Xalq yaradıcılığına sevginin
Ərtoğrol Cavid nümunəsi
Naxçıvan
özünün yetirdiyi görkəmli şəxsiyyətlərlə həmişə tanınıb. Belə şəxsiyyətlərdən
biri də böyük Cavidlər ailəsinin üzvü
Ətroğrol Caviddir.
Naxçıvan
Muxtar Respublikası Ali Məclisi Sədrinin 18 aprel 2019-cu il
tarixdə imzaladığı "Ərtoğrol Cavidin 100
illik yubileyinin keçirilməsi haqqında" Sərəncamı
musiqiçi-bəstəkar, şair, rəssam,
folklorşünas tədqiqatçı Ərtoğrolun
yaradıcı şəxsiyyətinə verilən
böyük qiymətdir. Dahi Üzeyir Hacıbəylinin
sinifində dərs almış gənc Ərtoğrulun Azərbaycan
musiqi folklorunun toplanmasında və tədqiqində də
mühüm xidmətləri olub. Hüseyn Cavidin Bakı
şəhərindəki ev muzeyinin kollektivi, xüsusilə
muzeyin direktoru, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Gülbəniz Babaxanlının
başçılığı ilə Ərtoğrul Cavidin
folklorumuzun toplanması və tədqiqi sahəsindəki fəaliyyəti
xüsusi diqqətlə öyrənilərək kitab
halında oxuculara təqdim edilib. "Azərbaycan qeyri-maddi mədəniyyət
abidələri və Ərtoğrol Cavid" adı ilə təqdim
olunan 13 cildlik külliyyatda Ərtoğrolun Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrindən topladığı
folklor materialları, eləcə də həm
özünün, həm də digərlərini
topladığı mətnlərə gənc
folklorşünasın özünəməxsus
yanaşmasının əks olunduğu elmi əhəmiyyət
daşıyan məqalələri toplanıb. Həmin
13 cildlik topluda onlarla aşığın müxtəlif
janrlarda dilə gətirdikləri yüzlərlə şeir
nümunələri, çox sayda xalq mahnılarımız,
dastanlarımız, bir çox bayatılar, ağılar,
holavarlar və digər folklor nümunələri öz əksini
tapıb.
Çox təəssüf ki, uzun illər nəinki Azərbaycan
folklorşünaslıq, eləcə də,
musiqişünaslıq, sənətşünaslıq elmi sahələrində
Ərtoğrol Cavid diqqətdən kənar
qalmışdı. Bu təbii ki, ilk növbədə Hüseyn Cavid kimi
"xalq düşməni"nin oğlu
olmasından qaynaqlanırdı. Cavidin bəraətindən
sonra isə canlarında repressiya və Stalin xofu
çıxmamış tədqiqatçılar bu mövzuya
müraciət etməkdə, ola bilsin, tərəddüd
etmişdilər. Ulu Öndər Heydər
Əliyevin Cavid irsinə xüsusi qayğısı, əsasən
də 1981-ci ildə Hüseyn Cavidin 100 illik yubileyinin
keçirilməsi haqqında imzaladığı qərar,
Turan Cavidin sözləri ilə ifadə etsək, "Cavidə
verilən əsl bəraət oldu". Bu,
eyni zamanda, Cavidin oğlu Ərtoğrola da şamil ediləcək
bir etiraf kimi qəbul edilməlidir.
Bəhs
etdiyimiz 13 cildlik topludakı materialların böyük bir
qismini xalqımız arasından toplanmış nağıl və
dastanlar, aşıq poeziyası örnəkləri təşkil
edir ki, Ərtoğrol Cavid bu sahədə də öz
erudisiyası və biliklərini həmin folkor materiallarına
yazdığı rəylərdə və onlar haqqında
söylədiyi elmi-tənqidi fikirlərdə yüksək səviyyədə
ifadə etməyə nail olmuşdur. Ən çox
razılıq doğuran odur ki, gənc alim, həmin
materialları yalnız dar bir xronoloji çərçivədə
deyil, tarixi-didaktik
perspektivdə nəzərdən keçirməyə
və qiymətləndirməyə üstünlük verir ki,
Ərtoğrol Cavid Azərbaycanın zəngin folklor irsinə
mücərrəd bir anlayış kimi deyil, tarix boyu hərəkətdə
olan və gənc nəsillərin vətənpərvərlik
ruhunda, milli-mənəvi dəyərlərə hörmət
ruhunda tərbiyəsi yönündə necə böyük əhəmiyyət
daşıya biləcəyini sayıq bir vətəndaş
kimi anlayaraq təbliğ etməyə
çalışır".
Həmin 13 cildliyin XI cildi "Balaman məktəbi" və
Ərtoğrol Cavid", XIII cildi "Ərtoğrol Cavidin
yarımçıq qalmış əsərləri"
adlanır.
Bunları ona görə qeyd etməyə ehtiyac duyduq ki, 13
cildin XI və XIII cildləri qismən, digər 11 cildi isə
birbaşa Ərtoğrol Cavidin folklorla bağlı fəaliyyətini
özündə əks etdirir.
Ərtoğrol Cavidin xalq ədəbiyyatına
bağlılığı təsadüfi deyildi. Axı o,
Hüseyn Cavid kimi bir dahi şəxsiyyətin övladı idi
və atasının öz əsərlərində xalq ruhuna,
xalq yaradıcılığı nümunələrinə,
folklor motiv və mövzularına müraciəti təhtəlşüur
olaraq Ərtoğrola da təsirini göstərmişdi. Məhz buna görə də onun ədəbiyyata
marağı var idi. Belə ki, 1936-cı
ildə Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun Ədəbiyyat fakultəsinə
qəbul olunması da təsadüfi sayılmamalıdır.
Burada oxuduğu illərdə filologiya tələbələrinin
yay tapşırıqları kimi çöl tədqiqatlarında
olması, xalq yaradıcılığı nümunələrinin
toplanması kimi tapşırıqlar hazırlanması
Ərtoğrolun sevdiyi bir sahədəki fəaliyyəti
üçün yaxşı bir fürsət idi. Tələbəlik
illərində, xüsusilə 1939-40-cı illərdə
Qarabağ, Gəncə, Quba, Xızı, Basarkeçər,
Bakı, Şəki, Dərbənd, Masallı kimi bölgələrdə
topladığı el mahnıları, deyimlər, folklor
örnəkləri, toy və yas adətlərinə aid
etnoqrafik materiallar sonrakı mərhələdə toplanan bu
cür folklor materialları haqqında öz rəylərini
yazmaqda ona böyük köməklik göstərmişdir.
Ərtoğrol Cavidin Azərbaycanın digər bölgələrindən
topladığı toy adətləri içərisində bir
məqam xüsusilə diqqətimizi çəkir. Naxçıvanda
da, müxtəlif bölgələrdə adətən
toyların sonunda icra olunan, "Qazı-qazı", yaxud
"Çöpüdü" yallı-oyunu ilə eyni
funksiyanı daşıyan, lakin fərqli adla təqdim olunan
bir ad diqqəti cəlb edir. "Zurnaçı
Camal Cəfərovun söylədiyi toy adətləri
haqda" başlığıyla 1940-cı ildə
yazdığı rəyində Tərəkəmə toy adətləri
ilə bağlı bir məqama, fikirlərə diqqət edək.
"Zopa" adlı oyundan danışan gənc
Ərtoğrol yazır ki, "oyunun əsası məcburi təqliddən
ibarətdir. Oyun başçısı nə
etsə hamı etməlidir". Həmin rəyinin sonunda müəllifin
yetkin bir folklor bilicisi kimi təklifini oxuyuruq: "Kənd
toylarında qadın və kişi toyları yaxın, bəzən
qarışıq olur. Şəhərdə bu,
çərçivə içərisindədir, kənddəki
kimi sadə və saf deyildir. Toy adətlərinə
aid materiallar məcmuə halında hazırlanarkən
bunları bir daha yoxlamaq, artırıb əksiltmək
lazım gələcəkdir".
Yaxud onun digər bir rəyində maraqlı fikirləri
ilə qarşılaşırıq. "XIX əsrin sonu Dərbənd
şəhəri toy adətləri haqda" danışarkən
söyləyici Tavat Abbas Mirzə qızının verdiyi məlumatların
müfəssəlliyinin yaxşı olduğunu qeyd edir,
materialların hissələrlə verilməsini yüksək
qiymətləndirir, toplanan materialın bəzi yerlərində
nə kimi fikirlərin doğru-yanlış olduğuna diqqət
çəkir, sonda isə belə yazır: "Materialın
yaxşı tərəfi müfəssəllik ikən
çatmayan bir tərəf də var. Lap kasıblar necə
toy edirdilər? Bu momenti əlavə etdikdən sonra tam mükəmməlləşər.
Təklif:
Material çapa layiqdir. Azərbaycan
rayonlarının toy adətlərini göstərən
kitabın maraqlı hissəsi də bu material ola bilər".
Bu kimi digər rəylərində də biz
Ərtoğrol Cavidi folklor materiallarını məharətlə
təhlil edən, fikir bildirən, onlara tədqiqatçı
baxışı ilə yanaşan, hətta redaktə qabiliyyətli
bir alim kimi müşahidə edir, yetişkin
folklorşünas kimi fikirlər irəli
sürdüyünü görürük.
Ümumiyyətlə, Ərtoğrol Cavidin
topladığı bir çox toy mahnı və nəğmələri
də vardır. "Xoş gəldin", "Əcəb səfal
dağlar", "Verin bizim gəlini", "Ay yol
açın, gəlin gəlir", "Yeri-yeri",
"Toyun mübarək olsun", "Aman nənə,
zalım nənə", "Qayınana mahnısı" və
sair kimi mahnıları, həmçinin, holavarlar,
ağılar, bayatılar, nağıllar, dastanlar toplaması,
Cabbar Qaryağdının
topladığı və söylədiyi nəğmələr
haqqında fikir bildirməsi, Molla Cümə, Aşıq
Ələsgər, Aşıq Məhəmməd,
Ağdabanlı Qurban, Növrəs İman, Zodlu Abdulla,
Tufarqanlı Abbas, Hüseyn Bozalqanlı, Aşıq Alı və
bu kimi onlarla aşıqların
yaradıcılığından nümunələr
toplaması digər keyfiyyətləri ilə Ərtoğrol
Cavidi bir folklorşünas kimi də qiymətləndirməyə
imkan verir.
Aşıq Məhəmməd Rzayevin, Gülbalı Tapdıqovun, Aşıq Şirinin, Aşıq Mehdinin və digər aşıqların söylədiyi "Koroğlunun Bağdad səfəri", "Aşıq Qərib", "Kərəm", "Qulam Kəntər", "Əli xan", "Əmrah", "Göynüklü Əhməd", "Şah İsmayıl", "İbrahim", "Gəncəli Aşıx Qurban", "Bəhmən şah", "Səyyad" və sair dastanlar haqqında fikirlər bildirməsi, bir çoxunu hətta özü tərəfindən toplayıb təqdim etməsi olduqca əhəmiyyətlidir. Biz bu toplama materiallarını və onlara yazılmış rəyləri oxuyanda Ərtoğrol Cavidin dastan poetikasını açan dastanşünas kimi tədqiqatçı obrazı gözlərimiz önündə canlanır.
Paşa Cəfərov tərəfindən təqdim olunan "Nizaminin əsərlərinin el variantları"na yazdığı "İskəndər xalq yaradıcılığında" başlıqlı qovluq haqda" rəyində maraqlı mülahizələr irəli sürən Ərtoğrol Cavid bu mövzunun dünya xalqları arasında geniş yayıldığını qeyd edərək bildirir ki, bu tema həm yazılı ədəbiyyatda, həm də şifahi ədəbiyyatda geniş yayılmışdır. Daha sonra toplayıcının təqdimatına işarə edərək yazır: "Onu qeyd eləməli ki, heç kim deyə bilməz ki, bu nağılların yaranması səbəbi Nizaminin "İskəndərnamə"si olmuşdur. Çünki folklor bəzən temanı çox uzaqlardan alır (səyyah, yolçu və ya başqaları vasitəsilə), bundan başqa, 2300 il bundan əvvəl olmuş bir hadisənin xalqda olması təəccüb yaratmamalıdır. Ola bilər ki, bu nağılların bir hissəsi hələ Nizamidən əvvəl xalq arasında vardı. Yoldaş Paşa Cəfərov hamısının üstündə "Nizaminin el variantları" yazarkən tam doğru hərəkət etmir. Şübhəsiz ki, Nizaminin əsərindən sonra İskəndər obrazı xalqa daha çox tanış oldu. Lakin folklordakı nağılların (İskəndər haqda) səbəbini Nizaminin əsəri ilə bağlamaq əsassız fikirdir".
Ərtoğrol Cavidin toplayıcılıq və tədqiqatçılıq yaradıcılığında naxçıvanlı aşıqların fəaliyyəti də diqqəti çəkir. Belə ki, o, Aşıq Nabat, Ululu Kərim, Allahverdi Naxçıvanlı barədə də fikir bildirib, əsərlərindən nümunələr toplamışdır. Xüsusilə "Ordubadlı Kərim" dastanı olduqca maraqlı folklor nümunəsi kimi qeyd olunmalıdır. "Ordubadlı Kərim" dastanı haqqında" başlıqlı məqaləsində Ərtoğrol Cavid fikirlərini bu cür ifadə edir: "Ordubadlı Kərim" nağılını (nağıl sözü burda oxucuları çaşdırmasın. Bəzi məqamlarda dastanlar həm də nağıl kimi təqdim olunmuşdur - E.Y.M.) sevdirən ondakı realizm, obrazlardakı aktivlik və səmimi ifadəsidir.
Nağılın əsas teması aktiv qadın aşıq Susanı verməkdir. Onun hökmü ağırdı: bağladığı aşıqlar qırxa çatanda hamısının boynunu vurduracaqdır. Folklorda dərin optimizm var, heç bir nağıl oxucuda pessimistik passiv əhvali ruhiyyə oyatmaz. Qəhrəman məğlub olsa belə ("Koroğlu", "Nəbi"...) oxucuda intiqam duyğusu oyadır. Nağılın optimist kansovka ilə bitməsi üçün Süsəndən məharətli ordubadlı aşıq Kərim obrazı yaradılmışdır". Fikirlərinin davamında dastanın bir çox məziyyətləri haqqında danışan Ərtoğrol Cavid həmin dastanı da oxuculara təqdim edir.
Bütün bunların hamısı onu deməyə əsas verir ki, Ərtoğrol Cavid musiqiçi-bəstəkar, rəssam, şair kimi keyfiyyətləri ilə yanaşı, xalqımızın söz yaddaşının toplanmasında iştirak edən, toplanmış nümunələr əsasında öz dəyərli fikirlərini yaşından böyük düşüncə tərzi ilə təhlil edərək ortaya qoyan bir folklorşünas kimi, folklor sevdalısı kimi də özünəməxsus irs yaratmağı bacarmışdır.
Bu yerdə filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Azər Turanın Cavidlər ailəsinin son yadigarı Turan Cavidlə müsahibəsindən ibarət "Turan Cavidin son söhbəti... son yaşantıları... son günü..." kitabından bir məqamı xatırlatmaq istəyirəm. Azər müəllimin Ərtoğrolla bağlı suallarını cavablandıran Turan xanım qardaşının arxiviylə bağlı məqama toxunarkən qeyd edir ki, "bəstəkarlar içərisində ədəbiyyatı, folkloru, dili, mətni onun səviyyəsində bilən yox idi..." Təbii ki, bu dünyadan nakam köçmüş bir qardaş haqqındakı fikirlərdən daha çox, görkəmli bir ziyalının istedadlı bir bəstəkar, musiqçi, folklorçu haqqında fikirləri kimi olduqca mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Bu mənada 24 illik ömründə
həmin ömür çərçivəsinə
sığmayacaq böyüklükdə xidmətlər
göstərmiş, yaradıcılıq irsi
formalaşdırmış bu görkəmli həmişəcavan
şəxsiyyətin öyrənilməsi,
tanıdılması, təbliği istiqamətində dövlətimiz
tərəfindən həyata keçirilən işlər
həm də xalqımıza, onun dəyərli insanlarına,
böyük şəxsiyyətlərinə verilən qiymətin
bariz nümunəsidir.
Elxan
YURDOĞLU-MƏMMƏDOV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, AMEA Naxçıvan
Bölməsinin Folklorşünaslıq şöbəsini
müdiri
525-ci qəzet.- 2019.- 9 may.- S.14.