Sələfin kədəri xələfin
poeziya tablosunda
Rafiq Yusifoğlu
çağdaş poeziyamızın tanınmış ədəbi simalarından biridir. Şair öz
zərif şeirinin xəfif, məzmunlu və səmimi
rüzgarı ilə təkcə böyüklərin deyil, həm
də kiçiklərin qəlbini oxşayır. Yəni o, həm
böyüklər, həm də uşaqlar üçün dəyərli
əsərlər yazan bir istedad sahibi kimi tanınır.
Qətiyyən mübaliğəyə yol vermədən,
cəsarətlə deyə bilərik ki, R.Yusifoğlu Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatının ən cəfakeş və
istedadlı qələm münəvvərlərindən
biridir. Onun bir sıra şeirləri indi də bizim orta məktəb
dərsliklərimizin bəzəyinə çevrilmişdir.
Oxuculara təqdim olunan bu yazıda bizim əsas məqsədimiz
onun dahi şairimiz M.Füzuli haqqında yazdığı
"Qəm karvanı" poeması ilə bağlı təəssüratımızı
ifadə etməkdir. "Qəm karvanı" həcmcə çox
böyük olmasa da, şair bu poemanı ərsəyə gətirməyə
ömrünün nə az, nə çox,
düz 22 ilini sərf etmişdir. Cəmi bir neçə səhifəlik
poemaya 22 il ömür sərf etmək ilk
baxışda qəribə və paradoksal görünür. Üst-üstə götürdükdə poema 13 səhifədən
ibarətdir. Belə çıxır ki,
müəllif bir ilə heç bir səhifə də
yazmamışdır. Həcmi illərə bölsək,
hər ilə yarım səhifədən azca çox pay
düşür. Bəs bunun səbəbi nədir?
Müəllifi uzun illər (22 il!) Füzuli sehrinin "əsarətində", cazibəsində
saxlayan, ona öz fikrini, mətləbini ifadə və bəyan
etməkdə mane olan məziyyət nədir? Əsl məsələ
bax buradadır!
Təbii ki, xələf - R.Yusifoğlu, haqqında əsər
meydana gətirmək istədiyi sələfi - filosof şair
M.Füzuli ilə üz-üzə dayananda onun
ölçüyəgəlməz əzəməti ilə
üzləşir.
"Qəm karvanı" poeması həm ədəbiyyatımız
və həm də bədii-fəlsəfi fikir tariximizdə
Füzuliyə həsr olunmuş mükəmməl əsərlərdən
biridir. "Mükəmməllik"
anlayışını biz istər forma, istərsə də
məna-məzmun siqlətinə aid edirik.
"Qəm karvanı" lirik poemadır. Çarpaz
qafiyəli dördlüklər şəklində qələmə
alınmışdır. Hər
dördlük sanki mövzu obyektinin bir elementi, çaları
və rəngi barədə duyumun, baxışın, təəssüratın,
münasibətin, yorumun ifadəsidir. Bəri
başdan onu da əlavə edək ki, Rafiq müəllimin
Füzuliyə və Füzuli yaradıcılığına
münasibəti ayıq, obyektiv və dürüst bədii-fəlsəfi
duyumdan, idraki qənaətdən qaynaqlanır. Elə buna görə də poetik şərhlər
məntiqli, inandırıcı və şəffaf səciyyə
daşıyır. Başqa sözlə, xələf
şairimiz dahi Füzuli ilə oxucu arasında etibarlı bir
körpü, müdrik bir şərhçi, öz sələfinin
yaradıcılıq sirlərinə, fəlsəfi
baxışlarına, hikmət və mərifət
dünyasına kifayət qədər aşina olan bir bələdçi
rolunu oynayır. Elə buna görə də
oxucunu filosof sənətkarımızın sənət
dünyasına, bədii-fəlsəfi məkanına, hikmət
və baxışlar aləminə apara bilir.
Poemanın əvvəlində M.Füzulinin "Mənəm
ki, qafiləsalari-karivani-qəməm..." misrasının
epiqraf kimi verilməsi təsadüfi deyil. Çünki
qəm filosof şairimizin bütün ruhunun, mənəviyyatının
və yaradıcılığının mayasını təşkil
edir. Əvvəldən sona qədər
onun yaradıcılığından bir cazibədar xətt
kimi keçir. Füzulinin bütün əsərləri
qəm hikmətinin, kədər fəlsəfəsinin, dərd
fəzilətinin üzərində qərarlaşır.
R.Yusifoğlu öz ustadının sənət
dünyası ilə üzləşmədə deyilən bu həqiqəti
ustalıqla, ayıq bir təfəkkürlə fəhm edir.
Belə bir ayıqlıq və ustalıq
Füzuli dünyasına səyahətdə müasirimiz olan qələm
dostumuza müdrik bələdçi olur.
M.Füzulinin "Qəm karvanı" əslində,
öz ilkin start məkanını,
başlanğıcını ilk bəşər
övladları Adəm və Həvvanın yanlış
addımından, hərəkət və əməlindən
götürür. Nəfsə uyub cinayət işlədən
Həvva və Adəm şər əmələ görə
cənnəti - xoşbəxtlik və səadət səltənətini
itirdilər. Yer üzünə - zillət
və rəzalət məkanına qovulub bəşər
övladını əbədi zülmə, məşəqqətə
və kədərə düçar etdilər.
Füzulinin "qəm karvanı"da o gündən
başlayıb insanlığın bütün tarixi boyunca yol
gəlir. Və təəssüf ki, bu yol qiyamət
gününə qədər davam edəcək.
Varis şairin - R.Yusifoğlunun öz dahi babasına
vurğunluğu və sevgisi heyranlıqdan başlayır. Zamanın
küləkləri əsir, hər şeyi köhnəldir,
soldurub-saraldır, bəzilərini tarixin
qaranlığında gizlədir, bəzilərini unutdurur, bəzilərini
təravətdən salır, bəzilərini zövq vermək
səadətindən məhrum edir. Ancaq
Füzuli zamanca bizdən uzaqlaşdıqca məna və mahiyyətcə
bizə daha da yaxınlaşır, təzə
görünür, sənətinin bəxş etdiyi
zövqü səfa daha da artır. Bu əsrarlı
xəzinənin dəyəri getdikcə çoxalır.
Rafiq müəllim bir şair və oxucu zəkası ilə
bu böyük həqiqəti yaxşı dərk edir:
Özüm
də bilmirəm, axı nə sirdir,
İncə kəlamının dadı azalmır.
Bir
şair ürəyi neçə əsrdir
Yanır için-için, odu azalmır.
Nəvə sənətkar onu da aydın şəkildə
anlayır ki, sələfinin poeziyasında sönməyən,
daim yandırıb-yaxan bir atəş vardır. Bu,
Füzulinin qəlbindən, fitrətindən,
varlığından, idrakından qopub poeziyalaşan, sözə
çevrilən, obrazlı deyimlə bəyan olunan sevgi atəşidir.
Xələf sənətkar dahi babasının ədəbi-fəlsəfi
mirası ilə üzləşmədə ilk növbədə
onun böyük qəmi və böyük sevgisi ilə
üzləşir. Bu üzləşmə Füzuli sənətinə
üz tutan hər bir oxucuya müyəssər olur və adi
haldır. Ancaq adi olmayan, mürəkkəb, həm də
düşündürücü siqlət kəsb edən
başqa bir məsələdir: Füzulinin qəminin və
sevgisinin mahiyyətini, əzəmətini, hikmətini və nəhayət,
səbəbini duyub dərk etmək. Bu zəruri
məqam olmadan nə filosof şairimizi sevmək, nə də
onun böyüklüyünə inanmaq olar. R.Yusifoğlunun idrakı və fəhmi bu məqamda
vicdanla onun harayına gəlir. Sələfinin
qəminin də, eşqinin də Tanrı hikmətindən
qaynaqlandığını, ilahi təbiətə malik
olduğunu, qəlbə nur da, zülmət də, sevgi də,
nifrət də, bəxş edənin Haqqın özü
olduğunu anlayır. Başqa sözlə,
Füzulini dərk etməyin yolu ilahi varlığı
düzgün dərk etmək amalına, amacına
bağlıdır. Xələfin tutduğu yol da bu
sağlam həqiqətə söykənir:
- Yarəb,
bir ilahi məhəbbət il
Səni dərk etməyə çalışıram mən.
Ürəyim
eşq ilə gəlsə də dilə,
Sənin rizan ilə danışıram mən.
İzn
ver qanımda haqq nuru axsın,
Dözərəm, olsa da yarım hikkəli.
Qoy sevgi
ruhumu odlara yaxsın,
Sənin
dərgahına təmiz, pak gəlim...
Qəlbi, ruhu olmayanlar nə Füzulinin sənət aləminə,
nə də Haqqın dərgahına üzüağ qədəm
qoya bilməzlər. R.Yusifoğlunun poemada təlqin etdiyi bu həqiqət nə
qədər uca, nə qədər ali
görünür.
"Qəm
karvanı"nda poetik-fəlsəfi təmas və şərhin
hədəfində dayanan əsas məsələlərdən
biri də XVI əsr mütəfəkkirinin "aşiqlik işi"dir.
Rafiq müəllimin müvəffəqiyyəti
orasındadır ki, bu mühüm məsələdə fərdi
düşüncədən doğan yorumlara, illüziyalı
poetik təfsirlərə yol vermir. Problemin şərhində
dahi sənətkarın yaradıcılığının təbii
məntiqindən, onun baxış və deyimlərindən
çıxış edir. "Aşiqlik işi"ni xələfin kifayət qədər incə
şəkildə duyub tutması onun lazımi keyfiyyət və
xarakterini filosof-şair fəhmi ilə anlaması təbiidir. Çünki Rafiq müəllimin məhəbbət
mövzusunda çoxlu sayda şeirləri vardır. Bu şeirlər həssas, açıqgözlü,
zərif bir şair qəlbinin çırpıntıları
və poetik pıçıltılarıdır. Həm də müəllifin bu işə yetərincə
bələd olmasının bədii-fəlsəfi
sübutlarıdır.
Eşq
eşqdir, istər ilahi olsun, istərsə də dünyəvi!
Füzulinin eşqi isə, əsasən, ilahi
keyfiyyətdədir. Onun poeziyası
bütünlüklə Haqqı və onun
yaratdıqlarını sevməyə
çağırışın, səsləyişin bədii-fəlsəfi
təzahürüdür. Bu elə dərddir ki, dərmanı bulunmaz. Bu elə xəstəlik və cünunluqdur ki,
çarəsi tapılmaz. Əslində,
o, Yarın, yəni Tanrının bəndəyə - səbatlı
aşiqə bəxş etdiyi lütfdür, ərməğandır,
ilahi nemətdir, dərmandır, şirin zövq mənbəyidir.
R.Yusifoğlu öz ustadının
yaradıcılığındakı bu məziyyətə dəqiq
ölçülərlə, şair-həkim
baxışıyla yanaşa bilmişdir.
Aşağıdakı misralar bu fikri bir daha təsdiq edir:
Dərdim
yüz dərmandan artıqdır, təbib
Cünunluq yolundan məni əyləmə.
Yar vuran
yaraya dərman eyləyib,
Məni şirin zövqdən məhrum eyləmə.
Çağdaş şairimiz sələfinin eşq
meydanına və hikmətinə yaxşı bələd
olduğundan onun Aşiq - Məşuq obrazlarının
kimliyini, səciyyəsini, ilahi və dünyəvi keyfiyyətlərini
də düzgün, dürüst, dəqiq meyarlarla dəyərləndirə
bilir.
Yəni Füzulinin Aşiq obrazının vəhdət
aləmindən ayrılmış bir zərrə, hicran
zavalına uğramış cüzv olduğunu dərk edir. Əlbəttə,
Füzuli aşiqini dərk etmək elə şairin
özünü anlamaqdır və ya da əksinə, şairi
anlamaq onun Aşiq obrazını duymaqdır.
Rafiq müəllim filosof sənətkarımızın
baxışında və yaradıcılığında o
laya da enə bilir ki, Füzulinin aşiqi canı
üçün yox, Cananı üçün yaşayır. Çünki can Canana
(Yaradana) məxsusdur. Bu gözəl ya Haqqın
özü, ya da Xaliqin xəlq etdiyi, onun zərrəsi kimi təcəlli
edən gözəl məxluqdur. Ona görə
də mülk aləminə gəlib hicran zavalına
uğramış irfan qəhrəmanı bütün
varlığı, istəyi ilə yenidən canını
(maddi vücudunu) tərk edib Canana qovuşmaq, şəhadət
aləminin qəm və rəzalətlərindən xilas olmaq
istəyir. Daha dəqiqi gəldiyi məkana, vücudi-mütləqə
qovuşmaq intizarı, həsrəti ilə
çırpınır. R.Yusifoğlu bu dəruni mətləbi
oxucuya belə bir lakonik poeziya dili ilə çatdırır:
Sözümü
pas tutmaz, ötsə də min il,
İlahi, nə qədər odlanım, yanım?
Məndə
can qoymayıb bu şeyda könül
Verim bir gözələ, qurtarsın canım.
Poemada Rafiq müəllim Füzulinin rəmzi
istilahlarına da həssaslıqla münasibət göstərə
bilmişdir. Bunlardan qaş, göz, xətt, xal, dodaq, göz
yaşı, sərv, mey, badə kimi obrazları göstərə
bilərik. Əslində, bunlar təsəvvüflə
bağlı rəmzi-fəlsəfi terminlər olub, ilahi
eşqin tərənnümçüləri olan irfan şairlərinin
yaradıcılığında sıx-sıx işlədilir.
Diqqətəlayiq cəhət burasındadır
ki, xələf sənətkarımız öz poemasında
bunların daşıdığı rəmzi-fəlsəfi
yükü və mənanı düzgün, yerli-yerində dəyərləndirə
bilmişdir.
Çağdaş şairimiz sələfini kifayət qədər dürüst mənimsəyib anladığından bəzən onun bir neçə şeirinin irfani məzmun, mətləb və ideyasını cəmi bir neçə misraya sığışdıra bilir. Məsələn, aşağıdakı bənddə XVI əsr sənətkarımızın "Qəd ənarəl...", "Məni candan usandırdı..." və s. kimi qəzəllərinin ideyası və ifadə çaları məharətlə dörd misraya sığışdırılmışdır:
Eşqsiz o səda olmazdı neydə,
Gör necə yandırır? - Bir dəm tut qulaq!
Ahımdan ulduzlar alışar göydə,
Muradımın şəmi alışmaz ancaq.
"Qəm karvanı" sənətkarlıq baxımından da səviyyəli təsir bağışlayır. Müəllif əsərdə uğurlu məcazlardan, oxucu zövqünü oxşayan bəlağət vasitələrindən də istifadə edir. Bu cəhət poemaya bədii mükəmməllik və obrazlılıq siqləti aşılayır. İmkan məhdud olduğundan biz şairin obrazlı deyimlərindən yalnız bir bəndi nəzərə çatdırmaqla kifayətlənirik:
Dərdimi
duyana dərd oldu dünya,
Eşqimə bir nəfər gülən qalmadı.
Gözümün
yaşında qərq oldu dünya,
Gözümün yaşını silən qalmadı.
"Qəm karvanı", doğrudan da, gözəl şairimiz R.Yusifoğlunun uğurlu qələm məhsullarından biridir. Dahi Füzuliyə layiq bir söz abidəsidir. Xələfin öz sələfinin kədər dünyasına səyahəti və səviyyəli poetik baxışıdır. Poemanın sonunda çıxarılan bu poetik qənaət sanki təkcə Rafiq müəllimin sözü deyil. Bütün Füzulisevərlərin sözüdür, mütəfəkkir sənətkarımız barəsində hamımızın qənaətidir:
Babam, yetməsən də nazlı yara sən,
Sevən ürəklərə nur ələmisən.
Qoşun çəkməsən də, bir diyara sən,
Dünyanı sözünlə fəth eləmisən.
dünya bir yarpaq boydadı,
biz də, qonmuşuq üstünə...
Yaqub
BABAYEV
ADPU-nun professoru
525-ci qəzet.- 2019.- 1 may.- S.21