Tarixi sənədlərin
dili ilə...
"... BİR DAHA EHSAN XANIN ŞAİR QIZI QONÇABƏYİM HAQQINDA” YAZISI İLƏ BAĞLI DÜŞÜNCƏLƏRİM
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Hafiz əmi Makinski familiyasını yox, niyəsə Rəşidov
familiyasını yazdırırdı. O, mənim atamın
yaxın tanışı idi. Hərdən bir
yerdə çay içirdilər. Şairə
Qonçabəyimə ithaf etdiyim "Könül ahı"
hekayəsini oxumuşdu və bizdə də bu haqda
danışırdı. Mən heç
vaxt bilmirdim ki, o, Şükür xan Makinskinin oğul nəvəsidir.
Çünki sovet illərində ağsaqqallar
cavanlara özlərinin keçmişləri haqqında təhlükəsizlik
orqanların qorxusundan ətraflı məlumatlar vermirdilər.
1937-ci illərin dəhşətlərini
yaşamışdılar. Elə onun
atası Rəşid xanı 1925-ci ildə M.C.Bağırov
Naxçıvanda olarkən həbs etdirmişdi. Bilmirəm o, bunları bilirdi, ya yox.
Bu haqda mən 2002-ci ildən başlayaraq arxivlərdə
sənədləri öyrənərkən bildim. Ona görə
təəssüf edirdim ki, artıq Hafiz əmi sağ deyildi.
Mən tarixi arxiv sənədlərini araşdırarkən
canlı arxiv olan Zərri xanım Muradhasilovanın, Matan
xanım Nəsirbəyovanın, Tükəzban xanım
Qardaşbəyovanın, şair Müzəffər Nəsirlinin
(Nəsirbəyovun), tarixçi alim Əli Əliyevin və
digərlərinin həyatdan köçmələrinə təəssüflənirdim.
Bunlar hamısı təəssübkeş azərbaycanlı,
naxçıvanlı idilər. Arxiv sənədlərini
də işləmək üçün canlı arxivlər
lazımdır. Mənim
axtarışlarımda belədir, başqalarını bilmirəm.
Hafiz əminin dediklərinin hamısını
yazmamışam o məqalədə. Hekayədə onun nənəsinin
şairə olduğunu yazmağımı qəbul etmirdi.
Buna görə də ona inanmamışdım.
Çünki mən də hamı kimi şairə
Qonçabəyimin Ehsan xanın qızı olduğunu
bilirdim. 2004-cü ildə Moskvada Rusiya
Dövlət Hərbi Tarix Arxivində işləyərkən
Şükür xan Makinskinin sənədində oxudum ki, onun həyat
yoldaşı I Ehsan xanın qızı Lalabəyim olub.
Və çox dəqiqdir: Lalabəyim şairə olmayıb.
Qonçabəyim onun təxəllüsü ola
bilməz. Lalabəyim Ehsan xanın qızı
olduğundan onun haqqında xeyli məlumatlarım var. Həyatda
məntiq deyilən bir şey də var. I
Ehsan xan vəfat edəndə (1846-cı ildə) Lalabəyimin
ata nəvazişinə ehtiyacı vardı. Gürcü şairi Nikoloz Barataşvili Qonçabəyim
adlı şairəni görəndə yazır ki, 18
yaşı var, ailəlidir. Nikoloz
Naxçıvanda işləyərkən Lalabəyim 6
yaşlı bir qızcığaz idi. Lalabəyim
Naxçıvanskaya haqqında ayrıca bir yazım olacaq.
Əgər
Tbilisdəki Gürcüstan Milli Arxivindən tapılan sənəd
olmasaydı, mən fikirləşərdim ki, Ehsan xanın
qızı Sonabəyim bəlkə də
yazdığımız şairədir və Qonçabəyim
onun təxəllüsüdür.
Amma rast gəldiyim arxiv sənədi hər şeyi dəyişdirdi. O sənəddən sonra iki
istiqamətdə axtarışlarımı öz
marağım daxilində apardım. Uzun-uzadı
yazmaq istəmirəm. Çünki məqalələrimdə
(I Ehsan xanla bağlı) bu məsələyə münasibətimi
bildirmişəm. Paşa ağa ilə
Paşa bəy Kəngərli eyni adamlar deyillər. Hər ikisi I Ehsan xanla yaxın münasibətlər
saxlayıblar. Amma I Ehsan xanın şəriki
Paşa bəy Kəngərlidir. Onlar
Əlincə mahalının Aşağı Camaldın və
Yuxarı Camaldın kəndlərinin şərikli sahibi
olublar. Sənədlərdə Baş və
Ayaq Camaldın yazılıb.
Arxiv sənədində adları çəkilən
Ağabəyim və Qonçabəyim Paşa bəyin
qızlarıdır. Həmin sənədində foto surətini
çap etdirmişəm ki, mübahisələrə son
qoyulsun.
Axtarışlarda heç bir ziyanlı ziddiyyət
yoxdur.
Gürcüstan arxivindən tapılan sənədin əhəmiyyəti
ondadır ki, şairənin taleyinə doğru-dürüst
işıq tutur, əgər orada yazılan Qonçabəyim
şairə Qonçabəyimdirsə! Bunu mən Kəngərli
tayfasının
xan və bəy (vəkil) qollarının nəsil
şəcərələrini işləyərkən həmişə
diqqətdə saxlamışam. Əgər
müasir şəcərələri işləyənlər
informatorlara istinad edirlərsə, biz əsasən arxiv sənədlərinə
üstünlük vermişik. Bunun bir
çox səbəbləri var. Həmin səbəbləri
şəcərə yazanlar bilirlər.
Paşa ağa Kəngərlinin də nəsil
budağı axtarılıb. Bunda pis heç nə
yoxdur. Çünki tədqiqatçı
alim, ədəbiyyatşünas, tərcüməçi D.Əliyeva
1969-cu ildə "Elm və həyat" jurnalında"
(1969) "Qonçabəyim" adlı maraqlı məqaləsində
fotonun Əsəd ağa Kəngərlinin məşhur, tarixi
albomundan tapdığını yazıb. O alboma baxmaq mənə
də qismət olub. Bu foto haqqında digər
yazılarımda izahat vermişəm.
Bir çox arxivlərdə axtarışlar aparan tədqiqatçılar
bəzi səhvləri görürlər və izahlı olaraq
düzəldirlər. Məsələn, general İsmayıl
xanın qızının adı Rusiyada olan arxivlərdə,
"Xadır xanım" yazılıb. Mən
özlüyümdə bununla razılaşmadım. Çünki Naxçıvanda yaşayıram.
Burada Xadır adı qadınlara qoyulmaz.
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Dövlət Arxivində,
Gürcüstanın Milli Arxivində tapılan sənədlərdə
onun anasının adı Xırda xanım kimi yazılıb. Surətini yazımda yerləşdirdiyim arxiv sənədində
oxucular "Xırda xanım" yazıldığını
görə bilərlər. Deməli, onun
qızının da adı anasının adını
daşıyıb. Belə misallardan
çox gətirmək olar.
Qayıdaq mətləbə. Paşa ağanın sənədləri
ilə tanışlıq göstərdi ki, mənim
ehtimalım özünü təsdiqləmir. Yəni
şairə QonçabəyimPaşa ağanın qızı
ola bilməz. Tutaq ki, onun elə adlı
qızı olsa da, həm də Paşa ağanın oğul və
qızlarının sayı ikidən çoxdur. Arxiv sənədində var ki, Paşa bəy Kəngərli
I Ehsan xanın şəriki olub. Çox sənədlərə
baxandan sonra Paşa bəy Kəngərli adına
rast gəldim. Özü də I Ehsan xanın
yaşadığı dövrdə. Bu ad
Əlincə mahalında yaşayan kəngərlilərin
siyahısındadır. Vaxtım olduqca bunu da
yoxlayırdım ki, kimin varisidir və s. Qeyd edim ki, əvvəldə
söhbət açdığımız Paşa
ağanın varisləri ilə mənim münasibətlərim
var. Mərhum tədqiqatçı D.Əliyevanın həyat
yoldaşının anası Günəş xanım da
(Naxçıvanda hamının ehtiram bəslədiyi müəllimə
olub) Əsəd ağanın qızıdır. Mənim ən yaxşı yazılarımdan biri
Dilarə xanıma və onun rəfiqəsi gürcü alimi,
şairə Leyla Eradzeyə ithaf olunub. Onların
ikisini də şəxsən tanıyırdım.
I Ehsan xan siyasi xadimdir, məşhur hərbçidir. Və mən
həyatımın çox illərini onun sənədlərinin
axtarışlarına sərf etmişəm ki, həqiqət
ortaya çıxsın. Ona atılan,
yazılan böhtanlara son qoyulsun. Bunun üçün
yüzlərlə arxiv sənədləri oxumaq, dövrü
öyrənmək, digər sənədlərlə
tutuşdurmaq və s. lazım gəlib. Yeri gəlmişkən
deyim ki, I Ehsan xanın Azərbaycanda oğul varisləri
yalnız Həbib xan Naxçıvanskinin
övladlarıdır. Onlar Oğuzda və
Bakıda yaşayırlar. Naxçıvanda, ümumiyyətlə,
xan Naxçıvanskilərin oğul varislərindən
heç kim yoxdur. Sovet
hökuməti qurulan kimi Ehsan xanın varislərini
Naxçıvandan sürgün etdilər, güllələdilər
və s. Nə yaxşı ki, Həbib xan Oğuza gedə
bildi və onların son yadigarı kimi Azərbaycandayaşadı.
Tale Həbib xanla məni 2002-ci ildə Oğuzda
görüşdürdü. Onda mən
akademiyada işləmirdim. Sərbəst
axtarışlar aparırdım. 3-4 saat
onun qonağı oldum. Çox səmimi və
mərd bir insan olan Həbib xan Naxçıvan həsrətini
bölüşürdü. Və biz yerli
operatorların köməyi ilə canlı müsahibəni də
lentə ala bildik. Həbib xanla da
bağlı yazımı çapa hazırlayıram. Onun övladları mənim məşhur hərbçilərin
necə sədaqətli tədqiqatçısı olduğumu
bilirlər. Məncə, fikrim
aydındır. Sözarası deyək ki,
Rusiya diplomatı A.S.Qriboyedov heç vaxt I Ehsan xanın
qonağı olmayıb. Onu Ehsan xanın
atası I Kalbalı xan da 1819-cu ildə sarayında qəbul
etməyib. Yazıçı diplomat 1819-cu ildə
özü Qazançı kəndindən yazdığı məktubda
bu haqda qeyd edib. Seçilmiş əsərlərində
bu məktub var.
Nikoloz Barataşvili Naxçıvanı da, Gəncəni
də onu sıxan qürbət adlandırıb. İki il
bundan əvvəl Gürcüstandan olan gürcü alim-ədədbiyyatşünaslar
Nikolozun sorağı ilə Naxçıvana gəlmişdilər.
Amma nədənsə ədəbiyyatçıların
yanına yox, Naxçıvan Bölməsinin Tarix İnstitutuna gəlmişdilər.
Yazdığım məqalələrdə həmişə
fikir bildirmişəm ki, şairə Qonçabəyim
haqqında əsl həqiqəti Nikoloz Baratşvilinin
ev-muzeyində, onun şəxsi arxivində axtarmaq
lazımdır. Nikoloz Barataşvilinin
dayısı Qriqol Orbeliani də 1828-ci ildə bir müddət
Naxçıvanda Zaviyyə məhəlləsində
yaşayıb. Onun gürcü əlifbası
ilə divara qazaraq yazdığı cümlə
yaşadığı qədim mülkdə 1980-ci ilədək
qalırdı. Familiyasını da yazmışdı:
Orbeliani (Hər ikisi haqqında "Qruzinskie romantiki"
(Leninqrad, 1980) kitabında ətraflı məlumat almaq olar). Qeyd edim ki, "Naxçıvan-Gürcüstan ədəbi
əlaqələri" adlı yazım 1984-cü ildə
"Sovet Naxçıvanı" qəzetində işıq
üzü görüb. Bunları ona
görə yazıram ki, bu sahədə mənim
axtarışlarım təsadüfi deyil. Məşhur
gürcü şairi Simon Çikovani "Gəncə dəftəri"
kitabında şairə Qonçabəyiməşeir ithaf edib:
Qonçabəyimin mahnısı. Həmin
şeiri 1967-ci ildə xalq şairi Nəriman Həsənzadə
tərcümə edərək "Azərbaycan"
jurnalında çap etdirib. ("Azərbaycan"
jurnalı, 1967, ¹9, s.5).
Şairənin şəkli kimi təqdim edilən foto
onun deyil. Çünki foto D.Yermakov tərəfindən 1894-95-ci
illərdə Naxçıvanda çəkilib. MDB-nin bir çox muzeylərində bu fotoşəkil
nümayiş etdirilir (Tatarskayabekşa adı ilə).
Çoxunda tarix 1895-ci il kimi qeyd edilib.
1895-ci ildə şairə Qonçabəyim belə gənc ola bilməzdi. 1844-cü il
hara, 1895-ci il hara.
Sadəcə bu fotoşəkildə olan
Naxçıvanın əsilzadələrindən birinin
qızıdır.Yeri gəlmişkən, son illərdə
buraxılan ensiklopdiyalarda şairə Qonçabəyimə
aid tamam ayrı bir fotoşəkil yerləşdiriblər. Başa
düşmək olmur, haradan təsdiqini tapırlar bu
fotoların? Məncə, ancaq həqiqəti
yazmaq lazımdır, elə fotoşəkillər haqqında
da. Bu axtarışlarımda həmin
fotoşəklin əsl sahibini də tapmaq istəmişəm.
Axtarışlarım var. Şairə
Qonçabəyimin fotoşəkli 1844-cü ildə çəkilibmi?
Əvvəlcə bu suala cavab
tapılmalıdır.
Orta əsrlərdən gələn bir sıra adətlər
Kəngərli tayfasında da hökm sürürdü. Yəni
XVIII-XIX əsrlərdə ailədə dul qalmış
qadını evin o birisi oğlu, yaxud qohumu alırdı.
Ona görə də rus tarixçiləri o
vaxtları xanları gah qardaş, gah da əmioğlu
adlandırıblar. Səhv
yazılanları indi də düzəltmək çox çətin
olur. Çünki arxiv sənədləri,
nikah kağızları və s. lazımdır.
Əsəd ağa Kəngərlinin albomunda olan fotoşəkil
Kəngərli ailələrinin əksəriyyətində
vardır. Mənim
son versiyam bu olub ki, (sonuncu yazımda yazmışam) ola bilsin ki, sənəddə adı çəkilən
Qonçabəyim Paşa bəy qızı Kəngərli
şairə Qonçabəyimdir. Çünki
Tiflis arxivindən tapılan məxfi sənəddə Paşa
bəyin qızı Qonçabəyimin adı çəkilir. Mənim fikrimcə, Ehsan xanın
sarayına yaxın ola biləcək
Qonçabəyim budur. Çünki Paşa bəyin
ölümündən sonra onun qızları onlara miras qalan kəndləri
idarə ediblər.
Əvvəldə dediyim kimi şairə Qonçabəyimin
Lalabəyim olması qətiyyən mümkün deyil. Bəzi səbəblərlə
yanaşı, yaş məsələsi də var. Bir də
Ehsan xanın ölümündən sonra Qüdsi Vənəndi
onun oğlanlarından ehtiyat etdiyindən Lalabəyimə məktub-tərifnamə yaza
bilməzdi.
Ehsan xanın oğlanları və böyük
qardaşı Nəzərəli xan ola-ola Fərrux ağa belə
buyura bilməzdi. Məşhur sərkərdələrə
aid nə yazılıbsa, hamısı arxiv sənədlərindədir.
Və bunda heç bir günah yoxdur. Hər şey təbiidir. Başqa
istiqamətlərə yozmaq lazım deyil. Ehsan
xan çox ciddi bir insan idi və kənar adamlar onun ailə
işlərinə qarışa bilməzdi. Və 1844-cü ildə artıq onun qızı Sonabəyimin
iki oğlu vardı. (Bax: Azərbaycan Tarixi Şəcərə
Cəmiyyətinin Xəbərləri, V buraxılış
Ə.Çingizoğlu Behbudəli ağanın törəmələri
səh.18).
Deməli, şeirlərini Bəyim təxəllüsü
ilə yazan Qonçabəyim Sonabəyim də deyil. İkincisi,
Qonçabəyim Lalabəyim də deyil. Çünki
Lalabəyim əvvəllər dediyimiz kimi, 1844-cü ildə hələ
balaca idi. Hafiz Rəşidovun (Makinskinin)
dediklərində bir həqiqət var ki, deyirdi nənəm
Ehsan xanın qızıdır. Vəssəlam.
Onun şairə Qonçabəyim olduğunu qələm
adamları yazırdılar. Amma nə etməli
ki, arxiv sənədləri hələlikdə bunu təsdiqləmir.
Bəlkə gələcəkdə kimsə elə
bir sənəd tapacaq.
Qüdsi Vənəndi də tərifnaməsində
Qonçabəyim adını çəkir. Deməli,
şairə Qonçabəyim haqqında Qüdsi Vənəndinin
də arxivində axtarışlar aparmaq lazımdır. Ona məxsus hesab edilən "Mən Bəyiməm
İbrahimin butası" - misrasında adı çəkilən
gənc zabit İbrahim bəy Kəngərli mayor Baba bəy
oğlunun sənədlərini Gürcüstan arxivindən
tapmışam.
Bu haqda çox yazmaq olar. Məncə, kifayətdir.Yazımın
sonunda görkəmli ədəbiyyatşünas Firudin bəy
Köçərlinin 5 oktyabr 1909-cu ildə "Tərəqqi"
qəzetində yazdıqlarını xatırladım... Onun fikirləri bu gün də çox aktualdır.
Məncə, bəziləri orada yazılanlardan
ibrət ala bilər. 2006-cı ildə
yazdığım məqalədə əsasən o
oxucuları nəzərdə tutmuşdum ki, dünya ölkələrinə
səpələnmiş xan Naxçıvanskilərin varislərindən
olsunlar və məsələyə aydınlıq gətirməkdə fikir
bildirsinlər.
Gürcü şairi Nikoloz Barataşvilinin məktubları
və D.Əliyevanın da yazdığı məqalə
qalmaqdadır. Onların oxucusu kimi mənim arxiv sənədləri
əsasında yazdıqlarım da göz önündədir.
Zaman özü gələcəkdə hər bir
axtarışa əsl qiymətini verəcəkdir.
Musa Rəhimoğlu
525-ci qəzet.- 2019.- 3 may.- S.12.