Gül çöhrəli
Gülçöhrə
Tanrı ona qənirsiz yaraşıqla, gözəlliklə
bahəm qəribə
bir tale də bəxş etmişdi.
Kimin ağlına gələrdi
ki, 24 yaşında Azərbaycanın gül çöhrəli Gülçöhrəsinin
ekran obrazını yaratmaq xoşbəxtliyinə
qovuşan bu məsum qızın özü də tezliklə haqqında miflər, nağıllar yaranan bir obraza
çevriləcək, "ölkə gözəli"
kimi möhtəşəm
bir statusa yüksəlib, ta ömrünün sonunadək
kübarlığını, xanım-xatınlığını zamanın qovğalarından
hifz edərək bu dünyanı gözəl xanım statusunda da tərk
edəcək? Amma bütün bunlar baş verdi
və bu gün dönüb arxaya - Leyla xanımın ömür və sənət yoluna nəzər salanda rəngarəng göy qurşağı kimi bərq vuran o obrazın - Leyla xanım Bədirbəyli obrazının
cazibəsinə təslim
olmaya, tilsiminə düşməyə bilmirsən.
Çünki Leyla xanım
Azərbaycan xanımlarının
təkcə zahiri yaraşığını yox,
həm də daxili aləminin min bir rəng çalarlarını
ekranda əbədiləşdirmək
səadətinə qovuşmuş
xoşbəxt bir sənətkar idi. O,
nənələrimizin azad
sevgi həsrətini
("Arşın mal alan"), qeyrətini,
vətənpərvərliyini ("Koroğlu", "Fətəli
xan"), əməksevərliyini,
səmimiyyətini ("Görüş"),
məğrurluğunu, dözümlülüyünü
("Dəli Kür")...bütün dolğunluğu
ilə ekranda əbədiləşdirə bilmişdi.
Leyla xanımın yaratdığı ekran obrazları o qədər inandırıcı, təbii və koloritlidir ki, təkcə elə onlara istinad edib müxtəlif zaman kəsiklərində
Azərbaycan qadınının
tarixi obrazı, taleyi barədə mükəmməl və zəngin məlumat almaq olar.
U.Hacıbəyovun ilhamla, ustalıqla
yaratdığı Gülçöhrə
- sevgisi uğrunda hətta ölümə belə hazır olan qızcığaz o vaxtlar hələ "Bədirbəyli"
yox, "Cavanşirova"
olan Leyla xanımın və onun şəxsində minlərlə Azərbaycan
qadınının sanki hər gün, hər saat ürəklərində
dərdləşdikləri simsar, sirdaş idi və film ekranlara çıxan kimi bu mübhəm duyğular, söylənməyən
monoloqlar Gülçöhrənin
timsalında dil açıb danışmağa
başladı. Kübar
ailədə böyüsə
də, sadəliyi, səmimiyyəti ilə seçilən, hətta bəzən qulluqçu Tellinin səviyyəsinə
enməkdən çəkinməyən
bu zərif məxluq Azərbaycan
kinosunda atasının
gözlərinin içinə
baxa-baxa "Mən arşınmalçını sevirəm,
yalnız ona ərə gedəcəm"
izharını etməyə
cəsarəti çatan,
hamının qınağına
tuş gələcəyindən
qorxmayaraq azad yaşamaq istəyini gur səslə bəyan edən, bu yolda hətta
ölümdən belə
ehtiyatlanmayan böyük
mənəvi güc yiyəsidir. Gülçöhrə - Leyla Bədirbəyli
sosial status baxımından
özündən xeyli
aşağıda dayanan
kasıb arşınmalçı
ilə səs-səsə
verib məhəbbət
nəğməsi oxumaqdan,
"Dura bilməm, yar,
sənsiz" deməkdən
çəkinmir, utanmır.
İlk növbədə ona görə ki, təkcə özünü
yox, özü kimi minləri, yüz minləri mənəvi əsarətdən
xilas etmək naminə ilk addımı atmaq, nümunə olmaq zərurətini dərk edir və bu missiyanı
öz üzərinə
götürür. Bəlkə də
bəzilərinin Azərbaycan
xanımına yaraşdırmadığı
bu hərəkətlər
qadını əşya
kimi fetişləşdirən
donuq təfəkkürə,
stereotiplərə qarşı
yönəldiyindən təkcə
mənəvi yox, həm də tarixi dəyər qazanır, "sevgisiz izdivac" fəlsəfəsinə
qarşı bir etiraza çevrilir. Leyla xanımın daxilən də, zahirən də gözəl Gülçöhrəsi
"Mənim də
Allah tərəfindən verilmiş
sevmək haqqım var və burada
təəccüblü, qeyri-etik
heç nə yoxdur" ismarıncını
cəmiyyətə ötürən
ekran qəhrəmanı
kimi milli kinomuzda həmişə yaşayacaq.
"Fətəli xan"
filmindəki Tuti Bikə obrazı ilə kinomuza Gülçöhrənin simasında
"təşrif buyuran"
bu gözəlliyə
yeni çalarlar əlavə olundu - ictimai borc, vətənin
təlükəsizliyi sarıdan
məsuliyyət. ailəyə,
ərə sədaqət...
Əri ilə düşmən olmuş qardaşının
xəyanətinə Tuti
Bikə sarsılmaz iradəsi, müdrik qərarları ilə cavab verir, tamaşaçıları
dar ayaqda həyat yoldaşına dayaq olmaq, lazım
gəlsə onu əvəz etmək zərurətinə inandırır.
Leyla xanım Tuti Bikənin içindəki
enerjini yalnız duydurmurdu, qeyri-adi təbəssümü, mənalı
baxışları ilə
həm də göz önünə gətirirdi və mən fikirləşirəm
ki, Azərbaycanın qəhrəmanlıq zirvəsinə
yüksəlmiş Gültəkin Əsgərova, Salatın Əsgərova, Qaratel Hacımahmudova kimi cəngavər qızlar məhz Leyla xanımın Tuti Bikəsinin davamçılarıdır.
Mayasında müəyyən dərəcədə
romantik, sintemental başlanğıc dayanan bu obrazlardan sonra o, tamaşaçılarla
növbəti görüşə
tamam başqa və həm də gözlənilməz
qiyafədə - kolxozçu,
pambıq ustası Bilqeyis rolunda gəldi və "Görüş"dəki bu
yeni görüş də baş tutdu, aktrisa sevilən və sevən bu kənd qızının
sadəliyini, səmimiyyətini,
bəzi məqamlarda şıltaqlığını, dosta sədaqətini tamaşaçılara çatdıra
bildi. Doğrudur, Bilqeyisin ağappaq
çöhrəsi, mütənasib
bədəni, hərəkətləri,
danışıq tərzi
gün altında yanıb qaralan, pambıq yığmaqdan əlləri kobudlaşan pambıqçı imicinə
o qədər də uyğun gəlmirdi. Amma Leyla xanım
obrazın yozumunda elə təbii, inandırıcı vasitələrdən
istifadə etmişdi ki, Bilqeyisi kolxozçudan
çox, kolxozçu
paltarı geyinmiş şəhərli qıza oxşadan bu əyintilər obrazın təbiiliyinə, koloritinə
qətiyyən xələl
gətirmirdi.
Leyla xanımın
yaratdığı növbəti
ekran obrazı tamaşaçıların "Koroğlu" dastanından
yaxşı tanıdıqları
Nigar oldu. Mehtər
oğlu Rövşənə
aşiq olan Nigarla arşınmalçıya
vurulan Gülçöhrə
arasında təbii ki, müəyyən paralellər aparmaq olar. Amma mən buna ehtiyac görmürəm.
Çünki Nigar qəhrəmanlıq
dastanının romantik,
Gülçöhrə isə
xalq gülüşü
estetikası ilə yaradılmış əsərin
bir qədər sintemental ruhlu qəhrəmanı idi.
Gülçöhrə göz
yaşları, Nigar isə yeri gələndə
əlindəki qılıncla
mübarizə aparırdı
və aktrisa bu 2 tale arasındakı bənzəyiş və fərqləri ona görə ustalıqla incələyə bilmişdi
ki, onun ifa tərzinin bədii-estetik və texniki diapazonu çox geniş idi - Leyla xanım
hər yeni obrazda başqalaşmağı, xarakteri
tipik cizgilərlə fərdiləşdirməyi çox
yaxşı bacarırdı.
Amma nə qədər qəribə olsa da, milli kinomuzda qadın ləyaqətinin, qeyrətinin rəmzinə çevrilən obrazlarla yanaşı, qadın xəyanətinin, vəfasızlığının təcəssümü olan ilk ekran obrazını yaratmaq da Leyla xanımın qismətinə yazılıbmış. Gülçöhrədən, Tuti Bikədən, Nigardan sonra məhəbbətə əyləncə kimi baxan mənəviyyatsız Xalidə roluna girmək ("Onun böyük ürəyi") şübhəsiz ki, aktrisadan böyük risk tələb edirdi. Leyla xanım bu addımı atmağı, Gülçöhə, Tuti Bikə... ucalığından həyatın dibinə - Xalidə və onun kimilərin kəsafət qoxuyan mühitinə enməyə özündə cəsarət, qüvvə tapdı və yenə də özünün əsas silahından - qadın cazibədarlığından ustalıqla bəhrələndi. Amma əvvəlki qəhrəmanlarının təqdimində onun üçün yardımçı vasitələr rolunu oynayan qadın incəliyi, xanım-xatınlıq bu dəfə qadın ruhunun gözəlliyinin yox, zahirən gözəl qadının eybəcər mənəviyyatının ifadəsinə xidmət etdi.
... İllər təbii ki, Leyla xanımın da taleyinə təsirsiz ötüşmürdü, "Arşın mal alan"dakı 17 yaşlı qız böyüyüb qadına... anaya... nənəyə çevrilirdi. Lakin unikallıq buna idi ki, bütün bu yeni statuslarda da Leyla xanım gözəl idi, şux idi. Ünlü filosofumuz Niyazi Mehdi böyük alman mütəfəkkiri İ.Kantın gözəllik haqqındakı təlimini şərh edərkən göstərir ki, Kanta görə gözəllik-umacaqsız məqsədəuyğunluqdur. Yəni obyekt bizim konkret gərəyimizi ödədiyi üçün yox, öz-özündə gözəl olduğu üçün gözəldir və bu umacaqsızlıq da elə onun hamı üçün gözəl olmasını təmin edir. Məncə, Kant müasirimiz olsaydı, öz fikrinin sübutu üçün Leyla xanımın hər yaşda üzdə olan, mübahisə doğurmayan gözəlliyinə də istinad edər, bunu misal gətirərdi. Qadın gözəlliyini ömrün gənclik illəri, gənclik təravəti ilə əlaqələndirmək əslində, bu gözəlliyi hansısa umacağa bağlamaq deməkdir. Gözəl qadın o qadındır ki, Allah nurunu ondan əsirgəmədiyinə, nəzərlərini onun üzündən, gözlərindən çəkmədiyinə görə hər yaşda, hətta bu dünya ilə vidalaşanda da gözəldir - Zərnigar (Dəli Kür"), Şərəfnisə xanım ("Dərviş Parisi dağıdır")... kimi.
Bir sənətsevər dostum nə vaxtsa demişdi: "Leyla xanım yaşlı vaxtlarında da kraliça kimi şux qamətini, kübarlığını qoruyub saxlayan yeganə aktrisamızdır. O hətta adi kəndli qadın rolunu oynayanda da əzəmətli və müdrik idi".
Bu sözlərdə böyük həqiqət var.
O, milli kinomuzda sadəlövh qadın ("Kişi sözü"), mehriban, qayğıkeş nənə ("Asif, Ağasif, Vasif"), məğrur, əyilməz bəy övrəti ("Dəli Kür"), möhtəşəm ana ("Ananın çırağı") obrazlarının ən yaddaqalan nümunələrini bəxş etdi və bu obrazlara xas olan duyğuları, yaşantıları ekranda incəliyinə qədər göstərməyə nail oldu.
Leyla xanımın çox müsbət auraya, insanları daim özünə çəkən cazibə qüvvəsinə malik idi. Onunla ünsiyyətdə olan hər kəs bu yaraşıqlı qadında, onun gülümsər çöhrəsində öz doğmalarına məxsus nə isə bir cizgi tapırdı, onu öz doğması kimi sevirdi.
O, əsilzadələr ailəsində doğulmuşdu. Atası Şəmkir bəyləri nəslindən, anası isə xan qızı idi. Bu amil kinoda ən yaddaqalan uğurlarını məhz kübar xanımların obrazlarını yaratmaqla qazanan Leyla xanımın taleyin ağır zərbələrinə duruş gətirməsində də müəyyən rol oynadı. Əvvəlcə həyat yoldaşı, sonra isə böyük qızı faciəli şəkildə həlak oldu və Leyla xanımın ömür və sənət dastanının üfüqlərindəki o göy qurşağı da yavaş-yavaş sönməyə başladı. Amma o, öz pərəstişkarları ilə, kinosevərlərlə öz adına layiq bir tərzdə vidalaşmağa, meydanı xanım-xatın qadın kimi tərk etməyə özündə qüvvə tapdı, ömrünün son günlərinin fiziki və mənəvi ağrılarını hamıdan gizlətməyi bacardı.
O, tamaşaçıların yaddaşında taleyin ona bəxş etdiyi ən yüksək fəxri titulu
ilə qaldı: gözəllər gözəli Leyla Bədirbəyli kimi.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 22 may.- S.22.