Azərbaycan şairi Nəsimi
yaradıcılığında dördlük fəlsəfəsi
Azərbaycan ədəbiyyatı öz dahi yazarları ilə əsrlər boyu dünya ədəbiyyatında xüsusi yer almış, Nizami öz "Xəmsə"si ilə dünya ədəbiyyatının korifeyi olduğu kimi, İmadəddin Nəsimi də dünya ədəbiyyatının fəlsəfi aləminə öz möhürünü vurmuşdur.
İstər
vətənimizdə, istərsə də Orta Asiya türkləri
qazax, qırğız, özbək, türkmən, eləcə
də Türkiyə xalqları arasında şöhrət
qazanan İmadəddin Nəsimi, günümüzdə belə
Şərq və Qərb xalqlarının mədəni sərvətləri
xəzinəsində özünəməxsus layiqli yerini
saxlamaqdadır.
Prezident cənab
İlham Əliyevin "Böyük Azərbaycan şairi
İmadəddin Nəsiminin 650 illik yubileyinin qeyd edilməsi
haqqında" 2018-ci il 15 noyabr tarixli Sərəncamı və
2019-cu ili "Nəsimi ili" elan etməsi, tarixi ədəbi
və fəlsəfi fikir yaddaşımıza milli
qayıdışımızın bariz nümunəsidir.
Dünya ədəbiyyatında
Seyid Əli, İmadəddin Nəsimi adları ilə
özünə layiqli yer tutan bu filosof şair, 1369-cu ildə
Şamaxıda doğulmuş, 1417-ci ildə Suriyanın Hələb
şəhərində edam edilmişdir. Onun yaradıcılığına insan təfəkkürünün
və onun idrakının maddi və mənəvi aləmdə
təzahür formaları və sair fəlsəfi fikirlər əsas
yer alır. Hürufi Fəzlullah Nəiminin fəlsəfi
elmi, tərbiyə və təlimləri ilə öz fəlsəfəsini
təkmilləşdirən Nəsimi, əvvəl sufizm
mövqeyində sufi şeyxi Şiblinin təlimini davam
etdirmiş, ruhu X əsr sufi filosof-şairi Mənsur Həllacın
təliminə yaxın olmuş, sonda isə hürufiliyə
meyl etmişdir. O, qədim türk-Azərbaycan, eləcə də
Şərq və Yunan fəlsəfi aləminə, onların ədəbiyyatı,
astronomiya, astrologiya, riyaziyyat və məntiq elmlərinə
yaxından bələd olmuş, İslam və xristian dinin əsaslarını
mükəmməl bilmiş, öz qəzəl, tuyuq və məsnəvilərində
bunlardan istifadə etmişdir.
Qeyd edək
ki, Sufizm miladdan öncə XII yüz ilin sonlarından Zərdüştlükdə
yer almış, şaman sufilər ağ
geyimdə məbədlərə getmiş, insanın tanrı
və kainatla vəhdətini təbliğ etmişlər.
Mənbələr sübut edir ki, Sufizm dünyanın ən
qədim dini olmuş, ilk dövlət dini kimi o, sonralar
yaranmış İudizmin, Xristianlığın, Müsəlmanlıq
və Buddizmin inkişafına da təsir etmişdir. Tədqiqatlarda,
Sufizmin təxminən miladdan öncə 5-ci əsrin
ortalarında Yunanıstanda yarandığı, burada
filosofların fiziki dünyanı öyrənməyi
dayandırıb, diqqəti fərdi öyrənməyə
yönəltdiyi, bu cərəyanın ilk nümayəndələrinin
isə sofistlər olduğu qeyd edilir. Təbii
ki, Yunandakı sufizm miladdan öncə XII yüz ildə
yaranan Zərdüştlük fəlsəfi təsirinin nəticəsi
idi və bu yeni cərəyanın ilk nümayəndələri
türk şaman sufilər-sofistlər idi. Zərdüştlükdəki
bu fəlsəfəni insana doğru yönəldən Sokrat, fəlsəfədə
xeyirlə şərin nə olduğunu araşdırmış,
xeyrin bilikdə, şərin cəhalətdə olub,
var-dövlətin heç bir xeyir vermədiyini önə
çəkmişdir.
Bəs Nəsimi fəlsəfəsində bu
dördlüyün əsas istiqaməti nə ilə
bağlı idi və o dövr onun əsərlərini bir
çox dillərə tərcüməsi, fəlsəfəyə
meyilli ədiblərin bu filosof şairi təbliğ etmə səbəbləri
nədə idi? Biz onun əsrlərində vəhdəti
vücud, metafizik, idealist, materialist, təbiət kimi xeyli fəlsəfi
baxışların yer aldığını
görürük. Bunlar Nəsiminin Azərbaycanın və
digər Şərq ölkələri alimləri İbn Sina,
Xaqani, Nizami, Övhədi, Marağayi, Fələki, Mənsur,
Həllac, Fəzlüllah Nəimi, Şeyx Mahmud Şəbüstəri,
Əbu Hamid Qəzali kimi xeyli sayda görkəmli şəxsiyyətlərin
sahib olduğu biliklərə dərindən yiyələndiyini
sübut edir. Bununla yanaşı, Nəsiminin
xeyir və şər fəlsəfəsi, bu aləmin insan və
kainatla vəhdəti kimi fəlsəfi düşüncələrində
biz şəriət, təriqət mərifət və həqiqət
dördlüyü ilə rastlaşırıq.
Bu
dördlük fəlsəfi fikri sufi dərviş Həsən
Bəsri Zünnün-əl-Misri, Bəyazid Bəstami, Həllac
Hüseyn ibn Mənsur, Cüneyd Bağdadi, Əbulqasım
Quşeyri, Mühyəddin ibn Ərəbi, Şəms Təbrizi
və b. filosofların fikirlərində fərqli şəkildə
yer almışdır. Bu fəlsəfi fikir XI əsrdə
azərbaycanlı filosof Əbu Hamid-Muhəmməd ibn əl-Qəzali
tərəfindən, Zərdüştlükdən
götürülərək, bir qədər təkmilləşdirilmişdir.
Burada insanın özündə bir inancın təcəllası-şəriət,
bu inancın təsdiqini əsaslandıran müridlərlə
ideoloji bağlılıq-təriqət, bunların tam dərki
üçün elmi biliklərə sahib olmaq-mərifət və
sonda elm ilə Yaradana qovuşmaq-həqiqəti dərk etmək
ideyası əsas götürülürdü. Yunis
Əmrə yaradıcılığındakı fəlsəfi
istiqamətlərdə də bu dördlük fəlsəfi
fikirləri
Şəriət,
təriqət yoldur gedənə
Həqiqət,
mərifət ondan içəri
kimi, son
misrada mərifət və həqiqətin yeri dəyişik
verilmişdir. Nəsrəddin Tusinin "Əxlaqi-Nasiri" əsərində
də şəriət, təriqət, mərifət və həqiqət
mərhələləri yer almaqla mərifət elm olaraq izah
edilmiş, M.Təhmasib onun dördlük fəlsəfəsini
xalq poeziyasında üçlük kimi, Sərxan Xavəri isə
islami qanunlara tabelik-şəriət, hər hansı bir
şeyxə istinadən əxlaqi təmizləmə-təriqət,
təkamüllə mənəvi əxlaq və idraki keyfiyyətlər-mərifət,
emprik varlığın məhvi ilə ilk
başlanğıca qayıdışla qəlbin ilahi
atributlarla dolması-Həqiqət olaraq təqdim edir. Lakin Nəsimi yaradıcılığında ilk
öncə hər hansı bir inamın insan düşüncəsində
yer aldığı və şəriət təzahürü
fəlsəfəsi əsas olaraq irəli sürülür ki,
burada bir inamın yaranması və ona elmin tətbiqi əsas
götürülür.
Tövhid
içinə nöqteyi əsrarı bulmuşam...
Sahib nəzər bilir ki, xətadır, degil səvab...
Aşiqin
əsrarını, həqqi bilən arif bilər...
kimi
misralarda Nəsimi sirlərin bilinmə səbəbinin birlikdə,
dərin düşüncəli adamların hər hansı bir
şəriətə üz tutmasını tövsiyə edir.
Sonuncu misrada isə aşiqin sirlərinə agah
olma yolunun haqdan keçdiyi vurğulanır ki, bu yol şəriətdən
keçir. O, şəriətin dindarlara görə
doğru yol olduğunu, Tanrıdan gələn
yazılmış qanunların hamısının ifadəsində
şəriətdə
Neçə
kişilər dəviyi-islam edər, amma
Tək
aradə bir xaç ilə zünnar bulunmaz
vəhdət təşkil etdiyini, çox kişilərin müsəlmanlıq
etdiyi halda, burada xaç və zünnarın
olmadığını kafərliklə bağlayır,
bütün din və şəriətin eyniliyini, onun tək
Tanrı tərəfindən gəldiyini oxucuya
çatdırır. O, şəriətin haqdan gəldiyini,
buna müxtəlif yanaşmalardan şərin
doğulduğunu göstərir. Bu baxımdan Nəsimi
hürufilikdə təriqəti əsasən, nəfsdən
uzaq olub özünü paklamaq, yaranışdan razı qalmaq,
dinləmək mədəniyyətinə çatmaq, səbirli
olmaq, mənəvi saflıq, hikmət, bilik, səbr, təqva-dinin
qadağan etdiyi şeylərdən uzaq olma, iradə,
günahdan arınma, tədricən mərifətə-elmə
meyldə-insani keyfiyyətlərdə görür. Nəsimi qəzəllərində təriqətin bu
amilləri hər an insana xatırladılır.
Vari
möhnətdir cahanın, nə umarsa, ey könül...
Dünyanın
nazünəimicifədir, yəni nəcis...
Həq
bilir işini, səbr et, fariq ol, qüssə
yemə...
Bu misralarda Nəsimi, insana şiddətli zərər verənin
tamah olub, onun fani dünyaya bu vücud-maddilikdə
bağlılığının yanlış olduğunu, onu
şərə sürüklədiyini ona anladır.
Divi-rəcimin
atıdır əmmarə nəfsin mərkəbi...
Möhnəti
çoxdur cahanın zülmətində gen, sağın...
misralarında isə o, ilk olaraq nəfsdən yayınmaqla paklıq
inamına qovuşmaq, içdəki kəsalətdən-cahan
zülmətdindən yayınmaqla insanın özünü dərkini
ona tövsiyə edir və
Dünyanın
nazünəimilaşeyi-murdar imiş...
Payəndədegil
dövləti ey xacə cahanın...
Dünya
evinin səltənəti beş gün
imiş çün,
Bünyadını
yıx, ər kimi zirüzəbər eylə...
kimi
misralarda dünya nemətinin insan vücudunu-şəxsiyyətini
əyməsi, ondan uzaq olması gərəkliyi və
özündə bu inamin aşılanmasını
vurğulayır. Çünki nəfsin bu maddi
varlıqdakı təzahürləri də əbədi və
mütləq deyil. Nəsimi əsərlərində
bütün bu qanunauyğunluqlar və heyvani nəfslərin
kamillik baxımından inkarı insan psixologiyasında baş
verən təlatümlərin zəruriliyi və
reallığının nəticələri vücud və nəfs
vəhdətində göstərilir.
Gərçi
bu gün Nəsimiyəm, həşimiyəm, qureyşiyəm
Ayətim
bundan öncədir, ayəti-şana sığmazam
misralarında Nəsiminin Həşimi və Qureyşi tayfalarından
olub, fərqli tayfa təriqətlərini adlaması, bundan
öncə də insanın ruhla vəhdəti, ruhun əbədiyaşarlığı,
müxtəlif zamanlarda ayrı-ayrı fərdlərin cismində
dünyaya gəlişi fikri reallaşır. Diqqət etsək,
bu ideya bəşəri elmdə yer alan
"maddə kütləsinin itməməsi" və
"enerjinin saxlanması" qanunlarının tətbiqindən
əvvəldir. Nəsimi burada insanın
dünyaya gəlişi və bir gün də gedəcəyini,
onun dünyaya bağlılığının
yanlışlığını anlatmağa
çalışır.
Ey özündən bixəbər qafil, oyan.
Haqqa gəl
kim haqq deyilbatil, oyan.
Olma fani aləmə mail, oyan.
Mərifətdən nəsnə qıl hasil, oyan.
Bu dörd misralıq tuyuqda isə Nəsimi insanın maddi aləmə meylində özünü dərk edə bilmədiyi, Haqqın dediklərindəki batilliyin üzə çıxarılması, onun qəflətdə olmaqla özünə vurduğu ziyanı, Haqqı tanıya bilmədiyi, fani aləmə mailliyi, kəsalətdən oyanması ona tövsiyə edilir. O, insanın fani dünyaya bağlılığını - qəflət yuxusunda olmasını maddi varlıqla və ondakı nəfs təzahürləri ilə bağlayır. "İnsan" adlı yaranışda şüurun təzahürləri və bundan ortalığa çıxan mahiyyət, vücud-maddilik və nəfs-mücərrədlik şəklində bütün bəşəri yaranışda mövcuddursa, təbii ki, bu vəhdət birliyində insan xarakteri şərə yaxındır. Nəsimi, bütün bunları qavramağın insanın bu qəflətdən ayılıb, kəsalətdən azad olması yolunu üçüncümərhələdə mərifətdə - elmdə görür.
Mərifətdir xalis altun sikkəsi fəzl, hünər...
Tanı
altunu dəğəldən ari dinar istəmə
misralarında da, Tanrının dərk edəcək yolun
üçüncü mərhələdən, mərifət-elmdən
keçdiyini qeyd edən şair, elmlərə sahiblənməklə
kamilliyə-Haqqa qovuşmağı
önə çəkir. Burada mərifətin-elmin
təmiz qızıla bənzəri, ondan hazırlanan sikkələrin
dəyər, məziyyət, ləyaqət, comərdlik və
xeyri özündə cəm etdiyi, elmə gedən hünərlə
bağlılığı açıqlanır.
Biz Nəsimi əsərlərində mərifət və
irfanı ilahi biliyin qaynağı, kəşf və ilham məhəlli,
Allahın təcəlli aynası, ilahi isim və sifətlərin
ən mükəmməl şəkildə təcəlla etdiyi
yer kimi tam olaraq görürük. Burada mərifət-elmdən
keçib həqiqətə, Haqqa qovuşur.
Gəl,
ey Seyyid Nəsimi, arif ol kim,
Cahan
çün əhli-irfan mənzilidir...
Əhli-irfanəm,
bilirəm xəlqi mən sima ilən,
İttisali-həqqübatilinfisali
məndədir...
misralarında "Əhli-irfan-allahı dərk edən" Nəsimi
özüdür, o, yaranmışı ilk baxışdan
anlaya bilir, Haqqa yaxınlıqdan uzaq olanlara coşub, qəzəblənmir,
onlardan uzaq olmağı bildirir. Burada əsas
ideya, hürufilikdəki insan Tanrı vəhdəti,
Tanrının insan bətnində təcəllasıdır.
Haqq mənəm,
Haqq məndədir, Haqq söylərəm...
-
misrasında, eləcə də qəzəl, məsnəvi,
rübai və tuyuqlarında Nəsimi Tanrıya olan məhəbbətin
özündə olduğunu dərk etmək, özündə
comərdlik, şəfqət və torpaq misali təvazö
kimi üç xisləti birləşdirməkdən bəhs
edir. Bu misra müqəddəs kitab "Qurani-Kərim"in
"Bəqərə" surəsində "Mən sizi
özümə bənzər xəlq etdim" ayəsində
insanın tək bir fərd olması və kamilliklə
Allahı dərk etməsi fikrini təsdiq edir. Bu
Nəsiminin dini elmlərə tam bələd olub
dördüncü mərhələyə öz varlıq və
kamilliyi ilə adladığını sübut edir.
Bütün bu fəlsəfi aləmin
mövzu bazasına Nəsimi Allahın birliyi, insanda onun təcəllası,
düzgünlük, nəfsin tərbiyəsi, Allaha
qovuşmaq, vəhdəti-vücud ideyalarını daxil
etmişdir ki, bu ideya qədim dövr Azərbaycan fəlsəfəsi
üzərində qurulmuşdur. Buradakı
dördlük fəlsəfəsini ümumiləşdirərək
nəticə kimi deyə bilərik ki, sufi hürufi fəlsəfəsi
bu xalqa Zərdüştlükdən gəlmiş, miladdan
öncə VIII əsrdən yunan və başqa xalqlara da
adlamış, Nəsimi isə bu fəlsəfəyə dərindən
yiyələnməklə, onu Şərq və Qərb fəlsəfi
aləminə diktə etmişdir.
FİRUDİN RZAYEV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2019.- 24 may.- S.15.