Bir monoqrafiyanın təəssüratı
Bu məqaləni yazmaq fikrində deyildim, böyük
şairimiz, mərhum Məmməd Araz haqqında
monoqrafiyanı oxumasaydım.
Kafedrada idim, bəzi kitabları vərəqləyirdim. Qapı açıldı,
gələn mənim köhnə dostum, məndən həmişə
xəbər tutan, tanınmış pedaqoq-alim, analitik qələm
sahibi Allahverdi Eminov içəri girməsəydi və "Məmməd
Arazın poeziyası" (Bakı, "Elm və Təhsil"
nəşriyyatı, 2018. 366 səhifə) kitabını
avtoqrafı ilə bağışlamasaydı...
Oxuyur, uzaq illərə qayıdıram. Xüsusilə,
atalı vaxtlarıma. Atam Manaf müəllimin
lirik şairimiz Məmməd Arazla və onun böyük
qardaşı İbrahimlə - onlar institutda bir yerdə
oxumuşdular - səmimi dostluğu vardı. Məmməd Arazın dərin fəlsəfi
şeirlərini, lirikasını çox bəyənirdi, onun
şeirləri dilinin əzbəridi.
Azərbaycan,
qayalarda bitən bir çiçək,
Azərbaycan, çiçəklərin içində
qaya.
Mənim
könlüm bu torpağı vəsf eyləyərək,
Azərbaycan dünyasından baxar dünyaya.
Azərbaycan,
mayası nur, qayəsi nur ki,
Hər
daşından alov dilli ox ola bilər.
Azərbaycan
deyiləndə ayağa dur ki,
Füzulinin ürəyinə toxuna bilər.
Atam
böyük fəxrlə dostunun şeirini əzbərdən
söylər, sonra da üzünü mənə tutub deyərdi:
- Nizami, Məmməd
Arazın şeirləri mənə ona görə
doğmadır ki, onun gəzib dolaşdığı yerləri
mən də qarış-qarış gəzmişəm, onun
sonsuz məhəbbətlə vəsf etdiyi bulaqları, meşələri,
dağları, dərələri, qayaları, yamacları mən
də doyunca seyr etmişəm. Mənim şair
dostum Vətən sevgisini oxucusuna hər kəsin deyə bilmədiyi
tərzdə çatdırır. Onun Vətən
sevgisi, onun bu sevgini oxucuya aşılamaq qabiliyyəti bənzərsizdir.
Görünür, Məmməd Araz kimi şair
olmaq üçün xalqın bütün maddi, mənəvi
sərvətlərini təkcə bilmək yox, həm də
incədən-incəyə duymaq, sevmək lazımdır.
Səndən
ötən mənə dəydi,
Məndən ötən sənə dəydi.
Səndən,
məndən ötən zərbə,
Vətən,
Vətən, sənə dəydi...
Vətən
sevgisini hər bir insan öz taleyi ölçüsündə:
sənətində, peşəsində, əməlində,
bir sözlə, duyğularında, hissiyatında
yaşayır və yaşadır. Belə
düşünürəm ki, orijinal qələmə,
tematikasına malik ədəbiyyatşünas, pedaqoq,
sanballı monoqrafiyalar müəllifi Allahverdi Eminovu nədənsə
lazımınca tanımırıq, qiymətləndirmirik.
Çünki o, son dərəcə təvazökar
insandır, onu yaxından tanıdığım
üçün israrımda qalıram. Xüsusən,
Məmməd Arazın poeziyasının poetikasına dərinliyi
ilə, estetik meyarı ilə yanaşan müəllif tamam fərqli
üslubda mövzunu araşdırmışdır. Bunu məhz
kitabına yazdığı ön sözündən hiss etmək
çətin olmadı mənim üçün. M.Arazın
şeir dünyasının mühüm
çalarlarını: gözlənilməz məqamları, sətiraltı
nüansları, poetik "kodu"nu və sairi
açıqlayır, sanki deyəcəyinin fabulası hesab
edir: "Məmməd Arazın poeziyasında zamanın nəbzi
döyünür, onunla dövr arasında adekvatlıqla
qeyri-adekvatlıq arasında bir harmo-niya qurulur, öz
yaradıcılığını subyektiv illuziyalardan kənarda
saxlayır. Əlbəttə, belə hallarda şeir janrına
xas rəmzləşdirmə daha qabarıq üzə
çıxır..."
Mən mərhum şairimiz Əli Kərimin "Vəsiyyət"
şeirini dəfələrlə oxumuşam, bir insan itkisnin
ağırlığını dadmışam. Şairin
uşaqlarına öyüdüdür. Atam
ağır xəstə olanda, son dəqiqələrində
bizə vəsiyyət elədi. Müəllim-pedaqoq
vəsiyyəti idi. Məmməd Arazın
"Vəsiyyət"ində fəlsəfi motiv qara rəngi
işıqlandırır, kədər bu rəngə
boyanır və elə bil şairin ömründən
keçmişdir. Allahverdi Eminov sual verir: - Bəs nə
üçün qara rəng? Bəlkə rəmziləşdirilmişdir
bu rəng? Bəlkə qara torpağa
haçansa qovuşacağı üçündür? Həqiqətən, bu sualların məna
yükü vardır.
...Mən
o rəngi sevərdim,
Boynu
bükülü dərdim,
Pardaxlı
sevincim
O rəngdə
geyinərdi.
Mən o rəngi sevərdim.
Rəngdən
danışan A.Eminov şairdə "gecə" məfhumuna
öz münasibətini bildirir və yazır ki, Məmməd
Araz poeziyasında "gecə" nə sirdir
qırmızı xətlə keçir? Gündüzlər
daim hərəkətdə, insanlar qaynaşmada, beyinlər
düşüncədə - bu "üçlük"dən
sonra gecə həyatı başlayır. Gecə növbəsində
çalışanlar üçün nə fərqi:
qaranlıqdakı ulduzlar, bədirlənmiş, Ay, haralardasa
uçan quşların mürgüsü hey təkrarlanır,
şairin gecəsi isə romantik ovqat gətirir, qələm vərəqləri
görüşə çağırır...
"Məmməd
Arazın poeziyası"nda birinci fəsli müəllif
"Məmməd Araz: şeirdən poeziyaya yol"
adlandırmışdır. Belə təxmin elədim
ki, şeir ayrılıqda, ümumi kontekstdə götürəndə
hələ poeziya deyil. Poeziya ötəri
hisslərin misralarda inikası deyil - bu, şeir nümunələridir.
Poeziya bütöv ədəbiyyatın tərkib
hissəsidir, ən kübar sənətdir. Allahverdi
Eminov Məmməd Araz poeziyasında bu nüansı axtararaq,
"Ömür" şeirini xatırladır:
Bir
gün həyatımda yellər qopacaq,
Ömür öz tağından salacaq məni.
Neçə
il üstündə gəzdiyim torpaq
Bir gün də qoynuna alacaq məni.
Qəbrimdə
göyərən otları külək,
Yayıb göyərdəcək dərədə,
düzdə.
Bəlkə
sinəm üstə bitən bir çiçək,
Gəzəcək nə qədər sinələr
üstə.
Ömür
də bir borcdur əlli il, yüz il,
Bədbəxtdir
az yazıb, çox yaşayanlar.
Şair
dost, ömrünü yaşında deyil,
Yazdığı nəğmənin özündə
axtar.
Məmməd
Araz poeziyasını öz tənqidi - analitik üslubunda təhlil
edən müəllif şeirdə assosiasiyanın əsas
psixoloji faktor olduğunu nümunələrlə oxucuya
çatdırır: bu cəhətə hər ədəbiyyatşünas
diqqət yetirmir, ona görə ki, poetik qavrayışın tələbindən
az məlumatlıdırlar, yaxud xəbərsizdirlər.
Allahverdi Eminovun qeydi: "Bu amil keçmişi
xatırladır, qavrayış zamanı qonşuluq,
oxşarlıq, əksilik bağlılıqların
formalaşması təşkil edir. Şübhəsiz,
poetik qavrama aparıcıdır. Belə
ki, poetik qavrayışın məzmunundan asılı olaraq
faktlar, hadisələr başqa bir cisimlərlə, əhvalatlarla
qarşılaşdırılır, müqayisələr
aparılır". Və şairin "Mən
tələsmirəm", "Unudulmuş tək məzar",
"Şair, nə tez qocaldın sən" kimi - unikal Səməd
Vurğun poeziyasından təsirlənmiş, gözəl
şeirlər qələmə almışdır. "Sən tələsmədin", "Müqəddəs
məzar" şeirləri bu gün də poetikliyini
saxlamışdır.
Məmməd Araz poeziyasında İnsan fenomen varlıq
kimi tərənnümünü tapır, o, hansı peşədə,
sənətdə olursa xalqına xidmət etməyə
borcludur. Belə hisslərdən "Tarixçi alimə"
adlı şeirini 1983-cü ildə çap etdirdi. Şeirin poetikası xeyli mətləblərdən
soraq verir. Xatırlayıram ki, Məmməd
Araz geoloq olsa da, savadlı, mütaliəçi, elmlə
maraqlanan idi, sözünü alimlərlə
bölüşürdü, ideyalarını poetik dilə
çevirirdi. Filosof Helvetsinin fikridir ki,
aydın və səmimi ideyaların sahibi olmaq azdır, bu
ideyaları başqalarına çatdırmaq
üçün həm də aydın ifadə
bacarığı lazımdır. Bəli, şair bu
şeirində bu tələbi gözlədi:
Tarixə
dəyməsin yalan barmağı,
Haqqım yox quşun da haqqını danam.
Mən
öz keçmişimə heykəl yonmağı
Alnıma
yazdıran oğullardanam...
Şeiri oxudum A.Eminovun təhlilindən sonra. Mən onu da sezdim ki, Məmməd
Arazı ən çox narahat edən tariximizə qara yaxan
tarixçilərdir və quraşdırılan
"tarixçə"dir ki, məsələ beynəlxalq səviyyəyə
qaldırılmışdır. 1983-cü il,
daşnak xülyaları hələ ortaya
atılmamışdı, amma iş qeyri-leqal
formalaşırdı, "sapı özümüzdən
olanlar"da yox deyildi.
Allahverdi
Eminov kütləviləşən biganəliyin Məmməd
Arazın poeziyasında tənqidini qabarıq verib, şairin
"Biganələr iqlimində", "Məndən
ötdü, qardaşıma dəydi", "Ərim gəldi
qalası", "Ağ şəhərli qapılar" və
başqa şeirlərinin poetikasına varır.
Monoqrafiya
müəllifinin Məmməd Araz
yaradıcılığına verdiyi qiymət obyektivdir, bəzi
ədəbiyyatşünaslar kimi tərəfgirlik yoxdur:
"Məmməd Araz üçün poeziya bir taledir, ürəyinə
sirlərini açmasıdır, ənənəvi mənada
istiladır! Poeziya insanla dünya, kainat və təbiəti
oyadan möcüzədir. Poeziya insanları
insanlığa çağırır" - yazır və
şairdən "Bir axşamım balladası" şeirindən
son misraları nümünə gətirir:
Ey ilham pərisi,
varsansa əgər,
Bu axşam üstümə qanadını gər.
Mənə
məhəbbətli bir nəğmə gətir,
Məhəbbət imzalı bir namə gətir.
Oxuyum,
oxuyum, o yarım üçün,
Onu cehiz verim qızlarım üçün.
İlahi,
qəlbimə bir sevgi göndər,
İlahi,
yazıqdır məni sevənlər...
"Bu hissi necə verər adi bir şair? Mümkünsüzdür! Bu şeirin "xasiyyəti" elə səslənir
- o, oxucuları ilə sərt davranmağı bacarmaz, hakimiyyətinə
diktə etməz. Şeir bitmir axı, son
nöqtə formaldır, keçmişini dartıb gətirir
və gələcəyə aparır". - A.Eminovun poeziyaya
həssas münasibəti. Xatırlayıram ki, yalnız bu
şeirin poetikası haqqında bir neçə il əvvəl o, "Ədalət" qəzetində
silsilə məqaləsini çap etdirmişdi. Bu o deməkdir ki, Allahverdi müəllim böyük
şairimizin poeziyası ilə çox-çox əvvəllər
də maraqlanmış, nəhayət, "Məmməd
Arazın poeziyası" fundamental monoqrafiyasını hasilə
gətirmişdir.
Allahverdi Eminovun elmi təhkiyəsi orijinal üslubu ilə
seçilir, bir şeirin fəlsəfəsinin incəliyinə
qədər gedir, hər halda oxuyuruq. Eləsi də olur ki,
gücü çatmayan şairə xüsusilə,
girişir, kiçik məqalədə 80-100 və daha
çox misralar verir, bəs tənqidçi sözü?
Məncə, birinci olaraq şairin xarakterini,
mövzusunu, üslubunu "tutasan" ki, obyektiv fikir deyəsən.
Sonra paralellər aparasan. Mənim
tədqiqat sahəm dilimizin tarixindən müasir
dövrümüzə qədər poeziya nümunələrilə
tutuşdurmalar zəminində aldığım nəticələrdir.
Şairlərin poetikasını fərqləndirirəm.
Belə yanaşma imkan verir ki, poeziyanın ilahi
vəh olduğunu fikrən təsdiq edəsən. Məsələn,
tənqidçi - müəllif, Məmməd Arazda insan
konsepsiyasına şairin fəlsəfi yanaşması
baxışı ilə yanaşır və yazır: "Məmməd
Arazın poeziyasında insan konsepsiyasını yaratmaq (elmi
aspektdə yox) arzusu (məqsədi) ilk
yaradıcılığından özünü göstərmişdi
və çalışmışdı insan
davranışının məntiqini daha yaxşı dərk
etsin, amma o da bəllidir - bu, başdan-ayağa sirdir, xislətindən
doğulur. Şair insanı dünyəvi dəyərlərdə:
xeyirxahlıq, səmimilik, nəfsi tox... kontekstində
görürdü". Və şairin poeziyasının bəzi
nüanslarını açıqlayır: "Mən səni
taparam", "Professor Gilə məktub", "Nobel
mükafatı", "Qarabağ düzü", "Araz
üstə Çinar gördüm", "Azərbaycan
dünyam mənim" və sair şeirlərin nümunələrində
babaların uzaq əsrlərdən gələn
hayqırtısını eşidirik:
Qoy bu günün düşməni də
At çapmasın harın-harın.
Torpaq altda gizlətmişik,
Gur səsini babaların.
Monoqrafiyada Allahverdi Eminovun Məmməd Arazla bağlı bir ədəbi tezisilə qarşılaşdım: "Məmməd Arazın poeziyası polifonik olduğu qədər də "modern"dir, əgər sənət və ədəbiyyat ölməzdirsə, onun bir qolu-budağı olan poeziyaya da həmin səlahiyyət verilmişdir... Şair onun üçün gerçək, gözəl və ölməzlik pəncərəsindən görünmüşdür. Belə baxış heç zaman "modern" naminə əsər üçün darıxmamışdır. Şeirdirsə insan adına, cəmiyyət adına, inkişaf adına yazılmalıdır. Başqa necə olardı, əgər poeziya sənət üçündürsə cəmiyyətdən, insan fenomenindən bəhs etməməlidir, reallıqdan uzaq olmamalıdır. Belə əsərlər dövrlər üçün moderndir". Tamamilə haqlıdır.
Müəllif hər iki anlayışla əlaqədar ədəbi mübahisə açmır, lakin şairin yaradıcılıq mizanlarını təhlilə cəlb edir. "Şeirim", "Şeirə gətir", "Şair vüqarı", "Poeziya, poeziya", "Mən bir zaman şair idim" və s. şeirləri geniş, poetik aspektdə təhlil edir. Mən bu şeirlərdə onu da hiss etdim ki, poeziyanın poetik obrazı şairdir, şairin "Mən"idir.
Allahverdi Eminov Məmməd Arazın poeziyasının dili və üslubu haqqında, mövzu dairəsi barədə geniş danışmışdır, orijinallığını xüsusi vurğulamışdır. Plastiklik, proporsiyalılıq xüsusi səslənir. İlk dəfə olaraq şairdə "patetiklik" anlayışının mahiyyətini müsbətə əsaslandırır: "Patetiklik estetik kateqoriyadır və həyəcanlı, ehtiraslı mənanı verir, həyatın dönüş anında mühüm qərar etməsilə bağlı yaranan güclü hisslərin təsir bağışlaması kimi də səciyyələnir". Bu qənaətlə bir dilçi olaraq ra-zılaşıram, alimin ədəbi-bədii dünyagörüşünün üstünlüyü ilə əlaqələndirmək istərdim.
"Məmməd Arazın poeziyası" monoqrafiyası şairin yaradıcılığı haqqında ilk geniş tədqiqat əsəridir, ümumiyyətlə, şairin poeziyası kontekstində atılan layiqli addımdır. İntəhasız və gərgin zəhmətin nəticəsidir.
Etiraf edim ki, son illərdə belə səpkili monoqrafiya oxumamışam, yazılanlar da seyirçi, qeyri-estetik, biçimsiz əsərlərdir.
İndi, həqiqəti deyən yaşımız və zövqümüz yetişib.
Nizami
XUDİYEV
Professor,
Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2019.- 1 may.- S.17.