Tənha müxalifətçi
ƏHMƏD
BƏY AĞAOĞLUNUN TARİXİ PORTRETİ
ATATÜRKLƏ MÜNASİBƏTLƏR FONUNDA
Ötən
əsrin 20-30-cu illəri arasında Türkiyənin
siyasi-ictimai həyatına, 600 ildən artıq dünyanın
üç qitəsində hökmranlıq eləyən
Osmanlı imperiyasının təməlləri üzərində
qurulan Türkiyə cümhuriyyətinin maddi və mənəvi
təkamülünə yaxından bələd olmaq istəyənlərə
xatırlatmaq istəyirəm ki, müxtəlif zamanlarda ana
dilimizdə qələmə alınmış və ya
başqa dillərdən çevrilmiş əsərlərin
sırasına biri də bu günlərdə əlavə
olunub: görkəmli ədəbiyyatşünas-alim, diplomat
Vilayət Quliyevin "Atatürk və Əhməd
Ağaoğlu" monoqrafiyası.
Bu kitab
haqqında ilkin sorağı "525-ci qəzet"dən alan kimi gəldim Azərbaycan Atatürk Mərkəzinə
və şəxsən tanımadığım əməkdaşların
iltifatı sayəsində, hələ mətbəə qoxusu
tam çəkilməmiş bir nüsxəni məndən əsirgəmədilər.
Bəlkə də elə güman etdilər ki,
bu kitabı belə isti-isti axtarmaqda Əhməd
Ağaoğlunun qohumlarındanam.
Amma görəsən, bu gün Azərbaycanda onun
simsarı varmı? Və ümumiyyətlə, Əhməd
Ağaoğlu kimdir? Yeri gəlmişkən,
monoqrafiyada onun şəcərəsi, uşaqlığı,
gəncliyi haqqında demək olar ki, yazılmayıb.
Anlaşılan bunlardı: 1869-cu ildə Şuşada anadan
olub, Fransada Sorbonna Universitetininn hüquq fakultəsini bitirib,
1908-ci ildə Türkiyədə "Gənc türklər"
inqilabından dərhal sonra Türkiyəyə gəlib və
sonrakı həyatı (70 yaşında dünyasını dəyişənə
qədər) bu məmləkətin əsas şəhərlərində
- İstanbulda və Ankarada keçib.
Məncə, Azərbaycan mətbuat tarixində də
kifayət qədər izi olan Əhməd Ağaoğlunun
şəcərəsi, Azərbaycan həyatı haqqında da
nə isə məlumat vermək olardı. Axı, 1869-cu
ildə Şuşada dünyaya gələn bir qalalı
Fransada universitet bitirirsə, fransız dilində hüquq təhsili
alırsa, demək, onun arxasında kişilər
dayanıbmış.
V.Quliyevin məqsədi isə bir qədər
başqadır. O, Ə.Ağaoğlunun ömür boyu müxalifətdə
keçən siyasi həyatını qələmə almaqla,
sanki demək istəyir ki, belə də yaşamaq olar. Bu
gün onun ictimai-siyasi fəaliyyətinin
araşdırılması da, anadan olmasının 150 illiyində
daha geniş dairədə yad olunması da, şübhəsiz
ki, 50 il müxalifətdə keçən bir ömürlə
bağlıdır.
Ə.Ağaoğlunun
monoqrafiyada yaradılan obrazı yadıma M.Ə.Sabiri, daha
doğrusu, şairin bir misrasını salır: "Neyləyim
ki, göz görür, ağlım kəsir..."
Akademik
Nizami Cəfərov monoqrafiyaya yazdığı ön sözdə
əsəri dəyərləndirərək yazır ki, Vilayət
Quliyev tarixi şəxsiyyətlərin həyatına, eləcə
də tarixi hadisələrə- münasibətlərə bir
mühəndis-bioqraf kimi daxil olsa da, apardığı təhlillərdən
çıxan nəticələr, verdiyi ümumiləşdirmələr
"arxiv" üslubunun statistik neytrallığından
tamamilə uzaq olub, ümumən, dövr, zaman, həmin
dövrün, zamanın insan xarakterləri, hadisə-münasibətlərin
mahiyyəti barədə olduqca canlı, etik-fəlsəfi
mühakimələrə qədər, o dərəcədə
şaxələnir ki, tarix müasirləşir, bu gün
baş verirmiş kimi isti təəssüratları ilə
görünür.
Yeri gəlmişkən, mən "Atatürk və
Əhməd Ağaoğlu" monoqrafiyasını, məhz,
bu prizmadan sevdim. Təsvir olunan bütün parlamentlər və eyni
zamanda, bu günlər fəaliyyətini izlədiyim parlamentlər
tanış gəlir. Seçkilərdəki
"oyunlardan" tutmuş, kürsülərdəki natiqlərə
kimi. Əsl müxalifətçi isə
sanki canlı hədəfdir. Ömrü
boyu yaşadığı cəmiyyətdə axına
qarşı üzür və yəqin ki, elə buna görə
ömrün dolaylarında "Axın" adlı dərgi nəşr
edən Ə.Ağaoğlundan Atatürk soruşur ki, hələ
bir sən söylə görək bunu çıxarmaq
üçün paranı kimdən alırsan? Əlbəttə,
məsələ sualın cavabında yox, qoyuluşundadır,
axı Atatürk Ağaoğlunu yaxşı
tanıyırdı...
Yeri gəlmişkən, V.Quliyev Atatürkdən
"büt" kimi bəhs etmir, onun müdrikliyi, siyasi fəhmi
ilə yanaşı, bəzi xüsusiyyətlərini də
yumşaqca, təəssüf hissi ilə vurğulayır. Hərdən ətrafındakıları
ələ salmasından tutmuş, müxalifət
"yaratmaq" təşəbbüslərinə kimi. Hətta, belə bəlli olur ki, parlament seçkilərindən
əvvəl namizədlərin hakim partiya tərəfindən
təyin olunması da "təzə xəbər"
deyilmiş. Güvəndiyi dağlara da qar
yağdığını görən Ağaoğlu
çıxış yolu axtarır və başa düşür
ki, ömür keçib, nə irəli yol var, nə arxaya...
Sözün
bu yerində V.Quliyevin elmi araşdırmalarına əsaslanan,
bu bədii təhlil nə qədər yerinə
düşür, deyə bilmərəm, hər halda
"Axın"ın "kapatılması" ilə
Əhməd Ağaoğlunun Türkiyədəki təxminən,
50 illik həyatına son qoyulur və müəllifin "tənha
müxalifətçi" kimi qələmə verdiyi Əhməd
Ağaoğlu həyatda da tək qalır.
V.Quliyev Ə.Ağaoğlunun hər hansı bir hərəkətinə
ciddi tərzdə münasibət bildirmir, hadisəni təsvirə
gətirir və nəticəni buraxır oxucunun öhdəsinə. Ə.Ağaoğlunun
həyatın müəmmalı dolaylarında Nəriman Nərimanovla
"məktublaşması" da bu qəbildəndir.
Ə.Ağaoğlunun N.Nərimanova ünvanladığı və
sonra orijinalı rus dilində olan bu məktubun "Bakinskiy
raboçiy" və "Kommunist" qəzetlərində
yer alması düşündürücü məqamlardandır.
Ə.Ağaoğlu sovet quruluşuna heyranlığını
ifadə edərək yazır: "Bu üsul-idarə (Qərb
imperializmi nəzərdə tutulur - V.Q) öz yalan və
riyakarlığı ilə davam etdikcə, bəşəriyyətə
qurtuluş yoxdur və bəşəriyyət əziyyətə
məhkumdur. Ondan ötrü yeganə qurtuluş
hal-hazırda Rusiyada hökmfərma olan ideal sayəsində
mümkündür. Mən bu hərəkat
rəhbərlərinə - bəşəriyyətin
xilaskarlarına dinclik, məhəbbət və səadətin
imanı ilə doğru yol göstərən peyğəmbərlərə
baxan kimi baxıram".
Necə ola bilərdi ki, Atatürkün bu məktubdan xəbəri
olmasın?
Hər halda, mən də müəllif kimi bu fikirdəyəm
ki, Ə.Ağayev öz məktubunda səmimi idi; axı, o,
peyğəmbər deyildi ki, hələ yenicə qol-budaq atan
bir quruluşun fitnə-fəsad yuvasına çevriləcəyini,
şərə-şeytana xidmət edəcəyini görə
bilə.
Ə.Ağaoğlunun monoqrafiyada açıqlanan
növbəti məktubundan görünür ki, o, hətta Azərbaycanda
xalq maarifini yeni əsaslar üzərində qurmaq niyyətindədir. Amma aydın
olmur ki, Ə.Ağaoğlu N.Nərimanovdan onu qane edən
cavabı alıb, ya yox? Və məncə, sözün
bu yerində müəllif bir qədər
romantik-türkçülük sevdası ilə yazır:
"Beləcə, tarixi seçim anında Azərbaycan-Anadolu,
Nərimanov-Atatürk dilemmasında ikinci tərəf
üstün gəlmişdi. Əslində, burada
məmləkətlər və şəxsiyyətlər
intixabından daha daha çox ideya tərcihi vardı. Əhməd bəy bölünmə qəbul etməyən
bütünə - türklüyə xidmət etmək istəyirdi.
Bunun isə harada həyata keçirilməsi
önəmli deyildi".
Və bir
haşiyə: 80-ci illərdə Vilayət aspiranturada oxuyanda və
Yasamaldakı aspirantlar yataqxanasında yaşayanda arabir onun birotaqlı
mənzilində toplaşardıq və ağızdolusu
türkçülukdən danışanda, türkçü
ideoloqlardan sitatlar gətirəndə, hətta arada bir
Osmanlı ləhcəsində "konuşanda", bir dəfə
də olsun, Vilayətin bu söhbətlərə ciddi mənada
qoşulduğunu yadıma sala bilmirəm. Amma Azərbaycanda
türkçülüklə bağlı, mənim fikrimcə,
mükəmməl əsərləri ("Atatürk və
Əhməd Ağaoğlu" da içində olmaqla) o
yazdı, cəmi 23 ay ömür sürmüş Azərbaycan
Demokratik Cümhuriyyətinin tarixini əks etdirən əsər
də onun qələmindən çıxdı. Demək,
şair demişkən, kimimiz nitq söylədik, kimimiz şəhid
olduq...
V.Quliyev
bu müstəvidə daha bir vacib məqamı vurğulayaraq
yazır ki, 1921-ci il martın 16-da Moskvada
Sovet Rusiyası ilə TBMM hökuməti arasında imzalanan
"Dostluq və qardaşlıq müqavələsi"nin
şərtlərinə əsasən, bolşevik hökuməti
Ankaraya təmənnasız maliyyə yardımı, silah-sursat
yardımı göstərməyə razılıq
vermişdi. Bütün bunlar Əhməd bəyin
keçici "bolşevikliyinin" haradan
qaynaqlandığını anlamağa imkan verir". Amma mən düşünürəm ki, bu qənaət
Vilayət Quliyevin Əhmədbəy şəxsiyyətinə
məhəbbətindən irəli gəlir və mən bu qənaətlə
qismən razıyam. Çünki ola
bilməzdi ki, Əhməd bəyi Azərbaycan doğma yuva
kimi çəkməsin.
Görkəmli
alim, bəlkə də ona görə monoqrafiyanı hissələrə
ayırıb ki, zəngin faktlar, müxtəlif mənbələrdən
seçilən nümunələr oxucunu yormasın, amma əsər,
onsuz da, su kimi içilir və akademik N.Cəfərov da
monoqrafiyanın bu məziyyətini belə dəyərləndirir:
"... əsər bütün informativ zənginliyi, təfsilat-təəssürat
miqyası ilə yanaşı, elə bir epik mükəmməllik
qazanır ki, müraciət olunan heç bir lad - məlumat həmin
mükəmməlliyin hüdudlarını aşıb
Atatürklə Ağaoğlu arasındakı münasibətlərin
harmoniyasına xələl gətirəcək dərəcədə
yad və təsadüfi səslənmir. Əksinə,
Atatürk-Əhməd Ağaoğlu münasibətləri
Vilayət Quliyevin son dərəcə peşəkar (və hər
cəhətdən ilhamlı) təqdimatında bitkin bir
simfoniya təəssüratı yaradır".
Məlum olur ki, 1922-ci ilin fevralından 1923-cü ilin
noyabrına kimi Ə.Ağaoğlu Atatürkün
razılığı ilə "Hakimiyyəti-milliyə"
qəzetində redaktor kimi fəaliyyətə başlayır
və Vilayət müəllim demişkən, qəzeti
"milli mücadilənin sözçüsünə
çevirir. Bəs, sonra nələr baş verir? Hə,
sözün bu yerində də Sabirin misrası yada
düşür: "... mən Günəşi göydə dana bilmirəm".
Bu isə yeni bədxahların meydana gəlməsi ilə
nəticələnir.
Görəsən, hansı müxalifətçini
"lazım olan" məqamlarda düşmən dəyirmanına
su tökməkdə suçlamayıblar?
Ə.Ağaoğlunu vəzifədən kənarlaşdırsalar
da, 2-ci dönəm TBMM-ə millət vəkili seçirlər. V.Quliyev bu yerdə
vurğulayır: "Sirr deyil ki, hakim partiyadan millət vəkillərinin
namizədliyini Atatürk şəxsən özü müəyyənləşdirirdi...
Deməli, dövlət başçısı
bu dəfə də Ağaoğlunu daha çox lazım
olduğu, daha çox fayda gətirəcəyi yerdə - TBMM
sırasında görmüşdü. 1924-cü
ildə Ana Yasanı hazırlayan komissiyanın tərkibinə
də o, Atatürkün iradəsilə qatılır".
Müəllifin təbirincə söyləsək,
"münasibətlər belə düşünməyə əsas
verir".
Məlum
olur ki, Atatürk əsəbiləşəndə belə,
Əhməd bəyə səsini qaldırmazmış, sadəcə
onu xüsusi vurğu ilə "Ağayov"
çağırarmış...
Müəllif
bu məqamı da yerində mənalandırıb:
"Osmanlıda türklük düşüncəsi yayan
Ə.Ağaoğlunun Anadolu türklərinin çoxəsrlik
düşməni Rusiya bağlılığını,
keçmişdə rus təəbəsi olmasını bir
daha diqqətə çatdırırdı".
Daha sonra Atatürk-Ağaoğlu münasibətlərinin
dərinliyinə varan müəllif vurğulayır ki,
söhbət bu notlar üzərində bitsəydi, yəqin
ki, bir millət atası kimi Atatürkün mənəvi qələbəsindən,
müdriklik və nəcibliyindən danışmaq olardı. Lakin Türkiyəyə
və türklüyə nicat gətirməsinə, ölkənin
simasını dəyişməsinə baxmayaraq, onun da daxilində
ənənəvi bir Şərq hökmdarı uyuyurdu.
O, heç bir vəchlə, sözünün qabağında
söz deyilməsinə, kiminsə öz ləyaqət və
şərəf hissini onun hökmdar iddialarından yüksəkdə
tutmasına təhəmmül edə bilməzdi. Ona görə də istənilən halda son söz
demək haqqını özündə saxlamalı, sonuncu
gülən özü olmalı idi.
Atatürk həmişə "sonuncu gülən" olsa da, kimə gülməsindən asılı olmayaraq, Əhməd bəy bunu "böyük adamın kiçik zəifliyi" kimi dəyərləndirirdi. Müəllifin də qeyd etdiyi kimi, onun nəzərində ən mühüm fakt tarixin dönüş anında Atatürkün Türkiyəni və türklüyü xilas etməsi idi. Yalnız bunun xatirinə çox acıları udmaq olardı! Digər tərəfdən, Atatürk özü də təbiətcə kinli adam deyildi. Zəruri saydığı məqamlarda, hətta üzrxahlıq etməyi də bacarırdı, ona görə də maqnitin əks qütbləri kimi aralarındakı bütün ziddiyyətlərə baxmayaraq, bu iki şəxsiyyət ünsiyyətə can atırdı.
"... o, elə bir hürriyət yelləncəyi qurmaq istəyirdi ki, iplərin hamısı öz əlində olsun". Bu da Əhməd bəyin Atatürk haqqında dediyi sözdür və V.Quliyev bu müddəanı sadəcə misal çəkir, öz münasibətini bildirmir, amma tənha müxalifətçinin (bu da müəllifin ifadəsidir) kənarlaşdırıldığı, çox şeylərdən təcrid olunduğu məqamları ağrılarla yazır. Və bu acılara şərik olmaq üçün, həcmcə çox da iri olmayan, uzaqbaşı beş-altı saat vaxt aparan monoqrafiyanı axıracan oxumaq lazımdır.
Mən bilmirəm, bu atüstü qeydlərimlə B.Quliyevin "Atatürk və Əhməd Ağaoğlu" kitabı haqqında müəyyən fikir oyada bildim, ya yox?
Atatürkün ölümündən sonra millət atasından miras qalan söz azadlığından istifadə eləyib, onun ruhunu qılınclayanların ünvanına isə yazırdı ki, Napoleon öləndən sonra heç bir fransız onun əleyhinə yazı yazmağı ağlına gətirməmişdi. Ə.Ağaoğlunun ölümündən sonra isə haqqında onlarca kitablar yazıldı ki, biri də isti-isti sizə təqdim etdiyim bu monoqrafiyadır: "Atatürk və Əhməd Ağaoğlu".
Məmməd
ORUC
525-ci qəzet.- 2019.- 8 may.- S.16.