O durmuşdu yerində...
RAMİZ
RÖVŞƏNLƏ BAKI KİTAB MƏRKƏZİNDƏ
KEÇİRİLƏN GÖRÜŞDƏ ƏSL
İZDİHAM VARDI
Mayın 11-də Bakı Kitab Mərkəzində elə
bir tünlük var idi ki, insan çoxluğuna baxanda
adamın gözləri qaralırdı. Yaxşı ki, "əlli
tərpənib" bir az tez getmişdim,
yerimi də tutmuşdum. Belə
olacağını öncədən bilirdik. Axı qonaq - zəmanəmizin böyük şairi
Ramiz Rövşəndi.
Hələ vaxta 10-15 dəqiqə qalırdı. Hamımız
yerimizi tutub şairi gözləyirdik. Mərkəzdə
o məşhur qırmızı kreslo, önündə
şairin "Nəfəs" və yenicə çap
olunmuş "Sevgi açarı" kitabları
düzülmüşdü. Yadıma bir
müddət öncə elə burada keçirilən
türkiyəli alim İlbər Ortaylı ilə
görüş düşdü. Bunun kimi
izdiham orada da vardı. Amma nədənsə,
onda hər şey yad və soyuq gəlmişdi. İndi isə doğma və isti idi. Ramiz
Rövşənin şeirləri kimi...
Telefonumla məşğul olduğum sırada o qədər
səs-küyün içərisində bir səs diqqətimi
çəkdi.
Məndən arxada oturan iki gənc qız
söhbət edirdilər. Daha doğrusu,
biri digərinin həyəcanını sakitləşdirməyə
çalışırdı. Gözləri
işım-işım parıldayan qız iki əlini çənəsinin
altında birləşdirib öz-özünə
danışırmış kimi deyirdi: "Ay, Allahımm... Axırıncı dəfə nə vaxt bu qədər
sevindiyim yadıma düşmür. Bu
gün ən böyük arzularımdan biri gerçək
olur. Əllərim əsir e onu görəcəm
deyə".
Dediklərini sübut etmək istər kimi əllərini
rəfiqəsinə göstərir. Mənim maraqla ona
baxdığımı görüb gülümsəyir.
Mən də təbəssümlə
qarşılıq verirəm. Həyəcanı, sevgisi o
qədər səmimi görünür ki... Ramiz
Rövşən sevgisi gözlərindən,
saçlarından, dodaqlarından, varlığının hər
zərrəsindən süzülür. Birdən
gözüm qucağındakı kitaba sataşır. Orxan Pamukun kitabıdır. Qız o kitaba
baxdığımı görüb nəsə
xatırlamış kimi əlavə edir: "Bir də yəqin
Orxan Pamukla görüşsəm belə əsərəm".
Bu dəfə diqqətimi qızın əynindəki
paltar çəkir. Daha doğrusu, paltarın rəngi:
qara...
Yadıma "Qara paltarlı qadın" şeiri
düşür. Dodaqlarım öz-özünə
"Kiri, kiri, qara paltarlı qadın"- deyir. Niyə? Bilmirəm.
Elə bu düşüncələrlə məşğulkən
birdən səs-küy qopur. Nə baş verdiyini
öyrənmək üçün boylansam da, izdihamdan bir
şey görünmür. Olayı yenə də bayaq əlləri
əsən qızdan öyrənirəm: "Allahım, Ramiz
Rövşən... Gəldi... Özüdür... İnana
bilmirəm..." Bir anlıq fikirləşirəm
ki, mənimlə eyni sırada, cəmi bir stul arxada oturan
qız hardan gördü onu? Düz deyirdi,
Ramiz Rövşən tam vaxtında zala daxil olmuşdu. Alqış sədaları altında. Yanında Xalq yazıçısı Anar (bayaqdan
haqqında danışdığım qız onu da eyni həyəcan
və sevgiylə qarşıladı, "Aaa,
yazıçı Anar"- deyib öz-özünə səssiz
əl çalaraq), Mərkəzin direktoru Günel
Anarqızı, Xalq artisti Ramiz Həsənoğlu, BDU-nun
professoru Nüşabə Sadıxlı və başqaları
da vardı.
Şair ağır-ağır, onunçün
ayrılmış yerə keçir. Hər zaman "Mən
durmuşam yerimdə" deyən şairi görmək və
dinləmək üçün buraya axışan izdiham
bütün diqqətini ona yönəldir.
Günel Anarqızı qonaqları salamlayaraq, rəhbəri
olduğu Bakı Kitab Mərkəzində növbəti dəfə
bu cür izdihamlı görüşün onu sevindirdiyini və
qürurlandırdığını deyir. Ramiz
Rövşənlə görüşün
"Yazıçı ilə dialoq" layihəsi çərçivəsindən
növbəti tədbir olduğunu xatırladan Günel
xanım həm şairə, həm də onu sevənlərə
maraqlı zaman keçirməyi arzulayıb qonaqlar
sırasında yerini alır. Söz verilir Ramiz
Rövşənə...
Ramiz
Rövşən söhbətinə: "Biz çoxdandı
görüşmürük. Şairlərlə
görüşlər çox yaxşı ənənədir.
Yadımdadır, o vaxt Sovet dövründə
belə görüşlər tez-tez olardı. İndi şairlərlə görüş dəbdən
düşüb. Məncə, şair
oxucularla tez-tez görüşməlidir"- deyərək
başladı. Sonra görüş bir az
da səmimi alınsın deyə: "Bura təkcə
özüm danışmağa gəlməmişəm. Sizdən də nələrsə eşitmək, hətta
öyrənmək fikrindəyəm"- söylədi.
Şair şeir oxumağa heç yerdə çap etdirmədiyi,
oxumadığı, təxminən 20 yaşında, şairlər
barədə yazdığı "Estrada" şeiri ilə
başladı:
Bu nə məhkəmədir, sorğu-sualdır?
Yox, o, nə şeytandı, nə də ki mələk.
Əgər
ölməsəydi Allah olardı,
Ölürsə, şairdir, insandır demək.
Yeni
kitablarından danışan şair, biri böyük əksəriyyəti
gənclik illərində yazdığı şeirlərin
toplandığı "Sevgi açarı", digər ikisi
isə uşaq şeirlərindən ibarət "Göyərçinim,
gəl, görüm", "Gizlənmişəm, tap məni"
kitablarını təqdim etdi. "Sevgi açarı"ndan
danışarkən dedi: "Mən bu şeirlərin əksəriyyətini
cavan yaşda yazmışam və çoxusu heç yerdə
çap olunmayıb. Düşündüm ki,
yaşlanandan sonra çap etmək olar". Salonda
gülüşmə...
Uşaq
şeirləri yazmağını isə şair belə əsaslandırdı:
"İki uşaq kitabım çap olundu. Hələ biri də
olacaq: "Gəl, dost olaq, qurbağa". Mən
niyə uşaq şeirləri yazmaq istədim? Düşündüm ki, bizim yaddaşımız
işğal olunur. Artıq yeni dövr
uşaqlarına ABŞ və digər ölkələrin cizgi
filmləri göstərilir və onların öz
yaddaşı yoxa çıxır. Yaddaşın
işğalı başlayıb. Mən o
yaddaşı bərpa etmək üçün yazmaq istədim.
Bir də bizim uşaq şeirlərimizin çoxu, əgər
fikir vermisinizsə, sonda yoxluğa, kədərli sonluğa
gedir: "Əriyib suya dönərsən, Axıb, çaya
gedərsən" və ya "Çoban açınca
gözün, Qalar iki buynuzun" və sair. Mən
bu şeirlərimdə o yoxluğu, mənfini aradan
qaldırmaq istədim. Gərək
uşaqlarımızı daha çox pozitivə kökləyək
və həm də əxlaqi, tərbiyəvi, öyrədici
şeirlər yazaq. Məsələn, "Şeirli,
şəkilli əlifba" kitabım bu şeirlə
başlayır:
"Ana"
dedim, "can" dedi,
Mən də
"Anacan" dedim.
Yəni,
uşaqlara nə deyərsənsə,
qarşılığında onu alarsan..."
Şair nitqini arada şeirlər oxumaq üçün kəsirdi. Bizim isə
durumdan heç bir şikayətimiz yox idi. Nə də olsa, oraya elə onu dinləməyə
getmişdik. "Məndən qorxma",
"Ağcaqanad" şeirləri zalda bir canlanma yaratdı.
Bu misraları isə təzədən gülməyimizə səbəb
oldu:
"Cızığından
çıxma" -
deyir
atam mənə haçandı,
Bəs
çıxmasam,
hardan
bilim cızığım haracandı?!
Sonra
şair oxucularla yazarlar arasındakı ünsiyyətdən,
münasibətdən danışdı: "Son illər deyirlər
ki, oxucu yoxdur. Bu, aldadıcı təsəvvürdür.
Mən elə bilirəm ki, şair öz
şeirlərini özü yaratdığı kimi,
oxucularını da özü yaradır, özü tapır.
Tolstoy deyir ki, ədəbiyyat insanları tənhalıqdan
xilas edir. Mən də bu fikirdəyəm
ki, ədəbiyyat insanları həyat və ölümlə
barışdırır".
Sonra isə şairlə oxucuları arasında söhbət
başladı.
Daha çox gənclərdən ibarət publika şairə
cürbəcür suallar verirdi: "Necə oldu ki, şeir
yazdınız?", "Filan şeiri hansı ovqatda
yazdınız?", "Şeirləriniz kədərdənmi
yaranır?", "Allahdan incikliyiniz olubmu?" və sair bu
qəbildən suallar. Ramiz Rövşən də
hamısını eyni səbrlə, həvəslə, təmkinlə,
bir az da ironiya, yumor əlavə edərək
cavablayırdı. Allahla bağlı suala verdiyi cavabdakı
bir cümlə isə yaddaşıma ilişib qaldı:
"Allah həmişə mənim yadımdadır, şeir
yazanda isə mən onun yadına düşürəm".
Nitqində
tez-tez aforizmlərdən, sitatlardan istifadə edən şair
(bu yerə qədər Tolstoy, Hegel, Şopenhauer və
başqalarını xatırlamışdı artıq), Mariya
Svetayevadan sitat gətirərkən, deyəsən, bunun fərqinə
vardı və bu cür əsaslandırdı: "Mən
sitat gətirməyi çox sevirəm. İstəyirəm
sizdə o müəlliflərə və kitablara qarşı
maraq oyadım, sonra oxuyasınız". Svetayeva isə
deyib ki: "Bizim balalarımız bizdən
yaşlıdırlar". Sonra özü bu fikri belə şərh
etdi: "Siz indi gəncsiniz, biz isə qoca. Biz
sizə öz xatirələrimizi danışmışıq
və siz bizim də keçmişimizi bilirsiniz. Sizin də, bizim də yaddaşımız bərabərdir.
Ancaq siz həm də gələcəyi görəcəksiniz.
O gələcək ki, biz onu görə bilməyəcəyik
və bu barədə siz bizdən daha çox şey biləcəksiniz.
Ancaq ümid edirəm ki, biz olmayanda da siz
şeiri, ədəbiyyatı beləcə sevəcəksiniz.
Nələr də dəyişsə, sizin bu
sevginiz dəyişməyəcək".
Sual verənlərdən biri o həyəcanlı qız
idi.
Düzü, hansı sualı verdiyi yadımda qalmadı, amma
şairdən oxuduğu "Yavaş-yavaş sevdim səni"
şeiri, mən də daxil, hamının yadında qaldı,
xanımın həddindən artıq həyəcanı və
şeiri üzündən oxuduğu halda bir neçə dəfə
çaşması ilə. Əslində, o,
ayağa qalxanda belə olacağını bilirdim artıq.
Çünki hamı o, mikrofonu əlinə
alarkən həyəcanlandığını
düşünmüşdü, mənsə, onun hələ
Ramiz Rövşəni görmədən qabaqkı həyəcanına
şahid olmuşdum. Sizə də çatdırdım
bunu...
Sonra bir xanım "Qara paltarlı qadın"
şeirini oxumağını istədi. O da əvvəlcə
şeirin bu qədər məşhurluğu haqqında
kiçik arayış verdi: "Mən bu
şeiri çoxdan yazmışam. Onda
"Ayrılıq" şeirim daha məşhur idi. Sonra isə bu şeir sevilməyə, oxunmağa
başladı. Məncə, ona da səbəb
xalqımızın başına gələn müsibətlər
oldu. Çünki 1990-cı illərdə
20 Yanvar faciəsi, ardınca Qarabağ müharibəsiylə
itkilərimiz çox oldu. Şeirin bu
cür hadisələrlə məşhurlaşması
ağrılıdır".
Görüşdə Ramiz Rövşən "şair
sözünün gerçəkləşməsi"
mövzusuna da toxundu. Bir az ironik təsadüflər
hamıda maraq yaratdı: "Mən bir çox filmlərə,
tamaşalara, hətta baş tutmayan tamaşalara da şeirlər
yazmışam. Vaqif İbrahimoğlu bir tamaşa
hazırlamışdı: "Bu meydan, bu şeytan". Əsər Hindistan həyatından idi. Mahnı mətnlərini mən yazmışdım.
Orada kasıbın mahnısı var idi. Bir
yerdə deyilir:
Yenə gələr
yanvar ayı,
Şaxta
müftə, qar havayı,
Gündə
yanıb bütün yayı,
Qızınmağın xeyri nədi?
Vaqif məşqdə
dedi ki, şair çox gözəl demişdir, xüsusən,
yanvar ayında qarın yağmağını... Axşam isə mənə zəng elədi ki, bizlə
məzələnirsən, yanvar ayında Hindistanda qar
yağır? (gülüşmə) Bunun üstündən illər keçdi. Bir axşam Vaqif mənə zəng elədi.
Dedi, xəbərlərə bax, Hindistanda yanvar ayında qar
yağıb. Deməli, şairin sözündən
ehtiyatlı olmaq lazımdır".
Yenə zalda gülüşmə qopdu. Bir xanım replika atdı:
"Yəqin sizin şeirinizin təsirindən olub".
Şair:
"Deməzdim şeirimin təsirindən idi. Amma
bir əhvalat da danışım. Bir
şeirim vardı, 70-ci illərdə yazmışdım,
"Kim bilir" adında. Orada bir yer
vardı ki, göydən yağış yerinə ölü
quşlar töküləcək. Sonra gəldi
"quş qripi" çıxdı, həqiqətən də
göydən quşlar tökülürdü. Məni sevməyənlərdən biri demişdi ki,
şairdən ehtiyatlı olun. Türkiyədə
bir universitetdə görüşdə idim. Mənə
"quş qripi"ndən sual verdilər. Mən də
dedim ki, quş Allaha ən yaxın məxluqdur. Dərd
şairləri tapan kimi qrip də quşları tapır.
Qrip gəlib donuzları tapmaz ki (zalda "aaaa..."). Mən orda başqa heyvanın da adını çəkə
bilərdim. Amma nədənsə, donuz dedim və bir il sonra "donuz qripi" çıxdı
ortaya".
Bu yerdə
Anar müəllim maraqlı bir replika atır: “Ramiz, bir kitab
çap elətdir, adını da qoy “Xatalı şeirlərim””.
Gülürük...
Beləcə, bol şeirli, maraqlı, gülməli əhvalatlarla
zəngin görüş eyni həvəs və səmimiyyətlə
yekunlaşdı. Ramiz Rövşən məclisi gənclik illərində
yazdığı növbəti şeirlə bitirdi:
Məni
saymayanlar axmaqdır, axmaq,
Onlar nə
bilir ki, axı kiməm mən,
Məni
saymayanlar bir vaxt sayacaq,
Onda görəcəklər bir yox, minəm mən.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 15 may.- S.10.