Əliağa Ağayevin
son zarafatı
Mən Əliağa Ağayevi lap
yaxından birinci (həm də sonuncu) dəfə indiki kimi ilıq
bir yaz günündə
görmüşdüm.
Onda
1980-ci il idi, Əliağa müəllimin
ölümünə hələ
2 il yarım qalırdı...
... Metronun Nizami stansiyası tərəfdən
Füzulinin möhtəşəm
heykəlinin qarşısındakı
trolleybus dayanacağına düşürdüm...
və hələ
dayanacağa çatmamış
uzaqdan Əliağa müəllimi gördüm:
əlində kiçik
bir zənbil tutmuşdu, qəribə yerişlə o da Azdrama tərəfdən dayanacağa tərəf gəlirdi. Sonra daha yerimədim, sanki quş kimi uça-uça özümü ora yetirib Əliağa Ağayevin - bu böyük gülüş
ustasının pişvazına
çıxan adamlara qarışdım.
Əliağa müəllimin
üzündə həmin
yaz gününün ovqatına
yaraşan işıqlı bir təbəssüm vardı,
verilən salamları
cavablaya-cavablaya iri gövdəsinə yaraşmayan
bir cəldliklə addımlayırdı. Mənim
də salamımı aldı, amma mən bununla kifayətlənmədim, köhnə
tanış ədası ilə, ərklə "Necəsiniz,
Əliağa müəllim?"-
deyə soruşdum. Əliağa müəllim bu gün də parodiyaçıların
həvəslə təqlid
etdikləri həmin o
məşhur diksiya ilə "Şükür,
yaxşıyam, qadası"
- dedi və mən - Bakıya gəlməsinin heç bir ili tamam
olmamış
tələbə az
qala bir ay bu görüşün, böyük aktyorla qurduğum bu mini "dialoqun" sevinci ilə yaşadım.
Zarafat deyil, o boyda kişi tanımaza-bilməzə
mənə "qadası"
deyə müraciət
etmişdi!
Bu yazıya ona görə həmin görüşün hələ
də içimdə diri qalan, hələ
də məni isindirən xoş təəssüratının havası
ilə başladım
ki, sağlığında az qala mifləşərək ələlxüsus
əyalətdə yaşayanların nəzərində
əlçatmaz, ünyetməz
zirvəyə çevrilənlərin
əslində, özlərini
bizdən yuxarı yox, ən azından bizlərə bərabər
tutan, əlində zənbil bizimlə birgə tramvaya minib bizlərdən biri kimi yaşayan nə qədər sadə, adi adamlar olduqlarını
yada salım.
Amma bu da bir
mədəniyyətdir, yaşam,
davranış fəlsəfəsidir
və ona yiyələnmək xoşbəxtliyi
də həmin o
ucalığa aşağıdan
- həyatın dibindən
öz gücünə,
öz qətiyyəti,
inadı hesabına qalxanlara, bu dünyanın fani olduğunu dərk edib psevdohəyat yox, adi, normal həyat yaşayanlara nəsib olur - səhnəyə çıxanda
tamaşaçıların həmişə ayaq üstə, alqışlarla
qarşıladıqları, "xalq artisti" fəxri adı ilə bahəm "xalq adamı" adını da fəxrlə daşıyan Əliağa Ağayev kimi xoşbəxt sənətkarlara.
O, böyük sənətə
auditoriya görmədən,
müəllim mühazirələrini
dinləmədən, bir
sözlə, peşəkar
təhsil almadan gəlmişdi. "Mənim ən böyük müəllimim
həyatın özüdür"
- deyənlərdən biri
kimi Əliağa Ağayev də gələcək uğurlarının
sirlərini kitablardan,
dərsliklərdən yox,
həyatın özündən,
yaşadığı çətinliklərdən
öyrənmişdi. Buna görə də sənəti gerçək
həyatın özü
qədət təbii,
inandırıcı idi,
bir-birindən zövq
səviyyələrinə görə
fərqlənən qrupların
yox, hamının sevdiyi, bəyəndiyi, ümumxalq məhəbbəti
qazanmış sənətkar
idi. O bizim teatr və kino
sənətlərimizə, gülüş mədəniyyətimizə ədəb-ərkan,
təbiilik, insanların
həmişə ehtiyac
duyduqları (bu gün isə həm də tamarzı qaldıqları) bir müdriklik çalarları
qatan aktyor kimi adının
Mirzağa Əliyev, Bəşir Səfəroğlu
kimi korifeylərlə
yanaşı çəkilməsi
şərəfinə nail oldu,
kino sənətimizə
Məşədi İbad
("O olmasın, bu olsun"), Şirəli
("Görüş"), kassir ("Əhməd haradadır"), Əbülfəz
("Bizim Cəbiş
müəllim"), xan
("Sehirli xalat"),
molla Cəbi ("Molla Cəbi"), Kərbəlayı Zal
("Evlənmək istəyirəm")
kimi unudulmaz obrazlar bəxş etdi, gülüş sənətimizə etalon, meyar
səviyyəsində dəyərlər
gətirdi.
Kinoda
ilk işi - "Görüş"
filmində yaratdığı
Şirəli o vaxt 42 yaşı olan Əliağa Ağayevin komik məharətinin, obrazı özünəməxsus
tərzdə təfsir
etmək qabiliyyətinin müjdəçisinə
çevrildi. Sovetlər
dönəmində Azərbaycan
və Özbəkistan
pambıqçıları arasında gedən yarışdan, sosialist əməyinin "romantikasından",
sovetsayağı məhəbbətdən
bəhs edən bu filmdəki tənbəl, avara, arvad hesabına
yaşayan və arvad işlərinə burun soxan Şirəli
Əliağa Ağayevin
ifasında maraqlı, ən əsası isə koloritli alınmışdı.
Aktyor rolu elə oynamışdı
ki, tamaşaçılar
hakim ideologiyanın məntiqi
və diktəsi ilə hamının əslində, nifrət etməli olduğu bu obraza sonadək
antipatiya ruhunda köklənə bilmirdi, əksinə, bəzi məqamlarda onun gülməli hərəkətlərinə,
jestlərinə yenilib
bu obrazı sevirdi. Onun nahar edə-edə arvadı ilə öcəşdiyi səhnədəki
replikaları isə
("Plov bişirməyi
də bilmirsən", "Plovu da mən bişirəcəyəmsə,
arvad nəyimə lazımdır") həmin
filmi görənlərin
yaddaşında indi də az qala
"zərb məsəl",
tanış məişət
situasiyalarının kod
işarəsi kimi yaşayır. Ağzındakı
tikəni çeynəyib
udmağa macal tapmamış gözlərini
bir az
bərəldərək arvadına
acıqla "Çay
gətir, aaz" əmrini verdiyi səhnədə isə Əliağa müəllim
bizim hamımıza tanış komik bir tip kimi tamaşaçılara
ürəkdən gələn
səmimi gülüşlü
anlar bəxş edir.
Bir ildən sonra - 1956-cı ildə Əliağa məllim "O olmasın,
bu olsun" filmində yaratdığı
Məşədi İbad
obrazı ilə milli kinomuza çox dəyərli bir töhfə verdi, yaradıcılığında
bəlkə də şah əsərini yaratdı. Vaxtilə Mirzağa Əliyevin
ifasında möhürü
vurulmuş bu obrazı köhnə qəlibdən çıxarıb
ona yeni həyat vermək, yenidən, özü də təzə ölçülərdə qəlibə
salmaq o qədər də asan deyildi.
Əliağa Ağayev
isə təkrarsız
oyun tərzi, fitri istedadı və cəsarəti hesabına bunu bacardı, "Mirzağanın Məşədi
İbadı" ilə
yanaşı, "Əliağanın
Məşədi İbadı"na
da əbədi yaşamaq hüququ verdi.
Bir dəfə tanınmış
müğənni və
kino aktyoru Mirzə Babayevlə söhbət edəndə
Mirzə müəllim
özünəxas bir
coşqu ilə az qala yana-yana dedi: "Məşədi İbad roluna təsdiq olunmağıma az qalmışdı. Elə Hüseyn
də (filmin rejissoru Hüseyn Seyidzadə nəzərdə
tutulur - Ə.H) məni
çəkmək istəyirdi.
Son anda bu
vələdüzna Əliağa
hardan gəlib çıxdı bilmirəm.
Zalım oğlu aldı əlimdən bu rolu..."
Mən Mirzə müəllimin aktyorluğuna həmişə hörmətlə yanaşmışam və onun bu rolu oynamaqdan məhrum olmasının acısını da ürəkdən yaşamasına qətiyyən şübhə etmirəm. Amma fikirləşirəm ki, Məşədi İbadın ekran variantını yaratmağın ona yox, məhz Əliağa Ağayevə qismət olması tale işi idi. Görünür, İlahidən buyruq belə olmuşdu ki, bu obraz lentlərin yaddaşına məhz "Əliağa Ağayev standartı" ilı həkk olsun, tarixləşsin, Əliağa müəllim də taleyin verdiyi bu fürsəti lazımınca dəyərləndirib kinomuzu xalq gülüşü mədəniyyətinin estetik kanonları ilə yaratdığı möhtəşəm bir obrazla zənginləşdirsin. Ümumxalq rəğbəti qazanmış bu film haqqında çox yazılıb, ona görə də mən təfərrüatlara varmaq istəmirəm. Amma təkcə Əliağa müəllimin yaradıcılığı ilə yox, gülüş sənətimizin bugünkü durumu ilə bağlı bəzi məsələlərə toxunmamaq mümkün deyil. "Əliağa müəllim bu obrazı xalq gülüşü estetikası ilə yaradıb" - deyəndə mən onu nəzərdə tuturam ki, o, obrazın təqdimində "güldürmək üçün oynamaq" prinsipini yox, el şənliklərinə, karnaval gülüşünə xas olan yozum prinsiplərini əsas götürdüyündən Məşədi İbadı bəzi vulqar sovet ədəbiyyatşünaslarının təbirincə desək, mənfi tip kimi yox, bizlərdən biri kimi, imkanlarımızla istəklərimiz arasındakı ziddiyyətləri dəyərləndirə bilməməyimizə parodiya, aldanıb gülünc vəziyyətə düşməyimizin ekran təcəssümü kimi yaradıb. Bütün süjet boyu bir kimsəyə pisliyi keçməyən Məşədi İbadı heç bir meyarla mənfi, pis adam adlandırmaq olmur. Ə.Ağayev də obrazı məhz bu müstəvidə yaradıb - bir az küt, sadəlövh, amma ağıllı (özü demişkən, "obrozovolski") adam rolu oynamaq istəyən arvad düşkünü kimi. Sənəm və Gülnaz onu acılayıb gedəndən sonra Ə. Ağayevin "Bir dəli şeytan deyir, bunların ikisini də birdən alginən" deyərkən etdiyi jest - əllərini bir-birinə vurub sonra qənd kisələrini göstərirmiş sayaq sağ əlini havada fırlatması təkcə hər şeyə alınıb satılan əşya kimi baxan Məşədinin tacir təfəkkürünü açmır, həm də onun xislətini bütün çılpaqlığı ilə ortaya qoyur.
Mən bunları ona görə belə ətraflı yazıram ki, bu gün auditoriyanı güldürmək xətrinə az qala vulqar terminologiyanı səhnəyə gətirib guya gülüş saçan kalambur qurmaq istəyənlərə, arvad paltarı geyinib arvad rolu oynamaqla hırıltı yaradan və publikanın ucuz alqışlarını az qala öz "dahiliklərinin" məhək daşı bilib bunu bizlərə sırımaq istəyənlərə görk olsun.
Nə isə, mətləbdən uzaq düşməyək.
"Əhməd haradadır" filmində yaratdığı kassir obrazı ekranda hər cür təsadüfi və süni effektlərdən arıtlanmış təbii gülüş yaratmağın aktyor sənətinə dair dərs proqramlarına daxil edilməyə layiq klassik örnəyidir. Bu kiçik rolda aktyor nələr eləmir? Qarşılaşdığı hər situasiyada təşəbbüsü dərhal ələ almağa çalışan, öz oyununu diktə edən bu cığal, hay-həşirli kassir elə duzlu, məzəli və koloritlidir ki, az qala filmin bəzi personajlarını küncə saxışdırıb özü önə keçir, nəinki seansın sonuna qədər, hətta həmişəlik tamaşaçının yadında qalır. Onun təkrarsız improvizələri - sərxoş olduğundan kepkasını yan qoyması, "Odur taksi, min, get" deyərkən etdiyi jest, tərəf müqabillərinə münasibətdə işlətdiyi "ağəz", "əşi" xitabları belə Əliağa müəllimin ifasında yeni məna çalarları qazanır, tamaşaçı ilə ekran arasındakı məsafəni sözün yaxşı mənasında heçə endirir.
Ə.Haqverdiyevin hekayələri əsasında çəkilmiş "Evlənmək istəyirəm" filmində nəsrimizdə "uğursuz adam" diskursunun mükəmməl nümunəsi olan "Bomba" hekayəsinin qəhrəmanı Kərbəlayı Zalın taleyi, aqibəti Ə.Ağayevin yozumunda sanki aktyorun gözlərinin "dili", üzünün cizgiləri ilə yazılmış ekran mətni kimi oxunur, Kərbəlayı Zalın "Mən uduzdum, aldandım və aldanışlar üzərində qurulmuş puç bir ömrün yiyəsi kimi bunun əzabını çəkməyə məhkumam" ismarıcı biz tamaşaçılara ötürülür.
... Ə.Ağayev mülayim xasiyyətli, həyatsevər, nikbin, səmimi insan olub. O, lətifə danışmağı, dostlara xoş anlar bəxş etməyi sevirmiş və taleyin hökmünə bax ki, bu dünyanı da gülüş mələyinin qanadları üstündə dodaqlarında təbəssüm tərk etdi. Çay süfrəsi arxasında növbəti, amma həm də sonuncu lətifəsini danışıb, qəş edərək gedib "o dünyanı" görən və yenidən bu dünyaya qayıtmağa macal tapan həmsöhbətləri Əliağa müllimə tərəf çevriləndə Allahın heç də hər bəndəsinə qismət eləmədiyi xoşbəxt bir ölüm görüblər - Əliağa müəllim nəyə görəsə "o dünya"dan qayıtmaq istəməyib, dodaqlarında təbəssüm, üzündə işıq haqq dünyasına qovuşub...
Sizi başa düşməyə çalışıram, ustad -Mirzağa Əliyevin, Bəşir Səfəroğlunun, Lütfəli Abdullayevin ruhları dolaşan və sonralar Nəsibə Zeynalovanın, Səyavuş Aslanın, Hacıbaba Bağırovun, Yaşar Nurinin də ruhlarının təşrif buyurduğu dünyanın əbədi sakini olmaq bəlkə də xoşbəxtlikdir: bu fürsəti kim əldən verər ki?
Amma səmimi, həyati, saf gülüşə tamarzı qalan bizlər neyləsin, Əliağa müəllim?
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 15 may.- S.22.