Çərək əsrlik Xoşbəxtlik...
Azərbaycan Dövlət
Pantomima Teatrının 25 yaşı tamam oldu...
Cəfər Cabbarlının "Oqtay
Eloğlu" əsəri
sadəcə bir faciəvi sənətkar taleyini əksi baxımından yox, həm də sənət mühitini dəqiq ifadə etdiyi üçün təsirlidi. Teatrla, sənətlə azca əlaqəsi, yaxınlığı
olan adam
Cabbarlı personajlarını
hər gün görə, onlarla ünsiyyətdə ola bilər.
Yüz ildən
çox zaman keçib, sənət də, texnika da inkişaf edib. Hər yeni mərhələdə
təzə "izm"lər,
ifadə vasitələri,
cərəyanlar, dalğalar
bir-birini əvəz edib. Amma sənətlə məşğul olan insanları birləşdirən
o ümumi cəhətlər
- qayğılar, real dünyanın
içində qeyri-adiliyi
yaratmaq problemləri elə həminkidi.
Azərbaycan Dövlət Pantomima Teatrının 25 illik yubiley gecəsində Oqtay Eloğlunu yadıma salan da, elə o "ümumi cəhətlər"
dediyim məqamlardı. Uzun zamandır
ki, təkcə Pantomimçilər yox, həm də Gənc Tamaşaçılar
Teatrı (məkan olaraq) bu yubileyə
hazırlaşdığı üçün çoxdandı
bu söhbətlərin,
ovqatın içərisindəyik.
Amma yenə də sənətlə, həm də bu cür
yüksək sənətlə
bağlı hadisə
həmişə rus şairi Blokun "Gözlənilməz sevinc"i
təsirini bağışlayır.
Ona görə elə foyedəki qələbəliyi,
Pantomima Teatrının
keçdiyi yolu əks etdirən sərgini görəndə
başqa auranı, sirli ovqatı hiss edirəm. Hələ tədbirdən əvvəl
Bəxtiyar Xanızadə
qonaqlarıyla birgə
sərgini gəzib baxır, olanlardan, keçənlərdən danışır.
Bir anlıq düşünürəm 25 il insan üçün də, sənət üçün
də az vaxt deyil. Bu illərdə dünyanın
da, ölkəmizin də taleyində nələr-nələr olmayıb?!
Və heç şübhəsiz
bunlar sənətdən,
yaxud sənət bunlardan yan keçməyib.
Hə, bayaqdan bunu demək
istəyirdim, sənət
sarsılmaz sevgi kimidi. Fırtınalar,
müharibələr, acı
və şirin günlər bir-birini əvəz edir, amma əsl sənət
sıradan çıxmır...
Nə zamansa elə-belə arzudan, tək bir adamın istəyindən yaranan, özü də sadəcə universitetin bir qrup tələbələriylə
doğulan teatr bu gün 25 yaşını qeyd edir və bu
ötən zaman haqqında danışdıqca
danışır, susduqca
susur. Susmaq demişkən, əvvəllər
də, indi yubiley gecəsinə baxanda da anladığım
o oldu ki, Pantomima teatrı heç də sözsüz sənətlə
məşğul olmur.
Axı dilə gətirilən söz olduğu kimi, deyilməyən söz də var. Pantomima deyilməyənlərin,
sözə sığmayanların
ifadəsini göstərir.
Nədi əslində
sözün bitdiyi an,
yaxud sözsüzlük?!
Övladının ilk addımlarına
baxırsan və nitqin tutulur, sevdiyinin gözlərindəki
aşıb-daşan sahilsiz
dənizi görürsən
və söz tapmırsan deməyə, Malerin hər şeydən "danışan"
I Simfoniyasını dinləyirsən
və kəlmələrin
mənasızlaşdığını anlayırsan... Hə, təkcə gözəlliklər
və ülvi hisslər yox, həm də pislər, vicdansızlar, paxıllar, bədbəxtlər
danışmaq arzunu sıfıra endirir... Deməli, sözün senzurası əbədidir. Bir də
insan genetik yaddaşına, tarixin buraxdığı izlərə,
kodlara bağlıdırsa
və sənət də gerçək həyatın bədii ifadəsidirsə, sözdən
əvvəl hərəkət
ünsiyyəti yaranıbsa,
bədən yaddaşı
beyin yaddaşından
daha qədimdirsə, Pantomima teatrının da tarixini elə
o zamana aid edə bilərik.
Azərbaycanda isə yalnız
1994-cü ildə Xalq
artisti Bəxtiyar Xanızadə bu teatrı yaratmaq ideyası irəli sürüb və ilk dəfə elə dərs dediyi bir qrup
tələbələrlə "Dəli yığıncağı"
adlı ilk Pantomima teatr studiyası yaradıb. Beləliklə,
Bəxtiyar müəllimin
müəllifi olduğu
"Sehrli xalat" adlı yubiley tamaşası bu zamanın içində qazanılanlardan və itirilənlərdən bəhs
edir...
Pantomima teatrının ruhuna, estetikasına, ovqatına uyğun ən kiçik detallar bütövlükdə teatr
və onun keçib gəldiyi yol haqqında düşündürür insanı. Həm də bunların hər birinin az qala
"qrafik" təsvirlərlə
verilməsi təsirlidir.
Aktyorlar məşq etməyə ərinirlər, rejissor gəlib hirslənir, hər dəfə "niyə işləmirsiz?"
- deyib acıqlanır,
külqabının ölçüsü
gülqabı boyda, siqaret qutularının sayı bilinmir və işə başlayar-başlamaz əməkdaşlardan
biri gəlib - kanalizasiya tutuldu, su kəsildi, işıq söndü - deyir. Axı hansı teatr
rəhbəri, hansı
sənətkar, hansı
aktyor yaşamayıb bu problemləri. Oqtay Eloğlu da ona görə yadıma düşmüşdü.
Əsərin əvvəlindən
yoxdan sənət yaradan Oqtayı ən aid məişət
problemləri ilə yükləyirlər... İndi Pantomimçilər
iridən iri külqabılardan, kəsilən
sulardan, sönən işıqlardan danışanda
Mayakovskinin "Eşq
qayığı məişətdən
dağılar" misraları
ağıla gəlir.
Amma bu eşq nə
boyda eşq imiş ki, məişətdən
dağılmayıb?! Dünyaya sığmayacaq qədər
böyük imiş, bəli. Və elə böyük ekranda kollaj kimi göstərilən qastrollar da, dünyanın müxtəlif
yerlərində mədəniyyətimizin
ən gözəl təqdimatları da bu "cahanlara sığmayan" sənət
sevdasını göstərir.
Keçmişə və gələcəyə
aparan "Sehrli xalat"ı isə Stanisklavski hədiyyə edir Pantomima Teatrına... Rejissor, Xalq artisti Ramiz
Həsənoğlu Stanislavski rolunda səhnəyə çıxıb dünya
və Azərbaycan teatrlarındakı əlamətdar
hadisələrdən danışanda
yerdən kimsə
"Ne veryu" - "İnanmıram"
- deyir və zal gülüb alqışlayır. Amma o
sehrli xalat gah teatrın bugünkü aktyorlarını
keçmişə, lap ilk məşqlərə
Bəxtiyar Xanızadəylə
birgə teatrın təməlini qoyan Rövşən
İsax, Siyavuş Hüseynli, Azər Şabanov, Nicat Kazımov, Əsəd İsmayılov, Elman Rəfiyev,
Nargilə Hüseynovanın
məşqlərinə aparır,
gah da Bəxtiyar
müəllimin özünü
keçmişə, bir
muzey eksponatına çevrilə biləcəyi
zamana göndərir. Və bu zaman
get-gəllərində Pantomim
Teatrının 25 yaşı
bütün dillərdə,
hətta Bakı və Gəncə ləhcəsində də
təbrik edilir... Amma bu dillərin, ləhcələrin təsiri
altında göstərilən
nömrələr hər
biri başa düşülür, sevilir.
Deməli, sənətin dili
yoxdur, bütün dillərdə və ləhcələrdə eyni
ucalıq, peşəkarlıq
nümayiş etdirmək
mümkündür.
Bu mənada "Nağaraçalanlar",
"Pantomima buketi"
nömrələri daha
çox yerinə düşür. Nağaraçalanlar
nömrəsində Bəxtiyar
müəllim köhnə
tələbəsi, yetirməsi
Nicat Kazımovla "dialoqa" girir... Az qala hər "dabbala-duba, dubbala-duba"nı sözə
çevirmək mümkündü.
Əbədi bir ustad-şagird
münasibətini, atalar-oğullar
problemini bu qədər sadə, ironik, komik təqdim
etmək sadə deyil yəqin. Amma Pantomimçilərin bu rahatlığının, sərbəstliyinin
arxasında bioqrafiya durur. Yetirmələri
indi ölkənin ən nüfuzlu, sevilən, peşəkar sənətkarlarına çevrilmiş
Bəxtiyar Xanızadə
üçün bu mövzu ağrılı olmamalıdır axı...
Necə ki özünü gələcəkdə muzey
eksponatı kimi görmək ağrılı
deyil.
"Sehrli xalat" yubiley-tamaşasının az qala hər
anından xeyli danışmaq, hər nömrəsini yozmaq olar. Amma məndən ötrü
bütün nömrələrin
və məqamların
bir ümumi, üstün cəhəti həyatla sənəti vəhdətdə, keçmişlə
indini və gələcəyi dialoqda verməsidir. İndiki
uğurların kökü
keçmişdədir, bu
gün başlanan problemlər gələcəkdə
pis fəsadlar verə bilər və bu baxımdan
səhnədən ötürülən
mesajların içərisində
itib-batır adam...
O mesajların yüzündən
birini seçib yubilyarlara təşəkkür
etməyi özümə
borc bilirəm. Gələcəyin aktyorları, döşəmə
əskisini əyinlərinə
geyinmiş kreativlər
teatrın "qadından
imtina"sından danışanda
anladım ki, bax bu, həyəcan
təbilidir. Qadını sadəcə əşya ilə, ayaqqabı ilə, müqəvva ilə, nə bilim kəllə ilə əvəz edən "sənət"
məhvə məhkumdur.
Və elə bu yerdə
təbiətə qalib
gələ bilmədiyimiz
üçün bir emosional etiraf edim ki, məncə,
bütün bəlalar
qadından imtinadan başlanır. Həyat da,
sənət də, insan da, sənətkar
da qadından imtina rejiminə keçəndə fəlakət
qopur. Və bu problemin belə
gözəl ifadəsi
yubiley təntənəsində
o qədər yerinə
düşdü ki...
Beləliklə, bir yandan gülə-gülə, digər tərəfdən
gözündəki yaşı silə-silə sona
yaxınlaşdıq... Tamaşaçı
alqışlamır - deyənlərin ən gözəl
cavabını verdik... Və
yubiley-tamaşanın məhz sonuna çatanda anladığım həm də bu oldu ki,
bu günün də,
sənətə aid bütün
bayramların da ən vacib
sloqanını, tezisini Mədəniyyət
naziri Əbülfəs Qarayev
dedi əvvəldə... Dedi
ki, sənəti şəxsiyyət idarə
edəndə hər şey gözəl olur və bu teatrın bəxti
gətirib ki, keçmişdə də, indi də şəxsiyyəti var...
25 yaşında şəxsiyyət vəsiqəsi dəyişdirilir,
əziz Pantomimçilər! Sənədinizə yeni "Yaşayış yeri"
yazılması arzusu ilə, təbrik edirəm
hamınızı!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2019.- 18 may.- S.10.