Köhnəni dağıt(ma), yenisini tik: hər şeydən
sonra metamodernizm
Son üç ədəbiyyat istiqaməti - cərəyanı
haqda danışacağıq.
Modernizm, postmodernizm, metamodernizm.
Modernizm - tərz fərqidir.
Postmodernizm - inkar və istehzadır.
Metamodernizm - yenilənmədir.
Bu üç cərəyan təkcə ədəbiyyatda
deyil, bütün sahələrdə öz ifadəsini
tapıb. Mədəniyyətin hər növü özündə
çağdaş dünyanın müxtəlif istiqamətlərini
əks etdirir. "Modernus" -
"çağdaş" sözündən yaranan modernizm cərəyanını
ədəbiyyatda Kafka, Prust, Coys, Virciniya, Platonov, Bulkaqov, Kamyu
kimi imzalar təmsil edib. Xırdaca mistika: Coys və
Virciniya Vulf eyni ildə doğulub, eyni ildə də
ölüblər.
Bulqakovun fantast yazıçı kimi təqdim edilməsi
heç kimi çaşdırmasın. Ədəbi cərəyan
və ədəbi janr ayrı-ayrı anlayışlardı.
Bu məsələni çox vaxt qarışdırırlar
deyə, kimin
hansı janra, hansı cərəyana aid olmasını anlamaq
çətinləşir. Ədəbi cərəyan
bir-birinin ardınca gələn, biri digərinin yerinə
başqa baxış bucağı təklif edən
dünyagörüş fərqləridir. Ədəbi
janr isə yazıçının seçdiyi sahədə
forma və məzmun fərqidir, bir növ əsərin
cinsidir. Sevgi, mistika, detektiv, triller, fentezi və
s. Bulqakovun
fantastlığı rejimi aldatmaq cəhdi idi. Hərdən kiminsə şəxsi obyektinə
basqın edən, kimisə ilişdirib tutduran gizli qüvvə
haqda eşidəndə, Bulqakovun ört-basdırla təsvir
etdiyi, əslində, çox aydın görünən
bandası yadıma düşür. "Master
və Marqarita" metaprozanın, hətta özündən
illər sonra yaranacaq hipertekstuallığın təməlini
qoyub.
Modernizm struktur və stil özəlliyinə görə
müəyyən edilir. Coys tamamilə yeni romançılıq
strukturu yaratdı. Özünəqədərki
roman ənənəsini alt-üst etdi. Coys
təkcə mövzusuna, dramaturji xəttinə görə
deyil, strukturuna görə bütün yazıçılardan
fərqləndi. Coysu oxumaq asan deyildi.
Təxminən bunu heca şeirlərindən sərbəst
şeirə keçidlə tutuşdurmaq olar. Heca şeirinə öyrəşmiş oxucu sərbəst
şeiri öncə qəbul etmirdi. Zamanla
öyrəşdi, ciddiliyini etiraf etdi. Coys
prozanın "sərbəst şeir"ini yaratdı. Onun nəsri ədəbiyyatın təhlil
laboratoriyasında obyektə çevrildi. Coys
yeni beyinlə, yeni ədəbiyyat və dünya təsəvvürü
ilə meydana atıldı. Eləcə də
Virciniya Vulf. Fikir və duyğuların
axını Virciniyanın nəsrini fərqli etdi, modernizmin
banilərindən birinə çevirdi. Virciniya
Vulfa qədər hər şey hadisə üzərində
qurulurdu. O isə ədəbiyyatın hadisədən
düşüncəyə keçid mərhələsi oldu. Burada ruh və beyin var. Oxucunu gərginlikdə
saxlayan axıcı hadisə ardıcıllığı
yoxdu. İnsanın içi,
düşüncələri var. Onun düşüncə
üzərində qurduğu nəsr sözsüz ki,
romançılığın strukturuna da təsir edirdi.
Hadisələri, bu hadisələrin təsvirini,
onlara olan münasibəti yazarkən alınan strukturla,
duyğuların təsvirini yazarkən alınan struktur
arasında fərq təbii şəkildə yaranır.
Məsələn, bir sevgi romanında obrazların
tanışlığı, başlarına gələn hadisələr,
ayrılıq və birləşməyəcən olan
bütün proses təsvir edilirsə, bu, əvvəli,
ortası və sonu olan dramaturji xətt üzrə
yazılır.
Düşüncə axınında isə
yazıçı əvvəl-orta-son
ardıcıllığını pozur.
Coys məhz bunu etdi. Modern əsər - istənilən
yerindən açıb oxuduqda maraqlı ola
biləcək əsərdi. Bu mənada Kamyunu da
mütləq vurğulamaq gərəkdi. Kamyu
məhz istənilən hissəsini oxuyanda maraqlı olan
yazıçıdı və həqiqi modernistdi. Azərbaycanda modern ədəbiyyatın təməlini
qoyan Axundov sayılsa da, dünyada modernizm cərəyanı
Axundovdan sonrakı illərə aid edilir. Bu
açıdan Kafka da modernizmə yol açan
yazıçı hesab edilir. Buna görə
də biz cərəyanların təmsilçilərini Umberto
Ekonun baxışı ilə ifadə edəcəyik. Nə zaman yaranması ilə yox, hansı formada
yaranması ilə. Ə.Haqverdiyev, C.Məmmədquluzadə,
Ə.Ağaoğlu yaradıcılığında həm
modern, həm də postmodern elementlər olsa da, onları indiki
zamandan kənarda saxlayıb çağdaş
yazıçılar sırasına göz atacağıq.
70 il Sovetlər Birliyinin ideoloji təsirində
olan ədəbiyyatımız azadlığın verdiyi sənət
həzzini yaşaya bilmədi. Bu səbəbdən bir az da hər şey bir-birinə
qarışmış durumdadı. İsa
Muğannanı, Yusif Səmədoğlunu, Anarı, Mövlud
Süleymanlını, Kamal Abdullanı modern ədəbiyyatın
üzvləri saymaq yanlış olmaz.
Kamal Abdulla yaradıcılığındakı
eksperimentallıqla demək olar ki, bütün müasirlərindən
fərqlənir. O, Azərbaycan ədəbiyyatı üçün həm
modernizmdə, həm postmodernizmdə (mifə, inancların
qarşıdurmasına olan ironiyası ilə) olduqca
maraqlı irs yaradıb.
Vaqif Səmədoğlunu,
Afaq Məsudu da modernizmə örnək gətirmək olar.
Afaq Məsudun "Sərçələr" hekayəsi
Virciniya Vulfun "Özünə aid bir otaq"
ideyasının dilimi kimi görünsə də, feminen motivi
ilə maskulinliyə, patriarxa etiraz kimi struktur olaraq modern,
inkarçılığı ilə postmoderndir.
Vaqif Səmədoğlunun əyyaş Hüseyni Mirzə
Cəlilin Kefli İsgəndərinin reinkarnasiyası sayıla
bilər.
Mövlud Süleymanlı, Kamal Abdulla, İsa Muğanna yeni
struktur fərqləri ilə əvvəlki sosrealizm
yazarlarından seçilirlər. Baxmayaraq ki, bu
yazıçılar da Sovetlər dönəmində
yaradıcılığa başlayıb, tərzləri fərqlidi.
Mövlud Süleymanlının
"Köç" romanı Azərbaycan ədəbiyyatının
ən ecazkar, texnikasına görə əllə toxunmuş
kimi iç-içə işlənmiş cümlələri
ilə yüksək peşəkarlıq nümunələrindən
biridir. Strukturu
ilə modern, məzmunu ilə etnogen roman olan bu əsər
Qabriel Qarsia Markesin "Yüzillik tənhalıq"
romanının Azərbaycan dilindəki təzahürü
kimidir. Anaxaqanlıq ənənəsinin,
"təbiət ana" fəlsəfəsinin təzahürü
olan hər iki əsərdə böyük bir nəslin mərkəzində
dayanan, törəmənin dayaq nöqtəsi olan müdrik
nurani qadın obrazı və onun ətrafında baş verən
hadisələr bu iki əsəri bir-birinə hədsiz bənzər
edir. Ancaq Mövlud Süleymanlının
ustalıqla işlətdiyi saf türkcəsi əsəri azərbaycanlılaşdırır.
Postmodernizm
bir az irəli gedərək təkcə tərz
yox, həm də yanaşma fərqi ilə ortaya
çıxdı. Çoxunun gözündə
bu cərəyanın konkret konsensusu müəyyən edilməmiş
qaldı. Postmodernizm minillik narrativləri,
inancları, dəyərləri gülünc vəziyyətdə
qoydu, inkar etdi, onlarla məzələndi, onları ifşa
etdi. Hətta onları söydü. Postmodernizm bir növ manerizmin yeni təzahürüydü.
Bədən və ruh anlayışı, insan və
təbiət münasibətləri, yer və göy sevgisi arasındakı
harmoniyanın itməsi, doqmaların
dağıdılmasıydı. Özəlliklə
din, mentalitet, tarix, millilik kontekstində
inkarçılıqdır. Əsərdə
inkarçılıq, inqilab elementləri yoxdursa, o əsər
postmodern deyil. Postmodern ənənəvi
daxili süjeti də inkar edir. Modernizmdən
postmodernizmə keçidi Uilyam Berrouz
yaradıcılığı ilə bağlayırlar. Berroz "Bit nəslinin" nümayəndələrindədir.
"Bit"çilərin postmodernizmin inkişafında rolu
var. "İtirilmiş nəsil" də adlandırılan
bu yazarlar nəsli apolitik, bohem, inkarçı tərzləri
ilə bütün ədəbi mədəni ənənəni
alt-üst ediblər. Bunun alternativi Azərbaycanda
AYO məktəbi ilə qoyulub. Azad Yazarlaq
Ocağının üzvləri provokativ, diskursiv müzakirələrə
səbəb olan fikirlər, yazılarla tufan qopardılar.
Onları da "itirilmiş nəsil" hesab edənlər
var idi. AYO-nun məzələnmədiyi
tema yox idi. Rasim Qaraca, Həmid Herisçi, Murad Köhnəqala,
Nərmin Kamal, Seymur Baycan, Əli Əkbər, Günel
Mövlud kimi son dərəcə maraqlı bir komanda - bir
növ Azərbaycanın "bit"çiləri aktiv, cəsarətli
yazıları ilə, beyin fırtınası yaradan meydan
sulamaları ilə həm mətbuatın, həm ədəbiyyatın
yeni dilə, tərzə, duruşa keçid mərhələsi
oldu. Daha sonra ədəbiyyata gələn imzalar
da dağıdıcı cəhdləri ilə bu xəttin
davamçılarına çevrildi.
Şəhriyar
Del Geraninin "İntihar hörükləri"ni, Dilqəm Əhmədin
"İmtina"sını da siyahıya əlavə etmək
yerinə düşər. "İntihar
hörükləri" ideya və forma olaraq postmoderndir.
Yüksək peşəkarlıqla yazılmasa
da, ötürdüyü mesaj yenidir. Görüşdüyü
qadınların saçlarından kəsib saxlayan gənc
sonda özünü bu saçlardan düzəltdiyi
hörüklə asır. Qapalı, tərpənməz
mentallığı olan cəmiyyətdə belə bir kişi obrazı yetişmir. Bu əsərdəki
obraz yazıçının vaxtı-vaxtında ailə quran,
cəmiyyətin onun üçün müəyyən etdiyi
yaş və zaman kəsiyində etməli olduqlarını edən,
doqmatik həyat tərzindən kənara çıxa bilməyən,
heç vaxt fərd sevgililiyi yaşamayan kişi
obrazına etirazıdır.
Dilqəmin "İmtina"sında isə hər
şeydən imtina var. Əsərin qəhrəmanları olan
gənclər sonunda ideologiyadan, milli mübarizədən, təbliğ
edilən dəyərlərdən, azadlığın
özündən belə imtina edirlər. Onlar
aldanırlar. Onlar saxta mübarizəyə
cəlb edilirlər. Onların gəncliyi
bu aldanışda itir. Günlərin bir
günü bütün uğrunda yaşadıqları
amalın hipnoz, yalan olduğunu anlayıb boşluğa
düşürlər. Və bu boşluqda
yazıçı imtina təklif edir.
Seymur Baycanın yaradıcılığı isə
postmodernin bütün qatlarını ifadə edir. Əsərlərində
həm fraqmentalizm, həm kollajlar, həm əlaqəsizlik, həm
fikir axını, həm spontanlıq, həm də
inkarçılıq var. Seymur milli, dini, mental, dünyavi nə
varsa, hər şeydən imtina edir. Hər
şeylə məzələnir. Sevgidən
belə imtina var Seymurun yaradıcılığında. Seymurun bütün kitablarında böyük, qutsal
sevgi çox rahatlıqla qurban veriləcək nəsnəyə
çevrilir, təsadüfi qapılma kimi təsvir edilir.
(Ardı olacaq)
Aysel
ƏLİZADƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 18 may.- S.16-17.