Şənbə gecəsində
Şəms qoxusu
ŞAİR
ƏLİ GÜNVARLA GÖRÜŞÜN OVQATINDAN...
Şənbə günü axşam evdən
çıxanda yağış başlamışdı. Uşaq
vaxtlarımdan aprel yağışına xüsusi rəğbətim
var. Bu yağış adamı islatmaz və ürəkdə
min bir duyğu oyadır. Türkiyədən
qonağımız var idi və bu qonaqla görüşə
İrfan hoca məni də dəvət etmişdi.
Qonaqla elə
görüş yerinə çatmamış,
işıqları hələ yandırılmayan parkın
içində tanış olduq. Süfrə
arxasında İrfan Çiftçi onun haqqında geniş
bilgi verdi və sonra söhbətə
başladıq. Əli Günvar. Robert Kollecini bitirib - Türkiyənin ən
nüfuzlu orta təhsil müəssisəsini. Ardından da İstanbul Texniki Universitetinin
memarlıq fakültəsini. Sonra ədəbiyyatla
məşğul olmağa başlayıb. Çox az şeir yazsa da, şeirləri ilə öz
üslubunu yaradıb.
Düzü,
şairin yaradıcılığı ilə tanış
deyildim. Görüşə qədər imkan
edib bioqrafiyasını oxumuşdum. Lakin
Əli bəy danışdıqca öz dərin intellekti və
biliyi ilə məni heyran qoydu. Gördüyümüz
başqa qonaqlara bənzəmirdi, Mövlanadan da, Marksdan da eyni
ehtirasla danışırdı. Nə sağda idi, nə
solda, nə Qərbdə idi, nə də Şərqdə...
Ədəbiyyatın yanında idi sadəcə...
Dillə bağlı çox maraqlı mülahizələr irəli sürdü. Deyirdi ki, şairlərin bir qismi mesaj verməklə məşğuldur. Misal üçün, Necip Fazil şeiriyyatı elə dini mesajlar verməkdən ibarətdir. Halbuki sənətkar məlumun elan edilməsindən daha böyük işlərlə məşğul olmalıdır. Nazım Hikmət haqqında da maraqlı şeylər danışırdı. Deyirdi ki, Nazımın yaradıcılığının ilk hissəsi, yəni dialektik materializmi şeirləşdirmək də uğursuz yol idi. Nazım öz yaxşı şeirlərini bu mərəzdən xilas olduqdan sonra yazdı.
Mən də öz növbəmdə Nazım Hikmətin Zəkəriyyə Sertelə etiraflarından danışdım. Həmin etiraflar uzaq 60-cı illərdə "Azərbaycan" jurnalında çap edilib. Nazım deyirdi ki, ingilis filosofu Berklinin subyektiv idealizminin cavabını şeirlə vermək ucuz yoldur, mən səhv etdiyimi sonra anladım.
Əli bəy Necip Fazıl yaradıcılığının ilk illərini bəyəndiyini deyirdi. O illərdə Necip Fazıl tərəddüdlər və axtarışlar insanı idi. Nə zaman ki, o həqiqəti tapdığını düşündü, belə deyək, qocaldı, o zaman da şeirin ipini əlindən qaçırdı. Nazım isə ideologiyadan keçib öz fərdi yaradıcılığı ilə ölümsüzləşdi.
Hər bir xalqın öz mifləri olur, Əli bəyə görə, hekayə danışanlar, əhvalat yazanlar da bu miflərdən hərəkət edir, insanların beynində əvvəldən var olan bu miflər əsasında yazırlar. Onların yaxşısı da, pisi də ola bilər, lakin əsl yaradıcılığın yolu da bu deyil. Ədəbiyyat nə hekayə danışmaqdır, nə də mesaj vermək...
Bir azdan məclisimizə Ramiz Rövşən də təşrif buyurdu. Rəşad Məcid ona neçə dəfə zəng vurmuşdu, axırda da dedi ki, Əli bəy bizi üstələyir, yetiş, Qazan xanın evini yağmalayırlar. Ramiz Rövşən elə oturan kimi şeir haqqında maraqlı bir söhbət elədi. Məşhur rus rejissoru German, Tarkovskinin sonuncu filmi olan "Qurbanvermə"yə kinoteatrda baxsa da bəyənməyibmiş (Yeri gəlmişkən, mən də bu filmi bəyənmirəm, ya da belə deyim, anlamıram). Amma sonra German deyir ki, gözlərimdən yaş gəlməyə başladı. Bu yerdə German bir əhvalatı yada salır. Bizə də bu hekayəni Ramiz müəllim rəvayət edir: "Usta bir balıqçı bir gün çox böyük bir balıq tutur. Hamı bu hadisədən xəbərdar olub onun yanına axışır. Balıqçı da həvəslə balığı necə tutması haqqında söhbət eləyir. Bir neçə gün sonra başqa bir təsadüfi adam balıqçının tutduğundan da iri balıq tutur. Bu dəfə hamı onun başına toplanır. Usta balıqçı ona suallar verməyə başlayır. Adam bu suallara cavab verəndə usta balıqçı əlini yelləyib deyir: "Eh, sən balığı düz tutmamısan". Ramiz Rövşən bununla demək istəyirdi ki, əsas balığı tutmaqdır, necə tutmaq yox.
Əli bəy söhbəti xalqın şeirə sevgisindən saldı. Bəlkə də sevgisizliyindən deməli idim. Türkiyədə şeir kitablarına maraq, onların alıcılığı kəskin azalıb. Bir tərəfdən də sosial media... İnsanlar şeiri sosial mediada oxuyur. Tirajlar çox azdır. Əli bəy dedi ki, əslində, əsl şair öz şeirini yazmalı və başqa bir şey haqda düşünməməlidir. Ramiz Rövşən bu yerdə "topa girdi". Dedi ki, əslində, biz o şeiri yazmasaq da, o şeir orda var. Bir növ Platonun ideyalar aləmində olduğu kimi... Yəni şeir var, şair onu sadəcə kağıza köçürəndir. Hə, bir də dedi ki, şair öz şeirini yazmalıdır. Bu məqamda Əli bəy Türkiyə Yazarlar Birliyindən mükafat alarkən söylədiyi bu fikri yada saldı: "Şükürlər olsun ki, Allah bu şeirləri yazmağı mənə nəsib edib". Bir növ Ramiz Rövşəni təsdiqlədi...
Mən də fürsəti fövtə verməyib Ramiz Rövşənə gənclik şeirlərini xatırlatdım. Telefonu qara pişiyə, Ayı gümüş şahıya bənzətdiyi şeirləri... Azərbaycan ədəbiyyatında ciddi rezonans yaratmış bu şeirləri əksər oxucular, yumşaq desək, sükutla qarşılamışdılar. Şair bu mətləb üzərində çox dayanmadı, "onlar mənim sürrealist dövrüm idi" deyib keçdi. Ramiz Rövşən orda başqa bir maraqlı söz də dedi: "Mən Vaqif Səmədoğludan daha demokratik bir şair tanımıram. Onun poeziyası sözün həqiqi mənasında özü üçün idi, onu xalq sevgisi, şöhrət maraqlanmırdı". Sonra da üzünü mənə tutub dedi: "İndikilər də "Evli qadını sevməkdən yazır"... Mən susdum, nə deyim ki?! Yazmışdım...
Ramiz Rövşən bir müşahidəsini də bölüşdü. "XX əsrin əvvəlində teatrımız öz intibahını yaşayırdı və Sabirin də bütün şeirləri monoloqlardan ibarət idi, teatral idi. 60-cı illər isə kinonun yüksəliş dövrləri idi və mənim yaradıcılığım da bu konteksdə, zamanın bu ruhunda situativ idi, hisslərin, duyğuların situasiyası..."
Məclisin intellektual ab-havası davam edirdi. O anda məclisimizdə
bulunan yeganə xanıməfəndi Aysel Əlizadədən
xahiş olundu ki, bir şeir oxusun. Aysel xanım
da bir deputata yazdığı şeiri oxudu. Şeirə pis şeir demək də olmazdı, sadəcə
göylər aləmində gəzən bizlər
üçün bu şeir, şair demiş, "zəmin
şeiri" idi. Bu tənqidi şeir
hamıda xoş ovqat oyatdı, bir şeir də oxumağı
xahiş etdilər, Aysel xanım bu dəfə sevgi şeiri
oxudu.
Əli bəyin yaradıcılığından, söz
yox, İrfan bəy çox gözəl xəbərdar idi. Bir də bizim
əziz Xanəmir. Xanəmir də məclisdə
iştirak edirdi, lakin demək olar, danışmırdı deyə
ondan nəsə yazmadım. Rəşad müəllim
xahiş elədi ki, Əli bəy də öz şeirlərindən
oxusun, Əli bəy də şeir kitabını axtaranda Xanəmir
tez çantasından onun kitabını çıxarıb
şairə verdi. Ramiz Rövşən də
mənə dönüb qayıtdı ki, bir şairin
kitabı Xanəmirin çantasından çıxırsa,
deməli, o, qəliz şairdir...
Şairin zövqünə, zəkasına yaraşan
xoş bir zarafat...
Əli bəy də bir neçə şeir oxudu,
hamımız xoşhal olduq. Söhbətimiz yenə
şeirin, nəsrin, Orxan Pamukun, Küçük İskəndərin,
Orxan Vəlinin üstünə gəldi. Gecənin
bir aləmi dağılışdıq. Taksiyə
oturan kimi nədənsə ürəyimdən Xanəmiri
oxumaq keçdi. Telefonu açıb "Şəms"
şeirini oxudum...
harda bir
söz görsən
ürəyimin dibini qazıyır
nə
insaf nə mürvət
nə məlhəm
şəms şəms
hər
səsin hərfin ilk qoxusunu
duyar
duymaz
yenidən mənaların hüzuruna gəlirəm
özümü eşqə eşqə bu yolla
təslim edirəm şəms...
Şeir elə bil bu gecə oxunmaq
üçün yazılmışdı. Şeir gecəyə
elə çox yaraşırdı ki...
Qan TURALI
525-ci qəzet.- 2019.- 8 may.- S.14.