bilicisi, akademik Vasim Məmmədəliyev Hacı müəllimin xatirəsinə həsr olunmuş gecədə çıxış edərkən demişdi ki, tar ifaçılığında mizrab vurmağın 70-ə yaxın növü var və Hacı Məmmədov onların böyük əksəriyyətini mənimsəmişdi. Bu maraqlı informasiyaya görə hörmətli akademikə minnətdarlığımı bildirir və onun icazəsi ilə bu fikrə əlavə etmək istəyirəm ki, 70 mizrab növü həm də çalğıya vurulan 70 bəzək, onun səs palitrasına əlavə edilən 70 çalardır və bu palitraya Hacı müəllimin barmaqlarının da yaratdığı xırdalıqları əlavə etsək, onun emosional təsir gücü barədə aydın təsəvvür yaranar. Ustad yuxarıda qeyd etdiyim həmin o 30 qədim rəqs havasını da bu bəzəklərlə süsləndirmişdi. Bu günlər - toylarda, şənlik məclislərində cinsi, mənşəyi məlum olmayan "bic" çalğıların, adamları mənasız və əcaib şəkildə atılıb-düşməyə təhrik edən ritmlərin meydan suladığı bir vaxtda bu havalar unutqanlığın əzabını çəkən canlı insanlar kimi hər halda yaşayırlarsa, bunun üçün həm də Hacı müəllimə minnətdar olmalıyıq. O havaları düşdükləri "depressiv"vəziyyətdən çıxarıb yenidən məişətimizə, həyat tərzimizə qaytarmaq, şənliklərimizin bəzəyinə çevirmək isə bizdən asılıdır.
Ustadın tar ifaçığına verdiyi ən mühüm töhfələrdən biri də Avropa və rus bəstəkarlarının əsərlərini tarda ifa edərək onun imkanlarının yeni cəhətlərini üzə çəxarması, tarın hər şeyə vaqif olmasını göstərməsi oldu. Adaşı, görkəmli bəstəkar Hacı Xanməmmədovun tar ilə orkestr üçün yazdığı konsertlərin həyata vəsiqə almasında ustadın xidmətləri isə ayrı bir söhbətin mövzusudur.
Ustad bizi tez tərk etdi. Tarımıza,
muğamlarımıza ikinci
nəfəs verən Hacı müəllim deyilənə görə,
61 il ömür sürdüyü bu dünya ilə vida ərəfəsində
- son nəfəsində 8 yaşından
onun həyatının
bir parçasına çevrilən tarını
göstərərək "Ondan muğayat olun" deyib. Bəlkə bu, onun bizlərə
son sözü, vəsiyyəti
idi. Özü də tək
öz şəxsi tarının yox, Azərbaycan tarının
gələcək taleyindən
nigarançılığını bildirən vəsiyyəti.
Mən ruhların
ölməzliyinə inanıram
və sevinirəm ki, ustadın ruhu rahatdır.
Ruhun bir də şad
olsun, ustad!
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 1 may.- S.22.