Yeniyetmə
istedadından zəhmətkeş peşəkarlığına
"İstedadsız insan yoxdur" deyirlər, ancaq onu
demirlər ki, istedadın çoxluğu-azlığı,
ağırı-yüngülü, dəymişi-kalı da
var. İstedad var ki, yaradır-qurur, istedad da var ki,
yaradılanı dağıdır, qurulanı uçurur.
İstedad var, tez parlayıb, tez də sönür. İstedad var, kökü
yerin dərin qatlarında olan bulaq kimi axdıqca axır...
Yazıçı-jurnalist
Rafiq Hacıyevin
istedadı zəhmətkeş (və hər
yönü ilə yaradıcı, qurucu!) istedaddır. O, bu dünyaya
1954-cü ildə ziyalı ailəsində gəlib.
Uşaqlıq, yeniyetməlik illərində, xüsusilə
bizim hər birimizin "ilk universiteti" olan orta məktəb
mühitində sübut edib ki, onun ən azı üç sahədə
təbii istedadı var: rəsmdə, musiqidə və ədəbiyyatda.
Əlbəttə, hər üç istedad təmayülünün bir yeniyetmədə təzahürü
öz-özlüyündə böyük xoşbəxtlik sayıla
bilər, ancaq Rafiq bu xoşbəxliklər
içərisindən birini seçməli idi. O da sözü -
jurnalistikanı seçdi... Orta məktəbin son siniflərində
oxuyanda artıq rayon qəzetinin ştatdankənar müxbiri kimi o yaşda hər
kəsə qismət olmayan mötəbər bir vəzifə
daşıyırdı. Və 1975-ci ildə Azərbaycan (indiki Bakı)
Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsinə daxil
olana qədər mətbəədə
həm çapçı işləmiş, həm də
linotipçiliyi, mürəttibliyi öyrənmişdi. Yəni
jurnalist sənətinin "mətbəx"i ilə elə əvvəlcədən
tanış olmağa imkan
tapmışdı.
Jurnalistika
fakültəsində təhsil aldığı illərdən
Rafiq Hacıyev respublikanın baş mətbuat orqanı olan
"Kommunist" qəzetində çalışmış,
müxbirlikdən məsul katibliyə qədər əmək-yaradıcılıq
yolu keçmiş, 1986- cı ildə Azərbaycan KP MK-nın
nümayəndəsi kimi Laçın rayonunda çıxan
"Laçın" qəzetində uzunmüddətli
yaradıcılıq ezamiyyətində olmuşdu... Qəzet
işinə dərindən yiyələnən jurnalist ölkəmizin
müstəqillik uğrunda mübarizə apardığı 1991-1993-cü illərdə
həmin mübarizənin ön sıralarında gedən
"Azərbaycan", "Həyat"
qəzetlərində məsul katib, "Vətən" cəmiyyətinin
orqanı "Odlar yurdu" qəzetində baş redaktor kimi
fəaliyyət göstərmiş, 1993-1995-ci illərdə
AZƏRTAC-ın müxbiri və buraxılış redaktoru olmuşdur. 1995-ci ildən
Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorluğu mətbuat mərkəzinin
məsul əməkdaşı olan Rafiq Həcıyev həm də
ali hüquqşünaslıq təhsili
almış, Bakı Dövlət Universitetinin hüquq
fakültəsini bitirmişdir ki, bu, onun, hər şeydən əvvəl,
çalışdığı işə məsuliyyətli
münasibətinin göstəricisi, peşəsinə peşəkar
ehtiramının təzahürüdür. Və elə həmin peşəkarlığın,
məsuliyyətin nəticəsidir ki, Rafiq Hacıyevin müəllifi
olduğu yüzlərlə irili-xırdalı yazıların
janrından asılı olmayaraq hamısının dəqiq
ideya təyinatı, informativ enerjisi, estetik təsir
gücü var. Nədən yazırsa yazsın, əvvəlcə
mövzunun mahiyyətinə varır, məzmun-mündərəcəsini
dərindən öyrənir, yalnız ondan sonra əlinə qələm
alıb sözün ağır-yüngülünü,
polifoniyasını, başlıcası isə spektrlərini
seçməyə
başlayır. Və onun təhkiyeyi-kəlamında
söz təkcə mənası ilə yox, həm də musiqisi, rəngi
ilə - istedadla peşəkarlığın vəhdətində
zühur edir.
Təsadüfi
deyil ki, tanınmış jurnalist Müsəllim Həsənov
öz həmkarı və dostu Rafiqin altmış illik
yubileyinə həsr elədiyi məqaləsini "Gözəl
rəssam da ola bilərdi, istedadlı xanəndə də...
amma taleyini həmişəlik jurnalistikaya bağladı"
adlandırır.
Rafiq
Hacıyevin istedadı ilə peşəkarlığının
harmoniyası barədə tanınmış ziyalılar
çox maraqlı fikirlər, mülahizələr söyləmişlər. Cəmil
Əlibəyov, Ramiz Məmmədzadə, Səyavuş Sərxanlı,
Allahverdi Eminov, Şakir Yaqubov, Tofiq Abdin...
Görkəmli
şair, publisist Vaqif Bəhmənli hələ neçə
illər bundan əvvəl yazmışdı: "Rafiq
Hacıyev Azərbaycan mətbuat aləmində beş-altı
professionaldan biridir. Mən bu sözləri tam səmimiyyətlə
deyirəm. Və
bilirəm ki, fikrimə şərik
çıxanlar çox olacaq... Hər hansı bir qəzet, nəşr
canlı orqanizmdir, onun doğuluşunda, dünyaya gəlib
yaşam qazanmasında elə bir məqam yoxdur ki, Rafiqdən
gizli qalsın..."
Rafiq jurnalistikanın "mətbəx"inə nə
dərəcədə bələd olmuşdusa,
hüquqşünaslığın "mətbəx"ini də,
demək olar ki, o səviyyədə mənimsəyə bildi.
Nə qədər
paradoksal olsa da, tarix
boyu hamı hakim, müstəntiq olmağa can
atır, ancaq hamı nə vaxtsa müttəhim
kürsüsündə oturur... Nə "Əhdi-ətiq"in,
nə "Əhdi-cədid"in, nə də "Qurani-kərim"in
məntiqində hakim-müstəntiq insan yoxdur, yalnız insan-müttəhim var. Hətta Roma
hüququ insana "ittihamçı" statusu verəndə
həmin "ittihamçı"nı müdafiə edən bütöv bir "sistem"
yaratmağa məcbur oldu...
Ən böyük istintaqçı, ən böyük
ittihamçı isə jurnalistdir. Çünki jurnalistin nə
günahı olur, nə də bilavasitə cəza vemək
imkanı...
Əlbəttə,
Rafiq Hacıyev, ilk növbədə, jurnalistdir, ancaq
jurnalistliyin ən azı üç sahəsində peşəkar
fəaliyyət göstərir: jurnalist-hüquqşünas,
jurnalist-sənətşünas və
jurnalist-yazıçı.
"İstintaqı
peşəkarlar aparır" (1999) jurnalist-hüquqşünas
Rafiq Hacıyevin ilk kitabı olsa da, təcrübəli qələmin
məhsulu kimi müəllifinə kifayət qədər
böyük şöhrət gətirdi. Hər şeydən əvvəl
ona görə ki, Rafiq prokurorluq işinin təfərrüatlarını təfsilatına qədər
öyrəndi, ikincisi isə, onun qələmi publisistik kəsərini
itirmədən bədii təhkiyəyə keçmək
ustalığına yiyələndi.
Əməkdar
jurnalist Rəfael Nağıyev kitaba yazdığı ön
sözdə deyir ki, "Rafiq Hacıyevin qəhrəmanları
cinayətkarlar deyil, cinayətkarları ifşa edən, cəmiyyətimizin
belələrindən təmizlənməsi üçün
var qüvvəsini əsirgəməyən müstəntiqlərdir,
prokurorlardır, polis əməkdaşlarıdır. Rafiq
Hacıyev hər cinayəti ona görə təfərrüatı
ilə təsvir edir ki, hüquq-mühafizə orqanları
işçilərinin məharətini daha geniş və əhatəli
şəkildə işıqlandırsın.
... Oçerklərin əksəriyyəti qəzetlərdə
dərc olunmuşdur. Onları kitab
üçün hazırlayarkən müəllif
düzgün, mən deyərdim ki, nəcib hərəkət
etmişdir - hüquqşünasların adlarını
olduğu kimi saxlamış, cinayətkarların
adlarını isə dəyişmişdir. Axı onların bəziləri həyatdan
köçmüş, bəziləri islah yerlərindən
qayıtdıqdan sonra faydalı əməyə
qoşulmuş, çoxu öz əməllərindən
peşman olmuşdur. Üstəlik,
oğul-uşaqları var".
Əlbəttə,
publisistikanın öz, ədəbiyyatın da öz
qanunları var. Jurnalistdən fərqli olaraq yazıçı hadisələrin (və
zamanın!) fövqünə daha çox qalxmalı,
böyük ideallar naminə güzəştə getməyə
qadir olmalıdır. Odur ki, "İstintaqı peşəkarlar
aparır" haqqındakı məqaləsində Səyavuş
Sərxanlı doğru deyir ki, "müəllifin qələmindən
mərhəmət damcılayır"...
Rafiq cinayətkarı
bağışlamır, cinayətə gətirib
çıxaran "maraqlar"ın iqtisadi, sosial, mənəvi
mahiyyətini ortaya çıxarmaq üçün nə qədər
mümkündürsə o qədər "dərinlər"ə
gedir. Ancaq unutmur ki, "İstintaqı peşəkarlar
aparır"da o,
müstəntiq deyil, jurnalistdir,
yazıçıdır..
"Müstəntiq"
oçerkində də müstəntiqin yox, insanın
obrazını yaradır...
"...Alqış
sədaları onu xəyaldan ayırdı. Baş prokuror
sözünü bitirirdi:
-
Ümidvar olduğumu bildirmək istəyirəm ki, Sizin
keçdiyiniz böyük həyat yolu, biliyiniz və zəngin təcrübəniz
ölkəmizdə qanunçuluğun möhkəmləndirilməsi,
gənc nəslin tərbiyəsi işinə bundan sonra da xidmət
edəcəkdir...
Yaşı yetmişi haqlamış Ağaverdi Abbasov
cavab nitqində çox danışmadı. Kövrəlmişdi.
Xoş sözlərə
görə təşəkkür etdi və axırda dedi:
- Nə
yaxşı ki, birlikdəyik. Nə yaxşı ki, siz
varsınız"...
Bü
sözləri demək Ağaverdi Abbasovun, qələmə
almaq isə Rafiq Hacıyevin insanlığı, humanizmidir... Nə
edək ki, İnsan İnsanı ittiham etməyə məcburdur.
Tanrının özü uzaqlarda, səbri isə yüzlərlə
insan nəslinə bəs edəcək qədər
böyükdür!..
Bəlkə
də, İnsanı müdrik yox, sənətkar edən onun səbirsizliyi,
hövsələsizliyidir...
Mən
neçə illərdir ki, "Ədalət"də,
"525-ci qəzet"də Rafiqin böyük sənət
adamları haqqında olduqca böyük eşqlə, məhəbbətlə
yazdığı məqalələri oxuyuram... "Mən elə
maestroyam ki...", "Əhsən sənə, Əhsən!..",
"Novator", "Ürəyi alovlu Əhsənlə ərköyün
Qədirin sənət möcüzəsi",
"Barmaqların dilində oxunan nəğmələr..."
Bu yazıların hər biri mükəmməl sənətşünaslıq
əsəridir...
Böyük
Rəsul Rzanın "Rənglər" silsiləsi barədə
az yazılmayıb, ancaq Rafiqin
yazısı öz analitik təhlil metodu, ideya-estetik ümumiləşdirmələrilə
yenidir. Və mütəvaze iddia ilə qələmə
alınmış bu essenin, demək olar ki, hər cümləsində
müəllifin ədəbiyyata, musiqiyə, rəssamlığa
dərindən aşinalığı duyulur:
"Bu
düşüncələrimdə poeziyanın novator
bayraqları kimi xalqımızın qəlbində yaşayan
qüdrətli "sözlər sərkərdəsi"nin -
"rənglər nəğməkarı" maestronun öz
poetik "Rənglər" deyimlərində "kimsənin
çalmadığı telləri" musiqinin dili ilə verməyə
çalışdım.
"Rənglər"in
ifadə etdiyi sevinci, kədəri melodiyanın cazibədar
palitrası ilə "göstərməyə" və
onları duyğularla, düşüncələrlə və
xəyallarla bağlamağa can atdım..."
Rafiq dərk
etdiklərini heç kimlə paylaşmaq, öz
duyğularına heç kimi şərik etmək iddiasında deyil,
ancaq onun inamlı izharları israrla təlqin edir ki, onun
düşüncələri ilə
paylaşa, duyğuları ilə şərik olasan...
"Ədalət"in
son saylarında gedən "Şəhrizadın... Tarzən
Ramiz Quliyev nağılı"nın janrını müəllif
oxunuşca daha şirin, daha mənalı "Min bir gecə"
hekayələrinin üslubuna
salınmış lirik süjetlər kimi müəyyən
edir. Və bu "süjetlər"də zəmanəmizin
görkəmli sənətkarının yaradıcılıq
tərcümeyi- halına elə bir miqyaslı fəlsəfi-poetik
işıq tutulur ki, elə bil Ramiz Quliyevin tarla dediklərini
Rafiq Hacıyev qələmlə deyir. Orta əsrlər
şərq-müsəlman eposunun dünya şöhrətinə,
min illik poetexnoloji təsir təcrübəsinə əsaslanan
müəllif yeni
bir epos - Ramiz Quliyev nağılına rəvac verir...
"Ramiz Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında müstəsna xidmətləri olan çox
böyük sənətkardır. O, Tanrı vergisi olan dünya
şöhrətli ifaçı, təkrarolunmaz səhnə
ustalığı və unikal musiqi duyumuna malik tarzən,
planetin ən yaxşı simfonik orkestrləri ilə misilsiz
uğurla çıxış edən virtuoz musiqiçidir.
Dünyanın
ən mötəbər səhnələrində Azərbaycan
incəsənətini təmsil etmək hüququ
qazanmış Ramizin hər bir konserti böyük mədəniyyət
hadisəsi olaraq onun fitri istedadının yeni
çalarlarını aşkar edir"...
Bu publisistik "təhkiyə sxematizmi"ndə mən Rafiqin hıçqırıqlarını eşidirəm...
Əlbəttə, Ramiz Quliyevin tarından danışanda gərək söhbəti Qarabağdan başlayasan. Və Şəhrizadın "ifa"sında Rafiq Hacıyev nə qədər Ramiz Quliyevdən danışırsa, az qala o qədər də Qarabağdan deyir.
Rafiq Hacıyevin həm təbii istedadı, həm yaradıcı peşəkarlığı, həm də zəhmətkeşliyi həmişə yüksək qiymətləndirilmişdir. O, Azərbaycan Jurnalistlər, Yazıçılar, Hüquqşünaslar Birliklərinin və Rəssamlar İttifaqının üzvüdür. Jurnalistlər Birliyinin Həsən bəy Zərdabi, Yazıçılar Birliyinin Cəfər Cabbarlı və Rəsul Rza Ədəbi Mükafatlarına layiq görülmüşdür.
İgid oğul dayısına çəkər deyərlər. Raifq dayısına yox, dayılarına çəkib... Dayılarından biri "Gənc işçi"nin məsul katibi, iki dəfə "Kommunist"in, İranda çıxmış "Vətən uğrunda" qəzetinin baş redaktoru, Azərinformun baş direktoru, Azərbaycan KP MK-nın Təbliğat və təşviqat şöbəsinin müdiri, uzun illər isə Azərbaycanın Xarici Ölkələrlə Dostluq və Mədəni Əlaqələr Cəmiyyəti Rəyasət Heyətinin sədri olmuş, onlarla kitablar müəllifi Rza Quliyev, digəri isə Naxçıvan MSSR-in Xalq Maarif Komissarı, Azərbaycan SSR Xalq Maarif Komissarının və Ədliyyə Nazirinin müavini, "Kommunist" nəşriyyatının direktoru, sonra isə SSRİ Silahlı Qüvvələri Baş Siyasi İdarəsində şöbə rəisi olmuş, bir çox kitablar müəllifi Həsən Quliyevdir. Hər iki görkəmli ictimai xadimin şəxsiyyəti, heç şübhəsiz, Rafiqin taleyinə təsirsiz qalmamışdır... Ancaq bir məsələ də var ki, hər kəs öz taleyini nəticə etibarilə özü yaradır...
Rafiq Hacıyevi tanıyanlar yaxşı bilirlər ki, o, həmişə iş başındadır, öz tərcümeyi- halını hər gün, hər saat zənginləşdirməyə köklənmiş bu dəyərli ziyalının qələmi heç vaxt dayanmır. O, Azərbaycan prokurorluq orqanı əməkdaşlarının çətin, eyni zamanda, şərəfli işindən bəhs edən iki roman, iki povest və əlli sənədli hekayədən ibarət üç cildliyi, "Başsız qadının sirri..." romanı üzərindəki yaradıcılıq işini yekunlaşdırmış, görkəmli tarzən Əhsən Dadaşova həsr edilmiş "Əhsən sənə, Əhsən!.." kitabını isə çapa təqdim etmişdir.
Və bunlar hələ, necə deyərlər, aysberqin üzdə olan hissəsidir... Rafiqin yaradıcılıq planlarının, heç şübhə etmirəm ki, bitib-tükənməz alt qatı da var...
O istedad ki, Tanrıdan gəlir, insanı bütün həyatı boyu müşayiət edir. Və heç vaxt sönmür... Rafiq Hacıyevin yeniyetməlik illərindən özünü göstərən rəssamlıq, musiqi və ədəbi istedadı altmış beşdən yetmişə getdiyi müdriklik yaşında da gənclik təravəti ilə onun yaradıcılıq axtarışlarının miqyasına (və məhsuldarlığına!) təravət verməkdə davam edir...
Nizami
CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2019.- 1 may.- S.10.